کیانوش عیاری در ابتدای این نشست با اشاره به توقیف 3 ساله این فیلم گفت: طی 25 اکرانی که تا به حال این فیلم داشته است با بازخوردهای متفاوتی مواجه شدهام و بعضی از مواقع مخاطبان از تلخی فیلم سخن میگویند اما همگی بر این نکته تأکید دارند که فیلم نباید 3 سال در توقیف میماند.
وی با اشاره به موقعیت اکران فیلم برای سال آینده گفت: هنوز نمیدانم این فیلم اکران میشود یا نه اما ایده دیده شدن فیلم یک حسرت برای من است که اگر این هم به نتیجه برسد مأموریت من تکمیل میشود.
عیاری در پاسخ سؤالی مبنی براینکه چگونه به داستانی اینگونه واقعگرا میرسید، گفت: من فیلمسازی اجتماعی نیستم و علاقهای به آن هم ندارم اما نقشی در جامعه خودم ایفا کنم که باید پاسخگوی آن باشم.
وی افزود: رسالتی برای سینما و خودم نیز قائل نیستم و معتقدم یک فیلم باید بازتاب واقعی جامعهای باشد که در آن زندگی میکنیم و اگر سازنده فیلم چیزی در جنته داشته باشد باید بر روی پرده آن را نشان دهد.
عیاری در پاسخ به سؤال دیگری که آیا تلخی و سیاهی فیلم تصویری غیرواقعی را از ایران نمایش میدهد، گفت: من داور جشنواره فیلم فجر هستم و همیشه از دیدن موضوعات کلیشهای که بر روی پرده میرود آزرده میشوم اگر «خانه پدری» را ساختهام دست روی موضوعی گذاشتم که دغدغهام بوده است.
وی با اشاره هب اینکه این موضوع در ایران بسیار رخ میدهد، گفت: سالها قبل بود که در شمال شهر تهران دختری به دست پدرش کشته شد و از این نوع موضوعات در کشور زیاد اتفاق میافتد اما باید به این نکته نیز اشاره کنم که داستان «خانه پدری» تمام جامعه در بر نمیگیرد.
عیاری با اشاره به اینکه جامعه ایران سرشاراز سیاهی است، گفت: از من نخواهید خودسانسوری کنم و در مورد مسائل حاشیهای مانند اقتصاد فیلم بسازم داستان «خانه پدری» موضوع تعصباتی است که متأسفانه در کشور زیاد رخ میدهد.
کارگردان «خانه پدری» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مقصود اصلی این فیلم چیست، گفت: من نمیخواهم باری را به دوش مردم و مخاطبان بگذارم داستان فیلم یک واقعیت از اجتماع است که باید به آن پرداخته شود پس حتماً نباید فیلم موضوعی مانند مشکلات اقتصادی باشد.
وی با اشاره به بازی مهدی و ناصر هاشمی در فیلمهایش گفت: برای بازی کردن جوانی و نشان دادن گذر زمان کسی را بهتر از این و برادر پیدا نکردم.
وی با بیان اینکه ایده اولیه داستان از اتفاقی شکل گرفت که سالهای پیش از انقلاب در اهواز رخ داده است، گفت: این اتفاق سالها ذهن مرا درگیر خودش کرده بود و تبدیل به یکی از دغدغههایم شده بود که باید به آن میپرداختم.
عیاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی غافلگیری داستان از یک مرثیه خاطرنشان کرد: کار درستی نیست که تماشاگر را دچار احساسات رقیق کنیم و تلاش کردم تا حد ممکن از بارهای عاطفی استفاده نکنم چرا که استفاده از خرد و عواطف به تنهایی عادلانه نیست.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر استفاده از خشونت بیش از حد در صحنه قتل در این فیلم گفت: مطمئناً این سکانس باید تأثیر منفی بر روی مخاطب بگذارد چرا که بسیار تلخ و دردناک است.
وی افزود: در فیلم بعد از صحنه قتل اتفاق خاصی وجود ندارد و ادامه فیلم به صورت زنجیروار به هم وصل میشود بنابراین چارهای نبود جز این که این صحنه در ابتدای فیلم در ذهن تماشاگر هک شود.
عیاری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه ایران کمترین آمار خشونت برعلیه زنان را در دنیا دارد پس چرا فیلم باید به این موضوع بپردازد، گفت: حتی کشورمان در رده مطلوب هم قرار داشته باشد ما در حصار و زیستگاه خودمان نباید شاهد این موضوعات باشیم.
وی با اشاره به موضوع ممیزی فیلم برای اکران گفت: وضعیت اکران خانه پدری هنوز مشخص نیست و ما فقط یک پروانه موقت برای نمایش جشنواره داریم و البته قسمتهای اصلی فیلم که مشکوک به ممیزی است را نمیتوان دست زد زیرا اسکلت فیلم به هم میریزد.
* هاشمی: وقتی با عیاری کار میکنم به یک نابازیگر تبدیل میشوم
مهدی هاشمی بازیگر فیلم «خانه پدری» در پاسخ به سؤالی که چه تفاوتی بین آثار سینمایی و سریالهای عیاری وجود دارد،گفت: سینما یک اعجاز است و قرار است طی 90 دقیقه تمام شود پس این اعجاز باید به مخاطب القا شود اما سریال راه طولانیتری را طی میکند.
وی با اشاره به کار کردن با بزرگی مثل عیاری گفت: من قبل از کار کردن با آقای عیاری یک بازیگر حرفهای بودم و البته هستم اما وقتی جلوی دوربین آقای عیاری میروم به درجه هنروری میرسم.
هاشمی افزود: در کار با آقای عیاری من خودم را رها و خالی میکنم که آقای عیاری تمام بازیها را شکل دهد و فیلم به کمال برساند.
* حسینی: سینمای عیاری تأثیرگذارترین سینمای دوران زندگیام بوده است
شهاب حسینی بازیگر فیلم «خانه پدری» با بیان اینکه کار کردن با عیاری از افتخارات بزرگم بوده است، گفت: در این فیلم در اپیزود آخر بازی کردهام که امیدوارم باز هم این فرصت نصیبم شود که با آقای عیاری کار کنم.
حسینی در ادامه با اشاره به اینکه سینمای افرادی مانند عیاری و اصغر فرهادی با دیگر فیلمسازان بسیار متفاوت است، گفت: حمید سمندریان استادم همیشه به من میگفت فیلم خوب فمیلی است که بعد از اتمام شما را به فکر وادارد پس باید با حسننظر بهتری این فیلمها را دید.