کد خبر 298196
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳

دبیرقرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج گفت: با فعالیت های صورت گرفته طی دو سه سال اخیر امسال ظرفیت اسکان و شب مانی در کل منطقه خوزستان در مجموعه سپاه و بسیج به 102 هزار نفر در هر شب در کل استان رسیده که ظرفیت هایی که ارتش، ناجا، آجا و هلال احمر و سایر دستگاه ها دارند را هم به این رقم باید افزود.

به گزارش مشرق،  سردار یعقوب سلیمانی معاون اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج با بیان این که ظرفیت اسکان و زیرساخت های لازم برای اسکان و رفاه زایران در اردوهای راهیان نور خوزستان طی 3 تا 4 سال اخیر توجه جدی شده است، اظهار داشت: با توجه به طرح جامعی ای که برای اسکان زائران و ایجاد زیرساخت های لازم در مناطق راهیان نور نوشته شده است، اگر این طرح محقق شود در آیند نزیدک در ایامی مانند نوروز که حجم انبوه زائران را در سرزمین های نور به ویژه در استان خوزستان داریم دیگر نیازی به مجموعه های متفرقه مانند مسجد، حسینیه و مدارس برای اسکان زائران نخواهد بود.

وی با بیان این که در اردوهای راهیان نور باید به دو مسئله زیارتگاه ها و محل اسکان زایران توجه خاص داشت افزود: در این طرح جامع برای اسکان زائران مکان های اسکان در شمال، مرکز و جنوب استان خوزستان پیش بینی شده است و سپاه های استانی و اقشار بسیج مبتنی بر ظرفیت های زایران خود برای تحقق این برناه در حال تلاش هستند.

احیا پادگان های استقرار تیپ ها و لشکرهای دوران دفاع مقدس استان ها

سردار سلیمانی با اشاره به این که یکی از بهترین مکان ها برای اسکان و شب مانی زائران در سرزمین های نور همان مکان هایی است که نیروهای هر استان در دوران دفاع مقدس در آن مستقر شده اند، اظهار داشت: ظرفیتی که در این راستا در استان خوزستان وجود داشته در حال احیا است و بسیاری از استان ها در حال تکمیل و احیا ظرفیت های مکان لشکر ها وتیپ های خود در دوران دفاع مقدس هستند که البته بخشی هم از این مکان ها جزو آثار سرزمینی دفاع مقدس است که باید ظرفیت های لازم درکنار این آثار سرزمینی ایجاد شود.

وی مشکل اساسی در زمینه اسکان و شب مانی را کمبود زیرسخت ها در جنوب استان خوزستان اعلام کرد و در ادامه افزود: خرمشهر و آبادان به دلیل این که حجم انبوهی از زیارتگاهای مهم و کلیدی دفاع مقدس را در کنار خود جای داده اند با استقبال خوب زایران مواجه هستند اما با توجه به کم بودند ظرفیت های گذشته برای اسکان، کار اساسی ای در این منطقه صورت گرفت و آن احداث اردوگاه های بزرگ و مجهز بود.

معاون اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج تاکید کرد: با فعالیت های صورت گرفته طی دو سه سال اخیر امسال ظرفیت اسکان و شب مانی در کل منطقه خوزستان در مجموعه سپاه و بسیج به 102 هزار نفر در هر شب در کل استان رسیده که ظرفیت هایی که ارتش، ناجا، آجا و هلال احمر و سایر دستگاه ها دارند را هم به این رقم باید افزود.

اشتغالزایی برای مردم خوزستان از مزایای اجرای طرح

وی نکته مهم در خصوص احداث و نگه داری اردوگاه ها را اشتغالزایی در منطقه دانست و ادامه داد: ساخت اردوگاه ها و نیز نگهداری و تامین امکانات اولیه اردوگاه ها و ایجاد مغازه و امکانات رفاهی دیگر در این اردوگاه ها تعداد زیادی از مردم منطقه را مشغول به کار کرده و که با رسیدن ایام نوروز این اشتغالزایی افزایش می یابد.

سردار سلیمانی دیگر فعالیت اشتغالزا در خلال راهیان نور را بازیگری در نمایش های مربوطه دانست و افزود: برای امسال در نمایش های رزمی و بصیرتی که درچهار نقط استان برگزار شد از 400 بازیگر بومی استفاده شد ک خود حجم زیادی از اشتغالزایی را به همراه داشت.

وی اردوگاه شهید باکری را یکی از بزرگترین پروژه های اردوگاهی سازمان بسیج در کشور ارزیابی کرد و ادامه داد: اردوگاه شهید باکری به منظور ایجاد ظرفیت های لازم در منطقه جنوب خوزستان و در نزدیکی خرمشهر ساخته شده که ظرفیت نهایی آن 28 هزار نفر است و تا امروز ظرفیت 12 هزار نفری آن به بهره برداری رسیده که تا پایان برنامه جامع و نیز کمک های دولت، صد درصد ظرفیت این اردوگاه تکمیل می شود و بسیاری از استان ها در این اردوگاه مستقر می شوند.

اردوگاه شهید باکری برزگترین پروژه اردوگاهی

وی یکی از مزایای اردوگاه شهید باکری را میدان نمایش آن با دوزاده هزار نفر گنجایش دانست و افزود: دیگر اردوگاه های جنوب اردوگاه فاطمه الزهرا(س) و پیامبر اعظم(ص) بود که امسال به قدوم امام خامنه ای(مدظله العالی) در منطقه شرق کارون مزین شد.

دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج احداث اردوگاه شهیده فرهانیان را دیگر برنامه معاونت مطبوع خود عنوان کرد و گف: این اردوگاه رو به روی اردوگاه میثاق در حال ساخت است و سفت کاری های آن به اتمام رسیده و می تواند در کنار اردوگاه میثاق که اردوگاه برادران است بعنوان اردوگاه خواهران که قشر عظیمی از زایران راهیان نور هستند و در گذشته برای اسکان اختصاص مشکل داشتند را اسکان دهد.

سردار سلیمانی گفت: کل سپاه های استانی امروز در جنوب خوزستان دارای اردوگاه هستند و برخی هم در مرکز و شمال نیز مکان هایی را دارند که در آینده تکمیل و قابل بهره برداری خواهد بود و یا هم اکنون در حال استفاد است و البته برخی استان ها در هر سه نقطه خوزستان و برخی فعلا در یک نقطه اردوگاه دارند.

وی در پایان در خصوص امکانات اردوگاهی و شب مانی در استان های دیگر دارای زیارتگاه و هدف سفر راهیان نور هم گفت: در استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بعضا آذرباییجان غربی طرح هایی به منظور اسکان انجام شده و یا در حال انجام است که طی دو سه هفته آینده با فرا رسیدن زمان اعزام ها در اردیبهشت ماه، آمارها و وضعیت کلی اردوگاهی محقق شده تا آن زمان اعلام خواهد شد.
منبع: خبرگزاری بسیج

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس