آمریکایی‌ها که برای هفتمین بار متوالی در جام جهانی حاضر می شوند، این بار یک گلزن بزرگ که در دوران نوجوانی وقتی فوتبال بازی می کرد، به او «بچه نانوای بوتنانگی» می گفتند هدایت آن ها را برعهده دارد و اگر برای سومین بار قربانی اشتباهات فاحش داوری نشوند می خواهند شگفتی آفرین شوند.

آمریکاویژه نامه جام جهانی مشرق - بازهم مستطیل سبز چشم‌ میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا به سوی خود معطوف کرده و علاقه مندان به فوتبال در انتظار جادوی توپ گرد در سرزمین قهوه و کشور صادرکننده فوتبالیست هستند.
بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این تورنمنت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرهیجان فوتبال را خواهند نوشت.
اگر پیگیر اخبار مربوط به جام جهانی در سرویس ورزشی مشرق بوده باشید، می دانید که مدتی است در دو بخش "اتفاقات جالب جام‌جهانی" و روزشمار (0 تا 100) جام جهانی با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف با کمک حروف الفبا (A-Z) و اعداد 0 تا 100 پرداخته ایم و این رویدادها را شرح خواهیم داد.

در ادامه سلسله گزارش‌های سریالی جام جهانی در 32 قسمت به معرفی تیم‌های حاضر در جام جهانی به ترتیب حروف الفبا خواهیم پرداخت.

** بخش اول معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آرژانتین)
** بخش دوم معرفی 32 تیم حاضر در جام جهانی (آلمان)


آمریکا3 - آمریکا (USA)

سرمربی: یورگن کلینزمن

ستاره: خوزی آلتیدور

کاپیتان: کلینت دمپسی

رنکینگ در فیفا(آوریل): 13

حضور در جام جهانی: 9 بار (آخرین بار 2010)

بهترین عنوان: مقام سوم (اولین دوره 1930) 

بیشترین بازی ملی: کوبی جونز (164 بازی)

بهترین گلزن ملی: لندون داناوان (57 گل) 

شعار تیم در جام جهانی: متحد به عنوان تیم، سرمشق گرفته از عشق

همگروه‌های آمریکا در جام جهانی برزیل: آلمان، پرتغال و غنا در گروه G

آشنایی کلی با کشور آمریکا


به گزارش مشرق، ایالات متحدهٔ آمریکا (به انگلیسی: United States of America و به اختصار: USA) کشوری در آمریکای شمالی، و به پایتختی شهر واشینگتن، دی.سی. است. آمریکا پس از چین و هند سومین کشور پرجمعیت دنیا و از نظر وسعت، بعد از روسیه، کانادا و چین، چهارمین کشور پهناور جهان است. به طور تقریبی، این کشور، شش برابر پهناورتر از ایران است و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود. آمریکا با تولید ناخالص داخلی بیش از 13٬000 میلیارد دلار در سال و 19% قدرت خرید جهان، بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای جهان را داراست.

آمریکانظام حکومتی آمریکا در چارچوب قانون اساسی، و بر اساس سیستم جمهوری فدرال بنیان نهاده شده‌است. این کشور در سال 1776 میلادی (1155 شمسی)، در پی اعلام استقلال و اتحاد 13 مستعمرهٔ سابق بریتانیا شکل گرفت.

کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب با مکزیک همسایه‌است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند.

ایالات متحده آمریکا پس از حضور در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، قدرت اثرگذاری خود در جهان را گسترش داد. آمریکا به عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل درآمده‌ است و از بنیانگذاران پیمان نظامی ناتو محسوب می‌شود و پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد به عنوان یک ابرقدرت در آمد. شهروند ایالات متحدهٔ آمریکا را معمولاً «آمریکایی» می‌نامند.

نحوه صعود به جام جهانی 2014
تیم ملی فوتبال آمریکا در مرحله انتخابی جام جهانی 2014 برزیل با 5 تیم کاستاریکا، هندوراس، مکزیک، پانامه و جامائیکا در منطقه آمریکای شمالی و مرکزی (کونکاکاف) به صورت دوره ای و رفت و برگشت به رقابت پرداخت و در پایان با 7 برد، یک مساوی و 2 باخت و با 22 امتیاز به عنوان تیم اول گروه مستقیماً به جام جهانی راه یافت. این تیم با 51.3 میلیون یورو بیست و ششمین تیم گران قیمت جام جهانی 2014 است.

آمریکا
لندون داناوان با تجربه که برای چهارمین بار در جام جهانی حاضر خواهد شد با 5 گل زده در سه جام گذشته یکی از امیدهای گلزنی آمریکا در برزیل خواهد بود

نتایج مسابقات انتخابی آمریکا به شرح زیر است:


هندوراس 2 - 1 آمریکا

آمریکا 1 - 0 کاستاریکا

مکزیک 0 - 0 آمریکا

جامائیکا 1 - 2 آمریکا

آمریکا 2 - 0 پاناما

آمریکا 1 - 0 هندوراس

کاستاریکا 3 - 1 آمریکا

آمریکا 2 - 0 مکزیک

آمریکا 2 - 0 جامائیکا

پاناما 2 - 3 آمریکا

جدول رده‌‌بندی نهایی مقدماتی جام جهانی
منطقه آمریکای شمالی و مرکزی (کونکاکاف)


آمریکا

حضور در جام جهانی و افتخارات:

با صعود تیم ملی آمریکا به جام جهانی 2014 برزیل تعداد حضور این تیم در جام جهانی فوتبال دو رقمی شد. بهترین نتیجه ای که آن ها کسب کرده اند به مقام سوم اولین دوره جام جهانی که آن موقع جام ژول ریمه نام داشت برمی‌گردد. جامی که با حضور 13 تیم برگزار شد و آمریکا با دو برد 3-0 برابر بلژیک و پاراگوئه و یک باخت 6-1 برابر آرژانتین به مقام سوم رسید!
جالب است بدانید که آمریکا پس از حضور در 3 جام جهانی 1930، 1938 و 1950 تا 40 سال موفق نشد به این تورنمنت معتبر صعود کند. اما در 6 دوره اخیری که یانکی ها در جام جهانی بوده اند یعنی از جام جهانی 1990 ایتالیا به بعد بهترین نتیجه آن ها به حضور در جمع 8 تیم پایانی جام جهانی 2002 بر می گردد. در آن جام آمریکا در یک چهارم نهایی با نتیجه 1-0 به آلمان یکی از فینالیست ها باخت و حذف شد. آمریکا یک دوره هم در جام جهانی 1994 میزبان مسابقات بوده است.

آمریکا
اولین هت‌تریک تاریخ جام جهانی به نام یک امریکایی ثبت شده است؛ برت پاتناد (Bert Patenaude) در برد 3-0 آمریکا مقابل پاراگوئه سه گل زد و نامش در تاریخ جاودانه شد.

معرفی سرمربی و بازیکنان کلیدی

سرمربی: یورگن کلینزمن(Jurgen Klinsmann)

آمریکابه گزارش مشرق، یورگن کلینزمن مهاجم اسبق و مربی سابق تیم ملی فوتبال آلمان از سال 2011 هدایت آمریکا را بر عهده گرفت. یورگن یک بچه نانواست چرا که خانواده کلینزمن در بوتنانگ اشتوتگارت یک مغازه نانوایی دارند. یورگن در بچگی به صورت سیار نان می فروخت و در دوران نوجوانی وقتی فوتبال بازی می کرد، به او «بچه نانوای بوتنانگی» می گفتند. نانوایی آنها هنوز هم در شهر بوتنانگ باز است و خیلی ها به عشق یورگن کلینزمن از آنجا خرید می کنند!
وی که در دوران بازی یک گلزن تمام عیار بود در قهرمانی تیم ملی آلمان در جام جهانی 1990 نقش بسزایی ایفا کرد، خصوصا در اغراق پس از خطای پدرو مونسون آرژانتینی در فینال که داور را برای اخراج وی متقاعد کرد!
کلینزمن در جام جهانی 2006 آلمان هم تا آستانه فینال پیش رفت اما دو گل دقیقه 119 و 121 ایتالیا تیم او را از رسیدن به فینال محروم کرد تا به عنوان سومی قناعت کند.
همگروهی آمریکا با تیم کشور کلینزمن و تقابل وی با دستیار سابقش یواخیم لوو در نوع خود جالب است، کلینزمن درخصوص این قرعه این گونه می گوید: در دلم حس می کردم که به آلمان می خوریم. گروه ما یکی از سخت ترین گروه هاست. رویارویی با پرتغال و رونالدو، مصاف با غنا، تیمی تاریخی و با حضور آمریکا و آلمان، هیچ گروهی نمی شد سخت تر از این باشد. ولی بحث جام جهانی است و ما آن را می پذیریم. امیدواریم که بتوانیم دراینجا مردم را سورپرایز کنیم. ما آماده خواهیم بود و با اعتماد به نفس به میدان خواهیم رفت.
یک نکته قابل توجه درخصوص کلینزمن این است که وی در طول دوران بازی باشگاهی خود تنها یک قهرمانی و ان هم با بایرن مونیخ در فصل 97-1996 کسب کرده است!

آمریکاکاپیتان: کلینت دمپسی(Clint Dempsey)

سرگروه یانکی ها در جام جهانی به احتمال زیاد کلینت دمپسی همبازی اشکان دژاگه در فولام است. وی که دسامبر 2014 به صورت قرضی از سیاتل به فولام آمده 102 بازی ملی و 36 گل در کارنامه دارد. این هافبک تهاجمی
با تجربه که گاهی هم فوروارد بازی می کند در دور مقدماتی جام جهانی 2014 با زدن 8 گل نقش به سزایی در صعود آمریکا به برزیل داشت و یکی از ستارگان این تیم در برزیل خواهد بود.
البته اگر در جام جهانی لاندن دوناوان که با 57 گل رکورددار گل ملی است یا تیم هاوارد دروازه بان باتجربه آمریکا هم بازوبند را به بازو بستند نباید تعجب کرد.


قربانی بزرگ داوری با هدایت یک بچه نانوا +فیلمستاره (احتمالی) تیم: خوزی آلتیدور (Jozy Altidore)

این ستاره 25 ساله که 21 گل ملی هم در کارنامه دارد هرچند در هال سیتی و ساندرلند فصل خوبی را نداشت اما در تیم کشورش تاثیر بسیار مثبتی داشت و از وی به عنوان یکی از ستارگان احتمالی آمریکا در کنار دوناوان و دمپسی و جرمن جونز در جام جهانی 2014 نام می برند. جونز که اخیرا از شالکه به بشیکتاش رفته، در چند دیدار اخیر آمریکا بسیار خوب بازی کرده است.



بازیکنان تیم ملی آمریکا در جام جهانی:

آمریکا

دروازه‌بانان: براد گوزان (استون‌ویلا انگلیس)، تیم هاوارد (اورتون انگلیس) و نیک ریماندو (رئال سالت‌لیک آمریکا).

مدافعان: دامارکوس بیزلی (پوبلا مکزیک)، مَت بسلر (اسپورتینگ کانزانس‌سیتی آمریکا)، جان بروکز (هرتابرلین آلمان)، گئوف کامرون (استوک‌سیتی انگلیس)، تیمی چاندلر (نورنبرگ آلمان)، عمر گونزالس (لس‌آنجلس گلکسی آمریکا)، فابین جانسون (هوفنهایم آلمان) و دی‌آندره یدلین (سیاتل ساندرز آمریکا).

هافبک‌ها: کایل بکرمن (رئال سالت‌لیک آمریکا)، آلخاندرو بدویا (نانت فرانسه)، مایکل برادلی (تورنتو اف‌سی کانادا)، بِرَد دیویس (هوستون دینامو آمریکا)، میکس دیسکرود (روزنبورگ نروژ)، یولیان گرین (بایرن‌مونیخ آلمان)، ژرماین جونز (بشیکتاش ترکیه) و گراهام زوسی (اسپورتینگ کانزاس‌سیتی آمریکا).

مهاجمان: جوزی آلتیدور (ساندرلند انگلیس)، کلینت دمپسی (سیاتل ساندرز آمریکا)، آرون یوهانسون (آلکمار هلند) و کریس وُندولوفسکی (سن‌خوزه ارث‌کوئیک آمریکا)

یانکی‌ها با یک بچه نانوا به دنبال خلق شگفتی +فیلم
لباس تیم ملی آمریکا در جام جهانی برزیل


برنامه بازیهای آمریکا در گروه G جام جهانی 2014 برزیل

 سه‌شنبه 27 خرداد 93 (17 ژوئن):

آمریکا - غنا (ناتال - ورزشگاه داس دوناس) :: (ساعت 02:30) ::

دوشنبه 2 تیر 93 (23 ژوئن):

آمریکا - پرتغال (مانائوس - ورزشگاه آمازون) :: (ساعت 02:30) ::

پنجشنبه 5 تیر 93 (26 ژوئن):

آلمان - آمریکا (رسیف – پرنامبوکو) :: (ساعت 20:30) ::


صحنه‌ای ماندگار از آمریکا در تاریخ جام جهانی

به گزارش مشرق، جام‌جهانی اشتباهات وحشتناک داوری را کم به خود ندیده است، اما گویا سهم آمریکایی ها در این اشتباهات بیشتر از بقیه است و به نوعی قربانی بزرگ لقب گرفته‌اند.
اتفاقی که در جریان دیدار دو تیم آلمان و آمریکا در یک چهارم نهایی جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن رخ داد یکی از بدترین اشتباهات داوری به شمار می رود؛ آمریکا در این جام‌ پدیده تمام عیار بود. آنها بهترین نتیجه تاریخ فوتبال خود را در این رقابت‌ها کسب کردند و تا مرحله یک‌چهارم نهایی بالا آمدند، مرحله‌ای که در آن باید مقابل تیم ملی آلمان قرار می‌گرفتند. آمریکایی​ها برای رسیدن به یک‌چهارم نهایی، مکزیک را 2 بر صفر پشت سر گذاشته بودند. این تیم مقابل آلمان شجاعانه بازی کرد، اما در دقیقه 39 میشائیل بالاک نخستین گل بازی را به ثمر رساند. پس از آن حملات پی در پی و بی‌امان آمریکایی‌ها ادامه داشت تا این‌که در دقیقه 50 صاحب ضربه کرنر شدند. کلودیو رینا پشت این ضربه کرنر قرار گرفت و توپ را روی دروازه ژرمن ها ارسال کرد و گِرگ برهالتر با پرتاب خود توپ را به طرف دروازه فرستاد و اولیور کان به سمت این ضربه شیرجه زد اما نتوانست توپ را در آغوش بکشد و درست زمانی که توپ در آستانه وارد شدن به دروازه ژرمن‌ها قرار داشت تورستن فرینگز که کنار تیر دوم دروازه ایستاده بود با دست توپ را دفع کرد؛ اما هوگ دالاس اسکاتلندی و کمکش این صحنه را ندیدند! و در حالی که باید ضربه پنالتی به سود آمریکایی‌ها اعلام می‌شد، چنین اتفاقی نیفتاد. این دیدار با نتیجه یک بر صفر به سود آلمان به پایان رسید تا آنها راهی مرحله نیمه‌نهایی و سپس فینال شوند. اما در فینال برزیل با دو گل رونالدو به برتری رسید و قهرمان جهان شد.

صحنه های خطرناک و خطای فاحش داور دیدار آلمان و آمریکا در جام جهانی 2002

دانلود

*******************************
اما یکی دیگر از اشتباهات بارز و مسلم و ماندگار داوری در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی و در دیدار دو تیم آمریکا و اسلوونی رقم خورد اما این بار منجر به حذف آمریکا نشد! در این دیدار که در مرحله گروهی بود دو تیم به تساوی 2 بر 2 رسیدند، در حالی که تیم داوری گل سوم و صددرصد سالم آمریکا در دقایق پایانی را با تشخیص اشتباه آفساید مردود اعلام کردند تا این تیم 3 بر2 به پیروزی نرسد. داور مالیایی این دیدار به دلیل اشتباه وحشتناکی که در این دیدار انجام داده بود از قضاوت در بقیه دیدارهای جام‌جهانی محروم شد، اما حتی محرومیت این داور هم باعث نشد تا خشم آمریکایی‌ها فرو بنشیند. این اشتباه مسلم داوری درگیری‌های زیادی را بین تماشاگران دو تیم پس از پایان بازی سبب شد. آمریکایی‌ها پرچم اسلوونی را آتش زدند و در مقابل اسلوونیایی‌ها هم با تهیه پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «آمریکایی‌های فاشیست» پاسخ آنها را دادند. فیفا به این اشتباه مسلم بشدت واکنش نشان داد و به داور این دیدار تذکر جدی داد و همین تذکر جدی داور مالیایی را از ادامه قضاوت در جام‌جهانی محروم کرد. سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال آمریکا پس از این دیدار گفت «در فوتبال تا به حال گل‌های سالم زیادی مردود اعلام شده است، اما این یکی دیگر واقعا فاجعه بود. واقعا داور این دیدار چه فکری با خودش کرد که گل ما را مردود اعلام کرد؟ این گل سالم‌ترین گل دنیا بود!»
صحنه گل سالم آمریکا به اسلوونی در جام جهانی 2010

دانلود

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    0 0
    عالی بود من همیشه طرفدار تیم فوتبال امریکا بودم
  • عشق فوتبال ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    0 0
    بسیار عالی بود. اطلاعات تازه ای ارائه دادید خصوصا این صحنه ماندگار تیمها در جام جهانی که محشره. مرور میشه خاطرات برامون. خسته نباشید واقعا خدا قوت
  • seyyed ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    0 0
    مشرق از تو بعید بود واقعا!!1! یعنی جی ؟؟؟؟ اینهمه تیم هستن که با سابقه تر و بزرگتر از آمریکا هستن خیلی حرکت ناشیانه ای بود
  • محمد ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    0 0
    آقا سید انگار تو باغ نیستی!!!! مشرق داره تیمهای جام جهانی رو به ترتیب حروف الفبا معرفی میکنه (بسیار هم عالی داره این کار رو میکنه) چه ربطی داشت این حرف شما الان؟؟؟ مشرق حرکتت نه تنها ناشیانه نبود خیلی هم حرفه ای بود.20
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    0 0
    ّبخشید بچه نانوا چیش جالبه که تو تیتر زدید؟ چرا فکر میکنید بچه نانوا جذابیت داشته باشه؟ شما اگر بچه نانوا باشید نمیگید این چه معنی ای میتونه داشته باشه؟ لطفا اگر فکر میکنید بد نیست و امکانش هست توضیح بدید که جالبیش در کجاست؟
  • سعيد ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    0 0
    عجب فوتبالی بازی کرده آمریکا تو جام جهانی 2002 مقابل آلمان پرستاره. به نظرم امسال با کلینزمن هم می تونن نتایج خوبی بگیرن. از مشرق هم بابت این انتخابش در قسمت صحنه ماندگار آمریکا و البته گزارش خوبش تشکر می کنم
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    0 0
    وطن فروش،خودت خجالی نمی کشی.
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    0 0
    المان اون دوره که زنگ تفریح بود.... عجب بازی کردن مقابل پرتقال تو اون جام.....
  • سعید ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    0 0
    آقای ناشناس همون المانی که شما میفرمائید زنگ تفریح بود تا فینال رفت با یک گل خورده. و الیور کان بهترین بازیکن جام شد.
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
    0 0
    يعني جفت پا رفتي تو روحش !
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    دوستدار فوتبال امريكا
  • یوونتوس ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    به نظرم آمریکا شگفتی ساز گروه Gمیشود ویکی از دو تیم آلمان ویا پرتغال را در مرحله گروهی حذف میکند
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    زنده باد ايران درود بر امريكاكبير

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس