کارشناس مسائل سیاسی گفت: بنده به سهم خود بارها از رویکرد فعلی صدا و سیما حمایت کردم اما باید هوشیار بود که این روال همیشگی باشد، اخلاق نقد لحاظ شود و فرصت دفاع در اختیار نقد شونده قرار گیرد.

جامعه فاقد نقد به گورستان شبیه است/ رویکرد رسانه ملی مطلوب و قابل دفاع است
به گزارش مشرق، عماد افروغ کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی، درباره برخی هجمه‌ها به رسانه ملی و همچنین شکایت از رسانه‌های منتقد اظهارداشت: ابزار و محل درست و مؤثر نقد رسانه‌ها هستند و نقد فراگیر و مؤثر امروزه با رسانه‌ها شناخته شده است.

وی تصریح کرد: اگر کسی نقد را با رسانه گره بزند و رسانه را به دلیل وجه انتقادی‌اش می‌پذیرد باید ملزومات آن را نیز بپذیرد، از این رو باید دانست بحث نقد بحث پیچیده و ضروری است، پیچیدگی آن نباید ضرورت آن را تحت‌الشعاع قرار دهد و ضرورت آن نباید پیچیدگی نقد را نادیده بگیرد.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: نقد خوب نقد محتوایی است و نقدی است که همراه با تحلیل بوده و موضوع را خوب می‌شناسد تا ریشه‌یابی دقیقی از موضوع به دست آورد، پیش از آنکه متوجه شخص خاصی باشد متوجه گفته‌های شخص است، همواره آنچه گفته می‌شود مطمح نظر است نه آن کسی که می‌گوید.

وی افزود: قرار نیست با شناختی که من از جامعه ایران و ساختار سیاسی آن و برخی ابعاد فرهنگی و منزلتی آن دارم نقدها با واکنش مواجه نشود، به هر حال ظرفیت افراد جایگاه متصور آنها تا حدودی نقد و نقدپذیری را تحت‌الشعاع قرار داده است.

افروغ یادآورشد: ما می‌گوییم تیزترین و عمیق‌ترین نقد هم صورت گیرد اما هتاکی، فحاشی و بی‌حرمتی صورت نگیرد؛ معرکه‌ای از نقدهای متفاوت صورت گیرد و رسانه‌های ملی و رسمی ما حسب قانون اگر برنامه یا فکری را به نقد می‌کشند فرصتی هم در اختیار نقد شونده قرار دهند تا پاسخ آنها را بدهد.

وی ادامه داد: نقد یک فرصت برای نقد شونده است تا از خود دفاع کند. حتی اگر نقد مورد نظر از دایره انصاف خارج شود و شکل تخریب و تخطئه به خود بگیرد نقد شونده ما به ویژه نقد شونده‌‌های رسمی می‌توانند از این نقدها و تخطئه‌ها فرصت بسازند.

افروغ با بیان اینکه نقد یک طرف ندارد بلکه دو سویه و دو طرفه است، افزود: نمی‌شود نقد کرد اما نقد نشد و در نقد نمی‌شود یک‌طرفه به قاضی رفت بماند که جامعه فاقد نقد به گورستان آرام و بی‌ سر و صدایی شبیه است که در جامعه گورستانی هر چند یک آرامش سوری حاکم است اما چنین جامعه‌ای سرشار از نفاق بوده و نفاق عامل بسیاری از بدبختی‌ها است.

این نماینده  سابق مجلس ادامه داد: توصیه می‌‌شود در چارچوب قانون اساسی نقد صورت گیرد حتی به رغم آنکه دلسوزی و ارائه راه حل شرط ماهوی نقد خوب است اما با توجه به شرایط فعلی جامعه حساسیت‌ها و بدفهمی‌ها توصیه می‌شود قالب نقد منتقد قالب عامه‌پسندی باشد و ترجیحا همراه با راه‌حل باشد. به نحوی که دلسوزی منتقد منتقل شود.

وی در ادامه گفت:‌ اگر صدا و سیما بر خلاف برخی سال‌های گذشته خود روی به نقد آورده است این را باید به فال نیک گرفت، فقط باید یک طرفه به قاضی نرفت و فرصت در اختیار نقد شونده قرار گیرد؛ اگر در ارتباط با دولت نقدی صورت می‌گیرد غالب برنامه‌های انتقادی به گونه‌ای باشد که دولت و کارشناسان دولت هم بتوانند از خود دفاع کنند.

افروغ ادامه داد:‌ اگر فردی حقیقی یا حقوقی و به طور خاص حقوقی رسانه‌ ملی را به دلیل روی آوردن به نقد زیر سوال ببرد رسانه ملی هم باید بتواند متقابلا از خود دفاع کند، رویکرد فعلی صدا و سیما علی‌القاعده مطلوب است و متناسب با جایگاه رسالت آن است.

این نماینده سابق مجلس گفت:‌ بنده به سهم خود بارها از رویکرد فعلی صدا و سیما حمایت کردم اما باید هوشیار بود که این روال همیشگی باشد، اخلاق نقد لحاظ شود و فرصت دفاع در اختیار نقد شونده قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره شکایت از برخی از رسانه‌ها در شورای امنیت ملی به دلیل برخی نقدها از توافق ژنو نیز یادآور شد: اگر قرار است قدرت نرم که یکی از قدرت‌های محوری نظام جمهوری اسلامی است نمود داشته باشد باید آگاهی لازم هم وجود داشته باشد.

افروغ تأکید کرد:‌ باید اطلاع کافی ولو اطلاع مشروط و مورد توافق ملی یا مراکز ذی‌ربط وجود داشته باشد تا افراد بر پایه آن اظهار نظر کنند و قدرت نرم خود را به رخ بکشند اگر چیزی محرمانه است حسب ضوابط شورای امنیت، کسی به طریقی به آن اسناد محرمانه دست یافته و افشا کرده مواجهه قانونی دارد اما چیزی که عمومی است و از طریق اینترنت چه داخل و چه خارج قابلیت دسترسی دارد طبعاً قابلیت بحث و گفت‌وگو و نقد دارد دیگر اینجا چه جای شکایتی است؟

وی ادامه داد: توصیه می‌شود که به هر حال نوع برخوردها قانونی، منصفانه با سعه صدر باشد و اگر در این بین سندی محرمانه افشا نشده باید به استقبال نقد و مواجهات انتقالی و به رخ کشیده شدن قدرت نرم رفت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس