به گزارش مشرق، سعید حجاریان در بخشی از گفت‌وگوی خود با ایسنا، با اشاره به اینکه "ریل‌گذاری و سمت‌گیری دولت صحیح است"، اظهار کرد: دولت باید شرایط سازماندهی جامعه مدنی را فراهم کند و موانع را از میان بردارد.

وی همچنین معتقد است که مجلس دهم باید شبیه مجلس پنجم شود یعنی یک اقلیت قوی و تأثیرگذار از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شوند. حجاریان بیان می‌کند که اگر چنین ترکیبی در مجلس آتی شکل بگیرد، وی از این اتفاق راضی خواهد بود.

در حال حاضر بدیلی برای دولت روحانی وجود ندارد

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: ممکن است در ادامه کار دولت یازدهم، شاهد این باشیم که برخی اقشار به حمایت خود از دولت پایان دهند یا بالعکس. در واقع حفظ پایگاه اجتماعی دولت، به عملکرد آن مربوط است و باید منتظر بود و دید که دولت چگونه پیش می‌رود. اکنون مردم به خاطر وجود مشکلات، دلخوری دارند اما به آینده امیدوار هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه "اکنون دولت با مشکلات عدیده‌ای مواجه است"، اظهار کرد: ‌مشکلاتی از قبیل وابستگی به نفت، ساختاری شده است. این مشکل هم در قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب وجود داشته است اما مردم باید توجه کنند که آیا دولت یازدهم آلترناتیوی دارد؟ ممکن است عده‌ای بگویند که این دولت هم باید کنار برود، ولی سوال اینجاست که آیا باید کسی مثل احمدی‌نژاد دوباره سر کار بیاید؟ به نظر من در حال حاضر بدیلی برای دولت روحانی وجود ندارد. باید شخصیت‌هایی که در بین مردم اعتبار دارند، مثل هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، ناطق نوری و همچنین روزنامه‌نگاران و روشنفکران برای مردم توضیح دهند که در حال حاضر بدیل دیگری وجود ندارد.

ریل‌گذاری دولت یازدهم صحیح است اما مشکلات هم زیادند

حجاریان با تاکید بر اینکه "ریل‌گذاری و سمت‌گیری دولت یازدهم صحیح است، اما مشکلات - به دلیل گستردگی - به آهستگی حل می‌شوند"، اظهار کرد: ایرادی ندارد که گاهی آهسته حرکت شود، مهم این است که مسیر درست است. در دولت قبل، هم جهت‌گیری اشتباه بود و هم احمدی‌نژاد و دولت وی در این مسیر غلط، تند حرکت می‌کردند. بنابراین تورم 40 درصد و نرخ رشد منفی 5.6 درصد به وجود آمد و کشور مفلوک و مفلس شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: در حال حاضر مشکلات وجود دارد اما سمت‌گیری دولت صحیح است. برخی اقدامات دولت گذشته را باید در طول 20 سال آینده جبران کرد. مردم هم باید این را بدانند و به سمت‌گیری دولت توجه کنند و انتظار نداشته باشند که در چهار سال یا هشت سال، همه مشکلات حل شود زیرا مشکلات نهادینه شده است.

حجاریان در همین رابطه، به عزم دولت برای حل مشکلات کشور در زمینه سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: روحانی به دنبال این است که با باز کردن گره سیاست خارجی، سرمایه خارجی را به ایران وارد کند.

تقویت جامعه مدنی زمان‌بر است

حجاریان با بیان اینکه "حوزه اقتصاد در ایران، حوزه‌ای زودبازده است"، خاطرنشان کرد: در مقابل این حوزه، تقویت جامعه مدنی زمان‌بر است. بنابراین دولت بیشتر بر حوزه اقتصاد متمرکز شده است. البته دولت نمی‌خواهد شرایط کشور را به هم بزند و حساسیت ایجاد کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه "تقویت بخش خصوصی موجب تقویت جامعه مدنی می‌شود"، اظهار کرد: اکنون طیف بورژوازی ما هیچ حزبی در اختیار ندارد. بورژوازی بهتر است همانند سایر طبقات جامعه به سمت تشکیل احزاب پیش برود.

وی درباره گزارش صدروزه رییس‌جمهور گفت: پس از ارائه این گزارش عده‌ای روحانی را متهم کردند که وی «سیاه‌نمایی» کرده است. «سیاه‌نمایی» یک گزاره است که یا ناظر بر «نشر اصادیق» است، یا ناظر بر «نشر اکاذب». شاید منظور آنها این بوده که روحانی «نشر اکاذیب» کرده است و اگر اینگونه باشد، رییس‌جمهور باید دادگاهی شود. اما سیاه‌نمایی به معنای بیان کردن سیاهی‌ها و تباهی‌هاست، یعنی کسی جرمی مرتکب می‌شود و کسی که این جرم را گزارش می‌دهد در واقع سیاه‌نمایی کرده است. از این منظر، به نظر من آقای روحانی سیاه‌نمایی کرده است زیرا وی تباهی‌ها و سیاهی‌ها را گزارش کرد. به نظر من سیاه‌نمایی بد نیست؛ هرچند برای عده‌ای خوش نباشد، چراکه گاه حقیقت تلخ است.

دولت به بحث‌های خلاف مطالبات مردم توجه نکند

وی در ادامه، به موضوع مدیریت مطالبات از دولت اشاره و تاکید کرد: بیان مطالبات، به مردم تعلق دارد نه مجلس شورای اسلامی یا اصلاح‌طلبان. دولت باید ببیند که مردم در حال حاضر و در آینده چه می‌خواهند. دولت باید پیگیر مطالبات مردم باشد و به بحث‌های خلاف مطالبات مردم توجه نکند. دولت چنین کاری می‌کند و اگر اینچنین باشد، این نوع دولت را می‌توان دولت ملی نامید.

رفع حصر منتظری کار روحانی بود

وی همچنین به برخی انتقادها از گزارش و همچنین عملکرد رییس‌جمهور مبنی بر اینکه چرا آقای روحانی درباره مسأله رفع حصر یا آزادی فعالان سیاسی زندانی گزارش نداده است، اشاره کرد و گفت: آقای روحانی رییس شورای عالی امنیت ملی است و می‌تواند مؤثر باشد؛ ضمن اینکه ایشان در این زمینه تجربه دارند و امتحان پس داده‌اند، بطوریکه رفع حصر آیت‌الله منتظری نیز کار آقای روحانی بود. بنابراین من امیدوارم با مدیریت ایشان، حصر موسوی و کروبی و نیز حبس‌ها به پایان برسد. البته من شنیده‌ام در این زمینه دولت‌ تلاش‌هایی را هم انجام می‌دهد.

از حضور امثال ناطق نوری در مجلس بعدی استقبال می‌کنم

حجاریان با ارائه تحلیل خود درباره انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تا زمان انتخابات آتی مجلس زمان زیادی باقی است اما من معتقدم باید مجلس دهم شبیه مجلس پنجم شود یعنی اقلیت قوی و تأثیرگذار از اصلاح‌طلبان وارد مجلس شوند و با توجه به شرایط موجود، چنین چیزی قابل قبول و راضی‌کننده خواهد بود. در مجلس پنجم، کارگزاران فراکسیونی قوی بودند. به نظر من حضور آقای ناطق نوری در مجلس بعدی بسیار مؤثر خواهد بود و من از حضور چنین نیروهایی در مجلس بعدی استقبال می‌کنم اما خود آقای ناطق گفته است که در انتخابات شرکت نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه افزود: هم‌اکنون در شورای شهر هم نیروهای اصلاح‌طلب خوبی حضور دارند که حاکمیت بر روی آنها حساسیت نداشت. آنها اصلاح‌طلبان جوانی بودند که مورد حمایت شخصیت‌های محبوب اصلاح‌طلب هم قرار گرفتند. در انتخابات مجلس هم می‌توان بر نیروهای جوان اصلاح‌طلب سرمایه‌گذاری کرد و با حمایت رهبران جریان اصلاح‌طلب آنها را به مجلس بعدی فرستاد.

بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تفکیکی قائل نشویم

وی همچنین درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر تفکیک اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلاح‌طلبان در کابینه دولت یازدهم حضور دارند و پایگاه اجتماعی دولت هم اصلاح‌طلبان هستند؛ بنابراین لازم نیست بین اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان تفکیکی قائل شویم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    حجاریان تو و رفقایت اگر عقل داشتید و اگر صدق داشتید و اگر قوی عمل می کردید مملکت را در دهان در دستان افراد...نمی انداختید - حالا هم کمتر حرف بزن بگذار مردم خودشان تصمیم بگیرند
  • پيروز ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آقاي حجاريان درست ميگويند همه چيز در اين دولت و دولتهاي اصلاحات وهاشمي كه كارگزاراني بودندگل وبلبل است به مدد ...و... پرتوانش !!!!! همه مفسدان اقتصادي چه چپ و چه راست و تكنوكرات همگي در حال چاپيدن هستند جنابعالي مظلوم بوديدكه موقعي ترور شديد پنج ميليارد ناقابل برايتان در آن زمان هزينه كردند و گرنه با مرحومين در آن دنيا بايد خوش ميگذرانديد ديشب در شبكه تهران جناب مستطاب آقاي نعمت زاده كه فقط تخصصشان در وزارتخانه هاي صنعت و نفت است و شديدا متخصص هستند ميگفت ما در دولت هاشمي و دولت فعلي واگذاريهايمان در بخش خصوصي بدون نقص بوده و در دولت قبل بود كه همه واگذاريها نقص داشته مجري كمي روي اين جمله نيز تاكيد كردند كه هيچ مشكلي نداشتند جناب مستطاب فرمودند هيچ نقصي نداشتند فقط دولت قبلي بود كه مشكل داشت جالب اينكه ايشان در دولت قبل در دووزارتخانه سمت معاون وزير رايدك ميكشيدند جدا زمان واگذاريها در همان زمان را نگاه كنيد روزنامه هاي آن زمان و پرونده هاي موجود براي همين واگذاريها را اگر منتشر شوند روئي براي ايشان ميماند كه اين دفاع را مجددا مطرح كنند
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    برو بزار باد بیاد انکس که درحساب هیچ نگنجد تویی
  • منو ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آقای حجاریان شما کاملاً درست می گویید .فقط مانده هاشمی و خاطمی نیز و اردشوند تا مملکت دوباره گلستان شود .بابا بلند شو کشگتا بساب .در زمان شما و دولت خاطمی مقدمات بد بختی مملکت فراهم شد .و جونای ما را از راه درست باز داشتند .تا به امر وز اگر مشود لطفاٌ شما دیگر آب به آسیاب دشمن نریزید شما که خودتان می دانید باید جزء رفتگان باشید . حالا نفسی میرود و می آید دیگر تو را به خدا فتنه درست نکن . بگذار ببینیم چه می شود .از سران فتنه لطفاٌحرف نزن که تو خود مهره ی آنها هستی و همه میدانند .
  • خلیج فارس ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آقای حجاریان یادت رفته در روزنامه ات صبح امروز هاشمی رفسنجانی را سکه یه پول کرده بودی و حتی غیر مستقیم برای آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی وقت,میزدی؟شما آیا هیچ تحلیلی درباره مسائل خارجی مثلا مین توافقنامه ژنو و تحریمهای جدید اروپا و آمریکا ندارید؟شما که مدعی دموکراسی هستید چرا مدام برای گرفتن مناصب نقشه میریزید؟آقای حجاریان به شعور مردم احترام بگذارید این جنگ و دامن زدن به اختلافات را تمام کنید.هاشمی رفسنجانی فریب شما را نخواهد خورد.همه تخریبی که در دوم خرداد از آقای ناطق نوری کردید را بیاد دارند.شعارهایی مانند مرگ بر انحصار مرگ بر تحجر مرگ بر طالبان و ترساندن مردم از اینکه اگر آقای ناطق نوری بیاید در مملکت چه و چه میشود. چه افراد بسیاری که بخاطر حمایت از ناطق نوری چه تاوانهای سنگینی که نداده اند.شما و دوستانتان جواب این افراد را چگونه خواهید داد؟چه جوابی به خداوند خواهید داد؟شرم و حیا هم چیز خوبی است.
  • هادی ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    همه واسه ما شدن تحلیلگر و تئوریسین. کسی که معنای سیاه نمایی رو نمیدونه بهتره کمتر حرف بزنه و بیشتر فکر کنه! ننجون بعضی ها هم معنای درست سیاه نمایی رو میدونه. هر وقت معنای کلمه مظلوم نمایی، نشان دادن یک مظلوم باشد، معنای سیاه نمایی هم همینی میشه که این پرفسور گفت. بعضی ها فقط به درد کپی و تکرار کردن مزخرفات از رده خارج شده شبه روشنفکران غربی میخورند و نه چیز دیگر.
  • هادی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    همه واسه ما شدن تحلیلگر و تئوریسین. کسی که معنای سیاه نمایی رو نمیدونه بهتره کمتر حرف بزنه و بیشتر فکر کنه! ننجون بعضی ها هم معنای درست سیاه نمایی رو میدونه. هر وقت معنای کلمه مظلوم نمایی، نشان دادن یک مظلوم باشد، معنای سیاه نمایی هم همینی میشه که این پرفسور گفت. بعضی ها فقط به درد کپی و تکرار کردن مزخرفات از رده خارج شده شبه روشنفکران غربی میخورند و نه چیز دیگر.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    هر دم ازاین باغ بری میرسد خاتمیها کم بودند این امو هم امد
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ببین بهتره شماها اون دهان نامبارک روببندید و از واگذاریها و... حرف نزنید دولت پاککککککککدستان
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    یه مشت شکست خورده میان اینجا کامنت میذارن من طرفدار اصلاحات نیستم ولی شماها قبول کنید که شکست خوردین
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    این مجرم سابقه دار بازهم پیداش شد
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    یکی اینو خاموش کنه
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    من فکر کردم تو مردی برو جون مادرت حالمونو به هم نزن جون من مشرق منتشرکن
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    پس از افسادطلبان بي دين، دفاع نكن. شكست و پيروزي هم در اختيار خداست، نه مردم.
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    روزي كه اصلاح‌طلبان دستگير و محاكمه شوند، روزي است كه ديگر كسي در ايران به دين توهين نمي‌كند. روزي است كه سياسي كاري از بين رفته و همت و تلاش واقعي فراگير مي‌شود. به اميد آن روز كه اين گروه نفاق، گرفتار عذاب الهي شوند.
  • مهدی ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    باز سرو کله دارو دسته ی حلقه ی کیان پیدا شد.. باز این اقای چونه زنی تو اون بالابالاها و فشار به اون پایین پایین ها شروع کرد مملکت و آرامش مردم و به هم بریزه... باز جناب حمله ی گازانبری دست به قلم شد یه فتنه ی دیگه به پا کنه... آقای منورالفکر از اون جامعه ی مدنی ترجمه ایه دست چندم که داشتین به خورد مردم میدادین غیر از فساد و فحشا و ازادی عمل دادن به یه مشت معلوم الحال چی دراومد؟؟ تو کشور که فساد,مجلس شد پر جاسوس(که اکثرشون بعدا فرار کردن),گرداگرد مملکت که محاصره,ارباباتون که ما رو کردن محور شرارت,انرژی هسته ای که تعطیل,تنش زدایی یا بهتر بگم دوره افتادن و گدایی مغفرت کردن از یه مشت شیخ نشین خبیس وهابی(انگار ما تنش درست کردیم که بریم تنش زدایی کنیم) که فقط موجب تحقیر و تمسخرمون شد,دیگه چه خیانت ناتمومی مونده که تمومش کنید؟؟؟ مشرق لطفا به خاطر شرف و آزادگی هم شده چاپش کن.
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    من موندم این اقا با اون کارنامه مشعشعش چجوری روش میشه بازم اظهار نظر میکنه ؟
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    احسسسسسسسسسسسسسسسسسسنت
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ان کس که می گفت ننه جون من هم می فهمد را شما قبول دارید؟؟
  • پروانه ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    خواب دیدی! خیره! 88 با فتنه منتظری تومنی ده قرون فرق داره آقا پسر! اگه پشت سرتو دیدی رفع حصرم دیدی. زمان منتظری دست شما جاسوسا هنوز رو نشده بود مجید جان امروز اوضا کلی فرق کرده جمهوری اسلامی رو دو تا پای خودش وایستاده
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    لپ های چاق و چله یشان نشان از تاثیر تحریم است آخی
  • ر-ز ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    امیدوارم در آینده ای نه چندان دور پرونده سیاه خیانت ها و دروغ های بی شمارامثال حجاریان،خاتمی و هاشمی برای مردم روشن شود
  • آرشیتکت ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مرتیکه افلیج خود زن. جامعه مدنی:-)) جک تعریف میکنه این یارو؟
  • lion2007 ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    پس توفوتبال باید بازیکنا برن خودکشی درسته؟ چراشماهاناشناس کامنت میزارین می ترسین بشناسنتون؟
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    بیان مطالبات،به مردم تعلق دارد نه مجلس شورای اسلامی! میخام ببینم این گلوله که به ایشون اصابت کرده واقعاتومخش خورده یا جای دیگش؟! ببینم نماینده هانماینده کین؟ حالانوبت رودروکردن مردم بانماینده های مخالفه ؟ اگه این چنین باشه ما ازسال دیگه وارد فاز جدیدتولدنسل نوینی ازافراطیون اصلاح طلب درمجلس ودولت دوازدهم خواهیم بود
  • حسین ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    به خصوص آن نامبردگان خییییییییییلی نزد مردم اعتبار دارند!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس