بهروز افخمی با حضور در یک برنامه رادیویی نسبت به عدم حضور ابتدایی فیلم «شیار ۱۴۳» در بخش سودای سیمرغ اعتراض کرد. او همچنین گفت: خواستم فیلمی بسازم که هیچ جشنواره خارجی‌ای آن را نپذیرد.

به گزارش مشرق، «سودای سیمرغ»، در بخشی از برنامه شب گذشته خود٬ 20 بهمن ماه که بطور زنده از محل برگزاری سی ‌و دومین برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر در برج میلاد روی موج رادیو گفتگو پخش می شد با بهروز افخمی، سیدجمال ساداتیان، محمدرضا شهیدی فر، سیاوش حقیقی، مهدی انصاری و دکتر سیدبشیر حسینی گفتگو کرد.افخمی: «چ» بازگشت حاتمی کیا به دوران خوب سینمایی اش است.

در ابتدای برنامه بهروز افخمی، کارگردان فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و سیدجمال ساداتیان، تهیه کننده این فیلم میهمان ویژه سودای سیمرغ بودند. وی در این گفتگو بیان داشت: «کمتر از نصف فیلم ها را تاکنون دیدم و مطابق سنوات قبل هم فیلم خوب داریم و هم فیلم بد. من از فیلم های «چند مرت مکعب عشق» که پدیده جشنواره بود خوشم آمد. همچنین از فیلم «قصه های» خانم بنی اعتماد بخصوص از اپیزود آخرش و همچنین از فیلم «چ» که بسیار خوب به تاریخ انقلاب پرداختند. فیلم خوب و گیرایی است و فکر میکنم آقای حاتمی کیا برگشت به دوران خوبش.»

افخمی: در جشنواره امسال، برخی سعی کردند با فضاسازی برخی فیلم‌های خوب را از دور مسابقه خارج کنند

افخمی در پاسخ به این سوال که «آیا حذف فیلم های ضعیف کارگردانان بزرگ در بخش مسابقه جشنواره ایرادی دارد؟»، عنوان کرد: ایرادی ندارد اما طرف دیگر هم این است که هیئت انتخاب باید هیئت انتخاب مطمئنی باشد تا خدای نکرده لابی گری و گانگستری در آن نفوذ نکند. متاسفانه امسال با حرف‌هایی که شنیدم و اعتراضی که بعدها ابراهیم حاتمی کیا به حذف «شیار 143» کرد و آن حرفها را تکمیل کرد متوجه شدم در هیئت انتخاب همین اتفاق البته بدون نتیجه افتاده است. یعنی کسانی سعی کردند با فضاسازی فیلم یا فیلم هایی خوب را از دور مسابقه خارج کنند که ناموفق هم بودند.

افخمی: درشرایطی که دولت مدعی است سینما را به اهالی آن واگذار کرده، باید از لابی گری و گانگستربازی در هیئت داوران جلوگیری کرد

وی در ادامه افزود: باید در سال‌های بعد مراقبت کرد تا این چنین داورانی که سعی در بکاربردن چنین روش های سخیفی دارند در هیئت انتخاب نباشند. این خیلی بد است که وقتی در شرایط جدید دولتی می آید که ادعا هم می کند که می خواهد پس بکشد و سینما را به اهالی آن واگذار کند، آن وقت یک عده فکر کنند این جای خالی دولت را می توانند با لابی گری و فشارها و گانگستربازی هایشان پر کنند.»

در ادامه افخمی درخصوص سینمای انقلاب اسلامی و آنچه بعد از انقلاب اسلامی رخ داده است بیان داشت: «ما در ابتدای انقلاب آنقدر انقلابی بودیم که اگر امام می گفت سینما لازم نداریم، ما هم می گفتیم چشم. اما این سینمایی که امروز داریم به نظرم از ماهیت سینما فاصله گرفته است. یعنی 80 درصد تماشاکننده فیلم ها در دنیا جوانان هستند اما در سینمای ایران ما با سیاست های منظم دولتی این تماشاگران را از سینما بیرون کردیم.»

نتیجه سیاست‌های سینمای امروز می شود تلاش برای راه رفتن روی فرش قرمز و گرفتن جایزه جشنواره‌های خارجی

وی در توضیح این موضوع بیان داشت: امروز نوع فیلمی که ساخته می شود بیشتر برای وزارت خارجه، ویترین دیپلماتیک و جشنواره های خارجی است. برای این است که بگوییم ما سینمای اندیشمند و فرهیخته ای داریم. و البته نتیجه طبیعی اش این می شود که بسیاری از سینماگران از برنامه های دولت هم جلو می افتند برای راه رفتن روی فرش قرمز و گرفتن جایزه جشنواره های خارجی و... اساسا اینگونه تربیت می شوند. به نظرم اگر دولت خود را پس بکشد سینماگران بتوانند به ماهیت اصلی سینماگران برگردند و آن 80 درصد مخاطب از دست رفته به سینما بازگردند.

خواستم فیلمی بسازم که هیچ جشنواره خارجی‌ای آن فیلم را نپذیرد

بهروز افخمی در انتها بیان داشت: من خواستم فیلمی بسازم که هیچ جشنواره خارجی آن را نپذیرد.

ساداتیان نیز در ادامه بیان داشت: برای ما حضور در برج میلاد و جمع اهالی رسانه از اهمیت بالایی برخورار بود. خیلی مهم بود در اولین واکنش نظر مخاطبان و منتقدان رسانه ای را ببنیم.

حسینی: در «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» خانواده ایرانی با همه ارزش‌هایش نشان داده شد

در ادامه برنامه سیدبشیر حسینی درخصوص این فیلم گفت: من درمورد آثار آقای افخمی همیشه منتظر تماشای یک اثر خیلی خوب یا خیلی بد هستم. چراکه کارگردان جسور و شجاعی اند و به دنبال تکرار نیستند، لذا احتمال وقوع هرگونه اتفاقی در فیلم هایشان هست. اما این فیلم بسیار برای من فیلم دلنشین بود. خانواده ایرانی با همه ارزش هایش، حجب و حیایش در این فیلم نمایش داده شد.

سیاوش حقیقی نیز میهمان دیگر «سودای سیمرغ» نهم بیان داشت: از اواسط فیلم بیرون آمدم چون نظر من را تامین نمی کرد و فکر می کنم ظرف مناسبی هم برای این کار انتخاب نکردند. حتی آنونس های فیلم بهتر از خود فیلم بود و طبق معمولی قصه نداشت.

محمدرضا شهیدی‌فر، آخرین میهمان «سودای سیمرغ» نیز در خصوص فیلم آقای بهروز افخمی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» خاطرنشان کرد: «یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال پرداختن به احوالات و کارکردهای یک خانواده ایرانی است و فیلم آقای افخمی نیز از این جنس بود.»

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»؛ نقد سبک زندگی غربی و شرقی

وی افزود: «آقای افخمی از جمله کسانی است در سینمای ما که خوب آرمان ها و دغدغه های مردم را می شناسد و هم زبان سینما را لذا آثارشان به خوبی با مردم ارتباط برقرار می کند. به نظرم در این فیلم هم نقد شکلی از زندگی غرب و هم نقد شکلی از زندگی مشرق زمین را شاهد بودیم. فیلم صریحی که از خانواده ایرانی و از مفهوم، قابلیت ها و کارکردهای خانواده ایرانی می گوید، به علاوه موضعش را در قبال سبک زندگی غربی و شرقی معلوم می کند.»

تماشای «خانه پدری» آدم را عصبانی می‌کند

شهیدی فر با مقایسه دو فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری و فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی بیان داشت: فیلم آقای افخمی که به در مقابل فیلم آقای عیاری که برخلاف اینکه اصلا دوست ندارم راجع به آن حرفی بزنم، فیلم شریف و باحیایی است. در مقابل، «خانه پدری» فیلمی است که آدم را عصبانی می کند و علی رقم چیردستی آقای عیاری که غیرقابل کتمان است و آبروی ای که ایشان برای سینمای این کشور آوردند بسیار است و خود ایشان فرد محترم و صاحب عزتی هستند اما بسیار آزاردهنده است.

وی در ادامه بیان داشت: این فیلم خیانت به تاریخ و مردم این سرزمین است. وقتی مردم را اینچنین تعریف کردند به نظرم دیگر در آن هیچ امر قابل اثباتی وجود ندارد. حرف زدن درباره یک دروغ هم باید به نیتی باشد و برای تأثیر که آن هم در فیلم دیده نمی شود، جز اینکه بگوییم ایشان در دوره ای فیلم را ساختند که عصبانی و ناراحت بودند و البته این در فیلم نیز دیده می شد.

شهیدی فر گفت: طبیعتا ملت نیز این فیلم را پس خواهند زد. کسی منتظر نمی ایستد که شما به او توهین و بی احترامی کنید، تاریخش را تحریف کنید، آدرس های ناصواب و نادرست به او بدهی و بعد چیزی نگوید.

شهیدی فر: «خواب زده ها» سوء استفاده از باورهای مذهبی مردم است

وی در انتها در خصوص فیلم «خواب‌زده‌ها»ی آقای جیرانی بیان داشت: دست یازیدن به سینمایی که حیا و نجابت در آن معنا ندارد باعث تأسف است. باعث حیرتم بود که همه نجابت و حیای این نسل و نسل قبلی مردم را زیر سوال ببریم تا کمدی خلق کنیم که آن هم محقق نشد و از عشق مثلثی به عشق مربعی رسیده ایم. و به نظرم این فیلم سواستفاده از باورهای مذهبی مردم است، بیان سینمایی ناقصی دارد و به علاوه نه تنها کندی نیست بلکه هجو محض است.

«سودای سیمرغ» برنامه ای رادیویی است که به مناسبت برگزاری سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر هر شب رأس ساعت 18 از رادیو گفتگو موج 103.05 مگاهرتز پخش می گردد.



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس