به گزارش مشرق به نقل از فارس، نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «33 روز» با حضور جمال شورجه کارگردان، حسن ايوبي تدوينگر، پير داغر بازيگر، امير رضا معتمدي جلوههاي ويژه بصري و علي دادرس نويسنده فيلمنامه در سالن نشستهاي برج ميلاد برگزار شد.
در ابتداي اين نشست که با مديريت محمود گبرلو برگزار شد، جمال شورجه گفت: فيلمنامه کار براساس طرحي از آقاي جواد شمقدري و آقاي شهاب ملتخواه به من داده شد و من هم پيشنهاداتي مثل پيشنهادات بخش فرهنگي فارابي و برادران مقاومت ارائه کردم.
علي دادرس هم فيلمنامه را در چند مرحله بازنويسي کرد تا اينکه فيلمنامه نهايي آماده شود.
اميررضا معتمدي نيز در اين نشست گفت: اين فيلم حدود 300 نماي جلوه بصري با مدتزمان 17 دقيقه داشت.
پير داغر بازيگر لبناني فيلم بيان داشت: فکر ميکنم شخصيت خوبي را توانستم در اين فيلم بسازم از آقاي شورجه تشکر ميکنم که اين نقش را به من دادند. ايشان انسان بسيار بسيار خوبي هستند. شخصيت فيلم خيلي سخت بود چرا که زبان عبري داشتم و من هم به اين زبان آشنا نبودم.
در ادامه نشست جمال شورجه با بيان اينکه اين فيلم با هدفگيري جهان عرب ساخته شده گفت: قرار است در آينده با زيرنويس انگليسي اين فيلم را در اروپا اکران کنيم. ديروز کپيهاي ما آماده شد و ما خيلي زمان نداشتيم تا اينکه بتوانيم فيلم را دوبله کنيم اما براي اکران در سينماهاي ايران اين فيلم دوبله خواهد شد و صداي آن هم به صداي دالبي تبديل ميشود.
وي در ادامه در خصوص مباحث شرعي فيلم گفت: در اين مورد ما خيلي سعي کرديم از اتفاقهاي که ممکن بود بيفتد جلوگيري کنيم چرا که برخي بازيگرهاي ما مسيحي بودند و ما با دعوا و جاروجنجال آنها را وادار ميکرديم تا مسائل شرعي را رعايت کنند. ما به حداقل تماسهاي بدني اکتفا کرديم حتي در اين فيلم به قهر يکي از بازيگرهاي اصلي ما هم منجر شد و ما مجبور شديم با تشر نظرشان را تلطيف کنيم.
شورجه ادامه داد: «33 روز» يک کار جنگي تمام عيار در جنوب لبنان بود اسرائيليها هم حساسيت خاصي روي منطقه داشتند و ما هم در اين منطقه فيلمبرداري ميکرديم و بايد براي افراد جاي امني را مهيا ميکرديم. ارتش لبنان همکاري خوبي با ما کرد و همه چيز را در اختيار ما قرار داد. اگر چيزي هم کم ميآورديم مردم به خانههايشان ميرفتند و براي ما به طور مثال C4 ميآوردند. هواپيماهاي شناسايي اسرائيل مدام ما را رصد ميکردند و مردم هم حساسيتهاي خاصي روي پرچم اسرائيل داشتند و يکي دو بار هم پرچم اسرائيل را پايين کشيدند.
کارگردان «33 روز» در ادامه بيان داشت: فيلمنامه «33 روز» اداي ديني بود به کساني که 33 روز مقاومت کردند. نه تنها شيعيان بلکه تمام اديان و اقوام مختلف بودند که در اين مقاومت حضور داشتند و اسرائيليها را به پذيرش خواستههايشان وادار کردند.
به گزارش فارس، در اين نشست علي دادگر نويسنده فيلمنامه گفت: هر فيلمنامهاي که روي کاغذ است تا زمان ساخت تغيير ميکند يک سري از تغييرات به دليل مشکلات توليد است. فيلمنامه من خشنتر از اين بود و آقاي شورجه آن تلطيف کردند.
پير داغر بازيگر لبناني اين فيلم نيز گفت:چيزي که براي من مشکل بود صحبت کردن به زباني بود که آن را اصلاً نميشناختم ولي خود کاراکتر برايم روشن بود. من دفعه سوم است که به ايران ميآيم و مردم ايران را خيلي خيلي دوست دارم چرا که مردمان خوب و بزرگي هستند.
امين زندگاني بازيگر سينماي ايران که در سالن نشست حضور داشت در صحبت کوتاهي گفت: اميدوارم مشکل ارتباط بازيگران در سينماي ما حل شود و روابط بازيگران روابط خوبي باشد. اميدوارم تبادل بازيگر بين ايران و لبنان دو طرفه شود و روزي برسد که سينماي ايران بازيگرهايش را صادر کند.
در ادامه نشست جمال شورجه گفت: هزينههاي لبنان خيلي با ايران تفاوت ندارد تا جايي که من ميدانم هزينههاي «33 روز» بالاي يک ميليارد تومان شد و به نظرم در دنياي امروزي هزينههايي اينچنين براي يک فيلم شوخي است.
وي در ادامه افزود: به دنبال اين هستيم در شوراي عالي سينما امکانات پيشرفته سينما را بتوانيم به کشور وارد کنيم تا کيفيت کارها بالا رود.
وي در ادامه اظهار داشت: ما جنگ 33 روزه را دراماتيزه کرديم چرا که ظرف داستاني فيلم خيلي محدود بود و ما سعي کرديم حواشي مقاومت حفظ و حس شود ما ميخواستيم با اخباري که به مخاطب ميرسد خلاءهاي اتفاقات ديگر لبنان را پوشش دهيم.
علي دادرس نويسنده فيلمنامه در پايان گفت: شخصيتهاي فيلم واقعي به مفهوم مستند نيستند يکي از کارهايي که در اين فيلم انجام شد اين بود که تعداد زيادي فيلم مستند و همينطور فيلمهاي سينمايي اخير اسرائيل را ديديم تا بتوانيم به شخصيتهايمان دست پيدا کنيم.
جمال شورجه کارگردان فيلم سينمايي «33 روز» با بيان اينکه اين فيلم اداي ديني بود به کساني که 33 روز در لبنان مقاومت کردند، گفت: «33 روز» با هدفگيري جهان عرب ساخته شد.