کد خبر 298007
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲

دانشنامه‌ فاطمی(س) دائرةالمعارفی شش جلدی و مشتمل بر یکصد و هفده مدخل کلان در دو بخش عمده تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا(س) و تحلیل علمی نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده منتشر شد.

+
گروه فرهنگی مشرق - دانشنامه‌ فاطمی(س)، دائرةالمعارفی است «ساختار موضوعی» شش جلدی و مشتمل بر یکصد و هفده مدخل کلان در دو بخش عمده:1. تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا(س) (به مثابه‌ الگوی عینی زن مسلمان) و 2. تحلیل علمی نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده با استناد به منابع اندیشه‌ دینی و توجه به آرای جدید و نظرها و نیازهای معاصر.
 
اهداف:
 
1. تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و منزلت الهی حضرت فاطمه زهرا(س)، به منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات کلامی تاریخی و نیز افشاء و تحلیل تحریفات و انحرافات.
 
2. توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش (تعالیم، اخلاق و سیره‌ی) آن بزرگوار، به مثابه نمونه‌ی انسان کامل، به منظور ارائه‌ی الگوی عینی زن مسلمان.
 
3. تبیین ماهیت و مرتبت، حرمت و حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده، و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام، به شیوه‌ای اجتهادی و نظریه‌پردازانه و روزآمد، به منظور گره‌گشایی و روشنگری، رفع شبهات و تحریف‌زدایی در این زمینه‌ها
 
4. نقد نظرها و نظریه‌های معارض با اندیشه‌ دینی و نگرش‌های متحجرانه و متجددانه دریاره‌ زن و نهاد خانواده در جوامع اسلامی.
 
محصول تلاش جمعی همکاران دانشنامه، اثری است که سعی شده است این ویژگیها را داشته باشد:
 
1. مرجعیت علمی: در مجموعه حاضر، سعی شده است حاصل پژوهش، حاوی مهم‌ترین و تحلیلی‌ترین اطلاعات باشد و کم‌ و بیش خواننده را از مراجعه به منابع دیگر‌ ـ جز برای آگاهی از جزئیات و تفصیل بیشتر‌ ـ بی‌نیاز سازد و نیز مرجعی برای اهل تحقیق باشد.
 
2. ارائه الگوی زن مسلمان: هدف اساسی تولید این دانشنامه، آشنایی با حضرت فاطمه(س) برای الگوگیری از رفتار و منش ایشان است. از این‌ رو افزون بر گزارش جامع از زندگی و منزلت ایشان، سیره ایشان در امور اخلاقی، عبادی، معنوی، همسرداری، خانه‌داری، تربیت فرزند و امور فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی، بررسی و هر کدام در مقاله‌ای مستقل تألیف شده است.
 
3. دفاع عالمانه از حقایق تاریخی: در این دانشنامه، با زبان و روش علمی و استناد به منابع معتبر شیعه و اهل‌ سنت، به دفاع از حقایق و رخدادهای تاریخی، همان‌گونه که بوده، پرداخته شده و از اظهارنظرهای غیرمستند و دخالت دادن احساسات، پرهیز گردیده است.
 
دانشنامه‌ فاطمی(س) به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به شمارگان 2500 نسخه، 2880 صفحه و قیمت 150000 تومان منتشر شده است.   

چکیده مقالات سه جلد ابتدایی دانشنامه فاطمی(س) در قالب نرم‌افزار آماده شده است که علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت نسخه جاوا از اینجا و برای دریافت نسخه اندروید از اینجا اقدام کنند
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس