وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای 17 شرکت ایرانی و خارجی را به دلیل نقض تحریم‌های اعمالی علیه ایران در فهرست سیاه قرار داد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***
برای مشاهده تصاویر روزنامه های امروز کشور اینجا را کلیک کنید


دست آمریکا بار دیگر رو شد باز هم اعتماد کنیم؟

کیهان نوشت: علی‌رغم اظهارات خوشبینانه برخی از مسئولان محترم کشورمان درباره توافقنامه ژنو و تصویر روشنی که از فضای بعد از توافقنامه ترسیم می‌کردند، اقدام اخیر واشنگتن در اعمال تحریم‌های جدید را می‌توان تیر خلاص به اینگونه خوشبینی‌ها دانست.
توافق هسته‌ای ژنو در حالی به تایید تیم دیپلماسی ایران و 5+1 رسید که به اعتقاد کارشناسان، متن این توافقنامه 6 ماهه ابهامات فراوانی داشته و جای سوء استفاده‌های زیادی را برای طرف غربی باز می‌گذاشت.
در حالی که کیهان طی این مدت بارها در یادداشت‌ها و گزارش‌های مستند خود نسبت به رویکرد کلاهبردارانه طرف غربی و سیاه‌چاله‌های این توافق موقت هشدار داده و نشان داده بود آمریکا غیرقابل اعتماد است؛ اتفاقات روزهای اخیر بار دیگر بر این مواضع اصولی مهر تأیید زد.
هنوز چند ساعت از امضای توافقنامه هسته‌ای در ژنو نگذشته بود که مواضع عجیب و غریب مقامات کاخ سفید در این خصوص آغاز شد که معروف‌ترین آنها انکار حق غنی‌سازی ایران بود.
برخی از عناصر و جریانات داخلی- با انگیزه‌های متفاوت- علت این مواضع چندگانه و صداهای مختلف از درون آمریکا را مشکلات داخلی این کشور و سیاستی صرفاً شفاهی برای آرام کردن صهیونیست‌ها و عناصر افراطی عنوان کردند اما اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم 17 شرکت ایرانی و غیر ایرانی به بهانه کمک به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نشان داد آمریکایی‌ها حتی حاضر نیستند 6 ماه از اقدامات خصمانه علیه ایران خودداری کنند و اعتماد به چنین دولتی، چقدر بی‌جا و دارای عوارض است.
البته در واکنش به این اقدام خصمانه آمریکایی‌ها، کارشناسان مذاکره‌کننده ایران در وین میز مذاکره با تیم کارشناسی 5+1 را ترک کردند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای 17 شرکت ایرانی و خارجی را به دلیل نقض تحریم‌های اعمالی علیه ایران در فهرست سیاه قرار داد.

روزنامه ایران: اتهام‌زني، امتياز‌گيري، بدهكاري‌ و صندوق‌هاي خالي میراث دولت دهم است

روزنامه دولتی ایران نوشت: ميراث مانده از دولت يازدهم فقط بدهكاري‌ها و صندوق‌هاي خالي و انبوه تعهدات نيست. طي سال‌هاي گذشته اخلاق سياسي و قاعده بازي نيز به فراموشي سپرده شد و اتهام‌زني و امتياز‌گيري و رواج حرف‌هاي بي‌سند به اوج خود رسيد. اين روش سطحي چنان ريشه دوانده كه در برهه‌اي توانست جمع کثیری از روشنفكران و كارآزمودگان نظام جمهوري اسلامي ايران را به انزوا بكشاند اما داستان به اينجا ختم نشد. طيف وابسته به اين روش، بيش از پيش بر‌ساز ناكوك خود اصرار داشتند تا بتوانند صداي آري مردم به اعتدال را نشنوند. از اين رو دامنه بد اخلاقي‌هاي سياسي دامن دولت اميد و تدبير را هم گرفت. بيش از يك ماه از جلسه رأي اعتماد سيد رضا صالحي اميري وزير پيشنهادي ورزش و جوانان مي‌گذرد. جلسه‌اي كه در آن انواع و اقسام اتهامات از سوي برخی از نمايندگان متوجه او شد.


ادعای جالب روزنامه آرمان روابط عمومی:
منتقدان توافق ژنو منافع شخصی و گروهی دارند!
 
آرمان روابط عمومی نوشت: خبرها وموضع‌گيري‌هاي مختلفي پس از مذاكرات ژنو شكل گرفت، عده‌اي همسو با دولت شادماني خود را آشكارا بيان نمودند، برخي در جهت منافع حزب يا گروه خود بر طبل بدگماني كوبيدند و آرامش نسبي كه دركشور هويدا شده بود را ناديده گرفتند، برخي نيز با تمسك به شعارهايی كه پايه و اساسي خود محورانه داشت، ساز و كار مذاكرات به زير سنبه پرزور خود بردند و تازيانه‌هاي سخت وسنگين اتهام را در بعد وسيعي بر سر ديپلماسي ظريف كوبيدند، نقادي‌هايي كه نشأت گرفته از به خطر افتادن منافع شخصي عده‌اي خاص بود جلوه‌گر شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: عده‌اي در كشور در انديشه دشمن‌سازي فرضی هستند، عزتمندي كشورشان را كه در توافقنامه ژنو به خوبي آشكار است را به منزله ذلت قلمداد مي‌نمايند وقتي شنيده مي‌شود پس از تفوق در مذاكرات هسته‌اي كه به حق ظريف وهمراهانش با جديت وپشتكار به اين توفيق تاريخي دست يافتند، 53 نفر از نمايندگان دست به قلم برده و وي را محكوم مي‌نمايند ودرخواست استيضاح او را مي‌كنند، نا خودآگاه نفس در سينه افرادی كه تنها به فكر رشد و تعالي كشورشان هستند، حبس مي‌شود.


پاسخي به نقض توافقنامه ژنو

محمدحسن آصفري عضو كميسيون امنيت ملي طی یادداشتی در روزنامه تهران امروز نوشت: بعد از توافقنامه هسته‌اي ژنو، انتظار از طرفين توافقنامه اين بود كه از دست زدن به هر نوع اقدامي كه اين توافقنامه را تضعيف كند يا با روح توافقنامه مخالف باشد، خودداري كنند. در اين راستا ايران گام اول را برداشت و به بازرسان آژانس اجازه داد تا از سايت هسته‌اي اراك بازرسي به‌عمل آورند. همچنين فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نسبت به گذشته كندتر شد كه اين موضوع مورد تاييد آژانس هم قرار گرفت.

با اين حال طرف غربي بخصوص آمريكا هر روز به بهانه‌هاي جديد در صدد تضعيف توافقنامه بر آمده است. يكروز كنگره آمريكا تلاش مي‌كند تحريم‌هاي بيشتري را عليه ايران اعمال كند. روز ديگر سناتورها طرح جديد تحريم آماده مي‌كنند و در همان حال هم كاخ سفيد با برخي بازي‌هاي سياسي سعي دارد اينگونه وانمود كند كه مانع تصويب تحريم تازه عليه ايران شده است و در همان حال هم 19 شركت و فرد حقيقي در ايران و چند كشور ديگر به اين بهانه كه تحريم‌هاي قبلي آمريكا عليه ايران را نقض كرده‌اند، مورد تحريم دولت آمريكا قرار مي‌گيرند..به‌نظر مي‌رسد آمريكايي‌ها با تصويب تحريم‌هاي جديد بر عليه ايران و به كار بردن ادبيات تهديد تلاش مي‌كنند از ايران در دور بعدي مذاكرات امتيازات بيشتري بگيرند،در حالي‌كه شاهد بوديم ايران تا به حال همراهي زيادي داشته است و اگر بحث حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي نبود مجلس ايران هم مي‌توانست و مي‌تواند محدوده همراهي تيم مذاكره ايران با گروه غربي را تعيين نمايد. با اين حال مجلس فعلا دست نگه داشته و منتظر اثبات يا عدم اثبات حسن نيت كشورهاي غربي عضو گروه 5+1 است.

اقدام آمريكايي‌ها تنها نتيجه‌اي كه در برخواهد داشت به بن‌بست كشيدن روند مذاكرات خواهد بود آنها با اين كارشان مذاكرات را دچار چالش خواهند كرد.متاسفانه شاهد هستيم با وجوديكه مدت زمان خيلي كوتاهي از زمان توافق ژنو گذشته است اما طرف آمريكايي با اقدامات خود نشان داده است كه قابل اعتماد نيستند و با وجودي كه يكي از اعضاي تيم مذاكره‌كننده آنها ايراني‌ها را به فريب‌كاري متهم كرده بود شاهديم اين طرف آمريكايي است كه با نقض تعهدات خود در ژنو فريبكاري كرده است.


 درخواست اصلاح‌طلبان از سيدحسن خميني

آرمان روابط عمومی نوشت:
شنیده شد که يك سايت خبري مدعي شد كه شماري از اصلاح‌طلبان از سيدحسن خميني درخواست كرده‌اند كه براي انتخابات مجلس خبرگان نامزد شود. مثلث‌آنلاين نوشت؛ «پس از اينكه اصلاح‌طلبان توانستند در ائتلاف با ميانه‌روها به بخشي از خواسته‌هاي خود در دولت يازدهم دست يابند اكنون به صورت جدي تصميم دارند كه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان به صورت فعالانه وارد عمل شوند.

در همين راستا برخي چهره‌هاي با سابقه اصلاح‌طلب از حاج سيد حسن آقاي خميني كه سالياني را در قم به تحصيل علوم حوزوي پرداخته خواسته‌اند خود را براي انتخابات خبرگان رهبري نامزد كند. آنها حتي به وي توصيه كرده‌اند در صورتي كه شوراي نگهبان خواستار حضورش در آزمون علمي اجتهاد شد او در اين آزمون هم شركت كند تا مانعي براي نامزدي‌اش در انتخابات ايجاد نشود. گفتني است توليت حرم امام (ره) تاكنون پاسخي به اين درخواست اصلاح‌طلبان نداده است. »

رفع حصر ارتباطی به رییس‌جمهوری ندارد
روزنامه شرق نوشت: «سیدحسین نقوی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه «فتنه ۸۸ قابل بخشش و گذشت نیست»، گفت: «رفع حصر فتنه‌گران ارتباطی به رییس‌جمهور ندارد و سوءتفاهم‌خواندن فتنه ۸۸ موجب شرمندگی است.» «اسماعیل کوثری» نماینده تهران نیز در مورد حوادث پس از انتخابات 88، با بیان اینکه «رفع حصر سران فتنه به رییس‌جمهور مربوط نمی‌شود»، گفت: «موضوع رفع حصر و آزادکردن زندانیان به قوه قضاییه و شورایعالی امنیت ملی کشور باز می‌گردد.»


چرایی نیاز آمریکا به مذاکره

روزنامه کیهان نوشت: آمریکا بشدت از اینکه ایران میز مذاکره را ترک گوید، نگران است و از این رو می‌توان در لابلای خط و نشان کشیدن‌ها و شرط‌گذاری‌هایش، نگرانی آن از قطع گفتگو و بازگشت ایران به شرایط پیش از مذاکرات و توافقات اخیر ژنو را دید. به این عبارت‌های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در جلسه استماع کنگره بیان شده است، توجه کنید: «نقض توافق ژنو توسط ایران، واکنش نظامی آمریکا را در پی دارد»، «ما در یک دو راهی قرار داریم یا دیپلماسی یا ادامه خصومت و احتمالاً درگیری». یک نشریه آمریکایی - پلیتیکو- دو روز پیش نوشت وزیر خزانه‌داری آمریکا برای قانع کردن مجلس سنا به عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران با نمایندگان آن گفت‌وگو می‌کند. پلیتیکو در ادامه نوشت: «عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران پیروزی بزرگی برای اوباماست». با این عبارات می‌توان فهمید که هیأت حاکمه آمریکا با هر اقدامی که ایران را به شرایط قبل از مذاکرات و موافقت‌نامه اخیر برگرداند، بشدت مخالفند البته این به معنای پایبندی آمریکا به تعهداتش نیست کما اینکه اظهارات مقامات ارشد دولت آمریکا از عدم پایبندی حکایت می‌کنند.
آمریکایی‌ها معتقدند توافق ژنو یک فرصت استثنایی برای کنترل ایران در اختیار واشنگتن قرار داده و می‌تواند مبنای محکمی برای وادار کردن ایران به امتیازدهی در سایر پرونده‌ها باشد.

تیم مذاکره‌کننده ایران باید از فضای خوش‌بینی کنونی خارج شود و بداند که اصولا بحث هسته‌ای ایران در هر دو شکل مورد بحث غرب، یک موضوع حاشیه‌ای است البته موضوعی که با همه حاشیه‌ای بودن یک شاخص برای ارزیابی قدرت ایران در دفاع از استقلال، هویت و حقوق خود است، مسئله اصلی غرب، «قدرت» ایران است که توانایی هسته‌ای با همه اهمیت آن یک نقطه در این قدرت است. توانایی ایران در مدیریت تحولات منطقه و شکل‌دهی به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی نقطه کانونی و اصلی «قدرت» ایران است و از این روست که در بحبوحه بحث مذاکرات مقدماتی ژنو، جان‌کری پای بحث سوریه و حزب‌الله را به میان کشید و کاهش تحریم‌ها را منوط به کوتاه آمدن ایران در این قبیل پرونده‌ها کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مجنون ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    "منتقدان «توافق ژنو» منافع شخصی دارند!" اینا به هر کسی دوست دارن تهمت و اتهام می زنن اسم خودشون رو هم گذاشتن اعتدال!!!!!!!
  • م ض ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    مسئله اصلی غرب، «قدرت» ایران است که توانایی هسته‌ای با همه اهمیت آن یک نقطه در این قدرت است. این جمله واقعا درسته، کاش دولت مردان هم بفهمند
  • علی ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    حال به بینش عمیق حضرت آقا پی می بریم که فرمودند: بنده به این مذاکرات خوش بین نیستم.
  • محمود عدالت منش ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    غلبه بر تحریم، با ... با توکل بر خداوند متعال(جلّ جلاله) و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) و اعتماد به توانمندی های مردمِ باصلابت ایران اسلامی و با تکیه بر سه اصل: عزت، حکمت، مصلحت و تحت هدایت و رهبریِ امام المسلمین(حفظه الله) ما، هم آمریکا را زیر پا می گذاریم و هم بر تحریم ها غلبه خواهیم کرد و به دشمنان قسم خورده اسلام و جمهوری اسلامی هیچ اعتماد نمی کنیم.
  • محمدرضا ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    از سردار قلم تشکر می کنیم.وبرای رسانه های اصلاح طلب متاسفیم گه کارشان به جایی رسیده که سخنان کری و اوباما و.. را سانسور می کنند.
  • محمدرضا ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    از سردار قلم تشکر می کنیم.وبرای رسانه های اصلاح طلب متاسفیم گه کارشان به جایی رسیده که سخنان کری و اوباما و.. را سانسور می کنند.
  • محمدرضا ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    از سردار قلم تشکر می کنیم.وبرای رسانه های اصلاح طلب متاسفیم گه کارشان به جایی رسیده که سخنان کری و اوباما و.. را سانسور می کنند.
  • علی اصغر کوثری ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    ایران اسلامی سلاح فوق استراتژیک دارد و آن نیروی انسانی پرقدرت و متوکل است.
  • منو ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    به خوش بینان نازک اندیش خوش باور که آمریکا واربابانش سلطه جو و غیر قابل اعتماد هستند و بالا خره جوهر توافق نامه خشگ نشده اصالت خود را نشان دادند هما نطور که قبلاً پیش بینی شده بود . انیبار ما باید از موضع قدرت باید برخورد کرد .واز هیچ چیز واهمه نداشت که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    غیرت وشرافت ایرانی اجازه نمی دهد بیشتر از این تحقیر شویم وانها مدام تحریم کنند بهترین راه خروج از مذاکرات بخاطر عهد شکنی غرب است . مگر اینکه غیرت را هم به امید تدبیر ... کرده باشیم!
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    موضع قدرت رو خوب اومدی
  • سیب کال ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    بح بح چه آمریکایی های مهربون و متعهدی...
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    از همه مضحک تر مطالب به اصطلاح روزنامه آرمان است
  • سیدمهدی موسوی ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    یکی به این بچه سوسول های اصلاحات بگه نتیجه اون همه ذوق مرگ شدن چی بود؟؟؟ توافق ژنو به اندازه یه بسته شکلاتی که جان کری در ژنو خریده بود و بعنوان سوغات خانه اش برده بود دوام نیاورد !!!! حالا حالاها زوده شما بفهمید که قالیباف چقدر نکته سنج و دقیق به این موارد اشاره کرده بود که در مقابل غرب چه بخواهید مذاکره کنید چه بخواهید مقابله کنید باید در داخل تقویت شوید یعنی باید اوضاع داخل مملکت درست بشه و آسیب پذیری داخلی کاهش بیابد بعد با دست پر و خیال راحت سر میز مذاکره بنشینید به قول قدیمی ها باید چپ اتان قرص باشد تا مچ حریف را بخوابانید!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس