پهپاد مهاجر4 در حدود 30 درصد طول بیشتر و 61 درصد دهانه بال بزرگتری نسبت به پهپاد ابابیل دارد که قبلا موفق به تصویربرداری بر فراز ناو هواپیمابر آمریکا شده بود و بدیهی است این ابعاد بزرگتر، به معنی مساحت قابل رؤیت بیشتر نیز است اما همچنان رادارهای مدرن امریکایی از شناسایی پهپادهای ایرانی عاجزند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، یکی از شاهکارهای عملیاتی پهپادهای ایرانی که باعث معروفیت بیش از پیش آن در محافل رسانه ای و نظامی دنیا شد، تصویر برداری از ناو هواپیمابر آمریکایی در آب های نزدیک ایران بود. در ابتدای اعلام این موضوع، رسانه های غربی طبق معمول به انکار و زیر سوال بردن این ماجرا اقدام کردند اما پس از انتشار تصاویر و فیلم ضبط شده که از وضوح بالایی نیز برخوردار بود موجی از نظرات حاکی از تعجب، نگرانی و بعضاً تحسین در این باره منتشر شد.

در این عملیات که بنابر اعلام فرماندهان کشورمان حدود 30 دقیقه به طول انجامیده بود، ابابیل با عبور از اطراف این شناور مجهز، اقدام به تصویر برداری کرده و پس از چند دقیقه پرواز از حضور آن مطلع شدند که با پرواز چند فروند جنگنده F/A-18 هورنت و بالگردهای اس-اچ-60 برای یافتن این پرنده اقدام شد اما در نهایت این پرنده ایرانی به سلامت در پایگاه خود بازیابی شد.

تصویر ضبط شده توسط  پهپاد ابایبل

هر چند این مورد تنها یکی از این دست عملیات هایی بود که مدتهاست در تمامی آبهای اطراف ایران به طور 24 ساعت صورت می گیرد و تمام این مناطق تحت نظارت آنلاین سامانه های پهپاد ایران است اما این جریان اثبات عملی توانمندی هواپیماهای بدون سرنشین ایران در کارهای شناسایی و بازتاب راداری ناچیز آنها به شمار می رفت.

هواپیمای بدون سرنشین ابابیل امروزه یکی از پرکاربردترین پهپادهای موجود در کشور است و تاکنون صدها فروند از آن ساخته و تحویل داده شده است.

سامانه های هدایت و کنترل پهپاد ابابیل عبارتند از سامانه کنترل خودکار، سامانه ردیابی راداری، سامانه دورسنجی و سامانه مکانیابی جهانی. داده های پروازی رسیده از هواپیما بر روی یک رایانه ذخیره شده و نمایش داده می شود.

پهپاد

استفاده از سامانه خلبان خودکار، ناوبر راداری، ناوبری GPS و نمایش رایانه ای داده های پروازی، ابابیل را جهت اجرای مأموریت های گوناگون در محدوده وسیعی توانمند ساخته است.

شاید یک بار انجام شدن این موضوع، می توانست مجالی به شایعه سازان بدهد تا شبهاتی را به این اقدام مهم هواپیماهای بدون سرنشین کشورمان وارد کنند اما این رخداد مهم، رسما بار دیگر و البته قطعا بارهای دیگر به صورت عملیاتی تکرار شده است.

در مستند کابوس کرکس ها که اخیراً از شبکه اول سیما به نمایش درآمد، تصاویر جدیدی که توسط پهپادهای ایرانی از ناوهای هواپیمابر آمریکایی گرفته شده، به نمایش در آمد.

پهپاد
تصویر گرفته شده توسط پهپاد مهاجر بر فراز ناو هواپیمابر جرج بوش

از این مستند می توان اطمینان حاصل کرد، این بار پهپاد حاضر در عملیات شناسایی ناو هواپیمابر امریکا، از نوع «مهاجر4» بوده است به سامانه ارابه فرود فلزی دارای اسکی مجهز است.

تفاوت پهپادهای ابابیل و مهاجر

همانطور که از اطلاعات منتشره درباره هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی می توان تحلیل کرد، پهپاد مهاجر4 در حدود 30 درصد طول بیشتر و 61 درصد دهانه بال بزرگتری نسبت به پهپاد ابابیل دارد. بدیهی است این بال بزرگتر به معنی مساحت قابل رؤیت بیشتر نیز است.

نوع پهپاد

طول بدنه(متر)

دهانه بال(متر)

مهاجر-2

2.91

3.8

مهاجر-4

3.64

5.3

ابابیل-2

2.8

3.3



با وجود این ابعاد بزرگتر نسبت به ابابیل و ارابه فرود فلزی این پهپاد که دائماً در طی پرواز باز است، مهاجر-4 با به پرواز درآمدن بر فراز ناوهواپیمابر آمریکایی نشان داد پهپادهای ایرانی به درصدی از پنهانکاری و کشف ضعف های سامانه های شناسایی و راداری ناوهای پیشرفته هواپیمابر آمریکا دست یافته اند که در صورت اراده فرماندهان، در کسری از ساعت می توانند هر نوع عملیات شناسایی و مانند آن را برای این شناورها پیاده کنند.

پهپاد

از سوی دیگر با توجه به اینکه پهپاد مهاجر 4، توان حمل بار سنگین تر و مداومت پرواز بیشتری نسبت به ابابیل داشته، توانسته از دوربین هایی سنگین تر و با قابلیت بزرگنمایی بیشتر برای گرفتن تصاویر با کیفیت تر از ارتفاع بالا استفاده کند.

این هواپیما توانایی فیلمبرداری و عکسبردای هوایی، ارسال تصاویر ویدئویی به صورت زنده(و امکان ضبط تصاویر در ایستگاه کنترل زمینی)، توانایی برنامه ریزی رفت و برگشت و اجرای مأموریت به صورت رایانه ای و خلبان خودکار و ارسال دائم اطلاعات پروازی را دارد. از این هواپیما می توان در عملیات مراقبت هوایی و شناسایی در قالب عکسبرداری و فیلمبرداری هوایی از عمق مواضع دشمن، جنگ الکترونیکی، رله ارتباطی، دیده بانی، هدف یابی و گرا دادن، کنترل ترافیک، کنترل نوار مرزی به منظور مبارزه با قاچاق، مطالعات هواشناسی، عکسبرداری جهت تهیه نقشه های جغرافیایی و یا دیگر مأموریت های مورد نیاز استفاده کرد.

محموله مراقبت و شناسایی مهاجر4 شامل دوربین جلونگر(FL TV)، دوربین پایین نگر(DL TV)، پلتفرم دو درجه آزادی و دوربین عکسبرداری است. جنس بدنه این پهپاد از مواد مرکب است که علاوه بر کاهش وزن پرنده موجب کاستن از سطح مقطع راداری آن نیز می شود. ارابه فرود این پرنده فاقد چرخ بوده و در واقع چیزی بین اسکید و ارابه فرود معمولی است که ضمن داشتن برخی مزایای نمونه چرخ دار، از وزن کمتری برخوردار است.

کدام رادارها و ناو هواپیمابر آمریکا مقهور مهاجر ایرانی شد؟

ناو هواپیمابر "USS George H.W. Bush" با شماره بدنه CVN-77 که در این مستند نشان داده می شود، جدیدترین ناو هواپیمابر عملیاتی شده نیروی دریایی آمریکا به شمار می آید که در تاریخ 10 ژانویه 2009 میلادی وارد خدمت نیروی دریایی آمریکا شد.

این ناوهواپیمابر در طول زمان کوتاهی که از خدمت آن گذشته است یک بار به منظقه خلیج فارس نیز وارد شده و مدتی را تحت فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در منطقه گذرانده است.

پهپاد
ناو هواپیمابر جرج بوش

اما چه رادارها و سامانه های هشدار دهنده ای بر روی این ناو و ناوهای همراهش نصب شده است که از شناسایی پهپاد ایرانی عاجز بوده اند؟

به طور کلی ناوهای هواپیمابر آمریکایی کلاس نیمیتز مثل ناو هواپیمابر جرج بوش از سه سامانه برای جستجوی هوایی بهره می برند؛ یکی رادار سه بعدی مدل " AN/SPS-48E " ، دیگری رادار دو بعدی " SPS-49A(V)1 " و دیگری سامانه " TAS " مارک 32.

رادار " AN/SPS-48E " یک رادار سه بعدی جستجو گر هوایی است که در دو باند E و F و در فرکانسهای 2 تا 4 گیگاهرتز فعالیت می کند. این رادار در حدود 2 تن وزن داشته و در هر دقیقه می تواند 15 چرخش 360 درجه داشته باشد. این رادار اطلاعات کاملی را در خصوص فاصله ، ارتفاع و سمت هدف مورد نظر را در اختیار کاربر می گذارد.

پهپاد

شرکت سازنده این رادار رسما اعلام کرده است که این رادار می تواند اهدافی را در فاصله 460 و ارتفاع 30 کیلومتری شناسایی کند. اطلاعات بدست آمده از این رادار برای تغذیه و هدایت سامانه های موشکی موجود در این ناو مثل سیستم Sea Sparrow و یا سامانه های موجود بر روی سایر شناورهای همراه ناو هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی این رادار توان رهگیری طیف کاملی از تهدیدات مثل بالگردها، موشک های کروز و بالستیک، پرنده های بدون سرنشین و البته هواپیماهای جنگنده را دارد.

رادار بعدی که بر روی این ناوها نصب شده است رادار دو بعدی SPS-49A(V)1 ساخت شرکت ریتهون است. این رادار برد بلند نیز وظیفه جستجو و کشف اهداف هوایی در ارتفاع پایین و بالا را داشته و می تواند اطلاعات بدست آمده را با سایر سیستم های موجود بر روی ناو هواپیمابر و یا کشتی های همراه آن به اشتراک بگذارد.

پهپاد
رادار دو بعدی SPS-49A(V)1

این رادار برد بلند در باند ال و در فرکانسهای 851 تا 942 مگا هرتز فعالیت می کند و می تواند تا فاصله 474 کیلومتری و تا ارتفاع 45 کیلومتری را کاوش کند. این رادار به صورت اختصاصی برای بحث جنگ ضد هوایی طراحی شده و در صورت لزوم توان پشتیبانی از رادارهای سه بعدی را نیز دارد.

در این رادار از پردازنده های دیجیتال با قابلیت تجزیه و تحلیل سریع اطلاعات استفاده شده و از مقاومت بالایی در برابر اخلال های الکترونیکی برخوردار است.

اما سومین سامانه راداری موجود در این ناوها، سیستمی موسوم به "TAS" است که به صورت اختصاصی برای شناسایی ، رهگیری و اندازه گیری میزان تهدید اهداف هوایی با سطح مقطع راداری پایین در ارتفاع بسیار بالا و یا پایین طراحی و ساخته شده است. این سامانه که در فرکانس 1215 تا 1400 مگاهرتز فعالیت می کند در حقیقت بخشی از سامانه کنترل آتش موشکی مارک 91 است که بر اساس اطلاعات به دست آمده از "TAS" ، به درگیری با اهداف هوایی می پردازد.

پهپاد
رادار SPY-1

این سه مجموعه راداری در کنار هم بخشی از وظیفه جستجوی هوایی را در گروه رزمی ناو هواپیمابر بر عهده دارند.

اما علامت سوال بزرگتر درباره توانایی رادارهای آمریکایی را باید در سامانه ایجیس نصب شده بر روی ناوشکن ها و رزم ناوهای همراه گروه رزمی ناو هواپیمابر جستجو کرد.

سامانه ایجیس یک مجموعه چند وجهی است که قلب آن را سامانه راداری موسوم به SPY-1 ساخت شرکت لاکهید مارتین تشکیل می دهد. این رادار که از گونه های رادار آرایه فازی غیر فعال است در باند اس فعالیت کرده و دارای برد کشف هدفی بیش از 185 کیلومتر بوده و در حال حاضر نقش مهمی در برنامه سپر موشکی آمریکا در بحث کشف و درگیری با موشکهای بالستیک بر عهده دارد.

بر اساس اعلام سازندگان این رادار در برد اعلام شده می تواند تا بیش از 100 فروند هدف هوایی را شناسایی و تعقیب کند و در صورت لزوم با ارائه اطلاعات به سامانه های تسلیحاتی همراه مثل موشکهای سری استاندارد، سی اسپارو و یا سامانه دفاع نزدیک فالانکس با آنها درگیر شود.

ظهور تهدیدات جدید در عرصه ضد کشتی مثل موشکهای بالستیک ضد شناور ، موشک های کروز ضد کشتی مافوق صوت ، پرنده های بدون سرنشین با سطح مقطع راداری کم باعث شده است تا نیروی دریایی آمریکا در چند سال اخیر چندین برنامه ارتقاء را بر روی این رادارها به انجام برساند.

اما زمانی که تمام این توانایی های راداری را در یک سو و تصاویر منتشر شده از پهپادهای ایرانی که تقریبا به طور کامل بالای سر این ناوها در حال گشت زدن هستند را در طرف دیگر قرار می دهیم بیشتر به نقش و جایگاه مهم پهپادهای ایرانی پی خواهیم برد.

پهپاد
تصویر گرفته شده توسط پهپاد مهاجر از ناو هواپیمابر جرج بوش

حال اگر این فرض را تصور کنیم که دهها و بلکه صدها پهپاد ایرانی مجهز به سامانه های جنگال و موشکی یا محموله های انتحاری بخواهند درس عبرتی به این شناورهای پر یال و کوپال بدهند چه سامانه راداری یا پدافندی در سپاه ابرهه را یارای مقابله با این لشکر ابابیل خواهد بود؟

شاید این موضوع کمتر مطرح شده باشد که انفجار یک راکت هواپرتاب کوچک با نام ام کا 32 زونی در ناوهای هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز و فارستال منجر به آتش سوزی های پیوسته و بزرگی شد . راکتهای زونی تنها 50 کیلو وزن و 20 کیلوگرم خرج انفجاری دارند. شلیک اتفاقی و نابهنگام این راکتها بر روی عرشه ناو فارستال منجر به اتفاقی مهیب یعنی کشته شدن 134 نفر - زخمی شدن 161 نفر و از بین رفتن 21 هواپیما شد .

پهپاد
 انفجار در ناو هواپیمابر فارستال

اتفاق مشابه به آن دو سال بعد در ناو هواپیمابریو اس اس اینترپرایز رخ داد و انفجار این راکت در اینترپرایز نیز منجر به مرگ 27 نفر و زخمی شدن 314 نفر همچنین نابودی 15 هواپیمای دیگر شد !

حال تصور و تصویر برخورد موشکها و پهپادهای ایرانی چه می تواند باشد ؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 195
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 40
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 0
    ماشالا حزب الله دم همه ارتشی ها و سپاهی ها گرم
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    2 0
    اگر اين پهپاد به موشک مجهز بشه راحت مي‌تونه ناو را هدف قرار بده تعجب آور است نيم ساعت پرواز در فراز ناو آمريکا. تازه خودشان پهپاد را ديده‌اند نه رادار
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    5 0
    مرگ بر امریکا و لشگریانش
  • ناشناس ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    2 0
    بهتره روی موشکی دقیق وبا برد بلند کار بکنیم که هیچ ناو هواپیمابری نتونه ار دستش فرار کنه
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    4 4
    خب,اگه اینقدر پیشرفته هستیم چرا پهبادهای آمریکایی که شبانه روز در آسمان مناطق مرزی خصوصا خوزستان درحال گشت زنی هستن شکار نمیشن
  • کیومرث3 ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    3 0
    عالی بود جمله اخر: حال تصور و تصویر برخورد موشکها و پهپادهای ایرانی چه میتواند باشد ؟!
  • محمد ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    4 0
    دم بچه های ایران گرم انشالله می توانیم اسرائیل وآمریکا را از نقشه جهان پاک کنیم زنده باد حزب الله
  • محسن ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    6 0
    حال تصور و تصویر برخورد موشکها و پهپادهای ایرانی چه میتواند باشد ؟! به یاری خداوند جهنمی خواهد شد برای آنها...بله جهنمی خواهدشد!
  • سعید ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    5 0
    درود بر دلیر مردان ایرانی..با آرزوی نابودی اسرائیل و آمریکای جنایتکار..
  • رضا ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    5 0
    از عکس معلومه که این پهباد رو ارتش داره. یعنی ارتش این کار رو کرده؟ ایول داره بااااااااااااا
  • افشین تهران ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    6 0
    افرین بر شما دانشمندان وپرسنل وزارت دفاع وسپاه وارتش که امنیت وعزت را برای ایران ومات به ارمغان اورده اید ودرود بر فرماندهی کل قوا .
  • حامد ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    2 0
    بسم الله الرحمن الرحیم بهترین پیش بینی " فان حزب الله هم الغالبون "
  • ادهم ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    10 0
    الحمدلله
  • متین ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    7 0
    الله اکبر
  • مهدی ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    تقدیم به وزیر محترم خارجه مان ؛ با آرزوی اینکه لبخندهایشان همچنان با دیدین این تصاویر و فیلم؛ بر لیانشان نقش ببندد. الهی آمین.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • ایرانی ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 6
    شاید میخان ما فکر کنیم شوتن....!!
  • ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    2 0
    اون خلیان ها چطور دلشون میاد با پهپادشون روی این f18 ها شیرجه نرن؟!!!
  • سیدالحسینی ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    7 0
    نصرومن الله وفتح القریب....
  • ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    4 0
    یا علی مردان خدا. نبرد بزرگ نزدیک است.چه شود؟
  • albert ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 4
    مثل دفعه قبل متوجه شدن اما ارزش پیگیری نداشته موقعی که اونا از چند دهه پیش و از چند هزار کیلومتری فضا این کار رو میکنن!!تازه میلیونها پهپاد ما در مقابل فقط یک موشک اتمی اونا چه ارزشی داره?!
  • ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    4 0
    دوست عزیز، یا بلد نبودی، یا خیلی عجله داشتی برای نوشتن آیه قرآن که این طور غلط داره
  • عماد ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    6 0
    فکر کنم اسم ناو جرج واشنگتن باشه نه جرج بوش!!!
  • ziabia ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    8 0
    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • ناشناس ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    1 4
    چرا نظری را که ابتدای انتشار این خبر گذاشتم منتشر نمی کنید؟!!!
  • وزیر... ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 3
    آیا شما فکر کردید آمریکا که با یک بمب کل سیستم دفاعی ما رو از کار می ندازه از تجهیزات نظامی ما می ترسه؟
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    می خواستم یک تشکر عمیق از بروبچه های مشرق نیوز و هیئت تحریریه بواسطه این گونه خبر ها بکنم چرا که هر چند وقت که این خبرا رو می خونم به شدت می خندم
  • محمد22 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    شايد عمدا برخورد نكردن كه بعدا بتونن غافلگير كنن البته خيل بعيده چون آبرو شون رفته و ابهت شون شكسته واقعا آدم متحير مي مونه
  • عمار ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    2 0
    الله اکبر الله اکبر الله اکبر میراث امام و شهداست
  • اسماعيل ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 1
    باز مشرق توهم زد...
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    1 0
    لشکر ابراهه و ابابیل ها...
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    2 0
    نصرٌ من الله و فتحٌ قریب یاعلی
  • محمد22 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    هم زمان با مذاكره اگه چهار تا ترقه هم اطراف ناو هاشون بتركونيم چند تا پهپاد اون طرفا چند تا لايي خفن بكشن و تك چرخ بزنن خدا وكيلي به حق غني سازي ما تا سقف شست درصد و هفتاد درصد با هر چقدر سانتريفيوژ كه دلمون بخواد موافقت مي كنن برادران سپاهي تو رو خدا يه حركتي بكنين دل ملتي رو شاد كنين
  • saeed ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    سلام . بازيابي شد يعني چي ؟ يعني به سلامت برگشت ؟ يا اينكه تصاويرش مخابره شد ؟ خواهش ميكنم جواب بده مشرق جان
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    اگر اینقدر ما در زمینه پهپاد قوی هستیم چرا این چند تا تروریسم را در شرق کشور شناسایی نمی کنیم؟
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    شاید آنها میبینند اما هیچ عکس العملی نشان نمیدهند تا به اهداف مورد نظرشان برسند .
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    5 1
    مكروا مكرالله والله خيروالماكرين زنده باد ايران كشورامام زمان (عج)
  • ایمان ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    1 0
    به امید خدا آن روز فرا خواهد رسید که خلیج فارس را به گورستان آمریکایی ها تبدیل خواهیم کرد و آن روز نزدیک است.ما آماده نبرد بزرگ هستیم.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    ای کاش میشد از این تکنولوژی برای نجات جان 5 سرباز گرفتارمون هم استفاده کنیم! متاسفانه دیگه داریم عادت میکنیم به این گونه تجاوزات به مرزهامون
  • سيد مجيد حسيني ازنوجاني ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    زير عكي متن "تصویر ضبط شده توسط پهپاد ابایبل" : كلمه ابابيل را اشتباها ابايبل نوشته ايد. لطفا اصلاح شود.
  • ناشناس ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    2 0
    آفرین بر دلاورمردان غیور عرصه پدافند هوایی
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    برای اقای ظریف ارسال شود
  • حرف حق ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 8
    البته دیپلماسی اگر عادلانه باشد به مراتب از جنگ بهتر است . چرا که در نهایت حتی اگر بتوانیم تمام ناوهای آمریکایی را هم سرنگون کنیم ، این سگ پیر می تواند از هر کدام از پایگاه هایش که در کشورهای همسایه مستقر کرده همان کاری را با ما انجام دهد که با ژاپن در سال 1944 ، در پایان جنگ جهانی دوم انجام داد . آمریکا تنها کشوری است که وقتی خود را در آستانه شکست می بیند دست به انجام هرکاری می زند و مطمئن باشید که حتی از رها کردن 100 بمب هسته ای بر روی تهران هم هیچ هراسی ندارد . حالا به قول شما اگر ما توان رهگیری و نابود کردن این بمب ها را در آسمان هم داشته باشیم ، چندان تفاوتی در قدرت تخریبشان به وجود نمی آید . چه بسا که حتی ناکارآمدی بمب های اتمی باعث شود ایران اولین هدف برای تست نسل جدید صلاح های کشتار جمعی مثل بمب های هیدروژنی یا امثالهم باشد . آمریکا را نه با ارتش و نه با پیشرفته ترین تجهیزات جنگی نمی توان سرنگون کرد . تنها راه چاره برای از بین بردن این ابرقدرت همان راهی است که چین ، ژاپن و کره جنوبی در پیش گرفته اند . اگر اقتاد ایران شکوفا شود و مسئولان با دید بازتری به مسائل نگاه کنند ، مطمئن باشد ایران با این همه پتانسیلی که دارد می تواند 20 سال دیگر همانند ژاپن و کره آمریکا را به زانو در آورد . آن وقت دولت آمریکا نه به دست سپاه پاسدارن ، بلکه با قدرت مردم خودش نابود خواهد شد .
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    برای اقای ظریف ارسال شود
  • حسین ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    قابل تحسینه ولی چراتصاویر این پهپادکیفیت پایینی داره؟
  • دکتر ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 3
    مرزداری و نیروی انتظامی پول نداره یک وانت نو بخره جوانان بی اطلاع ما حرف از خرید پهپاد شاهد 1.5 میلیارد تومنی برای مرزداران می زنن شما پولش رو داری؟
  • بنده خدا ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    شایدم ندیدن..!! شایدم جراتشو نداشتن ..!! شاید..
  • ایرانی ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    ایکاش میشد یه خورده از روسیه یاد بگیریم ,پس از انفجار آن دو بمب در روسیه آنچنان به عربستان هشدار دادند که عربهای ترسو لقمه توی گلویشان گیر کرد .لطفا شعار بسه اگه چیزی در چنته دارید انتقام خون دیپلماتهای مظلوم رو بگیرید یا اون پنج نفر مرزبان بی پناه رو آزاد کنید.به خدا ازاین حرفهای تو خالی وپوچ خسته شدیم.
  • حاج احمد ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    قابل توجه اقای ظریف
  • حاج سالار ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    دائی جان ناپلئون بازی در اوردیا
  • علیا ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    1 2
    پس اون 6 تا اف 18 و یک هواپیما و بالگرد دیگه برای چی بلند شدند؟ اونها دیر فهمیدند. وقتی هم فهمیدند سرع وارد عمل شدند ولی نتونستند کاری کنند. این یعنی توانایی کشف دقیق محل و مسیر حرکت پهپاد ایرانی رو نداشتند و فقط متوجه حضورش شدند. تصور کن اگه میتونستند این پهپادروشکار کنند چه جنجال رسانه ای درست میکردند.
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    1 3
    خجالت بکشید دیگه کافیه این همه دروغ شما واقعا نمی دونید در آبهای آزاد هیچ احدی حق شلیک رو نداره؟؟ در تمام موارد قبلي و اين مورد فعلي پهپاد ها توسط رادارهاي آمريکايي مورد شناسايي قرار گرفتند. منتها دليلي براي سرنگونيشون وجود نداشته و نداره. همون طوري که هواپيماي سرنشين دار شناسايي ايران هم از چند صد متري ناو رد شد و کسي کاري بهش نداشت. ناوها در آبهاي آزاد هستند پهپاد هم همينطور دليلي براي حمله وجود نداره.
  • مهدی90085 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    7 0
    خدا قوت یاعلی
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    استدلالت مانند اين است كه نبردناو سائر 5 در رو به رو بيروت در هنگام شليك و بمباران لبنان منتظر ماند تا موشك هاي مقاومت او را از كار بيندازند.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    ما مشتاق گزينه هاي روي ميز هستيم
  • alikanaany ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    به نام خدا راستی چقدر این آمریکاییها بزدل و ترسو هستند که برای یک پهباد اینهمه هواپیما و بالگرد به پرواز درآورده اند!
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    عقل كل انسان چند سانتي متر مربع را با ناوهواپيما بر چند صدمتر مربعي مقايسه مي كنيي؟
  • علی ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    درسته..اینا دلشون الکی خوشه.
  • علی ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    برعکس نشه.
  • حاج احمد ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    قابل توجه اقای ظریف
  • ممد ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    اين كه آمريكاييها پهبادهاي ما رو هدف قرار نميدند،دليل بر عدم رؤيت آنها نيست. من هم اگه فرمانده ناو بودم در زمان صلح يك موشك چندصد دلاري رو بيجهت به سمت يك پهباد گذري شليك نمي كردم. خود ماهم در مواردي پهبادهاي اونها رو دنبال مي كنيم.نميزنيم
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 4
    خب الان مثلاً چه اطلاعات محرمانه ای از ناو هواپیمابر آمریکا کشف کردید ؟ بهتر نیست کمی هم به اقدامات متقابل آمریکا فکر کنید ؟ گیریم که ماو هواپیمابر آمریکا را غرق کردیم بعد چه ؟ کوچک فرض کردن دشمن خطای بزرگیه .
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    خلیج همیشه فارس پاک تر از اونیه که بخواد به خون این خونخوارها آلوده بشه. ان شالله اگه جنگی هم رخ بده به قول فرماندهان نظامی عمق نفوذمون اونقدر بالا هست که این جنگ در نزدیکی مرزهای دوست داشتنی کشورمون نباشه.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    پهپاد ها تا حالا چه فایده ای عملی برای مردم ایران داشته است ؟ چند نمونه ذکر کنید
  • حجت ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    9 0
    والا این نظرای مشعشعانه بعضیا مارو کشته
  • ننه رقيه ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    ننه مشرق مواظب باش چند روزي هست تو کامنت هايي که تاييد ميکنيد از جنگ بزرگ حرف زده ميشه مواظب باشيد و تحقيق کنيد جنگ بزرگ (آرماگدون) چيه بعد نظرات رو تاييد کنيد از ما گفتن بعدا درتون رو تخته نکنن ننه
  • معین ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    مثلا چه اهدافی؟ توهمی تحلیل نکن
  • آرش ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    اگه راست مي گيد بجاي اين همه تعريف و توصيف با همين پهپادها كه مي گيد بريد اون 5 تا سرباز بدبخت رو نجات بديد..آمريكا پيشكش
  • Majid ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    حال تصور و تصویر برخورد موشکها و پهپادهای ایرانی چه می تواند باشد ؟! ............ ناوی با این یال و کوپال مطمئنا" به مکان خوبی برای تخم گذاری آبزیان دریایی خلیج فارس خواهد شد!
  • مجید ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    بیا رای منفی بهت میدم تا دیگه تک چرخ نزنی خخخخخخ
  • پرویز ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    برخورد موشکهای اتمی انها به تهران چطور؟
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    اون کشورهایی که اپتیک سی سی دی و پیکسل ها و ترانزیستورها و میکروپیچ های دوربین های ترمال یا حرارتی اپتیکی فروسرخ و حسگرهای لیزری و راداری رو تولید می کنن و شما با افتخار از نصب اونها روی این پهپاد خبر می دهید این طوری ادعا نمی کنن
  • علی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 3
    داره به اینا توهم قدرت القا میکنه تا اشتباه کنن و بعد ترتیب ایران رو بده!
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    دوربینش کانن بود یا نیکون؟
  • رضا ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    هیچی
  • سرباز کوچک ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    10 0
    پهپاد که خوبه، قبلا توی مانور سال 90 و 91 نیروی دریایی هم با هواپیمای p-3 اوریون هم از ناو هواپیمابری که در خلیج فارس بود فیلمبرداری شد و بعد از اینکه هواپیمای ایران خیلی به ناو نزدیک شد فقط به اخطار اولیه بسنده کردند. به فضل خدا دشمنا در مقابل اراده ملت و نیروهای مسلح ما حرفی برای گفتن ندارند.
  • علی ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    و ایران هم به کویر تبدیل میشود.
  • hossein ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 2
    مثل اینکه شما از RQ 170 خبر نداری
  • hossein ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    چقدر تو کند ذهنی عزیزم
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    در اب های ازاد وقتی شرایط چنگی نباشه چنگنده هامونم میتونن از روی ناو رد بشن.فیلم هست هواپیمای گشت دریاییمون از روی ناو امریکایی رد میشه ارتفاع پایین
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    نظرت قشنگ بود حالا بدو برو از عمو اوباما مواجبت رو بگیر
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    3 0
    پس اینهایی که سالهی قبل گرفتن چی بود؟ به بچه های بالا میگم که از این به بعد هر چی شکار کردن به شما گزارش بدن
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    بخند چون خنده واسه روح و روانت خیلی خوبه
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    باز تو نظر دادی
  • محمد22 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    خوش تيپ نگرفتي چي شد تصاويرش كه برخط يا آنلاينه يعني برگشت آشيانه برادراهم به خاطر كار خوبش فرستادنش يه هفته مرخصي تشويقي كجاي كاري؟؟
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اینو که گفتی یاد اون هواپیمای مسافربری ایران افتادم که توی آب های آزاد با یه موشک از بین رفت. اونم توی آب های آزاد بود عزیزم
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    عمو جون ناو هواپیمابر از نشانه های اقتدار یه کشوره
  • محمد22 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    ناو هواپيما بر از سوخت هسته اي استفاده مي كنه يعني نبايد غرق بشه چقدر بهتره كه زخميش كنيم و به غنيمت بگيريمش
  • محمد22 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اون ديگه كار حقوق دان هاست ببينيم چي كار مي كنن سفير مجرمشو رو كه فرستادن رفت حالا هم تحويل بگيرن
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    عزیز دل. موشک خلیج فارس دقیقا به همین منظور طراحی و تولید شده. الان موشک خلیج فارس که یک بالستیک هست و برد 300 کیلومتری داره شده کابوس شب و روز ناوهای آمریکایی. دو فرورند از این موشک میتونه ناو هواپیما بر رو نابود کنه. قرار نیست این پهپاد ها به جنگ ناو ها برند. بلکه این پهپاد ها به ناوبری موشک بالستیکی مثل خلیج فارس کمک میکنند تا دقیقا به نقطه ی مورد نظر و موثر برخوردکنند.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    عزیزم کسی قرار نیست آمریکا رو از نقشه جهان پاک کنه. امریکا ملت داره. دلیل اینکه میگیم اسرائیلباید از نقشه جهان حذف بشه اینه که اسرائیل ملت نداره. یعنی ملتی منصوب به اسرائیل وجود خارجی ندداره که کشور و دولت تشکیل بشه.
  • سيد ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    شما يقين داشته باش كه اونها پهبادهاي خود هستند آمريكا جرات نزديك شدن به مرزهاي ما را ندارد
  • سيد ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    نبرد با آمريكا روياي مردان مومن و انقلابيست...
  • آ.م ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    کیفیت بالاش رو که بیرون نمی دن عقل کل! مثلا اطلاعات نظامیه!
  • محمدرضا ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    خدایا به ما توفیق دادی کربلای شلمچه رو درک کردیم . پس به حق خون شهدا سعادت بده کربلای خلیج فارس رو هم درک کنیم . آمین
  • علی ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    از ایمان ما بیشتر میترسه. منطق ما منطق جنگ نیست از این میترسه. شما از ترس برو تو سوراخی چیزی غصه نخور.
  • علی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    شما واقع بینی که نمیدونی همه دشمنان جبهه مقاومت یکی پس از دیگری پوزشون به خاک مالیده میشه.
  • علی ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    والله خیرالماکرین. اینا که گفتی لازم نیست. اگه دولتمردانمون ارادشون برای خدا خالص باشه پیروزی دویست درصد از آن ماست ولو اولش فکر کنیم اونا مکر زدن.
  • علی ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    دولت باید بخواد و حمایت کنه که پهباد برای تروریست ها و نه فقط آمریکا هم به کار بیفته. لابد میدونی خرج داره.
  • پاینده ایران ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    سیاسی نکنید قضیه رو. بذارید چند دقیقه رشادت مهندسین سپاه و ارتش رو ببینیم و حالشو ببریم. ضد حال نزنید دیگه.
  • علی ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    وزارت اطلاعات احمدی نژاد ریگی رو توی آسمون اسیر میکنه و وزارت فعلی لب مرز زمین گیر میشه.
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    شایدم آمریکایی ها نقشه کشیدن یه پهپاد ما رو شکار کنن تا حفظ آبرو کنن. ولی این دفعه هم خدا رو شکر نتونستن.
  • جانبازآبادانى ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    الحمدالله رب العالمين اشك ريختم وياداول دفاع مقدس افتادم كه له له ميزديم براى يك تفنگ وچندگلوله پنج نفربوديم يك قبضه كلت يك قبضه ژه سه يك نارنجك ويك سرنيزه ژه سه داشتيم ولى دفاع كرديم بادست خالى امروزشهداى زنده ودنباله رو شهدادانشمندان كارگشته وفدايى رهبرومملكت ايستاده اند تاپوست دشمنان اسلام رابادست آوردهاى روزبكنندانشاالله دعاى خيرنائب امام زمانمان وخانواده شهدا وايثارگران بدرقه راهتان وسلامتى خودتان وخانواده هايتان
  • علی ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    ژاپن و کره مگه اقتصادشون بدون آمریکا معنی داره؟ چین هم توسط منابع نفت ماها بود که به جایی رسیده. تنها راه نابودی اینها اتحاد مسلمانان و خلاص شدن از شر سران وابسته خودشان است و اونوقت ببین که نفت چیکار که نمیکنه.
  • علی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    خوب من هم با تحلیلی که برخی داشتند بهتره بگم که با این کیفیت گرفتن تا دشمن گول بخوره:)
  • علی ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    و ما رمیت اذا رمیت و لکن الله رمی.
  • علی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    خوب بعد نظامی یه حرفیه و بُعد علمی یه چیز دیگه. اون رو از دانشگاهها باید پرسید و نه نظامی ها.
  • علی ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اراده هامون خالص باشه برای خدا با دست خالی هم پیروزی ما قطعیه. حالا برخی که از شیطان می ترسیم بهتره خلوصمون رو بیشتر کنیم.
  • سعید ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    انگار این منافقان بزدل از رو نمیرن و هرچی می گی دوباره منفی میدن بی چاره ها بد جور سوختن،بسوزید تا بمیرید اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    با موشک هسته ای آمریکا بمیریم بهتر از اینه که آمریکا تو کشورمون پایگاه بزنه و یه آشپز آمریکایی ارتشبد ما رو بکشه و ما نتونیم محاکمه اش کنیم. من گزینه اول رو ترجیح میدم. اگر گزینه دوم رو ترجیح میدی میتونی یه سری به قطر و امارات و عربستان و ... بزنی.
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    پس فکر کردی کاری که مهاجر 4 جلوی ناو هواپیمابر کرد چی بود محمد 22؟ با عینک دودی رفت به جرج شماره بده برگرده؟ تک چرخ از این خفن تر؟!!!
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    مسئولین باید یگانهای انتظامی مرزبانی را نیز هر چه سریع تر به پهپاد های مدرن مجهز کنند.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    استفاده از پهپاد برای حفاظت از مرزهای پهناور کشور ضروری است.
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    سیاسیش نکن داداش
  • واله ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    خداییش مجبورت کردن مضحکه خاص و عام بشی!!! وقتی اطلاعاتت کمه ، خب صحبت نکن
  • amir ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    انشالله خلیج فارس را گورستان آنان میکنیم .
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم.ببخشید
  • محمد حسام ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    من نمی دونم تو جنگ ایران و عراق چی به خورد این بد بخت ها دادن که هنوزه هنوزه تمایل به جنگیدن دارن به امید روزی که همه شما جنگ طلب ها شهید بشید . بس کنید دیگه بابااااااااا
  • حسین ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اولا بدبخت خودتی در ثانی هروقت امریکا با شاتل جاسوس های بدبختش را از ایران و کره شمال نجات داد ما هم سربازان سرافراز اسلام را با پهپاد نجات میدیم!
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    تعداد هواپیما ها و بالگردها و نوع آن ها و موقعیت حریف و جهت و سرعت آن و امواج مورد استفاده اش. ظاهرا یادت رفته اون ها وارد قلمرو ما شدند و نه بالعکس پس بجای عقب نشینی تنها باید دفاع کرد و بهترین دفاع حمله است.
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    دروره جنگ های اتمی گذشته اگر هم همچین فکری داشته باشن کل منافع غرب رو در منطقه بمباران میکنیم که هم وجهه مثبت حقوق بشری از لحاظ عمل دفاعی برای ما داره هم شر آمریکا و غرب از منطقه کم میشه در کل نگران جنگ سخت نباش جنگ نرم مثل جنگ اقتصادی و فرهنگی و علمی الان مطرحه که برای آمریکایی ها خیلی به صرفه است
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    شما خواب موندی دوران جنگ های اتمی تموم شده الان دوران جنگ جهانی علمی و فرهنگی و اقتصادی شروع شده با همین جنگ اقتصادی صدام رو ساقط کردن حالا که ضعیف شد بهش حمله کردن در سوریه با جنگ عقیدتی وارد شدن حالا رژیم صهیونیستی داره و آمریکا دارن سود میکنن با جنگ علمی میان دانشمندامون رو وسط تهران ترور میکنن چنگ اتمی برای هیچ کشوری صرف نمیکنه چون اگه شروع بشه تبعاتش به قدری طولانیه که اقتصاد و فرهنگ جهان تحمل نخواهد کرد
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 3
    از حال احوالاتت معلومه جنگ بشه یا تسلیم میشی یا میری ددر
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    جواب منطقی بده وقت ملت رو نگیر اَه!!
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    خود آمریکا هم برای ساخت هواپیماهاش از خارج از کشور هم کمک میگیره! مثلا برای ساخت یه مدل پهباد که الان اسمش یادم نیست خودشون اعلام کردن موتورشو از یه شرکت انگلیسی میخرن! پس اشکالی نداره که ماهم دوربین یا تجهیزات جانبی از خارج برا هواپیماهامون بیاریم هرچند بومی سازی بهتره ولی مهم اون طرز فکر و قدرت علمی هست که این قطعات رو جمع و یه پهباد به وجود میاره! پس لطفا موج منفی ندید و قدر بدونید!
  • اسماعیل ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    شما پنج سرباز اسیر مارو نجات بده نمی خوتد به قلب دشمن نفوذ کنی....آقای ناشناس و علی آقا واقع بین...
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    حاظرم قسم بخورم تو یک تروریست تکفیری میشدی اگه تو امریکا بودی اخه چرا جوک میگی خندم گرفت و البته متاسف شدم با این حرفت برا خودت و مشرق
  • ناشناس ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    بعضی دوستان گفتند موشک خلیج فارس به علت اینکه از طریق جی پی اس هدایت نمی شود نمیتونه ناوها رو مورد اصابت قرار بده.البته در سایت انتخاب در مورد کاهش ناوهای آمریکا در خلیج فارس کامنت های فراوانی ازقدرت فوق العاده ی ناوهای آمریکایی نوشتند میتونید بخونید
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    موشک زیر سطحی حوت را یه سرچ بکن شما...
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    دو تا از این پهپادا رو بدند دم مرز تو سیستان بلوچستان که هر دفعه یکسری سرباز و سپاهی ما رو نیان بکشند و ببرند و ما هم نگاه کنیم
  • غرور ایرانی ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    پسر خوب ممد نه محمد چیزی به نام غروز امریکایی شنیدی؟ امریکایی هایی که هواپیمای مسافر بری رو توی هوا مورد هدف قرار میدن این رو بدون و قتی یه پهباد رو ببینه برای خود نمایی هم که شده حتما اون رو میزنه که بگه بله ما قدرتمندیم خیلی جذب فیلم های امریکایی شدی ! یکم که توی واقعیت به جنگهای دهه گذشته امریکا در عراق افغانستان نگاه کنی با یه حساب سر انگشتی میفهمی جنگ رو کی پیروز میشه
  • گلپور ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    یعنی فکر میکنید این بابا چون نظرش رو گفته جیره خور امریکاست؟واقعا بی عقلید.
  • yas ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اینا که انقدر شناسائیشون قویه چرا جلوی قاچاق کالا به داخل و قاچاق سوخت به خارج از کشورو نمیگیرن؟ اصلا چرا یه خودرو درستو حسابی تولید نمیکنن؟
  • yas ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اشهد ان لا اله الا الله
  • محمد ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    عزیزانی که درباره این پرندها اطلاعات دارن سوال آیا ازاینها نمی شود درمرزهای میهن اسلامی مان مورد استفاده قرار گیرد تااین وهابیون ملعون نتوانند فرزندان عزیزمان را مورد آزار قرارندهند
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    جناب ناشناس غیب میگی.اصلا خوزستان رفتی .اصلا خوزستان چند تاشهرستان داره.یه حرفی بزن که باعقل جور دربیاد .اصلا بهتر قبل نظر دادن یه ذره فکر کنی .
  • jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    alzzzzzzzzzzzert pertttttttt
  • افشین تهران ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    جناب اقا پرویز استفاده از بمب اتم با استفاده از شلغم فرنگی فرق داره اونهم در تهران.برای شما که حداقل یک سیستم رایانه ای داری زشته که مثل نادانها سخن پراکنی کنی.درسته که امریکایی ها جنایت کارند اما برای استفاده از بمب اتم در این زمانه به اندازه شما خام نیستند ونه امریکا که هر کشوری که از بمب اتم استفاده بکند در کل جهان با مشکل روبرو خواهد شد که اگر اینجوری نبود حتما در ویتنام استفاده میشد ویا اسراییل علیه عزه ویا لبنان استفاده میکردند اما با اینکه این دو کشور از استعداد خوبی در جنایت برخوردارند این کار را نکرده ونمیکنند چون با اینکار به پایان عمر خود خواهند رسید.چرا که هستند کسانی که با انها این کار را بکنند زیرا که حرمت ان شکسته و استفاده از این جور جنگ افزارها باب میشود.پس شما نترس که ترس نشانه مرگ هست.
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    منظورش آمریکا به عنوان قطب استکباره.
  • أيمن ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    قابل توجه برادران عزيز كه داريد خودنان رو جر ميديد،، ١٤٠ هزار سرباز امريكاهى همين بغل گوشتان شب و روز تجاوز كردند و به اشتباه با موشك يك جوان اهوازى رو هم شهيد كردند و حضرات هيچ غلطى نكرديد حالا براى چند عكس اينطورى عروسى ..... تان گرفتيد؟؟؟؟؟ اگر دين نداريد حداقل سيرت نظر داشته باشيد
  • حسن از شیراز ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    احتمالاً اینا از ترس اینکه موجود ناشناخته در عرشه ناو آنها را هدف قرار ندهد همگی به پرواز درآمدند نه برای زدن پهباد ما.
  • حسن از شیراز ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    دادا ما ادعا نمی کنیم فقط افتخار می کنیم که فرزندان این آب و خاک می توانند همین، حالا شما اگه ناراحتی کمی آب بخور!!
  • از امریکا ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    ما ایران را زیر پا میگذاریم/usa
  • محمد ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    بنظرت چرا هواپیماهای آمریکایی برای این پهپاد بلند شدن؟ شاید فکر کرده ای چون آمریکاییا کفتر باز بودن؟
  • محمد ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    جناب آرش! با این پهپادها چطوری می شه سربازها رو آزاد کرد؟ یک کم درباره یادداشتی که می ذاری فکر کن البته با پهپاد یا بعضی تجهیزات نظامی دیگه میشه پیشگیری کرد.
  • محمد ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    سربسته بگم که خیلی از این چیزایی که گفتی یا مشابهشون رو خودمون تولید می کنیم اون کشورهام می دونن. البته بعضی چیزایی هم که گفتی در حد قطعه است که وقت و هزینه گذاشتن برای تولیدش وقتی تو بازار فراوونه عقلانی نیست
  • فرهاد ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    وقتي كه آمريكا با آن همه قدرتي كه از دم مي زند،اين چنين در مقابل ايران ناتوان است.فكر كنيد عربستان سعودي چه حرفي براي گفتن خواهد داشت. پاينده باد خليج هميشه فارس
  • حسین ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    با ناشناس تحت لوای انگلیس موافقم! راست میگویه! :)
  • حسین ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    حیف پهپاد نیست؟!
  • حمید ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اگه میتونست تو این سی و اندی سال این کارو میکرد،واقع بین باش و سرتو از زیر برف بکش بیرون ما کمتریم ولی خدا با ماست،به خواست خدا یه روز به حساب اونا مخصوصا اسراییل میرسیم و بدونین که اون روز خیلی خیلی نزدیکه،حالا اگه شما هم میترسی اشکالی نداره،ما تو خط مقدم هستیم و هیچ وقت میدونو حالی نمی کنیم
  • حسین ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    فکر نمیکنم اینطور باشه، شناورهای نطامی هم طبق قوانین حریم ممنوعه دارن، البته من اطلاع دقیق ندارم. دوستان مطلع آگاهمون کنند
  • حمید ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    ناشناس دوم خیلی جواب خوشگلی دادی
  • از امریکا ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    صدای فروپاشی شما ایرانیان از درون و بیرون به زودی به گوش جهانیان خواهد رسید.../ USA
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
    0 0
    راس هرم حاکمیت نشون داده که هیچ تمایلی به تنش نداره همه این کارها هم جز برنامه تبلیغات نظامیه.
  • سید ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    امریکا و متحدانش قدرت پوشالینی پیش نیستم،اونها نمیتونن در برابر اراده و ایمان یه ملت بزرگ و انقلابی بایستند
  • آریا ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    جو گیر شدی ها
  • حسینی ازنوجانی ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    پهبادها کابوس کرکسها هستند
  • حجت ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    IR655 چیز دیگه ای می گفت جانم!!
  • رضا ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    اینجور دروغگویی خاص و ویژه فتنه گران و خودباختگان داخلی است. چراکه رویت پهباد با چشم خیلی کم اتفاق می افته و این به خاظر ارتفاع پرواز و کوچکی و البته رنگ عموم پهبادهاست و عملا کسی جز رادارها قادر به دیدن پهبادها نیستن. این جور دروغگویی ها دیگه نخ نما شده.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    برادر زاده جان اقتدار اونه كه براي آزادي شهروندت از دست تروريست ها ارتشتو بسيج كني ،،، نه اينكه بادبادك هوا كني و هي اينو اونو تهديد كني
  • mohsen ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    برای این پهپاد ها رادار لازم نیست چون با صدایی که داره راحت از فاصله پنج کیلومتری مشخص هست شاید طرف آمریکائی خویشتن داری کرده
  • علیا ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    فکر کنم شما شرکت صا ایران رو یک شرکت خارجی و اروپایی یا شرق آسیا تصور میکنی. عزیزم به اسم شرکت توجه کن: "صا ایران"
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    نکنه اونهایی که منفی دادند دارند منکر دو خط اول این جانباز عزیز میشند؟
  • امیر ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    از سال 2006 که جنگ 33 روزه را دارندگان هزاران بمب هسته ای به مقاومت باختند ما برای درگیری با خود شیطان بزرگ روزشماری می کنیم. یکی گفته پهپاد آمریکایی تو خوزستان مانور می ده واقعا هیچ اطلاعی نداره، عزیز من خوزستان که هیچی اگر فقط به مقدار کمی به آب های سرزمینی ما نزدیک بشن کارشون تمومه، RQ170 رو که گرفتیم برای مهندسی معکوس بود و قبل از اون SCAN EAGLE رو کپی سازی کزده بودیم و اونقدر برای ما پیش پا افتاده شد که یه فروند هم به روس ها دادیم. من آرزو دارم به حول وقوه الهی حد اقل یه ناو هواپیمابرآمریکایی رو تو خلیج فارس منهدم کنیم و یا حتی به غنیمت بگیریم و این دور از دسترس نیست. کافیه اولین راکت ها به سیستم راداری اون بخوره دیگه کارش تمومه مخصوصا با موشک های نقطه زن ایران!! ان تنصروالله ینصرکم در ضمن کسانی که مرعوب دشمن هستن باید برن یه فکری به حال خودشون بکنن. مردم کوفه در سال 61 کمی قبل از محرم با جنگ روانی بنی امیه دور مسلم راخالی کردند.
  • سپاهی ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    برادران مشرق نیوز حداقل با مسئولین سپاه هماهنگ کنید!! خود سردار حاجی زاده فرمانده سپاه در مستندی که چند ماه پیش از ثریا درباره آر کیو پخش شده بود گفته بود فیلم برداری ما از ناوهای امریکایی کاملا یک کار روتین هست و خود آنها هم این پهپادها رو می بنین ولی در آب های آزاد مشکلی نیست و خود آنها هم از شناورهای ما فیلم برداری می کنن و ما هم از شناورهای آنها
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    قابل توجه اقای ظریف
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    قابل توجه اقای ظریف الممالک
  • محمد ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    منظور من مردم آمریکا نبود منظورم قطب استکبار آمریکا بود
  • امیر ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    ریز می بینمت یانکی!
  • امیر ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    جالبه تویی که از کویت این نظر رو دادی نمی بینی همه کویت کمپلت تحت اختیار استکباره و حکومت دموکراتیک ! آل صبح با تکیه بر جهانخواران که قطعا عاشق چشم و ابروی این ملخ خوارها نیستند بلکه دنبال نفت آنهایند به زور سر پا ایستاده! راستی از جنایت های سربازان صدام در کویت چیزی یادت نمونده؟ شاید خودت یادت نیاد از مادرت که سنش قد می ده بپرسی روشن می شی!
  • امیر ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    یکی از جنبه های طرح انسداد مرزها قطعا به پهپاد ها مربوط می شه و این کار تا حد خیلی خوبی انجام شده و به همین خاطر نفوذ این گروهک ها به حاشیه نوار مرزی محدود شده و البته کارهای زیادی باید انجام بشه که اطمینان به 100% برسه.
  • امیر ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    آدم ها کلا دو دسته اند یا استقلال طلبن که برچسب جنگ طلب می خورن و یا بی غیرتند که به خودشون می گن صلح طلب و چیزی تو این مایه ها. از حرفات معلومه که نه دوران جنگ رو درک کردی ونه در این باره مطالعه کردی! ما اهل تجاوز و آغاز هیچ جنگی نیستیم ولی دست متجاوز رو قطع می کنیم و منتظریم کوچکترین خطایی از اونها سر بزنه تا انتقام خیلی از جنایت ها یی که در حق این مردم مرتکب شدن بگیریم! حالا اگه کسی هم غیرت نداره که با دشمن بجنگه می تونه فقط تماشا کنه!
  • امیر ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    اولین پهپاد مهاجر بود که به ابتکار شهید مهاجر برای شناسایی در جنگ مورد استفاده قرار گرفت و این بعد ها ارتقا پیدا کرد و امروز پهپاد مهاجر 4 و نسل های دیگه رو داریم. به جز شناسایی در عملیات رزمی هم از پهپاد استفاده می شه که کمترین نفعش حفظ جان خلبانان است وهمه این ها در مجموع بازدارندگی رو بالا می بره و فایده اش اینه که دشمن جرات نمی کنه درگیر بشه فکر کنم اگه خودت بخوای تا حدی متوجه شدی و اگه متوجه نشدی یه سر به اخبار افغانستان و پاکستان بزن ببین آمریکا با این پهپاد ها چکار می کنه و می تونی این سوال رو از خودت بپرسی چطوره که تو ایران جرات این کار رو نداره؟
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    چه خویشتن داری؟؟_پهپاد که یک وسیله پرنده سرنشیندار نیست که طرف امریکایی بخواد خویشتن داری بکنه!
  • علي ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    جانم ايران
  • محمد ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    خويشتن‌داري كرده كه ابهتش بريزه و آبروش بره؟! محسن چي فكر كردي اين نظر رو نوشتي؟!
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    در تأييد صحبت‌هاي افشين‌خان و تكميل آن عرض كنم اسرائيل كشور نيست، رژيم غاصب صهيونيستي است. ضمناً پرويز خان؛ پاشو پاشو صبح شده!
  • محمد ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    با محمد موافقم. ما ظالم رو حذف خواهيم كرد. هر جاي دنيا كه باشه.
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    امیرجان . آخه کدوک کار خوب؟ میان میزنن در میرن. مکلا تا آدم یکی از عزیزانش جزو یکی از این گروگان ها نباشه نمیفهمه
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۳۰
    0 0
    تو دیگه حرف اضافی زدی. وجود درین بیاین تا جنازه هاتون برگردونیم
  • احمد ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    ناشناس جان یه کم بیشتر فکرکن ضرر نمی کنی عزیزم ناوها اجازه نمی دهند کسی ازشون عکس وفیلم بگیره برو خلیج فارس با یه لنج ماهیگیری نزدیک شو به یکی از این ناوها با موبایلت عکس بگیر ببین چی میشه اگه زنده موندی امیدوارم این نظر خنده دارتم عوض بشه
  • امیر شیری ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    0 0
    دوست عزیز اسرائیل کشوری است که در سازمان ملل عضو است پس وجود داره اما از دید امام راحل(ره) یک رژیم غاصب و جعلی است و دیدگاه ما بر این اساس است که عنوان میکنیم رژیم صهیونیستی
  • افشین تهران ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 1
    فعلا ما در هر مراسم و راهپیمایی امریکا را زیر پای کوچک وبزرگ میگذاریم وحالشو میبریم.
  • افشین تهران ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    اب بریز اونجایی که میسوزه.حسودیت کرد که شما هنوز ملخ میخورید وما پهباد بدون سرنشین میسازیم و روی ناو قیمتون میپرونیم.در ضمن چند سالته ؟بعد از حمله صدام به کویت بدنیا امدی یا قبلش.
  • افشین تهران ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    اخه بیغیرت ایران تا حالا کدوم جنگ رو راه انداخته؟اما اگه منظورت اینه که از ترس جنگ هر کولی که خواستند بدیم واگه به کشور وناموس ومال وجان ملت هم تجاوز کردند مثل شما تعارف هم بزنیم که ما جنگ طلبیم وافتخار هم میکنیم.
  • محمد ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    يك سامانه پيشرفته در دفاع ضد موشكي ايران وجود دارد كه ميتواند مسير حركت موشك اتمي را منحرف كند. مثل منحرف كردن مسير حركت هواپيماي جاسوسي آمريكا. استراتژي ايران در مقابل بمب اتم : تغيير جهت حركت بمب به مبدا شليك
  • م ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    امير خان سازمان ملل يک تشکيلاتي است که ابر قدرتها براي اعمال زور به صورت قانوني براي کشورهاي به اصطلاح جهان سوم تشکيل شده پس لزومي نداره که هر چه آنها قبول دارند ما هم قبول کنيم البته اين به معناي تکروي در قانون گذاري نيست ما مي توانيم به اساس ساختار تشکيل اين رزيم ان قلت وارد نماييم
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    ایرانی ها باید روی ساخت ضد موشک های تاد کار کنند ، البته اگر بتوانند که امیدوارم بتوانند این ضدموشکها در خارج از جو عمل می کند و ترکیه برای گرفتن آنها از آمریکا التماس می کند
  • حسین ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    غلطی نمی تونن بکنن امریکایی ها
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    0 0
    اتفاقا می خوایم به قلب دشمن کنیم و اگه وقتش برسه حتما این کار را میکنیم.
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    0 0
    از تو رویا در بیا کوچولو ما منتظر شلیک اولین گلوله آمریکایی هستیم قبرهاتون را هم همون طوری که تصاویرش منتشر شد و روحیه سرباز هاتون ترکید نز دیک طلائیه کندیم (که البته بعید میدنم از این قضایا خبر داشته باشی).
  • محمدمهران ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    0 0
    به نظرمن سلاه های امریکا خیلی پیشرفته می باشد
  • م ک ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    در جواب اقا مهران بگم داداش دیدی باور نمیکنی بازم ببین باور کن ما میتوانیم
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    0 1
    بله مطمئنا ميشه ناو رو زد ولي متاسفانه فقط 1 ناو نداره . بقيه ناو هاش چه عكس العملي نشون ميدن خدا داند
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
    1 0
    هیچ کشوری نمیتونه طرف ایران بیاد جون ما همه سربازییم بسم الله
  • سیداحدفاطمی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
    2 0
    بسمه تعالی من تنهااین جمله رامیتوانم بگویم که ما توانستیم(مرگ برآمریکا،مرگ براسرائیل،مرگ برانگلیس)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس