تیم ملی اسپانیا که با نایب قهرمان دوره قبل همگروه شده برای دفاع از تنها افتخار جهانی خود کار سختی در پیش دارد و در صورت تکرار این افتخار سرمربی و کاپیتان این تیم در تاریخ جام جهانی ماندگار خواهند شد، ضمن اینکه اگر جام به مادرید برود برای اولین بار یک تیم اروپایی سنت شکنی خواهد کرد.

اسپانیاویژه نامه جام جهانی مشرق - بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.
بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)
** بخش سوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آمریکا)
** بخش چهارم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (اروگوئه)


اسپانیا5 - اسپانیا (Spain)

سرمربی:
ویسنته دل بوسکه

ستاره: آندرس اینیستا

کاپیتان: ایکر کاسیاس

رنکینگ در فیفا (آوریل): 1

حضور در جام جهانی: 13 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: قهرمانی (یک بار) 

بیشترین بازی ملی: ایکر کاسیاس (153 بازی)

بهترین گلزن ملی: داوید ویا (51 گل) 

شعار تیم در جام جهانی: درون قلبمان آرزوی یک قهرمان

همگروه‌های اسپانیا در جام جهانی برزیل: هلند، شیلی و استرالیا در گروه B (حضور قهرمان و نایب قهرمان دوره گذشته در این گروه جالب توجه است)

آشنایی کلی با کشور اسپانیا


اسپانیابه گزارش مشرق، اسپانیا (به اسپانیایی: España [esˈpaɲa)، با نام رسمی پادشاهی اسپانیا کشوری مستقل و از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور در شبه‌جزیره ایبری در جنوب غربی اروپا قرار دارد. سرزمین اصلی اسپانیا از جنوب و شرق با دریای مدیترانه و جبل الطارق، از شمال و شمال شرق با فرانسه، آندورا و خلیج بیسکای و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس هم مرز است. مرز اسپانیا با پرتغال (به طول 1214 کیلومتر) طولانی‌ترین مرز یکپارچه در اتحادیه اروپا است و با مساحت 505992 کیلومتر مربع، پنجاه و دومین کشور بزرگ جهان و دومین کشور بزرگ اروپای غربی و پنجمین کشور بزرگ اروپا به شمار می رود.

اسپانیای امروزی کشوری دموکراتیک و دارای حکومتی پارلمانی تحت قانون اساسی پادشاهی است. اسپانیا یک کشور توسعه‌یافته و نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی می‌باشد. این کشور همچنین دارای سطح بالای استاندارد زندگی است. اسپانیا در سازمان ملل متحد، ناتو، سازمان تجارت جهانی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتحادیه اروپا عضو می‌باشد.

ریشه نام رومی هیسپانیا، که نام کنونی اسپانیا از این واژه گرفته شده، نامشخص است. هیسپانیا شاید از گویش شاعرانه واژه یونانی هیسپریا گرفته شده باشد که به معنای "سرزمین غرب" یا "سرزمین غروب خورشید" می‌باشد.
هیسپانیا ممکن است از واژه پونیکی ای-شپانیا به معنای "جزیره خرگوش‌ها"، "سرزمین خرگوش‌ها" یا "لبه"، که به یاد آورنده موقعیت اسپانیا در لبه اروپا می‌باشد، گرفته شده باشد؛ سکه‌های کشف شده در اسپانیا از دوره هادریان نیز تصویر زنی همراه یک خرگوش را نشان می‌دهد. به گفته برخی هیسپانیا از واژه باسکی ازپانا به معنای "لبه" یا "مرز" گرفته شده است که موقیعت جغرافیایی اسپانیا را در لبه یا مرز قاره اروپا متذکر می‌شود.

پژوهشگر و تاریخ‌نگار دوره رنسانس آنتونیو دی نبریخا معتقد است هیسپانیا از واژه ایبریایی هیسپالیس به معنای "شهر دنیای باختری" گفته شده است. خسوس لوییز کونخیلوس معتقد است نام اسپانیا از واژه اسپن که از اسپای که واژه‌ای است به زبان فنیقی به معنای "ذوب و شکل‌دهی فلر" گرفته شده است و "ای-سپن-یا" نیز به معنای "سرزمین ذوب و شکل‌دهی فلزات" است.

** تیم ملی اسپانیا سه بار در جام ملت‌های اروپا 1964، 2008 و 2012 به مقام قهرمانی رسیده است. این تیم در جام جهانی فوتبال 2010 برای نخستین بار به فینال جام جهانی راه یافت و قهرمان شد.

تیم ملی اسپانیا تا همین اواخر عضوی از ابرقدرت‌های جهان به شمار نمی‌رفت و یکی از سطح متوسط‌های اروپا بود، اما در شروع سده بیست و یکم به یکباره این تیم متحول شد. گفته می‌شود این تحول ناشی از کار در سطح ملی نیست، بلکه همه چیز به باشگاه‌ها و لیگ این کشور یعنی لالیگا بر می‌گردد؛ رقابت شدید میان دو باشگاه بزرگ لالیگا، بارسلونا و رئال مادرید که از سراسر دنیا طرفداران زیادی به خود جلب کرده‌اند موجب شد روح فوتبال در اسپانیا متعالی گردد و استعدادهای جوان این کشور روز به روز بهتر و بیشتر شناخته شده و در راه متبلور کردن این استعدادها گام‌های ارزشمند تری برداشته شود. کما اینکه بیشتر بازیکنان ملی پوش اسپانیا عضو یکی از دو باشگاه رئال مادرید یا بارسلونا هستند. آنها می‌خواهند به اولین تیم اروپایی تبدیل شوند که توانسته در قاره آمریکا به قهرمانی در جام جهانی برسد.

نحوه صعود به جام جهانی 2014
تیم ملی فوتبال اسپانیا در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 برزیل در گروه I منطقه اروپا با تیم های فرانسه، فنلاند، گرجستان و بلاروس همگروه بود و در پایان با 6 برد و 2 مساوی و با 20 امتیاز به عنوان تیم اول گروه مستقیماً به جام جهانی راه یافت. این تیم با 504 میلیون یورو دومین تیم گران قیمت جام جهانی 2014 است.

نتایج مسابقات انتخابی اسپانیا به شرح زیر است:


گرجستان 0 - 1 اسپانیا

بلاروس 0 - 4  اسپانیا


اسپانیا 1 - 1 فرانسه

اسپانیا 1 - 1 فنلاند

فرانسه 0 - 1 اسپانیا

فنلاند 0 - 2 اسپانیا

اسپانیا 2 - 1 بلاروس

اسپانیا 2 - 0 گرجستان
جدول رده‌‌بندی نهایی گروه I مقدماتی جام جهانی منطقه اروپا



حضور در جام جهانی و افتخارات:

تیم ملی اسپانیا تا کنون 13 بار در جام جهانی حاضر بوده که یک قهرمانی و یک مقام چهارمی بهترین عناوین ماتادورها به حساب می آید.

اسپانیا در جام جهانی 1934 که کاملا حذفی برگزار شد برای اولین بار حاضر شد. آن‌ها در اولین بازی خود موفق شدند برزیل را شکست دهند و به یک چهارم نهایی برسند؛ اما در این مرحله زورشان به تیم میزبان یعنی ایتالیا نرسید و در حالی که در بازی اول، دو تیم مساوی شده بودند یک بازی دیگر به عنوان برگشت برگزار شد تا تکلیف تیم برنده مشخص شود. که البته برنده ایتالیا بود و اسپانیا از دور رقابت‌ها کنار رفت.

جام جهانی 1950 برزیل در دو مرحله گروهی برگزار می‌شد. یکی از میهمانان این دوره اسپانیا بود. آن‌ها در مرحله گروهی هر سه حریف خود را شکست دادند و قدرتمندانه به مرحله دوم گروهی صعود کرده و با اروگوئه، برزیل و سوئد هم گروه شدند. در این مرحله کاملا برعکس مرحله قبل بسیار بد نتیجه گرفتند و تنها یک تساوی مقابل اروگوئه ذخیره کردند و در دو بازی دیگر خود مغلوب شدند و به این ترتیب با یک امتیاز به عنوان چهارمی جهان بسنده کردند.

اسپانیا

سال 2010 آخرین و پرافتخارترین حضور اسپانیایی‌ها در جام جهانی بوده است. آن‌ها در مرحله اول شروع ناامیدکننده ای داشتند و به سوئیس باختند اما در ادامه هندوراس و شیلی را بردند و به خاطر تفاضل گل بیشتر نسبت به شیلی به عنوان سرگروه صعود کردند و با تیم دوم گروه G یعنی پرتغال روبرو شدند، از همین جا سریال بردهای 1-0 ماتادورها شروع شد، آن‌ها ابتدا پرتغال را با این نتیجه از پیش رو برداشتند و سپس نوبت پاراگوئه و آلمان بود، در فینال هم مقابل هلند اگرچه در 90 دقیقه گلی بین دو تیم رد و بدل نشد، اما در آخرین دقایق وقت اضافه اینیستا هافبک اسطوره ای اسپانیا چهارمین برد 1-0 آن‌ها را رقم زد و اولین قهرمانی جام جهانی را به هموطنان خود هدیه داد.

اگرچه اسپانیا با آن تیم قدرتمند چهار سال پیش کمی تفاوت کرده و دست این تیم برای اکثر تیمها رو شده است، اما هنوز هم به عنوان یکی از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی در جام جهانی به حساب می‌آید.

اسپانیایی‌ها سابقه قهرمانی در قاره ای غیر از قاره خود را دارند، اما این بار جام جهانی در قاره ای برگزار می‌شود که سه تیم مدعی این قاره یعنی، برزیل، آرژانتین و اروگوئه حضور دارند و از اروپا هم تیم قدرتمندی چون آلمان حضور دارد و این کمی شانس اسپانیایی‌ها را تضعیف کرده است.

اسپانیا در مرحله گروهی 2014 با هلند (نایب قهرمان دوره پیش)، شیلی و استرالیا هم گروه شده است. جای هیچ اشتباهی نیست، این یکی از سخت‌ترین گروه‌ها است. بنابراین هیچ بعید نیست مدافع عنوان قهرمانی که معمولا موتورش کمی دیر روشن می‌شود در اولین مرحله جام جهانی زمین گیر شود و خیلی زود شاهد حذف یکی از اصلی‌ترین شانس‌های قهرمانی باشیم. البته اگر عینک بدبینی را برداریم و اسپانیا را از همین الان صعود کرده فرض کنیم حریف این تیم در یک هشتم یکی از تیم های برزیل، کرواسی، مکزیک و یا کامرون خواهد بود.
یکی از نکات قابل ذکر مصدومیت ویکتور والدس 3 ماه مانده به جام جهانی به علت مصدومیت است که جام جهانی را از دست داد.

معرفی سرمربی و بازیکنان کلیدی

سرمربی: ویسنته دل بوسکه (Vicente del Bosque)
عمو سیبیلوی اسپانیایی ها که یکی از محبوب ترین مربیان جهان محسوب می شود آماده است تا با بردن این جام در قهرمانی پیاپی در اروپا و جهان هت تریک کند. وی که سه بار از سوی فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال و یک بار از سوی FIFA به عنوان بهترین مربی جهان انتخاب شده است با در اختیار داشتن بازیکنان بزرگی چون ژاوی، اینیستا، کاسیاس، بوسکتس، فابرگاس و ... در اندیشه رسیدن به رکوردی ماندگار است و می خواهد به تنها سرمربی جهان که دو بار قهرمانی جام جهانی را کسب کرده تبدیل شود. (ماریو زاگالو با کسب 2 قهرمانی به عنوان بازیکن و یک قهرمانی به عنوان سرمربی و یک قهرمانی به عنوان مربی پرافتخارترین فرد جام جهانی است). باید دید اکنون که سیستم تیکی تاکای معروف ماتادورها را همه حریفان می دانند این سرمربی باتجربه طرحی نو در خواهد انداخت یا مانند دیدارهای دور مقدماتی پرنوسان ظاهر خواهد شد.

کاپیتان:
ایکر کاسیاس(Iker Casillas)

اسپانیادروازه بان مغضوب این روزهای رئال مادرید که فقط در دیدارهای اروپایی درون دروازه رئال می ایستد همچنان مرد شماره یک ماتادورهاست و به عنوان کاپیتان یکی از ستونهای مستحکم قهرمان جهان به شمار می رود، هر چند ممکن است بسیار کم بازی کردن وی در دو فصل اخیر روی عملکردش در جام جهانی تأثیر بگذارد.
هوادارن وی را ایکر مقدس می خوانند چرا که در جام جهانی 2002، به خاطر مصدومیت کانیزارس، توانست جای وی را بگیرد و به عنوان یکی از جوان‌ترین بازیکنان جام، در آن رقابت‌ها حضور پیدا کرد. اوج درخشش وی در این رقابت ها، بازی در برابر تیم ملی ایرلند بود که موفق شد 2 پنالتی را مهار کند و از آن زمان به بعد، به وی لقب "مقدس" را دادند.



کاسیاس تاکنون در 3 جام جهانی بازی کرده و در جام جهانی اخیر علاوه بر بالابردن جام قهرمانی عنوان بهترین دروازه بان جام را نیز به خود اختصاص داد و اگر در این جام جهانی بتواند به عنوان کاپیتان قهرمان شود، تنها کاپیتانی خواهد شد که موفق شده 2 بار قهرمان جهان شود. (مارادونا و دونگا یک بار به این رکورد نزدیک شدند اما موفق نشدند).


این دروازه بان موفق تاکنون دوبار نامزد بهترین بازیکن سال اروپا شده است. در پایان سال 2009 نیز، برای سومین بار در تیم منتخب سال اروپا قرار گرفت و از سال 2010 ایکر به جمع بازیکنانی پیوسته که توانسته تمام افتخارات ملی و باشگاهی را کسب کند.

ستاره تیم: آندرس اینیستا (Andres Iniesta)

به گزارش مشرق، در تیم پرستاره اسپانیا انتخاب یک ستاره خاص سخت است اما اگر اینیستا را به عنوان ستاره این تیم معرفی کنیم بعید است کسی اعتراض داشته باشد، چرا که وی در تیم باشگاهی خود بارسلونا نیز یکی از تأثیرگذارترین بازیکنان محسوب می شود و بدون او بارسلونا لنگ می زند. این حالت برای تیم ملی اسپانیا نیز صادق است و بازیسازی اینیستا و ژاوی بیشترین نقش را در موفقیت های 6 سال اخیر اسپانیا داشته است.
 آندرس اینیستا که محصول آکادمی باشگاه فوتبال بارسلونا می باشد و توسط استعداد یاب ها به این باشگاه معرفی شده با نشان دادن توانایی های خود خیلی زود به یک ستاره تبدیل شد . از خصوصیات بازی اینیستا را می توان تعادل خوب ، چابکی ، مهارت کامل بر روی توپ و زمین ، دید کامل ، بازی سازی ، تکنیک فوق العاده و ... اشاره کرد .

ویسنته دل بوسکه، اینیستا را که بازیکن کامل دانسته و می گوید او هم در حمله تاثیر بسیاری دارد هم در دفاع و پرسینگ.

اسپانیا

هافبک بازیساز و گلزن تیم بارسلونا که گل پیروزی بخش کشورش را در فینال جام جهانی گذشته به ثمر رساند، در باشگاه بارسلونا با سیستم تیکی‌تاکا با ژاوی نمایش زیبایی را از بازی خود به نمایش می‌گذارد.
کارشناسان یکی از عوامل گلهای بیشمار بارسلونا و اسپانیا مقابل حریفان را آندرس اینیستا می دانند چرا که وی با ایجاد فضای مناسب برای لیونل مسی و دیگر مهاجمان بارسلونا و همچنین اسپانیا کار را برای مدافعان حریف بسیار سخت کند و تیم ها برای از کار انداختن موتور اسپانیا و بارسلونا باید این بازیکن فوق العاده را مهار کنند.

اسپانیا
اینیستا که 95 بازی ملی در کارنامه دارد مهمترین گل عمر خود را در فینال دوره گذشته به ثمر رساند و موجب اولین قهرمانی تیم ملی کشورش شد.

آندرس اینیستا در مراسم انتخاب بهترین بازیکن جهان سال 2012 به همراه کریستیانو رونالدو و لیونل مسی شرکت کرد و عنوان نفر سوم را به خود اختصاص داد.  وی همچنین جایزه‌ی بهترین بازیکن اروپا در سال 12-2011 را برده است.

 سایت فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در خصوص آندرس اینیستا می گوید: انگار توپ به انگشت پاهای او چسپیده و تکان نمی خورد. همچنین این سایت اینیستا را با بازیکنانی مثل پپ گواردیولا ، ایوان دلا پنا ، ژاوی و زیدان مقایسه می کند.

توانایی بازی او در همه جای زمین، به همراه فروتنی و تواضع ذاتی او، باعث شده تا القابی مانند جادوگر و ضد ستاره به او داده شود. و جدیدترین آنها سن آندرس می باشد، یکی دیگر از القاب وی طفل معصوم است.

بازیکنان تیم ملی اسپانیا در جام جهانی:


دروازه‌بان‌ها: ایکر کاسیاس، جوزپه رینا، داوید دخیا

مدافعان: سرجیو راموس، جرارد پیکه، رائول آلبیول، جوردی آلبا، سزار آزپلیکتا، خوان فران تورس

هافبک‌ها: خاوی مارتینز، کوکه، ژاوی هرناندز، ژابی آلونسو، آندرس اینیستا، سرجیو بوسکتس، سسک فابرگاس،‌ سانتیاگو کازورلا، خوان ماتا، داوید سیلوا

مهاجمان: پدرو رودریگز، فرناندو تورس، داوید ویا، دیگو کاستا



لباس تیم ملی اسپانیا در جام جهانی برزیل


برنامه بازیهای اسپانیا در گروه B جام جهانی 2014 برزیل

 جمعه 23 خرداد 93 (13 ژوئن):

اسپانیا - هلند (سالوادور - ورزشگاه فونته نووا)  :: (ساعت 23:30) ::

چهارشنبه 28 خرداد 93 (18 ژوئن):

اسپانیا - شیلی(ریودوژانیرو - ورزشگاه ماراکانا) :: (ساعت 23:30) ::

دوشنبه 2 تیر 93 (23 ژوئن):

اسپانیا - استرالیا (کوریتیبا - ورزشگاه بایکسادا) :: (ساعت 20:30) ::


صحنه‌ای ماندگار از اسپانیا در تاریخ جام جهانی

به گزارش مشرق، اسپانیا یک بار در جام جهانی 1982 میزبان بوده اما در آن دوره با نتایج ضعیف (یک برد، 2 مساوی و 2 باخت) در مرحله دوم حذف شد. پس از قهرمانی در یورو 2008 که با هدایت لوئیس آراگونز فقید و پس از 44 سال به دست آمد، اسپانیا به ویسنته دل بوسکه سپرده شد و به قدرت اول فوتبال جهان تبدیل شد و در جام جهانی 2010 و دوره بعدی یورو یعنی در سال 2012 هم قهرمان شد.
اولین قهرمانی اسپانیا در حالی به دست آمد که این تیم در اولین دیدار خود به سوئیس باخت و کمتر کسی فکر می کرد کاسیاس در پایان جام قهرمانی را روی سر ببرد اما اسپانیا با 8 گل زده و تنها 2 گل خورده قهرمان شد.
در دیدار فینال اسپانیا به پست هلند آماده خورد و در این دیدار پر کارت که 14 کارت زرد و 1 کارت قرمز از جیب هاوارد وب انگلیسی در آمد دو تیم در 90 دقیقه به تساوی بدون گل رسیدند و کار به وقت اضافه کشید و در حالی که هلند با اخراج هیتینگا 10 نفره به بازی ادامه می داد در 4 دقیقه مانده به پایان بازی آندرس اینیستا ستاره ماتادوره دروازه استکلنبرگ را باز کرد و اولین قهرمانی را برای کشورش به ارمغان آورد.

فیلم خلاصه دیدار فینال جام جهانی 2010 را در زیر ببینید:

دانلود

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اسماعیل بدری ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    جام مال برزیله شک نکنین
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    چرا دروغ میگین مگه تلویزیون نگاه نمیکنین اسپانیا غرق در بحران وبدهی دومین مقروض حوزه یورو است,خیلی بدبخته شش میلیون بیکار داره مردمش از شدت نداری هر روز تظاهرات میکنن کی وقت میکنن فوتبال ببینن !!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • کاپیتان ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    چه پرشی کرده کاسیاس!!!!!!!!
  • نریمان ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    چی میگی تو؟!باز اخبار اینا مختو پوک کرده؟ عزیزم برو یک کیلو ماست بخر میفهمی کی تو بحرانه؟!
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    نكته اينجاست كه نبايد تلويزيون ايران رو نگاه كرد.
  • مهدی ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    0 0
    خیلی خوب بود. ممنون
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    به نظر من اسپانیا بهترین تیمه
  • دددددددددددددددد ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    چرا
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    چرا نباید تلوزیون ایران را نگاه کرد
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    چرادروغ میگی
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    پرشی که هیچکسی نمیتواند بگیرد
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    0 0
    خیلی ممنون ازانتشاردو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس