تاکنون هیچ قاعده معاهده‌ای و عرفی در حقوق بین الملل به وجود نیامده که حق ذاتی دولت‌ها در زمینه تولید و توسعه دانش و فناوری موشکی را محدود یا سلب نماید. نکته مهم این است که حتی در پرتو محورهای کلانی نظیر اعتمادسازی و شفاف سازی نیز نباید اجازه داد سناریو پیوند دادن میان برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز با برنامه موشکی، عملیاتی شوند.

گروه سیاسی مشرق- آمریکائی‌ها که در 24 نوامبر امسال توانستند دیپلماسی هسته‌ای را به سمت توافق حول محورهای هسته ای جلب نمایند، اکنون در تلاشند تا از همین ظرفیت‌ها و مجاری نرم، به منظور متوقف نمودن فرازهای پیشرفته برنامه موشکی کشورمان بهره بگیرند. در این زمینه، نه تنها طرح برخی از نمایندگان کنگره امریکا قابل توجه و ارزیابی است بلکه مقامات پنتاگون نیز در این رابطه به موضع گیری و جهت دادن به اقدامات این کشور در چشم انداز اجرای توافقات ژنو پرداخته اند.
بر این اساس، مقامات پنتاگون با تاکید بر اینکه دولت اوباما در گام‌های صریح مقرر در راه حل جامع توافقنامه ژنو نتوانسته به برچیدن یا متوقف نمودن پیشرفت های موشکی ایران بپردازد، بر لزوم تغییر جهت فرایند اجرای این توافقات به سمت هدف مذکور تاکید کرده اند. برخی محافل تحلیلی و اتاق های فکر غرب، مطالعاتی را به سفارش پنتاگون متمرکز بر همین موضوع به انجام رسانده و زمینه های گسترش چنین خواسته‌هائی را در سطح لابی های سیاسی و امنیتی این کشور فراهم کرده‌اند.

پیشنهاد برخی نمایندگان کنگره امریکا و مخالف دولت اولاما، از جدی ترین موارد در این زمینه است. بر اساس پیشنهاد برخی نمایندگان کنگره که متعلق به لابی صهیونیسم هستند، از دولت باراك اوباما و ديگر كشورهاي غربي خواسته‌ شده تا محورهای مذاكره با ايران - بر اساس توافق ژنو - تغيير كند و با هدف تشدید فشارهای هسته ای، نظامی و حقوق بشری و تقلیل امتیازهای قابل اعطا به ایران، بازنگری شود. در این پیشنهاد، "توقف ساخت موشک های پیشرفته و دوربرد ایران" به صراحت مطرح شده است.




بدون تردید، موضع ثابت ج.ا.ایران که برگرفته از سیاست‌های کلی نظام و راهبردهای کلان امنیت ملی بوده و هست، مساله هسته‌ای به هر بهانه و دستاویزی که باشد، حیطه ای مشخص دارد و آن فعالیت مجموعه ای از تاسیسات اظهار شده و تحت پادمان به منظور توسعه صلح آمیز هسته ای است. در میان این تاسیسات، هیچ گونه سایت یا تاسیسات نظامی وجود ندارد و اعمال فشار بر برنامه‌های نظامی ج.ا.ایران نظیر برنامه‌های موشکی، امری نامشروع بوده و هست که در مقابله با حقوق ذاتی دفاع مشروع ج.ا.ایران اتخاذ شده است.

بر این اساس، تاسیساتی که در زمینه تولید و توسعه فناوری موشکی فعالیت می‌نمایند، ارتباطی با برنامه هسته‌ای ندارند و از این رو، هیچ گونه مبنای قانونی و مشروعی برای تحمیل محدودیت بر فعالیت‌های موشکی به بهانه‌های برنامه هسته‌ای صلح آمیز کشور وجود ندارد. گفتنی است که بر اساس موازین عام حقوقی بین‌المللی نیز تولید و توسعه دانش و فناوری موشکی از جمله حقوق حقه و ذاتی دولت‌ها است که پیوند ناگسستنی با اعمال حقوق مقرر در ماده 51 منشور ملل متحد دارند و به هیچ بهانه ای قابل سلب نمی باشند. از همین روست که تا کنون هیچ قاعده معاهده ای و عرفی در حقوق بین الملل به وجود نیامده که این حق ذاتی و مشروع دولتها را محدود نموده یا سلب نماید.

این در حالی است که غرب در ناکامی برای تحمیل فشارها و محدودیت های موشکی و ناتوانی در درج صریح مبانی این اقدام در توافق ژنو، این روزها مجال بازیگردانی و تلاش های پراکنده در این زمینه را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کرده و خواستار ورود این نهاد به چنین عرصه ای شده است.

از آنجا که هیچ قاعده ای در نظام حقوقی بین المللی وجود ندارد که کشورمان را به قبول بازرسی یا ورود بازرسان اژانس به مراکز حساس موشکی کشور وادار کند، دیپلماسی هسته ای کشور باید از هرگونه ترفندی که موجبات دخالت دادن این مسائل با موضوعات هسته ای بشود، جلوگیری نماید و در برابر موج اقدامات رسانه ای و تبلیغاتی غرب در این زمینه مقاومت بلکه واکنش مدبرانه اتخاذ کند.

به نظر می رسد که در این زمینه، باید بر نکات محوری و راهبردی نیز تاکید نمود:

1- تلاش‌های محافل رسمی و کانون های تفکر غرب در زمینه ربط دادن مسائل هسته ای با برنامه موشکی کشورمان، نه تنها هیچ گونه اساس حقوقی بین المللی ندارد بلکه در تناقض آشکار با حقوق اساسی کشور در زمینه دفاع مشروع و تامین لوازم بازدارندگی موثر کشور است. بر اساس سیاست های کلی نظام در امور دفاعی و همچنین سیاست های اجرائی دوره چشم انداز و حتی مفاد قانون برنامه پنجم توسعه، حفظ توانمندی و توسعه زیرساخت ها و صنایع موشکی کشور از جمله مبانی بازدارندگی موثر و همه جانبه است که ورود بازرسان بین المللی به این مراکز آن هم بدون توجیه، موجب ایراد صدمه جدی بر این اسناد کلان و راهبردی دفاعی کشور خواهد شد. مراکز نظامی در همه کشورها، از حساس ترین مراکز کشور محسوب می شوند و از همین رو، عمدتاً رویه بین المللی چنین است که اعمال موازین بین المللی در خصوص این اماکن نیازمند تصریح خواهد بود. در واقع، عرف بین المللی بر شناسائی حق دولتها در بسته نگه داشتن مراکز نظامی به روی هر اقدامی تهدید کننده است و تنها با اخذ رضایت معتبر است که این امر میسر می شود.

2- نه تنها حقوق عام چنین مجوزی را به آژانس برای ورود به مراکز نظامی کشور نداده بلکه حتی شورای امنیت با تمامی اختیارات و جایگاه حقوقی که در قالب منشور ملل متحد دارد، با تمامی فشارها و محدودیت هائی که به صورت غیرقانونی و ظالمانه بر امور غیرهسته ای کشورمان تحمیل کرده است، هرگز در قطعنامه های نامشروع خود هم از ورود بازرسان آژانس به مراکز نظامی سخنی به میان نیاورده است.

3- از سوی دیگر، ادعاها و تلاش‌های غرب در این زمینه و ترغیب آژانس برای مداخله در این رابطه، حتی ارتباطی با شش گام تعیین شده در مرحله نخست توافقنامه تهران که در مورخ 11 نوامبر 2013 در تهران به امضای صالحی و آمانو رسید نیز ندارد. زیرا اقدامات ششگانه ایران در سند مذکور، هیچ یک ارتباطی با صنایع موشکی کشور ندارند.

ناگفته پیداست که بر اساس برآوردهای عملیاتی غرب از توانمندی نظامی ج.ا.ایران به ویژه گزارشی که پنتاگون در اواسط سال جاری منتشر نمود، توانمندی موشکی کشور از اصلی ترین مبانی و منابع قدرت بازدارنده دفاعی کشور محسوب می شوند. مقامات و فرماندهان عالی نظامی نیز بارها تاکید نموده اند که توانمندی موشکی کشور، اساس دکترین دفاع متعارف و بازدارنده کشور می باشند.




از منظر ملاحظات راهبردی، اعتمادسازی و جلب اعتماد طرف یا طرف‌های بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشور، مستلزم گشودن درب مراکز حساس نظامی آن هم صنایع موشکی به روی بازرسان بین المللی نیست. زیرا هیچ گونه ارتباطی میان این برنامه‌ها وجود ندارد و گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با همه خصومت‌ها و سیاسی کاری‌ها، بر وجود تفکیک و عدم ارتباط میان این دو حوزه کاری، تاکید نموده‌اند.

مساله تنها به اتهاماتی موسوم به «ابعاد نظامی احتمالی» یا PMD محدود می شوند که توسط برخی بازیگران مشکوک علیه کشورمان در این زمینه ها مطرح شده اند و آژانس تا کنون اعتبار کامل مستندات اتهامات مذکور را تاکید نکرده است. حتی در اتهامات موسوم به PMD نیز ادعائی در زمینه فعالیت صنایع موشکی کشور در زمینه مسائل هسته ای را مطرح نشده است.

در برابر اقدامات تبلیغاتی و عملیات روانی غرب در این زمینه، پرسش های زیر قابل طرح هستند: اینکه تا کنون چه کشوری در جهان چنین سیاستی را در پیش گرفته است؟ آیا غربیها خود در این زمینه حاضرند مراکز حساس نظامی شان را به روی بازرسیهای بین المللی حتی بازدیدها نیز بگشایند؟ در هر حال، روشن است که تعمیم دامنه مذاکرات هسته ای به عرصه های مبنائی قدرت ملی ج.ا.ایران (از جمله عرصه موشکی)، بخشی از راهبرد امریکا به منظور حداکثرسازی تاثیرگذاری بر توان ایران و اخذ بیشترین امتیاز ممکن از طرف ایرانی در فضای دیپلماسی و در قالب گفتگو و تفاهم است که باید به دقت، مورد رصد و پایش هوشمندانه قرار گیرد.

*نادر ساعد - استادیار حقوق بین الملل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 137
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • هیئت علمی ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    بااین خوش بینی و انفعال روحی که تیم مذاکره کننده دارند ارتکاب این اشتباه استراتژیک بعید نیست
  • ناشناس ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    معامله با آمریکا سربرنامه موشکی ایران خریت محض هستش. درسته شرایط سختیه امااینطور پیش بره بدتر میشه که هیچ،حیثیت و غرور ایرانی چی میشه!؟
  • جلال ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    حق هسته ایی مون با این توافقات مسخره ژنو که به باد رفت هیچ نهادی وزارتخانه ایی حق چشم پوششی از توان موشکی را ندارد و نخواهد داشت اجازه نمدیم توان موشکی مون را هم ازمون مث انرژی هسته ایی بگیرن
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    فناوری موشکی فوق مدرن حق مسلم و غیر قابل مذاکره ی ماست سلام بر روح حاج حسن طهرانی مقدم و یاران خوبش
  • عباس ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    یاذتان هست امام ره فرمودندند ما رابطه با امریکا را میخواهیم جه کنیم
  • آرین ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    پر رو شدند!
  • امیر شیری ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    اگه کمی در توان نظامی ما خلل ایجاد بشه حتی دوستامون در کشورهای عربی دشمنون میشن چه برسه عربستان و سلفی و ها و و هابیون زنده زنده ما رو می خورن.
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    میدونی از نظر بعضیا هم باید چرخ موشک ها بچرخه هم زندگی مردم
  • مرتضی ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    فردا رییس جمهور میاد میگه: چرخ موشک ها باید بچرخه ولی چرخ زندگی مردم هم باید بچرخه...روز از نو روزی از نو در این صنعتمونو هم باید تخته کنیم!!!
  • مرتضی ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    تنها صنعتی که آمریکا با توسعه اش توی ایران مخالف نیست بلکه حمایت هم میکنه صنعت آشوبگری است!
  • علیرضا ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    وقتی فراتر از مفاد npt عمل کنیم همین میشه. اگر از اول ترس نشون نمیدادیم و میگفتیم براساس قانون عمل می کنیم اینطور حریص نمیشدند. معلوم نیست چه خوابی دیدن.
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    دستگاه دیپلماسی اختیاری در زمینه موشکی نداره وگرنه تا حالا یه فکری کرده بودن براش
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق دستت درد نکن کامنت منفی کار نمیکند پس چرا گذاشته اید برای خنده
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ایناهاش داره کاره کار میکنه
  • آرین ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    الان متاسفانه دوره چرخیدن چرخ هاست نه توجه به دستورات دین! این رو من نمیگم!
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    من دوست دارم ایران موشک قاره پیما بسازه یه چیزی مثل موشک yars یه ابهت خاصی به کشور و نیروهای مسلح مده
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    بهتره وقتی میبینی نظر بقیه با شما فرق میکنه به دروغ رو نیاری.
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    وقتی دولت بی تدبیرسابق چنین برنامه را ادامه داد دولت تدبیر قطعا این کار را انجام می دهد چون همه انسان ها بر دفاع متفق اند
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اینها می خواهند ایران را به راه عراق در زمان صدام ببرند.اول خلع سلاح بعدأ حمله.
  • حسن ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    امیدوارم مشکلات کشور باعث نشه مسئولین بر سر همه ی زیرساخت هامون وادار به مذاکره ی تحمیلی از طرف غرب بشوند.خوب نیست بعضی حقوق از دست رفته مون رو با پایمال شدن حقوق دیگرمون بدست بیاریم.توان موشکی گره گشای کار ماست...
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    فقط بايد بگيم! حاصل تحمل اين همه تحريم بر باد رفت! ما ملت بيچاره‌اي شديم. هر چي مي خوان ازمون مي گيرن!
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اینجا هم عقده گشایی؟
  • ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    يه چرندي گفتي كه اونم خيلي واضح نيست با كي دعوا داري!
  • محمد ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    درست است كه مثل هر كشوري مشكلاتي داريم، ولي امنيت كشور و دفاع از مرزها، اولين منفعت ماست. در سايه امنيت است كه مي‌توانيم مشكلات را حل كنيم. در دنياي امروز، صنايع نظامي، از اركان اصلي امنيت كشور است. لذا نه تنها برنامه موشكي نبايد تضعيف شود، بلكه بايد به درجه‌اي از رشد نظامي برسيم كه اوباما در كاخ سفيد در واشنگتن، مراقب باشد لحن حرف زدنش، به ضررشان تمام نشود.
  • محمد ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    لطفا این قدر ساده نباشید الآن سال 1970 میلادی نیست اصلا مگر ایران می تونه مهمترین فاکتور قدرتش رو که حداقل 20 ساله جلوی حمله اسراییل و اعراب به ایران رو گرفته نابود کنه چه کسی فراموش کرده فقط یک سال بعد از انقلاب بلافاصله وقتی دیدن ایران ضعیف شده 51 کشور منطقه و دنیا به ایران حمله کردن الآن همین عربستان سعودی موشک های بالستیک 3000 کیلومتری چینی داره پاکستان 100 فروند موشک اتمی داره ترکیه موشک های بالستیک 700 کیلومتری داره و در حال ساخت موشک های بالستیک 2000 کیلومتری با همکاری اوکراین و همینطور ماهواره بر بر اساس پلتفرم ماهواره بر وگا اروپا هست اسراییل هم که صدها موشک قاره پیما جریمو سه و دها بمب اتمی داره هند هم که بمب اتمی و موشک بالستیک 5 هزار کیلومتری داره شمال ایران هم که روسیه ماشاالله رکورد دار جهانی بمب اتمی و موشکه ایران محاصره نظامی و اتمی شده بعد...!!؟ امریکا چین فرانسه و انگلیس هم مشخصه...
  • دکتر ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مگه کشکه!!...ایران بدون توان موشکی خلع سلاح شده هست...نه مثلا نیروی هوایی باستانیایران در خاورمیانه از آخر اول نیست!!..الآن کل جنگنده های عملیاتی ایران نصف جنگنده های فقط قطره یک سوم امارات یک چهارم عربستان ترکیه یا اسراییل هنوز آلزایمر نگرفتیم که چه طور تا همین چند ماه پیش برای حمله به ایران تاریخ تعیین می کردن در شرایطی که همسایگان ایران سالی 100 میلیارد دلار از امریکا جنگنده و موشک کروز و ناو و...می خرن چنین چیزی غیر ممکنه خود امریکا هم ضرر می کنه چون پروژه ایران هراسیش برای فروش سالی صدها میلیارد دلار سلاح در خاورمیانه نابود میشه
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    دین کجا بود عقل بچه 5 ساله هم می فهمه شمشیرت رو جلوی کسی که تا دیروز می گفت می خواهم براندازیت کنم بزاری زمین که همین رو هم از ترس همین شمشیر میگه دنبال برندازیت نیستم حماقت نباشه جنونه
  • م ص ی ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ناشناس ۲۳:۴۵ ینی هزارتا + هم کمته! ایول داره نظرت!
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    فوق مدرن!!!!!!...یه خورده آروم تر حاجی فناوری موشکی ما در خاورمیانه در سطح اسراییل هم نیست
  • م ص ی ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    + زیاد به آرین!
  • ناصر ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    من خبر دارم تعدادی از اطرافیان دولت که ویزای سبز در جیبشان هست به شدت فشار میارن اما خود رئیس جمهور رهبری و..می دونن که اگر ما در هسته ای تعلیق موقت کردیم به خاطر این بود که و اقعا دنبال بمب اتمی نبودیم و به قول ظریف آنکس که پاک است از محاسبه چه باک اما در موشکی قضیه امنیت ملی ماست و ابزار بقای ما تمام دنیا می گه اگر ایران موشک نداشت همان زمان بوش به ایران حمله شده بود چه رسد الآن که اعراب و اسرایبل و حتی تندروهای غربی به خون ایران تشنه هستن حتی می گن حمله اتمی تمام شکست های 300 ساله اخیر ایران از روس انگلیس اعراب و...به خاطر همین عقب افتادگی در توان نظامی بوده واقعا ما خر نیستیم که چنین حماقتی کنیم
  • م ص ی ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    می‌گم تو دور جدید مذاکرات راجع بهصنایع سدسازی راه سازی کشاورزی استخراج معادن پتروشیمی و غیره هم یه صحبت کوچولو بکنید بد نیست ها! حیفه این صنعتها بچرخن! والا!
  • سهیلا ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    از خواب بیدار شو مشرق...ایران تسلیم شده..بله آنهم بدون جنگ ما اگر قرار بود در جنگ شکست بخوریم و هسته ای موشکی حزب الله اسراییل مقاومت و...رو کنار بزاریم الآن بدون شکست نظامی تسلیم شدیم و همه این کارها داره انجام میشه الآن در تمام فروم های خارجی حتی غربی های بی طرف دارن می گن ایران تسلیم شده چرا حتی جشنواره های ضد اسراییلی لغو میشه چرا دیگر کسی حرفی از ملت های امریکای لاتین که تنها در برابر سرمایه دارهای وابسته به امریکا مقاومت می کنن و هر روز تلاش می کنن نظام های مردمی شان با کودتای سفرای امریکا مثل مصر نابود بشه حرفی نمی زنه ووو....... بله واقعیت این هست که جمهوری اسلامی تمام شد........الآن جمهوری سکولاری ایرانی هستیم که حتی به اندازه دو کشور شکست خورده آلمان و ژاپن در جنگ جهانی دوم هم استقلال هسته ای و نظامی نداریم.. همین ژاپن سالی 1000 تن پلوتونیوم فراوری می کنه و ایران.........!؟
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اگر می توانستم تا قیامت تریلیون ها منفی بهت می دادم...
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    وزن ایران کوچکتر از این حرف هاست..کشوری که شهامت غنی سازی 20 درصد رو نداره چه رصد به موشک قاره پیما یا بمب .......
  • ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اصلا نیاز به توافقنامه نداره ما از سالها پیش افزایش برد موشکی را ظاهرا کنار گذاشته ایم و بی خیال خاک اصلی اعضای ناتو که امروز با ما همسایه شده اند فقط روی صهیونیست ها کلید کرده ایم!!!
  • زادهوش ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خدایا گناه ما چی بود که اینطور ذلیلمون کردی؟!!!!!!!
  • شهید طهرانی مقدم ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    تحریم کنید تا توی خونه ی خودم بهترشو بسازم جنگ جنگ تا پیروزی...
  • زهرا ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مگر از روی جنازه ما رد بشن.
  • کیا ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خوابی که دولت غاجار برای این کشور دیده باید هنوز نشست و دید....
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    شهادت امام حسین ع گونهء تهرانی مقدم خودش ضامن پیشرفت برنامهء موشکی جمهوری اسلامیست وبعضیها به این بهانه با متلک پرانی به دولت تدبیر وامید عقده گشایی نکنند
  • هادی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    وصیت امام خمینی بخوانید
  • عمار فاطمی ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خوب بالاخره چرخ زندگی مردم یعنی همون شکم نه عزت نه علم نه ...
  • عمار فاطمی ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    وقتی خوب فکر میکنم میبینم من کلمه تدبیر رو عوضی فهمیده بودم !!!
  • اسمال ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ایندفعه رو کور خوندند!!!
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق یاد بگیر ببین چقدر اصول نگارش ودستور زبان رعایت کرده ,خسته نباشید استاد
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    موشک سازی برای ایران خالی از سکنه چه فایده ای داره؟ کره شمالی موشک قاره پیما هم داره ولی وضع زندگیشون اینجوریه. تو رو خدا یکم به فکر اقتصاد باشید یک کشور بدون اقتصاد قوی قدرتمند نمیشه.البته میدونم افراطیون به نفعشون نیست که مشکلات اقتصادی حل شه و تحریمها برداشته شه اگه آب گلالودی نباشه اینا از چی ماهی بگیرن؟!!
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ببخشید شما؟
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    زندگی هم حق مسلم ماست.
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    فعلا که با همون آهنپاره های ساخت امریکا داریم پز میدیم و واسه دیگران شاخ و شونه میکشیم.آهن غراضه که یادتون نرفته؟؟!!!
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    لابد ایران مخالف آشوبگری تو امریکاست؟؟!!
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    موشک قاره پیما بدون کلاهک هسته ای صرف نمیکنه. شما یک موشک قاره پیما بسازی که اینهمه مسافت طی کنه اخرش یه کلاهک معمولی منفجر کنه
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اگه کسی مثل احمدی نژاد باشه دیگه نیازی به این راه ها نیست.خودش به خودی خود کشور رو نابود میکرد دیگه ینازی به خلع سلاح هم نبود.
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اینجا یه مشت آدم بی کار نشستن فقط سیاه نمایی میکنن.همتونم میدونید این مسائل اختیارش دست دولت نیست کشور رهبر داره ارتش داره سپاه داره مشاور داره این چیزایی که شما میگیدو اینا بهتر از شما میدونن.خودتونم اینا رو میدونیدا ولی نیتتون چیز دیگه ایه. همین کارا رو کردید کاندیداتون 3 میلیون بیشتر رای نیاورد!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    بعد از هسته ایی میرن سراغ موشک وبعد از اونهم ماهواره تکنولوژی نانو سلولهای بنیادی و... حالا بیبنید در برابر غرب گردن کج کنی روی کمرت سوار میشن
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    آمریکا یه برگ برنده مهم در تقابل با ایران دارد، اون هم قدرت اقتصادیشه که تونسته باهاش به ما فشار وارد کنه. برگ برنده ما هم توان موشکی مون و فناوری هسته ای مونه که آمریکا و اسرائیل ازش خبر دارن. ما در ژنو با گذشتن از غنی سازی 20 درصد یکی از برگ های برنده رو استفاده کردیم و به جاش امتیاز گرفتیم(البته فناوریش رو هنوز داریم). ما نباید برگ برنده دوم یعنی توان نظامی رو از دست بدیم، چون اون موقع دیگه دستمون خالی میمونه و باید هر چی گفتن سر خم کنیم. در عوض باید با فعالیت اقتصادی در جهت خودکفایی کاری کنیم که برگ برنده قدرت اقتصادی آمریکا برامون بی ارزش بشه. دوستان همه با هم در حماسه اقتصادی شرکت کنیم. ضربه به اقتصاد ملی ممنوع! خرید کالای خارجی با مشابه ایرانی در بازار ممنوع!
  • مهدی90085 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خدایا رهبر عزیز را در این مقطع مهم تصمیم گیری یاری بفرما الهم عجل لولیک الفرج
  • یا مهدی ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    تدبیر یا تحقیر !!؟!؟!؟
  • فرزند ایران ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    گام اول: 20% تعطیل ، محصول تولید شده 20% دود شود. جاسوسی از همه تاسیسات هسته ای و بقیه مواردی که در توافقنامه باید ایران انجام بده گام دوم: تعطیلی 5% باقیمانده و تحویل ته دیگاش گام سوم: صنایع موشکی ، فضایی و امثالهم گام چهارم: حقوق بشر و جبهه مقاومت گام نهایی : خودتان نظربدید
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    آخرش نه چرخ زندگی میچرخه و نه هیچ چرخ دیگه ای بجز چرخ و فلک شهرهای بازی و چرخها مخ مردم که با سیاست هی میپیچن!
  • مهدي ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مگر مسئولان دولت ما اگر اين كار را بكنند ما كه زجزكشيده انقلاب هستيم جلو اين كار ها را ميگيريم و حريم انقلاب مختص ايران و انقلاب است و ديگري اينكه بايد از ليبي درس عبرت را بياموزيم كه كار را دو بار آزمودن خطاست
  • به يادحاج احمد متوسليان ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    شتر درخواب بيند پنبه دانه!
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    گام نهایی: سناریوی عراق، لیبی و در نهایت شوروی سابق و کوتوله سازی ایران و جنگ و دعوای اقوام ایرانی و جنگ ایران غربی با ایران شرقی یا ایران شمالی با ایران جنوبی. کوووووووووووووووووووووورر خوندید اجنبی های از خدا بی خبر ما رهبر فرزانه داریم.
  • yas ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بگم سایت شما در دانشگاه ارومیه فیلتر است و من با فیلتر شکن به سایت شما آمده ام که سرعت بسیار پایین است
  • اسمال ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    تنها یک راه داریم . مقاومت و حمله به ارکان صهیونیست ها و نابودیشون.چون اگه کوتاه بیایم اونا به ما حمله میکنن
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    تا آخرین قطره ی خون از ایران دفاع می کنیم و برای اسلام جان فشانی می کنیم.
  • علی ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خدا نگذره از کسانی که باعث شدند ایران به آمریکا باج بدهد و مجبور به مذاکره با امریکا بشود
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    این همه تو این سال ها سختی کشیدیم فشار تحمل کردیم تا تونستیم به اینجا برسیم اونوقت یه سریا میخوان یه شبه دودمان همرو به باد بدن...انگار حسابی دستشون تو جانونی دشمن میچرخه. ارتش و خصوصا سپاه باج به کسی نمیده. فقط امیدوارم مردم بازم مثل دفعه قبل عقلشونو از شکمشون دربیارن و سر مذاکره هسته ای که خیلی از مردم بانگ بفروش بره سر دادن نشه( بشه هم مهم نیس دیگه کشورو دس عقل مردم شکم پرست نمیشه داد)
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    با وجود این سیاستگذاران جدید که در جامعه فعالیت میکنن واسه ساخت موشک کاغذی هم باید از آمریکا اجازه بگیریم.والا
  • محمد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    نشون ميده دانشگاه اروميه از شنيده شدن حقيقت خيلي ميترسه. مواظب پرونده‌ات باش و سمتشون نرو.
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    البته ان شاء الله به آخرين قطره خون نميرسه.
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ببین عزیزان دولت به هیچ وجع نمی تونه برنامه موشکی و نظامی تخته کنه حالا برای چی چنکه بیت رهبری همچین اجازه ای نمی ده اینو مطمعآ باشید هیچ دولتی نمی تونه همچین کاری کنه از این گذشته اینقدر هم دولت روحانی بی تدبیر نیست که کاری کنه که همه بهش بگن احمق
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    موشکی دست هوافضای سپاهه خوشبختانه این ترسو ها هیچگونه نفوذی توسپاه ندارند حرفشون خریدارنداره... سپاه فقط گوش به فرمان آقاسید علی وتمام... نگران نباشید
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    کار کرد اینم منفی
  • نیما ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    الان سپاه باید روی نسخه ی سوم موشک سجیل با برد بالای 5000 کیلومترکارکنه و محض درخواست غربی ها برای توقف برنامه ی موشکی آزمایش بشه.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ام توپول روسیه هم عشقه!!!!!!!!!!!!
  • احمدی نژآدی ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    از مقام معظم رهبری عاجزانه تقاضا دارم که نگذارند بیشتر از این به مردم ایران توهین شود. به خدا الان فقط امیدمون به شماست. آقا جان به خدا ما حاضریم گرسنه بخوابیم اما خفت نکشیم. کجاست اون شیرحسن طهرانی که جواب اینا را بده. خدایا
  • رضا ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    شمایی که منفی دادید مگه با خودتون درگیرید؟! خوب نمی خونیم به جاش به حرفهای امام خامنه ای گوش می دیم خوبه؟!
  • علی رسولی ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    با سلام - روشن و واضح است که آمریکایی ها و شرکای صهیونیست آنها نقشه خطرناکی برای ما تدارک دیده اند. آنها قانون و منشور سرشان نمی شود.قانون برای آنها یعنی هرچه خودشان بخواهند و تشخیص بدهند و باید با زور و تهدید و ترس همه کشورها مجبور به قبول شوند.اگر آنها می گویند که مراکز موشکی و نظامی ما را بازرسی کنند، معنی آن این است که راه ما را نشان دهید تا چگونه سدهای دفاعی شما را شناسایی کرده و آنگاه با حمله ای بزرگ و برق آسا همه را از بین برده و کشورتان را اشغال و فتح کنیم و حاکمیت ایران را سرنگون کنیم ، کاری که در عراق و برخی کشورهای دیگر کردند ، اگرچه هیچ شباهتی بین جمهوری اسلامی و حاکمیت عراق در زمان صدام وجود ندارد ، به هر حال برای آنها فرقی نمی کند.هرکه را بخواهند از سر راه بردارند ، قدم به قدم عمل می کنند و اول او را ضعیف و ناتوان کرده ، سپس توان دفاعی او را شناسایی می کنند تا از بین ببرند و در قدم آخر با حمله مستقیم ، آن کشور را به اشغال خود در می آورند. مسئولان ما هشیار باشند و اینقدر از موضع خوشبینی و انفعال نگاه نکنند و محکم بایستند . ایراداتی به اقای احمدی نژاد می گرفتند که سیاست هایش غلط و تندرو و چنان بود. باز هم ایستادگی احمدی نژاد و قاطعیت هایی که گاهی بروز می داد درست تر از سیاست های منفعلانه و سازشکارانه بود.
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    هدف مشترک غرب و ایضا دولت : خلع سلاح ایران
  • مهدی 210 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    عزیزان چه اشکالی داره مگه ما موشک رو میخام چکار کنم؟ جنگی که قرار نیست بیفته ؟ ما که دشمنی نداریم. داریم؟ نه واقعا داریم؟ الان ژاپن ارتش نداره موشک نداره آمریکا هم ازش حمایت میکنه . ماهم میشم نوکر آمریکا نه موشک میخوایم نه انرژی هسته ای نفت وگاز میفروشم مثل عربا حال میکنیم مثل ژاپنیا با پاسپورت های ایرانی معتبر .. خاکم بسر
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    شهدا به خاطر مرغ و گوشت نرفتن شهید شدن
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اصلاح طلبان چقدر........
  • م ح ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اگر این توان مشکی نباشد حتما این کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس امانمان نمی دهند اقای ظریف این چهار تا موشک اند که امریکا وغرب از شان می ترسند انها که با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را نابود می کنند پس چرا می ترسند هوسه باشه اقا
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    تا زمانی که مردم یک کشور دست از راحت طلبی بر ندارند و ترس از مرگ داشته باشند هرگز به حریت و استقلال دست نخواهند یافت واز بردگی نجات پیدا نخواهند کرد کوروش کبیر
  • لیلی ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مشرق چرا هیچ وقت نظرات منو منتشر نمی کنی ؟ لطفا منتشر کن ممنون
  • لیلی ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    باهات موافقم ناشناس در شرایطی که امریکا می خواد توان موشکی ایران رو کاهش بده به کشورهای عربی مثل امارات کلی موشک و ابزار الات جنگی میفروشه
  • مینا ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    تو دولت قبل بکوب تو علم و سیاست خارجی جلو میرفتیم کسی جرات بی احترامی نداشت تنها چیزی که سر جاشه همین جمله دولتمردان امریکاییه که همه گزینه ها رو مکیزه...
  • رضا از مشهد ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    يواش يواش!!!!!!!!!!! يك گام مابه عقب صد گام اونها به جلو! اين است سياست مسامحه و تساهل!!
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    بنظرتون کیه منفی میده؟
  • وحید برزگر ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اینایی که میگن هم چرخ هسته ای بچرخه هم چرخ زندگی مردم اینا خودشون از همه شکم سیر ترن. واسه تفرقه این حرفا رو میزنن.
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    واقعا همین طوره که گفتی انروز که مذاکره کردند پرده ها از روی چشم مردم برداشته نشده بود امروز مردم کم کم می فهمند که اقا چه گفت اقا فرمودند: من خوشبین نیستم
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    بچه های سپاه نمردند که شاه سلطان حسین ها ظهور کنند خون شهید مقدم و دوستانش ادامه دهنده راه ما خواهد بود
  • اسمال ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    قربون دهنت.گل گفتی
  • ناشناس ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    ناراحت نباشید کلید اعتدال وامید درستش میکند مرگ بر وطن فروشان دنیا طلب
  • رسول ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اگر جلوی دزدی ها و اختلاس ها در ایران گرفته شود هیچ تحریمی روی ما اثر ندارد چون همه چیز در داخل ایران وجود دارد فقط کمی تدبیر می خواهد
  • نااشنا ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    اینها امر برشان مشتبه شده فکر میکنند سکوت ملت مسلمان .انقلابی ورهرو ولایت از تزویر وتحریف دوستانشان است؟نمیدانند که از اطاعت ولی است.ومنتظر امر ایشان هستند
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    خدا نگذره از کسانی که خودشون تو ناز و نعمتن و اصلا به فکر بیچاره ها نیستن و فقط میگن مرغ یه پا داره و اصلا نباید با تدبیر سیاست گذاری کرد...!
  • علی ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    بااین کلیدی که اقایان دارند بعید نیست درب این تاسیسات را هم قفل کنند
  • hamid313 ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ساکت باش افراطی!!
  • hamid313 ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    تن امام مظلوم ما میلرزه با این نفهمی ها!
  • hamid313 ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    کدوم قانون؟قانون کفار؟؟ اا ببخشید از خط اعتدال خارج شدم
  • حقیقت بین ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    مشرق خواننده هاتو میبینی ماشالله.دوتا مقاله زدی ""پروژه یوژنیکس" چیست؟" و "با این بازی آنلاین به پنتاگون کمک می‌کنید" که واقعا ارزش خوندن و تامل و به فکر چاره افتادن حداقل واسه ما مسلمونا و امام زمانی ها داره اما دریغ ار یه اظهار نظر و یه کامنت تخصصی ولی حالا تیتر بزن اصلاح طلبان... یا تیتر بزن آمیریکا گفته ایرانیا آدمای ... ،اون وقت ببین همه میدوند که کامنت بزارن که ای وای اینجوری و اونجوری. همون حقمون هست که میلیاردها سال دیگه هنوز عقب باشیم
  • کوروش م ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    امریکا غلط میکنه که بخواد برای موشک های ایرانی تعیین تکلیف کنه.دیگه میخوان همه چیز رو از ما بگیرن.
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    جازه نمی دیم!
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ماهم بودیم ولی مسولین دولت قبل خرابمون کردن الان دنبال لقمه نونیم
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    یعنی میگی اکثریته قلع وغم کنیم خونشون پای کی[برو بشین کناری خودتم جرنده[وجبرتاریخ را بپذیرهمانطور که مولا پذیرفت]دچارعقده خودبزرگ بینی نشی بلای صدام میادسرت
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    اینقدکشیدیم تامعتاد شدیم
  • لیلی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    خوب شما در این مورد کامنت گذاشتی؟ راه حلی را ارئه کردی؟می توانی یک چاره ساز باشی؟ تامل کردی ؟
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    جناب زادهوش: احمدی نژاد!
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    جناب عمار فاطمی. الان کره شمالی خیلی با عزته دیگه ؟
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    دوستان پیشگو از نوع کیهانی با چاشنی توهم.
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    جناب ارین. دستور دین؟!!
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    شما ببخش.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    من دوست دارم کشور بتونه اول یه اتومبیل استاندارد بسازه.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    یه دیونه سنگی توچاه میندازه که صد تا عاقل هم نمیتونن دربیازرن.
  • رضا ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    صددرصد با وحید موافقم
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    لعنت بر ان زندگی خبیث تو و همفکرانت ناشناس۰۹:۰۲
  • hamid ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    دوست عزیز امریکا سیو پنج سال تلاش کرد نتونست ولی در عرض این سی و پنج سال دانشجویانی در اکسفورد و هاروارد و غیره تربیت کرد تا زمام امور ما را بدست بگیرند و بوسیله انان ره صد ساله را یک شبه ودر عرض صدروز اول پیمود
  • حسین واعظ(آشنا) ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    دوست عزیزم،ناشناس09:00 اگه ما این موشکا رو نداشتیم،مسلم بدونید حمله آمریکا و بدبختی ما قطعی بود. خواهش میکنم اول تفکر کنید!
  • حسین واعظ ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    به این قسمت منفی دادم که گفتی: حق هسته ایی مون با این توافقات مسخره ژنو که به باد رفت
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ناشناس 02:05 اگه فناوری ما فوق مدرن نبود،توان قرار گیری در فضا رو نداشت
  • حسین واعظ ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    منفی 97 رو دادم نمیشه که منفی کار نکنه مثبت کار کنه!
  • حسین واعظ ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    خانم سهیلا: مصلحت نیست کز این پرده برون افتد راز ور نه در مجلس رندان خبری نیست که نیست همین!
  • ایرانی ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ناشناس وطن فروش بی عرضه چرا همش شما ساز منفی میزنید .؟
  • زادهوش ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    اگر دوره ی محمود خوان دوره ی عزت نبود الان احساس ذلت نمی کردیم.
  • اسمال ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    کارمون به گام نهایی و دوم وسوم و چهارم نمیکشه.انشا الله امام زمان عج ظهور خواهد کرد
  • دوست ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    این سایت حرفایی رو میزنه که تندروها و سازنده تصلیحات تو آمریکا میزنن این حرفا واسه اینه که از عرق و غیرتی که ما ایرانیا نسبت به کشورمون داریم سو استفاده کنه تا مارو نسبت به مسئولین کشور بد بین کنه وقتی رهبر معظم گفت پشتیبانه تیم مذاکره کننده باشید پس حجت تمام شد.حالا اگه راست میگی این مطلبو نشون بده
  • احسان ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    ااااااا...منفی من هم کار کرد....خخخخخ 104 امین منفی رو من دادم و کار کرد
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    اتفاقا همین ژاپن پیشرفته ترین صنعت اتمی و فضایی آسیا رو داره درسته که صلح آمیزه و تحت کنترل امریکا ولی به شدت پیشرفته هست و البته بیشترین بازرسی دنیا از ژاپن میشه
  • ايراني ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    مردم ايران بزرگي كوروش رو بخاطر بياريد. هواي ايران رو خدا از اول داره ...ما بايد چوبي واسه دفاع از ناموس هامون جلوي ... و ... داشته باشيم
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    الان کره شمالی چه ربطی به ایران داره؟ یعنی با این استدلال ابلهانه شما باید کلا دستمون رو از همه امکانات و ابزاراهای دفاعی خالی کنیم یا یه دیوونه دیگه رو تحریک کنن به ایران حمله کنه اقتصاد چه ربطی به برنامه های دفاعی داره؟ یعنی چون حضرات عرضه اداره اقتصاد رو ندارن و نمیتونن از خیر رانت درآمدهای نفتی بگذرن و اقتصاد رو سر و سامون بدن باید ملت رو بی دفاع جلوی این همه گرگ گرسنه رها کنیم؟ شماها برای فکر کردن از قوزک پاتون استفاده میکنین؟
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    برو بابا مگه شماها اصلا به رای مردم اعتقادی هم دارین؟ مثلا سال ۸۸ هم به رای مردم اعتقاد داشتین؟
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    کاش لااقل اینجوری میشد
  • حسین ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    حالا دیگه ظریف باید با ارتش و سپاه هم مذاکره کنه!!!. وزارت دفاع هم که دست خودشونه!
  • حسین ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    یادم رفت بگم که مسئله هسته ای ناموس ایرانه حالا بعضیا!!! سر اینم مذاکره میکنند
  • ابوذر سعیدی ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    0 0
    به نظر بنده همان قدرکه اکثرغربیهابر خواسته های باطل خود باتمام پررویی اسرار دارند مابر کارهای بحق خود پابند وپیگیر باشیم حتما به اهدافمان میرسیم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس