کد خبر 271841
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱

معاون انرژی نخست وزیری عراق پس از شروع انتقال نفت از خط لوله منطقه کردستان عراق به ترکیه که از روز جمعه آغاز شده است، گفت: عراق به انتقال نفت از خط لوله شمال کردستان علاقه‌مند است، اما هر گونه صادرات نفت باید به تایید بغداد برسد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، حسین ‌الشهرستانی معاون انرژی نخست وزیری عراق پس از شروع انتقال نفت از خط لوله منطقه کردستان عراق به ترکیه که از روز جمعه آغاز شده است، گفت: عراق به انتقال نفت از خط لوله شمال کردستان علاقه‌مند است، اما هر گونه صادرات نفت باید به تایید بغداد برسد.

پس از آنکه ترکیه و دولت خودمختار کردستان بسته چند میلیارد دلاری انرژی را در ماه نوامبر به امضا رساندند، دولت مرکزی عراق به شدت بر این نظر که تمام صادرات نفتی باید تحت کنترل بغداد باشد، پافشاری کرد.

الشهرستانی در پاسخ به خبرنگارانی که از او درباره خط لوله‌ای که به تازگی تکمیل شده پرسیدند، گفت: در جلسه اخیر با مقامات ترکیه، موافقت کردیم، هر کس علاقه‌مند به صادرات نفت است، می‌تواند از هر جای عراق به جهان نفت خام صادر کند، از جمله، منطقه کردستان عراق، اما انجام آن باید به تصویب دولت عراق برسد.

قرارداد انرژی ترکیه با کردستان عراق به طور اساسی با دور زدن دولت مرکزی عراقی صورت گرفته که می‌گوید، صادرات مستقل نفتی از کردستان عراق غیر قانونی است.

ترکیه مشتاق است تا روند قرارداد را از طریق یک مکانیزم سه جانبه شامل بغداد رو به جلو ببرد، اما دولت مرکزی عراق برای سال‌ها است که بر صادرات مستقیم از دولت مرکزی تاکید می‌کند.

الشهرستانی افزود: صادرات بدون موافقت بغداد نقض حاکمیت عراق بوده و بدیهی است که دولت عراق را مجبور به انجام اقدامات لازم برای محافظت از ثروت خود خواهد کرد.

منابع نزدیک به این مسئله اعلام کرده‌اند: تست جریان سازی نفت در خط لوله نفت از روز جمعه آغاز شده است، اما هیچ برنامه صادراتی تا کنون طرح ریزی نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس