جهان پهلوان تختی

شاه‌حسینی نه قتل و نه خودکشی را محتمل نمی‌داند و می‌گوید: «او انسان معتقدی بود؛ اما احتمال سکته مغزی بر اثر فشار روحی و روانی را می‌توان داد و شاید در هتل آتلانتیک سابق و هتل استقلال امروز سکته کرده بود ...»

سرویس ورزشی مشرق - «... من بیشتر وقت‌ها با کتاب‌های پلیسی و یادداشت‌های فاتحین و مغلوبین جنگ‌های گذشته، خود را سرگرم می‌کردم و خواندن آن‌ها همیشه اثر خوبی در روحیه من باقی می‌گذارد، به‌خصوص اینکه هیتلر را با تمام حماقتش، دوست داشتم؛ اینکه می‌گویم دوست داشتم، نه اینکه خیال کنید او را آدمی لایق می‌دانم نه. من به او احترام می‌گذارم به واسطه اینکه او بزرگترین درس زندگی را به من یاد داد که چگونه باید با دشمنان ستیز کرد و در هر راه مشکلی به هدف رسید.»
غلامرضا تختی، کیهان ورزشی، دی‌ماه 46
**ذکر این نکته ضروری است که در گزارش زیر از زوایای مختلفی به مرگ رازآلود جهان پهلوان تختی اشاره شده است و هیچگونه قضاوتی انجام نشده و جملات دوستان تختی و شاهدان ماجرا را عینا آورده ایم.

به گزارش مشرق،  تاریخ ایران زمین، تاریخی سراسر حماسی و مشحون از پهلوانی و سلحشوری است که حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه خود مهر جاودانگی به آن زده است و شاید اگر فردوسی در دوران معاصر وجود داشت، نام "جهان پهلوان تختی" را هم در ردیف قهرمانان و پهلوانان اساطیری و افسانه‌ای کتاب خود قرار می‌داد.
در بین همه شخصیت‌ها و پهلوانان اساطیری شاهنامه فردوسی، نام‌هایی همچون رستم، سهراب، اسفندیار، زال، سام، نریمان، بهرام، بیژن، گیو، گودرز، توس، کیکاووس، گرشاسب، گشتاسب، کاوه آهنگر، آرش کمانگیر و سیاوش، بیش از دیگران می‌درخشد و این آخری که به "خون سیاوش" و "مرگ سیاوش" نیز معروف است، به خاطر زندگی پاک و منزه و مرگ مظلومانه و ناجوانمردانه‌اش می‌تواند شخصیتی نزدیک و مثال زدنی برای جهان پهلوان تختی دوران معاصر ما باشد.

بچه جنوب شهر و شهرری که باشی هر سال روز 17 دی برایت یک روز خاص است. 47 سال است که 17 دی روز خاصی نه تنها برای بچه‌های جنوب شهر بلکه برای کل ایران است. 17 دی هر سال قبرستان پیر «ابن بابویه» میزبان مردمی است که برای دیدار با جهان پهلوانی بزرگ از همه جای ایران به جنوبی‌ترین نقطه پایتخت می‌آیند.
سال‌هاست تختی برای مردم این دیار خیلی بیشتر از یک قهرمان المپیک ارزش دارد. ورزش این کشور و به خصوص کشتی، قهرمان المپیک به خودش زیاد دیده اما «آقا تختی» یک نفر است برای ملت. سال‌هاست همه از قهرمانی‌های بچه خانی آبادی صحبت می‌کنند که اصالتاً همدانی است.

علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر
سال‌هاست همه از بوئین زهرا، زلزله، گل‌ریزان جهان پهلوان و کشتی معروف تختی در مسابقات جهانی صحبت می‌کنند، سال‌هاست وقتی حرف از مردانگی می‌زنند تختی مثال تمام مثال‌هاست.
قهرمان، پهلوان، جوانمرد، جهان پهلوان، آقا تختی و ... این‌ها تمام القاب آقای اسطوره است،‌ اما برای مادر؛ غلامرضا، غلامرضاست. کودکی که در عین نداری دارا شد از همه دارایی‌ها، قهرمانی که سر خم نکرد مقابل علی‌حضرتی که برای او یکی بود مثل همه!
جالب است که در این سال‌ها کمتر کسی از قهرمانی‌های آقای قهرمان صحبت می‌کند، (تختی از لحاظ تعداد مدال جهانی و المپیک (7 مدال) و استمرار مدال آوری ( 11 سال) در تاریخ ورزش ایران رکورددار است) انگار برای مردم تختی بیشتر پهلوان بود تا قهرمان. برای مردمی که قهرمانانشان از پرده‌های سینما می‌آمدند تختی واقعی‌تر از واقعیت بود و همین موضوع باعث شد تختی هیچ وقت مُرده نباشد.
شاید 47 سال زمان زیادی باشد برای اینکه از این نفر تعریف کرد، اما در مورد تختی این قضیه صدق نمی‌کند. انگار هرچقدر از فُوت تختی می‌گذرد مردم بیشتر او را نمی‌شناسند و هنوز برای همه این سوال وجود دارد که «چرا؟».

 

تختی فقط یک نام نیست بلکه کلید واژه ای است که شنونده را ارجاع می‌دهد به منش پهلوانی و خصلت های جوانمردانه. فردا چهل و شش سال از روزی خواهد گذشت که سرایدر هتل آتلانتیک پیکر بی‌جان قهرمان المپیک 1956 ملبورن را در اتاق شماره بیست و سه پیدا کرد و از آن زمان تاکنون مرگ این اسطوره هنوز در پرده ای از راز و ابهام باقی مانده است.

راز مرگ جهان پهلوان چه بود؟
تاریخ ایرانی در این باره می نویسد: 47 سال از مرگِ غلامرضا تختی قهرمان کشتی ایران می‌گذرد اما هنوز هم در سالمرگِ او پرسشی به قدمتِ 47 سال تکرار می‌شود. پرسش‌هایی که مرگِ رازآلودِ او در دی‌ماه 1346 را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد. روزنامه‌ها هنوز هم از «راز» مرگ او می‌نویسند، اما چیزی که مهم است مرام و مردانگی این قهرمان مردمی است و این که چرا از میان این همه قهرمان تنها تختی است که نامش ماندگار شده؟

علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر
«قهرمانِ مردم» نامی برازندۀ او بود. هرچند از بسیاری از قهرمانان تاریخ ورزش ایران کمتر مدال گرفت و در سال‌های آخر در میادین ورزشی کمتر پیروز شد، اما وقتی شکست هم خورد روی دستِ مردم شهر به خانه رفت. ورزشکاری که از سالن‌ها و زورخانه‌های جنوب شهر [خانی‌آباد] به ورزش پا گذاشته بود و دل در گرو نهضت ملی داشت. قهرمانی که نه تنها در رقابت با خارجی‌ها برای ملتش افتخار آفرید که در سختی روزگار هم مردمانش را تنها نگذاشت و بسیاری او را با نهضتی بزرگ که برای یاری مردم زلزله‌زده بویین‌زهرا به راه انداخته بود به یاد می‌آورند.

غلامرضا تختی چنین جایگاهی داشت که وقتی خبر مرگ رازآلودش که برخی حتی گفتند خودکشی کرده در هتل آتلانتیک تهران دهان به دهان گشت و راهی به صفحاتِ نشریات گشود، کمتر کسی باورش کرد. کسانی که او را در قوارۀ قهرمانِ ملت دیده بودند، باور نمی‌کردند قهرمان خود دست به خودکشی بزند و آنچه نَقل رسانه‌ها و نُقل محافل بود خبر از «قتل» قهرمان به دستِ «بدخواهان» می‌داد، آنچنان که حبیب‌الله بلور، قهرمان کشتی ایران در اولین سخنانش پس از انتشار خبر مرگ تختی گفته بود: «به خدا قسم باور نمی‌کنم، این یک فاجعه بود. تختی سمبل ورزش ایران بود. اگر هم حقیقت داشته باشد که او خود را کشته است ولی بدانید او همیشه زنده است.»
علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر

ماجرای اختلافات خانوادگی و دوری از خانه
به گزارش مشرق، تختی از چهار روز پیش از مرگ به هتل آتلانتیک تهران رفته بود. دربارۀ دلایل این کار هیچ اطلاعات دقیقی وجود ندارد. برخی دلیل این کار و بعد از آن مرگ(یا خودکشی) تختی را اختلافات خانوادگی دانسته‌اند. این شایعه‌ای بود که هیچکس آن را رد یا تایید نکرد اما منتقدان در نشریاتِ‌ همان روزها نوشتند که: «آخر اختلاف خانوادگی یک جور و دو جور نیست، هزار جور است... به علاوه کدام خانواده را سراغ داشته و دارید که در آن اختلاف وجود نداشته باشد؟ اگر قرار باشد همه و یا قسمتی از اختلافات خانواده منجر به خودکشی گردد، آن هم خودکشی سرپرست و بزرگ خانواده، دیگر خانواده‌ای نباید وجود داشته باشد... اگر قرار باشد همه از میدان دربرویم و جا خالی کنیم پس دیگر چه فرقی است بین افراد عادی و قهرمان جهانی؟»

علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر

زری امیری مستخدم هتل آتلانتیک اولین کسی بود که جسد تختی را پیدا کرد. او دربارۀ حضور تختی در هتل به روزنامه «آیندگان» گفته بود: «روز یکشنبه که به سر کار آمدم در تمام هتل صحبت از میهمان جدیدی بنام غلامرضا تختی بود. من او را خوب می‌شناختم و از مبارزات او در مسابقات جهانی مطلع بودم و به همین جهت تمام روز را منتظر بودم تا شاید زنگ اطاق آقای تختی صدا کند و من برای انجام کاری احضار شوم. سرانجام ساعت 6 بعدازظهر زنگ اطاق 23 به صدا درآمد و من مشتاقانه به اطاق «جهان پهلوان» رفتم.» تختی اما آن قهرمان مردم‌دوستی که مستخدم هتل انتظار داشت نبود. عصبی بود و مرتب در اتاق به این سو و آن سو می‌رفت: «بدون اینکه به سلام من جواب دهد، آب خوردن خواست و من هم برایش آب خوردن بردم.»

علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر

این روایت می‌تواند نشان‌ دهندۀ فشارهای عصبی تختی در روزهای آخر باشد، اما روایت متناقض دیگری هم از آن روزها وجود دارد. مجله «تهران مصور» همان روزها به نقل از جوادزاده قهرمان کشتی خبر از آن داد که تختی دوشنبه شب شام مهمان او بوده است. روایتی که هرچند اختلافات خانوادگی او را عامل خروج از خانه می‌داند اما نشانه‌ای از عصبیت و تمایل او به خودکشی ندارد: «ظاهر او چیزی را که حاکی از فکر خودکشی بود، نشان نمی‌داد. و حتی ظاهراً بیشتر از همیشه شاد و خندان بود. جوادزاده که از جریان قهر او از خانه خبر داشته به او اصرار می‌کند که دوتایی با هم بروند منزل و او آشتی کند و تختی با خنده می‌گوید من خودم تنها می‌روم و حتماً هم به منزل می‌روم. چون دلم برای بابک و شهلا تنگ شده و باید آن‌ها را ببینم و بعد خیلی آرام از آن‌ها جدا می‌شود ولی برخلاف قولی که داده بود به هتل می‌رود و در اطاقش به استراحت می‌پردازد...»

زری امیری دربارۀ چگونگی کشف پیکر تختی به «آیندگان» گفته بود: «در ساعت 8 بعدازظهر روز یکشنبه تختی به دفتر هتل مراجعه کرد و قلم و کاغذ خواست و سپس بدون صرف شام به اطاقش رفت و ظاهرا خوابید، ولی ساعت 7 صبح که من طبق دستور خودش برایش صبحانه بردم با وضع غیرعادی مواجه شدم... صورت تختی باد کرده و کبود شده بود و از گوشه لبانش شیار باریکی از خون به روی متکا خشکیده بود، من بلافاصله وضع غیرعادی را به اطلاع مدیر هتل رسانیدم و چند دقیقه بعد آمبولانس و مامورین شهربانی و دادسرا به هتل آمدند و در حدود ساعت 8:30 جنازه مرحوم تختی از هتل خارج شد...»
 
علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر

روزنامه‌های دولتی درباره مرگ تختی نوشتند: «غلامرضا تختی به خاطر اختلافات خانوادگی با همسرش شهلا توکلی و بر اثر خودکشی جان باخته ‌است. از انگیزه‌های ممکن برای خودکشی، مواردی چون ناکامی‌هایش در مسابقات در پایان عمر ورزشی تختی نام‌ برده می‌شود.» بعدها گفته شد که او یک روز پیش از مرگ، نزد وکیلی رفته و با تنظیم وصیت‌نامه‌ای وضعیت مختصر اموالش را مشخص و یکی از دوستانش [کاظم حسیبی] را به عنوان وصی خود تعیین کرده است.

لختۀ خون پشتِ سر تختی از چه بود؟
همان روزهای اول گفته می‌شد چند تن از دوستان تختی که هنگام شست‌وشوی او در غسالخانه حاضر بوده‌اند، متوجه لخته خونی پشت سرش شدند. برخی دیگر حتی از وجود حفره‌ای بزرگ در سر او حکایت می‌کردند. به نوشته «خراسان ورزشی»، چند سال بعد فرامرز خدادادیان خبرنگار روزنامه کیهان گفت: «موقع انتقال جسد از اتاق هتل آتلانتیک من آنجا بودم. ماموری که یک ‌طرف جنازه را گرفته بود دستش سر خورد. سر مرحوم به شدت به زمین خورد و آسیب دید. این علت‌ همان لکه‌های خونی بود که در غسالخانه روی سر تختی وجود داشت....»

سیدمحمد آل‌حسنی معروف به آق‌ممد که از دوستان بسیار نزدیک تختی به حساب می‌آید، در این باره می‌گوید: «اگر قضیه‌ای که خبرنگار کیهان گفته به فرض مثال درست هم باشد، پس چرا پشت سر مرحوم خونی بود و یک حفره عمیق وجود داشت؟ من خودم با انگشتانم آن را لمس کردم.»
حسین شاه‌حسینی به نکته دیگری اشاره می‌کند: «جنازه در محل تشریح بود و روی آن یک پارچه سفید کشیده بودند. وقتی یکی از کارکنان ملحفه را برداشت گفتم چرا پشت سرش خونی است؟ گفت برای تکه‌برداری این کار را کرده‌اند.»
 
علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر

به گزارش مشرق، روایت زیاد است. ناصر محمدی هم روایت می‌کند: «... جسد تختی را روی سنگ غسالخانه با سینه شکافته دیدم. مرده‌شوی به نام حاج عباس میرزا مراد مشغول شستنش بود. سر تختی را بلند کرد و من از پشت سرش خونابه را روی سنگ دیدم.» نبی سروری دوست نزدیک جهان‌ پهلوان در باشگاه پولاد هم به خوبی همه چیز را در خاطرش نگه داشته: «وقتی در غسالخانه او را می‌شستند من روی سرش آب می‌ریختم. دیدم از پشت سرش دارد خون می‌آید. سرش شکافته شده بود. مدام آب می‌ریختیم اما بند نمی‌آمد.»
نایب حسینی از دیگر دوستان تختی که در آن لحظات، نزدیک پیکر بی‌جان او بود، گفته: «وقتی رسیدم آنجا، دیدم پشت گردن و سرش سوراخ است. از دکتر طباطبایی رئیس وقت پزشکی قانونی پرسیدم این سوراخ چیست؟ او سکوت کرد. باز گفتم شما می‌دانید که او را کشته‌اند چرا دیگر شکمش را پاره کرده‌اید؟ دکتر طباطبایی جواب داد: من نمی‌دانم این حفره چیست. الان داریم به وظیفه خودمان عمل می‌کنیم...»

علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر

استدلال هواداران تئوری قتل؛ ناراضی‌ای که از میان رفت
با وجود فراگیر شدن خبر خودکشی تختی در رسانه‌های رسمی و نیمه‌رسمی، دیدگاه عمومی اما همچنان در حول و حوش قتل می‌گشت؛ قتلی که از سوی نهادهای امنیتی و در راس آن‌ها ساواک طراحی شده است. همین شایعات بود که مراسم شب هفتم درگذشت تختی را به میتینگی سیاسی تبدیل کرد. چهره‌های شاخص جبهه ملی و دیگر گروه‌های ملی‌گرای منتقد نظام شاهنشاهی در ابن‌بابویه شهر ری گردهم آمده بودند تا یاد همفکرشان را گرامی بدارند. گردهم آمدنی که به مذاق حکومت خوش نیامد و برهم خورد.

اما پرویز ثابتی از بلندپایه‌ترین مقامات امنیتی رژیم شاه که سال‌ها سمت معاونت امنیت داخلی ساواک را برعهده داشت، سال گذشته بعد از چهار دهه، با رد شرکت سازمان متبوعش در آنچه قتل تختی خوانده می‌شود، به صدای آمریکا گفت: «مثلا مرگ تختی که می‌گویند تختی را کشتند. تختی فردی بود که گرفتاری داشت و گرفتاری جنسی و ناتوانی جنسی و گرفتاری خانوادگی پیدا کرده بود و رفته بود سه روز در هتل آتلانتیک مانده بود و ظرف این سه روز رفته بود محضر و کاظم حسیبی از رهبران جبهه ملی را برای قیمومیت پسرش تعیین کرده بود. کسی که سه روز رفته در هتل مانده و برای بچه‌اش هم قیم تعیین می‌کند، یعنی چی؟ یعنی قصد دارد خودش را بکشد دیگر و خودش را هم کشت. بعد این‌ها می‌گفتند نخیر او را کشتند...»

علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر

این موضوع اما مورد پذیرش بسیاری از دوستداران تختی قرار نگرفت، چنان که بسیاری دیگر از ادعاهای ثابتی در کتاب «در دامگه حادثه» نیز از سوی افراد درگیر در ماجراهای مطرح شده به چالش کشیده شد. اما استدلال مخالفان رژیم شاه برای آنکه این ماجرا را به عنوان «قتلی حساب‌ شده» روایت کنند، چیست؟

«تختی از سال 1342 به بعد بارها به ساواک احضار شد و و از نظر مالی در مضیقه قرار گرفت... اطرافیان شاه با ناکامی از نزدیک کردن او به دربار و حکومت، فشارها را افزایش دادند. تختی حتی در مواردی از ورود به ورزشگاه‌ها منع می‌شد.» این را علی میرزایی سردبیر فصلنامه «نگاه نو» دو سال قبل در سالمرگ تختی نوشت.
اما دلیل احضار تختی به ساواک چه بود؟ گفته می‌شد او بعد از کودتای 28 مرداد، به یاری خانوادۀ زندانیان سیاسی شتافته و بسیاری از آنان را تحت حمایت خود قرار داده است. این دلسپردگی به مخالفان حکومت در مراسم هفتمین روز درگذشت دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی آشکار شد، آنجا که تختی به رغم هشدارهای ساواک، به همراه یک گروه چهل نفری از ورزشکاران ایران به احمدآباد رفت و به رهبر نهضت ملی ایران ادای احترام کرد.
حسین شاه‌حسینی از بنیانگذاران نهضت مقاومت ملی و اولین رییس سازمان تربیت بدنی پس از انقلاب دربارۀ شرکت تختی در مراسم مصدق می‌گوید:
«با وجود محاصره کامل احمدآباد توسط ماموران حکومتی او به محل تدفین مرحوم مصدق می‌رود که البته این کار تختی هم باعث وحشت حکومت شده بود چرا که اگر مردم باخبر می‌شدند که تختی در مراسم حضور دارد از روستاها و اطراف برای دیدن تختی سرازیر می‌شدند و فضا شلوغ‌تر می‌شد، از این رو او را به شدت و با واهمه از مراسم دور کردند.» تختی یک بار که از سوی رییس سازمان تربیت بدنی وقت از او خواسته شد برای بازدید از شاه اقدامی بکند، گفته بود «با کسی که با دکتر مصدق چنین می‌کند و منافع ملی را از بین می‌برد حتی نباید حرف زد...»

علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر

خودکشی از «تختی مذهبی» بعید است
به گزارش مشرق، از این گذشته، بسیاری مساله خودکشی تختی را به دلیل اعتقادات مذهبی او رد می‌کنند. از آن جمله جلال آل‌احمد نویسنده مشهور ایرانی بود که سال‌ها قبل دربارۀ مرگ تختی نوشت: «... از آن همه جماعت هیچکس حتی برای یک لحظه به احتمال خودکشی فکر نمی‌کرد. آخر جهان پهلوان باشی و در بودن خودت جبران کرده باشی نبودن‌های فردی و اجتماعی دیگران را و آن وقت خودکشی کنی؟ این قهرمان که خاک «خانی‌آباد» را خورده بود هرگز به ناامیدی نمی‌اندیشید؛ آخر امید یک ملت بود، ملت ایران... او مبنا و معنی آزادگی و بزرگی است...»
 
علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر
جهان پهلوان تختی درکنار مرحوم آیت الله طالقانی
بعد از پیروزی انقلاب 1357 که بسیاری از اسناد ساواک به دست نیروهای انقلابی افتاد، هیچ مدرکی دال بر دست ‌داشتن ساواک در مرگ وی و یا قتل او پیدا ‌نشد. با این حال نزدیکی محل هتل آتلانتیک به یکی از ساختمان‌های متعلق به نهادهای امنیتی نگذاشت این گمانه به کلی رد شود.

بابک تختی تنها فرزند این قهرمان ملی، که درباره مرگ پدرش تحقیقاتی کرده، می‌گوید در مورد درستی هیچ یک از دو احتمال (خودکشی یا قتل) به نتیجه‌ای قطعی نرسیده است و گفته بود «مساله مهم نه چگونگی مرگ تختی، که زندگی اوست.» با این حال بسیاری دیگر از جمله علی حاتمی کارگردان فقید ایرانی که آخرین پروژۀ سینمایی ناتمام خود «جهان پهلوان تختی» را به راز قتل این قهرمان ملی اختصاص داده بود هم تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادند که به چیزی جز ابهامی که بابک تختی به بن‌بست آن خورده بود، نرسیدند.

حسین شاه‌حسینی از جمله افرادی است که نه قتل و نه خودکشی، هیچ‌یک را محتمل نمی‌داند. کسی چه می‌داند. شاید آنچه او می‌گوید، درست باشد: «او انسان معتقدی بود اما احتمال سکته مغزی بر اثر فشار روحی و روانی را می‌توان داد. او شاید در هتل آتلانتیک سابق و هتل استقلال امروز سکته کرده بود...»

*********
 تختی هنوز برای ما شناخته نشده؟

تختی هنوز برای ما شناخته نشده، آری، ما مردم عادت کردیم هر سال و سالی یکبار چند ساعتی فکرمان، ذهن مان را به او مشغول و تعدادی هم وقت شان را در حد چند ساعت برای او در سال گشت نبودنش گذرانده و به کنار مزار او به احساسات پاک خود پاسخ داده و دیگر ...
 
علت اصلی مرگِ رازآلودِ جهان پهلوان تختی چه بود؟ + تصاویر

سعی کنیم او را افسانه ای نکرده و بخشی از رفتارهای او را تدوین و گردآوری کرده و با تعمق بیشتر بر روی هر حکایت، تلاش نمائیم به عنوان مربی، مدیر و ورزشکار حداقل به آن رفتارها نزدیک شویم.

روحش شاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 210
  • در انتظار بررسی: 70
  • غیر قابل انتشار: 82
  • علي احمدي نژاد ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    106 7
    تو زنده اي اسطوره
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    82 3
    برای شادی روحش فاتحه .
  • میترا1 ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    60 2
    روحش شاد
  • ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    25 8
    everybody has a dark side and Takhti is no exception We do not know how he treated his family and why he had problems with his wife
  • زهرا سادات ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    55 1
    تختی افسانه کشتی ایران بود. روانش آرام
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    ایا کسی از ساختمان پشت هتل اتلانتیک خبر دارد میان انهمه هتل چرا تختی باید در هتلی خودکشی میکرد که یک در ساواک در ان باز میشد ساختمان پنهانی ساواک برای همین جنایت ها بود من لحظه ای باور نمیکنم که جهانئ پهلوان ما خودکشی کرد همانگونه که بسیار کوچک بودم و بیاد دارم گریه های مادرم را که میگفت اخر او را کشتند دیدی تختی را کشتند . دلیل حکومت شاه خئن قابل قبول نیست که تختی ناتوانی جنسی داشته و برای ان خود کشی کرده اخرین بار که ما بیاد داریم بابک عزیز نوزاد بود خانم تختی تا به امروز حرفی نزده ساواک از مجا ناتوانی جنسی تختی را میدانست ؟؟ دلیلی کینه توزان حتی بعد از قتل او ایا ما باید سابقه جهان پهلوان و عشق او به خانم شهلا توکلی و بابک را قبول کنیم یا اراجیف مقام امنتی ملعون پرویز ثابتی و کتابی پر از دروع و ریاکاریش را ؟؟کتاب دامگه تاریخ فقط مزخرفات یک مرد پلید و ادمکش است و فاقد کمترین ارزشی است . روح جهان پهلوان ما شاد .
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    26 21
    تختی ورزشکار قهرمانی وجهانی ومشکل جنسی؟!!!! متخصصای پزشکی این مسئله را محتمل می دونن؟
  • محمد ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    53 9
    خدا لعنت کنه کسایی که چنین اسطوره ای رو کشتن...... روحش شاد......
  • محسن ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    35 39
    ساواک از طریق مزدوران خود تختی را تحت فشار روحی و روانی قرار داده تا جاییکه اتهاماتی را مطرح کرده و وی را تهدید کرده که اگر با آنها و حکومت همکاری نکند آبرویش را خواهند برد ... ولی پهلوان مقاومت کند و اینگونه است که ساواک تختی را به شهادت می رسانند... این یک حقیقت و واقعیت است ... چه دلیلی دارد که متهم اصلی یعنی رژیم منحوس پهلوی و ساواک را با آن همه سابقه جنایت تبرئه کنید و به داستن پردازی در مورد جهان پهلوان با آن سابقه درخشان بپردازیم... جهان پهلوان قهرمانانه به شهادت رسید به خاطر ایران به خاطر ملت .... چرا اسناد ساواک در مورد او افشا نمی شود... البته نه اسناد ساختگی که ساواک برای منحرف کردن اذهان حتی دولتیها ساخت و پرداخت اسناد سری اواک که تنها در اختیار شاه ملعون قرار می گرفت...
  • استاد زبان ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 26
    هاااااااااااااااا......این که گفتی یعنی چه؟؟
  • مانی ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    35 2
    بعد از انقلاب با اینکه تمام اسناد ساواک دست انقلابیون افتاد مدرکی در مورد دست داشتن ساواک در قتل تختی بدست نیامد حتی در زمان بازجویی از ارتشبد نصیری فرمانده سابق ساواک ازش پرسیده شد در مورد تختی اظهار بی اطلاعی کرد
  • سید مهدی ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    7 7
    با سلام مرحوم تختی زائیده شده تهران محله ی خانی آباد تهران پشت کوچه ی مسجد قندی است که این محله واقع مشهور به سه راه خانی است که یک ایستگاه پائین تر از محله ی دروازه غار سابق که در حیابان خیام فعلی ومیدان اعدام سابق ویا میدان محمدیه ی فعلی است ..
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    8 8
    If you could read this context so you understand persian ... so why do you comment in english?!!
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    35 12
    مشکل جنسی ربطی به قدرت و توانایی جسمی نداره عزیزم .
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    18 35
    فرق وهابیت با بهائیت (با توجه به ماهیت صهیونیستی شان ) در نحوه ترور هایشان است.وهابیون خیلی علنی و شناسنامه دار دست به جنایت می زنند مثلا سر می برند بمب منفجر میکنند و.... اما بهائیت چه در زمانی که قدرت را آشکار در دست داشت و چه زمانی قدرت را از طریق مزدوران نفوذی اش اعمال میکند همیشه برای جنایات و ترور هایش یک داستان و پوشش انحرافی درست میکند خدا لعنت کند هویدای بهائی- نصیری بهائی و ثابتی بهائی جلاد را . خدا لعنت کند مزدوران تروریست بهائیت را در طول 150 سال اخیر که هم میکشند وهم تهمت میزنند وهم از پاسخگوئی فرار می کنند.
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۷
      0 3
      هویدا بهایی نبوده تحقیق کن متوجه بشی
  • حسام الدین ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    19 8
    شما که این متن فارسی رو خوندی،حتما فارسی بلدی پس بهتره فارسی بنویسی که همه بفهمن البته اگه ....
  • حمید ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    20 2
    روحش شاد یادش گرامیباد
  • رضا ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    14 1
    آموزش زبان انگلیسیه؟
  • علی ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    10 3
    اسطوره تختی اخلاق مرام ورزش مردمداری
  • محسن ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    43 9
    1-این مرتیکه پرویز ثابتی بی ... از کجا دانسته جهان پهلوان ایرانیان ناتوانی جنسی داشته؟ 2- پزشکی قانونی به سادگی می تواند علت مرگ را با بررسی جسد با چنان دقتی آشکار کند که مثلا با بررسی پیکر درگذشته ای که ایست قلبی داشته می فهمند نوع و عامل ایست قلبی بسته شدن عروق کرونر بوده یا افتادگی دریچه ی میترال یا ... آنگاه چگونه پزشکی قانونی و ساواک میگویند نتوانسته اند علت دقیق مرگ را روشن کنند ودر این باره باوجود پیکرشکافی تنها به گمانه زنی پرداختند 3-یکی از کارکنان هتل آتلانتیک مدت ها پس از مرگ مدعی شده بودعلت خونریزی پشت سر جهان پهلوان زمین خوردن پیکر او هنگام جابه جایی در هتل بوده باید پرسید زمین خردن جمجمه از بلندی یک متری آن را متورم یا شکافته می کند نه سوراخ .
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    23 15
    بی شرفا کشتنش
  • ali ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    24 5
    هر کسی یک گوشه تاریک در زندگی دارد و تختی مثتثنی نیست ما نمی دانیم که او چطور با خانواده خود برخورد کرد و چرا با همسرش مشکل داشت. ناشناس محترم، نوشته بالا خیلی خوب جواب داده اگه قرار باشه برای مشکلات خانوادگی آدم خودکشی کنه که تا الان نسل بشر منقرض بود
  • محمدمهدی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    31 5
    من کاری به این حرفهای شما ندارم فقط همین قدر می دونم که جهان پهلوان تختی کسی نبود که به خاطر مشکلات زندگی دست به خودکشی بزند در ضمن به همه دوستای عزیزم که پیغام گذاشتن میگم پشت سر مرده حرف نزنید اون دستش از دنیا کوتاهه و اون اسطوره اخلاق و مردی با معرفتی برای منه.اینکه میگن اون خودشو کشته اصلا باور نمیکنم.بای
  • جمال ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    14 6
    شخصیت تختی نشون میده که تختی کسی نبوده که خود کشی کنه ، و اگر ما فرض کنیم که خودکشی کرده باشه ، بدون شک علت اصلی این کار فشارهای روانی زیادی بوده که از طرف حکومت ستم شاهی بهش وارد شده ، پس مرگ بر شاه/ زنده باد جهان پهلوان تختی
  • کهرم ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    14 1
    ای رستم دستان کجایی...
  • کهرم ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    16 0
    ای تختی مبارز مرگ به دشمنانت... درود بر روانت...
  • محمد ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
    17 2
    شادی روحش« صلوات »
  • مهدي ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
    38 5
    قضيه خيلي ساده هست جهان پهلوان به ضرب گلوله كشته شده اينكه تختي چند روزي در هتل به سر مي برده و مضطرب بوده درست است و مشخص است هست كه يك اختلاف خانوادگي بوده و اينكه قبل از اين ماجرا اموال خود را به نام بابك ميزند درست است اما ترس بخاطر تصرف اموالش توسط همسرش بوده و اينكه در هتل ايشان كاغذ و قلم خواستند اين هم درست است من و شما هم اگر چند روزي برويم جايي به احتمال زياد كاغذ و قلم براي به جهت محاسبات درآمد ماه ، اقساط و بدهي هايمان لازم مي شود تا اينجا تمام مفروضات درست اما دقيقاً نكته كور ماجرا اينجاست كه ايشان تحت نظر بوده اند و كساني كه ايشان را در هتل رسد ميكردند نقشه به قتل ايشان ميكشند و وصيت نامه اي ساختگي و يا تزريق مواد دارويي به بدن ايشان و ... و كارهايي اين چنين انجام داده تا اذهان عمومي را گمراه كنند اما ايشان از چند ماه قبل مي دانستند تحت نظر هستند و نقشه از قبل برايشان طراحي شده. آن شبي كه مرحوم تختي به قتل رسيدند به ضرب گلوله يك اسلح اي با كاليبر پايين مثلاً 5.56 يا 7.62 بوده چون حفره كمي ايجاد ميكند و چون در محل پشت گردن به بالا بوده و تير از جمجمه خارج شده خيلي نمايان نيوده مستخدم هتل كمي خون بر لب و بر روي متكا ديده كه ناشي از همين تيري كه به سر ايشان برخورد كرده بوده در ضمن كساني كه مرحوم تختي را شستند اين حفره ها ( 2 تا حفره ) را مشاهده كردند پس موضوع روشن هست و هيچ جاي مبهمي وجود ندارد فقط يك سئوال مطرح هست كه آيا ساواك ايشان را كشت ؟ يا رقيباني كه با ايشان خورده حساب داشتند ؟ يا خيانت همسرشان بوده ؟ اينكه ايشان به قتل رسيده هيچ جاي شك و شبهه اي نيست اما چه كسي ايشان را كشتند بايد با مدارك مستند اثبات نمود. تختي جان نگران مباش راحت پور ره رو خواهد بود. روحت شاد.
  • ارسلان ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    16 2
    ای کاش خودکشی نبود
  • حمید ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    22 0
    به نظر میرسد همسر تختی تنها کسی است که از واقعیت مرگ تختی باخبر است ولی هیچگاه تمایلی برای افشای حقایق نشان نداده است .از انجا که تختی متعلق به همه مردم میباشد . وجدان خانم توکلی حکم میکند قبل از مرگ به وظیفه خود عمل کند.
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    3 2
    رصد جناب !!!!
  • بی سواد ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
    7 0
    من حرف هیچ کس رو قبول ندارم ولی این رو مطمئنم که جهان پهلوان تختی مردم دوست بوده و آدم مردم دوست هیچوقت اینقدر خودخواه نیست که مردمشو ناراحت کنه.یاد او تا ابد زنده است.
  • اشكان ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۱
    7 28
    بيخيال بابا، انقدر حرص و جوش نخوريد. ماجرا هرچي بوده تموم شده، تمام!!!!! اين هوش شرلوك هولمزي و پوارويي خودتون رو هم صرف مسايل روز كنيد لطفا، نه وقايع ٤٠ سال پيش، چون حل اون ديگه امروز چيزي رو عوض نميكنه. فوقش ثابت بشه كه شاه يك آدم اضافه تر كشته (به قولي يك اسطوره رو) يا اينكه معلوم بشه كه جهان پهلوان هم مثل هر آدم زميني ديگه با مشكلاتي دست به گريبان بوده.
  • امیر عباس ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    17 11
    تختی را کشتند امکان ندارد خود کشی کند
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
      8 3
      امیر عباس تو پیش تختی بودی ؟؟ خیلی با اطمینان حرف میزنی
  • غلامرضا ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    10 0
    الله یعلم بکل شی
  • 65221 ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    6 0
    واقعا مرد بود
  • احسان ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    2 2
    با از تختی به عنوان یک الگو استفاده کنن؟
    • ط ک IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
      1 0
      نه پس تو رو حساب کنن
  • يك پهلوان ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    18 2
    فقط درچندجمله ميتوانم بگويم جهان پهلوان تختي راكشتندكارساواك وشاه هم نيست همه دروغ است مرگ تختي كاردولت ايران ويا حسودان ايشان بوده است ولاغير. وجمله اخر اي كاش دولت ايران امروزي بازبتواند همچون تختي درست كنددوست دارم هركس نظرمن راميخواندبداندكه قهرمانان اين دوره عصرجديدقهرمان نيستن قهرماني به چهارتامدال نيست قهرمان كسي كه بفهماندكسي كه برروي تخت طاغوت مينشيندحتي رئيس همه ملت ايران ميشودبه همه كمك كندودرهمه جاحرف حق بزند.تمام خدابيامرزدجهان پهلوان تختي
    • یه آدم عادی IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
      3 2
      تختی هایی مثل حاج قاسم را این نظام تربیت کرده دوست من
  • محسن ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    10 0
    رستم از شاهنومه رفت برکت از کومه رفت خدا لعنت کنه کسایی رو که دوست ندارن جوونای ما الگوهای آزاده وجوانمردی مثل تختی و امثال تختی داشته باشن ، نه الگوهای غربی بدرد ما میخورن نه شرقی و نه عرب های حرومزاده ، اینم که میگن تختی خودکشی کرده محاله ممکنه همش توطئه است واقعیت اینه که میبینیم آقا تختی هنوز زنده است خونش تو رگ و پی ما جریان داره به قول ما جنوب شهریا پرچمش بالای بالاست
  • نگین ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    9 3
    همیشه زمین تحمل آدمای بزرگ رو نداره.خودکشی کار آدمای ضعیفه نه کسی که صفت پهلوانی داشته.جهان پهلوان تختی اگر در بین ما نیست یادش تا ابد در دل نسل ایرانی باقی میماند.جهان پهلوان تختی فروغ بی پایان انسانیت است.یادش گرامی
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    2 0
    تو
  • شاپوردشتی ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    2 0
    قهرمان اسطوره ای ایران:نامت چون شمشیر رستم پهلوان بران وچون تیرآرش کمانگرپرآوازه هست وماندگار.بایدازجوانمردی وانسانیت ومردمی بودنش درس گرفت وازمبهمات ثابت نشده وقضاوتهای بی پایه اجتناب کرد. یادش را به همراه درسهای زیاد وآموختنی که به ما. بیادگار گذاشت گرامی بداریم.
  • hamid ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    6 0
    امروز هم اگر کسی تختی باشه خبرخود کشی اونو تو روز نامه ها خواهید خواند
  • رسول قربانی ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    6 0
    تختی واسه من همیشه زنده است قربان مرامت جهان پهلوان ؟
  • وهومن ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    7 1
    ما ایرانی ها باشایعه سازی دروغ پراکنی حرفهای نسنجیده گویی خودمان به خاک سیاه نشاندیم نه به مدرک توجه داریم نه استدلال سرمان می شود ونه منطق مرغ یک پادار فرزند مرحوم تختی می گوید نه درمورد قتل ونه درمورد خودکشی به نتیجه نرسیده ام اما شخصی با لق لق زبان وبه یقین می گوید اوراکشته اند .آفرین برادر دروغیم برای بدبختی بیشتر مان به رفتارخودت ادامه بده
  • مهدی فولادشهر ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    6 2
    کاش همونقدر که برای مرگ تختی کنجکاو هستیم همونقدر هم راجبه زندگیش و اینکه چطور شد که پهلوان یه کشور شد کنجکاو بودیم!
  • حمید 1 ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    6 1
    خانم توکلی حتماخبرازحقیقت ماجراداره اماچراحرف نمیزنه عجیبه!!!!خصوصاکه درموردزندگی مشترکشون شایعه سازی هم شده چرارفع ابهام نمیکنه!!
  • بی بی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۱
    10 10
    مرگ تختی کار مخالفان رژیم پهلوی بوده( حالا کدومشون معلوم نیست ) تا به این شیوه موجب تحریک عمومی بشن
  • عليعسگرخبازي مقد م ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    2 1
    اگرخدانكرده خودكشي كرده گناه كبيره كرده ولي از از تختي بعيذ است خودكش كرده باشد خواشمند است از همسر ايشان تا زنده هستند تحقيق بشه تابلكه حقيقت معلوم بشه تااين سردر گمي تمام شود
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    5 1
    همسر تختی امروز درگذشت
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    4 5
    خدا شادروان شهلا توكلي را قرين رحمت فرمايد
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 2
    اذکروا امواتکم بالخیر از اموات خودتان به نیکی یاد کنید قرآن کریم
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    1 1
    تختی جان هیچ وقت نتونستم به عکست نگاه کنم چه جذبه ای داشتی...خدایا کاش زنده بود
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 7
    شاید مرحوم توکلی حرف نمیزده تا با گفتن حقیقت چهره و محبوبیت تختی از بین نره
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    2 0
    I agree with this idea. for a long time , in school,books and etc. , after Islamic revolution, our TV and teachers told us that he was killed by SAVAK , secret service of Shah regim., but ,now,I hear a lot of issues about this death . I have learnt that there are a lot of things that we did not know and Takhti is a usual person like the others.
  • حسین ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    3 0
    رستم در زمان ما بود. یادش گرامی
  • جعفر ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    2 1
    مرد بزرگي بود
  • علی ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    9 0
    سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز/مرده ان است که نامش به نکویی نبرند
  • علی ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    5 1
    سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز/مرده ان است که نامش به نکویی نبرند
  • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۰
    1 1
    مرد قهرمان روحت شاد
  • مهسا ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    3 1
    واقعا خدا رحمتش کند. خدا به خانواده اش صبر بدهد. بیاییم با هم دیگر برای شادی روح آن عزیز از دست رفته و بقیه مردگان فاتحه ای ختم کنیم و برای خانواده ی بزرگوار و محترم تختی از خداوند منان صبر و شکیبایی به اندازه ی صبر عیوب مسئلت نماییم.
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    3 2
    عشق با ارزشترین گوهریست که خدا در وجود انسان قرار داده است.امیدوارم توان درک این واقعیت را داشته باشید که""تختی شهید عشق شد
  • مهدی حبیبی ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    2 9
    باسلام برشما.بنده درشهر تبریززندگی میکنم.وخیلی خیلی اعتقادخاصی به مردانه صفتی جهان پهلوان تختی مرحوم دارم,برهمین حسب چندسالی که به باشگاه بوکس شهرمان(گنجویان)میرم,یه روزاتفاقی کناریکی ازمربیان باشگاه نشسته بودم وبه عکس مرحوم آقاتختی نگاه میکردم همینجوری که سرموهمراه باآهی ازته دل برگردوندم سمت مربی گفتم که حیف شده بودکه جوون مرد,درهمین لحظه همان مربی نگوکه دوست حتی هم سفره آقاتختی باحالت خاصی برگشت وگفت:خودش نمرد!کشتنش!ومن دراون لحظه یکه خوردم وپرسیدم که حاج اقاشماازکجامیدونید؟خلاصه وارعرض کنم که جریان ازاین قراره که رژیم ستم شاهی به خاطرزیربارظلم نرفتن مرحوم تختی وعده کمی ازجوانمردان ودوستان نردیکش آنهارابانقشه ازقبل تعیین شده به بهانه میهمانی به مکانی دعوت وبعداز دقایقی باخاموش کردن برق اتاق,لوستری راکه بالای سرمرحوم تختی نصب شده بوده راازسقف آزادکرده تااینکه نوک تیزپایینی لوستربه طرزوحشتناکی برگردن مرحوم تختی فرومیرودوبه طورناجوانمردانه وابهام آمیزومخفیانه خودودوستانش به دست جلادان سنگدل به شهادت میرسند.بنده همین قدراطلاع داشتم که عارض شدم.ممنون ازشما
  • حمید ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    13 1
    من که نمی دونم حقیقت چیه اما این رو می دونم که اگر جریان خودکشی بود هرگز این همه سال تختی یه الگو نمی موند اصلا خدا این اجازه رو نمی ده یه جورایی خودبخود فراموش می شد. وقتی عکس تختی رو می بینم باهام حرف می زنه بسیار شریف بود خدا رحمتش کنه
  • حسن ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    4 0
    تختی یعنی فتوت مردانگی جوانمردی
  • بهروز ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    0 2
    چرا برای همچین انسان معروفی یک کاراگاه کارکشته ای همچون کاراگا ه دریک رونیاوردن تا راز قتل تختی روکشف کنه !
  • بهروز ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    3 1
    کاش کارگاه دریک رو میاوردن تا راز قتل تختی رو کشف کنه
  • منها ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    3 4
    خیلی خب..حرفای شما درست اصا..! چرا پشت سر تختی..پرچم خودتون رو آوردید!؟ تختی به پرچم شیر و خورشید علاقه داشت و اسم فرزندش را هم ایرانی انتخاب کرد
  • احمد ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 1
    اي روزگار مردونامرد داره توف به شرف نامرداش دس خوش واسه مرداش اينه عاشقتم تختي مرامتو عشقه روحت شاد ياعلي .
  • علیرضا ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    3 0
    برای شاد بودن جهان پهلوان تختی بلند صلوات ختم کن هر جا هستی
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 9
    مردم ما قهرمان زنده نمیخاهند باید مرد تا قهرمان شد تختی مرحوم حجازی والانم با امثال علی دایی خوب تا نکردیم ای قدیمیای کشتی خودتون بهتر میدونید با او چه کردید
  • منم علی ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    1 1
    عمرا اگه روح جوانمردی ایران و جهان خود کشی کنه ... حتی اگر بخواد شدنی نیست . گویا اقا تختی خودش در دفتر خاطرات چنین چیزی نوشته : خودکشی کاری بسیار سخت است . این یعنی تحت فشارم اما زیر بار ظلم نمیرم . دفتر خاطرات و مشکلات آقا تختی انگیزه ای شده و راه سو قصد به تختی را هموار کرده و باید دید چه کسی به این اطلاعات دسترسی داشته ؟ تمام تصاویر جسد تختی حرف از خفگی میزنن . توی هیچ کدام از تصاویر جسد تختی گردنش مشخص نیست . تمام تصاویر جسد تختی حرف از خفگی میزنن . توی هیچ کدام از تصاویر جسد تختی گردنش مشخص نیست .
  • ياسر ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۳
    2 0
    سلام، ممكنه تهديدش كرده باشن كه بايد كارهايى كه ما ميگيم انجام بدى وگرنه زن و بچتو ميكشيم و بهش گفتن كه الكى اظهار كن كه با خانوادت دعوات شده و به هتل بيا و اون مرحومم فشار روحى زيادى روش بوده و در آخر با يه برنامه دقيق پهلوان رو ب قتل رسوندن، اين فقط يه فرضيه س ، چرا كار على حاتمى نيمه كاره موند...؟!؟
  • علی ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    3 21
    به نظر من تختی بیشتر از اون چیزی که بوده گنده و رسانه ای شده. اون هم بخاطر پروپاگاندا و فضای رسانه ای بوده که جریان ملی گراها اون روزها براش درست کردن. شاید برای امروز ما وقتی به تاریخ نگاه میکنیم و مقایسه میکنیم کسی مثل طیب مرحوم در حقش اجحاف شده نه قبل از انقلاب خوب شناختنش مردم نه الان خیلیا میدونن که چه بزرگ مردی بود طیب. نظرم شخصی من هست که تختی بزرگتر از اون چیزی شده که بوده و در اون طرف شهید طیب حاج رضایی خیلی مظلوم مانده.
  • امیر ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    3 1
    تختی هر چه بود تاثیرگذار بود و هست...هنوز هم خیلی از جوونا خصوصا تو جنوب شهر هستن که با تمام محرومیتهاشون از اسم و مرامش هدایت میشن. برام عجیبه واقعا...
  • امیر ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    2 2
    تختی دیگرتکرارنمیشود
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    5 4
    پسر امام- دکتر شریعتی - تختی - آقای کافی و خیلیهای دیگه رو ساواک لعنتی سر به نیست کرد . حتی گاهی شخص رو مجبور به خودکشی میکردند . خدا از سر پهلوی نگذره !.
  • کاپیتان ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    1 6
    تختی وقتی قهرمان شده بود و محمد رضا شاه داشت مدال رو گردنش مینداخت تو اون لحظه ی انداختن مدال گردنش رو جلو شاه خم نکرد (در حالت عادی آدم سرشو رو به جلو متمایل میکنه ) اما تختی به حالت غیر معمولی سیخ واستاد و چشم تو چشم شاه فقط نگاش کرد. همون برای شاه یه عقده شد و تختی رو کشت
  • سوال ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    1 2
    یه سوال گنده تو ذهن کوچیک من تشکیل شده میشه یکی بهم جواب بده؟ البته اگه مشرق منتشرش کنه چرا خبر نیم ساعت پیش منتشر شده ولی کامنتا برای پارساله؟؟؟؟
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    5 1
    مرگ یک سری افراد مهم و عموما مردمی هیچ وقت روشن نمی شود و نخواهد شد ، دلیل آن هم این است که فرد مهم و مردمی مورد کینه و غضب دو یا چند گروهی قرار می گیرد که خود دو یا چند گروه با هم درگیر هستند . در این شرایط بهترین راه حل سکوت در قبال قتل خواهد بود . به نوعی توافق نانوشته بین گروه های درگیر . در دنیا هم مثال های زیادی وجود دارد مثلا بروس لی از طرفی تکنیک های رزمی را به آمریکایی ها یاد می داد که مورد غضب چینی ها قرار گرفت چون هنر رزمی حداقل دفاع چینی های آن سال ها در مقابل آمریکایی ها بود ، از طرفی شروع به ترکیب هنر رزمی کرد . از آن طرف از چینی ها حمایت می کرد که مورد غضب آمریکایی ها قرار گرفت . در مورد تختی این مطلب روشن است که مورد غضب شاه بوده ، همچنین گروه هایی قبل از انقلاب ، این طور وانمود کردند که با مردم هستند تا طاغوت برچیده شود اما دنبال منفت طلبی بودند همان هایی که بعد از انقلاب ، نقابشان از چهره افتاد و مردم فهمیدند که این ها انقلابی نیستند و چه جنایت ها که نکردند مثل منافقین . البته عده ای هم مثل بنی صدر بودند که بعد از انقلاب جنایت ها کردند و خفت بار فرار کردند . برای فهمیدن علت مرگ تختی باید ساواکی ها ، سلطنتی ها ، منافقین و شخصیت ها و احزاب به ظاهر انقلابی مثل توده ای ها و ... راست حرف بزنند و همچنین اسناد سری دولت هایی مثل آمریکا و انگلیس بررسی شود که شدنی نیست . فقط اینو می دونم که تختی خودکشی نکرده ، شاید تهدید به قتل شده و ترجیح داده که پیش خانواده اش نباشد تا آن ها آسیب نبینند .
  • هبوط آدم ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 1
    please spaek persian
  • سوال ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 0
    اوکی، خیلی ممنون.
  • حسین ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 0
    روحش شاد باد
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    Yes Man :)
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 1
    چشم ببخشید
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    2 0
    البته این هم درسته که اگر قصد خودکشی نداشته پس چرا مقدمات رفتن رو آماده کرده ؟ شاید میدونسته میخوان بکشنش . بهرحال خدا رحمتش کنه
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    2 8
    بابا پسرش داره تو آمریکا عشق وحال میکنه (زندگی)شما راه افتادید ببینید پدر ایشون چه جوری مرده عجیبه والا
  • محمد ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    2 1
    بابا یکی با **v اومده انگلیسی نظر گذاشته با پرچم امریکا ساده نباشید ملت
  • محمد ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 1
    ععه!! مشرق تو حرف میزنی!!!!
  • علی ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 1
    امشب در سینماهای تهران و شهرستانها
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 1
    oh! oh! I can not speake english can you speak farsi?
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    2 2
    حسادت شاهپور غلامرضا به مرحوم تختی هم ممکنه عامل قتل وی باشد
  • جواد ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    3 1
    متاسفانه توهم توطئه همتون را درگیر کرده مگه چند سال پیش دروازبان تیم ملی المان خودکشی نکرد ایا شماها معنی افسردگی رو میدونید یا فقط اسمش رو شنیده اید افسردگی حتی از بدترین اعتیادها هم بدتره اینکه رژیم سابق ستمگر بود شکی نیست اما شما که نظر قطعی به کشتنش میدی چرا خودت رو ستار العیوب و عالم الغیب میدانی بگو احتمالا کشتنش
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    مثل اینکه از سازوکار سازمانهای امنیتی و جاسوسی خبر نداری؟!
  • @@ ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 2
    یه کشتی گیر می گفت من خودم کنار گردن تختی جای سوزن آمپول را دیدم...@@
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 1
    مرحوم تختی!! مرحوم ناصر عبدا...هی ؟؟ از این موارد که جواب درستی نداره!! چون شایعات بیشتر از واقعیته!
  • رضا ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    2 1
    مهم اینه که تاموقعی که زنده بود درست زتدگی کرد تا خودشو تو دل مردم جاکنه برای همین ماندگار ابدی شد لطفا وارد حاشیه نشید.
  • عبدالله ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    اقای ناشناس جمله ( اذکروا موتاکم بالخیر ) ایه قران نیست بلکه میگن سخن معاویه است به نفع حکومتهای جبار و فاسد تا پس از مرگ از انها به نیکی یاد شود.
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    2 1
    عکس های کالبد شکافی شده مرحوم تختی خیلی آدم و ناراحت می کنه.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 0
    نکته جدید اینه که همسرش هم فوت کرد امسال...
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    3 3
    علی کریمی هم در خطره
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    درست نیست عکس تختی را درغسالخانه گذاشتین
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    درست نیست عکس تختی را درغسالخانه گذاشتین
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    درست نیست عکس تختی را درغسالخانه گذاشتین
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 0
    به خاطر احترام به جهان پهلوان تختی بهتر است عکسهای درغسالخانه را بردارید
  • ناشناس ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 1
    تختی یکسری مشکلات خانوادگی داشت وفقط چندتاازدوستان خیلی نزدیکش خبرداشتن واحتمالا ساواک هم خبردار شده
  • ميثم ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    3 0
    به نظر من خودكشي يا قتل اينقدر مهم نيست مهم اينه كه در طول زندگي اهميت زيادي به عرض زندگيش داد و الان يه اسطورس
  • هادی ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    2 1
    به نظر من جهان پهلوان تختی انسان بزرگی بوده و خواهد بود و انسانهای بزرگ همیشه دشمنان زیاد ولی کوچک همانند سوسک دارند و یکی از همین سوسکها ایشان را به شهادت رسانده است خداوند رحمتش کند و با صاحب اسمش امام رئوف همنشینش کند آمین
  • وحید ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    2 0
    منش و روش تختی و سرنوشت حکومت شاهنشاهی عبرت انگیز هسش، یه پهلوان مرگش هم برای دشمناش دردسر آفرینه. خدا بیامرزه
  • داریوش ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    0 10
    عکس تو اینترنت دیدم که شاه...... خواسته مدال به گردنش اویزان کند ولی سرشو پایین نیاورده اینکارش بنظر بنده اشتباه بوده بایید یه کمی احترام می گذاشت حداقل به خاطر سنش خیلی ناراحت شدم دیدم به کسی که هدیه ای بهت میدهد باید اگر هدفش بد نباشد باید احترام گذاشت شایید هم حق داشته به خاطر بدی هایی که در جامعه دیده ناراحت بوده دیگه بیشتر نروم زبان سرخ سر سبز را می برد
  • ممقانی ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    1 1
    شهید مصطفی خمینی دکتر شریعتی جلال آل احمد و.... اینها را چطور می خواهید توجیه کنید
  • hamid ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    2 1
    از آن همه جماعت هیچکس حتی برای یک لحظه به احتمال خودکشی فکر نمی کرد.آخر جهان پهلوان باشی و در بودن خودت جبران کرده باشی نبودن های فردی و اجتماعی دیگران را و آن وقت خودکشی کنی ؟ (جلال آل احمد) مظلوم ترين شهيد تاريخ در غريبانه ترين سفر. زوايای پنهانی كه بهر جا منتهی شود معقولانه است جز خودكشی آنهم جهان پهلوان باشی و دردهای توده ها را با عصيان فرياد بكشی بعد هم چون موجودی ضعيف خود را بكام مرگی بفرستی كه نوزادی شير خواره در انتظارت ...باشد!!!!؟؟پس آنهمه جوانمردی چون برگی در باد بود؟خير كينه ی غلامرضا پهلوی با او ديرينه بود كه حتی منفك از دستورات شاه بخشی از ساواك را در حيطه ی قدرت خود داشت،ويگن دور دريان خاطره ای نقل میكرد از يك مهمانی اشرافی در شمال كه غلامرضا در آن حضور داشت آنزمان كارو برادرش سمپاتی شديد به محرومان و رنجبران داشت كه شعری خواند كه تلويحا فساد دربار را نشانه گرفته بود و غلامرضا نه چندان از آن سر در آورد و جشن به آرامی سپری ميشد كه غلامرضا مست از مشر وب به دختر دوستی كه همراه ويگن به جشن آمده بود دست درازی كرد و او را بزور به خلوتگاه ميبرد ويگن مانع ميشودكه غلامرضا ليوان شرابش را بروي صورت ويگن می پاشد و ويگن او را به شدت بزمين امی اندازد،پس از آن برگزار كنندگان جشن ويگن را با شتاب از مهلكه دور ساختند تا مدتی پنهان شود كه رابطين و آشنايان نزد اعليحضرت رفتند تا فر جام خواهی كنند و شاه گفت :او بايد از كشور برود چون من نگران او هستم و يقين دارم غلامرضا او را خواهد كشت؟و ويگن روانه ی غربت شد و سالها نخواند تا....( گفتگو با ژوليت دردريان خواهر ويگن و كارو درحالیکه ازمرگ برادرانش آگاه نبود )اين خاطره را نوشتم تا مواردی روشن شود،مصاحبه با مدير هتل آتلنتيك كه ميگفت من آنشب در هتل نبودم و تصور ميكنم او را كشتند بعد به هتل آوردند!!؟؟؟مقر ساواك در آن حوالی بود و تختی كه ب هدف سركشی به باغ كوچكشان در رامسر از خانه بيرون ميايد و به شهلا قول ميدهد ك در برگشت گلهايي از باغچه برايش مياورد(اختلافات درون خانوادگی هم جريان داشت كه در خيلی از خانواده ها ديده ميشود) كه تختی با روح حساسش تمام خاطرات روزانه اش را در آن مينگارد بطوری كه برگ برنده ی ساواك در تنظيم شكل قتل و اسنادیكه بعدها از بايگانی خود جمع آوری ميكندو شرح و وصفی كه به كيهان و مطبوعات ميدهد قرار ميگيرد(اين يك بد بياری تاريخی برای تختی و مردم بود)ساواك بعد از عصيان تختی بر عليه جامعه طبقاتی ،سر خم نكردن دربرابر دستگاه،اتفاق نزاع با غلامرضا پهلوي،مكرر بر سر خاك مصدق رفتن،با داريوش فروهر و همسرش پروانه اسكندری عكس گرفتن ديدار با زندانی روحانی آيت اله طالقانی و عكس گرفتن با او،سمپات جبهه ی ملی شدن ،و گوش ندادن به تهديدات ساواك مبنی بر اينكه هيچ باشگاهی حق پذيرفتن او را نخواهند داشت و فشارهای شديد اقتصادی كه بر او روا داشتند هيچ كدام كار ساز نشد و تختی كه خطر را بيخ گوش خود ميديد وصيتنامه ای مينويسد و در محضر ثبت ميكند كه بعدها سا واك با اضافاتی هدفمند آنرا به جرايد ميدهد و بلا فاصله از آيت اله سيد كاظم شريعتمداری ميخواهد كه اعلاميه ای منتشر سازد و خودكشی را قبيح و مردود به نسل جوان انتقال دهد كه آيت اله اينكار را ميكند،حضور عجيب سرويسهای امنيتی در تشييع جنازه ی تختی و مراسم ختم اش ياد آور سركوب است،قلم بدستان نان به نرخ روز خور هدفمند طرح ساواك را به پيش ميبرند و مردم عادی برخی حقيقت را بازگو ميكنند و برخی افسانه پردازی تا جايی كه كشتی گير قديمی ميگفت او يكبار در حين تمرين غش كرده بود؟!(جل الخالق.چه ربطی به خود كشی دارد؟!)و ديگری ميگفت يكبار در هواپيما خسته از مسايلی كه بر مردم و شرایط زندگی اش ميگذرد گفته بود:گاهی فكر ميكنم اگه اين هواپيما سقوط كند همه راحت می شويم؟! و اينكلامی كه شايد همه ی ما در مقاطعی از زندگی گفته ايم با حمايت ساواك تيتر جرايد ميشود،پرویز ثابتی مسئول اول اداره کل سوم ساواک و رئیس ساواک تهران هم بعد از بيش از چهل سال از قتل تختی در صدای آمريكا مشكلات جنسی تختی را عامل افسردگی و خودكشی دانست؟؟؟!!!!(خوانندگان آگاه خود قضاوت كنند)در فيلمی هم كه مرحوم علی حاتمی در صدد ساختش بود نيمه كاره ماند شخصی ميرزا بنويس به ايشان زنگ ميزند و مبلغ سه ميليون تومان ميخواهد كه حقايق جعل خط تختی را در ادامه ی وصيت نامه اش توسط او و بدستور ساواك را افشا كند كه پس از اينكه قرار حضوری ميگذارند بدلايلی ميرزا بنويس غيبش ميزند تا اين راز در هاله ای از ابهام(كه البته همه چی آشكار است)بماند.آنروزها فعاليت ساواك در اوج بود يكسال بعد از قتل ماهرانه ی جهان پهلوان صمد بهرنگی كه شنا بلد نبود به مسلخ برده ميشود،ابتدا خفه اش ميكنند و بعد به آبش می افكنند(حمزه فراهتی همراهش مخفي ميشود )و شهيد غريب ملت. مظلوم غلامرضا تختی كه نگران از خشكيدن سينه ی همسرش و شير دادن به بابك نوزاد است و غم مردمی چون كوه بر پشتش سنگينی ميكند در اوج تنگدستی نه به بيابان كه هتلی شيك را بياد نوزادش و مردمش انتخاب ميكند كه مثلا يك استخر وسونايی هم قبل از خودكشی رفته باشد و چلو خورشتی هم در آن دو روزسفر(ربودنش )نوش جان كرده باشد ،شهلا با تمام اختلافات مرد با شرفي را به خاطر سپرده است كه پاي پياده براي زلزله ی بويين زهرا و مردم زجر ديده اش پول جمع ميكرد و به او قول داده بود كه در برگشت از رامسر برای اوو بابك گل بيارد!!!!ساواك خوشنام اما حكايتی دگر گونه داشت.؟؟!
  • رضا ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    3 2
    وقتی ک ساواک از اختلاف خانوادگیه تختی با خبرشده اونو بهترین فرصت دیده برای کشتن جهان پهلوان و بعدشم توطئه ای چیدن ک این قتل خودکشی بنظر بیاد. خیلیم حرفه ای اینکاروکردن
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
      0 0
      بسه بابا ... داستان میگی
  • مجید ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 0
    شک ندارم تختی رو کشتند ، خدا بیامرزتش.
  • سلمان ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 9
    البته جبهه ملی هم اصولا به دنبال سرنگونی حکومت شاه و برقراری نظام حکومتی دیگری نبوده اند چون اولا : از نظر اعتقادی لائیک و حتی بعضا ضد دین بودن برای همین توان بسیج عمومی مردم رو بدون همیاری جریانات مذهبی مثل روحانیت و بازار نداشتند ثانیا : در راه اعتقادشون حاضر به جانبازی و فداکاری نبودن حتی حاضر به تحمل شکنجه یا زندانهای سخت هم نبودند چنانکه مرحوم مصدق به گونه ای رفتار کرد که نه تبعید بشه و نه توی زندان باهاش سختگیری بشه بعد سه سال بازداشت هم رفت به ملک پدری و چند سال پایان عمرش رو اونجا گذروند
  • سلمان ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 1
    در اینکه ساواک خیلی ها رو به این شکل سر به نیست کرده شکی نیست برای مثال حاج آقا مصطفی بعد از ملاقات شبانه با چند ناشناس در منزل شخصی خود فوت کرد یا مرحوم کافی بعد از امتناع در برگزاری جشن نیمه شعبان سال 57 که به خواست امام خمینی (ره) در اعتراض به جنایات رژیم شاهنشاهی تحریم شده بود ، راهی مشهد شد که در یک تصادف مشکوک فوت کردند ایجاد شک زیادی در ترور سیاسی بودن این قضایا ایجاد می کنه . در مورد دکتر شریعتی هم با وجود عدم ملاقات با افراد غیر آشنا باز هم مرگ خیلی مشکوک بود هر چند که ایشون به شدت سیگاری بوده و احتمال سکته هم بعید نیست ولی در مورد مرحوم تختی با توجه به اسناد موجود نمیشه با این قطعیت سخن گفت چون دعوا و قهر ایشون از خانه کاملا واضحه در ضمن عدم تمایل همسر مرحوم ایشان برای صحبت در این زمینه تا لحظه مرگ با وجود اینکه دیگه خطری از سوی رژیم سابق تهدیدشون نمی کرد و عدم وجود مدارکی در ساواک مبنی بر توطئه قتل مرحوم تختی هم احتمال اینکه مرگ ایشون ناشی از جنایت بوده باشه رو کمتر می کنه ، استاد راهنمای پایان نامه خودم هم که یکبار همین مسئله مطرح شده بود معتقد بود احتمال خودکشی مرحوم بیشتر از قتل یا مرگ طبیعی است البته این را با تکیه به مدارک و اسناد موجود می گفت به هر حال خدا عالم بر تمام اسرار است ما هم باید برای این مرحوم و جمیع اموات مسلمین از حضرت حق طلب بخشش و رحمت کنیم
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    0 0
    صد درصد یه ادم ساده لوح و بچه پنج ساله هم میفهمه
  • سیامک ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 7
    تختی را هم بی خود جبهه ملی ها بزرگ کردند. البیته ایشان ورزشکار بزرگی بودند. ولی ما کشتی گیران بزرگ مانند او و حتی پر افتخارتر از او هم داشتیم. ولی مشهور بودن ایشان به دلیل تبلیغات جبهه ملی هاست. اینکه چون مذهبی بود نمیتوانست خودکشی کند خنده دار است. هیتلر هم به شدت مذهبی بود و خودکشی کرد. این که دلیل نمیشود
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    2 6
    آخه مومن علی دایی رو با تختی مقایسه می کنن!؟
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    13 1
    علاوه بر کمک به مردم ایشون بیشترین مدال های بین المللی رو داشتن...
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    1 1
    بدون هیچ شک و شبهه ای شهید تختی به دست عوامل پهلوی به شهادت رسیده است . به دلیل اینکه نمی توانستد او را زندانی کنند ترور و تهمت زدن به همسرش را ساواک طراحی کرد مرگ بر پهلوی نوکر آمریکا و انگلیس مرگ بر دست های پشت صحنه ای که می خواهند با فریب جوانان پهلوی جنایتکار را آبرو دهند
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 1
    مرد
  • محسن ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 0
    باید از همسرش سوال میکردن. که احتمالا کردن ولی همسرش جوابی برای موضوع اختلافشان تا بحال نگفته
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 1
    من با این نظر کاملا موافقم زدی تو هدف
  • قریشی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    2 0
    مرگ بر امریکا و همه کسانیکه به این دولت جنایتکار مالیات میدهند
  • قریشی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    2 1
    افسانه نه، واقعیت بود.افسانه یعنی هرکول ولی تختی واقعیتی ملموس بود
  • ترنج ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 5
    میشه باعث اشباع بعضی از کلمات نشید( شهید !!)..
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    6 11
    این مزخرفات چیه؟ شرم کنید. خیانت همسر؟؟ با آبروی یک بانوی مسلمان بازی نکنید. تختی نمیتوانست ننگ طلاق و ازدواج مجدد همسرش را تحمل کند. بلافاصله بعد از بخشیدن اموالش به بابک خود کشی کرد. ایندو اصلا با هم تفاهم و سنخیت نداشتند. تختی کم سواد و جنوب شهری و سنتی بود ولی زنش لیسانسه و بالاشهری و امروزی. چرا اینهمه مخالفان بزرگتر از تختی زنده ماندند. مثل مرحوم امام؟ تختی مشکل بزرگی برای شاه نبود و کلا خیلی سیاسی نبود و سرش گرم کشتی بود. سوراخ روی سرش هم فقط توسط یک نفر از دوستان متعصبش که نمیخواست انگ خود کشی به قهرمان ملی بچسبد گزارش شده که شاید هم از کالبد شکافی ناشی شده(به فرض صحت).اصالت دستخط نامه هم تائید شده. اینقدر اسطوره پرست نباشیم تختی انسان برجسته ای بود که مثل همه ماها ایراداتی داشت. خودکشی اش هم یکی از اشتباهاتش بود نه بیشتر. قدیس درست نکنیم از آدما. ساواک اینقدر احمق نبود که چنین آدم مشهوری را اینکونه بی دلیل بکشد. میشد با صحنه سازی یک حادثه کشتش. اصلا خیلی سیاسی نبود فقط سمپات جبهه ملی بود همین. سران جبهه اکثرا آزاد بودند حالا تختی ترور شود؟؟!!!!
  • مریم ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 1
    ای ناشناس خیلی بامزه ای هههههههههه
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 10
    فراموش نکنید افتخارات موحد و خصوصا سوریان بیشتر از تختیه. موحد شش طلا دارد و تختی سه تا و سوریان هم هفت تا.
  • ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 15
    در جنایات فراوان ساواک شکی نیست ولی این سه مثالی که زدی اتفاقا مرگ طبیعی داشتند!!!! هرسه مورد بارها بررسی شد و هیچ مدرکی مبنی بر قتل پیدا نشد پس توهم نزن!!!
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    2 0
    تختی روحت شاد_بخواب تو آرام _دست طبیعت گیرد انتقام
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    1 1
    روح شادیادش گرامی
  • چیتا ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    1 0
    شما دوست تختی هستید یا دشمن تختی؟! این چه کامنت تخیلاتی و رویابافی هست گذاشتی؟
  • مجید ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    1 1
    غلام رضا تختی یگ پهلوان به نام بود..شایه است خودکوشی تختی
  • احمد ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    2 4
    به نام خدا دوستانه عزیزی که زحمت میکشن پیام میزارن یکی نیست به شما بگه وقتی جهان پهلوان تختی وجود داشت شما کجای این دنیا بودید که الان اومدید اینجور قاطعانه پشت سر مرده واسه خودتون کارآگاه کجت شدین و میخواین بعد از این همه سال دست رو کنید ؟؟ به منو شما چه مربوطه که چرا تختی کشته شده ؟؟ اگه واقعا شما تختی رو دوست دارید براش فاتحه بفرستید نه اینکه ....
  • ایرانی ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    3 0
    جهان پهوان ما آنقدر بزرگ بود که نمی توان آن را توصیف کرد. روحش سزاوار رحمن باد... اللهم صل علی محمد و آل محمد خودکشی وی شایعه میباشد.
  • رضا حسین خانی ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    مرحوم تختی استوره ی کشتی کشور عزیز مان ایران بود.که ساواک او را به شهادت رساندند.
  • بی نام نشان ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    2 0
    لعنت خدا بر کسی که بداند علل قتل چه بوده و نگفته باشد
  • بهمن ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    1 0
    شادی روحش فاتحه مع الصلوات
  • علی ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
    0 0
    فقط یه چیزی میتونم بگم چراجهان پهلوان تختی باید این مشکلات برایش پیش بیاد!!!!!
  • حسن ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    0 0
    روحش شاد .
  • فوزول ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
    0 0
    روحش شاد
  • محمد مصدق ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    2 5
    با درود و خسته نباشید : شادروان و جوانمرد ایران زمین تختی را سلطنت انگلیس با نقشه و توطئه به قتل رسانید که وجاهت پادشاه پهلوی را نزد مردم ایران مخدوش سازد؛ زیرا مرحوم تختی در ملاقات با شاه پهلوی حاضر به احترام و تعظیم نشده بود. سلطنت انگلیس توسط خائنان داخلی در پی دشمنی با پهلوی بوسیله‌ی قتل شادروان تختی وجهه‌ی شاه پهلوی را مخدوش کردند و سپس یک قهرمان و جوانمرد ملی و ورزشی را از مردم ایران گرفتند.
  • مهدی ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 0
    تختی خود کشی کنه تختی رو کشتن نامردا تختی یه اسطوره بود یه کسی بود که اسمش میومد لرزه به تن همه میفتاد هنوزنم عکساشو همه میزنم به دیوار
  • علی ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    2 0
    یک دوست دارم که شاهد به قتل رسایدن آقای تختی بوده در خارج از کشور زندگی میکند گفته اگر اسمش محفوظ می ماند تلفنش را به شما بدهم برای مصاحبه پیش وی بروید
  • هیلا ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    روحت شاد بامرام
  • میلاد ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    3 0
    باباجون چرا دعوا میکنید اینکه موضوع سختی نیست تمام قدرت اون زمان دست حکومت، ساواک و ... بوده اینکه چرا پزشکی قانونی میگوید علت قابل تشخیص نیست خوب برای اینکه احتمالا" اون دکتر بیچاره هم جونش رو دوست داشته و نمیخواسته دخلش رو بیارند بعدش بگند دیدید مشکل داشت. خدا روح تختی را شاد کند در آن جهان خدا هست فرشته ها هستند و همه چیز مشخص. آن افرادی را هم که باعث مرگ تختی شدند احتمالا" با سیخ داغ و مذاب پذیرایی میکنند
  • امیر ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    6 0
    من. هم مثل بقیه تختی دوست دارم هروقت اسمشو میشنوم ازشوق گریه میگیره.
  • فردین ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    1 0
    من که اون موقع نبودم اما واقعا این پست رو خوندم خیلی ناراحت شدم
  • یوسف ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    1 0
    درود خدا بر شاه شاهان شاه مردان .شیر شیران شیر یزدان . پهلوان پهلوانان .مرد مردان . سرور شیعیان .بر مولای متقیان علی(ع). علی یارتان پهلوانان. پاینده باشید دلاوران
  • موت سور ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    6 0
    تختی رو نمیدونم وولی مرحوم داداشی و مرحووم بروسلی را بازی سیاسی ب کشتن دااد
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
    3 11
    تختی را ایرانیان نکشتند با هزار روش معمول و غیر معمول میتوان علت مرگ این اسطوره را مشخص نمود فقط در خاتمه از همه میخواهم برای نابودی شیطان بزرگ دعا کنین هرچه در این 200 سال اخیر بر سرمان امده نقشه پلیدانه امپراطوری مخوف شیطان بزرگ است
  • ناشناس ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    3 0
    روحش شادویادش گرامی است تاابد.
  • مجید ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    4 0
    تختی تک نگین پهلواتی ایران است. مهم چگونگی مرگش نیست.مهم‌زندگی سراسر جوانمردی و فتوت است که همیشه در اذهان باقیست.
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    3 0
    تختی دوستت دارم
  • ناشناس ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    5 0
    تختی یک قهرمان واسطوره نبود بلکه یک پهلوان برای مردم بود روحش شاد کیارش گرامی
  • تختی دوست ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    4 0
    به نظرمن یه نکته ازعلت مرگ جهان پهلوان تختی مغفول مونده واون هم اینکه هتل ورود وخروج همه روثبت میکنه معمولا اول ازهمه میرن سراغ مدیر هتل اما اصلا صحبتی دراین مورد نشده .شاید بگین مدیر ازساواک میترسیده واطلاعاتی درست نمیداده اما بعد انقلاب میشد پیگیری کردوعوامل احتمالی اون روشناشائی کرد.
  • حسن ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۲
    1 0
    پهلوان
  • علی شهرامی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    1 0
    تختی مردی فراتر از پهلوون بود
  • الغفور ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    1 0
    الله اكبر
  • سجاد ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    0 3
    من اگر زندگی نامه تختی رو نخونده بودم به این درجه نمیرسیدم و تلاش میکنم که برای کشور ایران افتخار افرینی بکنم به امید پیروزی به جلو حرکت میکنیم (و به خصوص دعای مردم عزیز)
  • علی اصغر ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    3 0
    اقا تختی به سیره ی مولای خود اقا امیرالمؤمنین واقف بوده و در آن وادی قدم بر میداشت
  • مهدی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
    2 0
    روحش شاد
  • مهدی ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    2 0
    تختی واقعا پهلوان بود خدا رحمتش کنه
  • ناشناس ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    3 0
    خدا رحمتش کنه
  • مهدى دولتى آغميونى ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    4 9
    سه دليل محكم در اين قضيه هست كه فرضيه خودكشى را به اثبات ميرساند. 1:دوست تختى ميكويد بيا من ببرم خانه آشتى بدهم ولى تختى ميكويد نه لازم نيست خودم ميروم خانه وآشتى ميكنم در صورتى كه به خانه نمى رود يعنى قضيه قهر از منزل جدى بوده وآشتى به آسانى بدست نمى آمد. 2: خانم كارمند هتل كه خيلى اشتياق ديدار تختى راداشت اعلام ميكند آشوبى در وحوجود تختى بوده ودر اطاقش را محكم بهم ميكوبيد آيا از شخصى جون تختى در حالت عادى بعيد نيست وشب قبل حادثه قلم وبركه درخواست كرده است. 3:
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    4 0
    گل گفتي انسان هاي موفق به آينده فكر مي كنند ، در حال عمل مي كنند و از گذشته درس و عبرت و تجربه مي گيرند.
  • رضا ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    6 0
    روحش شادویادش گرامی
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    2 17
    تختی به بروسلی نمیره درسته هم وطنیه ولی بروسلی قوی بود
  • نا شناس ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    6 0
    خدا بیامرزدش
  • نا شناس ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    5 0
    خدا بیامرزدش
  • aref ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    11 2
    تختی قهرمان کشتی ازاد یه جوانمرد بود کاش منم مثل او به قهرمان کشتی ازاد و جوانمرد بشم...
  • X. IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    0 0
    تختی توسط برادر شاه غلامرضا پهلوی کشته شد بعد اومدن تظاهر کردن که خود کشی کرده،اصلا از یه پهلوان مشهور کشتی چنین کاری بعید که بیا و خودکشی کنه خدا لعنت کنه برادر شاه رو که این پهلوان مشهور رو کشت روحش شاد.
  • مریم سلیمی AE ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
    1 0
    جهان پهلوان تختی زنده است. چون شهیدان زنده اند واین فرموده خداوند است.روحش شاد ویادش گرامی
  • عبدالحسین احمدی ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
    2 0
    بچه ها عمو تختی هرگز نمی میرد چون مردانگی نمی میرد.روحش شاد
  • قربان علی گنجخانی IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 1
    یادش گرامی باد به فکر فردا باش
  • قربان علی گنجخانی IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 1
    یادش گرامی باد به فکر فردا باش
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    3 0
    گنده لات جوانمرد بود روحش شاد
  • فرید مهرابی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
    3 0
    روحش شاد یادش گرامی
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    2 0
    الهم صل علی محمد و آل محمد روحش شاد
  • علی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    1 5
    ولی سابقه آنچنانی هم در قهرمانی نداشت. قهرمانان زیادی در کشتی داریم که تعداد مدالهایش از این مرحوم خیلی بیشتر و بهتر است.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
    3 0
    برای شادی روح همه پهلوانان ای مرز و بوم فاطهمه الصلوات
  • یونس IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
    3 1
    عالیست
  • DE ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
    0 0
    انسانی والا باقلبی بزرگ ...روحش شاد
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    0 0
    روحت شاد پهلوان
  • شاد IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
    0 0
    مرسی عالی بود
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    روحت شاد اي تختي ازاده. تختي بودن خيلي سخت. ما كه خيلي سعي كرديم اما نشد!
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    احتمال خود کشی خیلی بیشتر بود
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    دوستان به جای اینکه مرگ ی نفر و قضاوت کنید به این فکر کنید که چرا با وجود کشتی گیرای خیلی خوبی که داشتیم و همچنان داریم اسم غلامرضا تختی به عنوان ی جوانمرد همچنان بعد از نزدیک پنج دهه از مرگش هنوز پابرجاست ؟ کاش به جای وقت گذاشتن برای کشف چیزی که هیچ چیز مطمئنی درباره اش نمیدونیم بریم درباره ی کردار و منش اون بزرگوار تحقیق کنیم .همه ی محبوبیت غلامرضا تختی به خاطر کشتی بی نظیرش نبود به خاطر قلب پاکش بود #قضاوت مخصوص خداست
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    روحش شاد
  • علی راستگو IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    0 0
    دوست جنایت کار مرحوم تختی سر او کلاه گذاشت واز او خواست تا ادرس هتل را به او بدهد مرحوم تختی در اتاق 22 بود و اون جنایت کار او را در اتاق 23 به قتل رساند و هیچ ردی از خود به جا نذاشت
  • علی راستگو IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    9 0
    الهی هر کی کشتتش ذلیل بشه خدا ازش نگذره چه کینه ای از پهلوان ما داشتبیت ذلیل شده ها هان ما اینقدر بدبختیم که نمیتونیم تو دنیا یه پهلون داشته باشیم خلاصه خدا ازتون نگذره هرکی موافقه ابی رو فشار بده
  • علی مرادی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    1 0
    روحت شاد بزرگ مرد
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    1 0
    براش خیلی گریه کردن
  • محسن IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    تختی افتخار ایران و ایرانی است و در یاد ایران و ایرانی زنده خواهد ماند و ایرانی ها در هر کجای دنیا که باشند از تختی به عنوان پهلوان ایرانی یاد میکنند روحش شاد یادش گرامی باد هموطن
  • امین IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    0 0
    همیشه اسطوره یا موجود برجسته،الگوی رفتاری و گفتاری برای هم ردیف و همکاران و مزاحمت روانی بیشتری ایجاد می‌کنه همسرش گواهی بر وجود بی بدیل بعد از گمان و حدس فراوان در مملکتی که همه مرده پرست و داستان گرا هستند وجود اسطوره زنده خطرناک تره سانسور و برچسب و آلودگی مثل مارادونا،مایکل جکسون،حتی معاصر تر بایکوت زمینه تمام حدسیات انزوا ووو
  • محمدمحمدی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    تختی یک اسطوره وقهرمان ملی بود باعث افتخار ما ایرانیان است خداوند رحمتش کند روحش شاد لعنت خدا بر قاتلانش برای شادی روحش صلوات
  • امیر عباس IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
    0 1
    اول از همه روحش شاد باشد ای کاش زنده بود من نمیدونم واقعا چرا بعضی ها اصلا فکر نمیکنند و همینجوری میگن خودکشی کرده خودت را بزار جای تختی زندگی خوب نداشنه که داشته همه دوستش نداشتند که داشتند پس چرا باید خودکشی کند
  • میلاد مقصودی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    1 0
    خدا روحش را شاد کند
  • محسن IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    0 0
    به تمام کارهای وفادارانه تختی یکی به یکی شوند افتخار میکنم
  • محسن IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
    0 0
    به تمام کارهای وفادارانه تختی یکی به یکی شوند افتخار میکنم
  • ناشناس IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
    0 0
    مرد که به معنی واقعی کلمه
  • حسین IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اخه مگه میشه انسانی که تا لحظه ای که زنده بود تمام زندگیش رو وقف مردم کرده و پول و مال دنیا نتونست کمرشو جلویی ساواک خم کنه میاد خودشو به همین نیاز ها که براش بی ارزش بودند بکشه .
  • تاشناس IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    نظر من این است تختی را ساواک کشته است به دلیل خم نکردن طر در مقابل ......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس