کد خبر 278724
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۴

بر اساس اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن که توسط روزنامه آلمانی زبان اشپیگل منتشر شده است، سازمان امنیت ملی آمریکا دستگاهی به نام CTX4000 برای جاسوسی‌های شبکه ای خود طراحی کرده است. این دستگاه توان عملیاتی گسترده ای دارد و در نوع خود بی نظیر است. این دستگاه از خود امواج رادیواکتیویته صادر می‌کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج این دستگاه کوچک، می‌تواند تبعات جدی و خطرناکی برای سلامت فرد داشته باشد.

به گزارش مشرق به نقل از فردا، نحوه مرگ برخی از افراد برجسته جهان همواره سئوال برانگیز و جنجال آفرین بوده است. یکی از اشخاص برجسته ای که سال گذشته میلادی درگذشت، هوگو چاوز، رئیس جمهور فقید ونزوئلا بود که زمان ریاست وی بر دولت ونزوئلا خود با چالش‌ها و جنجال‌های فراوانی روبرو بود و مرگ وی که گفته می شود بر اثر سرطان بوده نیز با سئوالات زیادی روبرو بوده است. برخی معتقدند که آژانس امنیت ملی آمریکا، چاوز را به قتل رسانه اند اما اینکه چه شواهد و قرائنی دراین زمینه وجود دارد، مساله‌ای است که پایگاه اطلاع رسانی «گلوبال ریسرچ» طی گزارشی که « اوا گولینگر» به نگارش درآورده است به آن پرداخته است که در ادامه می توانید خواننده این مطلب باشید.
****************
هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، مردی که با اصلاحات خود چهره این کشور را عوض کرد، در مارچ سال گذشته پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با سرطان درگذشت. او در طول 14 سال ریاست جمهوری خود, دشمنان ریز و درشت زیادی داشت. اما در تمام این سال‌ها, اکثریت مردم ونزوئلا حامی او باقی ماندند. آمریکا در این سال‌ها از تمام توان خود برای تخریب هوگو چاوز و بی ثبات کردن اوضاع سیاسی ونزوئلا بهره برد. از جنگ روانی گرفته تا تحریم اقتصادی. او هدف اصلی سیا و پنتاگون بود. امریکا در طی سال‌های ریاست جمهوری چاوز، ونزوئلا را در محاصره نظامی خود قرار داد. به همین خاطر است که مرگ غیرمنتظره و ناگهانی او، این ظن را در میان هوادارانش برانگیخت که شاید دست‌های پشت پرده ای در کار باشند. چاوز منافع ملی آمریکا و برخی کشورهای دیگر را به خطر می‌انداخت. آیا ممکن است چاوز به قتل رسیده باشد؟

چند سال قبل, این پرسش خوانندگان را به خنده می‌انداخت. اما اکنون در پرتو اطلاعات آشکار شده توسط ویکی لیکس و اداوارد اسنودن میدانیم که آمریکا برای حفظ منافع خودش در جهان, دست به هر کاری میزند: از نقض حاکمیت ملی کشورها تا نقض بنیادین‌ترین حقوق شهروندان خودش. آمریکا از همه جاسوسی می‌کند، از کشورهای دوست و دشمن و حتی مردم عادی در سراسر جهان. دیگر نمی‌توان با برچسب‌هایی مانند توهم توطئه از زیر بار این گونه پرسش‌ها شانه خالی کرد. امروزه آشکار است که سفارت خانه های آمریکا صرفاً محل رفت و آمد های دیپلماتیک و سیاسی نیست، بلکه محلی است برای عملیات اطلاعتی و امنیتی امریکا علیه دیگر کشورها. عملیاتی که تمام هنجارها و قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و البته افراد مسئول هم هیچ واهمه ای از تحت تعقیب قرار گرفتن ندارند. هواپیماهای بدون سرنشینی که با کنترل از راه دور, روزانه جان ده‌ها انسان را در جهان می‌گیرد، تنها گوشه ای از پیامد های اعمال آمریکا در جهان است. آمریکا سعی می‌کند تا جلوی افشاگری‌ها علیه سیاست خود را بگیرد.
 برای مثال آمریکا از تمام توان مالی، اطلاعاتی و امنیتی خود استفاده کرده است تا جلوی راه های ارتباطی ویکی لیکس را بگیرد. مسدود کردن حساب‌های مالی، لغو ویزا و باطل کردن کارت‌های اعتباری افراد مرتبط با ویکی لیکس, همگی برای جلوگیری از آشکار شدن دست‌های آلوده آمریکا در جهان است. چاوز مانند ریگی در کفش امپریالیسم آمریکا بود. او توانست ظرف کم‌تر از یک دهه به سلطه بی منازعه آمریکا در آمریکای لاتین پایان ببخشد. ونزوئلا توانست به الگویی از یک کشور مستقل و با ثبات در آمریکای لاتین تبدیل شود. چاوز با طرح و بسط ایده عدالت اجتماعی منافع ملی آمریکا در منطقه را به نحو گسترده ای به خطر انداخت. چاوز در پیدایش سازمان‌هایی مانند اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین (UNASUR), پیمان بولیواری کشورهای آمریکایی (ALBA) و سازمان همکاری‌های آمریکای لاتین و دریای کارائیب (CELAC) نقشی تعیین کننده داشت.

کودتای سال 2002 در ونزوئلا تنها یک پرده از سناریوهای بی‌شمار آمریکا و متحدانش برای کنار زدن چاوز از قدرت بود. بر اساس اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، از سال 2007 چاوز یکی از 6 هدف اصلی دستگاه ترور سیا بوده است. عملیات گسترده جاسوسی علیه ونزوئلا تا کنون تنها برای دو کشور دیگر سابقه داشته است: ایران و کره شمالی. کشورهایی که بیشترین تهدید را در جهان برای قدرت آمریکا رقم زده‌اند.

بیماری عامل مرگ

سرطانی که باعث مرگ هوگو چاوز شد، مشکوک و ناشناخته است. بر اساس اعلام مقامات ونزوئلایی، نوع سرطان او با وجود چند ماه از درگذشتش, هم چنان مشخص نیست. سرطانی که با سرعت هرچه تمام پیش رفت و چاوز را از پای در آورد. در میان خانواده چاوز هیچ مورد مشابهی از سرطان وجود نداشته است. چاوز استعداد ژنتیکی سرطان نداشت. در ژوئن 2011 ناگهان و بدون هیچ سابقه بیولوژیکی مشخص شد چاوز سرطان گرفته است. بر اساس اسنادی که بر اساس قانون دسترسی به اطلاعات آزاد (FOIA) از طبقه بندی محرمانه اطلاعات آمریکا خارج شده است، پنتاگون از سال 1948 در جست و جوی نوعی سلاح رادیو شیمیایی برای ترور های سیاسی خود بوده است. بر اساس تحقیقات و اطلاعات منتشره دیگری در سال 1969, استفاده از سلاح‌های رادیو شیمیایی می‌تواند منجر به مرگ سریع شود. این‌ها نشان دهنده آن است که در تمام این سال‌ها، آمریکا در پی دست یابی به چنین سلاحی برای قتل آرام مخالفانش بوده است. می‌توان تصور کرد که در قرن بیست و یکم، بعد از سال‌ها تحقیق و آزمایش آمریکا به چه سلاح‌هایی دست پیدا کرده است. اما برای دانستن کم و کیف آن‌ها باید منظر آینده بود.

قتل از طریق جاسوسی

بر اساس اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن که توسط روزنامه آلمانی زبان اشپیگل منتشر شده است، سازمان امنیت ملی آمریکا دستگاهی به نام CTX4000 برای جاسوسی‌های شبکه ای خود طراحی کرده است. این دستگاه توان عملیاتی گسترده ای دارد و در نوع خود بی نظیر است. این دستگاه از خود امواج رادیواکتیویته صادر می‌کند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج این دستگاه کوچک، می‌تواند تبعات جدی و خطرناکی برای سلامت فرد داشته باشد. در اسناد اطلاعاتی آمریکا به مرگ در اثر این تشعشعات، مرگ سفید گفته شده است. تأثیر این دستگاه بسیار تدریجی و ناملموس است. در اسناد اسنودن به طرق دیگری برای از بین بردن مخالفان سیاسی هم اشاره شده است. مانند موبایل و وای فای. CTX4000, این رادار قابل حمل که پیوسته از خود امواجی صادر می‌کند کاربردی دوگانه دارد: ابزاری برای جاسوسی شبکه ای و قتل سیاسی. آژانس امنیت ملی آمریکا سال‌ها در پی قتل چاوز بوده است. با توجه به اطلاعات به دست آمده، پرونده مرگ مشکوک هوگو چاوز باز است تا روزی که اطلاعات تازه تری به دست بیاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس