کد خبر 293142
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲

این دلبستگی به حضرت علی (ع) به طوری چشمگیر و مشهود بوده است که پزشک اتریشی تبار دارالفنون به این مهم اذعان داشته که در تمام خانه ها و حتی مردم تهی دست تصویر آن امام را برروی در دیوار خانه نصب کرده اند.

گروه فرهنگی مشرق - کسانی که آشنایی با حدیث و تاریخ داشته باشند می‌دانند که جریان غدیر خم از مسلم‌ترین و با شکوه  ترین فرازهای تاریخ اسلام است که نه تکرار می‌گردد و نه  می‌توان ساختار آن را تغییر و یا با جا به جایی عوامل، آن را شکل و صورت دیگری داد.  

هر دو مذهب شیعه و تسنن در مورد (من کنت مولاه فهذا علی مولا) باور و یقین قلبی دارند . از این رو سیاحان خارجی که در دوره قاجاریه به ایران سفر کرده اند، در مورد جایگاه حضرت علی (ع) هرچه را که دیده اند و شنیده‌اند را به رشته تحریر در آورده اند، که با مطالعه این موارد عظمت روز غدیر بیشتر نمایان می‌شود. 

فیلسوف فرانسوی در کتاب خود می نویسد: « ایرانیان از صدر اسلام به حضرت علی (ع) و خاندان ایشان علاقه ی زیاد و بی شماری داشتند و علت این علاقه به واسطه محبتی بود که آن حضرت نسبت به ایرانیان روا داشته است.» (گوبینو ، سه سال در ایران ، ص 69.)
 
تا جایی که سیاح بلژیکی در مورد این وابستگی و علاقه شدید مردم ایران به حضرت علی (ع) در کتاب خود نقل می کند: «دو خصیصه ی برجسته و مشخصه ی این ملت عبارت است از خاطره ی فراموش نشدنی افتخارات باستانی و افسانه های حماسی و قهرمانی ایران، کهن ترین و بی کم و کاست ترین مملکت جهان ، و علاقه و وابسنگی عجیب و بیش اندازه مردم به یادبود حضرت علی و امامان.» (اورسل ، ص 329. ) 

این سیاح در جای دیگر از سفرنامه اش یادآور می شود که :« دربین ایرانیان نقلی معروف است ولی مدرکی در دست نیست که حضرت علی (ع) زبان فارسی را خیلی خوب صحبت می کرده و علاقه زیادی به زبان و ادبیات ایران داشته و به علت همین علاقه مندی بود که شهربانو دختر یزد گرد را به ازدواج پسر خود در آورده است .» (اورسل ص 70) 

این دلبستگی به حضرت علی (ع) به طوری چشمگیر و مشهود بوده است که پزشک اتریشی تبار دارالفنون به این مهم اذعان داشته که در تمام خانه ها و حتی مردم تهی دست تصویر آن امام را برروی چوب کنده کاری کرده و در دیوار خانه نصب کرده اند. (پولاک، ص 222.) 

درمورد واقعه غدیر خم و جانشینی حضرت علی(ع) تمامی سیاحان ، شکوه و عظمت این روز تاریخی را در کتابهای خود نقل کرده اند و سفیر آلمان دردوره ناصرالدین شاه در کتاب خود بیان می کند: « در ایران عیدی است به نام غدیر ، روزی است که حضرت محمد (ص) پیغمبر اسلام حضرت علی (ع) را در محلی به نام غدیر خم به جانشینی خود و خلافت برگزیده است و ایرانیان به طور مفصل این روز راجشن می گیرند.» (بروگش، سفری به دربار سلطان صاحبقران، ج1،ص 219)

این نشان دهنده این است که استمرار یک مکتب در خط اصیل خود و دور ماندن از انحرافات، باید شناخت و تبعیت از رهبر واقعی آن مکتب داشته باشند ، و این است فلسفه غدیر و رمزهایی که دارد. امروز تبیین این مساله با تمام اهمیتش در رابطه با اسلام و انقلاب عزیزمان برای تاریخ و جامعه امروز ضرورت دارد ، ولایت فقیه بی تردید استمرار غدیر و ضامن بقای حکومت اسلامی و دستاوردهای انقلاب می باشد، که باید به قول آن پیر فرزانه پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به مملکت آسیب نرسد.   

ارسالی از خبرنگار افتخاری مشرق: نوید فاضل بخششی

مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس