کد خبر 27915
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۷

معاون امور سينمايي وزارت ارشاد با اشاره به اين که جشنواره امسال برآيند تصميمات و برنامه ريزي مديريت جديد سينما است، گفت: سينماي ايران در حال تجربه گذر از دوران گلخانه اي به دوران خود اتکايي است.

به گزارش مشرق به نقل از ستاد خبري بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، آئين افتتاحيه جشنواره بيست و نهمين شامگاه پنجشنبه 15 بهمن ماه در مرکز همايش هاي برج ميلاد با حضور مديران سينمايي، سينماگران و جمع کثيري از مردم برگزار شد.
براساس اين گزارش، در ابتداي اين مراسم کليپي به مناسبت شهادت امام هشتم پخش شد و در ادامه به دعوت محمدرضا حسينيان مجري مراسم، مهدي مسعودشاهي دبير بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر دقايقي را به سخنراني پرداخت.

 

* اميدوارم در جشنواره گوشه اي از توانايي عزيزان فرهنگي را شاهد باشيم
مسعودشاهي در سخنان خود گفت: فقط براي عرض خوشامدگويي و تبريک ايام دهه فجر خدمت رسيده ام و آرزوي توفيق بيشتر براي کليه دست اندرکاران و بخصوص عزيزاني را دارم که در بخش فرهنگ و هنر افتخار اين مملکت هستند و اميدوارم در جشنواره گوشه اي از توانايي هاي فرهنگ و عزيزان فرهنگي را شاهد باشيم.
وي در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه امسال در موقعيت خوبي در خدمت عزيزان هستم و تشکر مي کنم از عزيزاني که با حضور خودشان شادي مضاعفي را به جشنواره تزريق کرده اند و از تلاش همه برگزارکنندگان و حاميان جشنواره از جمله معاونت سينمايي، بنياد سينمايي فارابي و شهرداري تهران تشکر مي کنم و اميدوارم اين همکاري ها مستدام باشد.

 

*رونمايي از سيمرغ جشنواره سي ام
براساس اين گزارش، در ادامه اين مراسم به دعوت دبير جشنواره سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جواد شمقدري معاون امور سينمايي و سمعي بصري به همراه احمد نجفي به روي صحنه آمدند و از سيمرغ جشنواره سي ام رونمايي شد.

* سينما تنها يک هنر نيست، سينما ميدان اقتدار و اعتبار است
در ادامه آئين افتتاحيه جشنواره بيست و نهم فيلم فجر و پس از رونمايي از سيمرغ جشنواره سي ام وزير ارشاد دقايقي را به سخنراني پرداخت.
سيدمحمد حسيني پس از تبريک حلول ماه ربيع ماه مبارک ولادت پيامبر اعظم اسلام (ص) و گراميداشت مقام بينانگذار کبير انقلاب اسلامي، گفت: عالم صحنه‌اي از يک نمايش بزرگ است و حضور انسان، گزارش يک خواهش بزرگ. هنرمندان عزيز، عمر کوتاه را زمان زيادي براي آزمون و خطا نيست و مومن را براي گزيده شدن فرصت دو تا نيست، حال که به توفيق الهي و يمن حضور در اين برهه از عمر آدمي که آراستگي زيور هنري بر سينه‌ي افتخار خدمت نصيب و نصب گشته است، چه خوش است که به جاي جواهرات بدلي طاغوتي، ياقوتي از ارزش‌هاي اسلام و انقلاب را در موزه‌هاي ذهن جهانيان به وديعه بگذاريم.
وي ادامه داد: سينما که به تعبير رهبر فرزانه‌ي عزيزمان، «يک هنر برتر، پيچيده و متعالي است»، به استغناي توصيف بر ضرورت تاليف رخ مي‌نمايد و ديده بر شرايط موجود از منظر نياز مشهود مي‌گشايد چرا که امروز نگاه آزادگان جهان، از تمامي اديان به مردمان مسلمان ايران دوخته شده است. اين هنر برتر، به همت تهيه‌کنندگان متعهد مسلمان و جوهر کارگردانان خوش قريحه و هنر بازيگران زبده، با اثري تنيده ز دل بافته ز جان، در معرض تماشاي آزاد انديشان و آزاده کيشان مي‌تواند قرار گيرد، اگر درد دين چونان زخم نمک سوده دل آسوده برايمان نگذرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطر نشان کرد:خوب مي‌دانيم که سينما تنها يک هنر نيست، سينما ميدان اقتدار و اعتبار است. سينما سيره سيطره سلائق و فرهنگ‌هاست. سينما ابزار سلطه فرهنگي و هنري و سياسي و اقتصادي بر فرهنگ مردمان هدف است! و چون جهاني انديشيده شود به همان اندازه تلاش مي‌خواهد.
سيد محمد حسيني تصريح کرد: پايمردي و رشادت، اميد آفريني و علو جهان بيني، خداپرستي و زيبادوستي، اجتناب از سياه‌نمايي و غيرت‌ربائي، دوري از ابتذال و اشاعه يأس و در رأس آن، پرهيز از سوژه‌هاي نحس که اعتماد به نفس را خدشه‌دار مي‌کند و خودباوري را به دار مي‌کشد، ماموريت تاريخي سينماگران امروز ايران اسلامي است.
وي بيان داشت: خيزش آزادانديشان جهان اسلام، امروز در تونس و مصر، و بي‌شک در ديگر کشورها در آينده‌اي نزديک، متأثر از پايداري مردم ايران و انتقال هنرمندانه پيام اين پايمردي است و در استمرار اين قيام الهي سهم شما عزيزان بي‌گمان مي‌تواند قابل اعتنا باشد.
وزير ارشاد در ادامه تاکيد کرد: چشم به راه حضور پر رنگ تر شمايان در عرصه تحولات جهاني با آثاري فاخر و باهر خواهيم بود. فرهنگ جهاني به ترسيم آثار شما مرصع خواهد گشت و نقش شمايان در نقشه جغرافياي فرهنگي جهان، موسع.
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: از حضور گسترده و اثر گذارتان سپاس گزارم و اميدوارم شاهد حذف کارهاي نازل و سطحي در سينماي اين کشور تمدن ساز باشيم و بذري اگر مي‌پاشيم اصلاح شده باشد، تا زيبايي و والايي اين مزرعه‌ي معرفت به لوث علف‌هاي خوار و خارهاي پر آزار از رونق نيفتد که ابر رحمت را به ظرفيت کرامت دشت، شکرانه خواهيم داد و پاينده باد اين تعهد پر انقياد.
حسيني در خاتمه گفت: براي دست‌اندرکاران برگزاري بيست و نهمين جشنواره‌ بين‌المللي فيلم فجر و سينماگران ارجمند که با آثار ارزشمند خود رونق و ذوق و شوق به اين رخداد بزرگ فرهنگي و هنري بخشيده‌اند و گرمابخش ماه بهمن و دهه‌ي مبارکه‌ي فجر و سالگرد پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي شده‌اند، آرزوي سعادت و سلامت دارم. توفيق، رفيق طريق عزت و اعتبارتان باد.
براساس اين گزارش، در ادامه مراسم و پس از پايان سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي کليپ معرفي بخش هاي مختلف جشنواره پخش شد و ادامه مراسم به نکوداشت دو سينماگر فقيد سينماي کشورمان منوچهر حقاني پرست و محمدرضا اعلامي اختصاص داشت که با حضور سيدعليرضا سجادپور و سيداحمد ميرعلايي از خانواده اين دو هنرمند فقيد تجليل شد.
بنابراين گزارش، بخش بعدي آئين افتتاحيه جشنواره بيست و نهم فيلم فجر اختصاص به بخش اول بزرگداشت ها داشت که در اين بخش با حضور جواد شمقدري، سيد ضياء هاشمي و علي معلم از بيژن محتشم، مهدي فقيه، جمشيد هاشم پور و داود رسوليان تقدير به عمل آمد.

 

* سينماي ايران در حال تجربه گذار از دوران گلخانه اي به دوران خوداتکايي است
جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پس از پايان بخش اول بزرگداشت هاي جشنواره گفت: بيست ونهمين جشنواره فيلم فجر را در سي و دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در حالي برگزار مي يکنم که سينماي ايران در حال گذر از دوران گلخانه اي به دوران خود اتکايي است به مانند ماهي که تاکنون در حوضچه استخرهاي امن پرورش يافته و حالا از رودخانه اي خروشان راه خود را به سوي دريا مي پيمايد. تجربه يک سال گذشته نشان مي دهد مي توان از خطرات سرراه و دام و کمين صيادان به خوبي جَست.
وي ادامه داد: البته خروش تلاطم رود و شيب هاي خطرناک و آبشارهاي بلند و مسير سنگلاخ، گاه جهات اين ماهي را به خطر انداخته است اما بايد بپذيريم که ديگر نمي توانستيم همچنان دل خوش آرامش و امنيت حوضچه و استخرهاي پرورشي باشيم.
معاون سينمايي وزارت ارشاد در ادامه اظهار کرد: در دوراني که هجوم پيام ها از طريق انبوه تصاوير سينمايي و ماهواره اي و اينترنت و جريان طراحي شده قاچاق فيلم خارجي، ذهن و فکر جوان و خانواده هاي ما را احاطه کرده است، به شيوه رفتارهاي محتاطانه و مراقبت هاي بازدارنده، نمي توان در اين جنگ نابرابر به نتايج حداقلي هم خوشبين بود، بلکه با ايجاد فضاي اطمينان، اعتماد، حضور و مشارکت نخبگان فرهنگي، چشم هاي مراقب و مشتاق دلسوزان، ترسيم خطوط روشن عدالت و حقيقت و از همه مهمتر پيوند با مخاطبان آگاه و هوشمند و سپردن فضاي نقد و اصلاح و تشويق به آنان و اساسي تر گستردن چتر اخلاق و دين و جريان قدرتمند و قوي سينمايي ايجاد کرد.
شمقدري افزود: راه اندازي اين جريان که از مختصات آن افزايش کمي همراه با انتقاد کيفي به اين معنا نيست که خطا ولغزشي وجود نخواهد داشت بلکه به آن معناست که شتاب و شادابي و نشاط جريان سالم سينمايي چنان قوام خوام خواهد گرفت که تک آثار گرفتار لغزش و خطا که بيراه رفته اند، فردي را نگران خواهند کرد.
معاون سينمايي وزارت ارشاد بيان کرد: مديريت جديد زيرساخت هاي لازم سخت افزاري و نرم افزاري براي عبور از اين دوران پرالتهاب را طراحي کرده است و با حمايت جدي خدمتگزاران انقلابي، گام به گام در حال اجراي آن است.
شمقدري به تشکيل شوراي سينما، اشاره کرد و گفت: تشکيل شوراي عالي سينمايي، اعلام دفترچه سياست هاي سال آينده، برنامه ريزي براي حضور در عرصه هاي بين المللي، توجه ويژه به حوزه پژوهش و فيلم نامه نويسي، تلاش براي ساماندهي بخش آموزش و تربيت نيروي انساني، ايجاد گفتمان انقلاب اسلامي، توجه به عرصه هاي فراموش شده در ساخت فيلم هاي همچون گونه سينماي مقاومت اسلامي، مباحث بين المللي و بين الاسلامي، سينماي سياسي و آيين نامه ها همگي از عواملي هستند که ما را وارد اين مرحله جديد خواهد کرد و انشاالله به سلامت به دياي شعور و احساس و عاطفه و بندگي خدا رهنمون خواهيم شد.
وي با بيان اين که جشنواره 29 فجر اولين ايستگاه بررسي اين فرآيندها است، عنوان کرد: از همه دلسوزان و نخبگان و کارشناسان و سينماگران و علاقه مندان و مخاطبان سينماي ايران مي خواهيم با دقت و دغدغه مضاعف فيلم هاي اين دوره را که نشانه اي به آغاز اجراي اين سياست ها است زير نظر گرفته و از نظرات خود ما را بهرمند سازند. بي ترديد همه اين اظهارنظرها براي اصلاح فرايند هاي آينده به ما کمک خواهد کرد.
معاون سينمايي در پايان صحبت هاي خود، اظهار کرد: انشاالله خداوند ما را در راه تحقيق آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي ياري رساند و سينماي ايران که ظرفيت و قابليت بي نظيري دارد بتواند از عهده اين رسالت تاريخي خود برآيند.

 

*تقدير از دو موسسه فعال ويدئو رسانه
در ادامه اين مراسم و پس از پايان صحبت هاي معاون امور سينمايي از دو موسسه ويدئو رسانه که حضور فعالي در جشنواره نيز داشته اند تقدير به عمل آمد که محمدرضا عباسيان، شفيع آقا محمديان و محمدعلي نجفي از جواد معمار اردستاني مديرعامل تصوير دنياي هنر و علي اسدزاده مديرعامل هنرنماي پارسيان تقدير کردند.

 

*تقدير از برگزيدگان بخش مواد تبليغي و اطلاع رساني
در بخش بعدي آئين افتتاحيه جشنواره بيست و نهم فيلم فجر با حضور سيد احمد ناطقي دبير بخش مواد تبليغي بر روي صحنه و قرائت پيام داوران بخش مواد تبليغي و اطلاع رساني برگزيدگان اين بخش معرفي شدند.
براساس اين گزارش، در بخش آنونس ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم « طبقه سوم» به آرش طهماسبي به عنوان نفر سوم ،ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم « به رنگ ارغوان» آرش معيريان به عنوان نفر دوم و سيمرغ بلورين، ديپلم افتخار و 60 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم « آتشگاه » به محسن امير يوسفي به عنوان نفر اول تعلق گرفت.
محسن امير يوسفي پس از دريافت سيمرغ بلورين بهترين آنونس گفت: سه سال است که نسخه 90 دقيقه اي «آتشکار» را به جشنواره تحويل مي دهيم اما تحويل مان نمي گيرند اما وقتي نسخه سه دقيقه اي از فيلم را مي دهيم به ما جايزه مي دهند!
وي افزود: از صميم قلب آرزو مي کنم که ديگر فيلمي توقيفي نداشته باشيم. البته اين حرف اصلا حرف سياسي نيست و فقط آرزو مي کنم پروسه اي که براي فيلم من طي شد براي هيچ فيلمي تکرار نشود. امروز که داشتم به مراسم مي آمدم سردر برخي از سينماها «آتشکار» را ديدم و از اين بابت از همه کساني که به اين فيلم کمک کردند تشکر مي کنم و از طرف همه عوامل فيلم اين جايزه را به حميد فرخ نژاد که از همه بيشتر براي اين فيلم زحمت کشيد تقديم مي کنم.
به گزارش ستاد خبري جشنواره فيلم فجر در بخش عکسي صحنه نيز هيئت داوران ضمن تقدير از جواد جلالي براي فيلم «خواب هاي دنباله دار»، جايزه نفر سوم شامل: ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم «طبقه سوم» به مهدي دلخواسته، جايزه نفر دوم شامل :ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم «ملک سليمان» به مجيد صباغ بهروز و جايزه نفر اول را شامل: سيمرغ بلورين، ديپلم افتخار و 60 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم «دموکراسي در روز روشن» به محمد فوقاني اهدا کردند.
در بخش عکس پشت صحنه نيز ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم «هفت دقيقه تا پاييز» به بهرنگ دزفولي زاده تعلق گرفت.
براساس اين گزارش، در بخش تيزر نيز به ترتيب سيمرغ بلورين، ديپلم افتخار و 60 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم «ديگري» به بهروز داودي، ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم «به رنگ ارغوان» آرش معيريان و ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم «طبقه سوم» به عليرضا فارسيجاني به عنوان نفرات اول تا سوم اهدا شد.
در بخش پوستر نيز ضمن تقدير از مهسا رياحي ، سيمرغ بلورين، ديپلم افتخار و 60 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم «بيداري روياها» به حيدر رضايي تعلق گرفت.
براساس اين گزارش، در بخش گرافيک محيطي نيز سيمرغ بلورين، ديپلم افتخار و 60 ميليون ريال جايزه نقدي براي فيلم « ملک سليمان» به علي فراورده اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس