جام جهانی به عنوان بزرگترین رویداد فوتبالی جهان همواره شاهد اتفاقات و رویدادها و نتایج جالبی بوده است، اما حضور برادران فوتبالیست زیادی در ادوار مختلف این تورنمنت می تواند در نوع خود جالب باشد.

ویژه نامه جام جهانی مشرق - بیستمین دوره جام جهانی فوتبال از 12 ژوئن 2014 (22 خرداد 93) در برزیل آغاز خواهد شد و 32 تیم راه یافته به این رقابت بسیار مهم، برگی دیگر از تاریخ پرماجرا و پرطرفدار توپ گرد را خواهند نوشت.
در ادامه سلسله گزارش‌های خود با نگاهی متفاوت به وقایع جام جهانی در ادوار مختلف نگاه کرده و با کمک از حروف الفبا به نتایج جالبی رسیده‌ایم و قصد داریم در بخش‌هایی جداگانه این وقایع را شرح دهیم به این صورت که به ترتیب از A تا Z که هر کدام حرف اول یک رویداد جالب یا اول اسم یک شخصیت هستند را به صورت تفصیلی تقدیم شما خواهیم کرد.
بخش اول (حرف A) از این سلسله گزارشها را در اینجا بخوانید

 بخش دوم::
Brothers

احتمالا هیچ جا، انگیزه روانی رقابت برادری مشهودتر از تاریخچه جام جهانی نیست. در طی سال‌ها، برادران زیادی در تیم ملی خود صف کشیده‌اند که حیرت‌انگیز است؛ بنابراین برای شناخت به برخی از جفت برادران شرکت‌کننده در ادوار گذشته جام جهانی با ما همراه باشید:

(Evaristo, Rosas, Gutierrez) اواریستو، روزاس، گوتیرس صحنه را مهیا کردند ـ جام‌ جهانی اروگوئه 1930

ماریو و خوان اواریستو آرژانتینی حضور برادرانه را در اولین جام جهانی 1930 اروگوئه با ایفای نقش خود در مسیر شگفت‌انگیز به سوی فینال این مسابقات آغاز کردند. اگرچه تیم کشور همسایه، اروگوئه بر آن‌ها پیروز شد، برادران اواریستو، حضور برادران در یک تیم در فینال جام جهانی را پی ریزی کردند.

در مجموع پنج جفت برادر به مسابقه فینال راه یافته‌اند. با این حال، با همه احترامی که برای برادران اواریستو قائل هستیم، مانوئل (18 ساله) و فلیپه (20 ساله) روزاس اولین و جوان‌ترین جفت برادری بودند که تاکنون به جام جهانی فوتبال راه یافته‌اند.


ماریو و خوان اواریستو (آرژانتین)

 در جام جهانی اروگوئه 1930 دو برادر دیگر نیز رافائل و فرانسیسکو گوتیرز، در تیم مکزیک، حضور داشتند. همه این چهار جفت باهم در دور اول در مقابل آرژانتین به میدان رفتند،‌ متاسفانه برادران اواریستو در این مسابقه روی نیمکت بودند.

(Fritz & Otmar Walter) فریتز و اوتمار پیشتاز ـ جام‌ جهانی سوئیس 1954

توده مردم جریحه‌دار آلمان که هنوز با زخم‌های جسمی و روانی جنگ جهانی دوم دست به گریبان بودند، سرانجام در سال 1954 توانستند دوباره فریاد شادی سر دهند. با اینکه فریتز والتر عمدتا فرد کلیدی در شکست مجارستان در فینال شگفت‌انگیز برن قلمداد می‌شود، برادر کوچکتر وی، اوتمار نیز نقش خود را ایفا کرد.

فریتز و اوتمار والتر (آلمان)

اوتمار، هم‌تیمی فریتز در کایزرسلاترن عمدتا در زیر سایه گسترده برادر بزرگ خود زندگی می‌کرد. وی موفق شد در برد افتتاحیه 4-1 مقابل ترکیه گل‌زنی کند و او و فریتز هر دو بازهم در مسابقه بعدی با ترکیه گل‌زنی کردند. هر دو آن‌ها قبل از اینکه در بازی فینال مقابل مجارهای افسانه‌ای صف‌آرایی کنند بار دیگر در برد 6-1 مرحله نیمه نهایی مقابل اتریش گل‌زنی کردند. برد 3-2 آلمان برابر مجارستان شاهد این مدعاست که برادران والتر به عنوان اولین برادرانی بود که جام جهانی فیفا را کسب کردند.

(Bobby & Jacky Charlton) بابی سرزنده و جکی کارگر ـ جام‌ جهانی انگلیس 1966

به گزارش مشرق، تنها دوازده سال و دو جام جهانی بعد،‌ برادران چارلتون به دومین برادرانی تبدیل شدند که جام ژول ریمه را بالای سر بردند. اختلاف بین بابی منچستر یونایتد و جکی، هافبک وسط سختکوش لیدز،‌ احتمالا شدید نشده بود. بابی بین سال‌های 1958 و 1970 با ثبت رکورد 49 گل، 106 بار لباس تیم ملی را بر تن کرده است.


بابی و جکی چارلتون (انگلیس)

هر چند جکی اولین لباس تیم ملی را تنها در سال 1965 به تن کرد نتوانست هیچ ادعایی برای ماندگاری خود بکند اما نقش خود را در سال 1966 در تنها برد جام جهانی فوتبال در انگلیس در خاک وطن خود ایفا کرد. هر دو برادر در تمام شش مسابقه بازی کردند اما در حالی که تکل‌های جکی عمدتا ناگهانی بود،‌ بابی با به ثمر رساندن سه گل در طول جام جهانی و یک بازی خوب در فینال و برد مشهور در مقابل رقیب قدیمی انگلیس یعنی آلمان، تحسین‌برانگیز عمل کرد.

(Rene & Willy Van de Kerkhof) برادران فان کرخوف ـ جام‌های جهانی آلمان 1974 و آرژانتین 1978

دلیل تمایز برادران فان کرخوف از PSV آیندهوون این بود که تنها دوقلوهایی بودند که هر دو در جام جهانی گل‌زنی کردند. با اینکه رنه و ویلی بازیکنان ذخیره ای بودند که به فینال 1974 راه یافتند، در واقع به یکباره در صحنه 1978 آرژانتین ظاهر شدند. جفت نارنجی‌پوش که در میانه میدان جای خود را عوض می‌کردند نقش مهمی در مسیر خیره‌کننده راهیابی به دومین فینال پیاپی ایفا کردند، جایی که در استادیوم مونومنتال بوینس آیرس مقابل میزبان خود آرژانتین 3-1 شکست خوردند.


رنه و ویلی فان کرخوف (هلند)

البته در جام جهانی 1978 دو برادر دیگر نیز از ایتالیا حضور داشتند؛ پاتریزیو و کلودیو سالا (Patrizio & Claudio Sala) که البته بیشتر وقت خود را روی نیمکت گذراندند و انزو بیرزوت سرمربی ایتالیا در دیدار رده بندی شانس بازی به این دو داد و پاتریزیو کامل و کلودیو در 12 دقیقه پایانی بازی کردند هرچند ایتالیا این بازی را 2-1 به برزیل واگذار کرد.

پاتریزیو و کلودیو سالا (ایتالیا)

(Victor & Vyacheslav Chanov) برادران چانوف ناراحت پشت خط رینات داسایوف ـ جام‌ جهانی اسپانیا 1982

با اینکه ویکتور و واچسلاو تنها جفت برادر دروازه‌بانی هستند که در جام جهانی در یک تیم حضور یافتند، شاید تجربه آن‌ها در جام 1982 اسپانیا کام آن‌ها را اندکی تلخ کرد. با توجه به اینکه پس از لئو یاشین افسانه‌ای، رینات داسایف عمدتا به عنوان بهترین دروازه‌بان شوروی قلمداد می‌شد برادران چانوف امیدی نداشتند که زمان زیادی برای بازی در ایبریا داشته باشد. در واقع هر دو آن‌ها تمام دقایق هر پنج مسابقه را روی نیمکت در کنار مربی خود، کنستانیتن بسکوف گذراندند.

ویکتور و واچسلاو چانوف (شوروی)

(Karl-Heinz & Bernd Foster) برادران فاستر مصمم به راهیابی به فینال ـ جام جهانی اسپانیا 1982

کارل هاینز برادر مشهور فاستر در تیم آلمان بود که به فینال 1982 اسپانیا راه یافته،‌ در تمام مسابقات سه گروه از جمله باخت مفتضحانه 1-2 مقابل الجزایر و تساوی عجیب کسل‌کننده با اتریش در زمین حضور داشت. اما پس از گذراندن دور اول در خط اطراف زمین، یوپ دروال، مربی تیم برند فاستر، برادر کوچکتر کارل هیتز را به میدان آورد. او در تمام چهار مسابقه دور دوم از جمله نیمه نهایی کلاسیک با فرانسه و فینال مقابل ایتالیا بازی کرد. برادران فاستر آخرین برادرانی بودند که باهم در فینال جام جهانی فیفا حضور یافتند. کارل هاینز در سال 1982 به عنوان بهترین بازیکن آلمان شناخته شد و دوباره چهار سال بعد به فینال جام جهانی در مکزیک بازگشت و برند فاستر مسلما سوت پایان آن را نشنید چرا که در تیم نبود.



کارل هاینز و برند فاستر (آلمان)

سال 1982 سال مهمی برای برادران بود. علاوه بر چانوف و فاستر، دوقلوهای یوگسلاوی زلاتکو و زوران یوجویچ نیز قبل از حذف شدن از دور اول باهم بازی کردند.

(Francois Omam & André Kana-Biyik) برادران شکست‌ناپذیر بیئیک ـ جام جهانی ایتالیا 1990

به گزارش مشرق، برادران فرانسوا اومام بیئیک و آندره کانا بیئیک هر دو در تیم کامرون بودند و در جام 1990 ایتالیا موجب لبخند غرورآمیز کل قاره مادری خود شدند. شیرهای رام نشدنی در اولین مسابقه خود در دومین حضور در جام جهانی، رکورد بی‌ شکستی خود را با برد 1-0 مقابل مارادونا و آرژانتین، حفظ کردند(آن‌ها هر سه بازی خود در جام 1982 اسپانیا را مساوی کرده بودند).


فرانسوا اومام و آندره کانا بیئیک (کامرون)

در یکی از بزرگترین نتایج غیرمنتظره در تاریخ جام جهانی فوتبال، شش دقیقه بعد از اینکه آندره کانا به دلیل تکل خشن به کلودیو کانیگا اخراج شد فرانسوا با جهش بلند و ضربه سر تنها گل مسابقه را به ثمر رساند. این دو برای کمک به کامرون تا یک چهارم نهایی ادامه دادند. این اولین بار بود که یک تیم آفریقایی به این مرحله می‌رسید.

(Frank & Ronald de Boer) برادرانی از نسل طلایی لاله های نارنجی ـ جام جهانی آمریکا 1994 و فرانسه 1998

فرانک و رونالد دی بوئر، برادران هلندی که یکی از معروفترین برادران فوتبالی هستند در دو جام جهانی 94 و 98 در ترکیب هلند به میدان رفتند ولی با اینکه در تیمی با ستاره های فراوان بازی می کردند موفق نشدند به فینال راه یابند و در سال 94 در یک چهارم نهایی مغلوب برزیل قهرمان شدند و در 98 هم در نیمه نهایی دوباره مغلوب طلایی پوشان برزیل شدند و در نهایت چهارم شدند. از بین این دو رونالد فقط موفق شد 2 بار در جام جهانی 98 گلزنی کند والبته او در نیمه نهایی برابر برزیل در ضربات پنالتی هم یک ضربه را از دست داد تا تیمش به فینال نرسد. در رده باشگاهی نیز این دو در آژاکس و بارسلونا دوران طلایی سپری کردند.


فرانک و رونالد دی بوئر(هلند)

(Michael & Brian Laudrup) برادران دانمارکی لادروپ دقیق و بدون خطا ـ جام جهانی فرانسه 1998

مایکل و برایان لادروپ، برادران دانمارکی که مسلما بااستعدادترین برادران تمام دوران هستند، با عملکرد شگفت‌انگیز خود در جام جهانی 98 فرانسه درخشیدند. مایکل در مرحله گروهی مقابل فرانسه، یک پنالتی را به گل تبدیل کرد اما دانمارک 2-1 شکست خورد و به عنوان تیم دوم صعود کرد. برایان در مسابقه دور یک شانزدهم مقابل نیجریه افسانه‌ای که با نتیجه 4-1 یکی از شکست‌های تاریخی را به این تیم آفریقایی تحمیل کردند زننده یکی از گل ها بود. سپس برادر کوچکتر یعنی برایان این مسیر را ادامه داده و در باخت 2-3 مقابل برزیل در یک چهارم نهایی نیز این کار را تکرار کرد. بازی با برزیل بی‌تردید یکی از هیجان‌انگیزترین مسابقات این تورنمنت بود.


مایکل و برایان لادروپ (دانمارک)

در سال 1998 نیز برادران نروژی توره آندره فلو و جاستین فلو هر دو در برد دور اول این تیم اسکاندیناوی مقابل برزیل افسانه‌ای حضور یافتند. برای تکمیل این کار خانوادگی، پسر عموی آن‌ها، هاروارد فلو نیز 90 دقیقه کامل بازی کرد.

جاستین و توره آندره فلو (نروژ)

(Niko & Robert Kovac) برادران کواچ با بازگشت دست خالی به وطن ـ جام جهانی کره و ژاپن 2002

به گزارش مشرق، در اولین و آخرین جام جهانی در آسیا برادران کروات متولد برلین، نیکو و رابرت کواچ در دور اول در کنار هم صف‌آرایی کردند. با اینکه در مراحل گروهی از دور مسابقات خارج شدند، هر دو برادر کوواچ در تمام سه مسابقه کرواسی حضور داشتند.

نیکو و رابرت کواچ (کرواسی)

(Kevin-Prince & Jerome Boateng) اولین جدال دو برادر در دو تیم ملی مختلف - جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

در رقابت‌های جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی نیز دو برادر حضور داشتند که در دو تیم متفاوت و برای اولین بار مقابل یکدیگر بازی کردند. جرومه و کوین پرینس بواتنگ در دو تیم غنا و آلمان در مرحله گروهی مقابل هم قرار گرفتند و این آلمان بود که به برتری 1-0 دست یافت.

کوین پرینس و جرومه بواتنگ (آلمان و غنا)

البته این آخرین بار نبود که این دو برادر در بازی‌های جام‌جهانی با یکدیگر رو در رو شدند. غنا و آلمان در جام جهانی 2014 برزیل نیز در 31 خرداد در شهر فورتالزا با یکدیگر دیدار می‌کنند. پرتغال و آمریکا سایر تیم‌های حاضر در گروه G هستند و این به معنای آن است که یک بار دیگر کوین پرینس، هافبک هجومی شالکه می‌تواند مقابل جرومه، مدافع میانی بایرن‌مونیخ قرار بگیرد.



**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عشق فوتبال ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    2 0
    گزارش بسیار جامعی بود. ممنون از بخش ورزشی مشرق که کارهای نو و سوژه های جالبی رو گزارش میکنه.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    0 0
    Naser va Nader e Mohamadkhani ro az ghalam andakhtin, hamchenin Shahroch va Shahin e Bayani.
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    0 0
    Bale mashreghe Aziz, Shoma Sahih mifarmain. Ghasde enteghad nabood. Mokhlese shoma ham hastim.,
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    4 3
    سلام سوال: ناصر و نادر محمدخاني برادر بودند يا فقط تشابه اسمي داشتند؟
  • منم ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    1 0
    نمدونم
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    3 2
    نادر و ناصر فقط تشابه فامیلی دارند و برادر نبودند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس