کد خبر 288027
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹

در چند ماه اخیر عرصه جهانی صحنه رقابت آمریکا و روسیه بوده است که از بارزترین آنها می‌توان به دو پرونده سوریه و اوکراین اشاره کرد؛ مسئله‌ای که می‌تواند سر آغاز دور جدیدی از جنگ سرد باشد.

به گزارش مشرق، الشرق الجدید در مقاله‌ای به قلم غالب قندیل به تحلیل سیاسیت جدید آمریکا در جهان برای مقابله با نفوذ روز افزون روسیه پرداخته است.
 
در این مقاله آمده است: دولت باراک اوباما حرکتی را علیه تمامی جبهه‌هایی که در صحنه بین المللی تلاش دارند تا هیمنه یک جانبه آمریکا را بشکنند آغاز کرده است.
 
هجوم آمریکا و اروپا به اوکراین با هدف ضربه به نفوذ روسیه در این کشور صورت می گیرد و غرب قصد دارد در جغرافیای سیاسی، اوکراین را از یک سازمان که روسیه کنترل کننده آن است به پادگان کشورهای غربی تبدیل کند.
 

کشورهای غربی حمایت بسیار زیادی از معارضان اوکراین کردند و جالب توجه این است که آمریکا روابط خود را با آلمان که در اوکراین به دنبال منافع اقتصادی است، بازسازی کرده است.
 
واضح است که هدف از دخالت در اوکراین بازگشت به مبارزه با تمامی مناطق نفوذ روسیه در دنیا می‌باشد چرا که طراحان آمریکایی می‌دانند اگر نزاع در اوکراین به نفع روسیه تمام شود قدرت مسکو در کشورهای اروپای شرقی افزایش خواهد داشت.
 
برنامه ریزان آمریکایی برای اطمینان دادن به کشورهای هم پیمان خود در منطقه به ویژه عربستان سعودی سه محور را در پیش گرفته‌اند: اول ادامه تحریم ها علیه ایران و کندی سیر مذاکرات بین ایران و گروه 1+5  و همچنین فعال کردن جنبش‌های حمایت از اسرائیل از طریق منتفی کردن حق بازگشت برای آوارگان فلسطینی و به رسمیت شناختن دولت یهودی و واداشتن کشورهای عربی به برقراری روابط آشکار نظامی و اقتصادی با اسرائیل. از طرف دیگر آمریکا قصد دارد تا از فرصت‌های گسترش جبهه نظامی علیه سوریه از طریق اردن و نوار مرزی سرزمین‌های اشغالی در منطقه جولان استفاده کند.
 
همچنین آمریکا به نفاق خود در مبارزه با تروریسم ادامه  می‌دهد از سوی دیگر در سوریه اساسا به گروه‌های تروریستی تکیه زده است
 
تحلیلگران معتقد هستند که روسیه برای پاسخ به این اقدامات روز افزون آمریکا گام‌ها و اقداماتی را انجام خواهد داد و این گام‌ها نه تنها در مساله اوکراین بلکه در موضع روسیه در مورد دو پرونده سوریه و ایران خود را نشان خواهد داد. آمریکایی‌ها نیز طراحی و استقرار سپر موشکی اروپایی را علیه ایران و روسیه ادامه خواهند داد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    اوکراینی که اولا وابسته به گاز روسیه است و یک شب هم نمی تواند بدون گاز روسیه دوام بیاورد ثانیا اقتصادش وابسته به صادرات به روسیه است ثالثا اروپایی که حاضر نیست کمک مالی برای جبران خسارات اوکراین کند و...رابعا مردم شرق اوکراین وابستگی شدید به روسیه دارند و...هیچ گاه پایگاهی بر غرب نمی شود
  • محمد رضا ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    دوست عزیز ناشناس... وقتی غرب دولت اوکراین را تغییر و ان را وابسته به خود کند انوقت سیاستهای مد نظر خود را به اوکراین دیکته می کند و ان را به بازاری برای کالاهای مادی و فرهنگی خود تبدیل می کند و اصلت این کشور را هر چه بیشتر غرب زده تر می کند. روسیه نمی تواند به راحتی گاز خود را به روی اوکراین و اروپا ببندد. هم به پول ان نیاز دارد و هم در صورت این اقدام چهره اش در نزد مردم اوکراین که ادعای هم وطنی با انان را دارد خراب می شود! اروپایی ها همیشه به وعده و تبلیغات دم از کمک و بهبود شرایط کشورها می کنند... این در خصوص اوکراین هم صحت خواهد داشت. اگر اروپا می خواست به مردم اوکراین کمک کنه که اینقدر تفرقه اندازی نمی کرد ... باز هم بگم !؟
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    http://www.mashreghnews.ir/fa/news/285748/سوء-استفاده-آمریکا-از-جامعه-دوقطبی-اوکراین-برای-بحران‌آفرینی این گزارش را بخوان !بهت توصیه می کنم زیاد پنیر نخور برات ضرر دارد
  • سما ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    لازم نیست جریان انرژی رو قطع کنه! کافیه وسط سرما قیمت و بالا ببره! درست مانند بار قبلی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس