گفتمان دیپلماسی تحقیر آمریکایی‌ها این روزها چنین قابل جمع‌بندی است: «ایران را تحریم کردیم، مجبور به عقب‌نشینی شد، توسعه برنامه هسته‌ای را متوقف کرد بدون آنکه حق غنی‌سازیش به رسمیت شناخته شود یا ساختار تحریم‌ها فرو بریزد!»

گروه بین‌الملل مشرق - ایرانیان با هویت ملی خود شناخته می‌شوند، هویتی که به باور اکثر تحلیل‌گران عرصه سیاست، برآمده از دو عنصر ایرانیت و اسلامیت است. به باور اندیشمندانی چون «الکساندر ونت»، از مشهورترین چهره‌های سازه‌انگار، این هویت‌های بازیگران است که در عرصه بین‌المللی با یکدیگر به تعامل می‌پردازد و هیچ بازیگری در این عرصه بدون هویت وارد عرصه تعامل نمی‌شود.

اگر فرض را بر صحت انگاره ونت بگذاریم، دست‌کم باید بپذیریم که بخشی از تعارض بین ایران و ایالات متحده که از سال 1332 تاکنون ادامه دارد، ناشی از تعارض هویتی است. با انقلاب اسلامی ایران تعارض ارزشی بین دو هویت کاملا هویدا بوده و هست تا آنجا که باراک اوباما، رئیس دولت آمریکا در سخنان اخیر خود در مرکز صهیونیستی سابان به آن اذعان کرد: «این رژیمی است که وقتی به قدرت رسید، سوگند یاد کرد با آمریکا،‌ اسرائیل و با بسیاری از ارزش‌های خوب ما مخالفت کند.»

اوباما در جملات فوق اذعان کرده که هویت انقلابی ایران با هویت آمریکایی در تعارض است. اما نکته جالب در سخنان اوباما آن است که «پس از توافق ژنو ایراد می‌شود.» توافقی که علاوه بر ابهامات متعدد در متن حتی بر سر نام آن نیز بعضا اختلاف وجود دارد که توافق است، برنامه اقدام مشترک است یا بیانیه مشترک است یا ...؟

به هر حال آنچه در ژنو حاصل شد متنی است که بر سر آن توافق شده و ما مسامحتا از آن به عنوان توافق یاد می‌کنیم. این توافق هرچه بود در بخشی از افکار عمومی نوعی خوش‌بینی را نسبت به تعامل با واشنگتن ایجاد کرد و البته از سوی بخش دیگری از افکار عمومی طرد شد. شاید آن خوش‌بینی بی‌ارتباط با نگاه خاص برخی از رسانه‌ها نباشد که در میان سخنان بعضا آشکارا خصمانه مقامات آمریکایی به دنبال جملات مثبتی می‌گردند تا به‌عنوان تیتر مورد استفاده قرار دهند!

به هر حال سیاست آمریکا پس از توافق ژنو را باید سیاست «تحقیر و تهدید ایرانیان» نامید. این سیاست در بخش‌هایی از سخنان مقامات آمریکایی مشاهده می‌شود که در میان آنها همین سخنان اوباما در مرکز سابان شاخص‌ترین است.

* نگاه تحقیرآمیز واشنگتن پس از توافق ژنو

مفاصل گفتمان تحقیرآمیز آمریکایی‌ها علیه ایرانیان پس از توافق ژنو را چنین می‌توان دسته‌بندی کرد:

الف – ابراز پیروزی بر اساس توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در توافق ژنو: باراک اوباما به صراحت در مرکز سابان گفته است که «برای اولین بار در یک دهه گذشته، ما پیشروی‌های برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم. ما نه تنها اطمینان حاصل کرده‌ایم که در فوردو و نطنز سانتریفیوژهای جدید نصب نمی‌شود بلکه از آنها خواسته‌ایم غنی‌سازی بیست درصدی خود را به عقب برانند.»

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده هم در همین مرکز صهیونیستی گفته است «این توافق پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده و آن را به عقب بر خواهد گرداند.»

تقریبا واضح است که واشنگتن از توافق ژنو برداشت یک پیروزی بزرگ را دارد و لحن مقاماتش نیز بیانگر سرمستی از این پیروزی است.

ب – تاکید بر به رسمیت شناخته نشدن حق غنی‌سازی ایران: در شرایطی که توافق ژنو تصریحی بر به‌رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران ندارد و مقامات وزارت خارجه نیز اصلا لزومی برای به‌رسمیت شناختن این حق متصور نیستند اما اشاره به آن در دو بخش از توافق را موفقیتی بزرگ برای خود می‌دانند، اوباما و کری تاکید می‌کنند که چنین حقی به‌رسمیت شناخته نشده است.

در شرایطی که در بحبوحه مذاکرات ژنو3، وزارت خارجه ایالات متحده به صراحت گفت که حق غنی‌سازی را برای هیچ کشوری به رسمیت نمی‌شناسد، باراک اوباما نیز در اخیرا در مرکز سابان گفته است: «هیچ چیز در این توافقنامه یا سند وجود ندارد که حق غنی سازی به ایران بدهد. ما تاکید کرده‌ایم که به علت رفتارهای گذشته و وجود قطعنامه‌های سازمان ملل و عمل نکردن ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش در گذشته، ما چنین حقی را به رسمیت نمی‌شناسیم.» این همه چیزی است که بخشی از افکار عمومی در ایران تصور می‌کند ره‌آورد توافق ژنو بوده است اما رئیس‌جمهور ایالات متحده اصل آن را باور ندارد.

از سوی دیگر جان کری می‌گوید؛ نه فقط در ماده 4 معاهده NPT بلکه در هیچ‌یک از چهار گوشه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هیچ اشاره‌ای نشده است که حاکی از حق غنی‌سازی برای کشورهای عضو این پیمان باشد! البته این تفسیر کری قطعا اشتباه است اما مهم این است که ایالات متحده تردیدی باقی نگذاشته که چنین حقی را برای ایران قائل نیست.

ج – ادعای تسلیم ایرانیان با تحریم: این روزها نقل زبان آمریکایی‌ها این است که تحریم‌های سخت بین‌المللی ایران را وادار به عقب‌نشینی از مواضع هسته‌ای خود کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا حتی پا را فراتر نهاده و مدعی است که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ایران نیز در اثر تحریم‌های غرب رقم خورده است. «اقتصاد ایران سال گذشته بیش از پنج درصد کاهش رشد داشت. علت این دقیقاً تحریم‌های بین‌المللی و ائتلافی است که ما در سطح جهانی ایجاد کردیم و پاسخ مردم ایران این بود که باید مسیر جدیدی در تعامل با جامعه جهانی و رسیدگی به این تحریم‌ها در پیش بگیرند و این شد که پرزیدنت روحانی به قدرت رسید.»

باراک اوباما و وزیر خارجه‌اش همچنین تاکید می‌کنند که ساختار تحریم‌ها بر ضد ایران فرو نمی‌ریزد. کری حتی اخیرا گفته که اگر ایران به حمایت از سوریه و حزب‌الله لبنان ادامه دهد، تحریم‌هایش لغو نخواهد شد! این بدان معناست که لغو تحریم‌ها که بر اساس توافق ژنو کاملا مرتبط با تغییر در برنامه هسته‌ای ایران است، الزاما از نظر آمریکایی‌ها تنها به مساله هسته‌ای مربوط نیست!

گفتمان دیپلماسی تحقیر آمریکایی‌ها این روزها چنین قابل جمع‌بندی است: «ایران را تحریم کردیم، مجبور به عقب‌نشینی شد، توسعه برنامه هسته‌ای را متوقف کرد بدون آنکه حق غنی‌سازیش به رسمیت شناخته شود یا ساختار تحریم‌ها فرو بریزد!»

* دیپلماسی تهدید پس از ژنو 3

گفتمان تحقیرآمیز فوق تنها یکی از ابعاد سیاست‌های ایالات متحده پس از توافق ژنو است. بعد دیگر تهدید ایران در خصوص رویکرد آینده است.

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سخنانی گفته است که اگر ایران هر بخشی از این توافقنامه را نقض کند، همه پیشرفت ها متوقف می‌شود و آمریکا می‌تواند به صورت نظامی پاسخ دهد.این سخنان در مجلس نمایندگان آمریکا ایراد شده است!

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مرکز سابان اظهار داشت که هیچ گزینه‌ای از روی میز حذف نشده است. این بدان معناست که واشنگتن همچنان نیم‌نگاهی به گزینه نظامی دارد.

دو موضع‌گیری فوق که از سوی شخص اول آمریکا و شخص اول سیاست خارجی این کشور اتخاذ شده به معنای تهدید نظامی ایران پس از توافق ژنو است.

تهدیدات تنها به حوزه نظامی محدود نمی‌شود. باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده در همان سخن‌رانی سراسر لجن‌پراکنیش در مرکز سابان، صراحتا به تهدید اقتصادی ایران نیز پرداخته و گفته است که کشورش تنها اندکی شیر آب را باز کرده و تسهیل‌های درنظر گرفته شده در تحریم‌های ضدایرانی بر اساس توافق ژنو به آسانی قابل بازگشت خواهند بود.

از سوی دیگر، دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا هم گفته که ایران پس از گذشت 6 ماه که توافق موقت فعلی بین این کشور و اعضای 1+5 به پایان می‌رسد، گرفتار مخمصه عمیق‌تری می‌شود.

معاون وزیر خزانه داری آمریکا افزود: «من به عنوان مقام اصلی مسئول طراحی و اجرای برنامه تحریم‌هایمان، مطمئن هستم که فشار تحریم‌ها بر ایران افزایش خواهد یافت.»

سخنان کوهن را باید تحقیر همراه با تهدید اقتصادی ملت ایران خطاب کرد. توجه به این نکته ضروری است که اگرچه واشنگتن تاکنون جدیت خود را در تهدید نظامی ایران ثابت نکرده، اما جدیت آمریکا در تهدید اقتصادی ملت ایران طی 2 سال اخیر ثابت شده است.

شب قبل از اظهارات کوهن، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر سابق خارجه از شیطنت‌های طرف غربی در مذاکرات کارشناسی خبر داد و روز جمعه گذشته نیز تیم کارشناسی ایران به تهران بازگشت. با این وصف احتمال می‌رود که سخنان تند اخیر مقامات آمریکایی با عمل همراه شده باشد.

* هویت ایرانی و تحقیر و تهدید

این نوشتار را با بحث هویت ایرانی شروع کردیم و اکنون قطعا در ذهن مخاطب این سوال شکل گرفته که چنین تحقیرها و تهدیدهایی با هویت ایرانی چه نسبتی می‌تواند داشته باشد؟

بنابر شیوه تحلیل سازه‌انگارانه، هویت آمریکایی اکنون پس از توافق ژنو در حال ارسال پیام‌هایی به هویت ایرانی در عرصه بین‌المللی است و هویت ایرانی نیز این تحریم‌ها را بر اساس تجارب و انتظارات خود تفسیر می‌کند.

تجارب تلخ گذشته بین ایران و ایالات متحده و همچنین انتظارات ایرانیان از نقش خود در فضای بین‌المللی باعث می‌شود که شیوه تحقیر و تهدید در مدت زمانی کوتاه با نوعی خشم ملی در ایران همراه شود. اگرچه ممکن است هنوز در ایران بخشی از جامعه در فضای تصورات شیرین از نتیجه توافق ژنو باشد اما هنوز یک‌ماه از این توافق نگذشته روشن است که بخش دیگری از جامعه ایران به سرعت از این فضا خارج شده؛ بگذریم از آنکه بخش دیگری از همان ابتدا نظر مثبتی به این توافق نداشتند.

سیاست تحقیر و توهین می‌تواند خیلی سریع خوش‌بینی‌های باقی‌مانده به ژنو را نیز قلع و قمع کرده و ایران را یک‌سره به خشم و خروش درآورد. طبعا در چنین شرایطی حتی اگر دسته‌ای از نخبگان سیاسی ایران همچنان به‌دنبال توافق و تعامل با واشنگتن باشند، کار بسیار سختی را در پیش خواهند داشت.

در چنین شرایطی، آمریکایی‌ها اگر تیزبین باشند قطعا می‌دانند که در حال سوزاندن آخرین فرصت‌ها برای کاهش خصومت‌ها با ایران هستند، رویکردی که می‌توانست منافع ملی آمریکا را به پیش برده و برای دولت اوباما یک موفقیت بزرگ محسوب شود.

از سوی دیگر با ادامه این وضع گفتمان آشتی‌جویانه با غرب در ایران چنان در انزوا فروخواهد رفت که سربرآوردن مجدد آن شاید به دهه‌ها زمان نیاز داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سعید ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ایرانی همیشه بخدا توکل داشته وازلشکریان شیاطین هراسی بدل راه نداده ودراراده خود برغلبه جیوش ابلیس محکم میباشند.
  • سیاوش ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    قابل توجه جناب ظریف و تیم مذاکره کننده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    نابود باد امریکای ششلول بند و خالی بند
  • علي ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اين كه ميشه ديپلماسي رسوايي وتهديد
  • هادی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    قابل توجه دیپلمات بازنشسته، جناب ولایتی!!!
  • ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    این توافق نیست، تحقیرملت ایران است،این به ذلت کشیدن مردم ایران است، بزرگترین معلم ما امام حسین ع است ،هیهات مناالذله
  • فرهاد ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    روحانی مچکریم!!!
  • امير ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اگر در شرايط فعلي با درايت و شجاعت رفتار كنيم، پيروز اين ميدان خواهيم بود
  • عمار فاطمی ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    توجه فرمایید توجه فرمایید یه نفر میخواهیم مردم رو بیدار کنه فکر کن بعد از صد سال توی کتابهای تاریخ دبیرستان چی می نویسند . مقایسه ی توافق نامه ژنو با ترکمن چای ... ای خدا ....
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    همان شد که باید میشد خاک بر سر کسانی که میگفتند نه غزه نه لبنان و کسانی که آرزوی آشتی با امریکا را را آرزو میکردند ما تا زمانی که سرمون به سنگ نخوره آدم نمیشیم الان دوباره به نقطه اول برگشتیم ولی این همه خودمون رو جر دادیم روحانی روحانی گفتیم اما آخرش توزرد شد حیف به اون رای که به تدبیییییییییییییییییییییر و امیییییییییییییییید دادیم
  • yyy ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    واقعا ما ایرانی ها خیلی نجیب هستیم که به بزرگترین دشمن جهان وانسانیت فقط میگیم مرگ بر امریکا باید شعارمون رو عوض کنیم مرگ بر بنیانگذار وهمه کس امریکا!!
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    خدایا تو این وا نفسا خودت بهمون رحم کن
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آقای روحانی شما رییس جمهور خوبی هستید فقط فقط فقط اینطور ساده لوحانه به آمریکا اعتماد نکنید.
  • ميلاد ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    كجان اونايي كه قربون صدقه ي آقاي ظريف ميرفتن؟ فكر ميكردن با رابطه با آمريكا مشكلاشون حل ميشه. كي ميخوايد بفهميد دشمن كارش دشمنيه؟؟؟
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    خدا که هیچ وقت کمکش رو دریغ نمیکنه اما باید یادمون باشه که در قران اومده ما سرنوشت هیچ قومی رو تغییر نمیدیم مگر انکه خود انها بخواهند سرنوشتشان رو تغییر بدن
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اینم نتیجه حسن نیت و اعتماد دولت تدبیر و امید اقایون به امریکاست مشرق خواهش میکنم منتشرکن
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ایول بابا به این زودی منتشر کردی
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    باید غنی سازی را 60 درصد کنیم باید توی دهن آمریکا بزنیم
  • ناشناس ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    قدرت هر مردمی در خود باوریشان است. ما بایست با امریکا همانند هر غریبه دیگر اگر منافعمان ایجاب کند معامله کنیم. تقلیل وتضعیف دشمنیهای غرب فقط با توانمندیهایمان امکانپذیر است. خوشوقتانه ما سرشار از امکانات هستیم وبا میتوانیم با سختگیری از خود و اتکا به خود نقاط ضعفمان را به نقاط قدرت تبدیل کنیم.
  • منو ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ما توی دهن آمریکا می زنیم چرا در این مملکت همه اش شده حرف آمریکا از هیچ کشور دیگر حرف زده نمی شود فقط آمریکا .این جهانخوار را رهایش کنید و به مملکت خودمان بچسبید و کارتان رابکنید وقتی تحریم کردند ، رهایشان سازید عین این سی سال گذشته خودشان به التماس می افتند .شما فکر دور زدن تحریم هاباشید به این فکر کنید نه به امریکا خودشان با واسطه می آیند سراغتان چون به شما احتیاج دارند . مر بر آمریکا ننگ بر آمریکا جهانخوار .
  • مهدی فردوسی ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مگه مسلمان از یک سوراخ چند بار باید گزیده بسه که بفهمیم بابا دشمن دشمنه
  • علی ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دوستان حرف بنده را میخواید باور کنید میخواهید باور نکنید یا بنده را معتقد به تئوری توطئه بدانید یا جنگ طلب یا هرچیز دیگر ... آمریکا جز به نابودی ایران به چیزی نمی اندیشد این را برای خودشان تئوریزه کرده اند . حقوق بشر ودموکراسی .. اینها نقابی بیش نیست این واقعیت است توهم نیست
  • علی ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    دوستان حرف بنده را میخواید باور کنید میخواهید باور نکنید یا بنده را معتقد به تئوری توطئه بدانید یا جنگ طلب یا هرچیز دیگر ... آمریکا جز به نابودی ایران به چیزی نمی اندیشد این را برای خودشان تئوریزه کرده اند . حقوق بشر ودموکراسی .. اینها نقابی بیش نیست این واقعیت است توهم نیست
  • ناشناس ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    حیف که آن مرد رفته است که اگر بود نه اینهمه تحقیر میشدیم ونه اینهمه امتیاز میدادیم.
  • ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    گفتمان دیپلماسی تحقیر آمریکایی‌ها این روزها چنین قابل جمع‌بندی است: «ایران را تحریم کردیم، مجبور به عقب‌نشینی شد، توسعه برنامه هسته‌ای را متوقف کرد بدون آنکه حق غنی‌سازیش به رسمیت شناخته شود یا ساختار تحریم‌ها فرو بریزد!» ...........دولت تدبیرو کلید........... ........... متاسفم.......................
  • محسن ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مشرق جان چرا تایید نمی کنید ؟ ؟ باز می نویسم مرام معرفتت که حرف دلم رو گرفت ، اشکم گرفت ، براي سلامتي شهدا که الان ما به خاطر اون ها رشادت هاي بي نظيرشون زنده ايم صلوات بفرستيد ، امثال ظريف دارن آبرومون رو ميبرن ، ياد آقاي احمدي نژادم بخير که تا زير ميز و رو ميز غربي ها در ميومد چنان ميکوبيد تو دهنشون که . . . ولي حالا تو اين صد روز هزار چيز شنيديم و جيکمون در نيومد ، تازه بعدش آقاي روحاني براي منت کشي ميگن اوباما يکي از با ادب ترين رئيس جمهور هاي تاريخ آمريکاست !!!!!!!! از اون طرف آقاي ظريف ميگن آمريکا با 2 بمب ايران رو مي زنه ، باز آقاي روحاني هر روز ميگن خزانه خاليه و هزار تا خاري و ذلت ديگه ، احمدي نژاد قدرتو ندونستن ، ديدن خوبي ، شجاعي خواستن ذليليت کنن ، خدا ازشون نگذره
  • آدمیزاد ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آقا سعید عزیز سخن زیبایی گفتید و نیز سعدی گفته است : "موحد چه در پای ریزس زرش چه شمشیر هندی نهی بر سرش امید و هراسش نباشد ز کس بر اینست بنیاد و توحید وبس"
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ... و امید از نوع امیدواری صهیونیست ها !!!!! مثل دوم خردادی ها که شعار مردم سالاری می دادند بعد دنبال مردم سواری بودند !!!
  • جواد ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    پس با این حساب ایران گزینه ای ندارد جز غنای حداکثری!
  • سجاد ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    برای ما تجربه شد(سال82) من خوش بین نیستم ولی برایشان تجربه میشود(سال92) 10سال از حرف آقا گذشت ولی امسال پشت به حرفای آقا کردند فوقع ما وقع http://sajjad-m.blog.ir/
  • lion2007 ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    تدبیروامیدیایک کلام درمقابل این همه یاوه گویی حرف نمی زنن پدرخوانده هم ماروبه تندروی متهم میکنه ورئیس دستگاه دیپلماسیمونم میره توفیس بوکش با دوستاش چت میکنه واز بیماری مامانش کامنت میزاره و... ول کن بابا از این دما بیش از این برنمیادفکرمیکنن اگه حرف بزنن جنگ میشه! هی ازجایگاهجهانیونمیدونم طرح فلانیروتوسازمان ملل چه کردنو غیرومیگن.یه نگاه به اکراین بندازین ببینین بایه کشورمستقل دارن چیکار میکنن!
  • محمد ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    فقط لجم ميگيره اين همه توهين كردند و روحاني جيكش در نمياد. ايراني غيرتيه خجالت بكشيد.
  • محمد ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    مرگ بر آمريكايي
  • محمد ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    خودمون به روحاني راي داديم از ماست كه بر ماست
  • محمد ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    گل گفتي. ولي پيشرفت امثال احمدي روشن ميخواهد كه آقايان اخراجشون كردند. احتمالا به جايش بازنشسته ها رو گذاشتند.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    احمدی نژادم ارزوست ! کاش یکی پیدا میشد تو دهن اینا میزد ! مرگ بر مستکبرین !
  • سجاد ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    من عاشق گزینه های روی میزم!!!
  • اسمال ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    ما هم باید دیپلماسی لبخند و فریب و پنهانکاری رو انتخاب کنیم
  • سعسع ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
    0 0
    درود‏ ‏بر‏ ‏پسر‏ ‏اهنگری‏ ‏که‏ ‏ریئس‏ ‏جمهو‏ر‏ ‏شد.‏درود‏ ‏بر‏ ‏کسی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏صحن‏ ‏سازمان‏ ‏ملل‏ ‏‏ ‏ظهور‏ ‏منجی‏ ‏اخرزمان‏ ‏مهدی‏ ‏موعد‏ ‏رو‏ ‏به‏ ‏تمام‏ ‏ملت‏ ‏های‏ ‏جهان‏ ‏بشارت‏ ‏داد‏ .پاییز‏ ‏و‏ ‏زمستان‏ ‏خواهند‏‏ ‏رفت‏ ‏‏دوباره‏ ‏بهار‏ ‏خواهد‏ ‏امد‏!‏

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس