بزرگترین مشکلِ سیاستِ سازش ایران اینجاست که اولاً به‌اشتباه، در تبلیغات انتخاباتی قول‌هایی داده شد که بر اساس توافق با قدرت‌هایی است که ماهیتاً با ایران دشمنند بنابراین آمریکا و متحدانش فقط باید تکیه می‌دادند و صبر می‌کردند تا آقای روحانی بر سر میز مذاکره بیاید.

گروه‌ بین‌الملل مشرق - کریستوف هورستل (Christoph Hörstel) مشاور دولتی و تجاری ساکن شهر پوستدام آلمان در نزدیکی برلین است. هورستل از رهبران مخالفان در آلمان بشمار می آید. وی در سال 2006 تلاش کرد به دولت تازه‌ منتخب حماس کمک کند. اما از آن پس دولت آلمان راه‌های ورود وی به سیاست را بست. به گفته آقای هورستل، مقامات دولت آلمان و کمپانی‌ها، سفارت‌خانه‌ها و دولت‌های خارجی از استخدام او و یا حتی تماس و مشاوره گرفتن نهی شده‌اند.

با این سیاست‌مدار و محقق آلمانی درباره توافق ایران و شش کشور در ژنو گفت‌وگویی انجام دادیم. به اعتقاد آقای هورستل، ایران در توافق ژنو چندان دست پر بیرون نیامده است و راهی که آمریکا آغاز کرده، تا توقف کامل برنامه‌ هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت. وی به عنوان یک کارشناس سیاسی آلمانی معتقد آلمان در این توافقنامه برخلاف 5 کشور دیگر، هیچ دستاوردی نداشته است.

- امتیازاتی که ایران می‌دهد فرصت بی‌نظیری برای جاسوسی وسیع غرب ایجاد می‌کند

- ایران راستی‌آزمایی بی‌حد و مرزی را به طرف مقابل داده است

- ایران دستاوردهایی را که با تلاش و هزینه بسیار به دست آورده، در این توافق از دست می‌دهد

- افشای اطلاعات تأسیسات هسته‌ای ایران، فرصت خرابکاری را فراهم می‌کند

- در ان‌پی‌تی چنین تعهداتی برای ایران وجود ندارد

- این توافق آغازی است بر از بین بردن کامل برنامه هسته‌ای ایران

- توافق ژنو یعنی به رسمیت شناختن حق جامعه جهانی برای تبعیض علیه ایران

- ایران در شرایطی این پیروزی را تقدیم آمریکا کرد که این کشور در همه‌جا شکست خورده است

- تمرکز سیاست خارجی ایران باید بر رابطه با دوستان خود ازجمله چین و روسیه باشد

- آمریکا و ناتو هنوز ایده جنگ با ایران را بطور کامل کنار نگذاشته‌اند

- تنها فایده توافق ژنو تغییر وجهه ایران در جهان است

- ایران در نظر کشورهای غربی دیگر "منزوی" نیست

- آلمان هیچ دستاوردی در توافق ژنو نداشت

- آمریکا در جریان هسته‌ای‌شدن پاکستان قرار داشت اما از آن جلوگیری نکرد

مشرق: تفسیر شما به عنوان یک خبرنگار و سیاستمدار آلمانی از توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 چیست آیا این توافق یک پیروزی تاریخی برای ایران محسوب می‌شود؟

کریستوف هورستل: پیروزی تاریخی؟ بهتر است بگویم یک شکست تاریخی برای ایران بود. دست‌کم آمریکا در صحبت با لابی صهیونیستی که جز نابودی ایران چیزی نمی‌خواهد، این‌گونه می‌گوید. و به نظر می‌رسد همین‌طور هم باشد: این «معامله» موقت شش ماهه هزینه زیادی برای ایران خواهد داشت. غربی‌ها برای رسیدن به این توافق ظاهراً نیازی به تغییر دولت در ایران نداشتند و تنها کافی بود حس «اطاعت» در مقامات این کشور ایجاد شود. برخی تحلیلگران هم معتقدند منافع اقتصادی برخی اشخاص و گروه‌ها در داخل ایران، می‌تواند عامل تن دادن دولت به این توافق باشد.

اولاً، ایران تقریباً حق بی‌حد و مرز «راستی‌آزمایی» به طرف مقابل داده که به معنای شکست بزرگی در حق حاکمیت ایران و پیروزی بزرگی برای کنترل آمریکا [بر این کشور و منطقه] است. دوماً، امتیازات هسته‌ای که می‌پردازد حتی نیمی از امتیازاتی نیست که از غرب می‌گیرد.

امتیازاتی که ایران می‌دهد باعث می‌شود تا طرف مقابل بتواند جاسوسی وسیعی درباره توانایی‌های فنی این کشور انجام دهد، که با توجه به تهدیدهای کنونی به جنگ، برای منافع دفاعی ایران مخرب است. آمریکا در گذشته هم بارها فشار آورده بود تا بتواند تأسیسات نظامی ایران را تحت نظر بگیرد، در حالی که این تأسیسات هیچ رابطه مشهودی با برنامه هسته‌ای این کشور ندارند. در دولت آقای احمدی‌نژاد این امتیازها یکی‌یکی و بعد از مذاکرات بسیار به طرف غربی اعطا می‌شد؛ اما اکنون یک‌جا و احتمالاً به عنوان یک قانون دائمی به غرب واگذار شده است.

حق نظارت بر مکان‌هایی که تدارکات و ماشین‌های هسته‌ای، از جمله سانتریفیوژها را تولید و مونتاژ می‌کنند به علاوه افشای جزئیات برنامه هسته‌ای به این معناست که فرصت‌های زیادی برای خرابکاری یا حتی نابود کردن این قطعات به طرف مقابل داده شده است؛ به خصوص با توجه به تاریخ دخالت‌های آمریکا در ایران، از جمله تهدید و اجبار و اخاذی از یک خانواده سوئیسی با هدف وارد کردن مواد مخرب به ایران.

ایران دارد دستاوردهایی که را که با تلاش و هزینه فوق‌العاده به دست آورده، در قالب این توافقنامه از دست می‌دهد، در حالی که ان‌پی‌تی به هیچ عنوان چنین اجبارهایی را علیه ایران نخواسته است. روزنامه آسیا تایمز مفاد توافقنامه را این‌گونه می‌نویسد: «محدود کردن غنی‌سازی به 3 تا 5 درصد، در مقایسه با 20 درصد کنونی؛ خنثی کردن ذخیره سوخت 20 درصد برای جلوگیری از غنی‌سازی بیش‌تر؛ عدم استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-M2 برای غنی‌سازی؛ فعال نکردن رآکتور آب سنگین اراک.» یعنی نه تنها توقف برنامه هسته‌ای ایران بلکه به عقب بردن آن. مطمئن باشید این آغازی است برای از بین بردن کامل برنامه هسته‌ای ایران، در شرایطی که اسرائیل برنامه خود را ادامه می‌دهد، و هیچ مخالفتی هم با برنامه هسته‌ای هند نمی‌شود.

توافق ژنو یعنی به رسمیت شناختن حق جامعه جهانی برای تبعیض قائل شدن در برابر ایران. به یک دلیل بسیار ساده: چون آمریکا می‌خواهد. هیچ قرارداد بین‌المللی به رسمیت‌شناخته شده‌ای ایران را مجبور به اعطای این امتیازات نمی‌کند. به علاوه، در مقابل چه چیزی نصیب ایران می‌شود؟ آزاد کردن تنها 7 میلیارد دلار از مجموع 100 میلیارد دلار ایران در بانک‌های خارجی. این مبلغ انعام است، پول واقعی نیست. تقریباً همه تحریم‌های دیگر سر جای خود هستند. دور جدیدی از تحریم‌ها هم در راه است، چون اوباما نمی‌تواند جلوی تصویب آن‌ها در کنگره را بگیرد.

اما بزرگ‌ترین مشکل، سیاست «سازش» ایران این جاست که اولاً، به اشتباه در تبلیغات انتخاباتی قول‌هایی داده شده است که بر اساس توافق با قدرت‌هایی است که ماهیتاً با ایران دشمن هستند. بنابراین آمریکا و متحدانش فقط باید تکیه می‌دادند و صبر می‌کردند تا آقای روحانی بر سر میز مذاکره بیاید. دوماً، پس از نشستن بر مسند ریاست‌جمهوری به اشتباه خود را مشتاق نشان داد که به «هر» توافقی دست پیدا کند، بنابراین آمریکا و متحدانش را تشویق کرد تا هر چه می‌توانند امتیازات بیش‌تری طلب کنند. و سوماً، متأسفانه در شرایطی آن همه امتیاز داد که آمریکا در همه جای دیگر دنیا دارد شکست می‌خورد: افغانستان، جزایر دیائویو چین، اختلافات ارزی با ژاپن و کره جنوبی که از سال گذشته هر دو از یوان چین استفاده می‌کنند، سوریه که روسیه در آخرین لحظات آبروی آمریکا را خرید.

بنابراین حتی یک دلیل هم وجود ندارد که ایران یک‌باره حاضر به تسلیم شود. البته این اتفاق در گذشته آقای روحانی هم افتاده است. به هر حال، اگرچه این بار نتوانست توافق رهبر ایران را برای بستن کامل برنامه هسته‌ای جلب کند، اما تا همین جا هم بیش از حد امتیاز داده است.

این‌ها همه در شرایطی است که ایران تعمداً از صحبت با افرادی خودداری می‌کند که 80 تا 90 درصد ملت‌های غربی را تشکیل می‌دهند و با هر گونه جنگی، از جمله جنگ بر ضد ایران، مخالف هستند؛ و همچنین گفت‌وگو با روؤسای مخالفان در این کشورها با بی‌اعتنایی به کنفرانس‌هایی مثل «افق نو» و آسیب زدن به جشنواره فیلم عمار.

دولت آقای روحانی باید هر چه سریع‌تر دو گام مهم را بردارد: اول، ایران باید با دوستان خارجی خود رابطه برقرار کند. دوم، از قدرت مردم استفاده کند، به جوانان بیکار توانایی و انگیزه بدهد تا با نیروی خود به کشور خدمت کنند. بیکاری در ایران به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.

و اما نکته آخر: هر چه هم که برخوردها در نیویورک و ژنو دوستانه باشد، آمریکا و ناتو هنوز نظریه جنگ علیه ایران را به طور کامل کنار نگذاشته‌اند. عاقلانه نیست که فراموش کنیم روند مذاکرات نباید به آمریکا و ناتو کمک کند و آن‌ها را قادر سازد بر سیاست‌های ایران کنترل پیدا کنند. به علاوه باید به صراحت بگوید که جنگ‌طلبان در طرف مقابل میز مذاکره نشسته‌اند و هیچ مشروعیتی برای حضور در این مذاکرات و اخاذی از ایران ندارند.

مشرق: دولت جدید ایران به دنبال توافق با کشورها و دولت‌هایی است که در طول تاریخ بیش‌ترین دشمنی را با جمهوری اسلامی و مردمش داشته‌اند. به نظر شما امید داشتن به کمک کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس چقدر می‌تواند واقع‌بینانه باشد؟

کریستوف هورستل: ایران دچار اشتباه بزرگی در سیاست خارجی خود شده است. باید بر آن کشورهایی تمرکز کند که دوستش هستند: روسیه، چین، دوستان دیگرش، و اعضای جنبش غیر متعهدها که ایران اکنون رئیس آن است.

آمریکا می‌خواهد بر همه دنیا مسلط شود. بنده هم با عنوان «یک استراتژی بین‌المللی جدید اروپایی» در سال 2009 به این مطلب اشاره و تأکید کرده‌ام که اروپا باید روابط خود با آمریکا را کاهش دهد و بیش‌تر بر روسیه و کشورهای اسلامی در اطراف این قاره از جمله ایران تمرکز کند.

بخشی از این سیاست جدید باید اتحاد علیه ناتو برای تشکیل توازن جدید بین‌المللی بوده و هست. این سیاست تنها استراتژی موجود برای رسیدن به توازن مورد نیاز است تا از افزایش احتمال بروز جنگ‌های بیش‌تر جلوگیری شود. البته برخورد با آمریکا و ناتو نیاز به دقت نظر بسیار زیادی دارد؛ اما تأکید باید روی حفظ استقلال و رشد همکاری‌ها باشد تا روابط دوستانه گسترش پیدا کند، نه این‌که دشمنی و جنگ‌طلبی قانون روابط بین طرفین باشد. بگذارید غرب برای پیروزی در مقابل ایران تلاش زیادی کند، مثل وضعیت کنونی اوکراین البته در موضعی بسیار ضعیف‌تر. این کشور کوچک اروپایی دارد به همه یاد می‌دهد چگونه باید در مقابل فشار غرب ایستادگی کرد.

مشرق: آمریکا و دو متحد اصلیش انگلیس و فرانسه می‌گوید جامعه جهانی درباره ایران نگران است، و برخی درون ایران هم همین صحبت‌ها را تکرار می‌کنند. از نظر شما تعریف این «جامعه بین‌المللی» چیست؟ مشکل اصلی درباره ایران چیست ؟

کریستوف هورستل: ایران باید جامعه جهانی را از نظر استراتژیکی به کشورهای مختلف تقسیم کند؛ بر اساس آمادگی برقراری روابط دوستانه، فواید روابط تجاری، توان بالقوه، و آمادگی این کشور برای برقراری دیپلماسی عمومی با این کشورها. روسیه، چین، و اعضای جنبش غیر متعهدها از مهم‌ترین این کشورها هستند. ذکر نام بقیه کشورها در این‌جا لازم نیست. اما اگر جامعه جهانی را در قالب نهادهای ملی تعریف کنیم، با این مسئله برخورد بسیار بد و اشتباهی کرده‌ایم. جریانی از آگاهی بین‌المللی در حال شکل گرفتن و تشدید روزافزون است که افق‌های جدیدی را در فرصت‌های بین‌المللی ایجاد می‌کند:

· این جریان انقلابی فرهنگی در فیس‌بوک ایجاد کرد. مردم نماد یک قلب را می‌گذاشتند و می‌نوشتند من ایران را دوست دارم. چرا دولت ایران توجهی به این جریان نکرد؟

· جریان فوق همچنین شامل مذاکرات آزاد در این‌باره بود و هست که نتانیاهو رئیس «دیوانه» اسرائیل، با تماس‌هایش با روؤسای‌جمهور فرانسه و آمریکا، آن‌ها را در مذاکرات سرد می‌کرد. آیا دولت ایران راهی نداشت که از این اشتباهات بزرگ جنگ‌طلبان در سیاست خارجی‌شان به سود خود استفاده کند؟

· ایران درباره جنگی که از سال 1979 تا کنون زیر میز مذاکره علیه این کشور در جریان است، هیچ صحبتی نمی‌کند: کشتار، جنگ تروریستی (از طریق گروه جندالله)، مسلح کردن کردها، انواع عملیات نیروهای ویژه، اخیراً ترور دانشمندان هسته‌ای، ارتباطات هدف‌دار با ایرانیان ساکن خارج از این کشور، و به گزارش آسیا تایمز، تأمین میلیون‌ها دلار بودجه برای حمایت از عملیات‌های ویژه با هدف «تغییر رژیم از داخل».

· آمریکا، اروپا و ناتو در سیاست خارجی خود در همه جای دنیا اشتباهات بزرگی دارند: شکست در جنگ‌های مجرمانه و بحران‌زا، آزاد کردن قدرت «السیاده» (همکاری سیا با القاعده)، ورشکستگی کشورها، و همچنین رسوایی وحشتناک آژانس امنیت ملی آمریکا. چرا ایران تابستان گذشته کمپین تبلیغات توریستی برگزار نکرد؟

مشکلی که درباره ایران وجود دارد این است: ببخشید که این‌قدر راحت می‌گویم، اما وزارت امور خارجه‌ای مملو از پرسنل ناکارآمد است. این تجربه شخصی خود من است. سفیرانی که حقوق بسیار بالا دارند، بیش‌تر به تجارت خود می‌اندیشند تا مصالح کشورشان. کارکنان بی‌انگیزه این سفارت‌خانه‌های ایران نمی‌توانند مدیریت امور را به دست بگیرند.

زمانی که یک مسئول رسانه‌ای عوض می‌شود، به نفر بعدی گزارش کار نمی‌دهد. ژورنالیست‌ها باید درباره هر فرد تازه‌ای از ابتدا تحقیق کنند، که هم خسته‌کننده است، هم غیر ضروری و هم افراد را بی‌انگیزه می‌کند. تقریباً همه افراد درباره شیوه برخورد با رسانه‌ها بی‌تجربه هستند؛ در حالی که رسانه‌های غربی مثل ارتشی علیه ایران می‌جنگند. البته ژورنالیست‌های زیادی آماده هستند تا کار خود را صادقانه انجام دهند و باید به آن‌ها فرصت‌های لازم داده شود. خود من تا به حال با چهار سفیر ایرانی برخورد داشته‌ام که هیچ‌کدام این‌گونه رفتار نکرده‌اند و یا پاسخ‌های غیرمؤدبانه به من داده‌اند و یا اصلاً از پاسخ دادن خودداری کرده‌اند.

دوست دارم یک «کلوپ طرفداران ایران» با نام سازمان دوستی آلمان-ایران تأسیس کنم. وب‌سایت را تهیه کرده‌ایم، لوگوی فوق‌العاده زیبایی هم طراحی کرده‌ایم؛ اما چهار سال است سفارت ایران با ما همکاری نمی‌کند.

منبع بزرگی از قدرت در کشورهای غربی، و حتی در اسرائیل، مردم هستند که 80 تا 90 درصدشان از جنگ فراری هستند و آرزو دارند کشورشان با ایران رابطه صلح‌آمیز داشته باشد؛ اما هیچ‌کس نیست که این آرزوها را محقق کند. ایران هیچ اقدامی نمی‌کند و سفارت‌های غربی هم که مسلماً در این زمینه قدمی برنمی‌دارند.

دولت ایران می‌تواند در عرصه بین‌المللی بسیار فعال‌تر باشد و سرمایه‌گذاری مالی بیش‌تری کند تا تصاویر زیبایی از این کشور فوق‌العاده را به نمایش بگذارد. نتیجه آن هم درک بیش‌تر دیدگاه‌های سیاسی جمهوری اسلامی خواهد بود. برخی تحلیلگران می‌توانند از کمپین‌های تبلیغاتی منافع امنیتی استخراج کنند، و این سیاست بسیار خوبی هم هست.

مشکل ایران عدم برخورداری از پرسنلی است که بتوانند این‌گونه کمپین‌ها را حرفه‌ای مدیریت کنند. این تلاش‌ها باید یکپارچه باشد، مثلاً ترکیبی از نیروهای فعال مردمی، تبلیغات رسانه‌ای و فعالیت‌های روابط عمومی. در عوض آن‌چه در ایران مشاهده می‌کنیم، اشتباه و عدم درک شیوه‌های عملکرد جوامع غربی و رسانه‌های آن‌ها است.

مشرق: به نظر شما به نفع ایران نیست که مستقیماً با مردم دنیا گفت‌وگو و توافق کند؟

کریستوف هورستل: وقتی وقایعی که اهمیت زیادی ندارند توسط رسانه‌های غربی بزرگ‌نمایی می‌شوند، مسلم است هر کشوری نتواند با ملت‌های فریب‌خورده و بی‌اطلاع غربی صحبت کند، شکست می‌خورد و کسانی که این‌گونه روابط را بیاموزند پیروز خواهند شد.

خود من هر چه از دستم برمی‌آمده انجام داده‌ام تا دولت سوریه را به استفاده از این روش تشویق کنم، اما نهایتاً به این نتیجه رسیدم که هیچ‌کس نیست که بتوانم در این‌باره با تو صحبت کنم؛ صرفاً به دلیل کمبود پرسنل آموزش‌دیده. درون ایران افرادی هستند که بتوان با آن‌ها صحبت کرد؛ اما دولت همیشه از برداشتن قدم‌های ضروری خودداری می‌کند؛ مسئله به ضعف اخلاق کاری و بی‌میلی به برداشتن گام‌های بی‌سابقه برمی‌گردد.

ایران سازمان‌های مدنی غیر رسمی یا نیمه‌رسمی بسیاری دارد. با توجه به مدیریت صحیح در تهران، آن دسته از این سازمان‌ها که به درستی انتخاب شده باشند، می‌توانند تحت کنترل شدید استراتژیک و با بررسی روش‌ها، با احتمال موفقیت بالا در غرب به دنبال شریک بگردند. اکنون بهترین زمان برای اتخاذ این سیاست‌‌های جدید است، زیرا:

· اگر توافق ژنو یک فایده داشته باشد، همین است که ایران از طریق توافق با دولت‌ها اکنون می‌تواند با مردم کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند.

· ایران در چشم دوستان محافظه‌کار دولت‌های غربی «دیگر منزوی نیست.» دیدگاه غالب در غرب اکنون این است که می‌توان با ایران حرف زد.

· برگزاری کنفرانس‌های مختلف درباره فرصت‌های تجاری در ایران بعد از لغو تحریم‌ها به یکی از موضوعات اولویت‌دار در پاییز و زمستان امسال در پایتخت‌های غربی و محافل تجاری تبدیل شده است.

· اگر مقامات ایران می‌خواهند خود را برای موضعی قوی‌تر در دور بعدی مذاکرات با 1+5 آماده کنند، باید زمینه را برای برقراری ارتباط قوی‌تر و بهتر با کشورهای غربی آماده کنند.

اگر ایران این سیاست‌ها را اعمال کند، در دور بعدی مذاکرات می‌تواند با از دست دادن امتیازات بسیار کم‌تر، موفقیت بسیار بزرگ‌تری کسب کند.

مشرق: شما خودتان ژورنالیست هستید. به نظر شما بهانه غرب و ابراز نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران چقدر با واقعیت‌های برنامه هسته‌ای ایران منطبق است؟ غرب چه تاکتیک‌هایی را برای تخریب تصویر ایران به کار می‌گیرد و ایران برای اصلاح این تصویر چه اقداماتی می‌تواند بکند؟

کریستوف هورستل: همان‌طور که در سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها و مصاحبه‌های خود و همچنین در گفت‌وگو با همکارانم در صدا و سیمای ایران صراحتاً گفته‌ام، تمام داستان «بمب هسته‌ای» صرفاً یک فریب است. قدرت‌های مخالف ایران از گذشته به دنبال ماجرایی بوده‌اند تا ایران را منزوی و ترس را در ذهن مردم از همه جا بی‌خبر خود نهادینه کنند.

آمریکا از سال 1975 تا کنون درباره تجارت بین‌المللی هسته‌ای پاکستان اطلاع کامل داشته، اما از همان ابتدا تصمیم گرفته تا کاری به این کشور نداشته باشد. اولاً، به این دلیل که برای مقابله با پتانسیل شوروی در افغانستان به پاکستان نیاز داشت، و دوماً، چون تنها کشورهایی با پاکستان وارد معامله می‌شدند که توانایی مالی آن را داشتند. بنابراین آمریکا می‌توانست به راحتی این کشورها را مجازات و از آن‌ها بهره‌کشی کند. لیبی و ایران اولین کشورهایی بودند که در این دام آمریکا گرفتار شدند. لیبی از نظر فنی توان استفاده از بسته هسته‌ای یک میلیارد دلاری را نداشت که از آقای «عبدالقدیرخان» پاکستانی خریده بود اما ایران یک برنامه هسته‌ای کامل و موفق بر اساس آن ساخت.

همان‌طور که ژورنالیست‌های غربی می‌گویند سیا، آژانس اطلاعات آلمان و دیگران کاملاً از مأموران خرید دولت پاکستان در بازارهای هسته‌ای غرب حفاظت کرده‌اند. به گفته دو منبع کاملاً قابل اعتماد در روزنامه گاردین، سیا تا آن‌جا پیش رفت که از اقدام اف‌بی‌آی در دستگیری مأمورین پاکستان هنگام خرید در آمریکا جلوگیری کرد. نه حتی یک بار!

همه رؤسای‌جمهور آمریکا هم از سال 1975 درباره پیشرفت‌های هسته‌ای پاکستان به کنگره دروغ گفته‌اند. آن مأمور سیا هم که این فریب‌کاری را افشا کرد، زندگی خود و خانواده‌اش را از هم پاشید؛ اکنون با یک لپ‌تاپ و گوشی قدیمی در یک خانه تریلری زندگی می‌کند. خود من چندین بار با او صحبت کرده‌ام. صراحتاً انکار می‌کند که سرنوشت شومش بخشی از نقشه بزرگ‌تر واشینگتن بوده برای اشاعه ترس و بدنام کردن ایران و لیبی، به خاطر معاملات هسته‌ای که خود آمریکا مخفیانه از آن‌ها حمایت کرده بود. همین اتفاق برای ژورنالیست‌های غربی هم افتاد که تمام ماجرا را افشا کردند.

این شیوه عادی ژورنالیست‌های غربی است: دقیقاً به همان اندازه اطلاعات منتشر می‌کنند که اجازه دارند. به ندرت تمام ماجرا را گزارش می‌کنند. نظام غربی «آخرین خط دفاع» را معین می‌کند؛ هرکس از این خط عبور کند همه چیزش را از دست می‌دهد. این‌جا است که وظیفه من آغاز می‌شود.

هدف کمپین اشاعه ترس و بدنام کردن ایران چیست؟ هدف این است که یک «منطقه تجارت ممنوع» علیه ایران تعیین شود. یعنی نظاره می‌کنند که چگونه ایران همه فعالیت‌های اقتصادی خود را در برنامه هسته‌ای خلاصه می‌کند؛ و تا آخرین لحظه صبر می‌کنند، که ایران دیگر راهی برای تغییر رویه نداشته باشد و به این نتیجه برسد که توقف سرمایه‌گذاری هسته‌ای رفاه مردم این کشور را به شدت تهدید خواهد کرد. آن زمان است که آمریکا با فشار، تهدید و اخاذی از کشورهای دیگر آن‌ها را مجبور به حمایت از تحریم‌های شدید اقتصادی علیه ایران می‌کند. بنابراین یک بن‌بست ایجاد می‌شود: اگر ایران بخواهد طبق حقوق خود برنامه هسته‌ای مشروع را دنبال کند، قربانی اقداماتی می‌شود که آمریکا و متحدانش صلاح می‌دانند. اگر هم نخواهد برنامه هسته‌ایش را دنبال کند با خطر سقوط اقتصادی مواجه می‌شود.

این سیاست‌ها مثل همه سیاست‌های دیگر غربی، از حمایت قوی برخوردار نیستند. ملت‌ها در غرب از این سیاست‌های پشتیبانی نمی‌کنند؛ و اگرچه دولت‌های فاسدشان آن‌ها را فریب می‌دهند؛ اما متوجه می‌شوند که یک جای کار می‌لنگد. به همین دلیل بی‌توجهی به دیپلماسی عمومی در این مقطع تاریخی اشتباه بزرگ دیگری از جانب ایران است که ممکن است پیامدهای مخربی داشته باشد.

مشرق: آلمان در پیروی از سیاست‌‌های آمریکا در قبال ایران چه منافعی به دست می‌آورد و چه امتیازاتی از دست می‌دهد؟

کریستوف هورستل: مردم آلمان قلباً و ماهیتاً دوست ایران هستند؛ بخش تجاری آلمان هم به شدت طرفدار همکاری با ایران است. متأسفانه صدراعظم ما خانمی است که تحسین واشینگتن را نسبت به منافع ملی آلمان در اولویت قرار می‌دهد. خود من علناً او را به «خیانت بزرگ» متهم و سخنان او درباره حمایت بی‌قید و شرط از «امنیت» اسرائیل را نقل قول کرده‌ام؛ که خانم صدراعظم آن را تا حد بسیار اعلای «دکترین ملی آلمان» هم بالا برده است، بدون آن‌که نگاهی کرده باشد که قانون اساسی و سوگند رسمی وی چه وظایفی را از صدراعظم آلمان خواسته است. این نوع سیاست تا میلیاردها دلار به منافع اقتصادی آلمان آسیب می‌زند، سیاست‌های جنگ‌طلبانه را پیش می‌برد و میان مردم تفرقه می‌اندازد.

پاسخ درست به سؤال شما این است که آلمان هیچ منفعتی به دست نمی‌آورد. اما نام خانم مرکل در لیست آژانس سخنگویی «هری واکر» ثبت می‌شود؛ در کنار کلینتون‌‌ها، چنی‌ها، آقای شرودر آلمانی که معامله قایق‌های U-Boat با اسرائیل را در آخرین روز حضور خود در مسند صدراعظمی تأیید کرد. آژانس هری واکر توسط یک صهیونیست افراطی به همین نام در سال 1946 تأسیس شد و سخنگوهای ارشد را به رویدادهای مهم اعزام می‌کند. ثبت‌نام خانم مرکل بعد از پایان دوره‌اش انجام می‌شود و قیمت قراردادهای سخنگویی او را به 100 هزار دلار به ازای هر سخنرانی می‌رساند. یک سخنرانی تنها! هزینه‌های سفر هم جدا حساب می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 202
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • سیدنژاد ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    آواز رسوایی این قرار داد ننگین عالمگیر شده. اما هنوز هاشمی رفسنجانی داره میگه امتیازی ندادیم..........
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    توافق کردن برای جاسوسی و پس از تکمیل اطلاعات،توافق فسخ خواهد شد چون به سادگی میتونن عملیات انجام بدن
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    همه عالم فهمیده ولی هنوز دولت تدبیر و امید متوجه نشده
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    انرژی هسته جز اصول دین نیست، که اگر نداشته باشیم به جهنم برویم! عده ای در این مملکت معتقدند که انرژی هسته ای موجب پیشرفت می شود و عده ای مخالف آن. در آخرین رای گیری که در این مملکت انجام شد مردم به طرز فکری رای دادن که قرار بود سازش کند! (شعار نه سازش نه تسلیم آقای جلیلی طعنه به چه کسانی بود؟) دوستان مشرقی عزیز، فعلا طرز فکر شما در جامعه رای ندارد. لطفا چهار سال تحمل بفرمایید.
  • میترا1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    الانه که دوستان سایبری اعتدال !!! حمله کنن و بگن این اقا دست راستی افراطیه / نازیه !! { حرف درست را از هرکسی که میگوید بپذیر }
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    این تحلیل به هیچ وجه درست نیست . وقتی رهبری با چنین مسئله ای کنار اومد مطمئن باشید ضرر نکردیم.آلمانیا ناراحت منافع خودشونن...
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    دلتون رو خوش کنید با این مصاحبه ها ، چه بخواین چه نخواین این توافق انجام شده و خیلی هم توافق خوبیه ، حالا شما هی خودتون رو گول بزنید
  • بنده خدا ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    روحانی مچکریم. ای کاش شما وزیر خارجه ما بودی...برسانید به گوش آقای ظریف
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    این کارشناس شما احیانا عضو جبهه پایداری شاخه آلمان نیست ؟
  • ممد ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اگه چند تا از اين كارشناسها تو ايران بود،اينقدر خواري نمي كشيديم. داستان سياست مدارهاي ما شبيه به داستان اون فرد محكوميه كه در برابر پيشنهاد انتخاب كيفر توسط قاضي ابتدا يك من پياز رو خورد-سپس شلاق رو خورد-و در آخر پول رو داد. دريغ از يك كم سياست
  • داریوش ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    مشرق شما هم برو مخالفای توافق را بیار باهاشون مصاحبه بکن تا دل مردم خون بشه همش
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    فقط باید گفت وای بر ما .
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    حالا هی بیاید بگید مذاکره برد-برد بوده ..............
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    خاک بر سر ما با این توافق
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    یعنی هنوز دوزاری ما نیفتاده که بازرسی های گسترده علاوه بر زیر سوال بردن حاکمیت ملی و خرد کردن عزت و اقتدار نظام و برداشته شدن حریم های نظام برای جاسوسان حرفه ای یعنی گرا گرفتن برای موشک های کروز و بمب های هوشمند و سنگر شکن و گرافیتی و ..... و تکمیل برنامه ریزان نظامی درست همان طور که در عراق انجام دادن و جاهای دیگر
  • شهرام ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    کسانیکه هنوز در خواب خرگوشی هستند این حرفها دیگه مربوط به کیهان و شریعتمداری نیست
  • شهرام ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    کسانیکه هنوز در خواب خرگوشی هستند این حرفها دیگه مربوط به کیهان و شریعتمداری نیست
  • مجید ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    روزگارمون به جایی رسیده که باید حرف حق رو ازجانب خارجی های مستقل وروشنفکرگوش کنیم.خیلی ازاین... داخلی که گوش شنواندارند
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    سخنان هورستل کاملا بدیهی است و هر کس ذره ای اهل اندیشه و فکر باشد به آسانی آن را قبول خواهد کرد. مشکل ما در ایران افرادی هستند که انتظار دارند مردم بدیهیات نفهمند و متوجه نباشند چه ... در حال وقوع است. رهبری هشدار داد:" ملتی که "حقیقت" عزت و پیشرفت را کفران کند٬ دنیا دوباره برایش دوزخ و زندگی تلخ خواهد شد!" چه روزهایی داریم. دوستانمان را از دست دادیم و نامیدشان کردیم و جز تحقیر هم از دشمنی که می خواستیم با او دوستی کنیم به دست نیاوردیم.
  • سلام ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    لایه مدیریت خارجی وزارت خارجه در بحث این تحلیل گر به چالش کشیده شده - وزیر خارجه و رئیس جمهور ایران نیز هم چنین - از مشرق و همه رسانه ها به جای چالش با رقیب انتظار است به منظور تنویر افکار کشور به انتظار منافع ملی از خودشان بیندیشند از دیپلماتهای کشور و وزارت خارجه ورئیس جمهور مصاحبه های این چنینی را طرح و تردید زدایی کنند. بالاخره گفته این تحلیلگر در جای خود جذاب است اما آیا نتیجه مورد نظر این پلیس خوب را که مشخصا روی دیگر دنیای سیاست است و در ظاهر به نفع ایران نتیجه و روشن بخش وانمود می نماید چند نتیجه خوب وبد دارد ...... 5- تفاهم ایران با غرب برای شفاف سازی است اگر طرف مقابل اصرار بر دروغگو بودن و نابودی کشور داشت خوب طبعا نه ایرانی آن قدر ضعیف است که به غرب نه بگوید نه غرب آم قدر گستاخ است که راست طرف مقابل را اصرار به دروغ بپندارد در این صورت دیگه رابطه تفاهمنامه ای نیست و عناد است و تکلیف با عناد کننده معلوم است. - حرف بسیار است اما دولت محترم برای آزمون صداقت در پیشگاه مردم بیشتر باید تلاش کند و گرنه اعتماد ملی اگر سلب شود برگشت به اعتماد موجود برای دولت ها بسیار گران و در شرایطی محال است .
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    راستش دقیقاً برای کسایی که تو انرژی اتمی زحمت می کشن متاسفم. چون به سادگی اطلاعاتشون رو به ان و اون میدن! بعدشم که دشمن از این اطلاعات استفاده می کنه برای ترور!
  • شهید زنده ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بفرما!!!!!!!!!!أقای روحانی این بنده خدا که مثل ما طرفدار أقای دکتر احمدی نژاد نیست.أ شیخ حسن أقا بخون ببین این بابا داره چی میگه.کاری نکنید که قلب نازنین حضرت أقا زبانم لال بشکند.حزب الله فقط به اسلام و ایران میاندیشد اگر دستاوردهای نظامی فرزندان این کشور نبود اینها امثال شما را اصلا بپای میز مذاکره را میدادند.اگر دولت فعلی ایران حرمتی دارد تمامآ از زحمات تکنولوژی فنی نظامی دو دوره دولت أقای دکتر احمدینژاد است.این را بدرستی خوب میدانید....اما این کشور رهبری دارد که امکان خطا را به صفر رسانده ...ما بهر قیمت و تحت نظر ولایت عشق نمیگذاریم لباس ذلت بر تن ایران کنند.این را خوب بدانید نخواهیم گذاشت.یا علی مدد
  • محمد ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اينا رو به ظريف بگو كه ملت رو ... فرض كرده! اينا رو به ملت بگو كه آمريكا رو ... فرض كردن!
  • mohsen ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    شعر محض
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    الان نوبت آلمانه سهم بخاد چون چیزی بهشون نرسیده میگن اره توافق بدی بوده بهم بزنید. شما عقلتون کجا رفته
  • حسین ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    یک عده‌ باز نیان بگن چون مواضع ضدّ صهیونیستی داره و آلمانی‌ هست پس احتمالا نئو نازی یا همچین چیزی هست. تو خود آلمان صهیونیستها تلاش کردن براش پاپوش درست کنن و به دلیل مواضع ضدّ صهیونیستی و آزاد‌گی که ایشان داره و حمایت از سوریه و فلسطین بهش انگ بزنن ولی‌ نتونستن نکته منفی‌ و قابل توجهی‌ تو سوابقش پیدا کنن. انسان آزاده و انسانی‌ که به ظلم و وجود ظالم عادت نمیکنه در همه جای دنیا وجود داره . اینجاست که آقا اباعبدالله(ع) فرمودند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. حکایت امروز ما حکایت غریبیست......
  • خسر دنیا ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    روحانی مچکریم !!!!!!!!!!!!!!!
  • مصطفی ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    یک سئوال : اگر یک تحلیلگر آلمانی بیاد بگه تنها برنده توافق ژنو ، ایران بود شما که خیلی حقیقت طلبی ، میای نظرشو چاپ کنی ، پس هر کی یک ..شری گفت لزوما درست نیست
  • امین ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    همه فهمیدن چه کلاهی سر ایران رفته
  • جوال دوز ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    دوست عزیز اولا از اینکه مبادی آداب بودی و مشرق جای اون کلمه با ادبانه تو ۳ نقطه گذاشت ممنون. اگر کسی گفت ایران برنده است و تحلیل پشت حرفش نبود باید بزنی به طاق اگر همین حرفی که این آقا زده هم تحلیلش آبکی باشه قابل قبول نیست. اما تحلیلش دقیقا واقعیت سیاست خارجی و داخلی اتخاذ شده در ایران هست. مگر آقای روحانی از ابتدا بر روی صحبت با کدخدا، سانتریفیوژ باید بچرخه اما چرخ زندگی مردم هم باید بچرخه، تعامل با دنیا و قدرتهای بزرگ تأکید نکردن ؟ این آقای آلمانی در مورد دو کاری که ایران باید انجام بده چی گفته ؟ اشتباه گفته ؟ یکیش مگر نزدیک به حرف حضرت آقا مبنی بر تکیه بر نیروی درون زا نیست ؟ اینکه ایشون میگه در سیاست خارجی ایران اشتباه رخ داده و به جای اینکه با کشورهایی که با ما رابطه نزدیک و دوستانه دارن تأکید بشه بر کشورهایی که دشمنی علنی دارن حساب باز شده اشتباهه ؟! از خود شما می پرسم شما وقتی به یک مشکل بر میخوری اول میری با دشمنت صحبت میکنی یا اول میری با دوست و آشنا مطرح میکنی بلکه مشکلت حل بشه ؟ انسان باید کمی آزاد اندیش باشه. امیرالمؤمنین علی (ع) میفرمایند ببینید چه میگوید نبینید چه کسی می گوید. کلام درست و منطقی از دهان کافر هم قابل قبول هست.
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    ظریف گوشی رو بردار
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بعیده شما به فکر منافع کشور باشی.
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    یه زمانی بود هیلمار شاخت، خدا بیامرزتش
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اگر این آقا شر گفته لابد دلیلی هم برای شر بودنش داری دیگه ؟ یا فقط میای چرت بنویسی و در بری ؟
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    هرگاه خرابکاری و قرارداد ننگینی وجود دارد نام یک اصلاح طلب در کنارش می درخشد
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    با رفتن احمدي نژاد هسته اي ايران نيز تعطيل ميشود
  • محمد حسین دری ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    غرب تعهدات خود در توافقنامه را نقض کرده است: در بخش تعهدات غرب در توافقنامه آمده: Pause efforts to further reduce Iran's crude oil sales, enabling Iran's current customers to purchase their current average amounts of crude oil. یعنی: توقف تلاش برای کاهش فروش نفت خام ایران، تا مشتریان کنونی ایران بتواند متوسط میزان نفت خام کنونی خود را از ایران خریداری کنند. و یا این عبارت: The U.S. Administration, acting consistent with the respective roles of the President and the Congress, will refrain from imposing new nuclear-related sanctions. یعنی: دولت آمریکا، با همراهی نقش محترم ریاست جمهوری (آمریکا) و کنگره، از تحمیل تحریم های هسته‌ای جدید ممانعت خواهد کرد. تحلیل من: دو واژه ی efforts و imposing اعم از تصویب تحریم یا اجرای هرگونه تحریم جدید یا از قبل تصویب شده می باشد. با تحریم جدید 16 شرکت کشتی‌رانی، از لحاظ حقوقی، غرب توافقنامه را نقض کرده است. حاضرم با هر کسی سر این موضوع مباحثه ای داشته باشم. محمد حسین دری - دانشجوی دکتری حقوق عمومی
  • ناشناس ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    از اول مشخص بود که آمریکا به نفع ایران کاری انجام نمیده.
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    این هم بازی دیگری است که غرب در گنجینه دارد
  • مجیدسوزوکی ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    هی میگید مردم مردم مردم.مردم خسته شده بودن مردم این وضعو تحمل نمیکردن......اولاً حدود51درصدمردم به اون رای دادن .ثانیا همون 51درصدم بخاطراین رای ندادن که هم تحریم باشه وهم وضع اقتصادی بد.میخواستن همزمان هردو رو داشته باشیم.نه تحریمی باشه ونه رکوداقتصادی.کسی مخالف غنی سازی نبوده ونیست حتی مخالفین داخلی .
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    وقتی کار ازکارگذشت اون وقت بهت میگم
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    همین قدر که تاثیر پذیری شما را مشاهده می کنیم به همان میزان ...
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    چرا کامل منتشر نکرده اید
  • هاتف ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    هزاران هزار مثبت . عجیب بغض گلومو گرفته عجیب
  • ناشناس ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    طبق نظرسنجی موسسه زاگبی 96 درصد مردم ایران موافق برنامه هسته ای کشورشون حتی با وجود تحریمها هستند و قرار هم نیست کسی سازش کند اطلاعات غلط به مردم ندهید اگر قرار بود سازش کنیم همان کاری را انجام می دادیم که لیبی زمان قذافی انجام داد
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    این ماجرا مثل ماجرای پسریه که باهزاروعده ووعید دختری روگول میزنه وحسابی از اون کام میگیره بعدش که موقع ازدواج میشه میگه راستش مابدردهم نمیخوریم
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اتفاقا جرا. جزو اصول دین است. هر گونه اطاعت و بندگی غیر خدا شرک است و پپذیرش دستورات آمیرکا و دادن اختیار تصمیم گیری برای یک امت مسلمان هم شرک است. شما مشکلتان اتفاقا به خود لا اله الا الله است که اگر کلمه توحید را قبول داشتید جلوی آمریکا سر خم نمی کردید.
  • ناشناس ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اين توافق فقط به خاطر اين بود كه تحريمها مردم را فلج نكند ... اما و اما به والله اگر مردم ايران مثل مردم ژاپن ان زمان قديم كه همه ميدونن امريكا و غرب چه بلائي سرشون اوردن اگر فقط 5 سال به والله 5 سال حتي با فشار هم اين تحريمها را تحمل ميكردن يعني واقعا" تحمل ميكردن باور كنيد امريكا و غرب با چهار دست و پا به سراغ ما ميامدن و خودشون پيشنهاد سازش ميدادند چون همين قدر كه ما مشگل پيدا ميكرديم انها هم مشگل داشتند و كم كم مشگلشون بيشتر هم ميشد نه اينكه مشگل اونا به ما ربط داره حيف كه مردم يعني بعضيها تحمل نكردن و زود خودشون را باختند هم بعضي از مردم و هم بعضي از سياستمداران براي همين بود كه اقا رهبر فرزانه فرمودند سياست و اقتصاد مقاومتي را پيش بگيريد به والله هنوز هم دير نشده اتفاقا" با اين توافق بهانه را از امريكائيها و غربيها ميگيريم اگر توافق بهم بخوره اصلا" من فكر ميكنم سياستمداران ما هم احتمالا" بدنبال اين هستند كه اين توافق بهم خورد همين كار را بكنند چون جز اين هم چاره اي ندارند براي همين بود كه از اول هم ميگفتن به اين توافق خوشبين نيستند و خودشون را براي مرحله بعد امده ميكنند و تنها دست اورد ما اين بود كه به دنيا گفت ما حرف تازه و راه روش تازه اي پيش گرفته ايم و تقريبا" غربيها هم به اين باور رسيده اند ... تنها راه مقاومت و تحمل سختيهاي تحريمهاست مثل مردم ژاپن والسلام .
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    آدمیزاد عقل داره فکر میکنه و خوب و بد را متوجه میشه نان نگرفته ناندانی را دادیم
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    رهبری بارها و باره فرموده اند که نه خودشان و نه هیچ فرد دیکری حق ندارد حقوق مسلم هسته ای ایران را که غنی سازی و تولید سوخت هسته ای برابر عهد نامه پادمانی "ان-پی-تی" است را به قدرت های استعماری ببخشد.
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    نسخه آلمانی کوچک زاده ها
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    عزیزم تا حالا واژه جام زهر به گوشت خورده
  • نفر ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    شکست توافق هم دروازه جنگ با ایران میباشد!!
  • ایلیا ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اون ادم ساده لوحی که فکر میکنه رای مردم به روخانی به خاطر مسائل هسته ای بود، چرا میاد اینجا نظر میذاره؟ اول برو چند دقیقه فکر کن بعد بیا حرف بزن
  • ایلیا ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    رهبری سال 82 هم راه اومد مومن....
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اونوقت شما میگی توافق خوبیه؟
  • ایلیا ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    شما احیانا جزو تیم متدبرین امیدوار!!! نیستی!؟
  • محمد ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    چرا همه چیز رو به دین ربط می دهید پس اقتدار ایران چی ،شاید از نظر شما از لحاظ دینی واجب نباشه ولی از لحاظ ملی واجبترین واجبهاست.
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    با125 تماس بگیریم؟؟
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    كسى كه خوابه راميشه بيداركرد،امااونى كه خودشوبه خواب زده هرگز.همه خودشونوزدن به خواب،كوگوش شنوا،تاسربازاى امريكايى توتهرون كمپ نزنن خيالشون راحت نميشه.
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    لیاقت شما تحریم و .. است من که دارم میرم ترکیه کار شما و ملت بدبخت رو با این همه فلاکت تنها میزارم...
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بهانه تراشی برای قانع کردن خود شما دروغ گفتن هم بلد نیستید
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    عالم منظورت سایت مشرق خخخخخخخخخ
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    وقتی مردم دارن بدبختی میکشن و با فقر دست پنجه نرم میکنن انرژی هسته ای به چه دردشون میخوره جمع کنید این بساط انرژی هسته ای و میمون هوا کردن را
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    افراطی نه تندرو
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    like
  • سرباز سایبری معتدل ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بعضی وقتا که حرف درست میزنیم بهمون میگین ضد انقلاب !
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    8 سال قبل تلفن چی خیلی به تلفن ها جواب داد 8 سال مرخصی گرفته
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    نه عضو شاخه ناپایداری المان
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    باخت باخت برای تندروها که 8 سال گفتن نه سازش نه تسلیم حالا منافعشون به خطر افتاده و در انتخابات بعدی به باد رفتن
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    خاک بر سر شما درست
  • سلم ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    افراط و تفریط را باید پرهیز کرد این برداشت و قضاوت از طرفین مخالفین تفاهم و موافقین تفاهم یا مخالفین دولت و موافقین دولت نباید حر حرفی از بیرون مرزها صادر شد مقبول طرفین باشد یعنی عمل به دیکته آمریکائی و غربی در نادیده گرفتن منافع ملی و عکس آن عمل به مخالفین خارجی غرب در هرحالت اصلامبنای خوبی برای تصمیم گیری و قضاوت مانیست ما ایرانی ها هم تحلیل بلدیم هم نتیجه گیری و همچنین روابط کشور با خارج را در هر تفاهمی؛ لزوما برداشت ها متنوع خواهد بود لزوما ماباید مراقب منافع ملی باشیم نگذاریم بیگانگان سوء استفاده کنند و برداشت زیانبار خودشان را به کشور تحمیل کنند - به نظر من تحلیل این نویسنده انداختن توپ اختلاف به درون ایرانیان است و کمک به ایجاد زیان با برداشت زیانبار از تفاهمنامه است برداشت ما ایرانیان از تفاهمنامه این است و لاغیر و حرفهای وزیر خارجه ما برای سند است هرآنچه در رسانه هایمان گفته متن قراداد هم همان باید باشد در غیر این صورت هر بداشتی از سوی طرف مقابل برای ما ایرانیان واقعیت ندارد 1- حق غنی سازی ایران بدون محدودیت محترم است2- غرب بایستی از زیاده خواهی و دست درازی به جریان تجارت آزاد ایران دست بردارد 3- جبران زیان توقف تجارت آزاد کشور به عهده کشورهایی است زیان به کشور ایران در جریان تجارت وارد نموده اند معاونتا و مباشرتا 4- تحریم ها باید از سرراه تجارت کشور ایران برداشته شود در غیر این صورت زیان حاصله ازآن برای منافع ایرانیان بدوا به عهده غرب است 5- تیم مذاکره کننده نیز ایرانی است و منافع کشور برای آن ها نیز همانند بقیه ایرانیان مهم است و بالاخص این که اعتماد مردم را از مجلس به همراه دارند.6- القاء تضییع حق در تفاهنامه ازسوی هرکس بدون واقعیت در متن قرارداد به نفع دشمن است و بسا که طراحی دشمن است و یا ناخواسته عده ای در جریان به سیل افتاده اند و جریان تحمیل زیان دیگر را برخلاف اظهارات وزیرخارجه ایران برای کشور جریان سازی می کنند.
  • علی ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    کارشناس و تحلیلگر آلمانی در گفت‌وگو با مشرق:توافق ژنو دروازه جاسوسی از ایران است/ دستاوردهای هسته‌اي ايران با این توافق از دست رفت . " قابل توجه دوستان انگلستان "
  • محمد ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    راست میگه دیگه چون در برابر امتیازاتی که شخص خودش برده امتیازی ندادیم که!
  • علی ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    ایران در شرایطی این پیروزی را تقدیم آمریکا کرد که این کشور در همه‌جا شکست خورده است
  • محمد ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    کاش میرفتید کتاب نبرد من هیتلر رو میخوندید تا میفهمیدید که اون با چی داشته میجنگیده؟
  • امین ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    باید صبر کرد اینجا فقط یه نقطه شروع یه کم زمان لازم تا دنیا و طیفی از مردممون کامل متوجه بشن چرا غرب به رهبری امریکا قابل اعتماد نیست ودر اخر مسیر مثل همیشه اگه لازم بود رهبری عزیز کار رو یکسره میکنه وما هم پا در رکابش میمونیم... یا حق
  • علی ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    سلام دوست نادان خیلی از دشمن دانا بدتره. این تحلیلگر آلمانی داره به دشمنان ملت ایران ناخواسته خدمت میکنه. تا کی کوته بینی؟ تا کی غرض در تحلیلهای سیاسی؟ تا کی ذبح مصلحت و منافع ملی به پای منافع باندی؟ تا کی تعطیلی عقل؟ تا کی زیرکی در تأمین منافع برابر با خیانت در منافع؟ تا کی خود ضعیف پنداری؟ تا کی عدم اعتماد به نفس؟ تا کی زود تصمیم گرفتن و قضاوت کردن؟ تا کی آب در آسیاب صهیونیستهای بی فرهنگ ناخواسته ریختن؟ تا کی شرکت یک ایرانی به صورت ناخواسته در پروژه ایران هراسی دشمنانمان؟ تا کی جلو زدن از مقام معظم رهبری؟ فراموش نکنیم ملت ایران عاشق نظام و اسلام و ایران است.
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    این :ناشناس" عضو جبهه ضد انقلاب شاخه داخلی نیست؟
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    ظریف گوشی که را برداشته ، ظاهرا دو ریالی اش گیر کرده و نمی اقته تا شما را بشونه (-:
  • علی ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ "سوره : البقرة آیه : 285" پيامبر ، خود به آنچه از جانب پروردگارش به او نازل شده ايمان دارد و همه مؤمنان ، به خدا و فرشتگانش و کتابهايش و پيامبرانش ايمان دارند ميان هيچ يک از پيامبرانش فرقی نمی نهيم گفتند : شنيديم و اطاعت کرديم ، ای پروردگار ما ، آمرزش تو را خواستاريم که سرانجام همه به سوی توست . " الله اکبر ، پیرو مسیحی احترام کننده به ولی خدا در روز واقعه اینک به پیروان آن امام شهید حقیقت را توضیح میدهد .
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    توافق خوبی که هست. بر منکرش لعنت. اما برای چه طرفب "خوب" است؟ خود هورستل به این سوال جواب هم داده: "برخی تحلیلگران هم معتقدند منافع اقتصادی برخی اشخاص و گروه‌ها در داخل ایران، می‌تواند عامل تن دادن دولت به این توافق باشد."
  • ذوالفقار ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اگر بدونی تعداد کاربردش چقدر هستش همچین حرفی نمیزدی . حد اقل در پزشکی 50 تا کاربرد داره . بماند کشاورزی و صنعت و ...
  • جواد ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    صد درصد جاسوسان با تجهیزات مختلف به ایران خواهند آمد تا حتی عمق و عرض و طول و تمام مختصات جغرافیایی هسته ای ایران را پیدا کنند. اما ...
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    ببخشید کدام "عده ای مخالف پیشرفت هسته ای کشور مان هستند؟ طرفداران دار و دسته آدمکش رجوی؟ در آخرین رای گیری که در این مملکت انجام شد مردم به طرز فکری رای دادن که قرار بود از حقوق هسته ای این مملکت به هیچ وجه کوتاه نیاید و آنرا به مستعمره چی های بین الملل بذل بخشش نکند ، نه "سازش"! (شعار نه سازش نه تسلیم آقای جلیلی طعنه به چه کسانی بود؟) منظور ضد انقلاب و منافقین بودند. شما که خدای نکرده جزو آنها نیستید (-: دوست عزیز ناشناس طرز فکر شما (سازش) سی و چند سال است که به زباله دان تاریخ فرستاده شده است. لطفا با افکار متعفن ، ارتجاعی و گندیده خود این رسانه (مشرق-نیوز) را معطر نفرمایید! جاهای دیگری هم هست که افاضه کلام بفرمایید: "فیس-بوک" ، "تویتر" و صفحات "بی-بی-سی" و بقیه تارنماهای وابسته به استکبار.
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    تازه کجاشو دیدی عزیزم. آقای وزیر لقب "قهرمان دیپلماتیک" هم گرفته اند.
  • جواد ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    رهبری کنار نمی اومد اونوقت همین عده از خطوط قرمز عبور میکردند و افراد مختلفی را مانع بر سر اقتصاد ایران میدانستند. مواضع رهبری هوشمندانه بود تا امروز که مردم بدانند با چه دشمنانی طرفند. و همانطور که بر اثر تهدیدات یاران بی بصیر امام علی ایشان تن به حکمیت داد ایشان ترجیح دادند تا صریح و تند موضع نگیرند.
  • جواد ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بابا ایران مکه تحلیلگر سیاسی و مجلس نداره؟ اما آقایان اعلام کردند مذاکرات محرمانه است تا کسی نظری نداشته باشد از این به بعد مجلس نباید بپذیرد هیچ مذاکره ای مخفی باشد. مگر دوران شاهنشاهی است که شاه مخفیانه کار کند و سهمش را بگیرد و مردم و مجلس و منافع ملی به خطر به خارجیها تقدیم گردد.
  • سعید ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    کی گفته رهبر راضیه؟؟؟ رهبر مجبور شده سکوت کنه...
  • سید منصور ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    تو را بخدا دل از شفیتگی غرب بردارید آقایان غرب زده و دل را بخدا بسپارید و در اطاعت از مقام عظمای ولایت بکوشید که سعادت در این است
  • ناشناس ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    رهبری که برای پیروزی تیم والیبال شخصا پیام دادند و تشکر کردند، چرا برای این پیروزی به اصطلاح بزرگ دولت اعتدال، جز جواب نامۀ آقای روحانی، چیزی نگفتند... به نظر شما این پیروزی به اصطلاح بزرگ ارزش آن را نداشت تا آقا شخصا پیام بدن و به مردم تبریک بگویند... آنچه مرقوم فرمودید...
  • آزادمـــرد ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    پیوند مجدد افراطی ها و مشرق مبارکباد... هر غلطی دلت می خواد بکن؛ این مذاکرات ادامه پیدا می کند و تحریم ها که کمر ملت ایران را شکسته رداشته خواهد شد... به حول قوه ی الهی و تلاش دولتمردان علی الخصوص دکتر ظریف عزیز که چشم دیدنش را ندارید... در ضمن درد و بلای ظریف بخوره توی سرتون :)
  • هادی ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    کاش این آلمانیه رییس جمهور ما بود!
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    مشکل امثال جنابعالی همینه که فکر می کنید مشکلات به خاطر انرژی هسته ایست رییس جمهور مودب و باهوش امریکا!!!!!!!! گفت من به رییس جمهور رو حانی اعتماد ندارم
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    " اما بزرگ‌ترین مشکل، سیاست «سازش» ایران این جاست که اولاً، به اشتباه در تبلیغات انتخاباتی قول‌هایی داده شده است که بر اساس توافق با قدرت‌هایی است که ماهیتاً با ایران دشمن هستند. " از اولش هم میدونستم. تاوان قدرت طلبی و حماقت یک عده را ملت باید بپردازند.
  • wwww ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    جدیدا هرکس حرف حق میزنه بهش میگن تندرو!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اگر به شما با این منش عزتمدارانه بود که الان خبری از دین نبود تا بفهمی اصول دین چیه! دین را امام علی ع و امام حسین ع با عزت و قدرت رشد داده و گسترش دادند نه تفکرات ضعیف.
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    راست میگی. آخه هر چی سهم بود دوستان شما دادن به آمریکا و اسراییل و انگلیس. دیگه چیزی برای خود ایران هم نمونده چه برسه آلمان.
  • زهرا ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    توافق از این مسخره تر ندیدم...
  • رضا ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    برادرم جوابیه حضرت اقا را دوباره مطالعه کنید البته با دقت بیشتر انجا که فرمودنند:انچه مرقوم داشته اید و......
  • آدمیزاد ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    انرژی هسته ایی بهانه است ، اینها فردا اجازه تصفیه آب آشامیدنی را هم به ما نمیدهند ، برای مثال زمان دودمان پهلوی ایران بارها از غرب خواستار تاسیس کارخانه ذوب آهن شد ،و آنها نمیخواستند ایران صنایع تولید فولاد داشته باشد تا بلاخره بار اول آلمان نازی میخواست در ایران صنایع ذوب آهن ایجاد کند که با شکستش اینکار نشد و بار دوم این روسها بودند که ذوب آهن را در ایران ایجاد کردند حتی با اینکه محمد رضا شاه نوکر آمریکا بود . حالا به نظر شما ما باید کاملا تسلیم غرب شویم؟ و جالبه که خیلی از آنهایی که طرفدار تسلیمند خود را ملیگرا میدانند و دلاوریهای آریوبرزن و وطندوستی کوروش را میستایند ولی در عمل غیرتشان از ملتهای بیتمدن و برده زاده هم کمتر است.
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    خاك برسر خودت...
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اولا این آقا آلمانیه بیکار نیست واسه ایران مطالعه بکنه پس آگاه باشید که ایشان پول میگیرهو انشائ مینویسه !!!! ثانیا قراد داد زنو تحت حمایت و هدایت رهبری بوده چرا شما الکی محکوم میکنید همه را ثالثا مردم پشت این قرارداد هستند و اگر مشکلی پیش بیاد مردم پشت کشور و دولت هستند رابعا اینقدر نترسید و منفی بافی نکنید که قدرت کائنات در اجرای افکار جان گرفته در ذهن فعال خواهد شد(متوجه نشدید ؟ نفیس بد نزنید)
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اونطوريا هم نيست.
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    خفه شين بابا ديگه... مثل راديوهاي 80ساله هي ميگن روحاني مچكريم.
  • آدمیزاد ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بله ،پایداری جهانی در برابر ضلم و زورگویی .
  • بسیجی خار چشم آمریکا و اسرائیل ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    من از این دلم خونه که جواب خدا را چه بدیم؟ مگر خدا به ما عقل نداده؟ کدام عاقل میاد این چنین اطلاعات با ارزش هسته ای را در اختیار بازرسان و دشمنان دین اسلام قرار می دهد؟ این اطلاعات با خون شهدا بدست آمده .جواب شهدا را چه میدهید.این اطلاعات با ارزش خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است.
  • محمد ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    رهبری میخواست در دهن اقاییون اصلاح طلب به بنده که نگن که اگه مذاکره می کردیم فلان میشد ..
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    خاک بر سرت
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    رهبری فعلا دارن به دولت فرصت میدن
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    به به به به
  • زهرا ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    توافق از این مسخره تر ندیدم...
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    مگه كشور جزء اصول دين است؟ مگر عدم فروش وطن جزء حقوق كشور است؟ بغضيا مخالف نظام و بعضيا موافق نظام. پس مشرق ساكت!!!!! واقعا متاسم واسه كساني كه اينطوري فكر ميكنن. شما كه احتمالا اطرافيان خودتونو ميبينيد بريد نظرسنجي اي كه موسسه خارجي همين چند روز انجام رو ببينيد كه مردم گفتند حاضرن تحريم رو تحمل كنن ولي انرژي هسته اي باشه. شما جزء همون دسته اي هستيد كه راي مردم رو مصادره ميكنيد و تا ضد دين هم ميكشونيد!
  • مهدی ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    جالب اینجاست همین جماعت استدلالشون فقط اینه که رهبر در جریان هستند . حالا اگه رهبر هزار بار از کلمه فتنه استفاده کرده باشن ، بازم میگن سوء تفاهم بوده ، زمان پیمان ننگین سعد آباد هم فقط می گفتن رهبر در جریانه ، که خود رهبر دوباره مجبور شدن که به مسئله وارد بشن و حلش کنن .
  • مهدی ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    جالب اینجاست همین جماعت استدلالشون فقط اینه که رهبر در جریان هستند . حالا اگه رهبر هزار بار از کلمه فتنه استفاده کرده باشن ، بازم میگن سوء تفاهم بوده ، زمان پیمان ننگین سعد آباد هم فقط می گفتن رهبر در جریانه ، که خود رهبر دوباره مجبور شدن که به مسئله وارد بشن و حلش کنن .
  • ملت ایران ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    کاش یه ذره به خودمون بیایم. ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه اس البته آبروی ما کم و زیاد شد این وسط . ولی جلوی ضررو هر وقت بگیری منفعته. کاش هیچ وقت ژنوی در کار نبود و توافقی. کاش............................................
  • حامد ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    تا نصفش بیشتر نتونستم بخونم... اعصابم خورد شد از اینکه این خارجی این چیزارو میفهمه اما دولت مردان ما نمیفهمن!
  • داریوش ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    رهبری حمایت کرد چون بنای ایشون حمایت از دولت کنونی است وگرنه از همون اول نظر ایشون این بود که مذاکرات نتیجه ای نخواهد داشت.
  • محمد ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    این فرد آلمانی مشکوک است، یا از فاشیستهای آلمان است یا نفوذی اسراییل.
  • حرف حق ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اگر چشمانتان فلاکت و بدختی مردم و بیکاری جوانان را نمی بیند اگر آنقدر سرمایه و پول دارید که هرگز طعم گرسنگی را نچشیده اید و اگر آنقدر شنوا نیستید تا صدای خرد شدن چرخ های صنعت را بشنوید ، لااقل به توصیه های رهبری عمل کنید . هیچ یک از این توافقات و پیمان ها بدون تایید رهبری صورت نمی گرفت . و جالبتر آنکه فقط شما ، اعراب و اسرائیلیان از آن ناراحت هستید . مشرق معلوم الحال است ، اینقدر منفی بدهید تا خسته شوید ولی چهار سال دیگر که فرزند 25 ساله اتان بدنبال کار بود اگر زمین کشاورزی و آب کافی داشتید اورا به همین کار وادارید چرا که بدون برقراری تعامل با دنیای خارج تا چند سال آینده اثری از صنعت در این کشور باقی نخواهد ماند .
  • حسین ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بیچاره اگه مشکل فقط هسته ای بود می شد تعلیقش کرد مشکل ما زیاده خواهی دشمن و سازشکاری دوستان است.
  • مریم السادات ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    این صحبتها از طرف یک بیگانه است که از بالا و بیرون از فضای سیاسی ایران و بدون حب و بغض سیاسی انجام شده.بهتر است دلتمردان اصولگرا و اصلاح طلب در این باره تاملی کنند و بپذیرند
  • حسین ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    کجا رهبری کنار آمده؟ رهبری مجبور هست تاوان ساده لوحی شما رو بده تا ببینید دشمن خیلی گرگ تشریف داره وگرنه ما میدانستیم به دشمن نمیشود اعتماد کرد.
  • ناشناس ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    جوجه رو آخر پائیز میشمرن. سویا کیلویی 1500 تومان زمان احمدی نژاد شده 2200 تومان. اینم از مذاکره و دم کدخدا
  • arash ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    جدی نگیرین، این آقا در آلمان شخصیت شناخته شده نیست. ۲ تا حزب تلاش کرده تشکیل بده که به شکست انجامیده. الان هم به قول خودش از حقوق بیکاری زندگی‌ میکنه، کافیه آلمانی‌ بدونین به ویکیپدیا مراجعه بکنین.
  • حسین ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    برای کسی شعور ندارد آره شعر محض است
  • ناشناس ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    لطفا ما را قاطی خودت نکن
  • ناشناس ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اگر...شعر منظورته،موافقم؟!!!
  • ناشناس ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    ولی من خیلی سعی کردم بفهمم ،نشد!!
  • علیرضا ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    اول اینکه انتخابات فقط بین دو نفر نبود. و جناح شما 50.7 بیشتر رای اورد. انرژی هسته ای جزء اصول دین نیست ولی حیثیت ملی ماست و برای اطلاع بیشتر شما میگم فناوری هسته ای فقط در بحث انرژی خلاصه نمیشه و کاربردهاش بیشتر از چیزیه که در جامعه میگن.امیدوارم شما بتونید تا آخر این خط فکریتون رو ادامه بدید. البته اگر چیزی از کشور باقی مونده باشه!!!!
  • علیرضا ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    این مرده که کاره ای توی دولت آلمان نیست. بعدشم صبر رهبری بیشتر از این حرفهاست. سکوت همیشه به معنای رضایت نیست.مصداق تاریخی هم میتونی به دستور تبعیت فرماندهان نظامی در اول انقلاب از بنی صدر توسط امام خمینی مراجعه کنی. جناب آقای رضایی و خاطرات صیاد شیرازی در این زمینه زیاد هستش
  • علیرضا ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    خوب از نظر کی؟ ما یا غربی ها که خواسته هاشون هیچ وقت تمومی نداره
  • علیرضا ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    جزء بیدارشدگان جبهه جهانیه
  • علیرضا ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    انصافا خدا خیرش بده حداقل راست گفته
  • علیرضا ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    آخر شاهنامه خوشه عزیزم
  • ایمان ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    توافق بین گرگ و گوسفند؟! معلومه کدوم ضرر می کنه.
  • ناشناس ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    ایا ما خوشزبونی روباهمنش اوباما را باور کرده ایم؟ ایا اوباما رهبریت سیاستهای مجزایی از گنکره و ایپک را به دوش میکشد؟ ایا کمبودها و ضعفهای ظاهری اقتصادی و سیاسی امریکا یک پروسه انتقالی است و به هیچ وجه تذلزلی در جهانخواریش بوجود نیامده؟ ایا خود خدمتی بی انتهای امریکا جایی برای ایده الیسم انسانی که ما برای دوست شدن در انها مجوییم میگذارد؟ ایا ما بیشتر از امریکا احتیاج به انها داریم تا انها به ما؟  ایا ما متوجه شده ایم که دشمنان خطرناکتر از امریکا نیز در این دنیا وجود دارد؟ ایا این ولخرجی یک سرمایگزاری حسابشده است؟ ایا کوتاه امدن اسراییل بدون به برسمیت شدنش نشانه خوب یا بدی برای ما است؟ ایا و ایا. بهتر است که محتات باشیم!!  
  • ایمان ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    توافق بین گرگ و گوسفند؟! معلومه کدوم ضرر می کنه.
  • رهگذر ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    دقت که حرف چیست نه گوینده- منطق حاکم بر این گفتگو رو ببین- خوب و جامع داره نیگاه میکنه. هرچن دشمن میتونه از این نوع مصاحبه ها - در راستای جهت دهی ذهنی مخاطبین جامعه استفاده های خودشو ببره
  • سلام ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    معلومه هنوز رهبر عزیز را خوب نشناختی.
  • سلام ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    انچه ما در دولتهای مختلف داریم ازش ضربه میخوریم ضعف روحی است
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    دوستان عزيز؛ بغض گلوم رو گرفته، خواب از سرم پريده و احساس تحقير ميكنم!
  • محمد22 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    خوب نظر ايشون اينه يه جاهايي درست ميگه مردم مي خواستن به كسي راي بدن كه با غرب كنار بياد نه اينكه انرژي هسته اي رو حذف كنه ولي اين نكته كه انرژي هسته اي در پيشرفت تاثير نداره كاملا خنده دار و مضحكه چين براي 200 برابر نيروگاه بوشهر ما برنامه داره اگه ما بخوايم كوتاه بيايم بايد يه روزي خريدار سوخت هسته اي باشيم همانطور كه الآن هستيم در مقابل فروش سوخت نفت الآن ما اون وقت قيمت ها مثل امروز حساب نميشه كه دولت هاي غربي 3 تا 4 برابر كشور هاي صادر كننده با گرفتن ماليات از سوخت سود ببرند اون روز سوخت رو به قيمتي به ما ها ميدن كه براي چرخ كارخانه هاي ما رمقي براي چرخيدن نمونه اون روزي كه بهشون محتاج بشيم خونمون رو توي شيشه مي كنن همه ترسشون از محقق نشدن اين آرزو شون در آينده هست اگه ايران و چند كشور ديگه بخوان انحصارشون رو بهم بزنن ديگه كاري نمي تونن بكنن واسه همينه كه حراست از حق غني سازي براي ما از ملي شدن صنعت نفت مهم تره ما صنعت نفت رو ملي كرديم ولي چقدر از سودش براي مردم خرج مي شد وچقدر صرف خريد صلاح مي شد كه براي مردم فايده اي نداشت البته بعدا به دردمون خورد حالا اگه به اونا اجازه بديم براي ما تصميم بگيرن چها خواهد شد به اون آقايي كه ميگه چرخيدن چرخ سانتريفيوژها نبايد باعث نچرخيدن چرخ كارخونه ها بشه بايد بگيم نچرخيدن چرخ سانتريفيوژ ها الآن به هر قيمتي تاثير مخرب در آينده داره به طوري كه در آينده نه چرخ كارخونه ها خواهد چرخيد نه سانتريفيوژها حالا با تاثيرات انرژي هسته اي در علوم ديگه كاري نداريم فقط اگه اشعه ايكس رو در پزشكي حذف كنيم چه مي شود؟؟
  • محمد22 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    نه بابا شما توهم توطئه دارين اونا اينقدرا هم بد نيستن حالا يه وقتي يه كاري كردن نمي شه كه ما همش به گذشته فكر كنيم بايد به فكر آينده باشيم اين كارا كار افراطي هاشون بود و ما كه ديگه افراطي نيستيم بايد كاري كنيم كه افراطي هاشون منزوي بشن و ...
  • محمد22 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    اي بچه بد بازم حرف افراطي زدي اين چه تحليليه آمريكا كه گرگ نيست هيووووووولااااااااااااااااا هستش لاكردار ما هم كه نبايد باهاش درگير بشيم چون خطر داره
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    به نظرم امضای توافقنامه مشابه پذیرش قطعنامه است که در وهله اول همراه با تردید و حتی تلخی بود ولی نتیجه کلی آن می تواند مثبت باشد.
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    تمام حرفهای این آقااگرموافق ومخالف دارد اما حداقل این رادرست گفته که سفرا ومسئولین ما نه به فکرمملکت که به فکر تجارت ونفع خود وخاندان خود هستند
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    مشرق... منتظر مصاحبه های بیشتر در این رابطه هستیم
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    کی مخالف انرژی هسته ایه؟ حتی آقای روحانی هم مخالف نیستند ایشون شرط گذاشتن که انرژی هسته ای بچرخه چرخ اقتصاد هم بچرخه نه این که انرژی هسته ای رو کنار بذاریم
  • امید تهرانی ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    سلام علیکم به نظر میرسد در دولت راستگویان جبهه فساد و تباهی و به قول امام راحل (ره) شیطان بزرگ آمریکا و صهیونیسم قابل اطمینان و محرم اسرار و ملت رشید ایران اسلامی و کسانی که به دولت جدید رای داده اند غیر قابل اطمینان و نامحرم
  • س ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    آمریکا الان داره استراتژی هویج و چماغ رو عملیاتی میکنه تا ایران رام بشه این توافقات و ... همه اش بازیه
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    وای 3 سال و چند ماه باید صبر کنیم تا انتخابات بعدی خیلی بده بد
  • مهمان ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    آقا فعلا سکوت کرده اند کنار نیامده اند کما اینکه در دیدارهای خصوصس مولردی را به آقایان روحانی و ظریف متذکر شده اند. این عبارت به اشتباه ملکه ذهن شما شده که "سکوت علامت رضاست"
  • مهمان ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    نه پس بیاد شعار پز عالی با جیب خالی حضرات رو تو بوق کنه و بگه ؟ یکم واقع بین باشید
  • مهمان ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    بر ما نه بر اونایی که عزت و شرف ملت رو به هیچ معامله میکنند
  • محسن ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    با سلام، اولا: این شخص کی هست که ما به نظریاتش استناد کنیم؟ ثانیا: این شخص با گفتن این که "آلمان سودی از این توافق نبرد" خودش را لو داده است. پس جدی نگیرید.
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    مضرات اين توافق كم كم آشكار خواهد شد. يك الماني مسيحي يه چيزايي ميفهمه كه ... ولش كن- شما به به و چه چه كن و خوش باش از چوب حراجي كه منافع ما زده مي شه
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    اخوي از خواب بيدار شو اگه خودت رو به خواب نزدي. دم خروس رو ببينيم يا قسم حضرت عباس رو؟ هنوز جوهر توافق خشك نشده كه طرف زد زيرش بعدم رفته معذرت خواهي كرده و گفته ما پايبنديم؟ اگه حرف ما تو گوشت نميره يه نگاهي به اظهارات دوستاي آمريكاييت بنداز تا از خواب غفلت بيدار شي در ضمن از قول ما به اقاي ظريف بگيد دشمن اون طرفه برادر! تفنگتو عوض اينكه طرف ما بگيري يه كم فقط يه كم اون طرفي نشانه برو!!!!!!!!!
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    آقا مجیدسوزوکی ، عزیزم. این چه فامیلی است که شما داری؟ چرا یک عده ای می خواهند برای کاسبی و حفظ اشرافیت خودشان ، منافع ملی این مملکت را فدا کنند. در شما شهر تهران با موتورت یک چرخی بزن ، از قیافه های تالوی آنجا یک پرس و جویی بکن حتما یک فوج آدم با "فکر روشن" پیدا می کنی که مخالف صنعت هسته ای هستند.
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    و يك سوال ديگه: اگه احمدي ن‍ژاد مقاومت نميكرد و ما توانايي غني سازي 20 در صد رو نداشتيم الان اقايان تدبير بايد سر چه چيزي معامله مي كردند؟ از چندين نفر كه از اين توافق دفاع كردم پرسيدم حرف منطقي و قابل قبولي نشنيدم
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    اگه منفعت چشمگيري از اين توافق حاصل بشه ما هم ميگيم ولي مشكل اينه كه 100 ميليون نقد داديم ده ميليون چك بي محل از بد سابقه ترين گردنكش تاريخ دريافت كرديم. به خدا قسم اگه منفعتي باشه منم ميگم روحاني متشكريم دمت گرم
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    المان رو ول كن چيزي گير خودمون اومده؟
  • مهدي ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    حرف حق كيهان به مذاقشون خوش نمياد ناسزا ميگن
  • حسین قنبری ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    به نام خدا امام حسین(ع) هم اگر در روز عاشورا با دشمن توافق می کرد، علاوه بر آب و نان، مقام و منصب هم بهش می دادند. مگه الان حکومت شیعه نیست؟ چرا آبرو ریزی؟
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    اصلا توی این 34 سال انقلاب امریکا و غرب به کدوم تعهدی که روی کاغذ نوشتن پایبند بودن؟؟ ضد انقلاب و روزنامه های زنجیری تندروهای اصلاح طالب هم از الان نوشته ها رو برای بیگناه نشان دادن ارباب کدخدا امریکا در شکستن توافق نامه تا یک سال دیگر آماده کرده اند
  • آدمیزاد ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    مگه برای خواستگاری آمده که شما داری حقوق و مزایای بیکاری و.. اورا مطرح میکنید ، شما به حرفهایی که این آدم زده توجه کن. و اگر توانستی ردش کن !!
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    مگر اختلاف امام حسین بایزید و یزیدیان برسر غنی سازی اورانیوم بود یا مزارع حواشی مدیترانه ابدا - امام حسین علیه السلام برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از ایجاد انحراف در اسلام جدش محمد صل الله قیام کرد .
  • امین ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    مشرق جان و دیگر عزیزان. لحظه ای درنگ کنید آیا ما باید حرف یک ژورنالیست خارجی که هیچ کدوم از ما و شما نمی شناسیمش قبول کنیم یا حرف رهبر عزیزمون که 35 سال نشون داده شجاع ترین و با تقواترین و وطن دوست ترین سیاست مدار است.
  • امیرحسین ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    آقایانی که یکسره میگن تفکر شما در جامعه رای نیاورد و شما در اقیلت هستید باید بدانند آقای روحانی فقط با 7 دهم در صد پیروز انتخابات شدند یعنی 49/3 آراء در مجموع مخالف این جریان هستند پس خودتون رو جای ملت فرض نکید.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    خیلی جالبه که این آقا گفته قرارداد به نفع ایران نبود و جالبه که بعدش گفته هیچی هم گیر آلمان نمیاد!! یعنی اگه چیزی گیر آلمان میومد میگفت قرارداد برای ایران یک برد محسوب میشه. شما چه قدر ساده لوحید. اصلا قرارداد برای ایران شکست محسوب میشه چرا فرمانده سپاه گفت این توافق که امریکا رو تسلیم ایران کرد به دلیل قدرت دفاعی ایران رخ داد؟ بازم میگیم حرف فرمانده سپاه رو هم قبول ندارید اصلا قبول قرارداد واسه ما خیلی بده الان که توافق داره از بین میره چرا به دولت میپرید؟ مگه چیز بدی نیست؟ خوب داره از بین میره.
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    تو این 8 سال که کشور 50 سال عقبگرد داشت نام کدام اصلاح طلب میدرخشید؟ اگه اصلاح طلبها یکی از هم طیفهاشون مثل احمدی نژاد اونجوری گند به وضع کشور میزد تا آخر تاریخ دیگه هیچ حرفی نمیزدن شما چه قدر رو دارید که هنوز ادعاتون میشه.
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    یه طوری موضع گیری کردید انگار این کارشناس آلمانی معصومه و هر حرفی میزنه درسته. چرا شما افراطیون فکر میکنید بیشتر از دولتمردان میفهمید؟؟؟ اگه اینجوری بود که الان وضع کشور این نبود.
  • عمو پویا ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    جناب رضا انقدر نگو با دقت مطالعه کنید.تو تمام مقاله ها این کامنتو گذاشتی نکنه باز میخوای صحبت آقا رو طور دیگه تفسیر کنی؟ شما بهتره دوباره بیانیه رو بدون غرض و با دقت بخونی.
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    اون زمان که همین کارشناسان میگفتن احمدی نژاد داره به تنهایی ایران رو نابود میکنه بد بودن حالا که منافعتون در اینه شدن خوب؟ واقعا متاسفم که با تمام ادعاهاتون به بیانات رهبری اعتنا نمیکنید به حرف یک اجنبی نا مسلمان اعتنا میکنید چون با منافعتون سازگاره!
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    وای بر کاسبین تحریم که با این توافق بازارشون کساد میشه. بله شما " بگو وای بر ما "
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    منم برات میتونیم چونصد هزار تا کارشناس بیارم بگن توافق به سود ایران بوده.مهم اینه که شما دنبال اونایی هستی که بگن توافق به ضرر ایرانه
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    این کارشناس آلمانیه شک نکن کیهان میخونه.
  • پویا ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    فعلا که دولت قبلی که اصولگرا بود در ترور شدن دانشمندان هسته ای رکورد داره.پس نگو دولت قبل هم به غرب اطلاعات دانشمندان هسته ای رو میداده رو نمیکرده(طیق استدلال ناشناس)
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    من موندم اگه این توافق به نفع امریکا و غربه چرا پس دارن به هم میزننش؟
  • عمو پویا ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    اگه این توافق به نفع امریکاست چرا پس سعی دارن به هم بزننش؟؟؟؟ یکم فکر کنید.اون از تحریک ایران با تمدید چند تا تحریم جدید اینم از نظرات کارشناسان غربی.و یک عده ساده لوح افراطی که کاملا مطابق میل غرب رفتار میکنن.
  • 444 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    به شخصش کار نداشته باش ببین چی گفته
  • سعید ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    بازخوانی بخشی از بیانات رهبر فرزانۀ انقلاب اسلامی که در این زمان –وهر زمان دیگری- مطالعه اش و دقت در آن، بسیار راهگشاست. خدا را برای داشتن رهبری این چنین، شاکریم. بخشی از بیانات مقام معظم رهبری: «آنچه را كه دشمن هدف گرفته، اين است؛ بايد به اين موضوع توجّه داشت. دشمن، سياسى و سياستمدار است؛ مغزِ طرّاحِ سياسى دارد، فكر مى‌كند كه چه‌كار بايد بكند. يكى از طرّاحيها اين است كه حرف آخر را اوّل نزنند؛ آرام آرام و بتدريج طلبكارى ايجاد نمايند و طرفِ مقابل را وادار به عقب‌نشينى كنند. به‌مجرّدى كه عقب‌نشينى كرديد، طلبكارى ديگرى شروع خواهد شد. حالا بعضيها مى‌گويند چيزى بدهيم، چيزى بگيريم! بدهيمش درست است، بگيريمش درست نيست؛ هيچ چيز نخواهند داد. شعارهايى را درست مى‌كنند؛ ايران را در محور شرارت گذاشته‌اند. فلان كارها را بكنيم تا ما را از محور شرارت بردارند! اين شد حرف؟! غلط كردند گذاشتند كه حالا بخواهند بردارند. دوباره و هر وقت لازم شد، ما را در محور شرارت مى‌گذارند. اگر قرار است قدرتى اين امكان و توان را پيدا كند كه اخمهايش را در هم بكشد و بگويد من قوى هستم و مى‌زنم و مى‌بَرم و مى‌بندم؛ حواستان جمع باشد، انسان جا بخورد، اين جاخوردن، حدّ يقف ندارد؛ شما اين سنگر را عقب مى‌نشينيد، فرض كنيد فلان الحاقيه را قبول مى‌كنيد، بعد يك مطالبه ديگرى را مطرح مى‌كنند: فلان دولت غيرقانونى را به رسميت بشناسيد! باز همان فشارها و همان تهديدها. به‌مجرّدى كه فلان دولت غيرقانونى را به رسميت شناختيد، باز يك درخواست ديگر مطرح مى‌شود: اسم اسلام را از قانون اساسيتان برداريد! شما بايد ذرّه‌ذرّه عقب بنشينيد؛ اين حدّ يَقِفى ندارد. من اين موضوع را بارها به بعضى از مسؤولانى كه دچار وسوسه و واهمه‌هايى بودند، گفته‌ام كه حدّ يَقفِ فشار آمريكا كجاست؛ آن را مشخّص كنيد، كه اگر به آن‌جا رسيديم، ديگر بعد از آن هيچ فشارى عليه ما نخواهد بود. من عرض كنم حدّ يقف كجاست؟ آن‌جايى است كه شما – كه چنين حقّى را نه شما داريد، نه من - از طرف ملت ايران اعلام كنيد كه ما اسلام، جمهورى اسلامى و حكومت مردمى را نمى‌خواهيم؛ هر كسى كه شما مصلحت مى‌دانيد، بيايد در اين مملكت حكومت كند! اين حدّ يَقِف است؛ اوّلِ اسارت مملكت. مگر مى‌توانيم؟ من و شما مگر مى‌توانيم مملكت را به دست دشمن بدهيم؟ مگر ما چنين حقى داريم؟ اين ملت ما را براى اين سرِ كار نياورد.» 7/3/82.
  • رضا ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    فکر کنم دوستمون به کنایه اینو گفت!
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
    0 0
    محمد راست میگه جیزه!
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    رکورد دار ترور دانشمندا و البته اختلاسای تاریخی. واقعا فکر میکنی اونا واسه جاسوسی نیاز دارن پاشن بیان بالا سر نیروگاها؟برو در باره جدیدترین امکانات جاسوسی اسراییل بخون یه کم.
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    همش شرو وره.آب گل الود بعضیا واسه ماهی گرفتن داره زلال میشه نشستن به شر گفتن...
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    بله.اما شما به یاد صلح امام حسن هم باش.و توافق نامه پیغمبر در صدر اسلام وقتی تو تحریم بود...
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    تو خفه شو افراطی بی ادب.قابل توجه ناشناس شماره دو.که اون 100تا رو ریس بزرگ شما به باد داد.والان 10تاش پس گرفته شد.
  • ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    وما فهمیدیم چقد دکان تخته شد...
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    والبته کاش با رفتنش گنداشم میبرد.
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    صد البته.ولی این دلیل نمیشه خودمونم کاری به نفع خودمون انجام ندیم
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    الان واقعا فکر میکنی مردم زاپن دارن تحریمو تحمل میکنن و مقاومت میکنن؟بعد اینطوری شده که اقتصاد دنیا رو قبضه کردن؟جالبه بدونی بعد از اون همه جنایت امریکا و بمبای اتمی که نثار زاپنی ها کرد الان زاپن یکی از بزرگترین شرکای امریکاست.اون سیاسته گلم نه این...
  • ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    برو جمش کن بابا.همش شعرای مسخره میدین. کاش مام همه جال شکست خورده باشیم مث امریکا.
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    ناشناس جان.شما از هر دشمنی دشمن تری برادر.فک میکنی اینطوری دعوا درست کنی همه چی حله؟ لعنت به فتنه گر
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    میتونی تشریف ببری المان پابوس ای اقاهه یا اینکه بمونیو ریس جمهورتو قبول کنی.
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    حق از نظر کی؟از نظر تو حق اینه که روال مث این چند سال باشه؟یه عده قلیل بخورنو ببرنو حال کنن. یه عده عظیم به خاک سیاه بشینن؟
  • دکتر ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    این توافق نامه یک فرصت محدود چند ساله یا در اصل آتش بس برای ایران هست که توان اقتصادیش رو از وابستگی به نفت کاهش بده امریکا احق نیست که تحریم هایی که بعد از 34 سال در حوزه نفت به بار نشست و باعث شد جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین دشمن در غرب آسیا امتیاز های بزرگ بده رو لغو کنن بعدش چی؟....تحریم برو بردارن اصلا ایران دیگه امتیاز بزرگتری خواهد داد؟؟ یا خود ایران برنامه اتمی رو نابود کنه دیگه امریکا برای تعلیق کدوم برنامه اتمی باید به ایران باج های چند میلیارد دلاری یا کاهش تحریم بده؟؟ شما حتی متوجه نیستید که در اصل برنامه موشکی و هسته ای ایران از افزایش تحریم ها جلوگیری کرده دقیقا همان جمله ای که کری گفت سانتریفیوژهای ایران از چند صد به چند هزار رسید عکس هدف تحریم ها.....پس مجبوریم با ایران توافق کنیم تا هسته ای یا موشکی و..بیشتر نشه ایران در واقع با هسته ای موشکی و...تحریم ها رو مهار کرده...... بعد شما می گید ابزار مهار تحریم ها رو بزاریم کنار!!!!؟... زمان 11 سبتامبر و حمله جرج بوش به عراق وافغانستان حمله به ایران جز برنامه اصلی ارتش امریکا بود
  • مجید ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    اگه به این المانا چیزی میماسید حتما توافق عالی بود.یکی نیست بگه اخه به تو چه دخالت میکنی تو امور یه کشور دیگه.واقعا تو دلت واسه جاسوسی از کشور ماسوخته؟برو وضعیت کشور خودتو تحلیل کن که کل دنیا دیدن از صد متری کاخ صدر اعظمتون همین امریکایی های عزیز جاسوسی میکردن و حتی شما جرات نکردین بهشون بگین بالا چشمتون ابرو.جان مادرت تاییدش کن مشرق.
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    خردمندان!!
  • مرتضي ام ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    0 0
    جناب دكتر عزيز! اگر مسئولين ما باور خودكفايي داشتند و قصدشان جدانمودن اقتصاد از نفت بود، تحريم و اوضاع كنوني بهترين فرصت براي تحقق اين نيت بود كه مي‌بينيم نيست. متاسفانه بخش عظيمي از مسئولين ما خود وارد كنندگان عمده مشورند و هرگز نمي‌توانند منافع خود را بر توليد ترجيح دهند.
  • اکبر مصغر ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    آقایان و خانم ها اولا این آدم چون آلمانیه راست می گه؟! یا هروقت یه اسکول آلمانی که از ننش قهر کرده و بنفع مشرق حرف می زنه فیلسوف قرنه! بابا هسته می خوایم چی کار، هسته ای چه صیغه ایه، یه دیوونه ای یه بند کرد تو چاه صد تا عاقل نمی تونن درش بیارن! اگر بمن بگن مشرق احتمال 0.00005% داره سلاح هسته ای بسازه من هرچی بتونم تحریمش می کنم.
  • برن به جهنم ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    من تعجبم از اینه وقتی ..... و از اون مهمتر وقتی اصلاح طلبا تو مملکت هستن اسرائیل چرا هواپیمای جاسوسی میفرسته خب به همین اصلاح طلبا یا همین ... میگفت چی چی لازم دارن تا اینا سه سوت تقدیم میکردن اینا که از هواپیمای جاسوسی بهتر بلدن کارشون رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس