متأسفانه برخی مشاوران در ایران و در آمریکا، مذاکرات هسته‌ای اخیر را پایلوت و پیش‌زمینه‌اي برای رسیدن به روابط گسترده‌تر بین دو کشور فرض کرده‌اند؛ مسئله‌ای که توسط مردم و نظام نفی می‌شود.

گروه سیاسی مشرق- چندی پیش، دکتر «حسن روحانی» در حاشیه اجلاس جهانی اقتصادی «داووس» در سوئیس، طی مصاحبه با «شبکه تلویزیونی RTS سوئیس» در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر امکان بازگشایی مجدد سفارت آمریکا در ایران گفته بود: «هیچ دشمنی تا ابد پایدار نمی ماند! همچنین هیچ دوستی نیز ابدی نیست ... ایران در واقع، دست دوستی و صلح به سوی همه کشورهای دنیا دراز کرده و خواهان روابطی دوستانه و خوب با همه کشوهاست.»[1]

ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

روحانی، بازگشایی سفارت آمریکا در ایران را محتمل دانست


ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

یک مقام وزارت خارجه ایران در چهارم تیرماه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که

اگر درخواست تأسیس نمایندگی آمریکا در تهران رسماً تحویل ایران شود، ایران آن را بررسی می‌کند


دیروز، «پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور» وابسته به «اندیشکده شورای آتلانتیک» - وابسته به ناتو - در گزارشی به قلم تحلیل‌گر ارشد آمریکایی، «باربارا اسلاوین»؛ توصیه تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران را مورد بررسی گذاشت. «اسلاوین» نوشت: « از زمان بحران گروگانگیری 1979 - 1981 میلادی، هیچ دیپلمات مستقر آمریکایی در ایران حضور نداشته است اما زمان می‌تواند، به تدریج به بازگرداندن آمریکایی‌ها به ایران، با توجه به پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات هسته ‌ی ایران و موفقیت‌های خارق‌العاده در ارتباطات سطح بالا بین مقامات ایران - آمریکا؛ منجر شود.

دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران تأسيس و مراسم 13 آبان لغو شود

باربارا اسلاوين، بارها به تهران سفر کرده است


مقامات رسمی در دولت «اوباما» می‌گویند که اولویت خود را در نهایی‌کردن توافق هسته‌ای جامع با ایران گذاشته‌اند؛ اما اقدامات گسترده‌تر دیپلماتیک هم می‌تواند به دنبالش بیاید ... «جان لیمبرت» یکی از دیپلمات‌های گروگان در 444 روز، موافق است که ایران باید متعهد به حفظ امنیت پرسنل دیپلماتیک و اموال دیپلماتیک باشد. او همچنین، به «المانیتور» گفت که ایران باید به مراسم بزرگداشت سالانه تسخیر سفارت در 4 نوامبر 1979 میلادی را متوقف کند و همچنین، شعارهای ضد آمریکایی را محدود کند و به به بحث برای جبران خسارت‌های گروگان‌ها و خانواده‌های آنان؛ اقدام کند»[2].


ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

المانیتور، ارگان سایبری ناتو،  لزوم تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران را بررسی کرد

چیزی شبیه آنچه «اسلاوین» در پاراگراف اول تحلیل اخیرش نوشته، اینکه مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به ایجاد روابط دیپلماتیک گسترده‌تر منجر شود از زبان، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری؛ «حسام الدین آشنا» نیز شنیده شده است. «آشنا» - عضو هیئت همراه رئیس جمهور در سفر به نیویورک - می‌گوید: «الآن توپ در زمین طرف آمریکایی است، چون طرف ایرانی میگوید، ما مسئله هسته‌ای ایران را می‌گذاریم روی میز؛ (برای آنکه) ببینیم شما با این چطور برخورد میکنید؛ تا راجع به بقیه مسائل صحبت کنیم»[3].


ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

حسام‌الدین آشنا می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای به‌عنوان پایلوت و زمینه‌ساز بحث درباره دیگر ادعاهای آمریکاست

آیا برنامه موشکی یا مسائل داخلی مانند وضعیت محکومان فتنه نیز مشمول بحث‌های دیگر می‌شود؟


بنابر این، متأسفانه برخی از مقامات در ایران و در آمریکا، مذاکرات هسته‌ای اخیر را به عنوان یک پایلوت و پیش‌زمینه برای رسیدن به روابط گسترده‌تر بین دو کشور فرض کرده‌اند؛ مسئله‌ای که بارها از طرف رهبری معظم انقلاب اسلامی و عموم مردم نفی شده است.

در این راستا، رهبری انقلاب اسلامی قویاً تأکید کرده‌اند که مذاکرات باید در حوزه پرونده هسته‌ای محدود بماند. این در حالی است که مقامات ارشد در «وزارت خارجه آمریکا» از «وندی شرمن» گرفته تا سخنگو و خود «جان کری» در دو ماهه اخیر، اظهارات تعجب‌برانگیز و مداخله‌آمیزی درباره دیگر مسائل مانند برنامه موشکی ایران، وضعیت سران فتنه در ایران و ... ایراد کرده‌اند که مع الأسف با سکوت دستگاه خارجی کشورمان روبرو شده است.

مردم و افکار عمومی در ایران، در راهپیمایی امسال در 22 بهمن ماه (سالگرد انقلاب اسلامی) با شعارهایی که دادند و با افزایش حضورشان که حتی رئیس جمهوری نیز طی نطقش در «میدان آزادی» به آن صحه گذاشت؛ اثبات کردند که منظورشان از حمایت از مذاکرات هسته‌ای به معنای وادادگی برای ایجاد رابطه با شیطان بزرگ نیست. اگر این مسئله از سوی برخی مقامات فراموش شده است، لازم است که به آنها یادآوری شود و ترمز "بازی با کبریت" زودتر توسط مجلس کشیده شود.

پیش از این، محافل خبری جهانی بارها و بارها طی یک‌ساله اخیر از مراودات پنهانی بین مقامات ایران و آمریکا و مخصوصاً گرم‌تر شدن آن در دوره مدیریتی دولت جدید؛ خبر داده بودند.

برای نمونه، نشریه «گلوب اند میل» (چاپ کانادا) در گزارشی به متن «جلسه استماع سنا»، برای احراز صلاحیت یک مشاور «اوباما» جهت انتصاب در یک پست مهم در «وزارت خارجه آمریکا» پرداخت. بر این اساس، «پونیت تالوار» - مشاور ارشد اوباما در امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا- در «جلسه استماع سنا» در پاسخ به پرسش سناتورها درباره مذاکرات مخفیانه با ایران؛ ادعا کرده بود که دو بار با یک تیم ایرانی در «عمان»، طی تابستان ۲۰۱۲ و مارس ۲۰۱۳ م. ملاقات کرده است.

ارگان ناتو به تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران، توصیه کرد

از پونیت تالوار به عنوان یک عنصر کلیدی در مذاکرات ادعایی مخفیانه میان ایران و آمریکا یاد می‌شود

مذاکراتی که ادعا می‌شود از دو سال پیش و در دولت احمدی‌نژاد شروع شد اما در دولت فعلی گرم‌تر شده است


او براي ادعاي خود که هرگز از سوي مسؤولان ايران تأييد نشد، جزئيات ديگري هم ذکر کرده و مدعي شد که این مذاکرات، تنها پس از روی کارآمدن "رئیس‌جمهور میانه‌رو" «حسن روحانی» رو به گرمی گذاشته و به «کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا» گفت: «ما پس از آن شاهد شتاب گرفتن مذاکرات دو جانبه با ایران بودیم. روشن است که این مذاکرات دوجانبه، تنها بر روی موضوع هسته اي متمرکز بود و نه هیج چیز دیگر و این مذاکرات؛ سپس با مذاکرات ایران و «5+1»، در هم آمیخته شد»[4].



[1] «امکان بازگشایی سفارت آمریکا وجود دارد»- «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق» به نقل از «خبرگزاری ریانووستی روسیه» (نسخه فارسی)- 3/11/1392

[2] «Study recommends US interests section in Tehran»- By Barbara Slavin- «Al-Monitor»- 18Feb, 2014

[3] «برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیمای ج.ا» با حضور «حسام الدین آشنا» (مشاور فرهنگی رئیس جمهوری)- 9/7/1392

[4] «جزئيات ادعاي مذاکرات دوجانبه آمريکا با ايران در مدت اخير»- «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق» به نقل از «نشریه گلوب اند میل»- 23/9/1392



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    متوهم این جمله رو دقیقا دو سال پیش رهبری گفته بود که گفته بودن دشمنی ما با امریکا قطعآ تا ابد نیست البته شما که دشمنی حتی اعراب و همسایگان رو هم به گردن امریکا می اندازید و آنها رو تطهیر می کنید در حالی که حتی از سالها قبل از انقلاب اینها با ما رقابت حسادت و دشمنی داشتن
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    . او همچنین، به «المانیتور» گفت که ایران باید به مراسم بزرگداشت سالانه تسخیر سفارت در 4 نوامبر 1979 میلادی را متوقف کند و همچنین، شعارهای ضد آمریکایی را محدود کند و به به بحث برای جبران خسارت‌های گروگان‌ها و خانواده‌های آنان؛ اقدام کند این آرزو رو به گور خواهید برد عوضیها اگر چنین کاری کنیم اوج خفت و ذلیل بودن مارو میرسونه واقعا متاسفم.
  • بی تدبیر و نا امید ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    خاک بر سر کسانی که با ضعف و سستی سعی دارن ایران رو به غرب وابسته کنن . خاک بر سر وطن فروشان ؛ کسانی که شیفته و عاشق غرب و امریکا هستند و سعادت رو در غربی شدن می بینن . ادم کفرش در میاد دائم دم از پیروی از ولایت فقیه می زنن در عمل میان خلاف دستورات امام جامعه عمل می کنن و موضع میگیرن . این هشدار رو به اقای روحانی و دولت ایشون میدم که مطمئن باشید با این موضع گیری ها در آینده نه چندان دور در جامعه جایگاهی برای شما باقی نخواهد ماند . امریکا و غرب هم شما رو مثل یه مهره سوخته کنار خواهند گذاشت . امریکا هیچ غلطی نتونسته بکنه بعد از این هم نخواهد توانست .
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    خدا رحمت کند احمدی نژاد را همان وقت که گفت دو سال است که من هیچ نقشی در موضوع هسته ای ندارم...
  • مهدی90085 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    برای ما بغیر از نظر رهبرمان نظرات بقیه فقط حرف اضافه است
  • حسین ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    تیترتون اشتباه هست،دفتر حفاظت از منافع آمریکا زیر پرچم سوئیس همیشه بوده و هست چیزی که اینا میخوان و نوشتن تاسیس سفارت با پرسنل کامل هست. اگه میخواید اوضاع مثل اوکراین بشه اجازه بازگشایی سفارت آمریکا را بدید. آمریکاییها خودشون یه ضرب‌المثل قشنگ دارند: چرا تو آمریکا هیچوقت کودتا و شورش نمی‌شه؟ چون سفارت آمریکا وجود نداره!
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    این اقدام خفت بار و ذلیلانه هست با این کار آمریکا به دنیا نشون میده که ایران از آمریکا درخواست کرده بر تاسیس این دفتر.
  • امیر ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    شدیدا نگرانم ...
  • saeed ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    هر چی از آمریکا و غرب دورتر باشیم و رابطه مون کمتر باشه از بلا و تروریسم و اختشاش و بحران و بدبختی دورتریم یه نگاه به پاکستان و مصر و حجاز و لیبی و عراق و افغانستان و اکراین و شبه جزیره کره و آمریکای لاتینو...... بندازید تا اخر بخونید
  • محمد ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    چشم! امري ديگه‌اي بود بفرماييد! ميخواي 22 بهمن هم لغو كنيم؟! تعارف نكن! از حق نگذريم، پاسخ ندادن مقامات دولتي ايران به اراجيف آمريكا و رفقاش، داره آبروي پاستورت ايراني رو خوب بر ميگردونه! خوب آقاي تاريخدان! خوب! خوب كلاهي رفت سر ملت! خوب!
  • سرهنگ آریامهر ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    خوابم میاد میرم بخوایم رژیم برگشت بیدارم کنید
  • محمد ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    چشم! امري ديگه‌اي بود بفرماييد! ميخواي 22 بهمن هم لغو كنيم؟! تعارف نكن! از حق نگذريم، پاسخ ندادن مقامات دولتي ايران به اراجيف آمريكا و رفقاش، داره آبروي پاستورت ايراني رو خوب بر ميگردونه! خوب آقاي تاريخدان! خوب! خوب كلاهي رفت سر ملت! خوب!
  • محمد ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    چشم! امري ديگه‌اي بود بفرماييد! ميخواي 22 بهمن هم لغو كنيم؟! تعارف نكن! از حق نگذريم، پاسخ ندادن مقامات دولتي ايران به اراجيف آمريكا و رفقاش، داره آبروي پاستورت ايراني رو خوب بر ميگردونه! خوب آقاي تاريخدان! خوب! خوب كلاهي رفت سر ملت! خوب!
  • محمد ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    پاسپورت.
  • مرگ بر آمریکا ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    مرگ بر آمریکا.آنچه که باعث عزت ما در جهان شده است همین ایستادگی در برابر زیاده خواهی ها و زورگویی های سیاست مداران آمریکاست.مرگ بر آمریکا
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    لطفا کلام حضرت آقا رو تقطیع نکنید. ایشان قریب به مضمون فرمودند تا زمانی که آمریکا از خوی استکباری و مداخله در امور ایران و زیرپا گذاشتن استقلال ایران دست برندارد، مذاکره برای برقراری رابطه امکان پذیر نیست و درست نمی باشد.
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    مراسم 13 آبان رو لغو کنن، باید به پایبندی جمهوری اسلامی نسبت به اهدافش شک کرد.
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    اگر مردم بخواهند که به نظر می رسد می خواهند باید روابط با امریکا و سایر کشورهای مهم دنیا برقرار شود - و به حرف اقلیت اصول گرا ی قدرت پرست اهمیت نداد
  • امیر از تبریز ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    1 0
    پس لطفا یه نگاه هم به ژاپن و کره جنوبی و آلمان بندازید
  • اکبر ازاراک ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    هرچه از شیطان دورشوی .بخدا نزدیکتر می شوی .این امنیت نسبی هم که داریم باید فدای ارتباط باآمریکا کنیم که شاید کسانی بخواهند این چند روز زندگی را بخوشی وبی غیرتی بگذرانند وبی دینی وبی ناموسی رابیش ازسابقه شان ترویج کنند. ببخشید که باصراحت گفتم.
  • سیدالحسینی ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    مرگ همیشگی برآمریکا،چه غلطهای زیادی...
  • mim ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    مشکل ازاون جایی شروع شدکه توانتخابات اصولگرایان باهم متحدنشدن!
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    خیلی دلتون میخاد دوست بشین خاک بر سرتون آخر دوستی های آمریکا رو تو مصر اردن عربستان ترکیه تونس عراق و...دیدیم شما هم اگه دلتون میخاد مثل اونها که چه عرض کنم پرونده تون خیلی خرابه چون مشت محکمی زدیم بهشون خودت میدونی به چه روزی می افتی البته به گور میبرند کسانی که این آرزو را میکنند
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    مگه آمریکا دفتر حاقظ منافع در ایران نداره؟ پس دفتر کار آقای زیبا کلام چیه؟
  • علی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    به نظر شما رنگ گزارش 100 روزه دوم رییس جمهور چه رنگی است ؟
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    مشکل از جایی شروع شد که به کاندیدای احمدی نژاد اجازه ی حضور ندادن
  • محمد ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    مردم نميخواهند، چون به قانون اساسي ضد استكباري، رأِ 98.2 درصدي داده‌اند. همچنين 73 درصدي كه با همين قانون اساسي در انتخابات شركت كردند، قانون اساسي را قبول داشته‌اند كه زير نظر او رأي داده‌اند. پس مردم چنين چيزي نمي خواهند. تو اگر غيرت ديني و ايراني نداري و ميخواهي با دشمن اول نظام ايران مردم ايران دوست شوي، راه خروج بسته نيست. برو هر جا دوست داري، هر طور دوست داري زندگي كن. ايران سرزمين مردمان بزرگ همت است، نه ترسوهاي دشمن شادكن.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    جناب امير از تبريز!! ژاپن و كره جنوبي و آلمان، وضعيت خوبي دارند. پاكستان و افغانستان و ليبي وضعيتي بد. همه‌شان هم با آمريكا رابطه نزديك دارند. نتيجه مي گيريم رابطه با آمريكا رطبي به موفقيت و عدم موفقيت كشورها ندارد. افتاد؟!
  • امید ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    در جواب امیر از تبریز، ژاپن و آلمان اگر به جایی رسیدند به خاطر تلاش شبانه روزی و زحماتی بوده که کشیده اند، نه به خاطر رفاقت با آمریکا. اگر زحمت آنها را ما بکشیم، با توجه به منابعی که در کشور داریم از آنها بسیار جلوتر خواهیم زد. ثانیا همین الان هم آمریکا استقلال آنها را برسمیت نمی شناسد و از آنها جاسوسی و شنود می کند.
  • زمانی ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    خوابی که هرگز تعبیر نخواهد شد
  • علی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    لابد 22 بهمن هم باید بریم بگیم مرگ بر شاه و چون این رو بگیم میخندند، باید بریم فقط ورزش صبحگاهی.
  • علی ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    د این وضعیت کنونی مهم اقدامات آمریکا و هم پیمانانش نیست مهم این است که ما در این شرایط چقدر با هم وحدت داریم،وچقدر پای ارزشهایمان ایستاده ایم. اصلی که ما را در هشت سال دفاع مقدس پیروز کرد وحدت و جانفشانی شهدا و همه ی مردم بود. جریان سیاسی ملاک نبود،ملاک این بود که همه با هر تفکری باید دفاع کنند. الان هم اگر به همت و وحدت خودمان شک کردیم می بازیم. ما هستیم
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    اه یعنی‌ حالم بد شد اساسییییییییی یعنی‌ این حرکت اینجور تعبیر می‌شه که ۳۵ سال با مردم بازی شده تا حالا بشینند کنار هم . بابا اینقدر نترسین یک سریال هملند ساختند اینا هم فوری تصمیم گرفتند رفیق شن
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    مگه ما به گفته این میایم راهپیمایی که به با گفتنش نیایم
  • طاها ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    با نظر شما به شدت موافقم یا علی
  • فرهاد سیادت ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    جنگهای صلیبی،جهانی اول ودوم واختلافات قومی ومذهبی بین ملتها پایان یافت مطمئن باشید این اختلاف هم روزی حل میشود باید طوری از دانش ومغز جوانانمان حمایت واستفاده کنیم تا کشوری صنعتی وقدرتمند باشیم آنوقت از هیچ سفارتخانه ای نمیترسیم ولی اگر غیر این باشد اگر سفارتخانه هم نداشته باشند باید ......
  • کوروش ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    خاک همه عالم جمع شه تو اوم کله بی مخت بی فرهنگ...تو بیسواد رو چی ب این حرفا
  • ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    شتردرخواب ....
  • عمار ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    به امیرآقا از تبریز بگویید کمی مطالعات سیاسیش را زیادتر کند ، سه کشوری که نام برده بدبخت ها بعد از جنگ جهانی دوم تا به امروز چه بلایی برسرشان آمده ؟ هنوز تفنگ داران آمریکایی درکشورشان جولان میدهند وهر غلطی که می توانند می کنند (غیرت )

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس