زيپ‌ديپلماسي به معناي نوعي ديپلماسي است كه در آن گروه‌ها و افراد به عنوان دنده‌هاي يك لبه زيپ با گروه‌ها و افراد هم سطح خود در دنيا ارتباط برقرار كرده و به مثابه دو لبه يك زيپ در كنار يكديگر قرار گرفته و پيوند مي‌يابند. و این دقیقا همان اتفاقی که بین ایرانی میزبان و خارجی میهمان روی خواهد داد و شاید بهترین فرصت برای تغییر نگرش آنها به ایران و اسلام باشد.

گروه جنگ نرم مشرق- پیشتر در گزارش توریست‌های خارجی در پیست اسکی دیزین و توریست‌های آمریکایی در راه تهران، به مسئله تعداد رو به رشد توریست‌های خارجی در ایران اشاره کرده بودیم؛ رشدی که ناشی از افزایش ارتباط با کشورهای خارجی و باز کردن درگاه‌های ورودی کشور به روی خارجیان است.

در علوم اجتماعی، هر مسئله‌ای را با رویکردهای مختلف نگاه کرده و مورد ارزیابی قرار می‌دهند. شاید ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش ارزیابی مسائل در حوزه‌های این‌چنینی، رویکردهای آسیب‌محور و فرصت‌محور در حوزه جنگ نرم باشد؛ که البته در حوزه توریسم که مسئله‌ای بسیار مهم در حوزه اقتصادی و فرهنگی است یک نگاه منتقدانه و مراقبانه می‌تواند جایگاه داشته باشد.

کشور ما که از لحاظ جاذبه‌های تاریخی و جغرافیایی و فرهنگی در صدر کشورهای جاذب توریست است، به دلایل بسیار سیاسی و اقتصادی از این موهبت محروم مانده و تا کنون موفق به راه‌اندازی درست صنعت توریسم در ایران نشده است. اما اگر این ناکامی‌ها به یکباره تبدیل به کامروایی و موفقیت در این حوزه شود، قطعا دچار آسیب‌هایی نیز خواهیم شد. پس به حکم عقل باید علاج واقعه قبل از وقوع آن کنیم.

در خدمت و خیانت توریسم در ایران // درحال ويرايش

فرصت‌های افزایش توریسم در ایران

- زیپ دیپلماسی: زیپ دیپلماسی گونه‌ای از دیپلماسی عمومی و سیاست‌ورزی است که به صورت رسمی و توسط دیپلمات‌های با سابقه در کشور هدف اجرا نمی‌شود؛ بلکه توسط افرادی که در میان مردم از نفوذ و قدرت جذب برخوردارند مانند بازیگران سینما، ورزشکاران و یا فعالان فرهنگی و اقتصادی، دیپلماسی و سیاست خاص به صورتی غیر رسمی اجرا می‌شود تا مقبول عام و خاص جامعه قرار گیرد. هر چند اکثریت جامعه هدف با دیپلماسی رسمی آن کشور مخالف باشند و زيپ‌ديپلماسي به معناي نوعي ديپلماسي است كه در آن گروه‌ها و افراد به عنوان دنده‌هاي يك لبه زيپ با گروه‌ها و افراد هم سطح خود در دنيا ارتباط برقرار كرده و به مثابه دو لبه يك زيپ در كنار يكديگر قرار گرفته و پيوند مي‌يابند. و این دقیقا همان اتفاقی که بین ایرانی میزبان و خارجی میهمان روی خواهد داد و شاید بهترین فرصت برای جذب آنان به سمت دین اسلام باشد.

- ناکارآمدی ایران‌هراسی: بسیاری از کسانی که تا کنون برای اولین بار به ایران سفر کرده‌اند، در نخستین ساعات حضور خود در ایران، حتی بعد از ورود به فرودگاه امام خمینی (ره) و رسیدن هتل، به سرعت متوجه نادرست بودن تبلیغات غربی‌ها در مورد ایران می‌شوند و فراتر از آن بعد از گذشت چند روز از حضورشان در ایران، شدت میهمان‌‌نوازی ایرانیان، آنان را مسحور خود می‌کند.

- ناکارآمدی اسلام‌هراسی: اگر ایرانی میزبان بتواند موقعیت به وجود آمده از بند بالا را با رحمانیت و عطوفت اسلامی ترکیب کرده و شیرینی محبت خود را با طعم اسلام ناب محمدی (ص) به کام خارجی میهمان بچشاند، قطعا خواهد توانست آن چهره‌ خشن و زشتی که مسلمانان صهیونیست وهابی از آن به جا گذاشته‌اند، بزداید.

- صدور فرهنگ: بعد از برقراری ارتباط (زیپ دیپلماسی)، برجسته کردن فرهنگ غنی ایرانی در چشم میهمان (ناکارآمد کردن ایران‌هراسی) و نهایتا اثبات این نکته به میهمان خارجی که اسلام دین رافت و عطوفت است (ناکارآمد کردن اسلام‌هراسی) که مجموعا کار اقناع فکری میهمان را انجام می‌دهند، گام بعدی از این فرآیند این است که باید طوری میهمان را ارضا کرد که پیرو و دنباله‌روی مکتب فرهنگ غنی ایرانی باشد.

- صدور انقلاب: گام نهایی و فراتر از همه این است که مغز و قلب وی را چنان در تسخیر محتویات ناب اسلامی قرار دهیم که به دین اسلام گرویده و کاملا در جهت اهداف اسلام، سبک زندگی خود را تغییر دهد.

در خدمت و خیانت توریسم در ایران // درحال ويرايش

نکته‌ بسیار مهم اینجا است که ایرانیان با توجه به مکتب چهارم امنیتی‌ای که برای خود دارند، قادرند تهدیدها را به مروارید و گوهر، یعنی چیزی فراتر از فرصت تبدیل کنند. اسکندر مقدونی که بعد از اشغال ایران با لباس ایرانی از کشورمان خارج شد و اسلامی که با نفوذش به ایران به عنوان یک تهدید (درآن زمان) تبدیل به نقطه قوت گشت و جنگ هشت ساله‌ای که دریایی از خیر و برکت و توانمندی برایمان به جا گذاشت، همه و همه مثال‌هایی از قدرت نرم مردم ایران در تبدیل تهدیدها به مرواریدها است.

تهدیدهای افزایش توریسم در ایران

- میهمان‌محوری: اگر میهمان‌‌نوازی را به شکل افراطی در پیش بگیریم و برای جذب توریست در کشورمان به قول امام خامنه‌ای حتی از اصول هم دست بکشیم، به ورطه «میهمان‌محوری» در توریسم در افتاده‌ایم که خود این امر ما را کاملا در وضعیتی منفعلانه قرار داده و باعث می‌شود به جای تاثیرگذاری، کاملا تاثیرپذیر نیز بشویم. شاید بهترین نمونه‌ای که می‌‌توان از این آسیب عنوان کرد، سرو شدن مشروبات الکلی و فراهم آوردن اسباب فسق در هتل‌ها برای میهمانان خارجی و در نتیجه سقوط به مرحله سبک زندگی غربی باشد.

- رشد گرایش به سبک زندگی غربی: این گرایشات می‌تواند در حوزه‌های مختلفی چون پوشش، خوراک، زبان و گویش و آداب معاشرت  باشد.

در خدمت و خیانت توریسم در ایران // درحال ويرايش

- جاسوسی: خطرناک‌ترین تهدید توریسم در ایران مسئله جاسوسی اجتماعی از مردم جامعه ما است. سبک ساده‌ و در عین حال خطرناکی از جاسوسی که می‌تواند به نام توریست، تا عمق خانه‌های روستایی ما و فرهنگ و سنن بومی مناطق مختلف کشور رسوخ کرده و همان‌گونه که تا کنون برای نابودی ما برنامه‌ریزی می‌کرده، به شکل وسیع‌تر و عمیق‌تری به کار خود ادامه دهد.

در خدمت و خیانت توریسم در ایران + تصاوير


وحید درمنکی فراهانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    سوار شدن ...
  • سروش ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    جمع کنید بابا....! تو دنیا واسه یک دلار صنعت توریسم برنامه ریزی می کنن اونوقت شما جماعت عقب مونده از تهدیدهای افزایش توریسم حرف می زنید؟!! جاسوسی؟؟؟ توریست محوری؟؟؟ اصلا خودتون فهمیدید چی گفتید؟!
  • جمالی ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    با احترام به شما دوست عزیز باید عرض کنم که البته اگر نگاه صرا مادی و اقتصادی به این موضوع داشته باشیم فرمایش شما درست است چرا که در این نوع نگاه، دلار و سود اقتصادی هدف اصلی می باشد. اما در نگاه دینی، هدف، هدایت و رستگاری انسان است و پول و صنعت و دلار، ابزار می باشند.
  • پاینده ایران ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    هر چقدر فرهنگ ما قوی تر باشه تهدیدهای توریسم برای ما کمتر و فرصت های آن برای صدور ویژگی های فرهنگی دینی ما بیشتر میشوند. مثلا در کشوری مثل جزایر مالدیو یا حل شدن در فرهنگ غربی یا همان توریست محوری کاملا مشهوده ولی کشوری با فرهنگ غنی و عمیق مثل چین از توریسم برای صادرات فرهنگ خودش استفاده میکنه. فرهنگ ایرانی اسلامی ما اونقدر قوی هست که بتونه میهمانان رو مجذوب خودش کنه.
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    این بحث جاسوسی رو کره شمالی هم خیلی میزنه داداش گلم. پس ببین به کجا میخوان ببرنمون این افراطی ها.
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    مگه تو عمق خونه روستايي چي هست كه نگران جاسوسي هستي؟
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    دقت نکردی محاسن و مزایا هم اومده زیپ دیپلماسی یه فرصته آقای بدبین
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    خیلی خوبه که هم محاسن دیده شده و هم معایب مسئولین توجه کنن
  • سید حامد ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    35 ساله توی این مملکت همه دم از فراهم کردن مقدمات افزایش توریسم میزنن حالا که وقتش شده و در کنار اون مشرق میخواد هم تهدیدها و هم فرصتها رو با هم بگه یه عده بی حوصله که حال خوندن کامل مطلب رو ندارن همینجوری رو هوا فقط کامنت مخالف میزان
  • ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    بابا با سواد جلو رفته کمی ارامتر رئیست بدش میاد ها
  • ایرانی ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    حرفای پخته ایه وباید جدی گرفته بشه وتوی بحث توریسم بهش توجه بشه احساسی نشین مسترهمفر یه توریست بود که محمدبن عبدالوهاب رو تحریک کرد که گندکاری امروز تکفیریهارو رقم زد.معقول باشیم.
  • هموطن ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    دمت گرم حرف حسابی زدی یکی نیست به این نویسنده کج فهم بگه بابا عینک بدبینی تاکی
  • حسین ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    خفه شو بابا! عقب مونده شمائید که هنوز نفهمیدید چه خبره!
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    اشتباه مثبت دادم
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    حالا ما که اینهمه به تهدید ها و پیشگیری از خطرات فکر میکنی و براش برنامه داری تو رو خدا یه برنامه ای هم برای جلوگیری از اینهمه رانت خواری پیاده کن! چند وقت پیش یکی از مسوولین گفت فساد 9 هزار میلیارد تومانی!!! فقط بخش کوچکی از فسادی است که اتفاق افتاده!!! اسلام رو کامل اجرا کنید نه سلیقه ای
  • جواد ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    آقای فیلسوف که همه چیز را فقط تو می فهمی و بس، آن یک دلار هم بخورد توی سر امثال شما که برای آن قش وضعف می کنید. کسی با صنعت توریسم مخالف نیست ، در آمد آن بیش از هر زمان دیگر برای ایران ضروری است ، اما اگر مطلب را بفهمی موضوع پیشگیری از سرازیر شدن گله گله جاسوس و بیماران ایدزی به ایران است . اگر منکر این واقعیت هستی به سوابق سوء آن مراجعه کن . فقط عقب مانده هایی مانند شما هستند که تا دو تا خارجی ببینند، قند تو دلشان آب می شود. نه عزیز دلم باید با هوشیار و تدبیر صحیح پیش رفت و همه تهدیدها از جمله توریست و گردشگری را تبدیل به فرصت کرد.
  • نظام اسلامی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    دیوانه ها,الان ترکیه به مدد همین صنعت تولید ناخالصش برده به مرز یک تریلیون دلار,سه چهار برابر ما,اون وقت ما هی توهم توطئه داریم,نظام اسلامی که. آمدن چهارتا گردش تهدیدش کنه ....بشه بهتره درودتان باد درودتان باد درودتان باد
  • حمید رضا ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    مشرق واقعا براتون متاسفم من سه چهار تا رفیق روس تبار دارم که با تعریف وتمجید های که کردم با زن وبچه هاشون آمدن ایران جاهای دیدنی ومردمش دیدن وکلی ذهنیت منفی که بواسطه رسانه ها وفیلم های سیاه دیدن تغییر کرد وبه گفته خودشون خیلی بهشون خوش گذشت,یکم خوش بین باشین ونیمه پر لیوان ببینید جاسوس که حتما نباید خارجی باشه این دانشمند های هسته ای کی ترور کرد ,یه یهودی اسراییلی یا انگلیسی یا فرانسوی بود?
  • نظام اسلامی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    دیوانه ها,الان ترکیه به مدد همین صنعت تولید ناخالصش برده به مرز یک تریلیون دلار,سه چهار برابر ما,اون وقت ما هی توهم توطئه داریم,نظام اسلامی که. آمدن چهارتا گردش تهدیدش کنه ....بشه بهتره درودتان باد درودتان باد درودتان باد
  • سیاوش ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    موافقم
  • همین ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    همون که شما هیچ کاری نکیند بهترین کاره دست به هرچی میزنید خرابش می کنید ول کنید تو رو خدا ...
  • alikanaany ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    به نام خدا با سلام دوست عزیز وجود سطحی از بد بینی یا به عبارتی عدم اعتماد نسبت به بیگانه در فرهنگ ایرانی قابل انکار نیست که البته این امر منطقی و معقول است خصوصا با توجه به تعدیات و تجاوزاتی که در سه چهار قرن اخیر بیگانگان دور و نزدیک به طمع غارت منابع این سرزمین به خاک ایران داشته اند!که البته سطح این بدبینی گاهی در اثر جهل و بی خبری از اوضاع بین الملل و یا دیگر شرائط غیر طبیعی از حد طبیعی فراتر رفته است!و از طرف دیگر اقوام مختلف ایرانی به مهمان نوازی از دیر باز شهره بوده اند تا جایی که طبق عقاید دینی خود نیز مهمان را حبیب خدا دانسته و پذیرایی و خدمت به وی را مایه برکت و رحمت خدا دانسته اند!خوب به نظر می رسد ایرانیان در ایجاد تعادل بین این دو نوع نگاه و عقیده در اغلب مقاطع تاریخی موفق بوده اند!
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    جنبه های مثبت ببینین همین طوری هم گردشگر به علت تبلیغ ضعیف ما وسلطه رسانه های معاندبر افکار عمومی جهان کمتر میاد ایران اینم با این بدبینی ها هم جلوشو بگیرین بشیم یکی مثل کره شمالی عزیز,اگه گردشگر بیاد ایران درکنار تفریح وسیاحت با واقعیات ایران روبه رو,شه,خودش یه سفیر فرهنگی میشه واسه ما تو کشور خودش واگه دولتش موضع خصمانه علیه ما داشته باشه در دفاع از ما میاد وتظاهرات میکنه ودولتش تحت فشار میزاره
  • مجتبی ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    بابا کجای کارید نوع پوشش توریست ها از خیلی از افراد بدحجاب اینجا هم بهتره.
  • مصطفی ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    مشرق تند سریع و دقیق بگو تو در زمان گرفتن عکس چه غلطی می کردی ؟ یعنی تو می گویی دولت تدبیر و امید بی کفایت است؟یعنی می خواهی دولت ایران را بی کفایت جلوه کنی ؟ بدم پدر پدر پدر سوخته ات را در آورند ! ما را بی کفایت جلو می کنی ؟ بدم لبه و زیپ و تیغه را در حلقت فرو کنند و از گوشت بیرون بکشند پدر سوخته؟ ---------------------- عجب گردو خاکی کریما چند وقتی بود به مشرق فوش نداده بودیم
  • سرد ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    باتیکه اخرکلامت موافقم اسلام رو کامل اجراکنید نه سلیقه ای
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    با وجود این همه رسانه های جدید و آسان، کسی برای جاسوسی دست به دامان خر و شتر و ... نمی شود. نگاه کره ای شمالی خود اصلاح کنید. راه حل تقویت نظام آموزش و پرورش است. بهترین پیشگیری آموزش و تربیت نیروی انسانی است.
  • حم67 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    واقعا متحجرین !!!!!
  • مسئولین ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    چون تو گفتی توجه کردم
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    به چه قیمتی؟!!!!!
  • ایرانی ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    سروش عزیز در دنیا مخصوص همین ترکیه برای جذب توریسم فاحشه خانه هم در جزیره انتالیا درست کرده و زنان ودختران خودشان را به خارجیها عرضه می کنند شما هم این طوری می خواهی دلار جذب کنی .
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    کتاب خاطرات "مستر همفر" رو بخونی میفهمی تو عمق خونه روستايي چي هست.
  • امید ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    چرا این متحجرین وقتی صحبت از ورود گردشگر وگسترش توریسم میشه فورا بحث آنتالیا ,پاتایا و....میکنن ?!والا میشه هم اسلامی بود وهم گردشگر میلیونی جذب کرد شکر خدا ایران چه به لحاظ طبیعی,چه تاریخی,هیچ کم وکاستی نداره فقط از نظر تسهیلات ورود وتبلیغات,واماکن اقامتی مناسب مشکل داریم که اگه خوب روش کار بشه کلی درآمد ارزی نصیب کشور میشه!
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    مشرق نیوزی ها کاسه صبر ما دارد لریز میشودها اگه دست از این کارهای متحجرانه تان برندارید میایم توی همون تحریه تون میزنیم بعد مثل گوسفند قربانی سرتون رو خواهیم برید تا درس عبرتی بشود برای بقیه متحجران عقده ای .
  • 1400 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    حدود 60درصد مسافران تركيه، مقصد اولشان شهرهاي آنتاليا. مارماريس و كوش آداسي هست كه ميدونيد تو اين شهرها توريسم جنسي برقراره
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    اِ وا خشن!
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    همه جای دنیا برهوته که توریسم جنسی بره شهر های توریستی ترکیه؟
  • matin ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    این مطلبه که تو میزنی یه خورده از اون مخ پوکت استفاده کن. چین میگه اگه تخت جمشید مال من بود با هاش درامد یک سال نفت ایرانو در میووردم. حالا تو میگی جاسوسی
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    فیلم بازی نکن. ما که میدونیم این طرز صحبت کردن به چه کسایی تعلق داره؟!فیلم بازی نکن و خودتو گول نزن.
  • یونس ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    عرضم به حضورتون که من هم می خوام یه مورد به مشکلات توریست پذیری یک کشور اضافه کنم متاسفانه بنده اصلی تقریبا تمام صنعت گردشگری در دنیا وجود ارائه دهندگان سرویس های جنسی است و خدا را شکر در ایران به خاطر عدم وجود همچین سرویس هایی (حداقل به طور رسمی) بسیاری از توریست های فاسد دنیا به ایران مسافرت نمی کنند.
  • علوی ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    این کتاب خاطرات مستر همفر جعلی بوده و نوشته یک فرد خیالپرداز می باشد. هیچ نسخه معتبر انگلیسی آن وجود ندارد . در عین حال کسی که به نوشته های و فرهنگ انگلیسی زبانها آشتایی داشته باشد به عمق بی پایگی نویسنده آن براحتی پی می برد.
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    خيلي زور بزنيم آخرش جانشين تايلند و تركيه و آذربايجان ميشيم
  • رجب ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    توهم توطئه! دردی که در ایران ما درمان ندارد!
  • رجب ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    جنابی که اولین مظهر غربی بودن شما اسم شما است: ادرس این اماکن جنسی توی انتالیا و ..رو از کجا می دونی کلک؟ ما هم چند بار رفتیم اما نه حوصله و علاقه به دیدن این جور جاها داشتیم و نه اصلا میشد همچین جاییرو پیدا کرد؟ حالا راست خدایی رو هوا نظر دادی و یا این که مثل اکثر نظردهندگان داریا افکار پنهان هستی؟
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    هی نوشته میشه متحجر , اینها چه کسانی هستند ؟؟؟؟؟ یادش بخیر خودشان بدتر از هر بدی بودند , با ثروت باد آورده از بیت المال ملت , شیک و مدرن و خارج برو شدند , حالا ژست روشنفکری و متمدن بودن میگیرند !!!
  • ایرانی ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    صدرحمت به پوشش این توریست ها.
  • سید جان ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    خطاب به آقای هموطن...خیلی خائنی ..نه کوری نمیبینی واقعیتو ..تازه کرم هستی ..داری کجا میری ..تا کی میخوای سرتو مث کپک بکنی تو برف و نفهمی دورو برت چی میگذره.. کج فهم .. نادانی که پیرو خط یه سری کج فهم تر از خودت هستی ..اصلا میدونی تو دنیا چه خبره یه خورده سرتو از برف بیار بیرونو ببین توریست ها دارن تو ایران چه غلطایی که نمیکنن.
  • سید جان ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    آقای متین نادون..حرف چین چه ربطی به حرف نویسنده داره ..یه خورده اون گچ دونی تو به کار بنداز کسی نگفت که درآمدش کمه یا توریست بده ..چند تا مزایا و چند تا معایب گفت.. اول فکر کن بعد دهنو باز کن ..
  • سامان ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    آقا وحيد خيلي كارت درسته/
  • mah ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    به هر حال هر کشوری دارای یک سیاست هایی برای جذب توریست و ما نمیتونیم بگیم خوبه یا بد خیلی از کشور ها ی دیگه از همین مسائل توریست جذب میکنن ولی خب باید یه راه حل اصولی برای افزایش توریست به کشورمون پیدا کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس