در تاریخ فوتبال مواردی وجود دارد که حاکی از آن است داور همیشه قرار نیست نقش واقعی خود را ایفا کند و می تواند با اشتباهاتی وحشتناک که حاصل سهل‌انگاری و نداشتن دقت کافی است، اتفاقاتی را رقم بزند که بی‌شباهت به فاجعه نیست.

ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.
در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد.
بخش اول (حرف A) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش دوم (حرف B) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش سوم (حرف C) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش چهارم (حرف D) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش پنجم (حرف E) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش ششم (حرف F) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هفتم (حرف G) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید
بخش هشتم (حرف H) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید

 بخش نهم::

Injury time

به گزارش مشرق، داور نقشی تعیین‌کننده در میدان مسابقه دارد و داوران اصولا مسئول برقراری تعادل و نظم در جریان مسابقه فوتبال هستند، اما در تاریخ فوتبال مواردی وجود دارد که حاکی از آن است داور همیشه قرار نیست نقش واقعی خود را ایفا کند و می تواند با اشتباهاتی وحشتناک که حاصل سهل‌انگاری و نداشتن دقت کافی است، اتفاقاتی را رقم بزند که بی‌شباهت به فاجعه نیست.
گزارش ما که درباره وقت اضافه (Injury time) است به 3 بخش تقسیم شده: در ابتدا شرح ماجرای یک اشتباه عجیب و حتی می توان گفت خنده دار داور در نیمه نهایی جام جهانی را که سوژه اصلی گزارش ماست خواهید خواند و در ادامه فیلمی از یک گل حیاتی که منجر به صعود تیم ملی انگلیس به جام جهانی 2002 شد را می توانید ببینید. در پایان نیز برخی از اشتباهات تاریخی داوران در جام جهانی را به همراه تصویر آن از نظر خواهید گذراند.

داوری که یادش رفت سوت پایان بازی را بزند!

یکی از حساس ترین دیدارهای جام جهانی 1990 بازی آرژانتین مقابل ایتالیا میزبان مسابقات بود که در پایان با برتری یاران مارادونا در ضربات مرگبار پنالتی پایان یافت. این بازی دراماتیک جدا از درخشش گوئیکوچا (Sergio Goycochea) در مهار ضربات پنالتی یک اتفاق تاریخی دیگر را ثبت کرد؛ مايكل واتروت داور فرانسوی این دیدار در پایان 15 دقیقه اول وقتهای اضافه 8 دقيقه وقت اضافه گرفت! او بعدها اعتراف كرد حواسش به گذر زمان نبوده است.
داوری که یادش رفت سوت پایان بازی را بزند! +فیلم و تصاویر
دیدار ایتالیا - آرژانتین نیمه نهایی 1990
جالب اینجاست که در همین 8 دقیقه وقت اضافه ریکاردو گوستی (Ricardo Giusti) هافبک تیم ملی آرژانتین نیز به دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شد. این بازی در پایان 120 دقیقه 1-1 شد و در ضربات پنالتی آرژانتین با درخشش دروازه بان خود گوئیکوچا به برتری 4-3 و در مجموع به برتری 5-4 دست یافت و به فینال رسید. در فینال هم آلمان با تک گل آندریاس برمه آرژانتین را شکست داد و قهرمان شد.

داوری که یادش رفت سوت پایان بازی را بزند! +فیلم و تصاویر
صحبت ریکاردو گوستی پس از اخراج با داور فرانسوی؛ مارادونا هم در تصویر دیده می شود.

**************
تاریخی ترین گل دیوید بکهام برای انگلیس
به گزارش مشرق، در وقت‌های اضافه گل هایی نیز به ثمر رسیده که همیشه در اذهان باقی می ماند؛ یکی از این گل ها گل بسیار زیبای دیوید بکهام برای تیم ملی انگلیس است که در مقدماتی جام جهانی 2002 مقابل یونان به ثمر رساند، اهمیت این گل از آنجا نمایان می شود که بدانیم انگلیس برای صعود مستقیم نیاز به یک تساوی داشت و تا دقیقه 93 با نتیجه 2-1 در ورزشگاه خانگی خود عقب بود اما گل زیبای دیوید بکام که از روی یک ضربه آزاد به ثمر رسید انگلیس را به جام جهانی رساند.
فیلم این گل زیبا را در زیر ببینید:

دانلود

*********
اشتباهات مرگبار داوری در جام جهانی +تصاویر
به گزارش مشرق، برخی داوران نتایج مسابقات بسیار مهم و حساس را با اشتباهات‌شان به عجیب‌ترین شکل تغییر داده‌اند یا گل‌های اشتباهی را پذیرفته‌اند که سرنوشت بسیاری را تغییر داد. نام این داوران اکنون در یک فهرست ثبت شده است، فهرستی که بدترین اشتباهات دنیای داوری را به همه نشان می‌دهد. البته این اشتباهات عمدی نبوده و این داوران با داورانی که تبانی می‌کنند و رشوه می‌گیرند خیلی فرق دارند، اما به هر حال با اشتباهات​ وحشتناک‌شان فجایعی رقم زدند که سر و صدای این اشتباهات از یک داور رشوه بگیر یا تبانی‌کننده پیشی می‌گیرد. در ادامه نگاهی به چند اشتباه وحشتناک دنیای داوری خواهیم کرد:

* گل جنجالی جف هرست در فینال 1966 به آلمان غربی

 بي ترديد بازي هاي بين انگلستان و آلمان از فراموش نشدني ترين و جنجالي ترين دوئل هاي تاريخ هستند (گزارشی کامل از رقابت 105 ساله این دو تیم) و بي شك اولين بازي جنجالي دو تيم مربوط به فينال جام جهاني 1966 مي شود كه در آن بازي ولفگانگ وبر آلماني در لحظات پاياني ديدار گل تساوي را به ثمر رساند و بازي به وقت هاي اضافه كشيده شد. در وقت هاي اضافي جف هورست از انگليس با گل جنجالي خود كه به پربحث ترين گل تاريخ فوتبال بدل شده است، انگليس را به پيش انداخت و لحظاتي بعد با گل ديگر خود باعث پيروزي انگليس با نتيجه 4-2 و قهرماني اين تيم در آن رقابت ها شد.
فیلم صحنه گل جنجالی جف هرست در فینال 1966

دانلود
هرست با شوتي محكم توپ را از تيركوفكسكي دروازه‌بان تيم ملي آلمان گذراند اما توپ بعد از برخورد به طاق دروازه‌ درست مثل اين صحنه بيرون آمد، در آن روز توفیق بهرامف كمک داور با تصميمي جنجالي اين توپ را گل اعلام كرد و نام خود را در تاريخ جاوداني كرد.

* دیدار انگلستان ‌ـ‌ آرژانتین (جام‌جهانی 1986)

بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ داوری در دیداری به وقوع پیوست که در آن مارادونا گل قرن را به ثمر رساند. (فیلم 2 گل تاریخی مارادونا در این دیدار) در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی 1986 دو تیم آرژانتین و انگلستان رودرروی هم قرار گرفتند. در این دیدار هر دو گل آرژانتینی‌ها را مارادونای افسانه‌ای به ثمر رساند. مارادونا گل دوم آرژانتین را در شرایطی به ثمر رساند که شش بازیکن انگلیسی را دریبل کرد و سپس گل زد تا گل او گل قرن نام بگیرد، اما درباره گل نخست او چه چیزی می‌دانید؟! اگر براساس قوانین به ماجرا نگاه کنیم مارادونا هرگز گل اول را نزد. توپ در هوا و در فضایی بین مارادونا و دروازه‌بان انگلیسی‌ها قرار گرفت. مارادونا اما این جنگ هوایی را برد و توپ را وارد دروازه انگلیسی‌ها کرد تا گل اول را بزند. اما این گل او با دست به ثمر رسید.

داوری که یادش رفت سوت پایان بازی را بزند! +فیلم و تصاویر
صحنه معروف مارادونا در جام جهانی 1986 که به "دست خدا" معروف شد

ماجرا وقتی وارد مرحله عجیب‌تری شد که داور نه‌تنها به مارادونا بابت ضربه‌زدن به توپ آن هم با دست کارت نداد، بلکه گل او را پذیرفته شده اعلام کرد تا به این ترتیب بدترین فاجعه دنیای داوری رقم بخورد، فاجعه‌ای که حذف فراموش‌نشدنی انگلیسی‌ها را از جام‌جهانی 1986 رقم زد. بسیاری بر این عقیده‌اند که گل اول آرژانتین با دست خدا به ثمر رسید، اما دسته دیگری معتقدند چیزی که گل اول آرژانتینی‌ها را سبب شد دست شیطان بود. دسته دوم انگلیسی‌ها هستند!

* دیدار فرانسه ‌ـ‌ ایرلند (مقدماتی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی)

تیم ملی فوتبال ایرلند فاصله‌ای تا صعود به جام‌جهانی سال 2010 آفریقای جنوبی نداشت، اما این کشور بریتانیایی با بدشانسی محض روبه‌رو شد: دومین اشتباه فاحش داوری در تاریخ فوتبال. این​بار دیگر خبری از مارادونا نبود، حالا پای تیری آنری در میان بود که پس از این بازی بخش زیادی از محبوبیت خود را از دست داد. در شرایطی که در دیدار فرانسه و ایرلند همه چیز به نفع ایرلندی‌ها پیش می‌رفت و این تیم یک بر صفر جلو بود، ضربه آزاد همه چیز را به هم ریخت. پس از این‌که ضربه آزاد به طرف دروازه ایرلندی‌ها شوت شد آنری عجیب‌تر و بی‌شرمانه‌ترین پاس گل تاریخ فوتبال را داد. این مهاجم سابق تیم ملی فوتبال فرانسه برای این‌که توپ را به هم‌تیمی‌ خود ویلیام گالاس پاس بدهد، دو بار توپ را با دست کنترل کرد تا ویلیام گالاس با توپی که با دست به او پاس داده شده بود، گل تساوی فرانسه را بزند.

داوری که یادش رفت سوت پایان بازی را بزند! +فیلم و تصاویر

صحنه هند جنجالی تیری هانری که داور آن را ندید و این توپ پاس گلی شد که فرانسه را به جام جهانی رساند

آنری پس از این دیدار ابتدا سرسختی وقیحانه‌ای از خود نشان داد و اظهار کرد​ مقصر نبوده تا خشم ایرلندی‌ها را بیشتر کند، اما سرانجام اعتراف کرد ​ اشتباه کرده، ولی مقصر اصلی داور است که خطای او را نادیده گرفته است! به هر حال پس از این دیدار روزنامه سان انگلیس تیتر زد: «دست شیطان باز هم کارساز شد!»

* دیدار اسلوونی ـ آمریکا (‌جام‌جهانی 2010)

جام‌جهانی اشتباهات وحشتناک داوری را کم به خود ندیده است که یکی از آنها در دیدار دو تیم آمریکا و اسلوونی در جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی رقم خورد. در این دیدار مقدماتی دو تیم به تساوی 2 بر 2 رسیدند، این در حالی است که اگر گل سوم و صددرصد سالم آمریکا مردود اعلام نمی‌شد، این تیم 3 بر2 به پیروزی می‌رسید.

داوری که یادش رفت سوت پایان بازی را بزند! +فیلم و تصاویر

داور مالیایی این دیدار به دلیل اشتباه وحشتناکی که در این دیدار انجام داده بود از قضاوت در بقیه دیدارهای جام‌جهانی محروم شد، اما حتی محرومیت این داور هم باعث نشد تا خشم آمریکایی‌ها فرو بنشیند. این اشتباه مسلم داوری درگیری‌های زیادی را بین تماشاگران دو تیم پس از پایان بازی سبب شد. آمریکایی‌ها پرچم اسلوونی را آتش زدند و در مقابل اسلوونیایی‌ها هم با تهیه پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «آمریکایی‌های فاشیست» پاسخ آنها را دادند.

فیفا به این اشتباه مسلم بشدت واکنش نشان داد و به داور این دیدار تذکر جدی داد و همین تذکر جدی داور مالیایی را از ادامه قضاوت در جام‌جهانی محروم کرد. سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال آمریکا پس از این دیدار گفت «در فوتبال تا به حال گل‌های سالم زیادی مردود اعلام شده است، اما این یکی دیگر واقعا فاجعه بود. واقعا داور این دیدار چه فکری با خودش کرد که گل ما را مردود اعلام کرد؟ این گل سالم‌ترین گل دنیا بود!»

* دیدار ترکیه ـ برزیل (جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن)

باز هم جام‌جهانی و باز هم ثبت شدن یکی ​ دیگر از وحشتناک‌ترین اشتباهات داوری دنیا. البته این​بار حقه کثیف این اشتباه را رقم زد. در دیدار دو تیم ترکیه و برزیل در مرحله گروهی رقابت‌های جام‌جهانی، برزیل صاحب ضربه کرنر شد. ریوالدو ـ بهترین بازیکن پیشین فوتبال جهان‌ ـ‌ به نقطه کرنر رفت تا زننده ضربه کرنر باشد. او در حالی که تا کمر خم شده بود منتظر دریافت توپ از سوی بازیکنان شد. هاکان اولسان، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ترکیه به طرف توپ رفت و توپ را خیلی آرام به طرف ریوالدو پرتاب کرد، اما توپ مستقیم به صورت ریوالدو خورد. این مهاجم سیه‌چرده برزیلی ناگهان خود را روی زمین انداخت و به شکلی اغراق‌آمیز و کاملا واضح به خود پیچید. او به شکلی فیلم بازی کرد تا داور کنار زمین مجاب شود هاکان اولسان از قصد توپ را به صورت ریوالدو کوبانده است. او نتیجه‌گیری خود را به داور وسط گزارش داد تا این داور هم با نشان دادن کارت قرمز به اولسان نگونبخت به کار او در زمین مسابقه پایان دهد.

فیلم تمارض آشکار ریوالدو برابر ترکیه در جام جهانی 2002

دانلود

اگر اشتباه مسلم داوری در این دیدار وجود نداشت شاید نتیجه دیگری به غیر از پیروزی 2 بر یک برزیل در این دیدار رقم می‌خورد. از این حرکت ریوالدو به عنوان خیره‌کننده‌ترین نمایش تمارض در تاریخ فوتبال دنیا یاد می‌شود. هر چند کار ریوالدو به اخراج بازیکن ترکیه‌ای منجر شد، اما فیفا چند روز بعد او را به دلیل تمارض به پرداخت 5180 دلار جریمه محکوم کرد.

* دیدار آلمان ‌ـ‌ آمریکا (جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن)

عجیب است ​در وحشتناک‌ترین اشتباهات داوری باز هم این آمریکایی‌ها هستند که قربانی بزرگ لقب گرفته‌اند. اتفاقی که در جام‌جهانی 2002 کره و ژاپن و در جریان دیدار دو تیم آلمان و آمریکا در مرحله یک‌چهارم نهایی افتاد در جمع وحشتناک‌ترین اشتباهات داوری جای گرفته است. آمریکا در جام‌جهانی 2002 پدیده تمام عیار بود. آنها بهترین نتیجه تاریخ فوتبال خود را در این رقابت‌ها کسب کردند و تا مرحله یک‌چهارم نهایی بالا آمدند، مرحله‌ای که در آن باید مقابل تیم ملی آلمان قرار می‌گرفتند.

فیلم هند آشکار مدافع المان که مانع گل شد

دانلود

آمریکایی​ها برای رسیدن به یک‌چهارم نهایی، مکزیک را 2 بر صفر پشت سر گذاشته بودند. این تیم مقابل آلمان شجاعانه بازی کرد، اما در دقیقه 39 میشائیل بالاک نخستین گل بازی را به ثمر رساند. پس از آن حملات پی در پی و بی‌امان آمریکایی‌ها ادامه داشت تا این‌که در دقیقه 50 صاحب ضربه کرنر شدند. گرگ برهالتر پشت این ضربه کرنر قرار گرفت و بدون این‌که توپ را به هم‌تیمی‌هایش پاس بدهد با مهارت عجیب و غریبی توپ را به طرف دروازه کان فرستاد. اولیور کان این ضربه را نصفه و نیمه دفع کرد که این دفع نصفه و نیمه برای این‌که توپ وارد دروازه نشود، کافی نبود. درست زمانی که توپ در آستانه وارد شدن به دروازه ژرمن‌ها قرار داشت تورستن فرینگز از راه رسید و با دست توپ را دفع کرد؛ اما داور این صحنه را ندید و در حالی که باید ضربه پنالتی به سود آمریکایی‌ها اعلام می‌شد، چنین اتفاقی نیفتاد. این دیدار با نتیجه یک بر صفر به سود آلمانی‌ها به پایان رسید تا آنها راهی مرحله نیمه‌نهایی شوند.

* گل فرانک لمپارد به آلمان در جام جهانی 2010

آخرین مورد هم به گلی که در جام جهانی 2010، توسط فرانک لمپارد وارد دروازه مانوئل نویر شد بازمی گردد که توپ حدود یک متر از خط دروازه گذشتو حتی کاپلو سرمربی انگلیس هم گل شدن آن را از روی نیمکت دید و به ابراز خوشحالی پرداخت، اما داور آن را نپذیرفت و در نهایت انگلیس در دیداری حیثیتی از پیکارهای جام جهانی حذف شد.

فیلم گل صحیح لمپارد به آلمان که پذیرفته نشد

دانلود
کاپلو بلافاصله بعد از پایان بازی داور و کمک هایش را عامل این باخت دانست. وی گفت که اگر ما گل دوم را می زدیم با سبک متفاوتی بازی می کردیم و من درک نمی کنم که چرا فیفا از تکنولوژی خط دروازه استفاده نمی کند.

فیفا پس از این دیدار، دیگر از این داور در بازی های باقیمانده جام جهانی استفاده نکرد. رسانه های انگلیس هم به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و این اشتباه داور بازی را بزرگترین اشتباه تاریخ فوتبال نامیدند.

**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    0 0
    مرسی. جالب و خواندنی بود
  • عشق فوتبال ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    0 0
    خیلی خوب بود. این بخش ورزشی مشرق درباره جام جهانی رو به خاطر نو بودن و جذاب بودنش خیلی می پسندم.
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    0 0
    از داوران غش کرده در زمین هم گزارش تهیه کنید
  • کاپیتان ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    گــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــود
  • محمد ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    از این اشتباها زیاده در جام جهانی 98 کلر دورازه بان آمریکا مرتکب خطای پنالتی روی خداداد عزیزی شد که داور اونو خطا نگرفت. بعدها فیلم آموزشی فیفا را دیدم که گفته بود این حرکت کلر کارت قرمز داشت.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
    0 0
    دم مارادونا گرم عجب ضد حالی زد به انگلیس
  • حسین ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    پدیده تمام عیار گل لمپارد داوره خل بود ولی هند مارادونا حرف نداشت خخخخخخ دست خدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس