به گزارش مشرق، عبدالحسين مهدينسب ارتوپد اظهار كرد: يكي نكاتي كه افراد بايد در هنگام رانندگي رعايت كنند، درست نشستن در روي صندلي است، در اين حالت بايد كشيدن زانو و خم كردن آن در حد 90 درجه رعايت شود زيرا هرچه زانو كشيدهتر باشد، عكسالعمل فرد در هنگام گرفتن ترمز كمتر ميشود و در مجموع، كشيدن كامل زانو در هنگام رانندگي حالت مناسبي نيست.
وي ادامه داد: نكته دومي كه بايد به آن توجه كرد نحوه تنظيم صندلي خودرو است؛ صندلي نبايد خيلي عقب باشد زيرا تسلط فرد در هنگام رانندگي كم خواهد شد. صندلي بايد در حالت 90 درجه و كمي عقبتر از اين زاويه باشد. در نهايت استاندارد بودن صندلي و نوع خودرو ميتواند بر فرد راننده تاثيرگذار باشد.
اين ارتوپد افزود: تكيهگاه پشت گردن نيز نكته بسيار مهمي در سلامت راننده است، صندلي برخي از خودروها تكيهگاه پشت گردن ندارد و اين مساله، راحتي فرد راننده را كم ميكند و براي راننده خطرناك است. هنگام رانندگي مهمترين جايي كه بيشترين صدمه را ميبيند، مهرههاي گردن فرد است و وجود همين پشتيهاي مخصوص پشت گردن كه نسبت به صندلي خودرو تمايل به جلو دارند هم موجب راحتي راننده شده و هم از آسيب رسيدن در هنگام تصادف جلوگيري ميكند.
مهدينسب با تاكيد بر لزوم نكات مربوط به سلامت در هنگام رانندگي، توضيح داد: افرادي كه مشكلات زمينهاي مانند ضعف عضلاني دارند، در هنگام رانندگي كمر درد ميگيرند. همچنين افراد به دلايل مختلف دچار ضعف عضله شكم و كمر درد ميشوند كه در نهايت درد كمر ميتواند عكسالعمل فرد را در هنگام رانندگي در مواجهه با موقعيتهاي خاصي كه اتفاق ميافتد، تحت تاثير قرار داده و براي فرد خطرناك باشد.
وي عنوان كرد: افرادي كه دچار درد كمر و ضعف عضلات شكم و كمر ميشوند، بهتر است با نرمش و تمرين و تحرك، عضلات خود را به تحرك وادار كنند، مدت طولاني در يك حالت رانندگي نكنند، هر جا كه احساس ميكنند وضعيت كمر آنها خسته شده در مسير رانندگي توقف كنند و حركت و نرمشهاي سادهاي انجام دهند. اين حركت دادن و نرمش، شرايط رانندگي را براي افرادي كه هميشه مدتهاي طولاني رانندگي ميكنند، بهتر و آسانتر ميكنند.
اين ارتوپد گفت: ارتفاع مناسب صندلي را نيز نبايد فراموش كرد؛ افراد در هنگام رانندگي بايد توجه كنند كه ارتفاع كم صندلي، ديد راننده را كاهش ميدهد و در اين حالت فرد دچار كمر درد ميشود. ارتفاع صندلي بايد مقداري به سمت پايين و تا 10 درجه شيب داشته باشد تا رانندگي براي فرد راننده آسان شود.
وي ادامه داد: نكته دومي كه بايد به آن توجه كرد نحوه تنظيم صندلي خودرو است؛ صندلي نبايد خيلي عقب باشد زيرا تسلط فرد در هنگام رانندگي كم خواهد شد. صندلي بايد در حالت 90 درجه و كمي عقبتر از اين زاويه باشد. در نهايت استاندارد بودن صندلي و نوع خودرو ميتواند بر فرد راننده تاثيرگذار باشد.
اين ارتوپد افزود: تكيهگاه پشت گردن نيز نكته بسيار مهمي در سلامت راننده است، صندلي برخي از خودروها تكيهگاه پشت گردن ندارد و اين مساله، راحتي فرد راننده را كم ميكند و براي راننده خطرناك است. هنگام رانندگي مهمترين جايي كه بيشترين صدمه را ميبيند، مهرههاي گردن فرد است و وجود همين پشتيهاي مخصوص پشت گردن كه نسبت به صندلي خودرو تمايل به جلو دارند هم موجب راحتي راننده شده و هم از آسيب رسيدن در هنگام تصادف جلوگيري ميكند.
مهدينسب با تاكيد بر لزوم نكات مربوط به سلامت در هنگام رانندگي، توضيح داد: افرادي كه مشكلات زمينهاي مانند ضعف عضلاني دارند، در هنگام رانندگي كمر درد ميگيرند. همچنين افراد به دلايل مختلف دچار ضعف عضله شكم و كمر درد ميشوند كه در نهايت درد كمر ميتواند عكسالعمل فرد را در هنگام رانندگي در مواجهه با موقعيتهاي خاصي كه اتفاق ميافتد، تحت تاثير قرار داده و براي فرد خطرناك باشد.
وي عنوان كرد: افرادي كه دچار درد كمر و ضعف عضلات شكم و كمر ميشوند، بهتر است با نرمش و تمرين و تحرك، عضلات خود را به تحرك وادار كنند، مدت طولاني در يك حالت رانندگي نكنند، هر جا كه احساس ميكنند وضعيت كمر آنها خسته شده در مسير رانندگي توقف كنند و حركت و نرمشهاي سادهاي انجام دهند. اين حركت دادن و نرمش، شرايط رانندگي را براي افرادي كه هميشه مدتهاي طولاني رانندگي ميكنند، بهتر و آسانتر ميكنند.
اين ارتوپد گفت: ارتفاع مناسب صندلي را نيز نبايد فراموش كرد؛ افراد در هنگام رانندگي بايد توجه كنند كه ارتفاع كم صندلي، ديد راننده را كاهش ميدهد و در اين حالت فرد دچار كمر درد ميشود. ارتفاع صندلي بايد مقداري به سمت پايين و تا 10 درجه شيب داشته باشد تا رانندگي براي فرد راننده آسان شود.