کد خبر 292789
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸

سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران پس از حدود یک ماه کش و قوس انتخاب شد.

به گزارش مشرق، پس از گذشت یک ماه مذاکره با مربیان طراز اول والیبال دنیا و بررسی رزومه و عملکرد آنها، بالاخره محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال با اسلوبودان کواچ، سرمربی صرب تیم پروجیای ایتالیا به توافق نهایی رسید و این مربی صربستانی تا المپیک 2016 برزیل با فدراسیون ایران به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال قرارداد همکاری امضا کرد و  فروردین 93 به ایران سفر می کند.

با اعلام این خبر خیال اهالی والیبال از بابت اینکه سرانجام فدراسیون به گزینه نهایی خود رسید، راحت شد، اما اینکه کواچ توانایی ادامه دادن راه ولاسکو را دارد یا خیر، سوالی است که باید منتظر ماند تا به مرور زمان متوجه آن شد.

فدراسیون والیبال در همان روزهای ابتدایی پس از جدایی ولاسکو که هنوز هم خیلی‌ها اعتقاد دارند باید به کارش در ایران ادامه می‌داد نام شش گزینه را مطرح کرد که اسم‌های بزرگی در دنیای والیبال بوده‌اند. مک کاچن، سرمربی موفق و پیشین آمریکا، آندره آناستازی سرمربی پیشین ایتالیا و لهستان که قهرمانی در لیگ جهانی را در کارنامه دارد، لوزانوی آرژانتینی که نایب قهرمانی جهان(لهستان) و قهرمانی اروپا(آلمان) را کسب کرده است، آلکنو سرمربی تیم ملی روسیه که قهرمان المپیک 2012 لندن شد، پرندی سرمربی اسبق ایتالیا و بلغارستان و لورنزو برناردی بازیکن قرن والیبال.

در این بین محمدرضا داورزنی با اعلام خبر توافق نهایی با برناردی تمام ذهن‌ها را به سمت این گزینه جوان برد و نگرانی خاصی بین علاقمندان ایجاد شد، اما طولی نکشید که برناردی شرایط تیم ملی ایران را قبول نکرد و از آمدن به تهران منصرف شد. در همان زمان نام آناستازی روی زبان‌ها افتاد و رسانه‌های داخلی و خارجی وی را گزینه اصلی هدایت تیم ملی والیبال ایران معرفی کردند؛ محمدرضا داورزنی هم مذاکرات جدی‌تری نسبت به سایر گزینه‌ها را با وی انجام داد، اما کوتوله شرایط عجیبی را مطرح کرد و خواهان دستمزد بسیار بالایی بود که همین امر موجب شد طرفین با هم به توافق نرسند.

در حالی که سردرگمی بین اهالی رسانه و اهالی والیبال به اوج رسیده بود و حرف از تراویسا زده می‌شد ناگهان خبر آمد که «کواچ گزینه روی میز جایگزینی ولاسکو؛ دارنده مدال های  طلای المپیک سیدنی و برنز المپیک آتلانتا در یک قدمی نیمکت تیم ملی والیبال ایران»!

فدراسیون والیبال در مدت یک ماه گزینه‌های زیادی را مطرح کرد که به هر دلیلی در نهایت به هیچکدام از آنها نرسید و در این بین سر و کله کواچ صربستانی پیدا شد؛ کسب دو مدال برنز المپیک آتلانتا 1996 و مدال طلای المپیک سیدنی 2000 از مهمترین عناوین اسلوبودان کواچ در طی 22 سال دوران بازی حرفه ای والیبال اوست و در 6 سال دوران مربیگری اش در لیگ ایتالیا و صربستان چهار سال به عنوان مربی برتر لیگ شناخته شده است.

این مربی 47 ساله  از 1983 به عنوان بازیکن وارد دنیای حرفه‌ای والیبال شد و پس از 22 سال یعنی در سال 2005 پس از کسب افتخارات متعدد در تیم ملی صربستان که شاخص‌ترین آن مدال طلای المپیک سیدنی 2000 و برنز آتلانتا 1996 است وارد دنیای مربیگری شد. وی در دوران بازی‌اش به ایران هم سفر کرده است و در سال 2004-2005 به ارومیه آمد و در تیم پگاه این شهر بازی کرد.

سوالی که مطرح شده این است که کواچ از کجا آمد و شش گزینه قبلی چه شدند؟ چگونه کواچ ناگهان گزینه جدی فدراسیون و در نهایت سرمربی تیم ملی والیبال ایران شد؟ تیم ایران با هدایت ولاسکو عناوین بسیار خوبی کسب کرد و آیا کواچ 47 ساله که تکیه بر جای بزرگان زده است می‌تواند ادامه دهنده راه ولاسکو باشد یا باید شاهد اتفاق دیگری باشیم؟

رئیس فدراسیون والیبال زمانی که خبر توافق با برناردی را اعلام کرد یک فاکتور را در انتخاب وی بسیار موثر می‌دانست و آنهم «انگیزه» بود؛ به نظر می‌رسد کواچ هم برخلاف سوابق اندکی که در عرصه مربیگری دارد انگیزه بالایی دارد و با اعتماد به نفس زیاد شرایط فدراسیون ایران برای هدایت تیم ملی را پذیرفت.

والیبال ایران میدان‌های بزرگی همچون لیگ جهانی، قهرمانی جهان و ... را پیش‌رو دارد و حالا باید با کواچ جوان وارد این مسابقات شود؛ پیش از این و با حضور ولاسکو روی نیمکت تیم ملی، حریفان ایران با کمی ترس از نام ولاسکو برابر ایران ظاهر می‌شدند، اما حالا شرایط چگونه رقم خواهد خورد. همه امیدوارند کواچ هم بتواند مانند ولاسکو از نظر روحی و روانی بازیکنان را در اوج آمادگی نگه دارد، اما به واقع این کار سختی است، چراکه به گفته کارگرپیشه، پیشکسوت والیبال ایران، حالا که بازیکنان با ولاسکو کار کرده‌اند دیگر هیچکس را قبول ندارند.

تیم ملی ایران همانطور که ولاسکو را احیا کرد می‌تواند راهی چند ساله را در مدت زمان کوتاه‌تری برای کواچ طی کند و رزومه نه‌چندان درخشان این مربی صربستانی جوان را کامل کند، اما اگر وی نتواند به خوبی شرایط را مدیریت کند اوضاع بدی در انتظار خودش و والیبال ایران خواهد بود.

به هر حال اردوی آماده‌سازی تیم ملی والیبال ایران هم از 10 فروردین ماه آغاز خواهد شد و دستیاران کواچ بازیکنان را تمرین خواهند داد.

بنا بر توافقات حاصل شده حسین معدنی، سرمربی سابق تیم ملی و تیم شهرداری تبریز به عنوان دستیار ایرانی کواچ در تیم ملی حضور خواهد داشت؛ همچنین چورا، مربی کنونی و صربستانی تیم والیبال کاله آمل هم دیگر دستیار کواچ در تیم ملی ایران خواهد بود.

تمرینات ملی‌پوشان زیر نظر معدنی و چورا ادامه پیدا خواهد کرد تا اواخر فروردین ماه کواچ به ایران سفر کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس