این تمثیل، خیلی سطحی است که جناب کارگردان مملکت ما را در قالب زنی به نام «ایران» تصویر نموده و همه مصیبت‌ها را بر او بار کرده است. آرش همواره مادرش را به نامش «ایران» صدا می‌زند تا ما حتی یک لحظه هم فراموش نکنیم که در حال تماشای قصه‌ای سمبلیک در خصوص مام میهن هستیم. اما مادران نسل انقلاب و شهدایش که اینگونه نبودند! ما که «مادر» این فیلم را نشناختیم. این مادر، مادر کیست؟

گروه فرهنگی مشرق ـ روز پنج‌شنبه 22 اسفند، فیلم توقیف‌شدۀ صد سال به از این سال‌ها (1386) در سالن بزرگ وزارت ارشاد برای اهالی مطبوعات و منتقدان نمایش داده شد. نمایش پیشین این فیلم در بهمن 1388 در بیست‌ و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود و دو ماه قبل نیز در جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران در هفدهم دی ماه به طور خصوصی نمایش یافت. صد سال به این سال‌ها که در هدایت فیلم تهیه شده است، به حدی سیاه‌نما و دور از واقع است که به سختی می‌توان قصه‌اش را باور کرد.

******

این همه یأس از کجا می‌آید؟

صد سال به این سال‌ها (1386) پنجمین فیلم سامان مقدم است؛ بعد از کافه ستاره (1383) و قبل از آخرین ساختۀ او، یک عاشقانه ساده (1390). این فیلم در خصوص زنی به نام ایران (فاطمه معتمد آریا) است که با شوهرش رفیع پاینده (رضا کیانیان) زندگی سرخوشانه‌ای دارد ولی همزمان با وقوع انقلاب، شوهر می‌میرد و آنها به تهران مهاجرت می‌کنند. یگانه فرزندش آرش (امیرحسین آرمان) در جنگ کشته می‌شود. چند سال بعد، نوکر آنها امین حقیقی (پرویز پرستویی) که بعد از انقلاب به مسئولیت مهمی رسیده است اعتراف می‌کند که مسبب اصلی در قتل رفیع بوده است.
فیلم 100 سال به از این سال‌ها، قصۀ خود را به طور نمادین بیان می‌کند. فیلمی که جناب کارگردان که فیلمنامه را هم نوشته است در آن به امید سال‌هایی است که بهتر از این سال‌های انقلاب اسلامی باشد!

این همه یأس از کجا می‌آید؟

خلاصه داستان
همه چیز خوب و شاد بود و همۀ لذت‌ها مجتمع. ما در بندر پهلوی زندگی آرام و خرسندی داشتیم و پسرمان آرش در دبستان پیشاهنگ بود. او پسر من بود، پسر ایران؛ مام میهن. بعد یکهو طوفان شده، همه چیز زیر و رو گشت. آشوب‌طلب‌ها راحت ما بردند و رخت سیاه بر تنمان کردند. شوهرم بی‌گناه کشته شد. ده سال بعد که ما در تهران زندگی می‌کردیم، پسرم آرش را (علی‌رغم قانون تک فرزندی) به اجبار به خدمت زیر پرچم بردند. از قضا خدمت او به جایی افتاد که حتی نمی‌شد برایش نامه نوشت. در نهایت او در جنگ به ناخرسندی و ناکامی کشته شد و نامزدش را تنها گذاشت. اما شوهرم از قبل پیش‌بینی کرده و زن دیگری در خفا گرفته، فرزندی از او ساخته بود که پس از مرگ مادرش، به نزد من آمد و جای آرش مرا پر کرد. اما او هم در پاییز 1384 در دانشگاه علامه پس از اعتراض به دولت جدید، دستگیر و زندانی شد. امین رانندۀ قدیم ما، پس از انقلاب آدم گردن کلفتی شده بود. وقتی او را پیدا کردم گفت که مرا نمی‌شناسد. ولی در خفا آمد و اعتراف کرد که یکی از عاملان انقلاب و آشوب در بندر انزلی بوده و شیلات بندر را او به آتش کشیده است. او خود را مسبّب اصلی مرگ شوهرم معرفی کرد. چند روز بعد او از من خواستگاری کرد، از من، از ایران، از مام میهن. من سی سال است که هنوز نخندیده‌ام و لباس شاد بر تن نکرده‌ام. به هر حال اکنون دوْر، دوْر اینهاست و من مجبور به تحملشان هستم تا نوبت آنها نیز به زودی تمام شود. و بالاخره تمام می‌شود. به زودی پسرم از خارجه برمی‌گردد و به این حکومت پایان می‌دهد و مرا از شر اینها آزاد می‌کند و روزهای خوب گذشته بازمی‌گردد؛ صدها سال که از این سال‌ها بهتر است.

این همه یأس از کجا می‌آید؟

نقد و نظر
این خلاصۀ داستان فیلمی است که با تکلف بسیار مرتباً دروغ می‌گوید تا عداوت خود را با انقلاب اسلامی نشان دهد. فیلم با گرمی و شادی و طراوت و زیبایی به سال 1355 در بندر پهلوی شروع شده و با سردی و غم و بیچارگی و زشتی در تهران بعد از انقلاب در سال 1385 پایان می‌گیرد. جناب کارگردان که فیلمنامه را نیز خودش نوشته است، به هر ضرب و زوری هست می‌خواهد که ما قصۀ او را باور کنیم. آیا او یک داستان تخیلی محض نوشته یا از مکانی مثل کرۀ مریخ برای ما خبر آورده است؟ ما که از نسل انقلابیم و هنوز اینجا زنده و شاهد هستیم اینقدر برای ما دروغ بافته‌اند چه برسد به وقتی که ما زنده نباشیم.

آرش اگر پدرش نیز زنده بود مشمول معافیت تک فرزندی می‌شد چه برسد به اینکه او کفیل مادرش نیز هست. و مگر هر کسی لیاقت داشت تا به جنگ برود؟ مگر از نسل یک شرابخوار فرزندی به دنیا می‌آید که لیاقت شهادت داشته باشد؟ این همان گناهی است که خداوند فرموده است که تا چهار پشت از آن عقوبت خواهد کشید.

این همه یأس از کجا می‌آید؟

فیلمنامه از درام و ماجرا خالی است و آنچه فیلم را سر پا نگه داشته طراحی صحنۀ آن است که برای ما که دهۀ پنجاه را دیده‌ایم نوستالژیک است. و جناب کارگردان برای ایجاد این حس در ما برنامه‌ریزی کرده است تا بتواند دوران انقلاب را سیاه‌تر نشان دهد و ضعف‌های فیلمنامه را پر کند. او ما را احمق پنداشته و تاریخ کشور ایران را به طور سمبلیک، گویا از منظر خاندان هزار فامیل پهلوی بیان کرده که با این انقلاب بساطشان جمع شد. این تمثیل، دیگر خیلی سطحی است که جناب کارگردان مملکت ما را در قالب زنی به نام «ایران» تصویر نموده و همه مصیبت‌ها را بر او بار کرده است. آرش همواره مادرش را به نامش «ایران» صدا می‌زند تا ما حتی یک لحظه هم فراموش نکنیم که در حال تماشای قصه‌ای سمبلیک در خصوص مام میهن هستیم. اما مادران نسل انقلاب و شهدایش که اینگونه نبودند! ما که «مادر» این فیلم را نشناختیم. این مادر، مادر کیست؟

این همه یأس از کجا می‌آید؟

این، اولین نوبت نیست که شبه روشنفکران، وطن‌فروشی می‌کنند. شاید نخستین بار داریوش مهرجویی بود که در اجاره نشین‌ها (1366) این جسارت را کرد تا قصۀ این مملکت را به زعم خود با زبان تمثیلی تصویر کند. او خانه‌ای را محور قصۀ خود قرار داد که همچون اجتماع واقعی، همه نوع آدم در آن بودند و بعد کم‌کم اضمحلال و تخریب خانه را نشان داد. فیلم مادر (1368) نیز مجلس ختمی بود برای مادری که به زودی می‌میرد. او دو پسر جاهل و روشنفکر دارد و دو دختر سنتی و متجدد. فرزند پنجم نیز یک عرب است که سر می‌رسد و تمثیلی است از صدام که ادعای میراث داشت. تحلیل علی حاتمی از این فیلم خود، در حدود سال 1372 به جراید راه یافت و موجب جنجال هم شد. جالب توجه اینکه سید مرتضی آوینی که در این زمان به شهادت پیوسته بود در نقد خود بر این فیلم که در سال 1368 در ماهنامه سوره به چاپ رسید، به تمثیلی بودن فیلم مادر اشاره کرده بود: «آن مادر قاجاری كه همه نمازهای صبحش را بعد از طلوع  آفتاب می خواند مادر ما نیست. پس مادر كیست؟ شاید مام وطن باشد كه جوجه‌هایی ناقص الخلقه به دنیا آورده و حتی در میان آنها یك تخم غاز هم پیدا شده است، دشداشه پوش و لچك به سر، كه قدقد شاعرانه‌ای دارد و در عین حال، زورش حتی بر زهتاب‌ها هم می‌چربد!» (نگا. آینه جادو، جلد دوم).

فیلم دیگر در این مقوله، نخستین ساختۀ بیژن میرباقری است؛ ما همه خوبیم (1383). خانوادۀ در حال اضمحلالی که ادعای سلامت می‌کنند و برای فرزند مهاجرت‌کردۀ خود در فیلمی که برای او پر می‌کنند تا به یادگار بفرستند مرتب به دروغ می‌گویند که «ما همه خوبیم»! در حالیکه در اوقات دیگر مدام با هم نزاع و مشاجره دارند. و از قضا پسر جوان خانواده که سرباز است و نامش هم «امید»، و حس خوبی را نیز در مخاطب برمی‌انگیزد در انتها می‌فهمیم که امیدی به او نیست و او نیز در پی مهاجرت به خارجه است! در این فیلم آهو خردمند، محسن قاضی مرادی و لیلا زارع بازی کرده‌اند.

این همه یأس از کجا می‌آید؟
آیا وقت آن نرسیده است که برخی شبه‌روشنفکران وطنی القای یأس نکنند و دست از این گندم‌نمایی و جو فروشی بردارند و به جای ساخت فیلم‌های تمثیلی، صادقانه و برای مردم فیلم بسازند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • توکل ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    معتمد آریا پای ثابت فیلمهای توقیف‌شده است. اما از پرویز پرستویی انتظار نداشتیم در این فیلم ضد انقلابی بازی کند.
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    مشرق جون دروغ نگفته! بعد از انقلاب مردمی و الهی 57، بهشت دزدان طاغوتی که در رفاه ناشی از دزدی و غارت اموال ملت فقیر بودند، به جهنم تبدیل شد. وضعیت خودش رو تشریح کرده. قبل از انقلاب ایران برای این ها (و ایضاً بازیگران طاغوتی که متأسفانه فرقی بینشون نیست. اکثر بازیگران مطرح سینما با هر تفکری که باشند، به تفکر طاغوتی ها نزدیک ترند تا تفکر مردم) بهشت بود و برای ملت جهنم. امروز هم به خواست ملت قضیه برعکس شده.
  • احسان ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    هنر هر کس به ارزشی است که می آفریند اما این افرادی که اسم خود را گداشتند هنر مند واقعا از هنر چیری نمی دانند چرا که اینها جز همان فرهنگ بی بند وباری که سالها غرق در آن بودند حرف دیگری برای گفتن ندارند متاسفانه همین ها چند روز دیگر سروکله شان برای تبریک عید در برنامه های نوروزی پیدا میشود
  • ناشناس ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    سالهای خوب اینها سالهای بی بند وباری است
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    رقابت سختی بین سامان مقدم و برخی مزدوران در حمالی دادن است تا شاید از اربابشان یک مدال افتخار دریافت کنند و بعد فخر بفروشند که مثلا اسکار گرفتیم یا الاغ بلورین دریافت کردیم. اما تنها نام اینها به عنوان مزدور در تاریخ ثبت میگردد مزدوری که به بهای یک مدال افتخار و زندگی در فلاکت زار غرب کشور خود را فروخت.
  • سارا ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    صد سال به این سالها را رو دربارش چون ندیدم بی نظرم ولی خدایی تحلیلتون درباره مادر حاتمی خیلی بی انصافانه بود
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    صد سال به از این سالها
  • میثم ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    دوست منتقد عزیز! جواب فیلم رو با توقیف و ... نمیدهند؛ شما هم فیلم بساز و در فیلمت جوابشان را بده.
  • علیرضا ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    الحمدالله بازار فیلم طوری هست که اگر از دل مردم حرف نزنه و برای مردم نباشه توفیق پیدا نمیکنه و فقط برای همون شبه روشنفکرها خوبه وگرنه چرا باید اخراجی ها یا همین کلاه قرمزی فروش بالا داشته باشه؟ البته به شرطی که در سینما مردم رو محور قرار بدیم وگرنه همین شبه روشنفکرها اصلا به مردم نگاه آدم وار ندارن و فکر میکنن خودشون عقل کل هستن و هرچی که ساختن مردم خوششون نیاد و استقبال نکنن مردم رو مسخره میکنن
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    " به جای ساخت فیلم‌های تمثیلی، صادقانه و برای مردم فیلم بسازند؟ " کدوم مردم منظورته ؟ نکنه منظورت مردم سوئیس و سوئد هستش که از سیاه نمایی خسته شدند
  • ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    یعنی به این تابلویی فیلم ضدانقلابی ساختن و هیچکاری بهشون دارن؟؟؟؟؟؟!!!
  • ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    مادر و اجاره نشینها جزو بهترین فیلمهای این کشور هستند...همه چیز رو سیاسی میبینید...مادر فلم خوبی نیست پس احتمالا پایان نامه و قلاده های طلا خوبن
  • SAFIR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    از يه مشت...
  • سیدالحسینی ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    مشرق جان هیهات من الذله !!!
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    سلام از افتخارات نظام ما ازادی بیان است و اکران این فیلمها نشانه روح ازادگی انقلاب . چرا شما برافروخته شده اید خب شما هم در پاسخ این فیلم، فیلم خودتون را بسازید بگذارید مردم قضاوت کنند.مگر فیلمهای آژانس شیشهای،فیلمهای دفاع مقدس،...بد بودند هنوز خاطره آنها در ذهن مردم است. زیبایها در تفاوتها است، صبور باشیم
  • محمدی ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    با سلام و تشکر از تهیه کنندگان مطلب- ژانر نا امیدی پس از زانر اعتراض و قبل از زانر خیانت فرآیند فرهنگ سازی گروهکهایی از که احساسات لطیف اما به ندرت پاک هنرمندان سینما را در جهت اهداف خود به کار گرفته و با اتکا به استعداد های ایشان منویات خود را در دل فرهنگ نهدینه می کنند. مهاجرانی جرس لندن گرا ی بی بی سی و العربیه پسند مشاور یا معاون رئیس جمهور سالهای قبل از 83 بنیان این فرآیند را نهاد . پس از استکبار ، مهاجرانی و .. اکنون جنتی را داریم که در گفتار و رفتار و کردار در جهت القای نگرانی از حاکمیت دین گام بر می دارند. مومنان منتظر عوامل تاخیر در فرج را فقط مشاهده نکنند ، برای تعجیل در فرج باید دغدغه های فرهنگی مولایمان خامنه ای را در خانواده ها نهادینه کنیم و نگذاریم بوزینه ها ایچنین از منبر رسول خدا بالا بروند و توجه فرزاندانمان (تمام فرزندان میهن اسلامی مان) را به غیر ایمان به تعجیل در فرج جلب کنند.
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    شما دارید با کلنگ ویران می کنید کشور را متوجه نمی شوید یا متوجه هستید ولی اینقدر بی حیا هستید خود را به ندانستن زده اید - وگرنه وضع خراب از این حرف هاست - نسل ها رو شماها از دین و کشور منزجر کردید -
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    معتمدآریاازبهترین بازیگران ایران هستند . عقاید هرکسی ، قابلا حترام است هیچ کسی حق توهین به عقاید دیگران راندارد .
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    خجالت بکش بابا طرف نقد میکنه مدعیش میشید میگید فیلم بساز فیلم میسازه مدعیش میشید که این قبلا نشریه داشته نقد میکرده فیلمش میفروشه مدعیش میشید که این چون از امتیازهای ویژه برخوردار بوده فیلمش فروخته بالاخره اینایی که با دروغ های شما درباره انقلاب و مردم مشکل دارن چی کار کنن؟
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    نه برای مردمی که انقلاب کردن و هزینه دادن و بعدش از پولشون فیلم میسازن فحششون میدن
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    کسی درباره خوب بودنش صحبت نکرد درباره سیاسی بودنش حرف زدن فهمیدی؟ یا توضیح بیشتری لازمه؟
  • alikanaany ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    به نام خدا آقای علی حاتمی انصافا کارگردانی فعال و اهل تحقیق و مطالعه بود و ساخته هایش به هر حال بخشی از خاطرات این مردم شده و از شهرک ساخته شده او هنوز هم در فیلمهای تاریخی استفاده می شود!ولی نمی توان کتمان کرد که ایشان جزئی از همان قشر روشنفکر بوده و فیلمهایش حالت شاعرانه داشته و با ریتم کند خود برای بسیاری از بینندگان حتی کسل کننده می باشند!و خلاصه خط ایشان را نمی توان کاملا همسو با خط انقلاب دانست و اصولا چنین انتظاری از ایشان بیهوده است!اما این دلیل نمی شود که چنین اقشار باسواد و تجربه ای را به راحتی از چرخه فیلمسازی حذف کرد بلکه می بایست با استعداد یابی و تقویت خط انقلابی در میان سینماگران به نقد روشنگرانه پرداخته و حرفی برای گفتن داشت!
  • هادی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    خون شهیدان را پاسدار باشید. هر زمین به خود مادری دیده . مادر سرزمین ما زهرا(س) است. به کجا چنین شتابان کجا می خواهید برسید بس نیست این همه به ارزشهای انقلاب و نظام اسلامی توهین کردید. درسته ما در دولت مشکلاتی داریم و باید تلاش کنیم برسیم به دولت اسلامی انشاءلله و با توجه به منویات حضرت آقا برسیم به تمدن اسلامی
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    تحلیلتون درباره فیلم مادر خیلی تند بود... یه کم بی انصافی کردیدا !
  • aras ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    اگه میدونستید که تفکرات علی حاتمی همسر فرزند و دامادش چجوریه خیلی راحت میتونستید بفهمید که این فیلم چه معنایی داره
  • رضا ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    واقعا متاسفم برای کسانی که از یاد بردند شهیدان ایم مملکتو - از یاد بردن مادران شهیدو - از یاد بردند امامو - از یاد بردند وضع قبل از انقلابمونو - از یاد بردند اینکه هیچ فیلمی در هیچ مملکتی تیشه به ریشه خود نمی زنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ليلا ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    اتفاقاً من هميشه برام سوال بود كه مادري كه حاتمي در فيلم مادر به شكل يك قديسه معرفي مي كند چطور اينچنين فرزنداني تربيت كرده است و اين چه كانون خانواده اي است؟ اين همه فضائل نيك براي اين مادر و حالات عرفاني اش كجا در ماحصل زنگيش در فرزندانش تجلي پيدا كرده است؟ حالا با تحليل شما مي بينم بعد سياسي هم مي تونه سوار اين قضيه باشه
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    ولی خیلی از قدیمی ها خلاف نظر تورو دارند و میگن اوضاع طور دیگه ای بوده
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    بله دقيقا همين طوره. من سالهاست كه رصد مي كنم همين جوريه. در حوزه كتاب كه بدتره. ببين چه كتابهايي كه رسما پيامبري پيامبر را تمام شده مي دانند چاپ مي شود! با پيامبر مشكل دارند كسي به انها كار ندارد چه برسد به ااينها كه انقلاب را به لجن مي كشند. بعد هم مي گويند آزادي نيست. در فرانسه كه كعبه آرزوي اين فيلم سازهاست اگر يك كتاب در مورد هلوكاست بنويسيد زنداني مي شويد ولذا آنجا آزادي هست اما اين جا آزادي نيست.
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    aras شما آخر آخرش میخوای بگی فراماسونه دیگه ؟!!! راستی تفكر نوه و نتیجه و پدر و مادر و پدرزن و مادرزن و .... بقیه رو هم بگی ممنون میشیم !
  • بسیجی ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    قدیمی ها الان مردن.قدیمیها میگن ما500ریال زندگی می چرخوندیم.ولی نمیگن چطور اون 500ریال با چه مشقتی بدست می اوردیم.هرکی ناراحته گورشو از این مملکت گم کنه.
  • حسین ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    مگه صندلی داغ که اون یه چیز بسازه اون یکی با یه فیلم دیگه جواب بده ، اینطوری که باید کل بودحه بیت المال صرف فیلم ساختن و بستن دهن افراد حرف مفت زن بشه
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    نا اميدي در دولت تدبير و اميد!!!
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    در جواب بسیجی: اولا قدیمی ها نمردن دوما خیلی بیشتر از 500 تومن رو راحت گیر میاوردن سوما یه ذره ادب داشته باشی راه دوری نمیره چهارما اونی باید گورشو گم کنه که خون شهید و اسلام رو دست آویز قرار میده
  • ریاستی ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    اگر بهشون بگی از بازی تو این فیلم خجالت نکشیدید میگن نه ما حرفه ای هستیم!!ای مرده شور این حرفه ایها ی هنر و ورزش روببرند که همه چیزشون رو بخاطر حرفه ای بودن میفروشن.اغلب سپاه عمر سعد هم حرفه ای بودن اصلا کاری به حسین ویزید نداشتن که، دنبال سفره چرب تر بودن.
  • بیتا ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    مرگ بر سبز اموی!
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    این خانم خجالت نمیکشه وسط این همه مرد نا محرم حیا هم چیز خوبیه به خدا خانم
  • ceslctrn ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 0
    20
  • ارش ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    این اراجیف چیه که میگی مشرق گناه پدر چه ربطی به پسر داره یعنی اگه کسی پدرش خلافکار باشه نمیتونه ادم خوبی بشه بعدم شهدا که از اسمون نیومدن برن جنگ از میون همون ادمها رفتن بینشونم همه جور تیپی بوده.استادتون ده نمکی که خوب این ماجرا رو به تصویر کشیده.شما جزو نسل اولیهای انقلاب نیستی اگرم هستی به طور حتم نه تو انقلاب حضور داشتی نه تو جنگ.اطلاعاتت در حد یه بچه دبستانیه.
  • علی دادا ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    با عرض معذرت از "بسیجی" ولی این احمقانه ترین نوع دفاع از ایدئولوژی است! "ادع الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن..." آیه 125 سوره مبارکه نحل
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    ما هم قبول داریم که «لکم دینکم و لی دین» ولی گوش مردم مال مفت نیست که به هر اراجیفی مشغولش کنیم. ملت حکومت انتخاب کردن و وکلاشون قانون گذاشتن تا جلوی این مزخرفات گرفته بشه. شما فکر می کنی کسی که چند تا فیلم توقیفی داره از کجا زندگی می کنه و دوباره هم فیلم ناجور می سازه؟! واضحه که یا پشتش به فلان سفارتونه گرمه یا با بودجه و کمک بیت المال کار می کنه که یکی از یکی بدتره
  • حجت ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    عقایدی که تو بوق بشه و جار زده بشه دیگه شخصی نیست
  • محمد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    من فيلم را چند سال پيش در برج ميلاد ديدم و در حيرتم از اين انصاف و از اين نقد بي منطق. چطور ميتونين چنين انگي به اين فيلم بزنين، واقعآ شما دوستان چه جور مدعي انقلاب هستين كه انقدر بد بين و با كينه به اين فيلم نگاه ميكنين،، واقعآ چه به سر مسلماني اومده تو اين مملكت ؟ اين فيلم از نظر من ارزش والاي يك مادر،يك زن كه همه زندگيش را براي ايران و انقلاب داده به تصوير ميكشه. ايران خانوم اين فيلم با فداكاريش و ايستادگيش نه تنها من كه اشك يك مادر شهيد و كه كنار من نشسته بود در آورد. واقعآ بگين چه جوري شما ها فيلم ميبينين؟
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    حتي اگر عقايدش توهين به ديگران باشد؟
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    0 0
    من با ديدن وضعيت سفيد اين فكر را ميكنم مادري به اين فهميدگي چه بجه هاي عتيقه اي دارد عجيب نيست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس