مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: بارش برف در اغلب استانهای کشور تا فردا ادامه دارد و از روز چهارشنبه سامانه سرما و برف از کشور خارج می شود.

وصل شدن آب و برق همه شهرهای شمالی/ قطع خطوط مواصلاتی به روستاها/ آماده‌باش ناجا در استانهای گیلان و مازندران

به گزارش مشرق، منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربت است و به شکراندرش مزید نعمت. در این بهار و پاییز نالیدیم از نباریدن نعمت، گریستیم بر خشکسالی و خواندیم نماز باران تا شاید مورد عنایت الطاف الهی قرار گیریم و زندگی، قطره قطره بر ما ببارد. شکر و بازهم شکر که دعاهایمان در زمستان مستجاب شد؛‌ آسمان غرید و زمینیان از سرما لرزیدند، قطره های باران بی عجله یکی پس از دیگری یخ بستند و آرام آرام لحافی سفید بر سر زمین کشیدند.
بارش برف و سرمای هوا برای خیل عظیمی از هموطنان باعث شادی و برای برخی همراه با اندوه بود. بسته شدن جاده ها،‌ قطعی آب و برق برخی مناطق،‌ نبود آذوقه، لغو پروازها و ترس از جان کام بسیاری از ایرانیان را تلخ کرد. گرچه مسئولان با همراهی نیروهای مردمی 24 ساعته در تلاش هستند تا مشکلات برطرف شوند و لذت برف بازی در کنار تعطیلی مدارس کام همه دانش آموزان را شیرین کند.

بارش سنگین برف موجب تعطیلی مدارس، لغو پروازها، قطعی آب و برق و گرفتار شدن در جاده ها شد که در ادامه به جزئیات این حوادث می پردازیم:

وصل شدن آب و برق استان های شمالی پس از چند روز

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: بارش برف در اغلب استانهای کشور تا فردا ادامه دارد و از روز چهارشنبه سامانه سرما و برف از کشور خارج می شود.

سردار احمدرضا رادان در تشریح آخرین امدادرسانی به مردم گرفتار در برف دو استان گیلان و مازندران، گفت: تمام نیروهای انتظامی در این دو استان در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

وصل شدن آب و برق همه شهرهای شمالی/ قطع خطوط مواصلاتی به روستاها/ آماده‌باش ناجا در استانهای گیلان و مازندران

وی با اشاره به ورود ماموران یگان ویژه به مناطق برف‌زده گیلان و مازندران، گفت: همچنین در راستای امدادرسانی هر چه سریع به مردم محبوس شده و تامین نظم و امنیت، از روز گذشته تاکنون یگان‌های ویژه به کار گرفته شدند و همچنان امدادرسانی ادامه دارد.

"همایون حایری" مدیرعامل شرکت توانیر که به منظور رسیدگی به وضعیت تامین برق شهرهای برفگیر شمال کشور به استان مازندران سفر کرده است، صبح امروز (سه شنبه) از تامین برق تمام شهرهای استان مازندران و بویژه غرب این استان خبر داد و افزود: هم اکنون تمام ایستگاه های 63 و 20 کیلوولت در این استان برقدار هستند.

"حمیدرضا جانباز" مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب از تامین آب تمام شهرهای مازندران به جز شیرود و نشتارود خبر داد و گفت: در شهرستان تنکابن که وضعیت بحرانی درمقایسه با سایر مناطق دارد، آب شهر تنکابن 100 درصد تامین شده است.

{$sepehr_album_9340}

بخش وسیعی از شهروندان تنکابن و رامسر در غربی‌ترین مناطق استان مازندران طی ۴۸ ساعت گذشته از داشتن آب و برق محروم شده و به دلیل تعطیلی فروشگاه‌ها و نانوایی‌ها در تامین نیازهای غذایی با مشکل مواجه شده‌اند.

از سه روز گذشته بارش برف سنگین در مازندران، ارتباط بسیاری از راههای روستایی را قطع کرده و شهر‌ها و روستاهای منطقه همچنان در محاصره برف هستند. اگرچه از ساعات اولیه بارش سنگین برف در مازندران، نیروهای امدادی از استانداری، هلال احمر، راهداری و... راهی مناطق برف گیر شده‌اند، اما به دلیل برودت بالای دما و یخ زدگی، کار به کندی صورت می‌گیرد.

بسیج شدن سپاه، ارتش و نیروهای هلال احمر برای امداد رسانی

وزیر کشور به منظور مساعدت نیروهای مسلح در امر امدادرسانی به مردم مناطق غرب استان ، طی نامه‌های جداگانه از رئیس ستادکل نیروهای مسلح، فرمانده ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواست تا همکاری لازم را با مسئولان استان به عمل آورند.

وصل شدن آب و برق همه شهرهای شمالی/ قطع خطوط مواصلاتی به روستاها/ آماده‌باش ناجا در استانهای گیلان و مازندران

بعد از مشخص شدن ابعاد گسترده بحران بارش برف در استان های گیلان و مازندران و لزوم حضور گسترده و منسجم سپاه و بسیج در این امر، سردار سرلشکر جعفری دستور ویژه برای کمک به مردم و دستگاه های مسوول را به فرماندهان سپاه های این دو استان صادر کرد.

به گفته سردار شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکنون 18 گردان در استان گیلان و 12 گردان در استان مازندران کار امداد رسانی به مردم و کمک به دستگاه های مسئول را انجام می دهند.

حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز از هماهنگی با سپاه برای در اختیار قرار دادن تجهیزاتش برای برف‌روبی و ارائه خدمات در مناطق برف‌زده به ویژه گیلان و مازندران خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت در شهرستان چالوس بهتر شده اما در برخی شهرها نظیر تنکابن مشکلاتی وجود دارد که در هماهنگی‌هایی که با مدیریت بحران استان‌های تهران، البرز، سمنان، گلستان و قزوین انجام دادیم، بنا شد تا این استان‌ها دستگاه‌های برف روب خود را به مدت یک هفته به استان‌های گیلان و مازندران منتقل کنند.

امیر محمد محمودی معاون اجرایی کل ارتش با اشاره به دستور فرمانده کل ارتش درخصوص امداد رسانی گفت: فرمانده کل ارتش روز گذشته دستورات لازم و اکیدی به یگان‌های مستقر در منطقه گیلان و مازندران برای امدادرسانی و کمک‌های لازم به مردم محاصره شده در برف، صادر کرد.

{$sepehr_album_9341}


وی افزود: در این راستا ارتش با اعزام تجهیزات مهندسی مانند بلدوزر و لودر و خودروهای سنگین‌ کمک‌دار و آمبولانس و تجهیزات پزشکی و دارو و همچنین نیروی انسانی به منظور پاکسازی معابر و برف‌روبی، اقدام کرده است
.

نجات 16 زن باردار گرفتار در برف

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز با اشاره به امدادرسانی در عملیات برف و کولاک از 10 بهمن تا روز گذشته گفت: 23 استان آذربایجان شرقی و شرقی، اردبیل، اصفهان، ایلام، چهارمحال بختیاری، خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، زنجان، فارس، قزوین، قم، سمنان، کردستان، کرمانشاه، کرمان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی و یزد تحت تاثیر بارش برف قرار داشتند که به 15 هزار و 100 نفر از هموطنان امدادرسانی شد. ضمن اینکه 3 هزار راه و 900 مسافر در راه مانده اسکان اضطراری داده شدند و 115 نفر در جریان برف مجروح شدند که 91 نفر از آنها به مراکز درمانی منتقل شدتد.

وصل شدن آب و برق همه شهرهای شمالی/ قطع خطوط مواصلاتی به روستاها/ آماده‌باش ناجا در استانهای گیلان و مازندران

وی ادامه داد: در این طرح همچنین به 16 زن باردار امدادرسانی شده و هزار و 190 خودرو که در برف گرفتار بودند رهاسازی شدند.


نجات 1517 گرفتار در برف

امدادگران گیلانی نیز از ابتدای بارش برف از چهار روز گذشته تا صبح امروز (سه شنبه)، یک هزار و ۵۱۷ نفر از افراد گرفتار در برف را نجات دادند.

انتقال 82 مصدوم به مراکز درمانی، امدادرسانی به یک هزار و 435 نفر از مصدومان به صورت سرپایی و خدمات حمایتی و اسکان اضطراری به یک هزار و 270 نفر از دیگر اقدمات امدادگران جمعیت هلال احمر گیلان در پی بارش برف در گیلان است.

وصل شدن آب و برق همه شهرهای شمالی/ قطع خطوط مواصلاتی به روستاها/ آماده‌باش ناجا در استانهای گیلان و مازندران

ناصر چرخساز معاون سازمان عملیات امداد ونجات هلال احمر کشور با اشاره به بارش های اخیر در نقاط مختلف کشور گفته است استان های خراسان رضوی، سمنان، همدان، تهران، البرز، اردبیل، قزوین و گیلان برای مازندران و مازندران برای گیلان به عنوان استان های معین خدمات رسانی می کنند.

توزیع 10 هزار و 600 بسته غذایی

پیرحسین کولیوند رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از توزیع 10 هزار و 600 بسته غذایی شرایط اضطراری پیچیده بین متاثرین از برف و یخبندان چهار روز گذشته در 26 استان کشور خبر داد.

وی از اسکان اضطراری و موقت پنج هزار و 200 مسافر زمستانی گرفتار در بارش برف و یخبندان سطح جاده ها در 26 استان برف گیر کشور خبر داد و افزود: این شمار خدمات اسکان اضطراری و موقت از سوی امدادگران هلال احمر در پایگاه های امداد و نجات جاده ای و بین شهری، مساجد بین راهی و راهداری ها انجام شده است.

به گفته سخنگوی سازمانم امداد و نجات هلال احمر ۱۴۲۱ امدادگر در قالب ۴۲۸ تیم با استفاده از ۳۵۰ دستگاه خودروی عملیاتی در جاده ها و استان های کشور برای امدادرسانی حاضر هستند. ضمن اینکه در این مدت ۱۳۰۰ تخت پتو، ۱۰ هزار بسته غذایی، ۴۶۰ هزار قرص نان و ۱۵ هزار بطری آب معدنی در میان حادثه دیدگان توزیع شد.

وضعیت محورهای مواصلاتی

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از بارش برف در جاده های 17 استان خبر داد. سرهنگ محمدحسین حمیدی اظهار داشت: بر اساس آخرین اخبار بارش برف در جاده های گیلان، سوادکوه و چالوس، قزوین، اصفهان، زنجان، چهارمحال بختیاری، مرکزی، کردستان، لرستان، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان، کرمان، سمنان، خراسان شمالی و یزد بارش برف ادامه دارد ضمن اینکه بارش باران در جاده های استان هرمزگان آغاز شده است.


وی ادامه داد: تردد در جاده های برفگیر تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است و ماموران پلیس راه از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ و تجهیزات ایمنی جلوگیری می کنند.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور به رانندگان هشدار داد از ترددهای غیرضرور در جاده های کشور خوددداری کنند و در صورت ضرورت سفر همچنان تجهیزات ایمنی را به همراه داشته و از سلامت خودرو اطمینان حاصل کنند.

مدير كل راه و شهرسازي استان گفت: با توجه به شرایط لغزندگی جاده هادر محور شمالی استان، رانندگان حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.

اصفهان: سرهنگ رضا رضایی رييس پليس راه استان اصفهان گفت: تمام محورهاي مواصلاتي استان باز است و در راه‌هاي اصلي استان هيچ مشكلي براي تردد وجود ندارد.

دیواندره: محمدسعید مهربانی رییس اداره راه و شهرسازی دیواندره گفت: بارش برف و کولاک شدید تمامی محورهای مواصلاتی این شهرستان را فرا گرفته است. وزش باد و کولاک که همچنان ادامه دارد موجب کاهش شدید دید در محورهای مواصلاتی این شهرستان شده به طوریکه میزان دید دربعضی محورها به کمتر از پنج متر رسیده است.

وی گفت: به دلیل بارش برف و کولاک، تردد در محورهای مواصلاتی این شهرستان به ویژه محورهای دیواندره - سقز و دیواندره - سنندج به کندی و فقط با زنجیر چرخ در جریان است.

کردستان: محمد راشد مدیر راهداری راه و شهرسازی کردستان از ادامه بارش برف و کولاک نسبتاً شدید در تمامی محورهای استان خبر داد و گفت: رانندگان ضمن پرهیز از سفرهای غیر‌ضروری با احتیاط کامل رانندگی کنند.

‌وی در ادامه گفت: تردد در گردنه‌ها فقط با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.

قم: سرهنگ اردشیر جمشیدی رییس پلیس راه قم گفت: با وجود بارش برف تمامی محورهای مواصلاتی استان باز و تردد در جاده های استان قم با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

وی افزود: رانندگان تا حد امکان از سفرهای غیر ضروری پرهیز کرده و به دلیل لغزندگی جاده ها حتما با زنجیر چرخ تردد کنند.


{$sepehr_album_9342}

طهماسبی- مدیر کل اداره ارتباطات استان مازندران گفت: خوشبختانه، ارتباط شهرهای چالوس، نوشهر، تنکابن و رامسر عادی شد و تنها در 24 سایت ارتباط سیار در مناطق روستایی و کوهستانی قطع است.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان رامسر از 33 سایت موجود، دو سایت شهری و 5 سایت روستایی قطع است، خاطرنشان کرد: در تنکابن هم 8 سایت روستایی و یک سایت شهری از 41 سایت و در چالوس و نوشهر 3 سایت شهری و 4 سایت روستایی از مجموع 56 سایت موجود قطع است.

تعطیلی مدارس در اکثر استان ها

گیلان: مهدی حاجتی اظهار کرد: با توجه به بارش شدید برف و وجود یخبندان تمام مقاطع تحصیلی مدارس گیلان فردا تعطیل است.

 در شهرهای آستارا، تالش، رودبار و ماسال فقط مدارس ابتدایی تعطیل هستند و مقطع راهنمایی و متوسطه باید سر کلاس درس حاضر شوند.

مدیرکل آموزش و پروش گیلان با تاکید بر حضور عوامل اجرایی و مدیران مدارس در محل کار تصریح کرد: عوامل اجرایی مدارس با همکاری اعضای انجمن اولیا برای جلوگیری از حوادث احتمالی مدارس را برف‌روبی کنند.

حاجتی درباره وضعیت تخریب مدارس گیلان خاطرنشان کرد: به دنبال بارش شدید برف 5 مدرسه تخریب شده است.
وی مدارس تخریب شده را در شهرهای اطاقور لنگرود، رحیم‌آباد،‌ تولمات، املش و صومعه‌سرا در مقاطع ابتدایی،‌ راهنمایی و متوسطه عنوان کرد.


کرمان: موسی سالاری مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان گفت: مدارس ابتدایی در شهرستان های بافت، رابر، انار، کوهبنان و ماهان تعطیل اعلام شده اند.

تمامي مدارس كردستان در روز سه شنبه تعطيل شد.

سنندج: بر اساس اعلام مدير روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان، كاهش شديد دماي هوا و بارش برف تمامي مدارس كردستان در روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه را تعطيل كرد.

بارش برف و كاهش شديد دماي هوا از روز شنبه هفته جاري كردستان را فراگرفت و به همين دليل نيز طي دو روز اخير باعث تعطيلي مدارس شد.


یزد: محمدرضا قانع، رئيس روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان يزد گفت: مدارس ابتدايي و دوره اول مقطع متوسطه امروز در سراسر استان يزد تعطيل است.


قزوین: مدارس استان قزوین در همه مقاطع تحصیلی به علت بارش برف و کاهش شدید دما و لغزندگی خیابان‌ها و جاده‌ها تعطیل اعلام شد.

تهران: روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد؛ کلیه مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی مناطق ۱۹گانه و مدارس راهنمایی مناطق یک تا ۵ و دبیرستان‌های منطقه یک و بخش مرکزی منطقه ۸ شهر تهران در نوبت صبح روز سه‌شنبه تعطیل است.

مشاور مدیرکل و رییس روابط عمومی آموزش و پرورش استان تهران گفت: تمامی مقاطع تحصیلی نوبت بعد ازظهر مناطق 19گانه تهران روز سه شنبه (15 بهمن) به علت ادامه بارش برف و یخ زدگی معابر تعطیل است.

گلستان: مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: با تداوم برودت هوا، امروز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه مدارس ابتدایی و راهنمایی استان در شیفت صبح و بعد از ظهر تعطیل است.

همدان: مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: به علت بارش برف مراکز پیش دبستانی و ابتدایی سراسر استان روز سه شنبه در نوبت صبح تعطیل می باشند.

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری نیز برخی مدارس استان همدان در نوبت های صبح و بعد از ظهر به علت بارش برف سنگین تعطیل شده بود.

لرستان: گودرزی‌مهر مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: به دلیل بارش برف در برخی شهرستانهای استان مدارس نوبت صبح مقطع ابتدایی تعطیل شد.

نوبت صبح مدارس ابتدایی شهرستانهای بروجرد، الیگودرز، ازنا، دورود و بخشهای چغلوندی، زاغه، اشترینان، سیلاخور، سپیددشت، زز و ماهرو تعطیل است.

گودرزیمهر گفت: مدارس دوره اول و دوم متوسطه این شهرستانها و بخشها نیز با یک ساعت تأخیر باز میشود.

استان مرکزی: طبق اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی، بارش برفی که به صورت پراکنده از شنبه آغاز شده است، به جهت شدت گرفتن از عصر روز گذشته باعث لغزندگی معابر و برودت هوا شده است، و به دنبال آن امروز کلیه مدارس استان در همه مقاطع تعطیل شدند.

مدارس نوبت عصر نیز در کلیه مقاطع در استان مرکزی امروز تعطیل شدند

زابل: هوشنگ ناظری فرماندار زابل گفت: وزش باد سرد، برف و یخبندان و دمای بیش از 5 درجه سانتیگراد زیر صفر در این شهرستان موجب شد تا مدارس این شهرستان برای چهارمین روز متوالی تعطیل شوند.

تاخیر و لغو پرواز هواپیماها

محمد نخعی مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان گفت: پروازهای فرودگاه بین المللی کرمان به علت شرایط جوی ناشی از بارش برف به تاخیر افتاده است.
نخعی با اعلام این خبر اظهار کرد: در حال حاضر به سبب ریزش سنگین برف در کرمان، پرواز ساعت ۱۹ شب گذشته کرمان به تهران متوقف شده و مسافران همچنان در فرودگاه در انتظار پرواز هستند.
وی بیان کرد: پرواز 1052 شرکت هواپیمایی ماهان نیز که قرار بود ساعت 20 و 40 دقیقه شب گذشته از کرمان به تهران انجام شود تا اطلاع ثانوی به تاخیر افتاده است.
نخعی اظهار کرد: بنا به اعلام شرکت هواپیمایی ماهان پرواز شماره 1055 این شرکت قرار بود ساعت 18 روز گذشته به فرودگاه کرمان وارد شود که به سبب ریزش سنگین برف و احتمال عدم امکان فرود در کرمان، در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران زمین‌گیر شد.
وی گفت: همچنین پرواز هواپیمای BAE ماهان از تهران به کرمان ساعت 19 شب گذشته وارد فرودگاه کرمان شد اما پرواز این هواپیما به مقصد تهران در ساعت 19 و 40 دقیقه به علت شرایط جوی انجام نشده است.
نخعی بیان کرد: مسافران میتوانند جهت دریافت آخرین وضعیت پروازی با سامانه شبانه روزی 199 اطلاعات پروازی تماس بگیرند تا از آخرین وضعیت پروازها مطلع شوند.

وصل شدن آب و برق همه شهرهای شمالی/ قطع خطوط مواصلاتی به روستاها/ آماده‌باش ناجا در استانهای گیلان و مازندران


لغو پرواز کرمانشاه – تهران
شرفایی رئیس فرودگاه کرمانشاه با بیان اینکه این پرواز باید در ساعت هشت و 35 دقیقه با هواپیمایی آسمان در مسیر کرمانشاه به تهران صورت می گرفت گفت : اما پرواز دیگر کرمانشاه به مقصد تهران امروز برقرار است و ظهر امروز انجام خواهد گرفت.

8
پرواز در فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان لغو شد

مدیر روابط عمومی فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان گفت: هشت پرواز به دلیل شرایط نامساعد جوی در فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان لغو شد.

لغو پروازهای فرودگاه‌ ایلام

مجتبی بیاتی مدیر فرودگاه شهدای ایلام از لغو پروازهای این فرودگاه به دلیل بارش شدید برف و کاهش چشم‌گیر دما برای دومین روز متوالی خبر داد.

لغو پروازهاي فرودگاه شهيد صدوقي يزد

به علت بارش برف در یزد پروازهای فرودگاه شهید صدوقی یزد از ساعت 4 عصر دوشنبه 14 بهمن لغو شد.

بر این اساس، 3 پرواز یزد - تهران، یزد - مشهد و یزد - جدّه فرودگاه یزد لغو شد و پروازهای صبح روز سه شنبه نیز با تاخیر انجام می شود.

پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه بین المللی زاهدان لغو شد

حمیدرضا پارسا مدیر روابط عمومی فرودگاه های سیستان و بلوچستان در گفتگو با مهر اظهار داشت: تمامی پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه بین المللی زاهدان شامل چهار پرواز در صبح سه شنبه به دلیل یخ زدگی سطوح پروازی باطل شد.

پارسا اظهار داشت: پرواز تهران-زاهدان-چابهار به شماره 382 متعلق به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین پرواز چابهار-زاهدان-تهران به شماره 383 صبح سه شنبه لغو و باطل اعلام شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس