کد خبر 270618
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۱

چند نماینده کنگره آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواستار تنظیم مجدد شرایط توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ شدند و شروط سنگینی را برای توافق نهایی تعیین کردند.

به گزارش مشرق، فارس به نقل از پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا نوشت: چند نماینده کنگره آمریکا از جمله «پیتر روسکام» سناتور ایالت ایلینویز، «ریچارد مک کول» سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس، «جن گرین» و سناتور «دانیل لیپینسکی» روز پنج شنبه با انتشار بیانیه‌ای خواستار تنظیم مجدد شرایط توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 که اواخر ماه قبل میلادی در ژنو به دست آمد، شدند.

در جلسه ای که روز پنجشنبه میان نمایندگانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه و به ریاست پیتر روسکام تشکیل شد از دولت باراک اوباما و دیگر کشورهای غربی خواسته شده است که پارامترهای مذاکره با ایران تغییر کند.

براساس نسخه‌ای از این طرح که در اختیار پایگاه «واشنگتن فری بیکن» قرار گرفته ‌است، در این بیانیه تصریح شده است که ایران باید به طور کامل همه تاسیسات غنی سازی خود را برچیند و ساخت موشکهای پیشرفته را متوقف کند، از حمایت از سازمانهای تروریستی دست بردارد و نقض حقوق بشر را کاهش دهد. این بیانیه می افزاید، گروه 1+5 باید در صورتی توافق نهایی با ایران را امضا کند که این شرایط به دست آمده باشد.

توافق ژنو که به ایران اجازه تداوم غنی سازی اورانیوم را می‌دهد به طور گسترده‌ مورد انتقاد اعضای کنگره قرار گرفته است.

بیانیه نمایندگان کنگره آمریکا همچنین تصریح می‌کند که ایران باید به طور کامل تولید سانتریفیوژ را متوقف کند و رآکتور آب سنگین اراک را برچیند.

ایران و پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل، یعنی آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس به اضافه آلمان، 24 نوامبر در ژنو سوئیس به توافقی موقت درباره برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند. این توافق زمینه را برای دستیابی به توافقی جامع درباره اختلاف یک دهه‌ای غرب با ایران بر سر برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند.

این بیانیه درحالی منتشر می‌شود که وزارت خزانه داری آمریکا 19 فرد و شرکت جدید را در لیست سیاه تحریمهای خود قرار داده است.

ایران با انتقاد شدید از این اقدام کاخ سفید آن را در تضاد با روح توافقنامه ژنو خوانده و از واشنگتن خواسته به بازی دوگانه خود پایان دهد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شفق ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    آمریکایی ها ثابت کردند که توافقات خودشان را در حد کاغذ پاره هم قبول ندارن.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    نه بابا!!!
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    من که از جنگ با امریکا باکی ندارم لبیک یا خامنه ای
  • اشكان ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    فقط دنبال جنگين فك ميكني فقط خودتي؟پهلووووووون.........
  • امیر ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    این بچه کجان انقدر زرنگن؟
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام. پس میتوان پذیرفت که توافق ژنو برای ایران توافق خوب و برد است و دیپلماسی ایران خوب عمل کرده اند. تشکر
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    آقا اشکان واسه شما زیرزمین رو ساختن دیگه! اگه ترسیدی بدو برو زیرزمین پناه بگیر ! مردای باغیرت از مملکت دفاع میکنن !!!!!
  • خوزستان ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    اشکان جان بگو مرگ بر آمریکا الان که کسی نرفت جنگ کنه ، تو باید طوری جواب بدی که اقتدار یک ایرانی رو نشون بدی و ترس رو همچنان که از قبل بر دل این سیاسیون بی شرف آمریکایی و صهیونیستی انداختیم بیشتر کنی داداش لبیک یا خامنه ای
  • احمدخواجوند ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    بنظرم بقيه يادش رفته كه بگه سه جزيره ايراني را تحويل عربهابدهد ، پولهاييكه از امريكا طلبكار است ناديده بگيرد .ديگه مرگ برآمريكا نگويند. گور پدرت آمريكا
  • جباري ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    مقام معظم رهبري كه قبلاهشدارداده بودند اقايان به كتشان نرفت
  • سجاد ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    پس حرف احمدی نژاد درست بود که میگفت این توافقات کاغذ پاره است.
  • معراج ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آره به جون عمتون! فرمایش دیگه ای ندارین ! مسافرت بریم یا نریم ؟ درس بخونیم یا نخونیم؟ شبا زود بخوابیم یا دیرتر؟ در وعده های غذایی چی بخوریم ؟ و ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس