موج اولیه انفجار پس از اصابت این‌گونه از سرهای جنگی، یک موج بسیار فشرده از هوا با سرعت مافوق صوت است که در مسیر خود انسان ها، خودروها، سازه ها و به نوعی هر چیزی را تخریب می کند. دومین موج انفجاری هم با برد بیشتر و با سرعت مافوق صوت حرکت کرده و عمدتا انرژی بیش از نیروی امواج صوت را با خود حمل می کند.

گروه دفاع و امنیت مشرق- در جریان تحویل انبوه 4 نوع موشک بالستیک به سپاه پاسداران طی روز چهارشنبه، سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان از تجهیز شدن موشکهای ایرانی به سرهای جنگی مدل "بارانی" و "بلست" (بلاست) خبر داد و از موشکهای قدر یک اچ و قیام به عنوان نمونه هایی از موشک های ایرانی که به این کلاهک ها مجهز شده اند یاد کرد.

اما این سرهای جنگی چه ویژگی هایی دارند و چه مزیتی به موشکهای پر قدرت ایرانی می بخشند؟

موشکها به صورت کلی از نظر ماهیت عملکرد سر جنگی، موشکها در دسته بندی منفرد یا غیر منفرد تقسیم می شوند. کلاهک منفرد، نوع معمول و پایه کلاهک هر موشکی است و این سرجنگی بسته به ماموریت تعریف شده برای آن می ‎تواند انفجاری شدید، ترکش ‎زا، آتش‎ زا، خوشه ای و ... باشد.

کلاهکهای خوشه ای گونه ای از کلاهکهایی هستند که برای موشکهای بالستیک مورد استفاده قرار می گیرند. در این گونه کلاهکها به مانند بمب های خوشه ای، ریز بمب هایی در زمانی که بمب یا سر جنگی مورد نظر به محل هدف نزدیک می شود رها شده و منطقه مورد نظر را پوشش می دهد. از این کلاهک ها برای حمله به اهدافی مثل باندهای پروازی و یا تجمعات بزرگ نیروهای پیاده و یا زرهی استفاده می شود.

نوع دیگر، کلاهک «چندگانه» یا «مجتمع» است که در واقع از کنار هم قرار گرفتن تعدادی کلاهک کوچکتر حاصل شده است و پس از جدا شدن کلاهک اصلی از موشک و در زمان مطلوب، این کلاهک‎ های کوچک از سرجنگی اصلی جدا شده و با فاصله گرفته از هم به نقاط مختلفی برخورد می‎کنند.

اما نوعی از کلاهک های موشکهای ایرانی که امروز نیز به آن اشاره شد ، کلاهک "بارانی" نام دارد. آنچه با صفت بارانی بر روی موشکهای ایرانی نصب شده، نوعی سر جنگی دربردارنده ریزبمب های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است . این کلاهک با فرود آمدن در محوطه ای نسبتا گسترده که ممکن است پیش از پرتاب با توجه به شرایط هدف قابل تنظیم هم باشد، سطح مورد نظر را مورد اصابت قرار می دهد.

سر جنگی + عکس
نمایه عملکرد کلاهک بارانی
 
این گونه از کلاهک ها یا سرهای جنگی موشک، اساسا برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً یک پادگان نظامی که خودروهایی با زره سبک در آن قرار دارند یا یک فرودگاه که در آن بالگردها و هواپیماها در توقفگاه های روباز یا زیر سایه بانی ساده مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر ...

اما گونه دیگری از سرهای جنگی که امروز توسط وزیر دفاع به آن اشاره شد، نمونه "بلست" بود. اما این سر جنگی چیست و دارای چه ویژگی هایی است؟

سر جنگی + عکس
تحویل انبوه موشک های بالستیک با کلاهک بارانی و بلست به سپاه پاسداران

"بلست" (Blast ) در حقیقت یک واژه انگلیسی است که می توان آن را به عنوان "انفجار شدید" ، " انفجار نیرومند" و یا به عبارت عامیانه تر "ترکاندن" ترجمه کرد. در حقیقت منظور از این نوع سرجنگی ، سرهای جنگی "شدید الانفجار" است. در این سرهای جنگی معمولا از مواد منفجره ای مثل C-4 ، TNT و یا سمتکس استفاده می شود.

این گونه سرهای جنگی امروزه به صورت استاندارد در عمده موشکهای بالستیک متعارف به مانند گونه های "آگنی و شاهین ساخت هند و پاکستان و یا سری DF چینی و همچنین موشکهای کروز آمریکایی تام هاوک"  استفاده می شود. البته باید گفت که سرهای جنگی شدید الانفجار نه فقط در موشکهای بالستیک و یا کروز بلکه در سلاح های ضد زره، بمب های هوا پرتاب، موشکهای تاکتیکی هوا به سطح و بسیاری دیگر از انواع مهمات استفاده می شود.

اما دلیل این محبوبیت چه می تواند باشد؟ شاید با نگاهی به پروسه ای که بعد از انفجار یک سرجنگی شدید الانفجار رخ می دهد به پاسخ این سوال رسید.

"blast wave" یا به نوعی موج اولیه انفجار که پس از اصابت این گونه از سرهای جنگی ایجاد می شود، یک موج بسیار فشرده از هوا همانند بازدم به حساب می آید که با سرعت مافوق صوت حرکت کرده و در مسیر خود انسان ها، خودروها، سازه ها و به نوعی هر چیزی را تخریب می کند. البته این موج چندین میلی ثانیه و در محوطه ای در نزدیکی محل وقوع انفجار رخ می دهد.

سر جنگی + عکس
موج اولیه انفجار یا Blast wave

"Shockwaves" دومین موج انفجاری است که با برد بیشتر و با سرعت مافوق صوت حرکت کرده و عمدتا انرژی بیش از نیروی امواج صوت را با خود حمل می کند. برای نمونه جالب است بدانید که ماده ای به مانند تی ان تی در زمان انفجار، امواجی با شتاب 6900 متر بر ثانیه را ایجاد کرده که می تواند انواع سازه ها و اندام درونی انسانها را نیز نابود کند.

مرحله بعدی در انفجار یک سرجنگی شدید الانفجار، بحث ترکشهایی است که از قطعات سر جنگی و یا موشک که بر اثر انفجار منهدم شده اند است. این ترکشها می توانند نفرات پیاده یا انواع وسائل نقلیه را از بین برده و به انوع سازه ها و ساختمان ها با توجه به میزان مقاومتشان آسیب وارد کنند.

اما پس از مراحل فوق، به بحث حرارت و آتشی می رسیم که پس از انفجار رخ می دهد. این افزایش ناگهانی حرارت به صورت ناگهانی خصوصا بر علیه سازه های ساختمانی یا شناورهای مدرن بسیار مرگبار است و به راحتی می تواند سازه های آهنی و یا فولادی را ذوب کرده و منجر به از هم پاشیدن این سازه ها شود. البته ناگفته مشخص است که اگر انسانی در نزدیک این منطقه افزایش حرارتی نیز قرار داشته باشد به راحتی از پای درمی آید. در صورتی نیز که در محل مورد اصابت مواد سوختنی وجود داشته باشد بحث به وجود آمدن آتش سوزی های بعدی و ادامه تخریب نیز کاملا متصور است.

سر جنگی + عکس
محله Chiswick در لندن که در جنگ دوم جهانی با یک فروند موشک با سرجنگی شدید الانفجار هدف قرار گرفت

اما آخرین پدیده که معمولا پس از منفجر شدن یک سرجنگی شدیدالانفجار رخ می دهد روی دادن یک خلاء در محل انفجار است که باعث به درون کشیده شدن امواج هوا همانند یک دم، به همراه تمامی ترکش ها و ذرات موجود در اطراف هدف به داخل است. این فشار هوایی که دوباره به داخل کشیده می شود به همراه ترکش ها باعث می شود که تخریب در محل انفجار به بالاترین سطح ممکن خود برسد.

با بررسی تبعات شلیک موشک های بالستیک ایرانی با کلاهک هایی چون "بلست" می توان گفت که مجموع این اتفاقات که در کسری از ثانیه رخ می دهد سرهای جنگی شدید الانفجار را به انتخابی مناسب برای انواع موشکها، خصوصا موشکهای مدرن ایرانی که می توانند هم اهداف مورد نیاز در دریا و هم خشکی را تا 2 هزار کیلومتر نابود کنند، بدل کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 121
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حاج احمد ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    2 0
    الله اکبر
  • علی ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    1-ما که آخرش درست فرق بارانی و خوشه ایی رو نفهمیدیم ؟ 2-مگر بمب های خوشه ایی جزو سلاحهای ممنوعه نیستن؟ 3-در کلاهک «چندگانه» یا «مجتمع» آیا هر کلاهک هوشمند عمل میکنه یعنی دارای موقعیت یاب و هدف خاصی میره یا نه دیمی میره چون به نظر میرسه که اینکه از چه ارتفاعی از هم جدا بشن محدوده مورد اثابت تنگ تر یا گسترده تر میشه ارتفاع بالاتر محدوده گسترده تر ارتفاع پائین تره محدوده تنگ تر اگر اینطور باشه باید موشک یا خودکار تشخیص بده که کلاهک ها بخش بشن یا دستی از مرکز که واقعا در دو حالت خیلی محاسبات پیچیده ایی میخواد به نظرم و آیا هر کلاهک داره سوخت جامد یا مایع برای سرعت گرفتنه یا نه از همون سرعت موشک اصلی استفاده میکنه و سوخت ندارن و حالت بمب دارند یادمه انیمه که روسها برای معرفی سامانه اس 300 داشتن از طرف آمریکا موشکی با کلاهک مجتمع شلیک میشد که اس 300 اونها رو میزد 4-سوال دیگه اینه که آیا موشک مثل هواپیما که اخطار میده هدف موشک قرار گرفته آیا موشک هم این قابلیت رو داره؟ 5-آیا اگر جواب سوال 5 + باشه وقتی یک موشک به موشک ما نزدیک بشه کلاهک ها جدا بشن موشک دشمن قاطی میکنه یا نه یک هدف رو انتخاب و ادامه مسیر میده اگر جواب + آیا این آنالیز رو خود موشک آنجام میده یا پایگاه زمینی و رادار اون میتونن برای موشک هدف تعیین کنند و با توجه به اینکه در زمان نزدیک شدن موشک دشمن کلاهک مجتمع از هم جدا بشن آیا این خودش نوعی قابلیت راداگریزی نیست حساب نمیشه اگر اینطور باشه میشه بمب هوشمند قاصد به عنوان کلاهک استفاده کرده که هم رادارگریزی شده باشه هم هدف مورد نظر تخریب شده باشه
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
      1 1
      تاتومتوجه بشی کلی کشته داده
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    ان شاء الله این صحنه را در تلاویو شاهد خواهیم بود
  • علی ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    ماشالله نفس اژدهای ایران .
  • حامد ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    توی گزارش قبلی هم که در مورد کلاهک بارانی بود گفتم: مشرق شما عمدا یا سهوا دچار اشتباه شده اید، از یکطرف میگویید کلاهک بارانی کلاهکی است که پس از برخورد با زمین تبدیل به ریزبمبهایی میشود که به اطراف پخش میشود، از طرفی دیگر عکسی میگذارید (در اینجا عکس اول) و زیر آن مینویسید کلاهک بارانی در صورتی که کاملا واضح است که کلاهک خوشه ای است! (کلاهک خوشه ای کلاهکی است که قبل از برخورد با زمین تبدیل به ریز بمبها میشود که عکس اول هم همین را نشان میدهد)
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    میشه یک کار کرد که هم از بلاست و هم از بارانی استفاده کرد بدین صورت که اول بلاست عل کنه وبعد بارانی با این عمل موشک های کوچک بارانی می یوفته یک شهر اونورتر
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    بالاخره برای ما روشن نشد اون حرفی که رئیس جمهور زد.ایشون در سخنرانیش گفت:غرب باید توضیح بدهد که چرا دانشمندان هسته ای و موشکی ما را ترور کرده است منظور ایشون شهید تهرانی مقدم بود؟
  • محمد ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    lمگرمابه کنوانسیون منع استفاده ازکلاهک خوشه ای نپیوستیم؟ مومن که خلاف تعهدش عمل نمیکنه
  • مالک اشتر ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    اسرائیل منتظر باش##### شادی روح شهید حاج حسن طهرانی مقدم و یارانش *فاتحه مع الصلوات*
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    ای کاش تو همه عرصه ها یدونه تهرانی مقدم داشتیم
  • ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    ماشالله حزب الله
  • barf e meshki ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    یعنی با حساب عکس آخری ایران تازه به تکنولژی جنگ جهانی دوم رسیره !!! هوم اونوقت بقیه دنیا کجاند؟
  • ایرانی ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    جناب آقای اسرائیل یا الله، ما اومدیم....
    • علی IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
      0 0
      ایران نامش اسراییل رو نابود کرده.موشکی لازم نداریم
  • ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    دمت گرم مشرق گزارشهای خوب وبه روزی از صنعت دفاعی کشور میزنی
  • حسيني ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    درود بردانشمندان عزيز كشورمان خدايا خودت انها رامحافظت كن
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    میخوام سرعت عملو گزارش خوبی بود
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    چفدر این بسته بندی موشک ها جدید و جالبه ولی پهن تر از خوده موشکه ، احتمالا موشک داخل یک کانتینر مخصوص هم قرار داره که بالچه های انتهایی و نوک موشک رو در بر گرفته
  • mohtaj ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    من آقایی در اسرائیل نمیبینم فقط یه تعداد موش کثیف میبینم
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    آی گفتی میاییم و پدرتون رو در می آورید ای صهیونیسم غاصب
  • عبداله ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    گرچه باید ما همه تلاش خود را برای ارتقای دانش و فناوری و توان نظامی خودانجام دهیم، انشاالله برای نابودی رژیم جعلی صهیونیست، احتیاجی به هیچیک از این ها نیست. مگر شاه را با توان نظامی بیرون کردیم؟ از آن بالاتر مگر آنچه ما را در جنگ پیروز ساخت توان نظامی بود؟ انشاالله الرحمن، این رژیم از درون فروخواهد پاشید.
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    ياد شهيد طهراني گرامي باد
  • شکوفه ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    افرین بر سرهنگهای ما.که استقلال وعزت کنونی کشورمان را مدیون دلاورمردیها ودشمن شناسی انها هستیم.انها نیک میدانند که دشمن قداره بند امریکا با کلمات بازیهای حقوقی مهار نمیشود وهیچ قراردادی بدون اسلحه اماده در مقابلشان ارزشی ندارد.
  • بیسوادم ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 2
    صهیونیست ها آکه مایلید امتحانش مجانیه ! ای رهبر آزاده آماده ایم آماده
  • عبداله ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    2 0
    دوستان و برادران مشرقی سلام! اطلاعات و تحلیل های نظامی/تسلیحاتی مشرق همیشه حرفه ای، جالب توجه و خواندنی بوده است. اما بعد: عزیزان، از نظر علم فیزیک، موج انفجار از سنخ آن چیزی است که ما آن را به نام صوت می شناسیم. یعنی پس از یک انفجار، تنها امواج الکترومغناطیس مثل نور یا پرتوی ایکس و ... می توانند سریعتر از صوت حرکت کنند و بقیه با همان سرعت صوت حرکت می کنند، نه بیشتر و نه کمتر! البته پس از موج انفجار اولیه، توده هایی از مواد و گرد وغبار و ... با سرعتی بسیار پائین تر از صوت پراکنده می شوند که طبعا مورد نظر ما نیست. لطفا با یک مشاور آشنا به فیزیک مشورت نمایید و توضیح تکمیلی درج نمایید. والعاقبه للمتقین
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    کلاهک بلست مشابه یا همان کلاهک ترموباریک هست؟ انشالله که این سلاح ها بتونن در دفاع از کشور و متحدین ما علیه آمریکا و اسرائیل چاره ساز بشن.
  • علی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    برای دفاع ونه تهاجم باید استفاده کرد.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    آن كه آفا نيست يه نامرد و غاصب و نژاد پرست و كودك كش بذات است
  • حزب الله ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    ساخت این کلاهک های جدید رو به فرمانده ی کل قوا تبریک می گم. فقط تو رو خدا از مسایل فرهنگی غافل نشیم.من از شما می پرسم خواهشا جوابم رو بدین ،با این وضع فساد آیا ما باز هم می تونیم در برابر ارتشی تا دندان مسلح مثل اسراییل مقاومت کنیم؟؟؟نه می تونیم؟!!!
  • علی اکبر حسنی ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    بسمه تعالی سربازان امام زمان(عج) خسته نباشید.درود برشما . . . .
  • حسین ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    "آنچه با صفت بارانی بر روی موشکهای ایرانی نصب شده، نوعی سر جنگی دربردارنده ریزبمب های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است." خب مشرق وقتی اینو مینویسی یعنی تفاوت بین کلاهک خوشه ای و بارانی را به خوبی میدونی،پس چرا تو عکس اول کلاهک خوشه ای نشون میدی بعد زیرش مینویسی کلاهک بارانی؟؟؟ لطفا اصلاح کن.
  • ایرانی ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    اقای برفک مشکی!تکنولوژی ایرانی یعنی نشوندن ارکیوی امریکائی!کاری که خود امریکائیهائی ها هم نمی تونند انجامش بدن
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    بازم گلی به جمال سرهنگها
  • مهرداد ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    عزيزم منظور اين نيست که اين همان تکنولوژي جنگ جهاني دوم است بلکه در آن جنگ هم اين نوع بمبها استفاده شده ولي قدرت و محدوده عمل موجها انفجار و مواد مورد استفاده فرق کرده يعني موشک تام هاوک براي جنگ جهاني دوم است شما محدوه عمل کرد بمب را در عکس مربوط به جنگ جهاني دوم نگاه کن بعد با عکس انفجار مقايسه کن
  • ناشناس ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    درود بر همه سرهنگ ها که باعث افتخار ایران و ایرانیان هستند .
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    قوت روز افزون سپاه اسلام، صلوات الهم صل علی محمد و آل محمد و عجــــــــل فرجهم
  • هادی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    خدا همه جنگ طلب ها رو به راه راست هدایت کنه
  • سعید ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    مگه قراره کسی تهاجم کنه مرد حسابی!
  • علی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    هر سلاحی که دشمنان قسم خورده ات در اختیار دارنند عقل می گوید . ما هم باید سلاحی بهتر از آن را در اختیار داشته باشیم . دروغگو یی امروز شگرد بزرگان زمینه .
  • بنده خدا ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    البته كه باعث افتخاره كه ايران به سيستم موشكي پيشرفته دست پيدا كرده، ولي در نظر داشته باشيم كه تكنولوژي اين موشك‌ها سالهاست كه در اختيار كشورهاي غربي است و قطع يقين اين كشورها در حال حاضر به دنبال ساخت موشك‌ها و جنگ‌افزارهاي پيشرفته‌تري هستند. لازم است ما نيز به دنبال طي مراحل به سمت دستيابي به تكنولوژي روز دنيا باشيم.
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    بارانی چه فرقی با خوشه ای داره !؟ مگه خوشه ای ممنوع نیست ؟
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 2
    اگر این کشور های گوگولی جنوب خلیج فارس یه وقت فکر کنن با دو تا F15 و امثالهم میتونن حرکتی علیه کیان اسلام بکنن، طبیعتا تهاجم میشه و ما میریم اون سرزمین هارو هم آزاد میکنیم
  • ناشناس ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    این کلاهک بارانی است نه خوشه ای ،این برای هزاربار
  • محسن ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    خداراشکر میکنم و به نیروهای متخصص میبالم .جانم فدای رهبرم
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    آره. اتفاقا منم با دوستانم در این مورد بحث کردم. گفتم منظور روحانی از این حرف چی بوده. ما تابحال دوبار تلفات حین آزمایات موشکی داشتیم. 1- پادگان امام علی خرم آباد 2- پادگان ملارد حالا نمیدونم منظورش چی بود. گاشکی مشرق روی حرف رئیس جمهور یه تحقیقی کنید
  • احسان ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    2 0
    البته آقای .... فرمودند که آمریکائیها در عرض یک ساعت می توانند همه توان نظامی ما را نابود می کنند.
  • ناشناس ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    سلاحهای مثل این و بمبهای خوشه ای و فسفری جزء سلاحهای کشتار جمعی به حساب میایند و تولیدشان به نظر من اشکال دارد
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    به یاری حق
  • slm ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    به نظر منو خوب اومدی :) شما حقوق دان هستید یا نظامی
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    می تونی درک کنی که باوجودتحریم وکارشکنان خارجی رسیدن به اینجا یعنی چه؟
  • علی ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    1-ما که آخرش درست فرق بارانی و خوشه ایی رو نفهمیدیم ؟ 2-مگر بمب های خوشه ایی جزو سلاحهای ممنوعه نیستن؟ 3-در کلاهک «چندگانه» یا «مجتمع» آیا هر کلاهک هوشمند عمل میکنه یعنی دارای موقعیت یاب و هدف خاصی میره یا نه دیمی میره چون به نظر میرسه که اینکه از چه ارتفاعی از هم جدا بشن محدوده مورد اثابت تنگ تر یا گسترده تر میشه ارتفاع بالاتر محدوده گسترده تر ارتفاع پائین تره محدوده تنگ تر اگر اینطور باشه باید موشک یا خودکار تشخیص بده که کلاهک ها بخش بشن یا دستی از مرکز که واقعا در دو حالت خیلی محاسبات پیچیده ایی میخواد به نظرم و آیا هر کلاهک داره سوخت جامد یا مایع برای سرعت گرفتنه یا نه از همون سرعت موشک اصلی استفاده میکنه و سوخت ندارن و حالت بمب دارند یادمه انیمه که روسها برای معرفی سامانه اس 300 داشتن از طرف آمریکا موشکی با کلاهک مجتمع شلیک میشد که اس 300 اونها رو میزد 4-سوال دیگه اینه که آیا موشک مثل هواپیما که اخطار میده هدف موشک قرار گرفته آیا موشک هم این قابلیت رو داره؟ 5-آیا اگر جواب سوال 5 + باشه وقتی یک موشک به موشک ما نزدیک بشه کلاهک ها جدا بشن موشک دشمن قاطی میکنه یا نه یک هدف رو انتخاب و ادامه مسیر میده اگر جواب + آیا این آنالیز رو خود موشک آنجام میده یا پایگاه زمینی و رادار اون میتونن برای موشک هدف تعیین کنند و با توجه به اینکه در زمان نزدیک شدن موشک دشمن کلاهک مجتمع از هم جدا بشن آیا این خودش نوعی قابلیت راداگریزی نیست حساب نمیشه اگر اینطور باشه میشه بمب هوشمند قاصد به عنوان کلاهک استفاده کرده که هم رادارگریزی شده باشه هم هدف مورد نظر تخریب شده باشه
  • محمد ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    هر کسی که در هر سطحی به ما حمله کنه ما در همون سطح بهش حمله میکنیم. مقام معظم رهبری
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    2 0
    البته سلاح خوشه ای یا بارانی زمانی موثره که با دقت در محدوده هدف گسترده بشه برای همین معولا توسط هواپیما مورد استفاده قرار میگیره و وقتی روی یک موشک با برد 2000 کیلومتر قرار بگیره که قطعا چند ده تا چند صد متر خطای اصابت داره دیگه اهداف اصلی از خوشه ای بودن را برآورده نمیکنه و صرفا به یک سلاح ایذایی تبدیل میشه که در بحث ایذاء هم دشمنان با قدرت آتش بسیار بالاتر قطعا خیلی موثرتر هستند. پس هیچ مزیت تاکتیکی خاصی نصیب ما نشده. تنها نیروی هوایی است که در شرایط معمولی و متعارف تعیین کننده است و نیروی موشکی فقط در صورتی که کلاهک استراتژیک نامتعارف (کشتار جمعی مثل اتمی یا شیمیایی) داشته باشد اهمیت دارد در غیر این صورت موشــــــک هیـــــــچ مزیــــــــت استراتژیکی نـــــــــــــدارد و یک نیروی هوایی قدرتمند (مثل نیروی هوایی امریکا یا اسرائیل) خیلی موثرتر و مخرب تر است و این را هم خود فرماندهان و استراتژیستهای نظامی از همه بهتر میدانند.
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    فکر کنم منظور FAE باشه ولی خوب توضیحی ندادی
  • ناشناس ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    3 0
    بنده نه نظامی هستم نه حقوق دان بلکه پزشک هستم و با اجازه شما دو سال و نیم جبهه بودیم و از نزدیک با عوارض وحشتناک ایگونه بمبها نظیر ناپالم برخورد داشته ام . برقرار باشید برادر
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    اگر بشود به فرم موفقیت آمیز موشکها را با کلاهکشان به محل دشمن رساند خیلی خوبه و نتایج خوبی دارد. ابتدا باید کل ماهواره ها و شبکه مخابرات و امواج رادیویی گیگاهرز و ترا هرتز دشمن را که بعضا" شبکه سیمی و شیلددار هستند را نابود کرد. بعد حمله کرد. ولی خیلی باید دقت کنید که دشمن هم بیکار ننشسته و ایکس باند و ارو3 و تاد و اس 300-400-500 و پاتریوت و پدافند لیزری دارد که موشک اسکندر روسی هم نتوانسته از آنها عبور کند.
  • سام ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    اون وقت شما کجا هستی برادر؟
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    2 0
    نفهمی!!!!!!!!!!!
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    مگر بمب های خوشه ایی جزو سلاحهای ممنوعه نیستن؟ خیر جزو سلاح های ممنوعه نیستند
  • ناشناس ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    البته اگر از سیستم دفاع موشکی عبور کنند پاتریوت از ماهواره کنترل میشودوبعیده بزاره موشکی از سر راهش عبور کنه البته ما امیدواریم عبور کنه موشکمون
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    شعارزدگی حتی در اخبارمون هم به وفور مشاهده میشه!!!!
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    1 0
    از مشرق نیوز بسیار بسیار ممنونم که با درج این خبر سبب گردید آنقدر بخندم
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    وقتی از سراسر کشور با احتساب دقیق همزمان رسیدن موشکها بر سرهدف ، 5 هزار موشک به سمت هدف واحدی شلیک شوند به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟! گر که پرانیم تیر آن نی زماست ماکمانیم وتیر اندازش خداست...
  • سیداز بابل ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    دستتان درد نکند خدا قوت.انشالله پیروزید.
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    از خروس پلاستیکی چه خبر؟
  • ايران هخامنشي ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    2 0
    من ايران اتمي ميخوام,من ايراني ميخوام كه قدرت نظامي اتمي هم باشه,آخه چراپاكستان گشنه وهندمستعمره داشته باشه امامن ايراني نداشته باشم???چرااسراييل كوچولو وتهديدكننده ماهرچيزي حتي سلاح هيدروژني داشته باشه امامامحروم باشيم??چقدرتأسف باره هان???
  • امید ج ع ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    بعضیها چقدر راحت به خودشون اجازه میدن به دیگرون توهین کنند!
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    منظور رييس جمهور از ترور دانشمندان موشكي چيست؟
  • سیاه خان ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    خدا رو شکر که در توان دفاعی کشور این همه پیشرفت کردیم .ای کاش یه خورده شرکتهای خودرو ساز هم از این دانشمندا الگو میگرفتن و خودشونو میکشیدن بالا. شادی روح تمام شهدا صلوات.
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    اگه ممنوعه بود ایران آشکار اونو خبریش نمی کرد آیکیوها
  • مشرق ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    قابلی نداشت، چکار کنیم دیگه! ما اینیم دیگه!
  • رحمن ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 2
    برادران سه شیفت کار کنید که این کشور شیعه دشمن زیاد دارد .بودجه نظامی کشور اندک است که مسولین باید آن را چند برابر کنند
  • شکارچی ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    موافقم عکس جدا شدن بمب ها در خارج از جو زمین را نشان میدهد
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    dost azaiz tavajoh beshe ke khod vazir defa dar in marasem eshare kardan ke khtaye mooshak haye irani be zir 5 metr reside
  • محسن ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 2
    @ناشناس یدالله فوق ایدیهم و ما رمیت اذ رمیت و لكن الله رمی یاعلی
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    روس ها با استفاده از همین تکنولوژی کلاهک های در حد کلاهک های هسته ای تاکتیکی (بدون تشعشع ) معرفی کردن......نسل بعدی این بلست ها کی آماده می شه
  • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 2
    بادشمنایی که از هر نوع سلاح کشتار جمعی و غیر متعارف برای کشتار انسانهای بیگناه بنام حقوق بشر، صلح و دموکراسی استفاده میکنن نمیشه فقط با آرپی جی و خمپاره 60 رودر رو شد اگه قوی نباشیم و به چنگ و دندونای اونا فقط لبخند بزنیم و گردن کج کنیم نابودمون می کنن.
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    دوست دارم با تمدن صهيونيست ها اشنا بشم و چند تا شونو بكشم:)
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    یک نظری دارم که خواهش می کنم بهش توجه بشه. ببینید موقع پرتاب موشک نباید الله اکبر گفت. الله اکبر ارزشش خیلی بالاست و اگر هدف ما ترویج این شعار در سطح جهان هست نباید غیرمسلمانان در کلیپ هایی که در یوتیوب و جاهای دیگه گذاشته میشه این شعار رو با موشک همراه ببینند. الله اکبر شعار صلح است. حیف است که در ذهن غیرمسمانان این شعار با طبل جنگ اشتباه گرفته بشه.
  • آذرخش ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    امام على عليه السلام ـ هنگامى كه خبر حمله سپاه معاويه به شهر انبار را شنيد و مردم را به قيام فرا خواند اما آنها جنبشى از خود نشان ندادند ـ فرمود: بدانيد كه من شب و روز و در نهان و آشكار شما را به جنگ با اين جماعت فرا خواندم و به شما گفتم: پيش از آنكه با شما بجنگند با آنان بجنگيد ؛ زيرا به خدا قسم كه هيچ قومى هرگز در عمق خاكشان مورد حمله قرار نگرفتند مگر اينكه خوار و مغلوب شدند. اما شما كار جنگ را به يكديگر حواله داديد و دست از يارى هم شستيد، تا جايى كه مورد حملات پياپى واقع شديد و وطن هاى شما از تصرّفتان خارج شد.
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 1
    تو دوره شاه متوهم که میخواست تمدن رو به جهان بفهمونه پرفسوران غیور غرب پرست و غلامان حلقه به گوش مدعی حتی یک پیچ هم نمیتونستن تولید کنن!
  • منص ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    "این رژیم از درون فروخواهد پاشید." به نظرم این حرف مقداری بزدلانه بود. این نوع صبر کردن ها احمقانه است. اگر قراره از درون هم فرو بپاشد، ما باید تسهیلش کنیم، کاتالیزگرش باشیم!
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    گیگاهرز مگه برا ماهواره نیست ، تا بتونه جو رو بشکنه و تا به گیرنده برسه میشه مگاهرتز.
  • آرش ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    1 0
    توماس هابز: قراردادها تا زمانی ارزش دارند که شمشیر در پشت آنها باشد
  • ناشناس ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 1
    ابله اگه اينجور بود و توان نظامي ما كم بود الان هزار بار آمريكا يا اسرائيل به كشورمون حمله كرده بودن از لحاظ رده بندي نظامي جمهوري اسلامي به لطف پاسداران غيرتمندي كه داريم جز 10 قدرت برتر دنياس يه سري به اينترنت بزن حرفامو بفهمي
  • عبدا.. ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 1
    در اسلام سفید ویا سیاه پوست پولدار یا بی پول و..... ملاک نیست تقوا مهم است حالا اگر این فرد با تقوا قابلیتهای دیگری هم داشت خیلی بهتر است مثلا دانشمند باشد یا دکتر یا مهندس و....ضمنا این از مصیبتهای رخ داده در این مملکت است که گاها حتی یک مسئول بلند پایه گرفتارش میشود ودر مبارزه ای اعلام میکند سرهنگ و.... ذاتا خوب خوب است وبد بد درهر لباسی که وارد شود حالا در لباس یک حقوقدان باشد یا یک لباس نظامی مگر جز این است که خیلی حقوقدان ها در طول تاریخ خیلی خیانتها مرتکب نشدند وو.........
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    مثل اینکه سردار دهقان گفت موشکهای ما خطای زیر 5 متر دارند !
  • سیدالحسینی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 1
    شادی روح شهدای موشکی بخصوص شهید طهرانی مقدم صلوات
  • صالح عباس نژاد ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 1
    واقعا خیلی بحث خوبیه هر کس نظرات و اطلاعاتش را درج می‌کند. اولا آمریکا هر لحظه به این نتجیه برسد که اگر وارد جنگ با ایران شود پیروز می‌شود بدون شک و بدون فوت وقت حمله خواهد کرد. و این یک اصل اساسی است دوستان خواهشا شک نکنند اصلا سیستم اطلاعاتی آمریکا برای این کارهاست که دشمنان خود را مورد تحلیل قرار می‌دهند و هر موقع به این نتجیه برسند که با شروع جنگ پیروز می‌شوند لحظه‌ای درنگ نخواهند کرد. دوما دوستان اشاره کرده‌اند به سیستم پاتریوت و کنترل ماهواره‌ای، آقایون فیلمی که پهپاد ایرانی از روی پیشرفته‌ترین ناو آمریکایی فیلمبرداری کرده اگر ببینید دیگه شک و شبهه‌ای برایتان باقی نمی‌ماند همین خبرگزاری مشرق چند روز پیش فیلمش را منتشر کرده بود.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    کسی می دونه ما روزی یا هفته ای یا ماهی چند تا از این موشک ها می سازیم؟
  • ماسون ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    2 0
    بازم توهم اونم با تجهیزات از رده خارج
  • حمید ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    1 0
    رو سر خودمون منفجر نشه خیلیه
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    اره چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اخه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام عليكم صمن تقىير و تشكر، اگر می شود انسان ها را بردارید فکر می کنم بهتر است. کمی خشن می آید. در مسیر خود انسان ها، خودروها، سازه ها و به نوعی هر چیزی را تخریب می کند
  • دیبا ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 2
    البته با نگاهی گذرا به وقایع پیرامون ایران و منطقه نظیر سوریه عراق افغانستان لبنان اوکراین و مصر و افریقا و دیدن رفتارهای سراسر مزورانه و کذب غربیها در این تحولات به این نتیجه میرسیم که صرف لفاظیهای لوکس و دیپلماتیک کشور را به پیش نخواهد برد . بلکه این اقتدار و قدرت بازدارندگی است که فرایند امنیت را برای ایران تقویت خواهد کرد . اگر نیود قدرت بازدارندگی موشکی ایران تا حال مراکز حساس و مهم مارا بارها نابود کرده بودند. نمونه کوچک و مینیاتوری ان حمله موشکی حماس در جنگ 8 روزه بود که اسرائیل را شدیدا مشتاصل کرد در حالی که این توان در جنگ 22 روزه بدلیل ضعف ، حدود 3 برابر جنگ 8 روزه طول کشید و این یعنی خسارت و تلفات بیشتر جنگ اول نسبت به جنگ دوم غزه . حالا مقایسه کن با برد 2000 کیلومتری موشکهای ما و رسیدن به فراتر از اسرائیل . در ضمن موشکهای پاتریوت اگر از کارائی لازم برخوردار بودند اول باید در اسرائیل ازمایش خوبی پس میدادند. ولی چی شد !!!
  • سینا ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 0
    مطمئن باشید اگه میتونستن حمله کنن لحظه ای درنگ نمیکردن اون آقای ... هم خیلی ... خورده
  • صادق ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
    0 1
    به عزیز ناشناس ساعت 15.11 عرض می کنم که در جنگ 33 روزه، رژیم جعلی پاتریوت داشت اما حتی کاتیوشاهای حزب الله هم به هدف خوردند.
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    0 0
    عزيزم فرق سرجنگي باراني و خوشه اي اين است كه بمب هاي خوشه اي به صورت غيربرنامه ريزي شده و در محوطه اي كه در كنترل پرتاب كننده بمب نيست پخش مي شود. ولي سرجنگي باراني در محوطه محدود و با برنامه ريزي پخش مي شود.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    0 1
    به اذن الهي تلاويو و سائر شهرهاي فلسطين اشغالي با كمترين خسارت فيزيكي سقوط خواهد كرد و منازل و امكانات شهري آن در خدمت فرد فرد آوارگان فلسطيني خواهد بود
  • ایرانی ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    2 0
    مشرق نیوز.جالبه همه کامنت های مخالف رو حذف میکنی
  • هاشم ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    0 1
    فتبارک الله احسن الخالقین
  • هم وطن ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    0 0
    اتم ولش همین و بچسب
  • سید ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    0 2
    هیچ گاه از یادمان نرود که سلاح اصلی ما نیروهای جوان و مخلص و جان برکفی بودند که با اتکا به قدرت بی انتهای الهی در مقابل تمامی دنیای زر و زور و تزویر ایستادگی نمودند و چه سزاوار است که همراه با دستیابی به پیشرفته ترین ابزارهای دفاعی از پرورش روحیه جهادی در میان نیروهای مسلح غفلت نورزیم .
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    0 0
    الحمد لله داریم، خوبش هم داریم.
  • سيد مجيد حسيني ازنوجاني ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    0 1
    حيفا و تلاويو آماده باشند كه اگر اسرائيل غلطي بكند با همين موشكها با خاك يكسان مي شود.
  • مهرداد ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    0 0
    آنهاي که ميگن اين جنگ افزار جنگ جهاني دوم بخوانند ممنون
  • مهرداد ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    0 0
    تا حالا اسلحه دستت گرفتي بعد اظهار نظرم ميکني
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    2 0
    من تا جايي كه ميدونم موشكهاي بالستيك هدف رو بوسيله ي سيستم هاي ماهواره اي پيدا ميكنن كه ما در فضا چنين ماهواره اي نداريم.راه ديگه هم بوسيله ي قفل روي هدف و هدايت توسط هواپيما هاست كه در رزمايش هاي ايران براي تست در خاك خودمون انجام ميشه كه اين كار در آسمان كشورهاي داراي پدافندهاي فوق پيشرفته تقريبا غير ممكنه.اگه ميشد مسئولين توضيح ميدادا خوب بود.(گفتم مسئولين نظامي نه افراد غير نظامي با تصورات خيال پردازانه پاسخ بزارن)
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    1 0
    در لايحه بودجه ارتش دو برابر شده بود كه اگه تصويب كرده باشن و مثل پارسال كم نشده باشه
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۸
    0 1
    سلام بر سرهنگهاي حزب الله
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    1 0
    البته امارهای چند هزارتا پرتاب بعیده واقعیت داشته باشد چون هزینه تولیدشان معادل 10 سال فروش نفت هست. و هر کدام از اینها در این تحریم حداقل با سه برابر قیمت و شاید 10-100میلیون تومان انجام شده باشد.
  • msg13 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    من چند بار فيلم انفجار كلاهك باراني رو ديدم به نظر مياد اين سر جنگي تركشزا باشه
  • ali ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    0 1
    از نظر من یا ایران باید روی کره ی زمین باشه یا اسرائیل یا شیعه یا یهود که من باور دارم ایرانیا پیروز میشن ب امید پیروزی.
  • علیرضا ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 1
    نه برادر ..هر جایی احمدی روشن و تهرانی مقدم نداریم.اگه داشتیم الآن به جای موضوع هسته ای داشتیم در باره اون موضوع صحبت میکردیم.به نظرت این عقب ماندگی در صنعت خودرو سازی و غیره برای چیه؟غیر از اینه که نیروی متعهد کاری برای مملکت کافی نیست؟
  • کوچولو ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    منم واسه محلمون میخوام. خیلی ناامنه
  • سیامک ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
    0 0
    درودبراین دلاوران وقهرمانان ایرانی که ایران راسربلندوباعزت میکنند
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    0 1
    خدایش این برادرای بسیجی چرا کاری انجام نمیدن؟!! شبکه هایی که یهودی ها دارن کنترل و برنامه ریزی میکنن مثل منوتو ، جم و... از صد تا کلاهک بارانی بدتر داره فرهنگ ما ایرانیا رو میزنه من رشته ام برق هست شنیدم با امواج سفید یا یه همچین چیزی میشه شبکه ها رو مختل کرد!!
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱
    0 0
    ایران باید پدافند های موشکیشو زیاد کنه
  • ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲
    0 1
    عليرغم توضيح كامل مشرق بعضي از دوستان بدون فهم مطلب مشرق رو متهم ميكنند ! مثل اون اقا حامد ! كه به خودش لطف كنه يه بار ديگه مطلب مشرق رو به دقت بخونه ! يك سر جنگي كه تعداد زيادي موشك رو در خودش جا داده ! وقبل از اصابت به زمين متفجر ميشه وموشك چه ها فعال شده وبه سمت اهداف مختلف پخش واصابت ميشه (وقتي ميگن نشك ويا موشكچه غالبا موشك با يد براي حركتش سوخت مستقل داشته باشد وتفاوت عملكرد موشك باراني وبمب خوشي يه قسمتش در همينه ! واين نوع كلاهك يعني دارا بودن توان علمي وصنعتي بسيار بالاي جمهوري اسلامي ! وبه نظر من چندتا موشك بلاست يك بمب انمي منهاي تشعشعات اتمي ماندگار براي سالها در منطقهء اصابت !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس