کد خبر 270443
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۷

شهیده سیده طاهره هاشمی دختر نوجوان 14 ساله آملی است که از بین شهدای والامقام کشور و استان به عنوان شهیده شاخص سال جاری معرفی شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، بعد از گذشت 32 سال از شهادت سیده طاهره هاشمی، شاخص هایی که این شهیده در سن 14 سالگی دارا بود باعث شد که کمیته شناسایی شهید شاخص کشوری با بررسی بیوگرافی این شهید، وی  را به عنوان شهید شاخص سال 1392 انتخاب کند.

به همین دلیل کنگره ملی شهیده شاخص در سالن اریکه آریایی آمل برگزار، یک کتاب و یک تمبر بین الملی به اسم این شهید بزرگوار رونمایی شد.

سیده طاهره هاشمی سال 1346 در خانواده ای متدین و انقلابی در آمل به دنیا آمد و تحت تربیت پدر و مادر بزرگوارش که هر دو از سادات بودند رشد و پرورش می یابد و به دلیل جو فرهنگی و مذهبی خانواده اش همیشه با عمیق ترین مفاهیم دینی و معنوی همدم بوده است.

سیده طاهره از وقتی که نخستین گام ها را برای آموزش در مدرسه برداشت  لحظه ای را از مطالعه غافل نبود و به دلیل عشق، علاقه ذاتی  و شخصی اش به کتب و مسائل اسلامی و دینی، از او دختری با شعور و با درکی بالاتر از هم سن و سالانش از او ساخته بود.

سید طاهره از کودکی از بینش و بصیرت سیاسی بسیار قوی برخوردار بوده که حتی در زمان کسب علم، به مسایل سیاسی زمان خودش هم گریزی می زد و با علاقه در کارهای سیاسی آمل مشارکت می کرد تا بتواند در مقابل ظلم واستکبار ایستادگی کند.

سید طاهره و خواهرش همیشه در صف اول راهپیمایی های ضد رژیم پهلوی حضور داشتند و خواهر سیده در زندگی سیاسیش تاثیرگذار و دوست خوبی در عرصه های دینی،سیاسی بوده است.

بعد از انقلاب طاهره  یکی از اعضای موثر  انجمن اسلامی و عضو فعال پایگاه بسیج شهربانو محله آمل می شود و به همراه خواهرش علاوه بر کسب علم به فعالیت های سیاسی اجتماعی خودش ادامه می دهد.

حضور طاهره و خواهرش در راهپیمایی ها و فعالیت های اجتماعی و بزرگ شدن در خانواده متدین و مسلمان باعث این شد تا از طاهره دختری مهربان و دلسوز و دانش آموزی نمونه و موفق ساخته شود.

طاهره به حجابش خیلی مقید بود قبل از انقلاب هم با چادر به مدرسه می رفت و حتی در داخل کلاس چادر را از سرش بر نمی داشت، برای همین مسئولان مدرسه همیشه به او تذکر می دادند که در مدرسه روسری حق نداری سر کنی، چه برسد به چادر، ولی طاهره هیچ وقت زیر بار نرفت و حتی در لحظه شهادتش چادرش را به همراه داشت.

طاهره به دلیل مسلط بودن در کارهای هنری، خطاطی، طراحی، نگارش مقاله و تهیه روزنامه دیورای ...و دارا بودن تفکر مبارزه با دشمنان و ظالمان به شهیده شاخص نام گرفت.

این شاخصه ها از سیده طاهره، دختر 14 ساله ای ساخت که در 6 بهمن 1360 زمانی که کمونیست ها به آمل حمله می کنند، به همراه دیگر مردم به مبارزه  با ظلم و استکبار می پردازد که در همین حوالی به درجه رفیع شهادت نائل می شود.

روایت شهادت سیده طاهره هاشمی

میناحسینی، دوست صمیمی شهیده هاشمی، نحوه شهادت طاهره را اینگونه روایت می کند: مدت ها بود که گروه های چپ،آرامش آمل را بهم ریخته بودند، روز ششم بهمن سال 60 بود، رفتم مدرسه و دیدم مسئولان مدرسه اعلام کردند که امروز مدرسه تعطیل است، برگردید به خانه هایتان.

شهر شلوغ شده بود و آن ها هیچ مسولیتی در قبال حفظ جان ما قبول نمی کردند، من خیلی می ترسیدم و خانه ما تلفن نداشت که بتوانم به خانواده اطلاع دهم که سالم هستم، طاهره گفت نترس من تو را می رسانم، او گفت برویم به خانه شان و به آن ها خبر بدهیم و بعد به خانه ما برویم.

به خانه شان که رسیدیم مادر طاهره گفت که بچه های سپاه با گروهک های چپ درگیر شدند و به محلفه، مواد ضد عفونی و دارو نیاز دارند، من به همراه طاهره به درب خانه های مردم رفتیم و این وسایل را جمع آوری کردیم.

بعد طاهره گفت: بیا برویم خون بدهیم، رفتیم به درمانگاه آمل که خون بدهیم به دلیل صف طولانی برای اهدای خون  به خواست طاهره رفتیم و به افراد درمانگاه در کارهایشان کمک کردیم، من از وضیعتی که در شهر بود به شدت وحشت کرده بودم، طاهره دستم را گرفته بود من تاکنون چنین شرایطی را تجربه نکرده بودم و از هر طرف صدای تیراندازی می آمد، آقایی به ما اشاره کرد که بروید داخل چاله، هر دو روی زمین دراز کشیدیم، من خیلی ترسیده بودم ولی نمیدانستم وضیعت طاهره چیست من به دیوار تکیه داده بودم و او آن طرف دیوار بود، ناگهان احساس کردم طاهره صدایم می زند سرم را آرام برگرداندم ودیدم سرش بر روی زمین است، بعد شنیدم آقای شعبانی فرمانده سپاه آمل گفت بلند شوید و از این جا بروید  من لنگ لنگان رفتم و خیالم راحت بود که طاهره هم پشت سر من میاید و به خیال خودم فکر میکردم همانطور که من به خانه رفتم اوهم به خانه رسیده است آن شب گذشت و من از طاهره خبر نداشتم.

قاسم هاشمی استاد دانشگاه و برادر سید طاهره هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در بهمن سال 60 در درگیری آمل که اتحادیه کمونیست ها از جنگل به شهر حمله کرده بودند، در درگیری که بین مردم و گروه کمونیستی پیش آمده بود، در خیابان هراز آمل، طاهره در سن 14 سالگی به درجه رفیع شهادت رسید.

هاشمی می گوید: در آن روزها تمامی مردم آمل در این درگیری ها حضور داشتند و همین اتحادشان باعث شد تا گروهک منافق شکست بخورد و طاهره هم جزو دانش آموزانی بود که در این درگیری ها با طرح های گرافیکی و دیوارنویسی ها و در آخر با حضور در خیابان ها در مبارزه با استکبار مقابله می کرد و به شهادت رسید.

وی در پایان عنوان داشت: سیده طاهره یک بار هم جزو 20 شهید شاخص زن انتخاب شده بود که امسال به انتخاب هیت کارشناسان، شهید شاخص کشوری شد.
در کنگره ملی شهیده طاهره هاشمی که با مسئولان مسئولان ملی برگزار شد از کتاب دختری بنام طاها رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    0 0
    با وجود این الگوهای ارزشمند و ماندگار، متأسفانه متولیان فرهنگ ، امور شهدا و رسانه باید بپذیرند که کم کار کرده اند. دشمنان اسلام و معاندان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدروغ اسطوره سازی می کنند، فیلم ها می سازند و در ترویج فرهنگ پوچ یا انحرافی خود کلی مانور و تبلیغ مب کنند ولی افسوس و صد افسوس که ما این همه الگوی واقعی و حقیقی از چهره های ایثارگری ، گذشت، فداکاری و جانبزی در راه ولایت و عزت اسلامی داریم ولی چه میزان کار شده؟ هنرمندان عزیز و شریف! تا فرصت هست در راه ترویج فرهنگ اصیل اسلام ناب اقدام بفرمایید.
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    0 0
    شهدا همه شاخص هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس