کد خبر 29654
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۶

در سال هاي اخير اتفاقات عجيب در کشورمان کم رخ نداده است که اين يکي خيلي عجيب باشد؛ اما بايد پذيرفت که اين يکي دامنه گسترده تري يافته است.

به گزارش مشرق، آينده در گزارشي نوشت: موضوع چيست؟ پيشگويي از فرانسه در ميان درگيري هاي عصر رنسانس، خبر از آخر الزمان، حکمراني ايران بر جهان و جنگ هاي بزرگ داده که دست بر قضا، پيشگويي هاي اين فرد در مورد دو جنگ جهاني نيز درست از آب در آمده است! حالا همين پيشگويي ها به سبزه پايان تقويم ماياها و تاييدات بي شک و ترديد ناسا هم آراسته شده و دسته گلي بزرگ را تحويل ذهن مشوش جامعه ايراني اين سال ها داده است.


ماجرا از اين قرار است که حدودا از اواخر دهه 70 شمسي، کتب و جزواتي ترجمه شد ـ در خوشبينانه ترين حالت بدون هيچ گونه هدف خاصي ـ و در سطح وسيعي توزيع شد، دامنه چاپ و انتشار اين کتب به شکلي است که گاه برخي از آنها چند بار تجديد چاپ شدند، اين در حاليست که بعضا بهترين آثار ادبي و علمي در ايران سالها در قفسه کتاب فروشي ها خاک مي خورند.
به گواه اسناد کتابخانه ملي انتشار اين دست توليدات بار ديگر در اواسط دهه 80 (سال هاي 83 تا 86) بار ديگر اوج مي گيرد.
تناقض بزرگي که رخ داده است اينجاست، که براي اثبات روز رستاخيز و وجود و ظهور حضرت بقيه الله از توليدات کساني استفاده شود که تمام سعي خود را در شرق هراسي، به ويژه اسلام هراسي در سال هاي گذشته به خصوص پس از يازدهم سپتامبر 2001 به کار گرفتند.
در کتاب ها و فيلم ها و مستندها، آنها از روزي مي گويند که افرادي از مشرق زمين و مشخصا ايران به غرب حمله مي آورند و حکومت کليسا (که به ايالات متحده تعبير مي شود) را به پايان مي برند و با اين شيوه قصد دارند افکار عمومي را در ضديت با مردم ايران آماده کنند و عجيب است که اين آثار مورد توجه قرار مي گيرد و براي آن مجوز هم صادر مي شود؛ تازه کف و سوت هم مي زنند!!

براي اثبات اينکه سال 2012 پايان جهان است، درست از مرجعي بهره برداري شده است، که از مخالفان اصلي اين خرافه بزرگ به شمار ميرد؛ ناسا!

تاسف آور آنکه برخي در ايران سال 1389، که برخي معتقدند در پيشرفته ترين و متعالي ترين حالت ساليان قبل قرار گرفته است، چنين به اين خرافات بها مي دهند و حتي راه نفوذ آن را در اذهان ديگران باز مي کند.
در اينجا به رواج يک دروغ بزرگ نگاهي داريم و مستندات آن را بررسي کرديم.
 

ماجرا از وبلاگ هاي شروع شد. البته اصلا وبلاگ هايي که قصد فروش سي دي ها پيشگويي، کتب زرد که متاسفانه وزارت ارشاد به آنها مجوز داده و در سطح کثيري چاپ و توزيع شدند و همچنين فيلم سال 2012 را داشتند. اما بعد به طرز عجيبي اين نوشته هاي غير علمي در سطح گسترده در اينترنت منتشر شد.

در اين وبلاگ ها نوشته شده است که جهان در سال 2012 به پايان مي رسد. طبق نظرات نوستراداموس(که وي را تا حد يک پيامبر الهي بالا مي برند) در اين سال اتفاق فوق العاده اي خواهد افتاد، که اين پيشگويي را تقويم ماياها و ناسا هم تاييد مي کنند.
 


حال اين رخدادهاي بزرگ چه خواهد بود؟ وبلاگ هاي مزبور تلويحا اين اتفاق را به ظهور حضرت بقيه الله يا آخر الزمان مربوط مي سازند. دامنه اشاعه اين طرز فکر آن قدر زياد است که حتي برخي کاربران اينترنت اظهار داشتند در واقعه انفجار لوله گاز روزهاي اخير، فکر کردند بالاخره جهان به پايان رسيده است!

گفتن از پايان جهان در اين سال و رواج خرافات زياد هم جديد نيست، استفاده از خرافات و پيشگويي ها براي پيشبرد اهداف سياسي و مالي هم کار امروز و ديروز نيست. به اندازه عمر مدنيت بشر، اين شيوه نيز مورد بهره برداري قرار گرفته است. ديروز جادوگران در اروپاي قرون وسطا بودند، امروز مستند سازان جديد.

اين عبارت را در گوگل سرچ کنيد: «پايان جهان در سال 2012» نتيجه حيرت آور است، به ازاي هر 250 ايراني، يک صفحه از اين خزعبلات غير علمي ايجاد شده است!
اين نوشته عجيب و غريب که با تغييرات کوچکي تقريبا در همه وبلاگ ها و پيج ها تکرار شده است به سه سند استناد کرده است. نخست، تقويم ماياها، دوم پيشگويي هاي نوستراداموس و در پايان «هشدار ناسا» که اين آخري از همه جالب تر است.
نوستراداموس شاعر، پزشک و شياد بزرگ يهودي زاده

بايد تکليف خودمان را روشن کنيم؛ آيا قرار است به حرف هاي کسي استناد شود که حتي پيش گويي هاي وي در زمان حيات هم رخ نداده؟

شمايلي از نوستراداموس که توسط پسرش سزار نقاشي شده است. پيشگويي هاي شعرگونه او به پسرش تقديم شده است.

بناي اين خزعبلات غير علمي و غير مستند، پيشگويي هاي نوستراداموس است. نوستراداموسي که بر اساس نوشته ويل آريل دورانت، مورخ و انديشمند شهير معاصر در کتاب ارزشمند تاريخ تمدن، در عصري رقت آور مي زيسته که دوران سياه جهل و ناداني اروپا به شمار مي رود که نهايتا با روشنگري هاي لوتر به پايان رسيده و به عصر رنسانس و تجديد حيات فکري اروپا مي انجامد.
حالا قرار است ايران سال 1389، که بايد در زمينه علمي ترقي هاي چشم گيري نيز داشته باشد، انديشه هاي چنين فردي ترويج شود؟ که حتي در عصر خودش هم زياد معتبر نبوده؟
نوسْتِرآداموس(به فرانسوي: Nostradamus) با نام واقعي «ميشِل دي نُسْتْرِدام» (Michel de Nostredame) يک پيشگوي فرانسوي بود.
پدر او «پير دي نستردام» در يک خانواده يهودي متولد شد و پس از ازدواج با يک زن کاتوليک به مسيحيت گرويد.(منبع: اينجا کليک کنيد)
پيشگويي نادرست نوستراداموس

جالب است که پيشتر گفته مي شد بر اساس نظر نوستراداموس پايان جهان در سال 3797 ميلادي رخ خواهد داد؛ حال چگونه اين تاريخ بيش از يکهزار سال طي فقط چند سال اخير عقبتر کشيده شده است خدا مي داند!

بسياري از دانشمندان به لحاظ سطحي و مبتذل بودن بحث نوستراداموس وارد اين حوزه نشدند، اما برخي نيز با نگاه به وسعت مقبوليت تفکرات وي از سوي عوام الناس، دست به روشنگري هايي در مورد او زدند.
 

ويل دورانت نويسنده کتب معروف: تاريخ تمدن، لذات فلسفه، تاريخ فلسفه و... در مورد نوشته ها و اشعار نوستراداموس معتقد است : چنان ماهرانه در لفاف ابهام پيچيده شده بود که هر سطر آن مي‏ توانست تقريباً بر هر واقعه ‏اي از تاريخ آينده انطباق يابد

دورانت در مورد او مي نويسد:

کتاب نوستراداموس مشتمل بر صدها فقره پيشگويي به زبان فرانسه گنگ و مبهم است و قابل تفسير و تأويل‏ هاي متفاوت و حتي متعارض. او در اين کتاب به پيشگويي حوادث از نيمه سده شانزدهم تا «پايان جهان» پرداخته که به ‏زعم او در سال 3797 ميلادي رخ خواهد داد. مطالب کتاب «چنان ماهرانه در لفاف ابهام پيچيده شده بود که هر سطر آن مي‏ توانست تقريباً بر هر واقعه ‏اي از تاريخ آينده انطباق يابد.» (ويل دورانت، تاريخ تمدن، ترجمه فريدون بدره‏ اي و ديگران، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، 1368، ج 6، ص 1014)

مبلغان نوستراداموس مدعي‏ اند که او اعدام چارلز اوّل، پادشاه انگليس، و لويي شانزدهم، پادشاه فرانسه، آتش‏ سوزي سال 1666 لندن، ظهور و سقوط ناپلئون اوّل، ظهور هيتلر و بسياري از حوادث ديگر را پيش‏ بيني کرده است. اين در حالي است که نوستراداموس از پيشگويي نزديک‏ ترين حوادث زمانش عاجز بود. به‏ نوشته ويل دورانت، «نوستراداموس براي شارل نهم عمري نود ساله پيشگويي کرد که ده سال بعد در 24 سالگي زندگي را بدرود گفت.» (همان مأخذ، ص 1013)
 

شارل نهم: پادشاه فرانسه از دودمان والوا، نوستراداموس ـ که هم عصر او بود ـ براي او عمري 90 ساله پيش بيني کرده بود. اما دوران حکومت او از 5 دسامبر 1560 آغاز و در 30 مه 1574 پايان يافت.
شارل دوم که متولد 27 ژوئن 1550 ميلادي بود، در 30 مه 1574 (در 24-25 سالگي) سرانجام اشتباها به وسيله مادرش به قتل رسيد. کاترين دو مديسي در حالي که قصد داشت داماد خود هانري دوناوار را به وسيله يک کتاب آغشته به سم به قتل برساند به علت يک اشتباه باعث قتل پسر خود شد.

نوستراداموس و سياست

شايد نوستراداموس بهترين گزينه براي غربي باشد که به دنبال توجيه فعاليت ماشين جنگي خود است.
 

حوادث 11 سپتامبر 2001: در صبح روز يازدهم سپتامبر 2001، گروه تروريستي القاعده 4 هواپيماي مسافربري را در امريکا ربوده و دو فروند از آنها را به برج هاي دوقلو، يکي از آنها را به ساختمان پنتاگون کوبيدند. سومين هواپيما در محلي سقوط کرده و به هدف نخورد.
اين حوادث به دست مايه و بهانه لشکر کشي ايالات متحده به خاورميانه مبدل شد. فيلمسازان و گروه هاي مستند سازي برآن شدند که حوادث صبح يازدهم سپتامبر را با پيشگويي هاي نوستراداموس تطبيق دهند و سپس به شباهت سازي دولت هاي سياسي حاکم، به ويژه در منطقه خاورميانه با لشگر شر آخرالزمان برآمدند. يکي از اين مستندها در ايران ترجمه شده و آزادانه و در تيراژ وسيعي به فروش مي رسد.

آمريکا با سوء استفاده از اين پيشگويي نوستراداموس حادثه دلخراش و تروريستي 11 سپتامبر را تشريح کرده و بعد از آن، با ساخت مستندها و فيلم هايي، مي کوشند تا رخدادهايي را در آينده که غالبا دو جبهه حق و باطل و جنگ صليبي مدرني را تصوير مي کنند را براي افکار عمومي آماده سازند.

ژاک هالبورن مفصلا بيان مي‌دارد که«پيشگويي‌هاي» نوستراداموس در واقع مطالبي جعلي هستند که بعدها توسط افرادي با اهداف سياسي نوشته شده‌اند. اگرچه احتمالا هالبرون بيش از هر کس ديگري در مورد اين متون و اسناد مربوطه مي‌داند(وي به کاوش و تحقيق در مورد بسياري از آن‌ها کمک کرده‌است)، اما نظريات وي را بسياري از ديگر متخصصان در اين زمينه رد کرده‌اند(براي مطالعه بيشتر به صفحه نوستراداموس در ويکي پديا در قسمت Alternative views مراجعه کنيد)

شهبازي نويسنده تاريخ ايراني، در مقاله اي به شيوه هاي سود جستن از پيشگويي در بازار سياست پرداخته و مي نويسد: در سال 1981، حدود سه سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، اورسن ولز Orson Welles و کمپاني برادران وارنر فيلمي 84 دقيقه‌اي درباره «پيشگويي‌هاي نوستراداموس» عرضه کردند که در ايران نيز به وسعت توزيع شد.
 

پوستر فيلم"The Man Who Saw Tomorrow" به سال 1981، که پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران ساخته شد و سعي در شبيه سازي وقايع آن دوره با پيشگويي هاي نوستراداموس داشت.

در اين فيلم، نوستراداموس در مقام پيشگويي بزرگ جلوه‌گر مي‌شود. طبق اين پيشگويي‌ها ايران و جهان اسلام با کشورهاي کمونيستي متحد خواهند شد و در سال 1999 ميلادي ايالات متحده آمريکا را آماج حمله اتمي قرار خواهند داد.(مقاله ويکي پديا در مورد اين فيلم (اينجا کليک کنيد) به اين يادداشت درباره پيشگويي‌هاي نوستراداموس و اورسن ولز در فيلم فوق (اينجا کليک کنيد) هم توجه کنيد. اورسن ولز (1915- 1985) (اينجا کليک کنيد) کارگردان و بازيگر سرشناس سينماي سده بيستم غرب است که پيوندهاي عميق او با کانون‌هاي صهيونيستي پوشيده نيست؛ و مي‌دانيم که اين تعلق موروثي بود. به‌گفته اورسن ولز، مادر بزرگ او در مراسم تدفين پسرش (پدر اورسن ولز) مناسک شيطان پرستان را انجام مي‌داد. (فرانک برادي، زندگينامه اورسن ولز، نيويورک، 1989، ص 14)
 

اورسن ولز، سازنده يهودي فيلم "The Man Who Saw Tomorrow"


تاريخ و نوستراداموس؟

نکته ديگر که ظاهرا از نظر برخي از رواج دهندگان پايان جهان ناديده گرفته شده است اينجاست که اصلا وجه بارز و متمايز رباعيات و اشعار نوستراداموس که پيشگويي هايش را با آنها مکتوب کرده است، اينجاست که هچ تاريخي براي آنها ذکر نشده است.

تمامي نوشته ها تا حد زيادي مبهم و مخدوش و بدون تاريخ هستند، اين هم يک شگرد ماهرانه است براي آنکه بتوان هر رخدادي را که با سليقه مخاطب جور در مي آيد جاي پيشگويي، آقاي پيشگو گذاشت!

حال اين افراد دور انديش و مترجمان توانا و سکه بازان فروش اينترنتي هنر هفتم توانستند از دل نوشته هاي نوسترداموس تاريخ دقيق سال 2012 را استخراج کنند خود بحث پيچيده اي است.
احتمالا به اندازه کافي مستندات در مورد کذب بودن ادعاهاي نوستراداموس ارايه شده و زمان است که به دومين دروغ شاخدار بپردازيم!
يک اتهام بزرگ به ناسا

از موضوع نوستراداموس خارج شويم و به تاييدات ناسا در مورد اين خرافه بزرگ بپردازيم. اگر چيزي در مورد فالگيرها بدانيد، پس شما هم با يک شگرد عمومي آشنا هستيد. هيچ چيز قطعي گفته نمي شود و نشانه هاي عموي ارايه مي شود که بنا به ميل شما مي تواند هر کسي باشد «شخصي که در نام او حروف الف و ي وجود دارد» که دست بر قضا در بيشتر نام ها هم اين حروف هست. «زني بلند قد و باريک دوست شماست»که احتمالا هر کسي با حداقل ارتباطات اجتماعي چنين شخصي را مي شناسد و....
 


در نوشته پايان جهان هم به استادي از اين شگرد سود برده شده است، نوشته شده:

«يکي از اساتيد هم اطلاعاتي در اين مورد داشت، جالب است که گفت ما به ناسا يک ايميل فرستاديم و پرسيديم که آيا سال 2012 اتفاقي در کهکشان خواهد افتاد؟ ناسا پاسخ داده بود که نارسايي هايي مشاهده مي شود.»
بسيار خب، اما اين نارسايي ها مي توانند تمام جهان را زير و رو کنند و تاييدي بر پيشبيني جناب نوتراداموس باشند؟ اجازه بدهيد به جاي استناد به ايميل شخصي يکي از اساتيد نويسنده اين مطالب، پاسخ را در سايت رسمي ناسا جستجو کنيم.

عبارت 2012 را در ميان محتويات سايت ناسا سرچ کنيد؛ يافته هايي چنين خواهيد يافت:

A Scientific Reality Check

«2012 پايان واقعيات علمي»

Beginning of the End or Why the World Won't End?
«2012 آغاز يا پايان جهان نيست؛ چرا؟»

The Great 2012 Doomsday Scare
«وحشت بزرگ روز قيامت در 2012»
اين عناوين به ما مي گويند که ظاهرا خرافه پرستان فقط در ايران نيستند و در همه جاي دنيا، آنقدر خرافات وجود دارد که سايت ناسا اينطور به شايعات پاسخ دهد.


 

حال به متن اين مقالات بپردازيم. ناسا ظاهرا به دليل حجم انبوه سوالات مردم ساده دل، بخش هاي ويژه اي را به سوالات تکراري اختصاص داده است.

سوال شده: در سايت هاي اينترنتي بسيار در خصوص پايان جهان در سال 2012 سخن گفته شده است؛ ايا اين حقيقت دارد؟

و پاسخ اين است: هيچ رخداد بدي در سال 2012 پيش بيني نمي شود. از نگاه علمي زمين ما لااقل تا 4 ميليارد سال ديگر مي تواند عمر کند، هيچ دانشمندي در جهان هشداري در خصوص تهديدي براي سال 2012 نداده است!
سوال شده: اما تقويم مايا ها در 21 دسامبر 2012 به پايان مي رسد.

پاسخ داده شده: ممکن است تقويم آشپزخانه شما هم در تاريخي مشخص تمام شود، اين به معناي پايان جهان نيست! تقويم مايا در زماني تمام و در زماني آغاز مي شود.

در جايي ديگر در همين سايت در مورد تقويم ماياها گفته شده است، ماياها قوم باهوشي بودند و دستاوردهاي آنها مي تواند مورد علاقه مورخان و باستان شناسان قرار گيرد، اما تکنولوژي هاي کنوني بشر بسيار پيشرفته تر و قابل اتکا تر از تقويم هاي ماياها هستند.
خورشيد را مي توان پيش بيني کرد؟


دکتر رضا رضايي، خورشيد شناس در موسسه ي ماکس پلانک آلمان، در ماهنامه نجوم تحليل قابل تامل و البته کوتاهي در خصوص شايعه توفان خورشيدي و تاثير آن(به اندازه نابودي کره زمين) ارايه کرده است:

به طور خلاصه اين خبر منتشر شده شامل دو بخش درست و اغراق آميز است.

بخش درست:فعاليت خورشيد در سال 1392و در تمام سال هاي 1390 تا 1395 بسيار بيش از ميزان کنوني آن است. چنان که در سال هاي 1376 تا 1381 نيز بسيار بيشتر بود. يعني در هر چرخه ي يازده ساله، چند سالي فعاليت ها بيشتر است و چند سال هم کمتر. دانش امروز بشر اجازه پيش بيني دقيق فعاليت چرخه هاي آينده را نمي دهد.
ما درباره گذشته تحقيق مي کنيم، مثلاً مي دانيم که در ده هزار سال گذشته کمتر پيش آمده که خورشيد به اين سطح از فعاليت برسد که در صد سال گذشته رسيده است. با اين حال فقط مي توانيم آينده را به طور تخميني تا يکي دو هفته پيش بيني کنيم. اين همان چيزي است که به آن آب و هواي فضايي (space weather) مي گويند. اين بخش امروزه به مرحله اي رسيده که به سامانه هاي ناوبري هوايي مشاوره مي دهد.

بخش اغراق آميز يا نادرست: فرض کنيد که چرخه فعاليت خورشيد در سال 1392 به بيشينه برسد. آيا فوران پر انرژي مناسب، در راستا و زاويه ي مناسب ايجاد مي شود؟ خبر چنين القا مي کند که گويي اين اتفاق فقط در سال 1392 روي مي دهد. در حالي که ممکن است همين امروز هم رخ بدهد، فقط احتمال وقوع آن کمتر است. پيش بيني موارد احتياطي بايد هميشه در دستور کار باشد. اين که چنين انفجاري هر چند سال يک بار رخ مي دهد، تخميني آماري است نه بيشتر.
ماجراي قوم پيش گو

محققان مختلفي درباره اينکه آيا فاجعه‌اي در سال ???? رخ خواهد داد،بحث کرده‌اند و به اين نتيجه رسيده‌اند که نشانه‌هاي رستاخيز قريب الوقوع(پديده ????) نه در عقايد باستاني مايا‌ها يافت شده نه در مطالعات علوم معاصر.

ماياشناسان سر شناس نيز درباره اينکه آيا سال ???? پايان دوره تقويم اين قوم است، و آيا اين تاريخ سرآغاز دوره‌اي جديد براي بشريت است بحث کرده‌اند و بيان داشته‌اند که اين عقايد برداشت‌هاي نادرست از تاريخ مايا‌ها است.
 

 

ماياها قومي باهوش در دوران باستان بودند که نبوغ خاصي در رياضيات و نجوم داشتند. علي رغم آنچه در وبگاه هاي فارسي نوشته شده است، در مورد آنها کمتر قضاوتي قطعيت دارد. تصوير فوق يکي از نقاشي هاي ماياها روي ديوار را نشان مي دهد که برخي معتقدند موجودات فضايي رسم شده است، اما بسياري از دانشمندان اعتقاد دارند، اينها تصاويري انتزاعي هستند و ذهن بشر امروزي با ديدن تصويرهاي ساخته شده از بيگانگان، آنها را به فضايي ها شباهت مي دهد.

در باورهاي امروزه اين قوم نيز پديده ???? کاملا در تضاد با عقايد آن هاست. همچنين در منابع قديمي اين قوم نيز پيدا کردن سر نخ‌هايي از بيان اين موضوع بسيار نادر و کمياب است.

اين امر بيان کننده اين است که حتي در ميان بزرگان قوم مايا نيز اختلافات بسياري بر سر اين حقيقت اين موضوع وجود دارد.همينطور اخترشناسان و دانشمندان علوم طبيعي ديگر نيز اين نظريه را رد کرده‌اند(منبع: نيويورک تايمز 2007 / اول جولاي 2007)


سه ستون نوشته شده توسط مايايي ها: ستون سمت چپ نشاندهنده ي تاريخ 8.5.16.9.9 يا 156 ميلادي است.دانشمندان ناسا مي گويند اگرچه ماياها با ذکاوت تقويمي فوق العاده(براي زمان خود با امکانات و دانش آن دوران) طراحي کردند، اما دقت دانش امروز قابل مقايسه با يافته هاي ماياها نيست و اين يافته ها بيشتر مي تواند براي باستان شناسان جالب باشد. ضمن آنکه در مورد تاريخ پايان تقويم ماياها نيز اختلاف نظرهاي جدي وجود دارد.
فيلم 2012
حتما به خاطر داريد جنجال و هياهويي که به خاطر فرارسيدن سال 2000 براه افتاده بود. انبوهي از کالاها و توليدات رسانه اي نظير شوهاي موسيقي، قطعات موسيقي، فيلم، مستند، توليدات مطبوعاتي و... تا پايان سال 1999 بفروش رسيدند و سود خوبي نصيب کمپاني ها کردند.
گفته مي شد چون تاريخ و ساعت رايانه ها در سال 2000 برابر با 00:00:00 خواهد شد، رايانه ها قدرت تشخيص زمان را نخواهند داشت و جهان وابسته به رايانه امروز متوقف خواهد شد، يا دست کم خسارات زيادي بر جاي خواهد گذاشت.
سال 2000 هزاره ميلادي تحويل شد و هيچ اتفاق خاصي در هيچ کجاي دنيا رخ نداد. تنها ميلياردها دلار پول در تمام جهان به نفع توليد کنندگان آثار در خصوص بحران سال 2000 جابجا شد.
اينک سال 2012 در پيش است و فيلم و مستند هاي مربوط به 2012!
در مورد فيلم 2012 که به فروش افسانه اي ، البته با کمک رواج همين خرافات در سطح جهان دست يافت نيز نظرات مختلفي وجود دارد. اين فيلم تقريبا بر اساس پيش بيني هاي ماياها و اقوام گذشته ساخته شده است.


جالب است بدانيد نظر ناسا در مورد اين فيلم چيست، ناسا مختصر و مفيد نظر خود را اعلام مي کند:

«چرندترين فيلم تاريخ سينما»
باورهاي ايراني-اسلامي

شما متدين و مذهبي باشيد يا خير، در هر دو صورت توجه به اين نوشته هاي غير علمي منطقي به نظر نمي رسد. اگرچه در تلاشي مرموز، طي سال هاي گذشته سعي شده است اين طرز فکر را که مشخصا مستندها و فيلم هاي آن توسط کمپاني هاي فيلم سازي غربي تهيه مي شوند را به باور هاي شيعه پيوند بخورد، اما بايد توجه داشت که مبناي قضاوت يک مسلمان شيعه در درجه اول کتاب مقدس قرآن و در درجه دوم احاديث و روايات است.


 بر خلاف آنچه امروز تبليغ مي شود، در شريعت اسلام، واقعه بزرگ رستاخيز «که زمان رخداد آن براي هيچ کس حتي پيغمبر اسلام معين و مشخص نيست »هرچند هولناک است، اما بر اساس تعليمات اسلام که با خرافات وارداتي کاملا در تضاد است، در روز واقعه تنها تبهکاران و جنايتکاران در هراسند و نيکوکاران اسايش و اطمينان قلبي خواهند داشت.

در قرآن به طور خاص و بدون هيچ گونه ابهامي، تخمين و بيان تاريخ وقوع قيامت و رستاخيز مردود شمرده شده است. حتي در اياتي از قرآن، خداوند به پيغمبر خاتم امر مي کند که به کساني که از او در مورد ساعت پايان جهان سوال مي کنند بگويد که ساعت آن بر هيچ کس حتي بر من (حضرت محمد ص) مشخص نيست و به لحظه اي ممکن است فرا برسد.
يَسْأَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِيکُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْأَلُونَکَ کَأَنَّکَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ
از تو در باره قيامت مى‏پرسند [که] وقوع آن چه وقت است بگو علم آن تنها نزد پروردگار من است جز او [هيچ کس] آن را به موقع خود آشکار نمى‏گرداند [اين حادثه] بر آسمانها و زمين گران است جز ناگهان به شما نمى‏رسد [باز] از تو مى‏پرسند گويا تو از [زمان وقوع] آن آگاهى بگو علم آن تنها نزد خداست ولى بيشتر مردم نمى‏دانند

جزء نهم قرآن کريم / سوره الأعراف آيه 187


إِلَيْهِ يُرَدُّ عِلْمُ السَّاعَةِ وَمَا تَخْرُجُ مِن ثَمَرَاتٍ مِّنْ أَکْمَامِهَا وَمَا تَحْمِلُ مِنْ أُنثَى وَلَا تَضَعُ إِلَّا بِعِلْمِهِ وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ أَيْنَ شُرَکَائِي قَالُوا آذَنَّاکَ مَا مِنَّا مِن شَهِيدٍ
دانستن هنگام رستاخيز فقط منحصر به اوست و ميوه‏ها از غلافهايشان بيرون نمى‏آيند و هيچ مادينه‏اى بار نمى‏گيرد و بار نمى‏گذارد مگر آنکه او به آن علم دارد و روزى که [خدا] آنان را ندا مى‏دهد شريکان من کجايند مى‏گويند با بانگ رسا به تو مى‏گوييم که هيچ گواهى از ميان ما نيست

جزء بيست و پنجم قرآن کريم/ سوره فصلت ايه 47
-----------------
منابع مورد استفاده:

- قرآن کريم
- ويل دورانت، تاريخ تمدن، ترجمه فريدون بدره‏ اي و ديگران، تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي، جلد ششم(اصلاح ديني)

- وب سايت رسمي ناسا به ادرس هاي:

http://www.nasa.gov/topics/earth/features/yoemans20091110.html
http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012-guest.html
http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012.html
http://www-istp.gsfc.nasa.gov/stargaze/StarFAQ18.htm
http://www-istp.gsfc.nasa.gov/stargaze/StarFAQ21.htm
http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2006/10mar_stormwarning/
http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2001/ast15feb_1/

- ويکي پديا به آدرس هاي:

http://en.wikipedia.org/wiki/2012_(film)
http://en.wikipedia.org/wiki/2012_phenomenon
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Man_Who_Saw_Tomorrow
http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_civilization
http://en.wikipedia.org/wiki/Orson_Welles
-ساير منابع:

http://www10.epinions.com/review/mvie_mu-1013211/content_41525546628
http://shahbazi1.wordpress.com/2008/10/02/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%DA%A9%D9%87-%D9%86
http://www.tebyan.net
http://www.adherents.com/people/pw/Orson_Welles.html
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس