بزرگترین و سازمان‌‌یافته‌ترین سیستم تروریسم سایبری، تروریسم سایبری دولتی کشورهای پنج‌گانه‌ی انگلیسی‌ زبان است و انگلیس، آمریکا، کانادا، نیوزلند و استرالیا با راه‌اندازی سیستم یکپارچه و جهانی «اِشِلون»، ترور و تهدیدی برای دیگر ملل جهان ایجاد نموده‌اند که بی‌بدیل است.

گروه جنگ نرم مشرق- پس از آنکه در دهه 90 میلادی، قدرت نرم بعنوان یکی از پایه‌های اصلی منازعات جهانی در مرکز فرماندهی پنتاگون آمریکا مورد تأیید قرار گرفت و «نبرد قلب‌ها و ذهن‌ها»1 با ساز و کاری کاملاً نظامی آغاز گردید، مسئله «جنگ نرم»2 بیش از پیش مورد توجه واقع شد.

در این زمینه امام خامنه‌ای نیز بارها به اهمیت قدرت نرم و منازعات حاصل از آن اشاره کرده و ضمن ارائه دکترین‌های مورد نیاز، بر بیداری کامل مسئولین و مردم تأکید نموده‌اند.

اما جنگ نرم که عمدتاً در حوزه محتوای فرهنگی، اعتقادی، دینی، علم و دانش و ... مطرح است، خود وابسته به بستری برای شکل‌گیری و اشاعه است. این بستر «سایبر»3 نام دارد که بر خلاف تصور عامه مردم نه تنها یک فضای صرفاً تکنولوژیکی و رفاهی نیست بلکه با صراحت در اسناد وزارت دفاع آمریکا و متحدانش از آن تحت عنوان «Battle Space»4 به معنای «نبردگاه» نام برده شده است.

در دهه‌های اخیر، شبکه‌های اطلاعاتی دیجیتال در روند تکاملی خود به عنوان بستر اصلی انتقال اطلاعات و زمینه‌سازان جنگ نرم، سازمان‌های اطلاعاتی - امنیتی جهان را به سمت بهره‌برداری از این امکان نوین سوق داده‌اند. نخست، کشور انگلیس در سال ۱۹۱۹ «سرفرماندهی ارتباطات دولتی» را با اختصار «GCHQ»5 راه‌اندازی نمود و به‌دنبال آن، دیگر متحد انگلیس یعنی آمریکا، تحقیقات و تلاش گسترده‌ای را برای دست‌یابی به تکنولوژی کنترل سایبر صورت داد که در نهایت پس از چندین سال پیگیری مداوم در ۱۹۵۲ میلادی به تأسیس «آژانس امنیت ملی» با اختصار «NSA»6 انجامید.

پس از آن سه کشور انگلیسی‌ زبان دیگر یعنی کانادا، استرالیا و نیوزلند با تشکیل ساز‌مان‌های اطلاعاتی مشابه، به جرگه‌ی انگلیس و آمریکا در فضای سایبر و به پیمان UKUSA که در سال 1946 میان انگلیس و آمریکا امضا شده بود، پیوستند که پس از آن، سازمان‌های پیمان مذکور با عنوان «پنج چشم» شناخته شدند.

ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر، بزرگترین و سازمان‌‌یافته‌ترین سیستم تروریسم سایبری، تروریسم سایبری دولتی کشورهای پنج‌گانه‌ی انگلیسی‌ زبان است و انگلیس، آمریکا، کانادا، نیوزلند و استرالیا با راه‌اندازی سیستم یکپارچه و جهانی «اِشِلون»7، ترور و تهدیدی برای دیگر ملل جهان ایجاد نموده‌اند که بی‌بدیل است.

از این رو، وب‌سایت «بررسی و شفاف‌سازی آژانس امنیت ملی آمریکا» وابسته به «مرکز تحقیقات پیشرفته ضدتروریسم» در حوزه‌ی «سایبر تروریسم» به منظور انعکاس حقایق فضای سایبر فعالیت خود را در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ آغاز نمود.

آغاز به کار وب‌سایت «بررسی و شفاف‌سازی آژانس امنیت ملی آمریکا» + فيلم // در حال ويرايش

هدف اصلی این وب‌سایت، ارائه اطلاعات صحیح و ارتقاء آگاهی عمومی پیرامون ماهیت فضای سایبر، سازمان‌های طرف قرارداد در توافق‌نامه «پنج‌چشم»، اهداف و آینده‌نگری‌های پشت پرده آنها است.

اگر در نام‌گذاری وب‌سایت، از عنوان آژانس امنیت ملی آمریکا استفاده شده تنها به دلیل شناخته‌شده‌تر بودن این سازمان اطلاعاتی - امنیتی در نسبت با دیگر سازمان‌های مشابهبرای عموم مردماست. بدین جهت عنوان «بررسی و شفاف‌سازی آژانس امنیت ملی آمریکا» به معنای توقف سطح اطلاعاتی و دانش مقالات وب‌سایت بر آژانس امنیت ملی آمریکا نیست.

ضمناً بخش سایبر تروریسم، برای ارائه توضیحات کامل تاریخچه روند تشکیل فضای سایبر و سازمان‌های پنج چشم و همچنین معرفی وب‌سایت مذکور، فیلمی تهیه نموده که در زير مي‌بينيد:

براي دانلود فيلم با كيفيت بالا كليك كنيد.


1 - Hearts and Minds Battle

2- Soft Warfare

3- Cyber

4- http://www.defense.gov/news/newsarticle.aspx?id=119470

5- Government Communications Headquarters

6- National Security Agency

7- Echelon

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آرش ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    خیلی وقت بود منتظر چنین حرکتی بودیم. تشکر فراوان و خدا قوت
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    کارتون محشر بود . آفرین خیلیییییییییی مردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس