به علت فناوری خاص به کار رفته در این جلیقه ضدگلوله بومی، اندام حیاتی بدن، از حفاظت بیشتری برخوردارند و در صورت شلیک از فاصله نزدیک و زاویه‌های مختلف به فردی که این جلیقه را پوشیده، انعطاف موجود در حلقه‌های آن و همپوشانی‌اش، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های وارده ایفا می‌کند.

گروه دفاع و امنیت مشرق - از زمانی که موضوع حمله و دفاع در تاریخ بشری شکل گرفته، نقش پوشش های محافظ نیز مطرح و مورد استفاده بوده است؛ چه آن زمان که پوست و چرم حیوانات محافظ انسانها بود و چه آن زمان که کاربرد فلز برای آدمی عیان شد، لباس ها و سپرهای خاص، تلاش می کردند بدن انسان را از گزند آسیب مصون نگاه دارند.

اولین نوع زره ها را قطعات ساده و سنگین از فلز توصیف کرده اند که در جنگ های قرون وسطی وظیفه حفاظت از جان جنگجویان را بر عهده داشته است و شخص تن کننده این زره علی رغم مصائب در اختیار داشتن این پوشش بسیار سنگین و طاقت فرسا، زنده ماندن را به هر چیز دیگر ترجیح م داد. هر چند برخی نیز نمدهای تولید شده در ایران باستان را پیش قراول ساخت زره می دانند.

اما زره های آن زمان نیز انواع و اقسامی داشت و ابتکارات زیادی با الهام از بدن حیوانات برای ساخت آنها به کار می رفت که یکی از آنها زره‌های فلس‌دار بود.

مورخان، اولین نمونه استفاده از زره های فلس دار که به مانند فلس های روی بدن ماهی ساخته شده اند به چین باستان و سپس هند باز می گردد. اساس کار "زره های فلسی" بر پایه تکه های جدا از هم فلز بوده که بر روی هم قرار گرفته و مجموعه ای از آنها کل زره را تشکیل می داد.

وقتی که ضربه تیر، نیزه و یا شمشیر به این زره ها برخورد می کرد انرژی ناشی از برخورد بین فلس های زرهی تقسیم شده و اگر یکی از فلسها شکسته می شد دیگر فلسها از شدت ضربه وارد کم می کردند.

زره فلسی+عکس (آماده نیست)
زره فلس دار قدیمی ساخت هندوستان

در آن دوران از موادی مثل آهن، برنز و یا شاخ حیوانات برای ساخت این گونه از زره بهره برده می شد. در طول تاریخ نمونه های مختلفی از این زره در روم باستان، هند، چین و ژاپن مورد استفاده قرار گرفت.

ورود نسل جدید جلیقه های محافظ

اما در عصر جدید زره هایی با جنس فلزی و یا کولار به شکل صفحه های تخت در درون جلیقه های ضد گلوله مورد استفاده قرار می گیرند. این جلیقه ها می توانند در برابر گلوله های کوچکی مثل کالیبر 9 میلی متری که غالبا از سلاح های کمری شلیک می شوند مقاومت کرده و آنان را متوقف کنند.

اما معرفی نسل جدید گلوله هایی مثل خانواده 4.6 میلی متر و یا سلاح های هجومی در اندازه های کوچک تر و همچنین وجود انبوهی از سلاح های هجومی با کالیبرهایی مثل 5.56 یا 7.62 که به راحتی در این گونه از جلیقه های ضد گلوله نفوذ می کنند کارشناسان این حوزه را با مشکلات زیادی رو به رو کرد.

یکی از راه های مقابله با تهدید این گلوله ها افزایش قطر جلیقه های ضد گلوله و به عبارت دیگر افزایش لایه های حفاظتی است. در این روش امکان مقاومت در برابر گلوله های بزرگتر فراهم می شود اما نباید فراموش کرد که این افزایش میزان زره باعث افزایش وزن جلیقه و در نهایت فشار به سرباز می شود.

اگرچه افسرهای پلیس و کارکنان نیروهای مسلح در همه دنیا در ماموریت های مختلف این نوع از لوازم حفاظتی را در هنگامی که میزان خطر احتمالی بالا باشد به تن می کنند، اما باید توجه کرد که این اقدام صرفا به خاطر نبودن روش های مطمئن دیگر برای محافظت از بدن است.

فلس ماهی باز هم الهام‌بخش شد

اما چند سالی است یک طرح انقلابی در زمینه جلیقه های ضد گلوله با الهام از زره های فلس دار قدیمی، جلیقه های ضد گلوله را با یک تحول بزرگ رو به رو کرده است و مطرح شدن طرح جلیقه ضد گلوله ای با عنوان "پوست اژدها"، مهمترین ایده در این زمینه است.

طرح "پوست اژدها" بر پایه حلقه هایی از جنس سیلیسیم و سرامیک قرار دارد که به صورت دایره ای درست شده و به شکل فلسی زره مورد نظر را تشکیل داده اند. در زمان برخورد گلوله با این جلیقه انرژی حاصل از برخورد در جلیقه پخش شده و در صورت شکسته شدن یکی از فلسها ، بخش های دیگر گلوله مورد نظر را متوقف می کنند.

زره فلسی+عکس (آماده نیست)
نمونه ای از زره پوست اژدها

بر مبنای محاسبات و تولیدات انجام شده، این جلیقه تنها 2.5 کیلوگرم وزن داشته و در عین حال بسیار انعطاف پذیر است و از تحرک سرباز نمی کاهد. علت این مسئله باز هم به ساختار فلسی مانند زره مورد نظر باز می گردد. در جلیقه های ضد گلوله معمولی به دلیل به کار رفتن صفحه های فلزی و یا از جنس کولار که به صورت یک تخته در درون جلیقه قرار می گیرند تحرک کاهش می یابد اما با استفاده از طراحی جدید و استفاده از زنجیره ای از حلقه های مورد نظر کاربر به راحتی می تواند در این جلیقه انعطاف خود را حفظ کند.

همچنین آزمایشات انجام شده بر روی این جلیقه نشان داده است که "پوست اژدها" می تواند گلوله هایی مثل کالیبر 5.56 سلاح ام 16 و یا ام 4 و یا گلوله های 7.62 از اسلحه AK-47 را متوقف کند.

زره فلسی+عکس (آماده نیست)
تصویر اشعه ایکس از زره ساخته‌شده بر مبنای فلس ماهی

البته محققان با استفاده از اسکن اشعه ایکس، پوشش فلس‌دار و نحوه تعامل آنها را در هنگام حرکت ماهی مورد ارزیابی قرار دادند. فلس‌ها در نزدیکی مناطق انعطاف‌پذیر بدن از جمله دم، کوچک بوده و امکان خم شدن ماهی را فراهم می‌کند؛ فلس‌های کنار بدن نیز که از اندام های داخلی محافظت می کنند، بلندتر و سخت‌تر هستند.

مجموعه ای از مفاصل بین دندانه ها و حفره های فلس، اجازه خم‌شدگی و شنای راحت ماهی درون آب را فراهم می‌کند؛ ترکیب انعطاف‌پذیری و قدرت بهترین کارآیی را برای جلیقه ایجاد می‌کند.

حتی در مستندی با نام "سلاح های آینده" که از شبکه دیسکاوری پخش شد ، "پوست اژدها" توانست در برابر انفجار نارنجک ضد نفر نیز در فاصله بسیار نزدیک مقاومت کرده و بخش زیادی از انرژی مخرب حاصل از انفجار و ترکشهای آن را دفع کند.

اما اکنون مشخص شده که نیروهای مسلح کشورمان نیز با الهام از این طرح مدرن، دست به ساخت مدرن ترین نوع جلیقه های ضد گلوله زده‌اند و متخصصان دفاعی کشورمان یک جلیقه ضد گلوله بدون پانل و با قابلیت انعطاف پذیری بالا طراحی کرده اند.

زره فلسی+عکس (آماده نیست)

جلیقه ضد گلوله ایرانی فلس‌دار ساخت ایران

استفاده از این جلیقه می تواند به صورت انقلابی و جهش گونه، حفاظت و ضریب زنده ماندن رزمندگان ایرانی را افزایش داده و آنان را در برابر بسیاری از خطرهای موجود در میدان نبرد امروزی بیمه کند. نکته مهم در این جلیقه های ضد گلوله جدید آن است که به علت تکنولوژی خاص به کار رفته در آن، اندام حیاتی بدن به نسبت جلیقه های معمولی، از حفاظت بیشتری برخوردارند و در صورت شلیک از فاصله نزدیک و زاویه‌های مختلف به فردی که این جلیقه را پوشیده، انعطاف موجود در حلقه های آن و همپوشانی اش، نقش مهمی در کاهش آسیب های وارده ایفا می کند

با توجه به شرارت های تروریست ها و اقدامات کوری که اشرار در برخی نقاط کشورمان انجام می دهند، یگان هایی مانند هنگ های مرزبانی، تیپ 65 نزاجا، کلاه سبزهای نداجا و یگان صابرین نیروی زمینی سپاه از جمله واحدهایی هستند که می توانند در اولویت استفاده از این جلیقه ایرانی قرار بگیرند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 102
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    18 15
    مشرق منتظر باش 4 تا آدم معروف مزد بگير كه همه‌مون ميشناسيم الان ميان ميگن اينم ماكته! اونم ماكته! اصلاً آمريكا چه حكومت شفته‌اي هست كه از اين همه ماكت ميترسه و جلو نمياد! ياد اون يارو افتادم كه به شعارهاي مردم در زمان شاه ميگفت صداي نوار!
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    13 8
    شکر لله رب العالمین ولرسوله الامین ولاولیائه المعصومین
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 1
    چه جالب کاش مستند سلاح های آینده رو هم یرای دانلود میذاشتید
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    14 2
    تو بگو بهترین جهان هم ساختن وقتی تولید نمی شود یا تولید می شود و ازش استفاده نمی کنند هیچ فایده ای نداره
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    5 1
    ایولله ایشالله روزی برسه که سلاحهایی بسازیم که هیچکس جرات تعرض به این خاک پاک رو نداشته باشه
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 1
    AHSANT
  • ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 0
    سریع بفرست بیاد
  • ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 0
    ماشاءالله پیشنهاد: اگر لبه ی یقه و پایین لباس برای اتصال دارای زیپ باشد و به جای کلاهخود های عادی از طرحی شبیه به کلاه ایمنی موتور سوار ها استفاده شود می توان از همین جلیقه به عنوان بخشی از لباس ش م ر استفاده کرد
  • افشین ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 3
    ناو هواپیمابر ایران در بندر عباس رونمای شد
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 2
    آقا یدونه از اینا به من بدین منو بفرستین سوریه ^_^
  • افشین ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 4
    باحضور وزیر صنعت ومعدن ازناو هواپیمابرایران دربندرعباس رونمای شد
  • ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 4
    این خبر خوبی است. چه موقع تمام سربازان ما از این جلیقه ها استفاده خواهند کرد؟ منظورم حتی سربازان صفر است.
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 10
    این خبر خوبی است. چه موقع تمام سربازان ما از این جلیقه ها استفاده خواهند کرد؟ منظورم حتی سربازان صفر است.
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 0
    عکسی اشعه ایکس به تاریخ 17 می 2006 گرفته شده که حدود 8 سال پیش میشه. یعنی از 8 سال پیش هیچ پیشرفتی صورت نگرفته که ما به این میگوییم مدرن ترین؟
  • ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    7 1
    دلت خوشه عمو؛اینجا کسی جلیقه نداره! فقط یه تعداد خیلی کم؛تازه اونم مخصوص از ما بهترونه
  • امیر شیری ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    عالی بود اما بنظر میرسد زیر کتفها بسیار باز است در عملیات آزاد سازی گروگانها در آمریکا سه پلیس ویژه از همین ناحیه مورد اصابت تیر قرار گرفته و کشته شدند که همین امیر باعث بازنگری طراحی جلیقه ضد گلوله شد.
  • باب اسفنجی ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    ایکاش عکسی از تست اون هم میزاشتید
  • سیدالحسینی ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 8
    قال رسوالله صل الله .علم اگردرثریاباشدمردانی ازسرزمین پارس هستندکه به آن دست پیداخواهندکرد...خداقوت دلاوران ...البته متخصصین محترم مواظب باشیدیه وقت دولت تدبیروامیدمثل بچه های تیم هسته ای به علت بی سوادی عذرتون رانخواهد!!!
  • nashenas ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 1
    تبریک میگم بقول مراتی جلیقه ضد گلوله و رادار گریز هم هست.
  • نیما ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 1
    خوشمان آمد!
  • محمد ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    امیدوارم همه از این جور جلیقه استفاده کنن. موقع سربازی ساعت 2 شب ما مجبور بودیم با یه جلیقه 20 کیلویی سربی پست بدیم.واقعا سخت بود.
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 8
    چرا اینارو به مدافعان حرم حضرت زینب و مرزداران ونیروهای نظامی کشور نمیدن تا بپوشن و امار تلفات رو پایین بیارن؟مافقط باید صادر کنیم دیگران از جونشون دفاع کنن فقط!؟
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 0
    کی حاضره اول امتحانش بکنه ؟؟؟
  • محسن133 ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 3
    احسنت همیشه تکیه به توان داخلی بهترین راه بوده و هست
  • نیما ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 0
    حالا اون یک باری که آمریکا آخر جنگ با عراق جلو آمد و چند تا کشتی رو یک روزه زد ما چکار کردیم . جنس خوب توهم میاره . مشرق هم که میترسه همه نطرلت رو منتشر کنه
  • نیما ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 1
    ایشالله سال 1500 !
  • نیما ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    قاهر 313 کجاست ؟
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    امتحانش رو روي انسان انجام نميدن نخبه! تست‌هاي تنش و كشش و ساير تست‌هاي مكانيكي داره.
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 0
    ادعای بزرگیه مدرن ترین !!!!! واقعا!
  • هادی ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 9
    من حاضرم بدون اینها هم برم سوریه
  • کاپیتان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    9 0
    نظر شما غیر قابل انتشار میباشد. ایمیل همیشگی مشرق نیوز به من! ضمنا" تشکر میکنم که یک سالی هست ای پی منو بستید حتی نمیتونم + - بدم! خیلی ممنون لطف دارید تشکر امیدوارم همچنان به رسالت رسانه ای خود ادامه بدید!!!! تشکر......
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    به گفته قرآن اولین زره از آهن توسط حضرت داود (ع) ساخته شد البته با آموزش از طرف خدا
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    موقع بازدید وزیر توی اخبار یه لحظه یه کشتی در حال ساخت رو نشون دادن که جلوش مثل ناو هواپیمابر بود مشرق جون درست دیدم ؟
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    چی گفتی؟
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    معلومه همچین هم شهادت طلب نیستی. الان خب برو سوریه.
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    شده عزیزم. همه چیز رو همون سال افشا نمی کنند که. همیشه باید برگ های برنده رو نگه داشت.
  • نیما ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    4 0
    شما که می ترسید نظرات مخالف رو منتشر کنید اینقدر واسه آمریکا شاخ و شونه نکشید . ترسوها
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    ایرااااان ایران هی هی ایراااان ایرااان تا کور شود هر ان که نتواند دید
  • زهرا ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    زنده باد ایران...................
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 8
    حالاش هم ندارن چون : اگر غلطی از اون ها سر بزند جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد!
  • بابک ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    7 0
    داداش ماکت نیست ولی همون جلیقه درگون آمریکاس که اسمشو گزاشتیم ماهی! به جای این کارا همون جلیقه معمولی و غیر \یشرفته رو رو بدن سربازای مرزبانی اونجور دیدمشون جیگرم کباب شد
  • هاشمی سید ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    به قول دکتر احمدی نژاده ما میتوانی
  • yaser ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    فعلا میسازن و انبار میکنن،مثل فطرس و قاهر و ... شایدم فقط برا عکس یادگاری گرفتن میسازن :)
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    آره . واقعا مهمه .
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    :))))))) چشم
  • روح اله ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 9
    داداش این کارهای استراتژیک رو حضرت آقا دستوراش رو میده وزیر کیلویی چنده اگه به وزرا بود که میگفتن آمریکا با یه دکمه همه مونو میفرسته هوا ولش کن نمی خواد
  • نيما ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    من چند روز پيش از شبكه مستند ساخت و كار با اين جليقه رو ديدم توي خارج
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 0
    محمد جان دلیلش اینه که میگم اگر مشرق سانسور نکنه ! آمریکا با ایران هراسی ایرانو به لولو سر خرمن خاورمیانه تبدیل کرده برای اعراب حاشیه خلیج فارس که باعث میشه پولی که آمریکا بابت خرید نفت به اونها میده دوباره از ترس بیان از خود آمریکا تسلیحات نظامی بخرند .
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    هواپیمای کنترلی منظورته ؟
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    تا وقتی تولید صنعتی نشه فایده ای نداره متاسفانه عمده ترین مشکل بودجه نظامی هست که برای تولید صنعتی یک ایده بسیار کمه.
  • محمد ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    مگه جلیقه ارزشی و ضد ارزشی هم داریم؟
  • علیا ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    کو هواپیماهاش؟ هنوز زوده. اصلن ما نیاز به چنین سازه ای نداریم. چون در خلیجفارس و دریای عمان تا دلت بخواد جزیره داریم که بخوایم به عنوان پایگاه ازش استفاده کنیم. پس نیازی به یک پایگاه سیار در این مناطق نداریم. در دریاهای دوردست هم چون استراتژی ما دفاعی هست و نه حمله ای پس نیازی به چنین چیزهایی نداریم.
  • احمد ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    در این هشت سال مرحله تحقیق وپژوهش بوده ،وتا یک تحقیق به مرحله تولید محصول برسد چندسال طول می کشه
  • ناشناس ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    منم دیدم
  • رضا ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    جناب ناشناس برای لولو سر خرمن کردن و اسلحه فروختن راه های زیادی هست یکیش تجهیز گروه های تروریستی یا ترسوندن مردم و حکومت های کشور های هدف از حملات سایر کشور ها یا حملات تروریستی دلیلی نداره حکومت خطرناکی مثل ایران را بهش اجازه بدن در منطقه قدرتی اشته باشه
  • شیعه ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 11
    چه سلاحی قدرتمند تر از ذکر "یا حسین" (علیه السلام) . شیعه با این سلاح می جنگه و پیروز می شه .
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    نه !شهادتشو میخواد برای صهیونیستها خرج کنه
  • ذوالفقار ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 10
    همین یه قلم رو نداریم عیب نداره اونم میسازیم بدبختی تو وقتی اونم بسازیم بعد میخوایی با چی امریکا پرستی کنی ؟
  • مجید ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 0
    نمیدونم چرا هر چی که ایران میسازه،یه نمونه خارجی هم داره،بجای کپی کردن چرا یکم ابتکار به خرج نمیدن.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    3 0
    شعاره دیگه
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    خوب نخبه جان شما چرا تو صنایع نظامی کار نمیکنی.حیف این مخت هاااااااا
  • سید ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    من نمی دونم چرا فقط یه عده با سواد که هنوز نمی دونن درگیری جنگ نفت کش ها بین ایران و آمریکا 2 سال بود نه یه روز باید اظهار نظر کنن شما سرنوشت ناو ششصد میلیون دلاری ساموئل بی رابرتز رو مطالعه بفرمایید تا بدونید چرا آمریکایی ها به جوشن و سهند حمله کردن یا جواب حمله به ایرباس رو می تونید تو واقعه الخبر جستجو کنین
  • saied ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    همینو بگو....
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    مشرق چرا خبرنگار نفرستادی ازش عکس بگیره
  • albert ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 0
    سلام ما را به برادران چینی هم برسانید...
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    مجید جان اون یه یدک کش کوچیک بود که جلوش صاف بود!_تا ساخت ناوهواپیمابر حداقل ده سال فاصله داریم و تا اون زمان باید به توسعه ناوشکن و جنگنده بپردازیم!
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    زره پولکی...
  • شکارچی ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    9 0
    همونجور که همه سربازها اسلحه ی ایرانی دارن؟؟؟؟
  • سعید ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    4 0
    اقا اگر واقعی هست لطفا سربازان مرزبانی جنوب شرق را در اولویت قرار دهید
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    10 0
    به سربازای مرز خودمون نمیدن اونوقت توقع داری بدن به ...!!!
  • حامد ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    اولین زره توری توسط حضرت داوود ساخته شد نه اولین زره آهنی
  • مهدي ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    5 0
    نيما جان قاهر 313 كه يك ماكت بيشتر نبود. الآن هم معلوم نيست چيكارش كردند.
  • مهدي ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    5 0
    اين جليقه فقط زماني ارزش پيدا ميكنه كه توليد انبوه بشه و در دسترس همه ي نظاميان ايران قرار بگيره.
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    ش.م.ر شده ش.م.ه یا شیمیای.میکروبی.هسته ای...خیلی وقته
  • باختر ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    خداوکیلی از خواندن بعضی ازپیامها سرسام میگیرم!فقط میخواهندیک پیامی بزنند!حالاچی باشد،مهم نیست،معنی داشته باشدیانداشته باشد،مهم نیست!عزیزم:هم سوال ازعلم خیزد هم جواب!سعی کنیم به معلومات همدیگر اضافه کنیم تابگویند خدا پدرومادرش رابیامرزد،کلمه ای ازاویادگرفتم!
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    الان دارن بنزین میزنن تا جنابعالی سوارش شی!!
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 9
    چیچیو ما نیاز نداریم ما هم میخوایم بریم نزدیک سواحل امریکا کنگر بخوریم و لنگر بندازیم.لطفا هر چه زود تر یگ ناو هوابیمابر که سه چهار برابر ناوهای امریکایی باشه بسازید.
  • محسن ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    یه لحظه فکر کردم به جای لباسهای فول آرمور، استفاده میشه! اگه بشه که چی میشه... جاگرنات!
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 9
    شما با انتشار اخبار دستاوردهای ملی که به امنیت ملی ربط داره ولی متاسفانه کاربردی نشده باعث وهن توانایی های کشور میشوید!!!! حواسمان باشد از اعتبار جان فشانی ها و خون پاک شهدای در جنگ هشت ساله بهره میگیریم و با این بازیهای مجازی- رسانه ای کاری از پیش نمیبریم.
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    وزیر و وکیل ومردم کیلوئی چنده؟
  • سورنا سردار ایرانی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 9
    جناب نیما آنها این قدر شرف غیرت و مردانگی داشتند که نفتکش بریشتون را که 6 ناو آمریکایی اسکورتش میکردند وسط دریا زدند. هلیکوپترهای آمریکایی ها را سرنگون کردند، کشتی آمریکایی سانگاری در کویت غرق کردند و 18 نظامی آمریکایی کشته شدند، ایران به پایگاه نمایندگی هواپیمایی آمریکایی ها به اسم پان امریکن در بند احمدی کویت حمله موشکی میکند، ایران ناو جنگی آمریکایی ها به اسم ساموئل رابرتز را میزند، ایران به سکوهای نفتی اجاره ی آمریکا حمله میکند و آنها را به آتش میکشد، کشتی آمریکایی ویلتی باند و کشتی انگلیسی یورک مارین و ناو لجستیکی انگلستان را منهدم میکند. بیش از 450 فروند نفت کش که تحت محافظت بودند را منهدم کردند. شما فکر کردید کل درگیری ایران فقط ناو سهند و ناوچه جوشن بوده و آمریکایی به ایرانی ها حمله کردند ایران ایستاد و هیچ کاری نکرد. نخیر جانم بهتر یکمی بیشتر درباره وقایع بیشتر مطالعه کنید.
  • محمد ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    شما هم مژده مرگ را به سربازان رژيم صهيونيستي برسانيد.
  • motadel ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    نه بابا ! چچچچچچییییی مییییگیییییی !!!!
  • امیر ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    8 0
    عیب نداره دوره قبل به ما گفتن خار و خاشاک این دوره هم بشما میگن بیسواد چرا به خودتون میگیرید پرفسور؟؟؟؟!!!!!
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    در حال خوندن متن فکر کردم طرح اولیش مال ایران بوده! گفتم حالا چرا پوست اژدها؟ دیگه وقتی گفتی شبکه ی دیسکاوری تازه دوزاریم افتاد! ممنان!
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 8
    جالبه کشورهای دیگه راز سلاح هاشون رو حتی قدیمی هاش رو فاش نمیکنند ولی تو ایران بر عکسه تصویر رادیو گرافی هم میذارن
  • امین ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    7 3
    نیما جان ، تاریخ رو حتما بخون و تفکر کن ، امام به اونا گفت اگر من جای شما بودم اولین ناو آمریکایی که وارد خلیج فارس می شد رو می زدم به اونا گفت !!!
  • حجت ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    3 9
    استاد، مشرق هیچ وقت (حتی اگرم بخواد) از اون جیزاش منتشر نمی کنه! مثلا اون عکسای ریگی چجوری به دست اطلاعات رسیده؟
  • حجت ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    9 0
    وقتی جون ملت مفت و سربازی مفت تر انتظار داری ازینا بدن سربازا. ضمنا خیلی هاشون فکر می کنن ریگی مال تو فیلماس برای همین نمی پوشن و .........
  • حجت ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    1 1
    خدا به کلیه دست اندرکاران مشرق صبر بدهد!! ان شاء الله
  • حجت ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    1 0
    شمام ابتکار بخرج بده لقمه غذا رو به جای اینکه بذاری دهنت بکن تو دماغت!!
  • سید محمد ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    1 9
    قبل توجه این منگولای غرب زده! شاید خیلی از این درمونده ها یا زمان جنگ 8ساله ایران نبودن ویا سنّشون به دوران جنگ8سله قد نمیده؟! نه سلاح وتجهیزات امروزی روداشتیم ونه همون تفنگ وفشنگ : ژ ث رو بنی صدر خائن به سپاه وبسیج میداد ! وطرف مقابل ما هم صدام معدوم نبود , هم شورویها وهم امریکائیها وهم کشورهای اروپایی بودند وهم تمامی عربهای حاشیهء خلیج و پولهای نفتی شون! در بین اسرا کلکسیونی از مزدورهای جنگی از کشورهای عربی وآفریقایی بودند وهرگونه تحرک رزمندگان اسلام توسط ماهواره های شرقی وغربی به اطلاع بعثی های عراق میرسید ! ودر این طرف هم ما بودیم ودست خالی وندای یاحسین رزمندگان ! بازهم امریکا وسایر حامیان صدام نتونستن هیچ غلطی بکنند ! نمیدونم شما منگولای وطن فروش حرف حسابتون چیه؟
  • رضا ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    9 0
    چینی هم نیست.اینا لباس معمولی رو از ترکیه میخرن وای بحال اینا!
  • رضا ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
    1 3
    در پاسخ به نیما باید گفت شما نمیتونی آخر جنگ را با الان مقایسه کنید . با این حال اگر چند کشتی ایرانی را زدند ولی بازهم جرات ورود به ایران رو نکردند . من اهل خوزستانم چند سال پیش وقتی سپاه کماندوهای انگلیسی رو در آبهای ایران دستگیر کرد فرمانده شون و اون خانومه از ترس خودشون و خراب کرده بودن. اونها واقعا از نام ایرانی میترسند پس نیما جان آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند
  • سرباز ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    1 0
    نیما جان شما اول مستند تقابل رو ببین بعد حرف بزن
  • سحر ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    4 0
    باورم نمیشه اینهمه بحث کرده باشین سرهمچین چیزی!!!!!!!
  • آمیتا پاچان ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    1 0
    سلم نهی من نهی یکی ازاین نهی جلیقه ها دارم نهی دلتون بسوزه نهی نهی نهی
  • قاسم ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    1 0
    آقا عکس خوشم میذاشتین دیگه اینا که همش جلیقه های مدل دیگه هست
  • وحید ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    10 0
    من یه نظامی هستم در ناجا اگه این زره هست چرا به بچه های مرز بانی نمیدن که شهید نیارن
  • شهریار ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    1 8
    دوستان گرامی همین الانشم ما m16 وm4 ایرانی تو لید میکنم و حدودا ۱۲۰۰۰ قبضه ازین سلاح در انبار داریم چطور این سلاح ها در دست ما نیست خب معلومه چون علومه نظامی و تیرازندازیه ما بر اساس کلاشو ژرسه هست اگه بخواهیم این سلاحهارو وارد سرویس کنیم باید نیروی انسانی آموزش دیده هم در اختیار داشته باشیم.باید زمینه سازی کنیم. مهماتو جایگزین کنیم. هزینه سنگینی باید پرداخت کنیم. آمریکا از دهه ۶۰ میلادی تا الان داره از مهمات ۵/۵۶ mm استفاده میکنه ولی ما از مهمات آلمانی روسی و آمریکایی استفاده میکنیم. تا کلاشو ژسه کارمونو راه میندازه نیازی ب اینا نداریم. درباره این دستاورد هم باید همین نظرو داشته باشیم. تا زیرساخت صنعتیمونو تقویت نکنیم این تجهیزات با سرعت کمی و ب تعداد اندکی تولید میشه.
  • s ES ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
    0 0
    این مدل قبلا ساخته شده شما فقط بهش ظرح دادین
  • مهران UA ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 0
    الان که ۷ سال از انتشار این خبر گذشته ۱۳۹۹-۰۶-۰۶ هنوز هم خبری از این زره های محافظ تن سربازان مرزبانی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس