کد خبر 28669
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱

پس از اقدام مجلس در استيضاح بهبهاني وزير راه و ترابري و پس گرفتن راي اعتمادي که نمايندگان به وي داده بودند، تعدادي از نمايندگان مجلس بحث استيضاح ميرکاظمي وزير نفت را دنبال مي کنند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، تلاش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي استفاده از ابزارهاي نظارتي، بعد نظارتي مجلس را به جايي کشاند که در استفاده از يکي از اين ابزارها که استيضاح وزيران است، توانست راي اعتماد خود از بهبهاني وزير راه را پس بگيرد.

پيش از اين نيز مجلس هشتمي ها طرح هاي استيضاح وزيراني چون صنايع و معادن، بازرگاني، کشاورزي ، نيرو، آموزش و پرورش را دنبال کرده بودند و تنها طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش بود که از سوي هيئت رئيسه مجلس اعلام وصول شد اما در نهايت به نتيجه نرسيد و نمايندگان امضا کننده اين طرح در کمتر از يک هفته از اعلام وصول اين طرح، اعلام کردند که درخواست استيضاح خود را پس گرفته اند. بنابراين حاجي بابايي به مدد جلساتي که با استيضاح کنندگان برگزار کرد توانست از لبه تيغ استيضاحي که براي وي تيز شده بود، برهد.

اما عمل نکردن وزارت راه به تعهدات خود در بخش هاي مختلف در گذشته موجب پيگيري طرح استيضاح وي در مجلس شده بود ، اين بحث وقتي قوت گرفت که حادثه سقوط بوئينگ 727 در مسير تهران- اروميه رخ داد و در اثر اين سانحه 78 نفر از مسافران آن جان باختند و نمايندگان مجلس معترض به عملکرد بهبهاني ديگر نتوانستند مسامحه کنند، بنابراين عزم خود را براي استيضاح به کار بردند.

اصرار نمايندگان اروميه براي انجام اين استيضاح به حدي بود که رايزني هاي گسترده از سوي وزارتخانه راه نتوانست آنها را منصرف کند. البته تعدادي از امضا کنندگان طرح، پس از جلسه با بهبهاني و شنيدن دفاعيات وي ، امضاي خود را از اين طرح پس گرفتند و همين موضوع به چالشي بين مجلس و دولت بر سر قانوني بودن يا نبودن طرح آن در صحن مجلس تبديل شد. در نهايت اين مجلسي ها بودند که حرف خود را به کرسي نشانده و استيضاح را انجام دادند.

در روند پس گرفتن امضاها از طرح استيضاح وزير راه، نمايندگان آذري مجلس نيز تلاش گسترده اي براي جايگزيني امضاهاي پس گرفته شده داشتند و اين باعث شد نمايندگان اصولگرايي چون عليرضا زاکاني، علي مطهري، حميدرضا کاتوزيان، پرويز سروري و الياس نادران نمايندگان تهران به جمع استيضاح کنندگان بهبهاني اضافه شوند و کار اسيتضاح بهبهاني را به سرانجام برسانند.

هرچند شايد اگر بهبهاني و رئيس جمهور در جلسه استيضاح شرکت مي کردند فضاي استيضاح کاملا عکس مي شد و بهبهاني به سکانداريش در وزارت راه ادامه مي داد، اما غيبت وزير و اعلام اين خبر که رئيس جمهور از بهبهاني خواسته تا در جلسه مجلس شرکت نکند، موجب شد جو مجلس تا حدود زيادي بر عليه بهبهاني شود و مجلسي ها او را از وزارت راه کنار بگذارند.

حال نمايندگان گمان مي کنند پس از عزل بهبهاني و انداختن دلهره در دولت ، فرصت براي طرح استيضاح ديگر وزيران مناسب است و اين بهترين زمان براي آن است که وزيران را به سمت انجام تعهدات وزارتخانه ها سوق دهند.

تغيير گسترده مديران نفتي موجب گلايه نمايندگان به خصوص نمايندگان استان خوزستان شده و صحبت از تهيه طرح استيضاح ميرکاظمي بين آنان آغاز شده است.

يک نماينده مجلس با اعلام اين خبر اظهارداشت: بحث استيضاح ميرکاظمي به دليل عدم عمل به تعهدات اين وزارتخانه، هرازگاهي بين نمايندگان مطرح مي شود.

 

وي ادامه داد: موضوعي که اخيرا مطرح شده مربوط به تغييرات مديران نفتي در جنوب است که باعث شده نمايندگان استان خوزستان به دنبال اين تغييرات ميرکاظمي را استيضاح کنند.

وي ادامه داد: البته ممکن است در تهيه اين طرح و جمع آوري امضا براي آن، نمايندگان ديگر حوزه هاي انتخابيه از جمله مناطقي که مشکل گازرساني دارند، به نمايندگان استان خوزستان اضافه شوند.

به گفته اين نماينده مجلس عزل و نصب هاي غيرکارشناسانه در سطح شرکت ملي نفت ايران ، مخصوصا مناطق نفت خيز جنوب در هفته هاي اخير، ناديده گرفتن منافع ملي در انعقاد برخي قراردادهاي نفتي به خصوص ميدان نفتي آزادگان با شرکت هاي چيني، وقوع حوادث مکرر در تاسيسات نفت و گاز و تلفات بي سابقه نيروي انساني طي دو سال اخير ، عقب ماندگي توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، شيوه اجراي اصل 44 قانون اساسي، عدم بهره برداري مناسب از ميادين مشترک ، ميزان گازهايي که سوزانده مي شود، عدم ارائه اساسنامه شرکت ملي نفت ايران از جمله محورهاي اصلي نمايندگان براي استيضاح وزير نفت است.

کنار گذاشتن مدير عامل شرکت ملي مناطق نفت خيز جنوب جرقه اين استيضاح است. پيش از اين غلامرضا حسن بيگلو مديرعامل شرکت ملي مناطق نفت خير جنوب بود.

منتقدان به عملکرد ميرکاظمي مدعي هستند که وي در دوران وزارت خود حدود 250 مدير را برکنار کرده است.

پيش از اين نيز استيضاح کنندگان خليليان وزير کشاورزي براي انجام استيضاح وي مصر بودند اما مهلت سه ماهه اي به وي دادند تا شاهد نتايج عملکرد اصلاحي وي در حوزه کشاورزي باشند، حال بايد ديد با گذشت زمان و اتمام مهلت خليليان، آيا اين نمايندگان به مطالبات خود رسيده اند يا مجددا پيگيري طرح استيضاح را در دستور کار قرار خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس