نمایندگان مجلس امروز در صحن علنی به دومین وزیر دولت روحانی کارت زرد دادند.

به گزارش مشرق، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 239 تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.

**لاریجانی: مجلس از پیشنهادات رفع آلودگی هوا حمایت می‌کند؛ دولت با جدیت دنبال کند

پیش از قرائت قرآن کریم و اعلام دستور جلسه امروز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص علت تاخیر برگزاری جلسه علنی امروز اظهار داشت: امروز به این دلیل جلسه علنی مجلس با تاخیر شروع شد که خانم ابتکار رئیس محیط زیست کشور به مجلس آمده و گزارشی را ارائه کرد.

وی ادامه داد: با توجه به مشکل آلودگی هوا در کشور و در برخی از شهرهای مهم و لزوم تدابیر لازم برای این موضوع و پیدا کردن مسیر روشن برای کاهش آلودگی هوا و همچنین برخی از مشکلات زیست‌محیطی در زمینه جنگل و ریزگردها که متاسفانه استان های جنوبی کشور از آن متاثر است، خانم ابتکار امروز گزارشی را به مجلس ارائه کرد.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: قرار بر این شد که در زمینه پیشنهاداتی که مطرح است، مجلس حمایت و دولت نیز با جدیت این موضوعات را دنبال کند.

**دستور جلسه امروز خانه ملت

در ادامه محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی وحقوقی درمورد لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، گزارش کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس درمورد طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیئت‌ها، گزارش کمیسیون آموزش درمورد طرح نظام رتبه‌بندی معلمان، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درمورد لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی پاکستان، گزارش کمیسیون حقوقی درمورد طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی ازقانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1387 و سوال مشترک بیست و سه نفر از نمایندگان  مجلس از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.

**لاریجانی: استاد پرورش "استادِ پرورش" روحیه جوانان مشتاق انقلاب بود

پس از آن، آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن قرائت شد و لاریجانی رئیس مجلس طی سخنانی با اشاره به درگذشت مرحوم پرورش اظهار داشت: رحلت صدیق مکرم، استاد پرورش را به ملت ایران و نمایندگان به‌خصوص مردم و نمایندگان استان اصفهان تسلیت عرض می‌کنم و برای خانواده وی صبر و برای آن عزیز سفر کرده علو درجات از درگاه الهی آرزومندم.

وی ادامه داد: مرحوم پرورش از شخصیت‌های سیاسی موثر انقلاب بود که جوهره حرکت او فرهنگی بود؛ مرحوم پرورش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک معلم وارسته و مسئولیت‌شناس به درستی اصلاح فرهنگی را مبنای تلاش‌های خود قرار داد و چه در مدارس و جلسات عمومی این دغدغه را پیگیری می‌کرد که اصلاح سیاسی در کشور جز با تقرب فرهنگ اسلامی ممکن نمی‌شود لذا همت خود را به اصلاح زیربنای سیاست که تقویت فرهنگ اسلامی است، معطوف کرد.

رئیس مجلس افزود: از طرفی جلسات مرحوم پرورش از نظر وزانت محتوایی حکم درس‌هایی از قرآن و معارف اهل‌بیت داشت و کمتر شکل شعاری و احساسی داشت. گرچه فضای آن زمان، گفتارهای احساسی را راحت‌تر می‌پذیرفت اما او به تاسی از عالمان دینی نظیر مرحوم علامه جعفری و شهید آیت‌الله مطهری با منطق عقلانی و لطایف ذوقی، درک حقایق اسلامی را برای مخاطبان جوان آسان می‌کرد و جلسات مرحوم پرورش در این زمینه پربهره بود.

لاریجانی اظهار داشت: مرحوم پرورش در دوره انقلاب با توجه به نفوذی که در بین افراد فرهنگی جامعه داشت، وقت خود را صرف پیروزی انقلاب کرد و با محوریت روحانیت و حضرت امام خمینی(ره)، حرکات انقلابی را سمت و سوی واقعی می‌داد. گرچه در اصفهان جریان‌هایی بودند که این مشی فرهنگی را نمی‌پسندیدند و گاه با اقدامات تند، عملا زمینه سوء استفاده رژیم پهلوی را فراهم می‌کردند، روشنگری و قوت استدلال و ساماندهی حرکات توسط مرحوم پرورش و در چتر حمایت‌های روحانیت، بسیار موثر بود.

وی ادامه داد: مرحوم پرورش پس از پیروزی انقلاب در سطح ملی فعال شد و هر جا توانست خدمتی به مردم انجام دهد، حاضر بود. چه در مجلس خبرگان اولیه و چه در مجلس شورای اسلامی در چند دوره و چه در کسوت وزیر آموزش و پرورش یا عضویت در شورای عالی دفاع، با دردمندی مشکلات مردم را پیگیری می‌کرد.

رئیس مجلس گفت: مرحوم پرورش در مجلس خبرگان که مسئولیت تنظیم قانون اساسی را برعهده داشت، در زمره یاران شهید بهشتی بود که بر اسلامیت و تئوریزه کردن ولایت فقیه اهتمام کرد و در مجلس شورای اسلامی در مقابل گستاخی‌های بنی‌صدر ایستادگی کرد و در دفاع مقدس با بیان هنرمندانه دینی خود همت مجاهدانه جوانان این سرزمین را برانگیخت و در همه فراز و فرودهای سیاسی در کشور با مشی دینی و با تدبیر معتدل و عاقلانه در حمایت از ولی امر و حرکت اصیل روحانیت اقدام می‌کرد.

لاریجانی اظهار داشت: مرحوم پرورش در ظاهر آرام و در باطن از دردهای مردم پرغوغا بود و در دفاع از مردم و حکومت اسلامی با شورانگیزی و خطابه‌های مستحکم، فعالیت می‌کرد و به راستی استاد پرورش، استاد پرورش روحی جوانان مشتاق انقلاب بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از خداوند می‌خواهیم که او را مصداق آن حدیث قدسی قرار دهد که از پیامبر(ص) نقل شده است. خداوند می‌فرماید هر گاه قالب حالات بنده‌ام پرداختن به من باشد، خوشی و لذت او را در یاد کردنش از خودم قرار می‌دهم و هرگاه خوشی و لذتش را در یاد خودم قرار دادم، او عاشق من می‌شود و من عاشق او می‌شوم و هرگاه او عاشق من شود و من عاشق او شوم، پرده میان خودم و او را کنار می‌زنم.

**بررسی لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی وحقوقی درمورد لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی نخستین دستور کار امروز نمایندگان مجلس بود.

در جریان بررسی کلیات لایحه مذکور مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: دولت با هدف کاهش تعداد زندانیان این لایحه را ارائه داده که در مورد دو موضوع مهریه و دیه است، اما متاسفانه با تصویب این لایحه زندان مخصوص افرادی می‌شود که پول ندارند و هر کس که پول داشته باشد می‌تواند تخلف کند و پول آن را بپردازد.

همچنین ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس نیز در موافقت با این لایحه گفت: لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی ابزار اساسی قضات خواهد بود و سبب می‌شود تا تشتت آرای موجود و قوانین پراکنده از بین برود و ما شاهد یک قانون جامع در زمینه محکومیت‌های مالی باشیم.

وی ادامه داد: یکی از تدابیر اتخاذ شده در این لایحه ایجاد یک سامانه الکترونیکی است که اگر کسی بدهکار باشد، در آن مشخص است. همچنین اگر کسی معسر باشد می‌تواند به جای رفتن به زندان یک ضامن بگذارد و بدهی خود را به صورت قسطی پرداخت کند.

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس طی سخنانی به عنوان مخالف دیگر کلیات لایحه مذکور اظهار داشت: این لایحه در واقع کمک به کسانی است که مشکلات مالی پیدا کرده‌اند و با قسم خوردن حق طلبکار و حق زنان را از بین می‌برند. همچنین اکثر مواد این لایحه تکرار قوانین جاری کشور است و کلیات آن تشویق بدهکاران مالی محسوب می‌شود.

وی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی این لایحه اشکال اصل 75 قانون اساسی نیز دارد و بار مالی ایجاد می‌کند.

علی لاریجانی خطاب به قاضی‌پور نیز گفت: این لایحه است نه طرح. لذا بار مالی لایحه توسط خود دولت پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس هم افزود: این لایحه از سوی دولت قبلی به مجلس ارائه شده که شب می‌خوابید و صبح یک لایحه به مجلس می‌داد.

قاضی‌پور افزود: بهتر بود کمیسیون قضایی ایجاد یک زندان اختصاصی برای بدهکاری مالی را پیشنهاد می‌کرد تا آنها با قاچاقچیان و جانیان در یک زندان نباشند.

همچنین محمدرضاپورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس نیز به عنوان موافق دیگر این لایحه گفت: موضوعات اقتصادی و جرائم مربوط به آن یکی از مسائل مهم در محاکم قضایی است و این لایحه کمک می‌کند که بسیاری از معضلات موجود کشور کمتر شود.

وی ادامه داد: با این لایحه ما کمک می‌کنیم تا مراکز قضایی بتوانند در خصوص شناسایی اموال بدهکاران اقدام کنند. در حالی که اکنون شناسایی این موضوع برعهده بدهکار است و باید به دادگاه ثابت کند که بدهکار توانایی مالی دارد.

نمایند مردم کرمان در مجلس همچنین گفت: یکی از مشکلات اصلی کشور این است که سامانه اطلاعات اموال افراد وجود ندارد در حالی که این کار در بسیاری از کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود. لذا وجود سامانه شناسایی اموال مردم کمک می‌کند که روند رسیدگی به مطالبات طلبکاران و صدور حکم راحت‌تر انجام شود.

**کلیات لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تصویب شد

در نهایت، وکلای ملت کلیات این لایحه را با 168 رای موافق، 18 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.

** تصویب 2 ماده از لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی توسط نمایندگان

در ادامه نمایندگان مجلس به بررسی جزئیات لایحه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی را بررسی کردند.

ماده یک این لایحه می‌گوید، هر کس به موجب حکم دادگاه به دادن هر نوع مالی به دیگران محکوم شود و از اجرای حکم خودداری کند، هرگاه محکوم‌‌ به عین‌ معین باشد آن مال اخذ و به محکوم‌له تسلیم می‌شود و در صورتی که رد‌عین  ممکن نباشد یا محکوم‌به عین‌معین نباشد، اموال محکوم‌علیه با رعایت مستثنیات دین و مطابق قانون اجرای احکام مدنی و سایر مقررات مربوط، توقیف و از محل آن حسب مورد محکوم‌به یا مثل یا قیمت آن استیفا می‌شود.

این ماده با 176 رای موافق، 6 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن به تصویب وکلای ملت رسید.

نمایندگان همچنین با تصویب ماده 2 این لایحه، مقرر کردند که مرجع ارجاع کننده رای، اعم از قسمت اجرای دادگاه صادرکننده اجراییه یا مجری نیابت، مکلف است به تقاضای محکوم‌له از طرق پیش‌بینی شده در این قانون و نیز به هر نحو دیگر که قانون ممکن باشد، نسبت به شناسایی اموال محکوم‌علیه و توقیف آن به میزان محکوم‌به اقدام کند.

تبصره- در موردی که محکوم‌به عین‌معین بوده و محکوم‌له شناسایی و تحویل آن را تقاضا کرده باشد، نیز مرجع ارجاع‌کننده رای مکلف به شناسایی و توقیف آن مال است.

نمایندگان این ماده را نیز با 176 رای موافق، 4 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

در ادامه حجت‌الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس سلیمان عباسی نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس، محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس، محمد رجایی نماینده مردم گناباد در مجلس و محمدرضا خان‌محمدی خرمی نماینده مردم ابهر در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

پیش از آغاز نطق‌ها، شاهین محمد صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس به میهمانان جلسه امروز خوش آمد گفت.

**عباسی: دشمنان بدانند که غنی سازی نیازی به شناخت آن از جانب آمریکا ندارد

سلیمان عباسی نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس طی سخنانی در صحن علنی با اشاره به توافق‌نامه ژنو اظهار داشت: توافقنامه 1+5 با ایران در ژنو در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز هسته‌ای، اثبات حقانیت ایران در موضع‌گیری صادقانه و حذف گفتار و خواسته و رفتار صادقانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود که برای جهانیان مشخص شد.

وی گفت: آمریکا بداند که یاوه‌گویی‌های آنها تردیدی در دل ملت ایران به وجود نمی‌آورد و ملت بزرگوار نظام جمهوری اسلامی ایران باصلابت تمام به کار خود ادامه خواهد داد و از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نخواهد آمد. دشمنان بدانند که غنی سازی نیازی به شناخت آن از جانب آمریکا ندارد و مسئولان دیپلماسی کشورمان باید نسبت به توطئه‌ها و رفتار شیطانی آمریکا هوشیارانه و با دقت عمل کنند تا حقی از ملت و عزمت ملت ضایع نشود.

**مطهری: تنها راه پایان دادن به فتنه 88 محاکمه علنی و همزمان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور طی سخنانی در صحن علنی اظهار داشت: سالروز رحلت پیامبر اسلام(ص) و شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) را به نمایندگان و همه مسلمانان تسلیت می‌گویم و لازم است چند مطلب را بگویم.

وی با گرامیدشت سالروز 9 دی سال 88 گفت: در این روز راهپیمایی خودجوش اقشار مختلف ملت ایران اعم از هواداران کاندیدای پیروز و معترضان به انتخابات نشانه رشد اجتماعی و سیاسی ملت ایران بود که قطع نظر از تخلفات دو طرف فتنه به دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی پرداختند. جای تاسف است که پس از گذشت 4 سال از آن ماجرا هنوز مسئله فتنه حل نشده و ورد زبان‌ها است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بهتر است رئیس قوه قضائیه به جای شعار دادن در مورد فتنه به حل آن بپردازد و حل آن مستلزم وجود یک قوه قضائیه مستقل است، نه قوه‌ای که از این نهاد و آن دفتر و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی تاثیر بپذیرد. قوه قضائیه مستقل قوه‌ای است که همه مقامات کشور را در موارد لازم به دادگاه بکشاند و حکم عادلانه صادر کند. این در حالی است که قوه قضائیه ما به عنوان مثال پس از گذشت 4 سال هنوز نتوانسته تکلیف معاون اول رئیس جمهور سابق را در پرونده بیمه ایران مشخص کند.

مطهری گفت: این راه حل که آقایان موسوی و کروبی باید توبه و عذرخواهی کنند تا مسئله تمام شود، به نتیجه نمی‌رسد. چون آنها اگرچه ممکن است به برخی از خطاهای خود اعتراف کنند، اما مجرم اصلی را طرف مقابل می‌دانند. توبه و عذرخواهی با اختیار و میل قلبی معنی پیدا می‌کند. بارها گفته‌اند که اگر قرار به گذشت طرفین از تخلفات یکدیگر نیست، تنها راه پایان دادن به فتنه سال 88 محاکمه علنی و همزمان آقایان موسوی، کروبی و احمدی‌نژاد است بدون آنکه اتهامات آنها را در یک حد بدانم و تا زمانی که یک طرف قضیه حق سخن گفتن و دفاع نداشته باشد و طرف دیگر هر چه می‌خواهد اتهام می‌زند و تحلیل می‌کند، این بحران حل نخواهد شد. این 3 نفر را که یکی هیزم فتنه را آورد و 2 تای دیگر آن را شعله‌ور کردند، محاکمه علنی کنید تا حقیقت ماجرا برای مردم آشکار شود. آنگاه هر حکمی صادر شود کسی اعتراض نخواهد داشت.

وی ادامه داد: حصر خانگی طولانی‌مدت بدون محاکمه توجیه قانونی و شرعی ندارد و قرآن کریم می‌فرماید "دشمنی با قومی شما را از جاده عدالت خارج نکند. عدالت بورزید که به تقوا نزدیکتر است." احکام سخت‌گیرانه زندانیان سیاسی سال 88 نیز مطلب دیگری است که قوه قضائیه باید پاسخگو باشند. آیا این احکام توسط قضات عادل و مستقل صادر شده است یا قضاتی که تحت فرمان بازجوها و عناصر اطلاعاتی بودند؟

نماینده مردم تهران افزود: بسیاری از این احکام در دوره مدیریت قبلی قوه قضائیه و در فضای احساسی سال 88 صادر شده است. لذا نیاز به بازبینی دارد. رئیس قوه قضائیه پاسخ دهد که جرم آقایان مصطفی تاج‌زاده و بهزاد نبوی غیر از انتقاد به نظام چه بوده است؟ این در حالی است که امام علی(ع) خوارج را تا زمانی که دست به سلاح نبرده بودند، آزاد گذاشت و حتی حقوق آنها را از بیت‌المال قطع نکرد.

مطهری تصریح کرد: در این زمینه روحانیت و مراجع تقلید قم و دانشگاهیان و سایر اقشار وظیفه مضاعف دارند و نباید از جو رعب و وحشتی که در چند سال اخیر حاکم شده است بهراسند و باید برای سکوت خود در مقابل خداوند پاسخ داشته باشند. نخبگان جامعه باید قوه قضائیه را یاری کنند تا بتواند با هدایت مقام رهبری بر فضای رعب و تفرقه‌ای که عد‌ه‌ای به خاطر منافع خود خواهان ادامه آن هستند، فائق آید و مسئله فتنه را به نقطه پایان برساند.

جای نقد احکام مسلم اسلام در روزنامه، آن هم در صفحه اول آن نیست

مطهری تاکید کرد: وحدت ملی ما پشتوانه‌ای برای مذاکرات هسته‌ای و حل مشکلات اقتصادی خواهد بود. اینجانب به عنوان نماینده قوه مقننه در هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌ها تذکر می‌دهم که جای نقد احکام مسلم اسلام در روزنامه آن در صفحه اول آن نیست و کاری نکنید که بهانه به دست عده‌ای برای محدود کردن فضای آزادی بیان بیفتد. اینگونه مباحث می‌تواند در نشریات تخصصی همراه با پاسخ آن از سوی اسلام‌شناسان مطرح شود و از قضا این مباحثات همیشه موجب آشکارتر شدن گوهر اسلام شده است.

وی ادامه داد: به قول آیت‌الله شهید مطهری امثال کسروی با نقدهایشان به احکام اسلام خدمت کردند، چون باعث شدند که علما به تکاپو بیفتند و درباره فلسفه احکام بحث کنند و برتری اسلام آشکار شود ضمن اینکه مرجع رسیدگی به این امور هیئت نظارت بر مطبوعات است و قوه قضائیه نباید راسا اقدام کند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در خصوص مذاکرات هسته‌ای چند نکته قابل ذکر است؛ اول اینکه نباید در مورد نتیجه این مذاکرات عجولانه قضاوت کرد که همه چیز از دست رفت یا همه چیز به دست آمد. بلکه همه چیز در اختیار ماست و به مذاکرات آینده بستگی دارد. دوم اینکه مقاومت مردم و قدرت منطقه‌ای ایران غرب را پای میز مذاکره کشاند. روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز چند روز پس از مذاکرات ژنو نوشت، "تحریم بیشتر ایران امکان‌پذیر نبود و اگر توافق ژنو را انجام نمی‌دادیم، آن وقت تحریم‌ها شروع به ضعیف شدن می‌کرد".

مطهری ادامه داد: سوم اینکه این مذاکرات راه ارتباط ایران با دنیا را باز کرد. چیزی که کشورهایی مانند عربستان و کشور نامشروعی مانند اسرائیل به شدت مخالف آن بوده و هستند. فلسفه انقلاب اسلامی ابلاغ پیام اسلام به دنیا است و ما حرف‌های زیادی با دنیا در خصوص نظام خانوادگی، نظام جزایی، حقوق بشر، سبک زندگی و... داریم و ابلاغ این پیام‌ها نیازمند ارتباط با دنیا و شرکت فعال‌تر در مجامع جهانی است.

وی تاکید کرد: مسئله اصلی ما با غرب، مسئله فلسطین است. اگر این مسئله نبود غربی‌ها به مسئله انرژی هسته‌ای ما هم کاری نداشتند. لذا ما همواره باید روحیه مقاومت و حماسه و مجاهدت خود را حفظ کنیم و آینده خود را صرفا به نتیجه مذاکرات پیوند نزنیم و مذاکرات را یک امر حاشیه‌ای بدانیم که نتیجه آن هر چه باشد، ما به دنبال تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی از جمله آزادی قدس شریف و سرزمین اسلامی فلسطین هستیم. به بیان دیگر مذاکرات هسته‌ای صرفا یک اتمام حجت با دنیا و با مردم خودمان است که ما حسن نیت خود را نشان دادیم. حال اگر آنها کارشکنی کردند و جنگی رخ داد، آنگاه مردم ما مقاوم‌تر و دنیا نیز با ما همراه‌تر خواهد بود.

وزیر کشور چرا نسبت به "ساپورت‌پوشان" بی تفاوت است

نماینده مردم تهران در پایان خاطرنشان کرد: وزیر کشور باید پاسخ دهد که چرا نسبت به پدیده بانوان ساپورت‌پوش در سطح تهران و برخی از شهرها بی‌تفاوت است. این چه پوششی است که تا 30 سانت بالای زانو آشکار است؟ از ابتدای انقلاب اسلامی حجاب استاندارد گذشته از چادر عبارت بود از شلوار، مانتو تا زانو و روسری و مقنعه؛ دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نیست را انجام دهد و بدیهی است که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، مجلس شورای اسلامی به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

**سعیدی: روز تاریخی 9 دی نقطه عطفی در حرکت پشتاز انقلاب اسلامی بود

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس در نطق میان دستور طی سخنانی با اشاره به 9 دی 1388 گفت: روز تاریخی 9 دی نقطه عطفی در حرکت پشتاز انقلاب اسلامی بود؛ حرکتی که در آن مردم بصیر ما خط بطلانی بر جریان انفعال، سازش کشیدند تا شاید زمینه‌ای برای عقب‌نشینی نظام از اصول و ارزش‌ها فراهم شود ولی آنها مرگ سیاسی خود را در این روز به چشم ملاحظه کردند.

**انتقاد رجایی از افزایش هزینه‌های سرسام آور

محمد رجایی نماینده مردم گناباد در مجلس در نطق میان دستور طی سخنانی با اشاره به افزایش نرخ ارز در کشور اظهار داشت: افزایش غیرمنطقی و سریع نرخ ارز علاوه بر اینکه ضربه حیثیتی بر کشور و پول ملی ما وارد کرد همچنین موجب افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در کشور شد و هزینه‌های ثابت سرمایه‌گذاری را شدیدا افزایش داد به گونه‌ای که بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل کمبود سرمایه در گردش مواجه شده و مجبور به کاهش تولید و حتی توقف آن شده‌اند.

**خان محمدی: دولت نسبت به مبادی آلودگی‌ها توجه کافی داشته باشد

محمدرضا خان‌محمدی خرمی نماینده مردم ابهر در مجلس در نطق میان دستور طی سخنانی در خصوص آلودگی آب و خاک در کشور از دولت درخواست کرد تا نسبت به مبادی آلودگی که مربوط به استفاده از سموم کشاورزی نامطلوب، عدم نظارت علمی و کیفیت مواد شیمیایی مورد استفاده در چرخه زندگی، کاشت و برداشت و نگهداری محصولات غذایی، کیفیت مواد دارویی و وارداتی و تولیدی کشور توجه کافی داشته باشد.

**بذرپاش: افرادی که دم از انحلال مجلس می‌زنند "استاد انحلال" هستند

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس با اخطاری با استناد به اصل 84 قانون اساسی اظهار داشت: در ایام 9 دی به سر می‌بریم و برخی دوستان هم نکاتی را مطرح کردند، به نظر بنده باید چند نکته دیگر هم مطرح می‌شد، اینکه چرا پس از حصر سران فتنه، کشته شدن مردم هم موافقین و هم مخالفین متوقف شد.

وی ادامه داد: فتنه‌گران عادت دارند یک عده از موافقین را می‌کشند تا در دل مردم رعب و وحشت ایجاد کنند و مظلوم‌نمایی کنند و یک عده‌ای از مخالفین خود را هم می‌کشند برای اینکه بگویند ما از قیام مسلحانه به راحتی دست برنمی‌داریم و این هم با هدف رعب و وحشت است.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: نکته دیگری هم باید می‌گفتیم و اینکه چرا عده‌ای از اینکه فشار اقتصادی بر مردم می‌آید، خوشحالند و نظام را می‌خواهند به چه چیزی تسلیم و وادار کنند.

بذرپاش افزود: ای کاش یک نکته دیگر هم می‌گفتند؛ چرا از انحلال مجلس صحبتی به میان نیامد؟ البته این افرادی که اخیرا انحلال مجلس را مطرح می‌کنند، در انحلال هنرمند هستند؛ شورای شهر اول را همگی ما یادمان است . این فردی که از انحلال نام برد به راحتی شورای شهر اول را منحل کرد و برخی استاد انحلال هستند.

وی همچنین در تذکری به دولت در خصوص بودجه سال آینده گفت: دولت مرتب اعلام می‌کند که بودجه به موقع تحویل شده است در حالی که بودجه بدون هدفمندی ناقص است و ما 40 تا 50 هزار میلیاردتومان در حوزه هدفمندی را باید از هم حیث منابع و هم از حیث مصارف تعیین تکلیف کنیم، اما دولت مرتب تاکید می‌کند که بودجه به موقع تحویل داده شده در حالی که ما شاهد بودجه‌ای فاقد هدفمندی هستیم.

**جریانی در کشور به دنبال تقلیل جرم فتنه‌گران است

همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در جلسه علنی صبح امروز پارلمان در اخطاری با استناد به اصل 53 قانون اساسی اظهار داشت: لایحه بودجه سال 93 در بحث هدفمندی یارانه‌ها ابتر است و تکلیف این موضوع در بودجه سال آینده مشخص نیست.

وی با اشاره به فرارسیدن سالروز نهم دی گفت: اکنون در آستانه 9 دی هستیم، بعضی از اظهاراتی که از تریبون مجلس یا رسانه‌ها مطرح می‌شود، در جهت تطهیر عاملین فتنه 88 است و نشان می‌دهد که یک جریانی به دنبال تقلیل جرم فتنه و فتنه‌گران در کشور است.

این نماینده مجلس برهمین اساس تصریح کرد: انتظار این است که از مجلس یک صدای واحد در این راستا شنیده شود چرا که حماسه عظیمی که در 9 دی 88 توسط مردم ایران عزیز اسلامی آفریده شد، قابل فراموش شدن نیست.

سلیمی بر همین اساس تصریح کرد:‌ آیا جرم کسانی که حرمت عاشورای امام حسین (ع) را پاس نداشتند، قابل فراموشی است، آیا جرم کسانی که مسجد را به آتش کشیده‌اند، حرمت امام عزیزمان را نگاه نداشتند و به نظام اسلامی اتهام تقلب زدند و دشمنان بیگانه را علیه نظام اسلامی تحریک کردند، قابل فراموشی است؟

وی همچنین تاکید کرد: انتظار این است که در این راستا اقدام عاجلی انجام شود و تمهیدی اندیشیده شود که کسانی به این راحتی فتنه 88 را تقلیل ندهند.

**باهنر: کمرنگ کردن 9 دی خوابی است که تعبیر نخواهد شد

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس در پاسخ به تذکرات ارائه شده اظهار داشت: من در رابطه با 9 دی و تذکراتی که در این جلسه مطرح شد، این جمله را از طرف قریب به اتفاق نمایندگان مجلس اعلام می‌کنم که در رسیدگی کردن و رسیدگی نکردن به پرونده متهمین فتنه 88، در حداکثر امکان، رأفت اسلامی تا به حال رعایت شده است.

وی ادامه داد: کمرنگ کردن این خیانت و فتنه از طرفی و فراموش کردن حماسه بزرگ 9 دی خوابی است که ان‌شاءالله تعبیر نخواهد شد؛‌ 9 دی نقطه عزیمتی بود که ملت بزرگ، مبارز و بصیر ایران اسلامی در آن عزیمت چشم فتنه را کور کرد و ان‌شاءالله همواره این حماسه عظیم به‌کوری چشم دشمنان «و لوکره المشرکین و لوکره الکافرون» زنده و پایدار خواهد ماند.

**باهنر: هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 93 لحاظ می‌شود

در جلسه امروز همچنین تذکراتی در مورد لایحه بودجه 93 و عدم لحاظ شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ارائه کردند.

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس در این رابطه اظهار داشت: در رابطه با بحث بودجه و اصل 53 قانون اساسی باید گفت که طبیعی است تمام درآمدها و هزینه‌های دولت باید در بودجه سنواتی بیاید، اما در هر صورت لایحه بودجه اکنون در اختیار مجلس است و اگر لایحه دولت نواقصی دارد، قاعدتاً نمایندگان مجلس باید دقت کنند.

وی ادامه داد: هدفمندی یارانه‌ها قطعا در بودجه 93 مسکوت نخواهد ماند و اقل آن این است که مرحله اول قانون هدفمندی که در حال اجرا است، کمافی‌السابق اجرا می‌شود و درآمدهای دولت، هزینه‌های خانوار و بنگاه‌های اقتصادی مشخص می‌شود.

نایب رئیس مجلس همچنین اضافه کرد: اما برای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها توصیه ما این است که دولت یک جدیت بیشتری داشته باشد و اگر ما بتوانیم لایحه مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها یا لایحه جامعه هدفمندی را قبل از رسیدگی نهایی به بودجه 93 در مجلس داشته باشیم، بتوانیم آثار آن را در بودجه 93 منعکس کنیم.

باهنر برهمین اساس تصریح کرد: البته اگر نشد، بعداً مجبوریم که اصلاحیه بزنیم، اما در هر صورت هدفمندی یارانه‌ها ولو اینکه همان مرحله اول باشد، در بودجه 93 بروز پیدا خواهد کرد.

**حضور فرجی دانا در مجلس

رسیدگی به سوال مشترک بیست و سه نفر از نمایندگان  مجلس از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آخرین دستور کار امروز بهارستان‌نشینان بود؛ ابتدا سؤالات نمایندگان مطرح شد و فرجی دانا به این سؤالات پاسخ داد.

**نبویان: در وزارت علوم افرادی نصب شدند که در ایجاد التهاب در دانشگاه‌ها نقش داشتند

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان نماینده سوال‌کنندگان در ابتدا با اشاره به فرارسیدن سالگرد حماسه 9 دی از مردم ایران به خاطر خلق این حماسه و اینکه با حضورشان بساط فتنه را جمع کردند و همچنین از صداوسیما به خاطر روشنگری‌هایی که در این ایام انجام می‌دهد، تشکر کرد و گفت: در زمان جلسه رای اعتماد به فرجی‌دانا، نام بنده به عنوان مخالف درآمده بود اما با مشورتی که با دوستان داشتیم، بنا شد بنده صحبت نکنم چرا که میل داشتیم کار دانشگاه‌ها راه بیفتد و فردی متخصص بیاید و در سایه آرامش و پیشرفت دانشگاه‌ها، کار را پیش ببرد لذا جهت تعامل بیشتر، بنده از سخنرانی به عنوان مخالف صرف‌نظر کردم.

وی با بیان اینکه انتصاباتی که در وزارت علوم انجام شد، جای سوال برای اعضای کمیسیون آموزش ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: می‌دانیم پیشرفت 10 سال اخیر علمی کشور بسیار چشمگیر است و ایران در حال حاضر به اعتراف دشمنان رتبه 16 علمی جهان را دارد و گفته‌اند که اگر سیر علمی ایران همین‌طور پیش برود، تا 4، 5 سال دیگر، ایران به رتبه 4 علمی دنیا می‌رسد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه پیشرفت کشور فقط در سایه آرامش کشور است، ادامه داد: مردم عزیز ما در حال حاضر در فشارهای اقتصادی زیادی هستند و فرزندان خود را که به دانشگاه‌ها می‌فرستند، می‌خواهند فرزندانشان در یک فضای آرام فقط به کسب علم بپردازند و با توجه به اینکه پیشرفت علمی نیز در سایر آرامش به دست می‌آید، این دو امر نمایندگان را حساس کرد که برای کشور و حفظ حقوق ملت توجه داشته باشیم تا مبادا آرامشی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، سلب شود و این موارد را با آقای وزیر مطرح کردیم.

" وزیر علوم هم به نمایندگان گفت که ما نیز به دنبال آرامش هستیم و در مورد انتصابات نیز اعلام کرد که اگر موردی را استعلام کنیم و مراجع ذی‌صلاح رد کنند، آن گزینه‌ها را نیز کنار می‌گذارم؛ این در حالی است که باید قبل از انتصاب‌ها استعلام انجام می‌شد."

نبویان در ادامه تصریح کرد: متأسفانه در وزارت علوم افرادی نصب شدند که در ایجاد التهاب در دانشگاه‌ها در دوره‌های مختلف نقش داشتند که این انتصابات زیاد است و بنده به علت کمبود وقت فقط به 4-5 مورد آن اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: اولین مورد، معاون آموزشی وزارت علوم است؛ بنابر فرمایش مقام معظم رهبری دشمنان از سال 68، دو تا 10 ساله را برنامه‌ریزی کرد که 10 سال اول به سال 78 و فتنه کوی دانشگاه و 10 سال دوم نیز به فتنه 88 ختم شد؛ بنده سوابق میلی‌منفرد را می‌دیدم، وی در سال 78 معاون آموزشی وزارت علوم بود و در کنار تاج‌زاده حضور داشت و در فتنه 88 نیز در تحصن حضور داشت و دستگیر شد؛ اینکه آقای وزیر می‌گوید اگر کسی به فتنه منصوب باشد، وی را عزل می‌کنم، نمی‌دانم معنی انتصاب به فتنه چیست. آیا تحصن و دستگیر شدن جزو آن نمی‌شود؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: البته میلی‌منفرد توجیه می‌کرد و می‌گفت افرادی که ما را دستگیر کردند بعد از یکی‌دو ساعت عذرخواهی کرده و ما را آزاد کردند، اما بنده خبر داشتم که یکی از مسئولین بلندپایه نظام واسطه شد تا این افراد آزاد شوند و عذرخواهی نیز در کار نبوده است و اتفاقا به خاطر همین نکته بود که مجلس ولایی ما به میلی‌منفرد رای نداد.

نبویان با اشاره به حضور وزیر علوم در جلسه کمیسیون آموزش گفت: این موارد را به آقای فرجی‌دانا منتقل کردیم که وی گفت "از وزارت اطلاعات و قبل از تغییر وزیر یعنی زمان آقای مصلحی در مورد آقای میلی منفرد برای سمت وزارت علوم استعلام شده و پاسخ این استعلام مثبت بوده است"؛ رئیس کمیسیون بر همین اساس نامه‌ای به مصلحی نوشت و این مساله را جویا شد که مصلحی پاسخ داد، "در مورد ادعای فوق به اطلاع می‌رساند در این رابطه هیچ استعلامی از وزارت اطلاعات در دوران مسئولیت بنده صورت نگرفته است. والسلام" پس استعلامی نیز صورت نگرفته است. البته بنده به فرجی‌دانا گفتم اصلاً استعلام نیاز نیست در حالی که خود میلی‌منفرد می‌گوید در تحصن بودم و دستگیر شدم آیا باز هم به استعلام نیاز است؟

وی دومین انتصاب مساله‌دار را مربوط به مشاور عالی وزیر علوم یعنی جعفر توفیقی دانست و تصریح کرد: توفیقی در تحصن اساتید در سال 88 شرکت و حتی سخنرانی می‌کند و در سخنان خود نیز از متحصنین تشکر می‌کند و خطاب به آنها می‌گوید: «از شما تشکر می‌کنم. نظام بدترین سناریور را انتخاب کرده است؛ نظام، کشور را در آستانه تزلزل برده است و به رای و شخصیت مردم توهین کرده است. مسیر انتخابات غلط بوده است.» و سپس در سخنان خود در همین جمع اساتید متحصن با اشاره به راهپیمایی روز 25 خرداد می‌گوید: «راهپیمایی 25 خرداد یک حماسه بوده که از ابتدای انقلاب بی‌نظیر بوده است.».

"این سخنان بدین معنی است که راهپیمایی‌ فتنه‌گران در 25 خرداد از تمام راهپیمایی‌های 22 بهمن پس از پیروزی انقلاب بی‌نظیر بوده و جالب‌تر است که توفیقی در ادامه سخنان خود می‌گوید، «رای موسوی 24 میلیون بوده و نظام آن را دستکاری کرده است.»؛ بنده نمی‌دانم آیا این سخنان انتصاب به فتنه محسوب نمی‌شود. و جالب است که با توفیقی که صحبت شد که چرا چنین دروغ بزرگی گفته‌ای که نظام 11 میلیون رای را جابه‌جا کرده است و حتی در زمان سرپرستی توفیقی به وی گفتند، بگو که اشتباه کردم و 2 تن از مسئولین بلندپایه نظام شخصاً به بنده گفتند که هر کدام ما یک ساعت با توفیقی صحبت کردیم که بگو ما اشتباه کردیم و ما با نمایندگان مجلس صحبت می‌کنیم، اما توفیقی اصلا حاضر به پذیرش اشتباه نبوده است."

**فرجی دانا:اگر کسی رای اعتماد نگرفت، نمی‌شود از او در جای دیگر استفاده کرد؟

رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای سخنانش ضمن تشکر از هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس، گفت: از اینکه این فرصت را برای گفت‌وگو درباره فعالیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فراهم کرده‌اید تشکر می‌کنم.

فرجی دانا با بیان اینکه موضوع سوال به انتصاباتی برمی‌گردد که در 13 آبان‌ماه و دقیقا یک هفته پس از آغاز کار اینجانب در وزارتخانه صورت گرفته است، اظهار داشت: دو معاون وزارتخانه در حوزه آموزش و دانشجو، 3 مدیر میانی در مرکز رسیدگی به شکایات، مرکز هیئت‌های امناء و مرکز دیگری که حکم آن را لغو کردیم. بنابراین دو انتصاب در حد معاونین و دو انتصاب درحد مدیران میانی در این سوال وجود دارد و همچنین سوالی پیرامون حکمی برای مشاورت در این وزارتخانه مطرح شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بنابراین از نظر عزیزان، انتصاباتی صورت گرفته که برخی از آنها ارتباطی با فتنه 88 داشتند. کلا آنچه در متن سوال است یک نفر در صحن مجلس در هنگام معرفی کابینه رای نگرفت؛ آیا این بدین معنی است که آیا از این فرد در سمت‌های دیگر نمی‌توان استفاده کرد.

فرجی دانا با بیان اینکه ریاست محترم مجلس در زمان شمارش آراء جمله‌ای گفته بودند، یادآور شد: در زمان اعلام رای‌گیری رئیس مجلس تعداد آرای مخالف و موافق را اعلام کرد و برای فردی که رای نیاورد در مسئولیت‌های دیگر آرزوی توفیق کرد.

"اگر این جمله را جمله‌ای دقیق بدانیم که جز این هم نمی‌توان انتظار داشت، ما از فردی که شایسته بوده و همه دوستان در وزارت علوم می‌دانند سوابق طولانی در مدیریت ستادی داشته است، در موقعیتی که شایسته‌ترین را می‌طلبیده استفاده کردیم."

وی با بیان اینکه مسئولیت‌هایی را که بنده عرض کردم مسئولیت‌های تخصصی است و هیچکدام مرتبط به تشکل‌ها نیست، گفت: بنابراین شائبه‌ای مبنی بر اینکه کسی که در این موقعیت قرار می‌گیرد می‌تواند در تشکل‌های دانشجویی دستی داشته باشد، وجود ندارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد:‌ حداقل 105 نفر از نمایندگان مجلس این فرد را برای تصدی وزارت علوم شایسته می‌دانستند. در حقیقت برداشت عزیزان سوال کننده نقش وی را در فتنه 88 قبول نداشتند. در  موارد این‌چنینی باید به مراجع قانونی مراجعه کنیم.

فرجی‌دانا وزارت اطلاعات را مرجع قانونی عنوان کرد و گفت: بنده در کمیسیون اعلام کردم و الان هم به نمایندگان عزیز اعلام می‌کنم که اگر از سوی نهادی موظف شده اعلام شود که یکی از معاونین یا هر یک از منسوبین وزارت منتصب به جریانی است که قصد براندازی دارد و یا با فتنه ارتباط داشته است، بنده قانونا ملزم خواهم بود آن فرد راعزل کنم و این کار را انجام خواهم داد. ولی تا آن زمان نه تنها بنده حجت شرعی برای چنین کاری ندارم که حجت عقلی و قانونی دارم که اصلح را به کار بگیرم.

وی اظهار داشت: وقتی در موضوع تخصصی همچون معاونت آموزشی با فرد اصلح را داریم، آیا دانشگاهیان و بدنه ستاد وزارت علوم می‌پذیرند ما فرد دیگر (غیراصلح) را به کار بگیریم؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دغدغه عزیزان این است که آیا این انتصابات باعث سلب آموزش در فضای آموزش و پژوهش می‌‌شود. بدون تردید دغدغه اصلی بنده حقیر به عنوان سکاندار آموزش عالی هم همین است. حتما چنین عملکردی یعنی سلب آرامش در فضای آموزش و پژوهش ابتدا به بنده منتسب خواهد شد.

فرجی دانا با بیان اینکه دو ماه از این انتصابات گذشته است خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ماه آذرماه ماه تحرکات دانشجویی است و الحمدالله با آرامش کامل پشت سر گذاشته شده است و اجتماعاتی که برگزار شد از نشاط برخوردار بود و هم هیچ نوع حرکت ساختارشکنانه‌ای مشاهده نشده است. آیا این خود بهترین شاهد بر این نیست که دغدغه دوستان در موردی که ابراز کردند بی‌مورد است.

وی اضافه کرد: بنده در بخش اول سخنانم به همین‌جا بسنده می‌کنم و عرایض عزیزانی که سوال کردند می‌شنوم و اگر نکته‌ای بود مجددا پاسخ خواهم داد.

**نبویان: وزارت اطلاعات و مراجع مربوطه به استعلام فرجی‌دانا درباره 2 معاونش پاسخ "عدم صلاحیت" داده‌ بودند

نبویان در بخش دوم سخنان خود به چند مورد دیگر از انتصابات وزیر علوم اشاره کرد و گفت: بنده در این بخش به آقای صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان دانشجویی اشاره می‌کنم؛ وزیر علوم گفته که یا انتصابی نشده و یا استعلام‌ها مثبت بوده است اما در مورد آقای صدیقی استعلام شده و در جواب آن آمده است: «بنا بر نظر مراجع ذی‌صلاح انتصاب نامبرده به عنوان معاونت دانشجویی وزارت متبوع به مصلحت نمی‌باشد.

نبویان در ادامه سخنان خود به انتصاب سمنانیان به عنوان معاون وزیر و رئیس مرکز هیئت امنا اشاره کرد و گفت: سمنانیان در زمان دوم خرداد رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس بود و در همین زمان برای آغاجری جشنی گرفت و همین فرد بود که با یک استعلام دروغ و با اسم مهدی کدیور، محسن کدیور را جذب هیئت علمی این دانشگاه کرد و در نظر مراجع ذی‌صلاح برای سمنانیان آمده است: «به نظر مراجع ذی‌صلاح مشارالیه فاقد صلاحیت به کارگیری در پست موردنظر می‌باشد».

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سخنان وزیر علوم که مدعی بود نمایندگان مجلس و افراد منصوب شده به وی انگ می‌زنند، گفت: این تعابیر خوبی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که آقای فرجی دانا آیا خبر دارید در 16 آذر در دانشگاه‌ها چه اتفاقی افتاد، خاطرنشان کرد: آقای فرجی دانا شما به سخنان ما گوش نداید و آیا خبر دارید که چه اتفاقی در 16 آذر رخ داده است. در دانشگاه خواجه‌نصیر برای تمام سران فتنه از جمله موسوی، خاتمی و بنی‌صدر کف زدند و کلیپی پخش می‌کنند که بعد از فوت امام، عکس خاتمی را نشان می‌دهد و گویی که بعد از امام، خاتمی رهبر شده است. آیا این حرکات ساختارشکنی نیست؟ در دانشگاه‌های مختلف در 16 آذر علیه کل مسئولین نظام حتی مقام معظم رهبری شعارهایی سر داده شد. جناب آقای وزیر شما وزیر این نظام هستید و افراد به دفاع از شما علیه نظام و رهبری و مردم شعار دادند.

**پخش فیلم مراسم 16 آذر دانشگاه خواجه‌نصیر توسط نمایندگان سوال کننده

در این زمان نبویان کلیپی را از مراسم 16 آذر دانشگاه خواجه‌نصیر پخش کرد.

نبویان پس از پخش این کلیپ خطاب به وزیر علوم گفت: آیا این کارها تحریک بچه‌ها و ساختارشکنانه نیست؟ اگر نسبت به افرادی که به عنوان هیئت بازرسی به دانشگاه‌ها می‌فرستید دقت کنید، چند مورد را دارید که این هیئت به دانشگاهی رفته باشند و در آن دانشگاه‌ها اغتشاش نشده باشد. آیا اینگونه بوده است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در دانشگاه شهید چمران اهواز با ورود این هیئت بازرسی، استادی طمع کرده است که جذب شود که با دخترهای دانشجو تماس می‌گرفت و در حال حاضر نزدیک به هزار دانشجوی دختر نامه نوشتند که با حضور این فرد امنیت ما سلب می‌شود و یا فرد دیگری به نام «ج-ع» همراه هیئت بازرسی وارد دانشگاه شده در حالی که در سال 86 به علت توهین به مقدسات 3 سال به زندان افتاده بود.

نبویان ادامه داد: در مورد دیگر، در دانشگاه خواجه‌نصیر فردی به نام «ع- پ» سخنرانی کرده است در حالی که اخراجی بوده و معاون آقای فرجی‌دانا در همین جلسه نشسته بوده است؛ این فرد همانی است که در جریان یک سخنرانی به صفارهرندی حمله می‌کنند و یکی از محافظین صفارهرندی را به گروگان می‌گیرد و یا در زمان سخنرانی آقای رحیم‌پور ازغدی به دفاع از منافقین بلند می‌شود و حرف می‌زند؛ او در اکثر موارد فتنه حضور داشته و با اجازه رئیس جدید دانشگاه و به دفاع از فرجی‌دانا وارد دانشگاه می‌شود و حرف‌هایی می‌زند.

وی در پایان سخنان خود به دانشگاه‌های اصفهان و گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: درباره دانشگاه گیلان، بنده با مراجع امنیتی تماس گرفتم و به من گفتند که ما به استاندار اعلام کردیم که فردی که قرار است رئیس دانشگاه گیلان شود، مناسب نیست و اگر به دانشگاه بیاید، در دانشگاه شاهد اغتشاشاتی خواهیم بود اما استاندار گفته که انتصابات دست من نیست و از بالا فشار آوردند و ما باید بپذیریم؛ پس این‌طور باید بگوییم که آقای وزیر اگر مواردی وجود دارد که مساله‌ای ندارند به ما بگویید. واقعا حیف است، در حال حاضر آرامش از دانشگاه‌ها در حال سلب‌شدن است و اگر مدارک بیشتر خواستید نزد بنده وجود دارد.

**فرجی دانا: تا مرجع قانونی اعلام نکند، حجت شرعی برای عزل ندارم

فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دوم سخنان خود در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: از اظهارات دکتر نبویان تشکر می‌کنم و اجازه می‌خواهم که خواستگاه بحث قبلی‌ام را ارائه کنم. نمایندگان اگر عدم کسب رای اعتماد را نشانه عدم صلاحیت تلقی کرده‌اند، باید بگویم که مطمئنا روال مجلس‌های گذشته و این مجلس اینچنین بوده که افرادی که از مجلس رای اعتماد نگرفتند، در سایر سمت‌ها مشغول به کار بوده و این روال بوده است.

وی ادامه داد: بنده در مجلس ششم به عنوان وزیر علوم رای اعتماد نگرفتم، ولی در مدت 3 سال و 3 ماه بزرگترین دانشگاه این کشور را اداره کردم و در همین مجلس افرادی رای اعتماد نگرفتند، ولی در سمت معاونت رئیس جمهور و معاونت وزارتخانه‌ای که در همان وزارتخانه عدم رای اعتماد گرفتند، مشغول به کار هستند و خاطرم می‌آید که یکی از این افراد در مباحث جلسات رای اعتماد مطالبی شبیه آنچه دکتر نبویان در مورد معاون فعلی وزارت علوم مطرح کرده‌ است، در مورد او هم مطرح بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: من نظر نمایندگان را به این نکته جلب می‌کنم که اگر این مطلب انجام شده و این روال‌ها وجود داشته است و علی‌رغم اینکه مسائلی در جلسه رای اعتمادها مطرح بوده و به دلیل این مسائل افرادی نتوانسته‌اند رای اعتماد کسب کنند و در جای دیگر به کار گرفته شدند، چرا حالا این حساسیت ایجاد شده است؟ من نمی‌گویم که این حساسیت به معنای فقط اعلام یک مخالفت است، بلکه حاشیه‌سازی‌هایی در کنار آن است.

فرجی دانا اظهار داشت: فردی من را یک روز در اینجا دید و گفت چرا دانشگاه را سیاسی می‌کنید؟ من به او گفتم که خدا شاهد است که به نفع ما نیست و ما می‌خواهیم برای ارتقای علمی ایران عزیز مدیریت کنیم و شما چرا فکر می‌کنید که در این موضوع نفعی وجود دارد که فضای آرام پژوهش و آموزش ملتهب شود؟ ما حتما می‌خواهیم که فضا آرام باشد؛ چراکه هرنوع ناآرامی به پای ما نوشته می‌شود، این حاشیه‌سازی گسترده در مورد دو نفر آیا به مصلحت سیستم آموزش عالی کشور است؟ آن هم در شرایط حساسی که ما در آن هستیم و بیش از هر زمان نیاز به همدلی و انسجام داریم، است؟

وی گفت: ما در تعامل سازنده با نمایندگان هستیم و بهترین همکاری میان دولت و مجلس وجود دارد و انشاءالله این فضای تعامل ما را به راهبردهای اساسی برای ارتقای علم و فناوری خواهد رساند. بنده امید بسیار به این بسته‌ام، اما آیا این فضای تعاملی با طرح چنین شبهاتی مخدوش نمی‌شود؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر اصل 37 قانون اساسی بر برائت استوار است، نمایندگان یا حکم مراجع ذیصلاح را بیاورند یا آنچه که به عنوان شواهد عرضه می‌کنند حداکثر چیزی باشد که باید نزد یک قاضی عرضه شود. در زمانی که این موضوع مطرح شد و استعلام شده بود، بنده حضور نداشتم و در فرصت مطالعاتی بودم. بیاناتی که گفته شده است، دقیقا در دولت گفته شده که از وزارت اطلاعات استعلام شده است. الان هم چون من دیدم که دوستان در عرضه آن به مراجع ذی‌صلاح اقدامی نمی‌کنند من یادداشتی به آقای علوی نوشتم که اگر چنین مساله‌ای هست، بنده را باخبر کنید تا من اقدام کنم. آیا نمایندگان صریح‌تر از این موضوع  انتظار دارند؟ من این یادداشت را در مورد تمام انتصابات نوشته‌ام در صورتی که الان صحبت از دو مورد از این انتصابات است.

فرجی دانا گفت: اگر افرادی خدای ناکرده در جریانات ضدنظام دست داشته باشند، تکلیف بنده است که به عنوان یک فرزند نظام، آنها را برنگزینم. در این خصوص رای مراجع نظام لازم است و نمی‌توان به صرف گفتن چند جمله ما به یک نتیجه‌گیری برسیم که هنوز حاصل نشده است. پس اصل برائت را چه می‌خواهیم بکنیم؟ فضای آشفته‌ای که با این اتهامات است، ما در دانشگاه‌ها به کجا خواهد برد؟ فقط در این مورد نیست، بلکه بسیاری از افراد دیگر در دانشگاه به صرف "انگ‌هایی" که زده شده است از فعلیت افتاده‌اند و کاری از آنها صادر نمی‌شود. ما احتیاج داریم که تمام نیروهای نظام را به کار بگیریم.

وی گفت: نمایندگان اعلام کردند که انتصاب این دو نفر پیام دارد و این پیام این است که ما با این کار اقتدار نظام را زیر سوال برده‌ایم و این به بنده گفته شده است. این موضوعی نیست که در فضای پرسش و پاسخ امروز گفته شده باشد. بنده رسا و بلند می‌گویم که این انتصابات یک پیام بیشتر ندارد و آن شایسته‌سالاری است و  این است که ما از فرزندان نظام در جایی که شایسته آن هستند، استفاده می‌کنیم و این موضوع اختیار قانونی هیچ نهادی را زیر سوال نمی‌برد و به محض اینکه نهادهای قانونی اعلام حکم کنند بر ذمّه خود می‌بینم که آن را انجام دهم. چون ما ملزم هستیم که از قانون تبعیت کنیم و برخوردهای قانونی اساس قوام اجتماع است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: نمایندگان از قانون فراتر نروند. اگر حکم قاضی وجود ندارد، حکم صادر نکنند و خواهش می‌کنم که در فضای همدلی با یکدیگر مسائل را طرح کنیم. امانتی که از جانب نمایندگان به من سپرده شده است را حمل می‌کنم و آیا می‌شود به تعامل با نمایندگان توجهی نداشته باشم؟ حتما تعامل با نمایندگان در راس کارهای بنده است و ما شنوای انتقادات سازنده نمایندگان هستیم و خواهشم این است که جز این پیام که پیام همبستگی و همدلی و استفاده حداکثری از تمام توان و نیروهای نظام است، از این انتصابات برداشت نکنند و من امید داریم که جز این موضوع هم نباشد و امیدوارم با توضیحاتی که داده‌ام نمایندگان بتوانند به تصمیم درست برسند و راه تعامل و همفکری بیشتر فراهم باشد.

**فرجی دانا از مجلس کارت زرد گرفت/ دولت 2کارته شد

در نهایت محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس این موضوع را به رای وکلای ملت گذاشت که بهارستان‌نشینان نیز با 73 رای موافق، 149 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در صحن علنی اعلام کردند که پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانسته‌اند. در نهایت مجلس به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کارت زرد داد.

براساس آیین‌نامه مجلس اگر تعداد کارت‌های زرد مجلس به یک وزیر به عدد 3 برسد زمینه استیضاح وزیر در مجلس فراهم می‌شود.

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس پس از اعلام رای وکلای ملت گفت: متاسفیم که در آغاز به کار وزیر محترم این عدم رضایت نمایندگان از عملکرد وزارت علوم مطرح شد که این موضوع علامت خوبی نیست البته امیدواریم با دقت و درایت بیشتر این وزارتخانه بسیار مهم اداره شود.

وی افزود: امیدواریم اداره این وزارتخانه به صورتی باشد که رای اعتماد نمایندگان به جناب وزیر تثبیت شود و بتوانیم همکاری بیشتری را داشته باشیم.

در پایان جلسه امروز تذکرات شفاهی نمایندگان به مسئولان اجرایی مطرح شد.

**محجوب: گزارش تحقیق و تفحص،‌گزارش رسمی مجلس است

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در تذکر شفاهی خود در جلسه علنی اظهار داشت: به زمان تعیین میزان دستمزد کارگران نزدیک می‌شویم. در سال گذشته 6 درصد و به تخمین دقیق‌تر 11 درصد از تورم به حقوق کارگران افزوده شد.

وی با بیان اینکه سایت مرکز آمار 51 درصد افزایش قیمت موادغذایی را برای امسال نشان می‌دهد، گفت: تقریبا 35.9 درصد تا آبان ماه برای امسال را نشان می‌هد. با توجه به این مسئله درخواست می‌کنیم که در تعیین حداقل دستمزد با توجه به وضعیت دشوار به داد کارگران و سفره‌های آنها برسید.

محجوب ادامه داد: این روزها در باب شکایت از مطبوعات در باب چاپ گزارش تحقیق و تفحص خبرهایی مطرح است؛ گزارش تحقیق و تفحص،‌گزارش رسمی مجلس تلقی می‌شود. در آئین‌نامه داخلی نیز دقت کردیم و هیچ کجا جایی برای جوابیه و الزام‌آور آن وجود ندارد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: به محاکم توصیه می‌کنیم که به آئین‌نامه دقت کنند و در دعوت از روزنامه‌ها و تکلیف آنها به درج جوابیه دقت داشته باشند که قانون الزامی برای آنها حکم نکرده است.

**عمرانی: لزوم اصلاح وضع اداره بانکهای کشور

سکینه عمرانی نماینده مردم سمیرم در تذکر شفاهی اظهار داشت: طی اصل سه قانون اساسی مسئولیت پی‌ریزی اقتصاد سالم و رفع محرومیت‌ها و توزیع عادلانه ثروت متوجه دولت است بر این اساس بودجه یک سیاست کلان و اجرایی کشور است و مشکلات اساسی آن در سالیان گذشته باعث افزایش مهاجرت و ایجاد مشکلات نظیر آلودگی،‌ فساد و کمبود امکانات در کلان‌شهرها شده و لازم است بودجه امسال از این بعد مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی در تذکر دیگر خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی خواستار اصلاح وضع اداره بانک‌های کشور شد.

عمرانی خاطرنشان کرد: در اداره و سیاست‌گذاری‌های بانک‌ها اشکالات اساسی و جود دارد و بانکداری اسلامی تناقضات زیادی دیده می‌شود لذا باید هر چه سریعتر در نحوه اداره بانکها تجدید نظر شود.

**پایان جلسه علنی امروز/ جلسه بعدی، فردا

محمد رضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را روز فردا دوشنبه 9 دی‌ماه اعلام کرد.


*تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مسعود ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    ای مطهری ...
  • مجید شبستان ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    آقای مطهری لطفا سعی نکنید فتنه 88 را که تمام دشمنان داخلی و خارجی را مقابل نظام مقدس جمهوری اسلامی قرار داد به درگیری بین دو حزب تقلیل دهید شما با این سخنان تمام دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی را زیر سوال میبرید
  • حاج سالار ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    ای بابا آقای فریمانی شما دیگه چرا با این حالت ؟؟؟
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    شرمنده مجلس عزیز دیر اقدام کردید الان فتنه گران78 و 88 در راس همه ادارات و سازمان ها هستند مثل اقازاده های....
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    آقای مطهری حیف از نام مطهر شهید مطهری که با تو بی عدالت مجبوریم تلفظ کنیو معلوم است چه داری می گویی - گنه کرد در بلخ آهنگر در بغداد گردن مسگرر ا می خواهید بزنید - به احمدی نژاد می خواهید بگویئید چرا مردم به تو رای دادند.
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    سومین انتصاب مساله دار وزیر علوم . اقای مجتبی صدیقی است که ظاهرا مورد غفلت برخی نماینده ا واقع شده است
  • مهدی ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    مرگ بر فتنه گر
  • اعظم ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    سلام من به اقای مطهری رای دادم و از این کار پیشمون هستم و ایکاش میشد بعضی وقتها رای رو پس گرفت . شرمنده خانواده شهدا هستم
  • رامین ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    آقای مطهری یا نمی دانید ، یا نمی فهمید ، یا شناخت ندارید، یا در بصیرت تان مشکل است و یا ... ، چرا حرف هایی به زبان می آورید من که به شما رای داده ام هم شرمنده شوم.
  • دانیال ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    0 0
    اگه الان جلوشونو نگیریم، چند وقت بعد باید کاسه چه کنم چه کنم به دست بگیریم!
  • نصیری ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    ایا کسی نیست نسبت به حرفهای مطهری جواب دهد این کیست وچکار ه ا ست که در همه کارها د خالت دارد وای بر تو وافکارت
  • فیروز ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    مجلس باید در مقابل زیاده خواهان بایستد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس