آبرامز ادعا کرده که برنامه هسته‌ای ایران به هیچ وجه صلح‌آمیز نیست و کاملا با هدف دستیابی به توان ساخت بمب هسته‌ای پیگیری می‌شود. او حداقل پیش‌نیاز یک توافق خوب با ایران را نابودی تاسیسات زیرزمینی سایت فردو و محدود ساختن تعداد سانتریفیوژها و سایت‌های هسته‌ای می‌داند. او معتقد است اگر ایران واقعا به دنبال انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، باید به نیروگاه بوشهر، اکتفا کند.

گروه جنگ نرم مشرق- شورای روابط خارجی آمریکا اخیرا میزگردی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران برگزار کرده است.

در این میزگرد، الیوت آبرامز (عضو برجسته بخش مطالعات خاورمیانه شورای روابط خارجی)، سوزان مالونی (عضو ارشد مرکز سیاستگذاری خاورمیانه‌ای سابان در موسسه بروکینگز)، جرج پرکوویچ (عضو گروه ویژه سیاست هسته‌ای شورای روابط خارجی و عضو موسسه کارنگی) و گیدون رز (عضو شورای روابط خارجی به عنوان مجری میزگرد) حضور داشتند.

این افراد همگی دارای سابقه کار در نهادهای دولتی آمریکا خصوصا وزارت خارجه هستند و نکته مهم آن است که از سه اتاق فکر اصلی سیاست خارجی آمریکا یعنی شورای روابط خارجی، موسسه بروکینگز و موسسه کارنگی،‌ در این میزگرد نماینده وجود داشت و اهمیت آن را دوچندان می‌کرد.

آبرامز (نماینده شورای روابط خارجی آمریکا) در این میزگرد از احتمال یک معامله بد میان ایران با کشورهای 1+5 ابراز نگرانی کرده است. او اظهار داشته که بزرگترین نگرانی‌اش این است که دولت اوباما با هدف کسب یک موفقیت بزرگ در سیاست خارجی، به یک معامله بد با ایران رضایت بدهد که طبق آن برنامه هسته‌ای ایران کاملا محدود نشود، اما آن را معامله‌ای بزرگ و موفقیت‌آمیز جلوه دهد.

تیتر انتخاب شود// درحال ویرایش
الیوت آبرامز

او ادعا کرده که برنامه هسته‌ای ایران به هیچ وجه صلح‌آمیز نیست و کاملا با هدف دستیابی به توان ساخت بمب هسته‌ای پیگیری می‌شود. او حداقل پیش‌نیاز یک توافق خوب با ایران را نابودی تاسیسات زیرزمینی سایت فردو و محدود ساختن تعداد سانتریفیوژها و سایت‌های هسته‌ای می‌داند. او معتقد است اگر ایران واقعا به دنبال انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است، باید به نیروگاه بوشهر، اکتفا کند.

پرکوویچ (نماینده موسسه کارنگی) نیز با حمایت از اظهارات آبرامز درباره شرایط یک توافق خوب با ایران، با این حال اذعان کرده که شاید آمریکا و متحدانش نتوانند تمامی این اهداف را در توافق جامعه هسته‌ای بگنجانند.

او معتقد است غربی‌ها می‌توانند به جای اصرار بر نابودی سایت فردو، به تبدیل آن به یک سایت صرفا تحقیقاتی، اکتفا کنند و این اقدام را یک امتیاز به ایران در نزد ایرانیان جلوه دهند.

پرکوویچ با تاکید بر این که ایرانیان باید به نیروگاه بوشهر بسنده کنند، می‌افزاید: برای تامین سوخت این نیروگاه، به 100 هزار سانتریفیوژ نیاز است، اما به جای این که خود ایران این سوخت را تامین کند، روسیه می‌تواند تمامی سوخت را فراهم کند.

او با بیان این که مسائل مورد مذاکره بسیار عمیق و پیچیده هستند، تاکید دارد که نمی‌توان طی 6 ماه به توافق جامع دست یافت.

تیتر انتخاب شود// درحال ویرایش

مالونی (نماینده بروکینگز)‌ در این میزگرد مدعی شده که فشار تحریم‌ها سبب شده که ایران پای میز مذاکره بیاید. او با اشاره به این که طی یک دهه گذشته، مسئله هسته‌ای ایران همواره یکی از چالش‌های اصلی دولت آمریکا بوده، بیان کرده که با مذاکرات اخیر، آمریکا به یک موفقیت نادر دست پیدا کرده و آن تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

او معتقد است که شرایط فعلی که به تعلیق بخشی از برنامه‌ هسته‌ای ایران منتهی شده، بسیار مطلوب‌تر از شرایطی است که ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌داد و غربی‌ها فقط شدت تحریم‌ها را بیشتر می‌کردند.

مالونی با انتقاد از دولت بوش اظهار داشته که اگر در سال 2003 بوش می‌پذیرفت که با کشورهای اروپایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران همراهی کند و در آن زمان دو طرف به توافق هسته‌ای می‌رسیدند، هیچ گاه ایران نمی‌توانست به توانمندی غنی‌سازی دست یابد. او تاکید دارد که هر چه توافق هسته‌ای با ایران به تاخیر بیفتد، دست طرف غربی، خالی‌تر خواهد شد.

مالونی امتیاز بزرگ توافق اخیر را دسترسی غربی‌ها به تاسیسات هسته‌ای ایران از طریق بازرسی روزانه بازرسان آژانس می‌داند، که در گذشته ایران از غربی‌ها مخفی نگاه می‌داشت.

مالونی همچنین اظهار داشته که ایران در حالی توافق هسته‌ای ژنو را امضا کرد که از لحاظ اقتصادی،‌ بهره ناچیزی از آن می‌برد. او سفرهای اخیر هیئت‌های تجاری اروپایی به ایران را صرفا سفرهای تفریحی توریستی می‌داند،‌ چرا که به نظر نمی‌رسد در طول 6 ماهه اجرای توافق ژنو، هیچ سرمایه‌گذاری بزرگ خارجی در ایران صورت پذیرد، زیرا این توافق، عملا محدودیت‌های اندکی را از اقتصاد ایران، برداشته است.

او معتقد است ایرانی‌ها توافق ژنو را امضا کردند چون به توافق جامع و نهایی، نیاز دارند. به اعتقاد این کارشناس آمریکایی، ایرانی‌ها بسیار بیشتر از 1+5 به ادامه مذاکرات و حصول توافق جامع، اشتیاق دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رضا ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    خدا شفات بده، ان شاء الله.
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    قبلش باید شماها نابود بشید ، احمق ها ...
  • محمد مهدی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    خیلی غلط کردن...مگه پشت گوششون رو ببینن.
  • بیخیال ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 0
    زهی خیال باطل 4تا خنده و دست دادن گرم آقای خنده ما را دیده اید کمی هم بروید سخنان امام خامنه ای ما را ببینید و بشنوید و تحلیل کنید ولی ما گفته است ایستادگی ما هم تا جلوطلم با برنامه ایشان ایستاده ایم و در عصر ظهور که چندان درو نخواهد بود جز به نابودی شما در ظل سایه حجت خدا راضی نمی شویم یاعلی مددی
  • میترا1 ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    روحانی / ظریف متشکریم از این فتح الفتوح !!! مرگ بر استکبار جهانی
  • ناشناس ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    در سالهای گذشته امریکایی ها از توقف برنامه هسته ای ما نا امید شده بودن اما بعد از توافق ژنوچای متاسفانه به نابودی کل تاسیسات هسته ای ما امیدوار شده اند.
  • ابوذر ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    غلط کرده، مرد تیکه قرمپف یانکی!!(دیالوگی ازفیلم آدم برفی)
  • ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    باشه توخودتو ناراحت نکن فعلا برو دیش بعدشم لالا
  • ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    فعلا دستور اینه که خفه تا بعد
  • ایرانی ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    خوبه ما هم بگیم آمریکا با خاک یکسان شود؟؟
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    اينقدر به خودت فشار نيار شيرت خشك ميشه!
  • علي ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    با سلام از شخصيت هاي صهيونيستي آمريكايي بيش از اينهم انتظاري نيست .
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    بشین بابا خاله قزی.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    در دیزی بازه حیای گربه کجاست؟؟؟؟
  • علی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    خفه...
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    با اين قرارداد ژنو آنها كه به اكثر خواسته هاشان خواهند رسيد چه بگم ... . . . . . .. . . . .
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    سیرابی
  • ناشناس ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
    0 0
    بدون شک بدانید اگر آنها بتوانند نابود خواهند کرد و اینکه تا به حال نابود نکرده‌اند یعنی نتوانسته‌اند و علت اینکه به مذاکره رو آورده اند دقیقا همین عدم توانایی در نابود کردن تاسیسات هسته‌ای ایران باعث شده تا از طریق مذاکره وارد شوند.
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    توقف پروژه های علوم هسته ای ایران برای غرب آرزویی است که آن هار در دریای خون غرق خواهد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس