کد خبر 267731
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۳

مسجدی ساده و بی تکلف خراب شد و حالا به مدد معمار غربزده و مدرن اندیش آن، طرحی برای آن درانداخته شد که به اذعان عموم، بیشتر شبیه یک مجتمع تجاری لوکس و فشن است تا مسجد!

گروه جنگ نرم مشرق- آنچه که باید پیش از هر چیز بر آن تاکید ورزید؛ این است که معماری ما نمی تواند در امتداد معماری غرب قرار گیرد. چرا که از یک سو راه ما راه دیگری است و از سوی دیگر، قالب ها و تکنیک های معماری غرب، صرفا مختص فضاهای غربی است و به راستی تمدنی که سالهاست خدا را انکار می کند؛ چگونه می تواند الگوی مناسبی برای مساجد که خانه های خدایند، به ما ارمغان دهد؟

مگر نه آنکه آباد کردن و تعمیر مساجد در انحصار اهل ایمان است و این تعبیری است بر این شریفه، که "انما یعمر مساجد الله من امن بالله و الیوم الاخر و اقام الصلوة واتى الزکوة و لم یخش الا الله فعسى اولئک ان یکونوا من المهتدین"

هنوز یکسال از کلام آن فرزانه نمی گذرد که فرمود: تهران یک معماری وحشیِ مضطربِ بی نظمی دارد که از 40 - 50 سال پیش تا حالا ادامه دارد... (رهبر معظم انقلاب در دیدار برگزیدگان جشنواره فیلم مردمی عمار) و حالا شاهدیم که همان معماری وحشی، مسجدی را که خانه ی خداست، به کام خود کشانده و تسخیر می کند.

مسجد خاتم الاوصیا، از مساجد محلی مهم شرق تهران است که 92 شهید تقدیم به انقلاب نموده و قریب به 900 نمازگزار دارد و امام جماعت آن، حجه الاسلام مقدس، یکی از 14 امام جماعات برگزیده کل کشور است. اما حالا این مسجد دستخوش تحولاتی شده که برای همه نمازگزاران و اهالی ناخوشایند است. مسجدی ساده و بی تکلف خراب شد و به مدد معمار غربزده و مدرن اندیش آن، طرحی برای آن درانداخته شد که به اذعان عموم، بیشتر شبیه یک مجتمع تجاری است تا مسجد! هیچکدام از آن محسنات نیز عاملی نشد تا آنکه این طرح اجرا نشود.

آنان که موافق اجرای این طرحند، دل در گرو حرفهای معمــاری که می گوید استاد دانشگاه است و دکترای معماری دارد، بسته اند.

طرح معماری مسجد خاتم الاوصیاء

مسجد حاضر که در خیابان دماوند (تهران نو) خیابان شهید رجبی(ایستگاه فرودگاه) قرار دارد، در شش طبقه و مساحت 2800 متر زیربنا اجرا می شود و هزینه ساخت آن از طریق خیرین و اهالی محل و نمازگزاران تامین می شود. طبقاتی از آن به حوزه علمیه ای که اکنون در ساختمان مقابل این مسجد ساکنند؛ اختصاص دارد.

استاد این حوزه علمیه می گفت؛ ما حرفهای زیادی داریم در حکمت آن کاشی های الوان و نقوشی پر از ترنج و اسلیمی و ختایی که تزیین آیات نور می شوند و آن گنبد نیل فامی که تمثیل توحید است و آن دو دستهای برآمده به سوی آسمان... اما هیچکس نظر ما را در مورد طرح مسجد جویا نشد. عدم استفاده از الگوی صحیح فرم و فضای مسجد، و مصالح متناسب با آن و همچنین عدم وضوح گنبد و مناره در فرم از ایرادهای جدی وارد به این طرح است و متاسفانه همانطور که دشمن در جنگ نرم، نشانه های اسلام را نشانه رفته، حالا هم در عرصه ی معماری، کمر به انحطاط و زوال این مفاهیم بسته و قصد دارد مسجد را، به قالبی تهی از معنا بدل کند. همانطور که ائمه معصوم (ع)، نشانه های ظاهری مومن را برمی شمرند، نشانه های بناهای ایمان نیز مثل همین گنبد و مناره و کاشی و آیات و ... باید در ظاهر حفظ شود.

تصویر عملیات ساخت مسجد خاتم الاوصیاء

اهالی محل نیز دل خوشی از این طرح ندارند. آنها می گویند بیشتر شبیه مجتمع های لوکس تجاری است و حس و بوی مسجد را نمی دهد. رهگذر جوانی می گفت؛ مسجد فشنی شده است! استفاده از ورق کامپوزیت و شیشه مناسب شان مسجد نیست.

تصویر عملیات ساخت مسجد خاتم الاوصیاء



از آنجا که غربزدگی در معماری مسجد، از ابتلائات و عوارض این دوره از حیات انقلاب اسلامی است؛ ناگزیر از نقد معماری این مسجدیم. وگرنه ، طرح حاضر، آن قدر ضعیف است که ارزش نقد را ندارد . این طرح حتی در چارچوب مدرنیسم نیز، حرفی برای گفتن ندارد!

نقد معماری

از آنجا که طرح این مسجد مدرن است و فلسفه ی مدرنیسم با نفی خداوند و نفی عالم غیب شکل گرفته است، معماری مدرن نیز عاری از خداست و به خداوند ایمان ندارد. لذا طرح مسجدی که برآمده از مدرنیسم باشد؛ خطایی نابخشوده در طراحی مسجد که جایی برای بندگی خداست، می باشد.

نکته آنکه مدرنیسم به معنای نوشدن نیست. بلکه وضعیتی از سیر تمدن غرب است که با نفی دین و الحاد، و محوریت یافتن انسان به جای خدا، شکل می گیرد.

از نقد مدرنیسم که بگذریم، مهمترین نکته ای که در طراحی این مسجد مورد غفلت واقع شده، این است که طرح حاضر به شدت حجمی، فرم گرا و برونگرا است؛ در حالی که مساجد اصیل شیعی که حاصل 1400 سال عقبه ­ی فرهنگی و تلاش معماران مهذّب و مومن شیعه ایرانی بوده، واجد اصل "درونگرایی" است. این مسجد به وضوح اصل درونگرایی را نفی می کند.

مسجد نباید اهل خودنمایی و برونگرایی باشد و باید محیطی مناسب برای خلوت با خداوند باشد نه آنکه جلوتی برای خودنمایی نفس. فضای حاصل از قالب حاضر این مسجد ،معنای تظاهر و برونگرایی را بر انسان حمل می کند.

مصالح بکار برده شده، ترکیبی از شیشه و ورقهای کامپوزیت آلمینیومی است. شیشه هایی که امروزه به رفلکس مشهورند و بازتاب دهنده ی تصویر محیطند، مسجد را ناپایدار جلوه می دهد و با القای شکنندگی از ثبات و صلابت کافی بهره نخواهد برد. در حالی که شیشه های مساجد قدیم که در رنگهای سبز و زرد و آبی و قرمز، نقوش و تنوع رنگی بالایی را موجب می شد، تمثیلی بود بر حرکت از کثرت به وحدت، با این آیه (نشانی) که نور واحد سفید با عبور از این شیشه ها، به هفت رنگ اصلی تجزیه می شود و جلواتی از همان نور اصلی است، که در فضای داخل متکثر شده و حال آنکه نور در برون شیشه، نوری واحد و سفید است و این امر، همچون فرم گنبد، حرکت از کثرت به وحدت را تداعی می کند. شیشه های این نما، عاری از این معناست و بي ثباتي و بي قراري را القا مي كند و همراه با جداره ی شيشه اي گنبد و مناره ها، به احساس بي دوامي و ناپايداري طرح مي افزايد.

استفاده از ورق های فلزی در نمای مسجد، با یک اشتباه بزرگ همراه است. این مصالح از مصنوعات تکنولوژیک عصر ماست که تداعی گر روحیه ی پولادین، خشک، صنعتی و مادی همین عصر مدرن است. تنها فلزاتی که در معماری تزیینات و نمای مسجد به کار می رود طلا و نقره اند، چرا که این دو تجسد و صورت نورند. طلا همان نور جامد، متجسد و منجمد است و نقره نیز. سایر فلزات مثل آهن و فولاد هرگز در نما و تزیین به کار نمی رود؛ چرا که آنها همان ظلمت جامد و متجسدند!

از مصالح که بگذریم، در فرم، مکعبی بزرگ را می بینیم که قطاع هایی از آن، به اصطلاح معماران متجدد کات خورده است و جدا شده که این امر، خلوص بنا را از بین برده است.

فرم گنبد ترکیبی از نیم دایره و مکعب مربعی شیشه ای که، بدون هیچ دگردیسی و گوشه سازی و گریو و... بر روی هم سوار شده است. و دیگر نمی تواند تمثیلی باشد بر هجرتِ تعالی جویانه­ انسان از کثرت، به وحدت وجود حضرت حق!

مناره ی آن نیز، که برخلاف عمده ی مناره های شیعی، به صورت تک مناره است و تقلیدی است التقاطی از مناره های وهابی که با مدرنیسم در آمیخته و با مقطع مربع شکل، به صورتی ساده و بدون نقوش است و مزین به آیات الهی و نام خداوند و اهل بیت پیامبر (ع) نیست.

ورودی بنا نیز، شکافی است در دل حجم که هیچ حس دعوت کنندگی ندارد! عموما در مساجد، ورودی به صورت ایوانی بلند و با شکوه ساخته می شد که نگاه انسان را به بلندای آسمان رهنمون می کرد و او را از جلوات مادی و فریبای دنیا می رهانید و حس حضور در محضر حق را در انسان ایجاد می نمود.

مسجد حاضر هیچ گونه تناسبی با بافت محله ندارد چراکه عموما بافت اطراف مسجد یا سنگی است و یا بافت فرسوده است و با هیچ بنایی در آن محله حس وحدت ایجاد نمی کند.

پلان داخلی و طرح محراب و نور و تزیینات داخل، نیز در طرح منتشر نشده و لذا قابل نقد نیست.

به ضرس قاطع می توان گفت که این طرح هیچ نکته ی در خور اعتنایی ندارد که بتوان به آن دل خوش داشت و جز این نیست که مسجدی از سر انانیت نفس است که به مدرنیسم غرب گرایش دارد ؛ نه آنکه بیت اللهی باشد، در خور مقام کبریایی حضرتش!

* به قلم اسماعیل ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 356
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اگر به چای مربع های آبی از نقوش اسلیمی استفاده بشه با توجه به محدودیت فضا خوب اگر مسجد چند طبقه ساخته بشه که خیلی بهتره . تازه میشه پنجره ها رو دو جداره ساخت یعنی اینکه از نمای بیرون شیشه ها نقوش اسلیمی نمایش داده بشن اما نور رو از خودشون عبور بدن و از طریق پنجره های داخلی به طبقات هدایت کنن .
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    1 1
    خاک بر سر بی سوادت کنن یه چند تا کتاب معماری بخون تا بتونی مطلب درست بنویسی آدم بیسواد
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 1
    دمش گرم طرحش عالی هستش
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    با سلام از اینکه به معماری مساجد اهتمام دارید خوشحالم و این روحیه را قابل تقدیر میدانم ولی نکاتی را قابل تذکر میدانم. بنده خودم در این محل زندگی میکنم و با این طرح برای معماری مسجد مخالفم ولی شایسته نمیدانم که طراح این نما را غربزده تلقی کنم این عنوان شایسته و برازنده نیست.ضمن اینکه بر خلاف تصور نویسنده محترم مصالح در نظر گرفته شده برای مسجد ورقهای آلومینیوم نیست بلکه نمای سفید رنگ از سنگ خواهد بود.از طرفی بر روی شیشه های نما عباراتی از قرآن نقش خواهد بست.کاش قبل از تهیه این مقاله با طراح مسجد دیدار میکردید و مستقیما راجع به طرح با او گفتگو میکردید تا این اشتباهات پیش نمی آمد.
  • منتظر61 ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 1
    اگه رفتی توی این مسجد دو رکعت نماز با خلمص نیت خوندی من یک ی اسمم رو میزارم کوکب.
  • لیلا ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 1
    برای مسجد خیلی جالب نیست
  • حسین ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    جناب ناشناس! حتی اگر انقاد مشرقی ها به معماری این مسجد بجا نباشد ، ادبیات شما که شاخص روشن و علامتی غیر قابل انکار برای ذهنیت و سطح فکر و "سواد" شما است. خوشابحالتان که با ادبیاتتان ثابت می کنید که چگونه می توانید مطالب را درست بنویسید.
  • عباس ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    درسته که این مسجد کار زیاد جالبی نیست ولی نقد معماری شما هم بسیار ضعیفه.این معماریه پست مدرنه.شما بر چه اساسی میگی باید ساده و بی پیرایه باشه .یکی از اصول معماری و شهرسازی دوران اسلامی ایران و سایرین این بوده که بنایی بلندتر از مسجد در شهر وجود نداشته باشه و تاکید زیادی به باشکوه بودن مسجد شده(البته به جز سالهای اولیه اسلام).مثلاگنبد را دو پوسته می ساختند گنبد بیرونی بزرگ و بلند تا به قول شما خودنمایی کند ولی گنبد درونی کوتاه بوده تامقیاس انسانی داشته باشد تا نمازگزار احساس حقرت نکند.تک مناره جفت مناره ربطی به شیعه یا وهابی بودن نداره.درسته که جفت مناره ها اکثرا توسط معماران شیعی به کار گرفته شده ولی استفاده از ان چند دلیل داشته که مهمترین آن برای دفع رانش پای طاق ایوان های عظیم و بلند بوده و جفت مناره مانند دو میخ بزرگ از فروپاشی آن جلوگیری می کرده.مانند مسجد جامع یزد که بلند ترین ایوان مساجد اسلامی را دارد و دارای دو مناره ی هفتاد متری است که هم نشانه ی شهری بوده و هم جای اذان گویی.حتما با خودت میگی مگه پیامبر(ص) گفته مناره ی هفتادمتری بسازند.ولی اینو بدون که معمارهای چندصد سال پیش با یک ترفند ساده شرعی اش می کردند یعنی با یک حوض بزرگی که دقیقا روبه روی این جفت مناره می گذاشتند و با حرکت آب نشان میدادند که منارها می لرزندو هیچ چیز جز خداوند پایدار نیست.دیگه سرتو درد نمی یارم اگه دنبال مبانی معماری اسلامی هستی می تونم نفر اول ایران را بهت معرفی کنم تا به انحراف کشده نشی. اگه پای صحبت هاش بشینی مطمئن باش متحول میشی
  • سینا ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حسین ممنونم شما جناب ناشناس در کنار معماری پست مدرن کمی هم معماری اسلامی بخوان ببین کدام موثر تر هستند مودب باش
  • سعید ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجد جهار راه قدس سعادت آبادم با یه همچین معماری سرد و ناجوری ساخته شده
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    یعنی تو که الان کلی کتاب معماری خوندی به این سطح ادبیات و فرهنگ رسیدی؟
  • ANK ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حالا غیر اسلامیه درست ولی نقدیکه به شمایل بنا و ... شد منکه خوشم نیومد ! مخصوصا دلیلاش !!! !!!!!! شیشه و ... !!!
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    چی می خواستیم ؛ چی شد؟!
  • فرزانه ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    طرحش اصلا برا مسجد خوب نی .ای کاش دلایل خودشم میذاشت ک مام از طرحش سر در می آوردیم؟؟
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 1
    بسم رب المهدی"ارواحناله لک الفدا" چرا نشرش ندادید در سطح کشوری!؟؟!! از علائم است! در احدایث و روایات بسیار تاکید بر این اتفاق شده است! این نوع تفکرات بسیار خزنده و مشکوک دارند در کشور پیگیری می شوند!! باید صدای اعتراضی داشته باشید.... والسلام... لبیک یا حسین جان
  • حمزه ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    اینکه بن کل معماری غرب را منکر وجود خالق دانست را از کجا استخراج کرده اند؟!!
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 1
    هرکس ندونه فکر میکنه پاساژه
  • محمد منفرد ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    نمی دانم اساتید محترم در این رشته آیا یک بار هم که شده از مساجدی نظیر مسجد جامع یزد ، اصفهان ، اردستان و دهها مورد نظیر آن بازدیدی داشته اند؟بنده آرزو دارم روزی بتوانم در فضای معنوی چنان مساجدی نمازم را اقامه کنم. واقعا چرا نیاکان ما قادر به ساخت چنین فضاهای دلنوازی بودند و ما نیستیم؟
  • مسجدی ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    یکی از مساجد به اصطلاح مدرن همین مسجد الجواد ع در میدان هفت تیر است! ببینید آن زاویه های تند چه حس بدی به آدم میدهد! بنده کارشناس معماری نیستم اما در آن مسجد نماز خوانده ام.... میدانید که در مساجد یک جایی وجود دارد به نام محراب که نشانه قبله هم هست اما در این مسجد مثلا مدرن محراب وجود ندارد! هیچ نقطه تمرکزی در روبرو وجود ندارد! مردم اصلا نمی دانند باید به کدام طرف نماز بخوانند! جای محراب یک تابلوی چوبی بد ریخت دو متر در دو متر قرار گرفته که روی آن نوشته شده: قبله!! (انقدر بزرگه که آدم فکر می کنه در ضمیرش نوشته: به خدا قبله همین جاست! جون مادرتون اینوری نماز بخونید قبله همین جاست!) درگاه ورودی این مسجد فوق العاده مزخرف و قناس در اومده! هیچ عنصر معماری در حیاطش نیست جز چهار دیواری! خود خدا را شاهد می گیرم که مردمی که در درگاه وردی آن نماز می خوانند اصلا نمی دانستند باید به کدام طرف نماز بخوانند و هر کدام به یک طرف نماز می خواندند!! این مسجدی هم خبر آن را زده اید و بنده طرح آن را می بینم چیزی شبیه به ساختمان های چهار پنج طبقه ای است که بساز بفروش ها می سازند از آن مدل ها که کمی شیک می سازند! بیشتر به درد یک ساختمان اداری مثلا ناحیه شهرداری اداره آب و فاضلاب و امثالهم می خورد! ضمن اینکه زیر بنای کمی هم دارد
  • مهدی ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ببخشید میتوانید بفرمائید در کجای قرآن مجید و یا در نحج البلاغه در باره شیوه طراحی و یا نوع گنبد؛ زوایای بنا؛ نوع شیشه و امثال آن سخنی برده شده است؟ اگر حدیثی هم در این رابطه میدانید، بفرمائید دست بوستان خواهم بود.
  • شاهین ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اتفاقا هر کی یه جلد کتاب معماری خونده باشه میفهمه با این معماری چه کلاهی سر مومنین میره. راستی کتابم حال نداشتی نخوندی همین متن بالا رو با دقت بخون
  • ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    شبيه طرحهاي مساجد اهل سنت هستش اين طرح به درد بيابان مي خوره
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    استاد این حوزه علمیه می گفت؛ ما حرفهای زیادی داریم در حکمت آن کاشی های الوان و نقوشی پر از ترنج و اسلیمی و ختایی که تزیین آیات نور می شوند و آن گنبد نیل فامی که تمثیل توحید است و آن دو دستهای برآمده به سوی آسمان..! آقای استاد عزیز! چرا این تفصیلات شما را پیامبر اجرا نکرد و مسجدی گلی ساخت که سقفش شاخ و پرک خرما بود و کف آن جز خاک نبود؟
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آن کسی‌ که واسه نماز خوندن به مسجد میره کار نداره که مسجد چه شکلی‌ هست
  • ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مطلب عالی بود ببینید شیطان چطور داره خانه های خدا رو برای خودش مصادره میکنه!
  • ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    هويت، حلقه مفقوده مردمان ماست، آنچه كه در برخي نظرات معلوم است، وادادگي بعضي ها در برابر فرهنگ غرب است و ذره اي نشان ايراني بودن و مسلمان بودن را بر چهره يك ساختمان مسلمانان بر نمي تابند
  • ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بعضي ها نخونده نظر ميدن، شرط ميبندم اين آدمهاي سطحي مثه همون هيىت امناي مسجده و معمارشونن كه هيچ مطالعه اي نداشتن و نظر دادن كه اين مسجده خوبه و دارن ميسازنش
  • ابراهيم ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجد خونه خداست و به جاي نظر ما بهتره نظر خدا رو براي طراحي مسجد بربتابيم! يعني معماري مدرن كه با نفي خدا و خدازدايي شكل گرفته براي مسجد(خانه خدا) بهتره يا معماري اسلامي-ايراني؟
  • ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اگه خوندن کتاب نتجش میشه ی مشت آدم بی فرهنگ مثل شما! من از 4سال وقت تلف کردن توی دانشگاه پشیمونم.
  • ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مثل اینکه شما بی سوادتر تشریف دارین چون اصلا طرز صحبت کردن رو هم بلد نیستین
  • ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    شبیه سینماست...
  • ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام در معماری خطوط ورنگها ،استفاده از فضا ها (در محور xوy)و...بیانگر حالات روحی وروانی خاصی است استفاده از رنگ خاک(بیانگر سجده وخاک شدن انسان وخط منحنی ونظایر آن)بیشتر شود حالات معنوی را در فرد تشدید میکند. استفاده از شیشه (پوشش کم)وموارد دیگر توصیه نمی شود استفاده از فیزیک سازه در جهت قبله بیانگر حالت سجده در بسیاری از معماریها پایه طراحی بوده است به نظر میرسد که طراحان حتی در طراحی گل دسته ها از فلسفه طراحی غفلت کرده اند .این غفلت بزرگ وآشکار خبر از غفلت های بزرگ دیگر میدهد
  • ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    یبی
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    شما همون کتابارو خوندی که اینقد بی ادبی؟ اصن فهمیدی چی نوشته؟ کتابای بازار همه معماری مدرنن و محصول خوندنشون همین معماری وحشیه که حتی به مساجد هم رحم نکردن معماری وحشی، آدمها رو وحشی بار میاره یه نگاه به خودت بندازی متوجه میشی
  • ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مشرق آمرزیده شوی اگه حتی به خاطر خبرهای دیگت نه! اما به خاطر دفاعت از حرمت خانه های خدا
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    دوستان من با خوندن این مطلب یاد این حدیث می افتم که در آخر الزمان مساجدی ساخته میشن که بعد از ظهور باید خراب بشن اینطور نیست؟
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    دوستان من با خوندن این مطلب یاد این حدیث می افتم که در آخر الزمان مساجدی ساخته میشن که بعد از ظهور باید خراب بشن اینطور نیست؟
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مدرنيت يعني نفي خداوند ؟؟؟واقعا كاش ميزان تحصيلات و تخصصت رو مينوشتي
  • حاج رضا ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجد صدای و سیمای خراسان رضوی (مسجد رضوان در شهر مشهد و شهرک نوفل لوشاتو) هو دست کمی از این مساجد نداره و خوش‌مزه تر اینکه : این مسجد مال دانشگاه عمومی و بزرگ‌ترین متولی فرهنگ کشوره ! مناره‌های نامتقارن و با شیب در انتها، شیب در بام مسجد، لابی بزرگ‌تر از صحن مسجد ! و ... از اسلام تقریباً هیچی نمونده بود، الآ معماری اسلامی که الحمدا... داریم از اون هم محروم می‌شیم ! حتی وقتی توی صحن‌های جدید حرم مطهر امام رضا (ع) مثل صحن رضوی یا صحن کوثر قدم می‌زنی، احساست این نیست که اومدی حرم !
  • میترا1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ممنون از اطلاع رسانی شما ! کاش یه مصاحبه با متولیان این مسجد میکردید .......... فکر میکنم اولین مسجد تک مناره تو ایران باشه !!!! وهابیت خشن داره تو جنگ نرم هم دهان کثبفش را باز میکنه ! ........... ویادمون باشه توی اخرالزمانیم ! و امام زمان عج هنگام ظهور بسیاری از مساجد را خراب میکنه ! اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مصیبت معماری ما اول شما بچه حزب اللهی های غرب زده هستید و دوم، اساتید سکیولار معماری که شیفته معماری غربن! ولاغیر... خودباختگی تا چه حد همتون مرواریدتون رو به آبنبات های غرب می فروشین
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسلما این طرح یک مجتمع تجاری است که برای مسجد کپی شده...
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بیشتر شبیه مرکز خریدشده
  • مجتبی بابائیان ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    این یک اصل بوده که همیشه در معماری اسلامی مسجد، بازار، و حمام در محدوده نزدیک به هم ساخته می شدند. یا به تحلیلی دیگر مسجد در دل بازار مجزا و فارغ از هرگونه نیت کسب و کار تجاری در آن ساخته می شده ولی الان در دوره حاکمیت اسلام متأسفانه نمیدانم چرا هر مسجدی می خواهند بسازند اول رویکرد تجاری آن مد نظر متولیان است و جنبه عبادی و معنوی در اولویت بعدی قرار میگیرد . شاهد ماجرا 90 % مساجد ساخته شده در تهران با همین رویکرد بعد از انقلاب ساخته شده اند و هیات امنا بیشتر وقت خود را صرف رسیدگی به اوضاع مالی و خدای نکرده منافع تجاری مساجد میکنند. خدا کند این مسجد اینطور نباشد و الّا نمای معماری آن انصافاً ساده و خوب است.
  • محمد ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    کی گفته هر کی هر جوری خواست میتونه مسجد بسازه؟!! مسجد به این عظمت میسازن بعد تو ساعت غیر از اذان دره مسجدو میبندن! از ترس اینکه دزد نیاد ببره! خوب نساز مسجد برادره من! اون مسلمون که میخواد نماز بخونه بره کجا نماز بخونه؟!! یه مناره میسازن برای مسجد اونم ا... اکبر! از اونور یه سری به خاطر فقر دارن از دین میرن بیرون!! باید نماز خون بسازیم. باید آدم مسجدی بسازیم. مسجد خالی به چه دردی میخوره؟!! تو آخر الزمان مناره های مساجد رو بلند میسازن, مساجد رو مثل کلیساها زینت میکنن ، روایت داریم تو «کافی»! وقتی امام زمان تشریف میارن حتی دستور میدن سقف مساجد رو هم خراب کنن!
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ایشالا که امام زمان این قبیل خیانت ها ور برما ببخشن!
  • مجتبی ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اسن مسجد بیشتر فریبندگی داره. به جای این که به انسان خضوع و آرامش رو منتقل کنه. آدم رو محو در و دیوار و ساختمان می کنه. یاد برج های بغل مسجد الحرام می افتم
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجد باید جایی آرامش بخش باشه... انصافآ معماری ایرانی آرامش بخشه
  • رحمانی ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    باسلام- تک مناره بودن آن با معماری مساجد شیعه همخوانی ندارد حتما بایستی طرح مذکور اصلاح گردد-این نیز خود نوعی تهاجم فرهنگی نیست عزیزان.
  • محسن ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    به متولیان، مسئولان، مهندسین و سازندگان این مسجد که به نام مقدس «خاتم الانبیا(ص) مزین است» و قرار است در پایتخت جمهوری اسلامی ایران که ام القرای عالم تشیع است و با کمک های مردم فداکار و مؤمن احداث شود به فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای(مدظله) که بسیار دقیق و بر مبنای حفظ ارزش های اسلامی تأکید دارند جلب می کنم : 1) حضرت امام خمینی(ره) می فرمایند «ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ كنید، روشنفكر غربی نباشید،....» 2) مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند «در مهندسى‏هاى ما بايد نشانه‏هاى اسلامى آشكار باشد. صهيونيستها هر نقطه‏ى دنيا كه خواستند يك ساختمانى بسازند، آن علامت نحس ستاره‏ى داوود را سعى كردند يكجورى رويش تثبيت كنند. كار سياسى‏شان اينجورى است. ما مسلمانها نشانه‏هاى اسلامى و مهندسى اسلامى را بايد در همه‏ى كارهايمان، از جمله در باب مهندسى بايستى مراعات كنيم.» 3) «باید به این مسئله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی است. باید ارزشهای انقلاب و اسلام در همه بخشهای فرهنگی رعایت شود.»
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حالا قشنگ هم بود یه چیزی ! اینکه خیلی بی ریخت و تکراریه !!!
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بسيار زيبا است.نشاندهنده ذهن زيباست.
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    چه اشکالی داره ؟ به جای مساجدی که نوع ساختش رغبتی برای آدم نمیزاره تا واردش بشی ، مکانی زیبا و جذاب باشه تا با اشتیاق در آن نیایش کنیم .
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مشرق تا کی میخوای خودت بنویسی و خودت مثبت و منفی بدی؟؟ طرحش عالی هست در ضمن اون طرحی که تو به نام طرح اسلامی میشناسی ترکیبی هست از طرح های یونانی, هندی و مقدونی
  • حامد ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    هرچند من هم به این طرح مسجد اعتراض و نقد دارم اما معتقدم باید برای مسجد تراز انقلاب اسلامی، طرحی نو درانداخت که از مصالح نو و دانش جدید هم استفاده شود. کهنه پرستی و غرب زدگی هر دو خطا است. در زمینه مسجد تراز انقلاب اسلامی هم طرح‌ها و نظراتی دارم که بماند اما این قلم مشرق مناسب نیست و برگرفته از اندیشه ضدیت ذاتی با دانش است به ویژه اگر خاستگاه آن غرب باشد! تو گویی غرب سرزمین آفریده خدا نیست! همین نگاه افراطی بود که تمدن اسلامی را به افول کشاند و غربیان حریص به علم را حاکم جهان ساخت. بگذریم که سخن بسیار است ...
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    وقتی دانشگاه ها فقط برای پول بیشتر کیلو کیلو دکتر می فرستند بیرون ، آخرش همین میشه دیگه
  • علی ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    طرحش خیلی قشنگه ولی برا مسجد یکم ...
  • عمو ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حضرت ناشناس امثال شما که نه سواد فهمیدن سنت را دارید و نه حتی در حوزه مدرنیته حرفی برای گفتن دارید برای پوشاندن ناتوانی خودتان از کامنت گذاشتن و فحاشی در اینجا هم نمی‌گذرید که خدای نکرده زمانی نرسد کسی از شما و دوستانتان بپرسد چه در انبان دارید. صریح نوشتم که بدانید بی سوادی شما موضوع پنهانی نیست که با فحاشی بتوانید جلوی خودنمایی آن را بگیرید
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    خوشگله که
  • مجید ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مقصود تویی ، کعبه و بت خانه بهانه است
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    توي اين محل، جا به اين كوچيكي و اين كوچه‌هاي تنگ مي‌خواد اين مسجد رو بسازه؟؟ به نظر وصله‌ي ناجوري مياد
  • حامد ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    هرچند من هم به این طرح مسجد اعتراض و نقد دارم اما معتقدم باید برای مسجد تراز انقلاب اسلامی، طرحی نو درانداخت که از مصالح نو و دانش جدید هم استفاده شود. کهنه پرستی و غرب زدگی هر دو خطا است. در زمینه مسجد تراز انقلاب اسلامی هم طرح‌ها و نظراتی دارم که بماند اما این قلم مشرق مناسب نیست و برگرفته از اندیشه ضدیت ذاتی با دانش است به ویژه اگر خاستگاه آن غرب باشد! تو گویی غرب سرزمین آفریده خدا نیست! همین نگاه افراطی بود که تمدن اسلامی را به افول کشاند و غربیان حریص به علم را حاکم جهان ساخت. بگذریم که سخن بسیار است ...
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    این همه مسجد سنتی - حالا هم یک مسجد مدرن - همش ظاهر ظاهر حفظ ظاهر - پس کی می خواهید به باطن خود برسید ؟؟؟ همین مصلی تهران را علی رغم گفته امام که ساده باشد را اینقدر کش دار کرده اید که تمامی ندارد - دین را سخت و سنگین کرده اید
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    معماری وحشی مسجد!!!!!!!!!!! خشونتی رفتار نکنید.
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    شماره حساب داده است - خوانندگان مشارکت کنند هر چند به مقدار کم
  • رضا ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    من بچه همون محلم. مسجد باید مدرن و شیک باشه تا جوانها رو جذب کنه نه یه مشت پیروپاتالو
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مال دوستان اصلاح طلبه مسجد
  • سيدمجتبي ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    درميان مساجد بي تكلف ساخته شده,انصافامسجد فائق درخيابان ايران جزو مساجددلنشين و برازنده اهالي منطقه است.نوربردازي وطراحي داخلي ارامش بخشي دارد.
  • جواد ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    به نظر شما از چنین مساجد شیک و مدرن بسیجی با معرفت و جان بر کف راهی جبهه های حق و باطل می شود؟ و گرنه باید در انتظار آدمهای "با سواد و مودبی " چون نظر دهنده ناشناس نخست در این ستون بود!
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    دقت کنید که آقا میگن، تهران یک معماری وحشیِ مضطربِ بی نظمی دارد که از 40 - 50 سال پیش تا حالا ادامه دارد... این یعنی اینکه شما نفهمیدید معماری وحشی چیه اگر این مصداق معماری وحشی نیست! پس به چی میگن معماری وحشی؟ که اونم 50 ساله که گریبانگیر ماست؟
  • شاهنگیان ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بنده تحصیلاتی در معماری ندارم ولی علاقه مند جاذبه های آن بوده ام به همین خاطر دقت بسیاری در این زمینه داشته و کتابهای مختلفی در اینباره خوانده ام . اهل فن باید در نقد یا تایید شما با ادله و براهین روشن نظر دهند . ولی اجمالا معروض می دارم که اطلاع رسانی شما دوستان بسیار مفید فایده است شاید سبب خیر و کسب نتیجه بهتر شود . ایکاش در زمان ساخت مسجد حضرت ولیعصر (عج) در ضلع جنوبی پارک دانشجو نیز اطلاع رسانی خوبی اتفاق می افتد . این تصویر که حقیر دیدم باز نشانه هایی از مسجد در آن دیده می شود مانند بخش ورودی فضای سرپوشیده که به نوعی شبیه محراب است اما هیچ و هیچ نشانه ای از نماد های معمول و غیر معمول مسجد در مسجد حضرت ولیعصر در چهار راه ولیعضر عج دیده نمی شود
  • مهدی ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    روایت شده وقتی امام زمان ظهور کنه همه مساجدی که به شکل کلیسا ساخته شدن رو ویران میکنه,احتمالا یکیشون همین به اصطلاح مسجده.
  • م ص ر ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ناشناس محترم... تو نیاز به چند تا کتاب اخلاقی داری تا کمی اخلاق و تربیت یاد بگیری... نیاز به علم معماری نیست برای اینکه بدونیم مسجد و اماکن مذهبی در قالب معماری مدرن و فانتزی نمیگنجه...این رو خواهشا درک کن باسواد بی ادب!!
  • سلمانی ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    هم آیین ما و هم در آیین شیطان پرستان و ماسون ها برخی بزرگان آن کیش معماران بزرگی بوده اند(شیخ بهایی و طرح های ماندگار تاریخی اش در اصفهان و معماری حوزه ی علمیه ی قم و ... ) اصول معماری اسلامی از اندیشه های پاک فقیهان آن روزگار سرچشمه گرفته و بنای آن، تعالی و جذب انرژی های الهی و مثبت است و بنای معماری ماسونی جذب انرژی منفی و نزدیکی به ابلیس شاید برای این فرمود: «انّما یعمر المساجد من آمن بالله و ... » اگر قرار است مومن ها مسجد بسازند شاید رمزی دارد بر اندیشه ی مومنانه و اصیل که در معماری اسلامی و ایرانی متجلی است. ما شاید سخره مان بگیرد ولی برای صهیون ها و ماسون ها موضوع خیلی جدی است و در حد مرگ و زندگی برای آن می کوشند! نقل قول مضمون فرموده رهبری: به هر صورت که شده سعی می کنند ستاره ی منحوس داود(این داود، داود نبی (ع)نیست) را وارد معماری ها کنند ...این معما را بیداری اندیشه ها حل می کند دوستان نه فحاشی ...
  • سيدمجتبي ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    درميان مساجد بي تكلف ساخته شده,انصافامسجد فائق درخيابان ايران جزو مساجددلنشين و برازنده اهالي منطقه است.نوربردازي وطراحي داخلي ارامش بخشي دارد.
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    1400 سال مساجد به همون الگوی اصیل خودشون ساخته میشد اما در این دوره غربزدگی، حتی مساجدمون هم باید شکل غربی ها باشه؟ چطوره توی نماز خوندن هم بریم یه سبک غربی پیدا کنیم؟ سبک قبلی دیگه کهنه شده. ها؟
  • یوسف ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    گاهی دشمن با دهها واسطه به ظاهراقدام مثبتی وخیری انجام می دهدولی درواقع خط صهیونیسم جهانی رااحرامی کندنگاه تیزبینی می خواهدتاعمق افکارواندیشه دشمن رابخواندولی ...غفلت ما....
  • امیر ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجد باسد ساده باشد تا افراد را به یاد خدا اندازد اما باید از لحاظ داخلی خوش ساخت باشد
  • رضا ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ای کاش آدم با خوندن چند تا کتاب معماری مثل شما باسواد می شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آدمی که ندونه معماری اسلامی یعنی چه و ریشه این معماری در چیست باید هم بگه خاک بر سرب سوادت کنن و یا بگه انتقاد به جایی نبود معماری اسلامی هر اسلیمی و شکل طراحی و شکل گنبد ومناره و همه ریشه عمیقی در اعتقاد شیعه دارد و به حق هم باید مطالعه شود تا فرهنگ ما به سادگی و در غفلت از بین نرود یا حق
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بافتهای فسوده و زشت مسجد شایسته این مکان مقدس نیست. به جای اینکه هزینه آنچنانی بگذارند و مسجد 6 طبقه لوکس بسازند هزینه را برای خراب کردن و باز سازی بافتهای فرسوده و نا بهنجار اطراف مسجد قرار دهند در عوض مسجدی به سبک معماری اسلامی بسازندکه بخودی خود هزینه ساخت را پایینتر می آورد. بهتر است برای ساخت مسجد به معماریهای مسجد شیخ لطف اله اصفهان مراجعه کنند که هیچوقت قدیمی نمی شود و همیشه ناب و زیبا خواهد ماند.
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مطلب خیلی خوبی بود. ممنون با بچه محل ها میریم سراغشون یه دعوا راه میندازیم
  • وحید ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام معماری اسلامی-ایرانی یه چیز دیگست.... شخصا خودم اگر بیام تو این مسجد,فکر نکنم حس و حال معنوی رو که تو مساجد اصیل دارم,اینجا هم داشته یاشم... یا علی
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اولین اصل: طرح مسجد باید تداعی کنند حجب و حیا که از اصول اخلاق الهی است، باشد. 2- ضروری است که طرح و موقعیت بنای مسجد با المان و ایجاد هارمونی به سمت قبله اشاره کند. 3- طرح و شکل مسجد باید در نظر مخاطب پناهگاه جسمی و آرامبخش تلقی شود. 4- نظم ، قرینه گی و سهولت شناسایی صحن و سرا ها باید حس وحدت را به بیننده ببخشاید. 5- و مهمترین ویژگی بنای مسجد این است که ضمن رعایت دقایق اصول مهندسی در بطن، و در نمای ساختمان، به مخاطب اعلام کند که این جا «خانه خداست».
  • وحید ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آقا معمار - آیا تا حالا مسجد رفته ای که ببینی که مساجد چه رنگ و بویی داره بعد برو مجتمع میلاد نور و دنیای نور و ... بساز- خدا به راه راست هدایتت کند
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    همیشه یه عده مثل شما پیدا میشن که هر کس داعیه دفاع از اسلام داشته باشه، مانعش میشید آیا در پیشگاه خدا میتونید جواب بدید! خداییش این مسجده که اینا طراحی کردن؟ انقد شما شیفته ی غربید؟
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اگه نظرت اینه که این مسجد مثل مجتمع تجاریه، باهات موافقم
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    جناب ناشناس اشتباه شده . وحشی واقعی تو هستی که قلمت دریده و بی پرواست .
  • محراب ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    چه قدر بی روح و بی رمق
  • محمد ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مشرق نظر منو تائید کن.!!!!!
  • رضا معمار ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    معماری به طور عام مظهر تمدن است. بدون نیل به مرتبه تمدن اساسا نمی توان به مرتبه معماری رسید آنچه که ملاحظه می شود یک ساختمان است نه معماری. و اساسا به دلیل انکه در غرب هرگز تمدنی بوجود نیامده استٰ نمی توان از آنها انتظار نیل به مرتبه معماری داشت. متاسفانه پس از دوره قاجار که معماری به نهایت اوج خود رسید. حتی در ایران نیز مرتبه معماری از میان رفته حداکثر می توان ساختمانهای خوب را مشاهده کرد. و خلاصه اینکه در شرایط موجود بیشتر از این توقع نداشته باشید.
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    دراین طرح چیزی از معماری اسلامی دیده نمیشود،بهترازاینهامیشودطرح داد
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    خدايش وقتي عكسشو ديدم فكر كردم تو اروپا به همچين كاري شده، باورم نميشه تو ايران از اين كارها بشه، خيلي ضايع هست، چنين مسجدي معلومه كه چه مسجدي هايي بايد بيرون بده، شكلش بوي دنيا ميده، اونوقت مردم بايد وقتي ميرن توش بياد آخرت بيفتند، واقعا متأسف شدم، مطمئنا معمارشم چيزي از دين نميدونه ولو مدركشو گرفته باشه!!! براي ايشان هم متأسفم
  • سید مهدی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    معماری اسلامی جزئی از فرهنگ ماست . تغییر اون به معنای تلاش برای تخریب زیرساخت های فرهنگ ماست . چشم آقای قالیباف روشن
  • شکوفه ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حالا بعد از ساخت مسجد انتقاد می کنید روی بیل بوردی که جهت همت عالی نصب کردند که همین نما درج شده اون وقت کجا بودید؟
  • alikanaany ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    به نام خدا مگر این مسجد هیات امنا و متولی ندارد؟مگر پیشنماز و روحانی آگاه ندارد؟پس در ساخت این بنای نا متجانس وبی تناسب نظر چه کس یا کسانی را لحاظ کرده اند!یعنی دوتا کارشناس مذهبی متنفذ در این محله پیدا نمی شد که با راهنمایی و انتقادهای بجایش در نقشه بنا تجدید نظر کنند؟!لابد مسجد رو برای اونور آبیها می سازند نه اهالی محل!
  • سید کمال ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    احمق نباشید پس کسی که در خانه مجلل نماز میخواند نماز او باید باطل باشد...با این کار هم نمای شهر حفظ خواهد شد و هم حالت معنوی خود را همچنان حفظ خواهد کرد
  • علی زعیم ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام به روایتی در اخرالزمان مساجد تجملی می شوند
  • alikanaany ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    به نام خدا مگر این مسجد هیات امنا و متولی ندارد؟مگر پیشنماز و روحانی آگاه ندارد؟پس در ساخت این بنای نا متجانس وبی تناسب نظر چه کس یا کسانی را لحاظ کرده اند!یعنی دوتا کارشناس مذهبی متنفذ در این محله پیدا نمی شد که با راهنمایی و انتقادهای بجایش در نقشه بنا تجدید نظر کنند؟!لابد مسجد رو برای اونور آبیها می سازند نه اهالی محل!
  • امين ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    الان چرا اين مسجد تك مناره طراحي شده؟؟؟؟؟؟؟
  • سيدمجتبي ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    درميان مساجد بي تكلف ساخته شده,انصافامسجد فائق درخيابان ايران جزو مساجددلنشين و برازنده اهالي منطقه است.نوربردازي وطراحي داخلي ارامش بخشي دارد.
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    همیشه عده ای متحجر هستند که در برابر نواوری می ایستند همین سبک معماری که الان هست و شما داری ازش طرفداری می کنی نیز اون زمان که ابداع شد مخالفهایی ازجنس شما داشت که می گفتند اصلا چرا مسجد گنبد داشته باشد؟ کنبد مال ساسانیان است نه مسلمانان
  • آخرین معمار ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    شخصیت بنا زیر سوال است و بیشتر شخصیت مرکز تجاری دارد و لی در هر صورت باید در طراحی مساجد به سک جدید از یک جایی شروع کرد تا حرفی برای گفتن داشته باشیم
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بیلبورد رو تازه زدن شکوفه خانوم من بچه همون محلم
  • سلمانی ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    این ها دلیل مطرح کردند این کجایش تحجر است اصرار ماسون ها برای درج علمات ماسونی از لنگه دمپایی تا برج های شاندیز مشهد تمدن است؟ ارائه ی دلیل اهانت نمی خواهد جواب مستدل لازم دارد. تحجر هم برنمی دارد. می خواهد. مگر معماری ایرانی و اسلامی از هم جدایی پذیرند چرا این اعمال از سوی شبکه ی جهانی صهیونیسم و در تمام کشورهای اسلامی و از سوی حاکمان ناسالم حمایت و ترویج و تحکّم می شوند ؟ کمی هم فکر کنید دوست من...بعد گنبدهای ساسانی با گنبدهای اسلامی و گنبدهای مسیحی و ... فرق می کند بناهای ایران باستان کمی اش باقی است و کار خوب خوب است و از ایرانی(برای ما و فرهنگ مان) خوب تر!
  • سیدکاظم ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    در خصوص جنگ نرم دشمن باید گفت که او برای تضعیف نگاه شیعه و تحمیل باورهایش به جامعه شیعی از همه گزینه ها بهره می گیرد. از جمله طراحی و معماری مساجد به سبک و سیاق غربی. اگر به پیامهای مکرر مقام معظم رهبری توجه داشته باشید، ایشان در خصوص تهاجم و شبیخون فرهنگی اشاره داشته اند از آنجایی که در گذشته توجه چندانی به هشدارها نشد، دشمن گستاخ برای رسیدن به مقصود پا را فراتر نهاد و رهبری نیز به صراحت از آن به عنوان ناتوی فرهنگی نام بردند. عزیزان توجه داشته باشید که ناتوی فرهنگی و جنگ نرم دشمن تنها به تغییر رفتار جامعه خلاصه نمی شود بلکه حملات آنها به پایگاهی است که موجب هشیاری و ایستادگی در مقابل آنها می شود. همین مساجد بود که دودمان پهلوی و ظلم و ستم شیطان بزرگ بر ملت مسلمان ایران اسلامی را در هم پیچید. حال روی سخنم: اول با کسانی است که در مقابل انتقادات اقدام به فحاشی کرده و یا می کنند. اگر آزاده هستید با این نگاه هم کمی تامل کنید اگر حقیقت نداشت با دلایل عقلی آن را رد کنید. دوم با مسئولین محترم شهرداری منطقه، اعضای شورای شهر و بویژه شهردار تهران اگر هنوز حاج باقر مانده نگذارد چنین اتفاقاتی در سطح شهر با توجیهات گوناگون بیفتد در جهت مقابله با این تهاجم فرهنگی به پاخیزد.
  • محمد ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    چهار هندو در يكي مسجد شدند..............! راستش ما از غربي ها پيروي ميكنيم فكر ميكنيم اين مدرنيسم اما خود غربي ها كليسا هاشون رو به سبك قديم ميسازن تا اون فضا تقدس خودش رو داشته باشه ما عادت كرديم تقليد كور كورانه انجام بديم
  • اسمال ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بیشتر شبیه بانک و مراکز صرافیه تا مسجد
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اولا پیر و پاتال یعنی چی ؟ دوما میشه بفرمایید فرق این مسجد در حال ساخت با یک ساختمان اداری یا یک مرکز تجاری در چیه؟سوما میشه بنای یک مسجد طبق احادیث پیامبر باید یکسری ویژگی ها داشته باشد که می توان هم آن ویژگی ها را رعایت کرد و هم یک شاهکار معماری داشت. واقعا هم احتیاجی به این جنگولک بازی ها نیست. چهارما برای جذب جوانان بهتر است روی محتوا تاکید شود نه روی ظاهری که برای مخاطب در بازی های کامپیوتری آشنا باشد
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    در شهر ما اصفهان هم متا سفانه سالهاست ساختمانهاي دولتي وخصوصي به صورت افراطي با معماريهايي به همين سبك ساخته ميشود و ديگر كاشيهاي زيبا ي نيلگون واجركاريها وگل ميخهاي زيبا فراموش شده است
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم. به عقیده بنده، مقصر اصلی کسانی هستند که طراحی مسجد را به چنین معماری داده اند نه آن معمار. چرا که عقبه و رزومه و نوع تفکر هر معمار مشخص است. معمار بنده خدا هم نمی توانسته جز این طراحی کند چرا که شخصیتش چنین بوده..
  • دکتری معماری ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    کدام کتاب معماری دقیق بگو جواب اصلا این معماری نه سبک ش دیکانستراکشن نه پست مدرن(فرم تابع عملکرد) نه مدرن سبک من داوردی یا اکادمیکش التقاطی این اقا طراح 2 تا کار کامرا دیبا ماریو بوتا نگاه میکردی لاقل از اونا کپی میکردی
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    درست نيست اختلافات شخصي را علني كرد برادر اولا اگر به سير تحولي معماري مساجد نگاه كنيم ، همان مسجدي كه امروز ما مي پسنديم والگو مي دانيم 100 سال پيش همين انگ امروز را مي خورد كه غربي است وفاصله گرفته از مساجد واقعي دوما چه بخواهيم وچه نخواهيم مساجد هم در مسير تغيير وتحول چه در بعد ظاهري ومعماري وچه به لحاظ محتويي قرار خواهد گرفت
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    شما هم روزی به قول خودتون پیروپاتال میشید جوونی که بزرگتر از خودش رو پیروپاتال معرفی میکنه چه توقعی ازش میره؟ بچه محل هایی که این تفکرات رو داره همین ساختمان تجاری بیشتر لایقش هست همین شما هستید که فریاد میزنید آآآآی میراث فرهنگی کشورمون رو عربها به نام خودشون کردند و دزدیدند ولی اینجاها برعکس عمل میکنید به ساز کی میرقصید؟ به ساز خودتون یا بی بی سی و شبکه های ماهواره ای مخالف ایران اسلامی؟
  • احسان ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آقای ارجمندی کاش عکس قبلی مسجد رو هم نشون میدادید تا همه بتونند قضاوت کنند. مگه شکل قدیم مسجد اسلامی بوده؟ آیا میدونید طراح مسجد خاتم الاوصیا طراح حرم سیدالشهدا (ع) هم هستند؟ چرا عادت کردیم فقط نقد کنیم و اختلاف افکنی کنیم؟
  • میترا1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ناشناس 09:12! جواب درست به کامنت را شما دادی . احسنت و ++++++++++++++++++
  • رحمانی ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    باسلام- تک مناره بودن آن با معماری مساجد شیعه همخوانی ندارد حتما بایستی طرح مذکور اصلاح گردد-این نیز خود نوعی تهاجم فرهنگی نیست عزیزان.
  • حصني ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ببين برادر! اولا: هر چيزي يه شأني داره. هر چيزي يه اقتضايي داره. شما نميتوني مسجد رو با معماري غربي بسازي. مسجد معماري اسلامي مي خواد. مسجد اصلا هر آجرش كه مي ره بالا اون معمار يا بنا بايد ذكر بگه تا وقتي وارد مسجد شدي نو مسجد تو رو بگيره. دوما: اين همه مسجد هست كه همشون جونن اما معماري قديم رو داره. ببين اون مسجد چه ويژگي داره كه جذب مي كنه.
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    تو اروپا هم بخوان مسجد بسازن اين جوري نمي سازن
  • سید ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اینطور که اینا مسجد میسازن که آدم روش نمیشه بدون کت و شلوار وارد بشه !
  • id131211 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اگه این مسجد ساخته شد و مردم دیگه اونجا احساس معنویت نکردن ، حرف شما درسته . وگرنه استدلال های شما خیلی مرتجعانه و غریبه . الان فرم مناره و گنبد توجیه معقولی تو معماری نداره به هر حال باید با آزمون و خطا هم که شده راه های معقول و شکیلی برای ساخت مساجدمون پیدا کنیم میشه تصور کرد که یه عده ای هم موقع ساخت مسجد شاه اصفهان(یعنی شاه مسجد ها و نه مسجد شاه ها) همین موضع گیری شما رو داشتن
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آقا توی مشهد نزدیک حرم امام رضا هم یکی شبیه همین ساختن
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مدرنیسم با انکار غیب و خدا شروع نشد؟ نیچه نگفت خدا مرده!
  • میرزا ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حتما مردم باید با زیر شلواری وارد مسجد بشن؟
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    احمق خودتی که فکر می کنی مسجد باید با هر طرح شیطانی ای ساخته بشه
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    شما فرق انحراف و تحول رو می دونی کسی با تحول مخالف نیست اما انحراف هرگززززززززززز
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    نه آقا جان طراح حرم سیدالشها که سالها پیش فوت کرده
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    نه داداش حرکت معماری اصیل ما به سمت مدرنیسم، یک انحراف تاریخیه معنی پیشرفت و رشد هم نمیده
  • نپجا باکلی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    واقعا از یک فرد تحصیل کرده بعید است این صحبت ها در واقع در ساخت این مسجد اینده نگری شده تا بیش از بیش جوانان ما به مسجد گرایش پیدا کنند این صحبت های جنابعالی صرفا از دید هنری است ودر واقع با بازی الفاظ هنری قصد نقد نابجا این کار پسندیده را دارید بهتر است بجای منحرف کردن اذهان عمومی نظرات سازنده خودتان را در ساخت وپیشرفت این مسجد بدهید التماس دعا
  • امیر ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام در روایات فرمودن فرزند زمان خویش باشید. بعد هم مسجدی که الان ساخته میشه قرار 50 سال مسجد باشه تا اون موقع معماری شهر تهران خیلی فرق خواهد کرد فقط نباید جلوی پامون رو ببینیم باید آینده نگر باشیم.
  • حسین ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ممکنه از نظر معماری اسلامی و خصوصا معماری مساحد اصیل ایراداتی به روح معنوی این بنا وارد باشه امــــــا !! امـــــا !!! دوستان عزیزم که به بحمدالله همگی به قیامت اعتقاد داریم بنظر شما بخاطر عدم تطابق نظر ما با نظر عده ای دیگر باید بسرعت و بدون هیچ تحقیقی به سازنده ، معمار ، امام جماعت ، هیئت امنا و ... که سالهای سال سابقه خدمت گذاری به عالم تشیع رو دارن ، برچسب ضد و دید رو زد واقعا میتونید با این قدرت و صراحت جلوی هدا وایستید و بکید میخواستیم از دین دفاع کنیم پس رحماء بینهم کجاس فکر نمیکنید با این نوع تاخت و تاز از این پس مانع الخیر میشیم فکر نمیکنید دارید کسانی که به نیت ثواب از وقت و مال ... گذشتن رو دارید کباب ممیکنید فکر میکنید با این تندرویها و مارک دار کردن مردم دیگه کسی به جرات اینو داره بیاد وسط کار کاش کمی هم درباره کارامون فکر میکردیم اصل ساخت مسجد امریست پسندیده و قابل تقدیر از اقامه کنندگانش نباید بخاطر اختلاف سلیقه در فروعات اصل رو نابود کرد عزیزان دارید ناخواسته ریشه اصل رو میزنید اگر این طرحها اشکال شرعی داره باید از امور مساجد و شهرداری ایراد گرفت با اینکه به شخصه در مساجدی که معماری سنتی دارن احساس بهتری دارم اما هیچ جا نداریم که نماز در محل تمیز و شیک مورد غضب خداست کما اینکه پیامبر عزیزمان برای نماز خواندن بهترین لباسها رو میپوشید و بدن مطهرشان رو معطر میفرمود ...
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    لطفا اول مطالعه فرمایید خاتم الاوصیا نه خاتم الانبیا شرط میبندم خیلی ها نمی دونند چی به چیه
  • حسین ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    وقتی وهابی ها مساجد بسیار زیبا و لوکس میسازند چرا ما نسازیم ؟؟؟؟ ما هم باید از بهترین و جدید ترین امکاناتمان برای ساخت مسجد استفاده کنیم تا از آنها جا نمانیم چه اشکالی دارد مستجد زیبا باشد ؟؟؟؟ مگر مستجدی که پیامر(ص) بنا کردند مناره و گنبد داشت ؟؟؟؟ چرا عوام فریبی میکنیم ؟؟ چرا دانش کم خودمان را می خواهیم به جامعه انتقال بدهیم ؟؟؟
  • سجاد ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    با سلام ما خودمون سالیان سال تو این محل زندگی می کنیم. به نظر تمام احالی محل وجود یک مسجد مدرن و شیک بسیار ایده خوب و پسندیده ای است.
  • سجاد ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    با سلام ما خودمون سالیان سال تو این محل زندگی می کنیم. به نظر تمام احالی محل وجود یک مسجد مدرن و شیک بسیار ایده خوب و پسندیده ای است.
  • حسین ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    وقتی وهابی ها مساجد بسیار زیبا و لوکس میسازند چرا ما نسازیم ؟؟؟؟ ما هم باید از بهترین و جدید ترین امکاناتمان برای ساخت مسجد استفاده کنیم تا از آنها جا نمانیم چه اشکالی دارد مستجد زیبا باشد ؟؟؟؟ مگر مستجدی که پیامر(ص) بنا کردند مناره و گنبد داشت ؟؟؟؟ چرا عوام فریبی میکنیم ؟؟ چرا دانش کم خودمان را می خواهیم به جامعه انتقال بدهیم ؟؟؟
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حاضری دست رو قرآن بذاری که ایشون طراح حرم سیدالشهدا نیستند(ع)؟ طراحی های جدید رو کی انجام میده؟
  • سجاد ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    با سلام ما خودمون سالیان سال تو این محل زندگی می کنیم. به نظر تمام احالی محل وجود یک مسجد مدرن و شیک بسیار ایده خوب و پسندیده ای است.
  • احمد ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    من چند سال تو یه خبر گزاری کار کردم و اینهمه نظر در باره یه خبر اینجوری تو مدت کوتاه مشکوکه و فکر میکنم یه عده قبلا با هم هماهنگ کردند. خیلی باید مواظب بود. یه نگاه به خبرای دیگه این سایت نگاه کنید ببینید خیلی خبرهای مهم اینهمه نظر نداره.
  • حسین ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    وقتی وهابی ها مساجد بسیار زیبا و لوکس میسازند چرا ما نسازیم ؟؟؟؟ ما هم باید از بهترین و جدید ترین امکاناتمان برای ساخت مسجد استفاده کنیم تا از آنها جا نمانیم چه اشکالی دارد مستجد زیبا باشد ؟؟؟؟ مگر مستجدی که پیامر(ص) بنا کردند مناره و گنبد داشت ؟؟؟؟ چرا عوام فریبی میکنیم ؟؟ چرا دانش کم خودمان را می خواهیم به جامعه انتقال بدهیم ؟؟؟
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    شما فکر کردی الان بسیجیه جان بر کف تو این مسجد بار اومده؟ البته نسل جدید رو میگم
  • حسین ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    به نظر شما مسجد اصفهان با هزینه کمی در آن سال ها ساخته شده است ؟؟؟؟؟ یا گنبد حرم ها که از طلاست هزینه کمی دارد ؟؟؟ پس هرچه برای خانه خدا هزینه کنیم کم کردا ایم دوست عزیز
  • سلمانی ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    عمل مهم است نه عامل البته خیلی ها درطرح های جدید حرم سیدالشهدا (ع) دست اندر کارند طراحی سیستم های برقی تا ... این شکل توجیه ها دردی را درمان نمی کند. مااستدلال کردیم الان برخی از مساجد را می دهند بزرگترین شرکت رسمی معماری ماسونی دنیا طراحی کند. همان ها که مسجدالحرام را در دست گرفته تا تبری بر ریشه ی توحید ابراهیم بت شکن(ع)بزند(که نخواهد توانست) و شاندیز مشهد را و برج میلاد دو را و ... بوی خواب زدگی می آید دوست من!
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    شما پولش را بپرداز هر معماری که خواستی بساز والا سکوت کن.
  • داش مرد ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ورودی این مسجد انگار که می خواد رو سر نماز گزاران خراب بشه و فقط ترکیب حجمی است برای دانشجویان ترم اول معماری
  • نرگس ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    من یک معمار هستم. به نظر من طرح زیبا، جالب و بسیار خلاقانه ای می باشد. باید به جرئت و شهامت طراح این مسجد تبریک گفت. کسی می داند طراح چه کسی بوده؟
  • ناشناس ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    به عنوان کسی که دکتری معماری داره بد نیست به اطلاعتون برسونم که یک یا دو مناره اصلا جنبه نمادین نداره. بسیاری از مساجد اهل سنت 2 یا چند مناره داره و خیلی از مساجد شیعیان هم تک مناره ای هست. نمونه آن مسجد جامع فهرج و مسجد جامع نیریز. دو مناره ای شدن مساجد از دورانی خاص هم از ابتکارات معماران ایرانی برای کنترل نیروی رانشی دو طرف ایوان بوده
  • علی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجدی که بوی جوراب نده مسجد نیست.
  • دانیال ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ممنون که نظر خدا رو جویا شدی!
  • hoseyn ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    در حیاط ورودی از سوراخ وسط کنسول نوری معنوی وجود دارد که انسان را به خدا نزدیک می کند عالی اسنت
  • امیر ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام نظرات نویسنده قابل احترام است ولی صداقت در گفتارش دیده نمی شود ایشان به نظر تحصیلات دانشگاهی معماری ندارند و از چند کتاب قسمتهایی را کپی برداری نموده اند در آخر به نظر بنده ایشان با نیت خیر این مطالب را ننوشته اند و دعا میکنم به راه راست هدایت شوند
  • ali ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجدی که پیامبر(ص) ساختند نیز بدون مناره و گنبد بود دوست عزیز
  • احمد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حرم امام رضا نیز از طلاست . آیا تجملی است ؟؟؟
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    کوکب جان این بهترین طرح مسجد است مگر ساخت خانه خدا برای عبادت بندگان باید چیزی باشد که تو و همفکرانت باید بپسندند
  • امیر ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام شما چشمهایت ضعیف است
  • علی اسکندری ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    همین کوته نگری هاست که باعث شده وهابی ها قدرت بگیرند !!!! وقتی ما فکر میکنیم مسجد باید زیبا نباشد و وهابیت برای جذب مردم مساجدی لوکس و زیبا میسازند و باعث کشش جوان ها میشوند و ما همچنان دست روی دست میگذاریم و به کژ اندیشی خود ادامه می دهیم !!!!!
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    خب تو هم رفتي توي دانشگاه معماري خوندي ديگه توقع ديگه اي نميشه ازت داشت هر كي دانشگاه رفته باشه ميدونه دختراي معماري چجوري هستن!!!! راحت باش و با همين اعتماد به نفس برو جلو كه صاف تو ديواري
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجدی که حضرت محمد(ص) ساخت مناره نداشت . چرا با یک مناره بودن و دو مناره بودن می خواهیم بین شیعه و سنی تفرقه بیندازیم مستجدی که امام علی (ع) ساخت نیز تک مناره بود .
  • داود ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجد زیبایی است دست طراحش درد نکنه
  • مهنوش ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اینجا کجاش شکل مسجده؟؟؟ اینجا آدم یاد بیمارستان میوفته خوف برش میداره!!! الان تو این مکان احساس آرامش و نزدیکی به خدا رو احساس میکنین؟؟؟
  • جواد ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    با نظر شما کاملا مخالفم؛ به نظر من که این مسجد شاهکار هنریست. مسجد های شیک که فقط نباید تو بالاشهر ساخته بشن پس ما که تو نازی آباد زندگی می کنیم نباید 2 تا مسجد مدرن با شکوه داشته باشیم!!؟
  • عباس پی سپار ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مهم ترین نکاتی که رهبر عزیزمان دربارة نو اندیشی فرموده اند از این قرار است : 1. تولید علم و نظریه پردازی 2. دوری از تحجر علمی 3. شهامت علمی 4. فرهنگ سازی 5. استفاده از دانش های روز با نگاه نقادانه 6. استفاده از میراث علمی فرهنگی داخلی 7. حرکت بی وقفه و شتابان 8.ضرورت برنامه ریزی و سرمایه گذاری 9.اعتماد به پژوهشگران داخلی
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    دست بوسو هستم بیا ولی قطعا توی "نحج البلاغه" درباره این موارد صحبت نشده است. هه
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    من سوال کردم.این مسجد هیچ واحد تجاری نداره.
  • حامد ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    هرچند من هم به این طرح مسجد اعتراض و نقد دارم اما معتقدم باید برای مسجد تراز انقلاب اسلامی، طرحی نو درانداخت که از مصالح نو و دانش جدید هم استفاده شود. کهنه پرستی و غرب زدگی هر دو خطا است. در زمینه مسجد تراز انقلاب اسلامی هم طرح‌ها و نظراتی دارم که بماند اما این قلم مشرق مناسب نیست و برگرفته از اندیشه ضدیت ذاتی با دانش است به ویژه اگر خاستگاه آن غرب باشد! تو گویی غرب سرزمین آفریده خدا نیست! همین نگاه افراطی بود که تمدن اسلامی را به افول کشاند و غربیان حریص به علم را حاکم جهان ساخت. بگذریم که سخن بسیار است ...
  • ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    با این حساب بر اساس منطق نگارنده ما نباید در دانشگاه ها کتاب های علمی برگردان شده غربی را یاد بگیریم و یا نباید به سمت علوم نوین از جمله ستاره شناسی که سالهاست توسط غرب توسعه داده شده است حرکت کنیم__ چرا که به گفته شما همه اینها توسط تمدن غرب که سالها خدا را انکار کرده است تکامل یافته اند!!!_هر چند بنده هم طراحی این مسجد را ناقص میبینم و میشد بهتر از این باشد ولی برای دیدگاه شما هم متاسفم!_ خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد با گذشت زمان قطعا مساجد و اماکن مذهبی ما هم باید علاوه بر حفظ معماری ایرانی اسلامی از فناوری های نوین و طراحی مدرن برخوردار شوند.
  • حسین ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بنای مسجد باید باعظمت,جذاب,وخیره کننده باشد (سبک جدید چه ایرادی دارد)
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    زیبایی به چه قیمتی ؟ به جا این کارهای پر هزینه و زیبا و چشم گیر شکم بچه یتیم ها رو پر کنن
  • هادی کلهر کلخورانی ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    عزیز جان مسجد باید با روح معنوی اسلامی سازگاری داشته باشد اگر این بنا مجتمع تجاری بود کمی دلنشین تر بود . به مسجد لرزاده و یا مسجد ملک بازار تشریف ببرید روح سادگی و معنویت را در آن میابید . مسجد مکان آرامش روح و روان است نه محل به رخ کشیدن نوع معماری بیگانه واقعاً اگر میگفتند این مکان کلیساست من بیشتر باور می کردم تا مسجد . راستی معمار ومهندس این بنا تا حالا مسجد رفته اصلاً میدونه مسجد باید چه ویژگیهایی باید داشته باشد .
  • بهرام ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    با سلام منزل ما در نزدیکی این مسجد است، لازم به یاد آوری است که مسجد قدیمی خاتم الاوصیا نه گنبد داشته نه مناره و بیشتر شبیه حسینیه های قدیمی بوده تا مسجد. و حال که مسجدی نوساز جایگزین شده است نباید زحمات عزیزات را اینگونه بیرحمانه مورد حمله قرار داد. دز ضمن نمای این مسجد زیبا از سنگ سفید می باشد نه آلومینیوم و پنجره های آن با کتیبه های آیات قرآن که به رنگ آبی فیروزه ای می باشد در نظر گرفته شده است.
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آفرین، کاملا حرف شما درسته.... نظر منم همینه، ضدیت با علم به بهانه غربی بودن و اینکه تمدن غرب منکر خداوند است که نشد کار!!
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام من بسيار علاقمند هستم در مورد مساجد ايراني اسلامي مطالعه كنم، اگه امكان داره منابع خوب و رده اول را معرفي كنيد. اون نفر اول مباني معماري كيه؟ آقاي نقره كار؟ ممنون مي شم نام ببريد.
  • محمد ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    البته مسجد دانشگاه صنعتی اراک هم با یک معماری فوق وحشی به زودی به بهره برداری می رسد و هیچ کس هم صدایش در نمی آید
  • رؤيا ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحيم از اطلاع رساني مشرق سپاسگزارم. فكر كنم بايد يك جنبش مردمی در دفاع از معماری اسلامي و حفظ بنای اسلامی مساجد راه بيفتد تا نامحرمان جرأت جسارت به ساحت مقدس مسجد را به خود راه ندهند و به بهانه نوگرايی افكار انحرافی خود را به خورد خلايق ندهند.
  • فاطمه ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آقای خاک برسر! نیازی به خوندن کتاب نیست. پسر 10 ساله من تا عکس رو دیده میگه این چیه این که هیچ جاش شبیه مسجد نیست!!
  • سید محمد ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    کوکب خانم شام چی داریم؟
  • سید محمد ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    معماری اسلامی مگه چیزیه که یه هویی از آسمون افتاده؟ هی ساختن و ایده دادن و تغییر دادن تا اینجا که اینجوریه الان... اگه بخواهیم مثل شما فکر کنیم که پس باید بگیم همه مسجدای فعلی و خراب کنن و با شاخ و برگ نخل بسازن چون پیامبرمون اینجوری میساخت...
  • محمد حسین ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    خدا به ابو ریحان بیرونی و ابو علی سینا و فارابی و ... خیلی رحم کرد که واسه این دوره نیستن که چنان بی آبروشون میکردی که دق کنند... میدونه که اون ها هم ساختار شکن های زمان خودشون بودن...
  • f.kh ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    با کامنت نپجا باکلی موافقم
  • سعید ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    نرگس خانم منم با نظر شما موافقم اما به نظرم بیشتر به پاساژ شبیه باشه تا مسجد
  • سرباز ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    عمه جان بنده هم خودشون رو معمار میدونن. نکنه شما با ما نسبتی دارید؟؟
  • الهام ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مسجدم مسجدای قدیمی و تمیز و ساده محله خودمون! والا این بنا شبیه همه چی هست الا مسجد!
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    نزاکت داشتن نشانه شخصیت است
  • همایون ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حالا مگه آیه یا حدیثی داریم که شکل مسجد چه جوری باشه . اینهم یه مسجد با شکل جدیده . حتی من فکر می کنم بعضی ها خوششون بیاد به چنین مسجدی بروند تا مسجدی با نمای سنتی و این خودش یه پوئن مثبته . صدر اسلام مساجد خیلی ساده تر ساخته میشد و با گذشت زمان طراحی مساجد تغییر کرد . شما حالا اگه به ترکیه یا آمریکا بروید طرح مساجدشان با طرح مساجد ایرانی تفاوت داره و این امر به نظر من هیچ اشکالی نداره . من مطمئن هستم داخل این مسجد هم میتوان نمازهای خالصانه ای خواند و در مجموع طرحش خوبه .
  • معمار ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    من هم معمار هستم و من هم تاكيد ميكنم كه معماري اين مسجد عالي هست. متاسفانه كسايي كه از معماري چيزي نميدونن ميان نظرات شخصي خودشون رو ميدن. وگرنه من تو نظرات كه خوندم اونايي كه معمار بودن همه تعريف كردن.
  • معمار ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    من نيت و سطح سواد نويسنده اين مطلب رو نميدونم. ولي من به عنوان يك معمار(طرفدار معماري ايراني اسلامي) از اين طرح به شدت دفاع ميكنم. بسيار زيباست. از بقيه هم خواهش ميكنم كه دليلي نداره درباره چيزي كه توش تخصص نداريم حتما نظر بديم. پسته ي بي مغز چون لب وا كند رسوا شود...
  • ارمینا ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    یک انسان خیر با خلوص نیت و همفکری و طرح اساتید برجسته و کار امد معماری و گذشتن از مال خود تصمیم به ساخت این مسجد گرفته.... دوستان به گفته امیر المومنین فرزند زمان خویشتن باش چه اشکالی داره ما هم بتونیم هنر مدرن امروز رو با معماری اسلامی تلفیق کنیم این که باعث افتخاره.چه بسا که معماری خاص این مسجد خیلی ها رو جذب خودش بکنه و پا به مسجد بگذارن
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    هیچکس با شیک بودن مخالف نیست بلکه انحراف ایراد داره پیامبر هرگز تشبث به کفار نمیکردهیچکس
  • مسعود ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    طرح زیبایی است قطعا از صدر اسلام تا کنون مساجد هم با توسعه هنر و صنعت تغییر کرده اند به جای کاشیهای ساده بایست از نقوش تذهیب و کاشیهای دارای آیات و روایات استفاده شود
  • یاسر ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    خیلی زیباس دست اونایی که زحمت کشیدن درد نکنه چشم انایی هم که نمیتوانند ببینند دراد یاعلی
  • حسن ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    هتل بی ستاره خاتم الاوصیاء
  • zand ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آیا مسئولین خوابند؟ البته که ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم تک تک ما هم باید بپا خیزیم
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    من نمیدونم شما چقدر در مورد این مسجد اطلاع دارید اما خود من یکی از اعضای گروه طراحی این پروژه بودم... نا آگاهی شما اونجا معلوم میشه که فقط از روی یک طرح سه بعدی قضاوت میکنید و کلی بحث میکنید در مورد استفاده از کامپوزیت در صورتی که در طراحی فاز 2 کاملا مشخص هست که متریال دیوارها سنگ سفید هست.. چرا انقدر در مقابل نوآوری مقاومت میکنید؟ چرا باید همه ی ساختمان های مساجد شبیه هم باشند و شبیه چیزی که 1400 سال پیش بوده؟ مگه مردم و سلیقه معماریشون از 1400 سال پیش تغییر نکرده؟ یک کم باید منعطف تر بود.. این تحجر در همه ی زمینه های مربوط به مذهب ما وجود داره که خیلی بده متأسفانه...
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    در روایات آمده است زمانیکه امام زمان (عج) ظهور کنند اولین کاری که می کنند تعداد زیادی از مساجد را خراب می کنند و برای عبادت خداوند بناهایی مانند کپرهای زمان حضرت موسی می سازند.
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    جالب اینه که یک مسجد تو خیابان دماوند دارن میسازن که بغل تالار عروسی ساخته شده نمیدونم ایا همین مسجده یا نه
  • میرزاعباس ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اگر 10/پولی که خرج این مسجد شده است را به بنده میدادند یک مسجد خیلی خوب درمحله کوهانستان میساختم چقدر خوب بود
  • جباري ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    پس اينهمه دم ازمعماري اسلامي ميزنيم چي ميشه ؟؟؟؟؟؟
  • اکبر ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بابا ول کنید این ادا اطوارها رو. ما یا از اون ور بوم میفتیم یا از این طرف. مسجد طرح جدید وقدیم نداره. بهتر به کارکردهای مسجد توجه بشه نه به شکل شمایلش.
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    من اهل همین مسجدم متاسفم برای این استاد که حتی ما یک مرتبه ایشون را داخل مسجد ندیدیم و این گونه افراد فقط نقد کردن را دوست دارند و موقع کار شانه خالی می کنند
  • همسایه مسجد ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    واقعا جای تاسف داره از معماران ایرانی نتیجه تدریس و توجه بی اندازه به معماری غرب اینطوری هم بایدباشه درنگاه اول که رد میشی اولا اصلا بابافت سنتی این محله چنین مسجدی سازگار نیست شاید اگر این مسجدواقع درشهرک غرب بود(هرچند که مساجدای شهرک غربم صدشرف دارن به این طرح) میشد چیزی نگفت و راحت از کنار قضیه رد شد! به هر حال هیات امنای مسجدهم باید متوجه باشند که درسته بودجه هم داشته باشن اصلا پول هم باشه ولی آدم نباید که زود تسلیم شه! به نظر من مهمتر از طراح باید دید شخصی که زیراین روتایید کرده واقعا از معماری اسلامی ومعماری برای مسجد و...سردرمیاورده ؟! نمیدونم چرا این همه ما طرحهای ایرانی اسلامی داریم این چیه خداوکیلی!!! به نظر من هنوزم دیر نشده ایکاش دست به کار شن هم محلی ها واین طرحو عوض کنن چیه به خدا در جواب اون شخصیم که گفتن این مطلب مشکوک هست احتمالا از عدم اطلاعشون درمورد این مسجد ،سابقه مسجد وامام جماعت این مسجد و..بوده! وهم اینکه چون این مسجدبرای همه هم محلی ها عزیز هست خوب یه نفر بگه اینجازدن خوب میان مطلب رومیخونن ونظر میذارن!!
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    در احادیث مساجد را گفته اند بسیارساده باشد نه تجملاتی ونیزدراحادیث ازتخریب مساجد تجملاتی به دست یادستوراقامون زیاد داریم اینا به نظرمن نزدیکی ظهوررا نشون میده
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    نماد دین ما نمازه ومسجد بی نماز خوان موزه است مسجد باید ساده وبه دور از هرتجملاتی باشد ودرب ان دائم باز خانه خدایی که گاه گاهی دربش بازه مسجد نیست به ان میماند که خدا گاهگاهی در خانست مساجداخرالزمان
  • ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    رویایی فکر می کنی :آفرین:
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    همین اینترنت و کامپیوتر رو کفار ساختن
  • خدیجه ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    آقا یاسر محترم اسم علی رو بعد از بد وب یراه گفتن به مردم نیار. !!
  • ss ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    افرين
  • لیلا ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    از شما بابت اطلاع رسانی تشکر میکنم .نظر من اینه که معماری مساجد بایدبه سبک اسلامی باشد .و به دور از هرگونه هرگونه غربزدگی .
  • حامد ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    به نام خدا سلام به همه من بچه محل مسجد خاتم الاوصیا هستم و از حدود 8 سالگی تا الان که نزدیک 30 سال دارم در این مسجد با صفا و نورانی و پشت سر حاج آقا مقدس که بسیار اهل محل ایشان را دوست دارند، نماز خوانده ام. متاسفانه ایشان به دلیل کهولت کارها را تفویض به اطرافیان کرده اند و آن اطرافیان نیز با دید سطحی و ظاهری شروع به تخریب مسجد کرده و قصد به ساخت مسجد با شمای مدرن دارند که بنده به شخصه مطمئنم که با این طراحی دیگر صفای سابق را نخواهد داشت و ضمنا از طبقات زیرین آن برای کسب درآمد استفاده خواهد شد که بازهم از معنویت آن می کاهد. شاهد مدعایم این است که چند سال پیش با پول خیرین خانه های روبروی مسجد را خریدند و به اسم ساخت مجموعه فرهنگی ساختند. بعدا طبقه همکف آنرا کردند پاساژ آنچنانی که لباس زنانه و ... می فروشند و زیر زمین آنرا کردند باشگاه ایروبیک با آهنگهای آنچنانی! خدا کنه حداقل رحم کنند و زیر زمین و طبقات مسجد رو اجاره ندند! ما که صدامون به جایی نمی رسه اما ای کاش سازمانی یا نهادی به طراحی و کاربری مساجد نظارت می کرد و اجازه اجرای چنین طرح هایی رو نمی داد.
  • صادق 2012 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    معماری بی هویت
  • مهدی ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    پس به نظر شما حرم امام رضا (ع) که گنبد طلا دارد و بهترین آینه کاری و کاشی کاری که در کمتر کاخی مشاهده می شود را دارد باید تخریب شود ؟؟؟؟؟؟
  • امین طالع ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    استفاده از جحم هایی مانند مکعب و مستطیل آن هم با این گستردگی در مکانی که به نوعی بیان گر تداعی و روند عرفانی باید باشد چندان منطقی نمی باشد زیرا این حجم ها آن قدر ی که جنبه عقلانی در خود دارند فاقد معانی معنوی و حسی می باشند . و آیا استفاده از این نوع پنجره قادر به به از نمایی عرفان نوری مسجد شیخ لطف الله را در فضای داخلی دارند ؟ درست است که باید شکل جدیدی را از مساجد که که متناسب با زیباشناسی معاصر باشند را طراحی کنیم ولی آیا نوع و درک زیبا شناسی عرفانی این گونه ساختمانها نیز قابل تغییر است .
  • علی ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    آفرین ، موافقم
  • رامین ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    پیامبر هم معطر بودند و هم بهترین لباسشان را برای نماز خواندن می پوشیدند .
  • علی قلم ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اگه ساخته نشده ودرطرحه هرکی جلی این کاروبگیره ثواب کرده.
  • ؟ ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    سلمانی تو برا اسلام چی کار کردی ؟؟؟؟؟ فقط به امر به معروف کردی ؟؟؟؟ خسته نباشی واقعا
  • نرگس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    انحراف این طرح کجاست ؟
  • سلمان ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    کجای طرح شیطانیست ؟ :)) حالا میگفتی اسلامی نیست باز قابل قبول تر بود . شیطانی مغز تهی شماست
  • ابراهیم ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    بسیج بشتاب که این شیطان ها مسجد تجملی و زیبا دارند میسازند با این پول جلوی بد حجابی رو بگیرین تا خدا خوشنود شود
  • ناشناس ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    حرم امام رضا (ع) را پولش را مردم میدهند و با عشقی که نسبت به ایشان دارند نه از خزانه بیت المال
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    یاسر جان علت علم کم است نه چیز دیگر
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    بسار زیباست
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    وحشی تویی مشرق
  • نپجاباکلی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ااااهای شمایی ک دم از کفار و .... میزنید ایا همین کامپیوتر و اینترنتی ک ازش استفاده میکنید کفار نساختند ما مسلمونا ساختیم .... !!!!!!!!!! بابا تورو خدا دست بردارید بخدا اسلام این نیست ک شما انقد خشک فکر میکنید ایا مامسلمونا نباید از1 مسجدی ک مدرن باشه استفاده کنیم تورو خدا با این کاراتون باعث وبانی هایی ک در ساخت مسجد سهیم ند رو دلسرد نکنید خدا خیرشون بده همشون دارن زحمت میکشن
  • دوست ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    حتما شنیدید که بهترین حالتی که در نماز وجود داره و انسان به خداوند نزدیکتره سجده است. یکی از دلایلشم حالتیه که بدن به خودش میگیره...حالت گنبدی شکل...حتما اساتید یوگا و انرژی درمانگرها و حتی سایر دوستان میدونن. انرژی های مثبت متمرکز حول اجسام و سقفهای دایره ای و گنبد مانند نظیر مساجد و انرژی های منفی و شیطانی متمرکز حول اهرام نظیر ابلیسکها و مدفن فراعنه و....هستن. حقایق متافیزیکی فراوانی وجود داره که بهتره دست کم گرفته نشن! جدا از اینها چرا وقتی سایر ملل و فرهنگها برای خودشون تاریخچه و نمادی دارن که هرجای دنیا مردم با دیدنشون به اصلیت اون نماد پی میبرن ما نباید عنصری داشته باشیم که نمایانگر فرهنگ ایرانی اسلامیمون باشه.چرا باید کم کم مسجدها رو با همون شکلی که هستن از ما بگیرن؟چه بهتر که بین اینهمه ساختمونای بلند وقتی کسی دنبال مسجد میگرده به راحتی پیداش کنه....
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام بنده از دور با دوستانی که دست اندر کارند در ارتباط هستم. با اینکه میتونستن واحد تجاری در مسجد در نظر بگیرند اما معنویت مسجد رو فدای مادیات نکردند و واحد تجاری رو حذف کردند. امیدوارم که اون دنیا در محضر پروردگار بتونید جوابگوی اینگونه قضاوت کردن باشید. حساب بسیار سخت است. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
  • سورنا ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    انسان مومن ،بعد از فراغت ازتمام کارهای دنیایی ،نیاز به کسب معنویت و توفیق از پروردگارش در محیطی را دارد که او را از تمام ظواهر دنیایی که تا ساعتی قبل در آن مشغول به کار وزندگی بوده، رها کند .لذا ترکیب رنگهای خاکی و فیروزه ای را که نشانی از وجود خاکی و آسمانی شدن است را بیشتر در مساجد بکار میبرند تا مدام به بندگان این موضوع را که انسان موجودی خاکی ست که میتواند با رعایت تقوی آسمانی شود را تذکر دهد و این تذکرات سازنده حتی با یک نگاه گذرا کردن به معماری مساجد برای افراد جامعه اثر خود را میگذارد.ولی با اینگونه معماری های وحشی،شما حتی نمازگزار را از تجربه ی حس وارد شدن به یک مکان مقدس محروم میکنید !چه برسد به عابرانی که از کنار آن عبور میکنند و شاید برایشان با عبور از یک مجتمع تجاری هیچ تفاوتی نداشته باشد.و این اتفاق اگر شری نداشته باشد ، قطعا هیچ خیری نخواهد داشت!؟و ما را چه نیازی ست به اینچنین مساجد بی خیر و برکت؟؟؟
  • نپجا باکلی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ااااهای شمایی ک دم از کفار و .... میزنید ایا همین کامپیوتر و اینترنتی ک ازش استفاده میکنید کفار نساختند ما مسلمونا ساختیم .... !!!!!!!!!! بابا تورو خدا دست بردارید بخدا اسلام این نیست ک شما انقد خشک فکر میکنید ایا مامسلمونا نباید از1 مسجدی ک مدرن باشه استفاده کنیم تورو خدا با این کاراتون باعث وبانی هایی ک در ساخت مسجد سهیم ند رو دلسرد نکنید خدا خیرشون بده همشون دارن زحمت میکشن
  • لیدا ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    توجه توجه توجه توجه خدایی جوابت مودبانه ودر عین حال دندون شکن بود وازاون مهمتر علمی فکر کردی معلومه ادم باسوادی هستی خدایا ریشه این ادمای خشک که باخشک فکرکردنشون تبر به ریشه اسلام میزنند را بزن همه بگند الهی اااااااااااااااامین
  • عباس ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ببخشید ناشناس عزیز،منظورم طراحی معماری بود نه مبانی نظری،البته در مبانی نظری هم حرف نداره.ایشان جتاب آقای مهندس محسن رمضانی استاد دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران هستند. می تونید اونجا پیداش کنید.یکی از نمونه کاراش مسجدجامع شهرک غربه.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اقا بذار این مسجد ساخته شه من قول میدم که بامسئولین صحبت کنم اجازه شو بگیرم که شما با شرتک بیایید مسجد خوبه ؟؟؟!!!!
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    درسته جالب میشه! یه چند تا جکوزی و حمام سونا و نور افکنهای رنگی سخنرانی که اکثر اوقات بشه نمایش اجرا کرد... چرا که نه!!!!!
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    میگم حالا چرا شش طبقه!؟ مث برج میلاد برند بالا از اون بالا ها هم به خدا نزدیکترند هم اینکه کلی درآمد داره همه رو بدن اجاره به و پاساز و دکان و... راستی راستی اینا چقدر دکانداران زرنگی هستند...
  • معمار ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام ! مسجد خاتم الاوصیا یا پاساژ خاتم الاوصیا ؟؟؟؟ شورشو در اوردید با این معماریتون فقط معماری ایرانی برا مسجد خوبه ! فهمیدی یا نه؟
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    آره خداییش مثل کلیساست
  • یه معمار ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    مطلبی هم که اینجا نوشته شده اسم این آقا رو من توی لیست اساتید دانشگاه سوره دیدم. نقدش جدیه و محکمه..
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    آیا ما در همه چیز حتی حجاب و اسلام و مسجد و ... هم باید غربزده باشیم؟ می خواید مثل غربیها اصلن نماز هم نخونیم بالاخره علم پیشرفت کرده!!! و ما باید خودمون رو با پیشرفت های روز دنیا تطبیق بدیم!!! چطوره مساجد رو مثل کاباره بسازیم؟ خوبه؟
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    مشکل از جایی شروع میشه که ما آنقدر به ظاهر مساجد اهمیت میدیم که از چیزای خیلی مهم تر غافل میشیم.خدا نیاز به عبادت کنندگان حقیقی داره نه مساجد مدرن.این سبک زندگی با سبک زندگی ائمه و چیزی که مورد رضایت خداونده متفاوته.اگر اینطور بود پیامبر حتما اولین مسجدشون توی کوفه رو شبیه به مسجدی که معاویه ساخت میساختن.
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    کامپیوتر چه ربطی به معماری مسجد داره معماری مبانی نظری داره و مثل لباس و فرهنگ و حجاب و پوشش و نمازی که می خونیه هیچکس مخالف پیشرفت و تکنولوژی نیست اما انحراف رو در معماری نباید بربتابیم
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    یه دکتر برو شما بگو یکم توهم دارم دواشو داره
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    نه داداش ما هم بچه همون محلیم و ما اعتراض داریم به این ساختمون...
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    وقتی وهابی ها آدم میکشن چرا ما نکشیم؟ آخر استدلالید شماها واقعا که!!! زمان پیغمبر خیر چون تکنیک ساخت گنبد در انحصار ایران بوده و اونموقع اعراب ملخ می خوردن پیامبر عزیز هم مطابق با وضعیت اون روز ساختن مساجد رو...
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    بله من شهادت میدم که این آدما غربزده هستند...
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    دوست عزیز مدرنیسم بستر نامناسبی برای معماری ماست و زمین ما نیست توی همه چیز که نمیشه از غرب تقلید کرد!
  • علاقه مند به معماری ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام و عرض ادب خدمت همه افرادی که این مطلب رو میخونند. با توجه به اینکه فضای نقد در کشورمان وجود ندارد نمیتوانم خودم رو معرفی کنم. اما عرض کنم بی زحمت اسمی از دکترا داشتن و استاد دانشگاه بودن نیاورید که دل ما خون خون است. فقط اجازه بدید این مسجد با این فرم و ارتفاع در ورودی آن در یک معبر کم عرض ساخته شود. بعد خواهید دید که طراح این بنا هیچ تصوری از معماری زمینه گرا و طراحی در بافت ندارد.نوآوری بسیار خوب است اما باید بدانیم مسجد چیست و چه نقشی در محله دارد چیزی که در این طرح رعایت نشده است. آرزوی موفقیت برای این جوان طراح دارم اما خواهشن ایشان خودشان را دانشگاهی معرفی نکنند.
  • سلمانی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ؟ عزیز! نفهمیدیم بلاخره باید چیکار بکنیم! تیکه بندازیم به هم مسایل حل میشه؟ بمعماری اقتصاد و ... آه به همسایگانم می نگرم و از سرهای بریده ی نوزادان و کودکان بی گناه می پرسم اختلاف و اهانت و توهین به هم یعنی چه؟ ... دوست من همیشه شاد باشی ...
  • همسایه مسجد ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    واقعا جای تاسف داره از معماران ایرانی نتیجه تدریس و توجه بی اندازه به معماری غرب اینطوری هم بایدباشه درنگاه اول که رد میشی اولا اصلا بابافت سنتی این محله چنین مسجدی سازگار نیست شاید اگر این مسجدواقع درشهرک غرب بود(هرچند که مساجدای شهرک غربم صدشرف دارن به این طرح) میشد چیزی نگفت و راحت از کنار قضیه رد شد! به هر حال هیات امنای مسجدهم باید متوجه باشند که درسته بودجه هم داشته باشن اصلا پول هم باشه ولی آدم نباید که زود تسلیم شه! به نظر من مهمتر از طراح باید دید شخصی که زیراین روتایید کرده واقعا از معماری اسلامی ومعماری برای مسجد و...سردرمیاورده ؟! نمیدونم چرا این همه ما طرحهای ایرانی اسلامی داریم این چیه خداوکیلی!!! به نظر من هنوزم دیر نشده ایکاش دست به کار شن هم محلی ها واین طرحو عوض کنن چیه به خدا در جواب اون شخصیم که گفتن این مطلب مشکوک هست احتمالا از عدم اطلاعشون درمورد این مسجد ،سابقه مسجد وامام جماعت این مسجد و..بوده! وهم اینکه چون این مسجدبرای همه هم محلی ها عزیز هست خوب یه نفر بگه اینجازدن خوب میان مطلب رومیخونن ونظر میذارن!!
  • ناشناس ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    حتماً باید مسجدهای ما قدیمی و کهنه باد دیوارهای فرسوده باشد که نسل آینده رقبت نکنن داخل آن بشوند و عبادت کردن رامخصوص افراد کهنسال جامعه بدونن چه ایرادی داره بر طبق سلیقه نسل آینده پیش برویم که خواهان نماز خواندن و تجمع در مسجد باشند.
  • ناشناس ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام به تمام کسانی که این مطالب را می خونند و می خواهم به مخالفان این مسجد بگویم که چرا در حال و گذشته مانده ایند نمی خواهید قبول کنید این مسجد برای نسل آینده هم هست و باید مطابق نسلهای بعهد هم پیش رفت خواهش می کنم کمی آینده نگر باشید افراط و تفریط خوب نیست شمای که مخالفید آیا هر روز به مسجد میرید که اینجوری نظر می دید یا حتی فقط از کنارش رد می شید امکاناتی که قرارهست در این مسجد باشد را در نظر نمی گیرید
  • ناشناس ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    شما در چه مقام معرفتی هستید که در مورد بی خیر برکتی مسجد نظر می دهید فکر می کنم این کار علما و مراجع تقلید باشه نه شما
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ببخشید من عذر می خوام این فردی که گفت من اهل این مسجدم و تا به حال این آقا رو ندیدم به جرات می تونم بگم تا الان ظهر مسجد نیومده و اما در مورد معماری مسجد اعضای مسجد هم راضی نیستند من نمی دونم این هیئت امنا چه اصراری بر این طرح داره
  • احمد ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    موافقم من هیئت امنا رو می شناسم همین طوره که شما می گین
  • نیما ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    خداوند زیباست و زیبایی ها را دوست دارد الکی شلوغش نکن تو هیچ جای قرآن ننوشته که بنای مساجد باید به سبک اجدادمان باشد پس اگر اینطور هست باید مسجد با کاهگل درست کنیم و سقفش را از برگهای درخت خرما بپوشانیم
  • مهدی منتظری ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    حرف دل ما رو شما زدید بالاخره ما که زورمون به هیئت امنا نرسید شاید سایت شما یه کاری انجام بده
  • یه بسیجی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    بامسجد شوخی نکنید به شما چه معماریش چطوریه دوست داریم این طوری بسازیم...
  • ندا ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    بنظرشمابجای الهام گرفتن ازمعماری غرب نمیتونستین نمودهای تجلی معماری اسلامی که اصالت وهویت معماری اسلامی ایرانی است رو توساخت مسجدبکار بگیرید معماری که ریشه وبنیاد واصالت وفرهنگ وارزش های دینی مادرون نهفته است ؟؟؟؟؟؟ما اینقدر بدبخت شدیم که باید ایده های ساخت مسجدمونم ازغربیا بگیریم واقعا که جای تاسف داره برای شمایی که یعنی معمار ایرانی هستی آبروی هرچی معماربردی
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام من نمازگزاران مسجد خاتم الاوصیا هستم مشکل این طرح به معمار ربطی نداره مشکل این مسجد تصمیم گیران(هیئت امناء) هستند که بیشتر از 90 درصد آنها در مسجد حضور ندارند و از جریانات و اتفاقات داخل مسجد بی اطلاع هستند و متاسفانه در مورد مسجد تصمیم می گیرند و اجازه هیچ گونه دخالت به جوانان در امور مهم مسجد را نمی دهند . ای کاش مشکل بزرگ مسجد خاتم الاوصیا (عج) همین طرح بود ولی ...
  • بچه محل ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    خداوکيلی چند نفر از شمایی که نظر دادین می روید مسجد نماز بخونین! به نظر من زشت و زیبا مهم نیست مهم نیت عمل و کارایی محل است . تمام
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام مشکل مسجد خاتم الاوصیا(عج) امام جماعته مسجده که بعد از ساخت حوزه علمیه دیگه به فکر مسجد (جوانان مسجد) نیست و یک سری آدمه از خدا بی خبر (البته خوب هم داره ولی در حد 1 یا دو نفر) دور امام جماعت را گرفتند و برای مسجد تصمیم می گیرند و متاسفانه امام جماعت مسجد چشمش را بر روی این مسائل بسته اند و فقظ به فکر توسعه می باشد ولی به فکر محتوا .....
  • مهدی90085 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    مقصر کیست ؟ ملت یا مسئولین ذهن مردم بااین چیزها خراب میشه
  • آرشیتکت ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام. متاسفانه بعضیا بدون اینکه کمترین اطلاعی در باره معماری داشته باشن نظر میدن. نقدی که نویسنده در مورد طراحی این مسجد داشته کاملا درسته.
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    حاج آقا مقدس یکی از بهترین روش های تشویق نوجوانان را داشت- از جوانان دبیرستانی افرادی را برای سخنرانی در مراسم بعد از نماز دعوت میکردند. یکی از این افراد شهید پیشوایی بود که توفیق استفاده از سخنرانی شان را در آن مسجد داشتم. حاج آقا مقدس برخی اوقات در دبیرستان کمال نماز جماعت هم برگزار میکردند و دانش آموزان از سخنرانی ایشان لذت میبردند. دانش آموزان زیادی از دبیرستان کمال شهید شدند که در مراسم تدفینشان حاج آقا مقدس با تمام صداقت و اندوهی که در چهره شان نمایان بود، حضور داشتند. این مسجد یاد آور خاطراتی از دوستان قدیمی میباشد که اکنون فقط نامی از آنها بجا مانده است.
  • navid 313 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام مبانی نظری معماری پایه ست واول باید اونو فهمید تا یه طرحی داد، آقای نقره کار کتابی دارن که درمورد همین مبانی نظری معماریه و این هم بگم که ایشون کاملا افکار اسلامی دارن. بنده رشتم معماریه و استاد مبانی ما ی حرف جالبی میزنه میگه ماها سبک های معماری رو نمیشناسیم بعد تا یه ساختمون میبینیم فکر میکنیم عجب طرح مدرنی زده اما در اصل اون سبک مدرن نیست بلکه یه سبک دیگه ست! پس بهتره قبل از هر چیز سبک هارو بشناسیم و بعد نظر بدیم حالا بماند که بعضی از معماران ما متاسفانه دارن توی طرح هاشون از سبک های اروپایی استفاده میکنن اما خود من به عنوان یک معمار همیشه نظرم اینه که از معماری اسلامی و ایرانی که الان توی ساختمون های امروزی کمتر دیده میشه استفاده کنم. درمورد این طرح هم نطر دارم اما تا وقتی که اطلاعات کافی نداشته باشم از این طرح نظر نمیدم این طرح هم میتونه خوب باشه هم میتونه بد باشه... نظر دادن الکی نیست دوستان عزیز باید بدونید طراح چه اهدافی داشته بر چه مبنایی این زرحو زده پس صرفا نمیشه با یک گزارش مشرق نظر داد... موفق باشید التماس دعا
  • navid 313 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    این عکسارو از کتاب مبانی نظری معماری آقای نقره کار درمورد معماری مسجد گرفتم تا دوستانی که میخوان درباره ش بیشتر بدونن بخونن. موفق باشید. http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-01.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-02.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-03.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-04.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-05.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-06.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-07.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-08.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-09.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-10.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-11.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-12.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-13.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-14.jpg http://rozup.ir/up/navid-313/Pictures/mabani-masjed/masjed-15.jpg
  • نرگس ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    دوست عزیر اینجا از قدیم ایام مسجد بوده فقط الان تخریب شده و در حال اجرای مسجد جدید هستند. الکی جو سازی نکنید تورو خدااا
  • فرهاد ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    چه اشکالی داره مسجد ما در حد هتل زیبا باشه !؟
  • نادر ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    یاصر جان کاملا باحاتو موافق هستم واقعا زیباست.
  • محمد علی ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    مبارزه با جهل و بیسوادی همیشه کار دشواری بوده. خدا به سازندگان این مسجد صبر بیشتری دهد . انشاالله
  • عماد ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    من بشما پیشنهاد میدهم اگر واقعا نگران دین و اسلام هستید بجای این کارها به دفتر طراحی ما تشیف بیارید و اطلاعات و دانش خود را درمورد این طرح افزایش دهید و فقط از روی یک 3D ساده جو گیر نشوید. برای راهنمایی از مهندسین ناظر در پروژه هم می توانید کمک بگیرید.
  • محمد ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ایرادش اینکه زیادی زیباست، متاسفانه محله اونجا کشش نداره.
  • نرگس ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ناشناس عزیر معمولا معماری را تو دانشگاه یاد می گیرن دیگه ولی با این حال اگه حوزه علمیه روبروی مسجد کلاسهای معماری تشکیل می دهند. من حاضرم شرکت کنم .
  • معمار ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    این طراح جوان که شما می فرمایید دکتر ساسان سوادکوهی بیش از 34 سال سابقه طراحی و نیز دکترای شهرسازی از دانشگاه تهران دارند. در دانشگاهای "امام حسین(ع)" و "دانشگاه علم و صنعت ایران" تدریس می کنند. یکی از کتاب هایی که اخیرا نوشتند " مبانی نظری شهرسازی و معماری معاصر" هست و دیگری " تحلیل فضای شهری" است. مسلماً به وضوح می داند که مسجد چیست و چه نقشی نتنها در محل بلکه در شهر دارد.
  • ساکن محل ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    چند تا عکس از مسجد قدیم جهت عموم و تجدید خاطره بچه محل ها پیشا پیش از تمام دوستانی که در ساخت این مسجد زحمت می کشتن صمیمانه تشکر می کنم. نمایی از ورودی اصلی مسجد خاتم الاوصیا: http://8pic.ir/images/60437705311115046562.jpg تصویری از شبستان ااصلی مسجد قدیم خاتم الاوصیا: http://8pic.ir/images/80983026769905206886.jpg حیاط مسجد خاتم الاوصیا: http://8pic.ir/images/70782284637112060933.jpg نمایی جنوبی مسجد خاتم الاوصیا سال 1391: http://8pic.ir/images/49695140848170492924.jpg
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    میشناسیشون ؟؟؟؟ امام حماعت مسجد و میشناسی ؟ سوابق انقلابیشو میدونی ؟ میدونی کسی که داره عمده هزینه ساخت مسحد و میده از رزمندهای زمان جنگ ؟ میدونی برادر شهیده ؟ میدونی طراح مسجد یه چهره مذهبی و علمیه ؟ میدونی از خانواده حوزوی بشمار میاد ؟ میدونی یکی از طرح های اون در عتبات عالیات بعنوان طرح اول انتخاب شده ؟ اینارو میدونی ؟ واقعا بنظر شما اینا سوابق آدمای غربزده ؟ چطور میتونید به خاطر دیدن یک طرح که هنوز اجرایی نشده اینجوری هتک حرمت و هتک آبرو کنید و تهمت بزنید راستی میتونی جواب خدا رو بدید ؟
  • ساکن محل ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    چند تا عکس از مسجد قدیم جهت عموم و تجدید خاطره بچه محل ها پیشا پیش از تمام دوستانی که در ساخت این مسجد زحمت می کشتن صمیمانه تشکر می کنم. نمایی از ورودی اصلی مسجد خاتم الاوصیا: http://8pic.ir/images/60437705311115046562.jpg تصویری از شبستان ااصلی مسجد قدیم خاتم الاوصیا: http://8pic.ir/images/80983026769905206886.jpg حیاط مسجد خاتم الاوصیا: http://8pic.ir/images/70782284637112060933.jpg نمایی جنوبی مسجد خاتم الاوصیا سال 1391: http://8pic.ir/images/49695140848170492924.jpg
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    امام حماعت مسجد و میشناسید ؟ سوابق انقلابیشو میدونید ؟ میدونید کسی که داره عمده هزینه ساخت مسجد و میده از رزمندهای زمان جنگه ؟ میدونید برادر شهیده ؟ میدونید طراح مسجد یه چهره مذهبی و علمیه ؟ میدونید از خانواده حوزوی بشمار میاد ؟ میدونید یکی از طرح های اون در عتبات عالیات بعنوان طرح اول انتخاب شده ؟ اینارو میدونید ؟ واقعا بنظر شما اینا سوابق آدمای غربزده ؟ چطور میتونید به خاطر دیدن یک طرح که هنوز اجرایی نشده اینجوری هتک حرمت و هتک آبرو کنید و تهمت بزنید راستی میتونید جواب خدا رو بدید ؟ چرا عاشق ساز مخالف زدنید ؟ چرا فکر میکنید اگر با چیزی مخالفت کنید بقیه میگن شما آدمای فهمیده ای هستید ؟ خداییش اینهمه اندیشمند معمار و هنری تو این محله وجود داره ؟ چرا در مورد چیزی که اطلاع ندارید اظهار نظر میکنید ؟!!!
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    یعنی کعبه چهار گوش نیست ؟؟!!!!
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    خیلی جو گیری بابا رمز عملیات چیه ؟؟؟ با اسراشون چیکار کنیم !!!!
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    نظرت در خصوص عدم وجود گنبد در کعبه چیه ؟؟؟ آخه این ایرادای بنی اسرائیلی چیه ؟؟!!
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اینمسجد هم توسط یه خیر داره ساخته میشه نه بیت المال !!!
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اگه این 2 تا کتیبرو نداشت شبیه خونه بود این جدیده باز یکم شبیه مستجده
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    لطف کنید مصادیق نمادهای فراماسونری در این طرح رو نشون بدید !! آخه یه چیز بگو که بگنجه .....
  • جباري ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    خداخيرت بده لوپ كلام گفتي
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    متاسفم برای تقوای شما معمار این طرح یکی از طراحان یکی از بناهای حرم امام حسین (ع) شخصیتی مذهبی و انقلابی میشه بگی با دیدن چه چیزهایی میتونی باطنه آدما رو بخونی ؟
  • هوریه ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    من هم با ناشناس موافقم... مسجد جامع نایین هم تک منار هست... من تصور می کنم باید مطالعه ای دررابطه با رابطه بین تعداد منارها و نوع معماری شیعیان و وهابیون صورت بگیره ... با این قطعیت نمی توان صحبت کرد...
  • هور ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    شما درست می فرمایید جناب حسین اما یکم خم به این طرف ماجرا نظری بیفکنیم... اگر واقعا فراماسون ها نقشه ای برای مساجد ما داشته باشند چی؟ اگه مدرنیزه کردن مساجد به چنین سبکی (و به تعبیر حضرت آقا چنین معماری وحشی ای ) با نیت و قصد قبلی از سوی شیطان و دارو دسته اش باشد چی؟ از نظر من هم حس معنویتی که مسجد به نمازگزار می دهد خیلی مهمتر از شیک بودن آن است کما اینکه معماری مسجد به سبک سنتی منافاتی با تروتمیز بودن و زیبا بودن مسجد ندارد...
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    مشرق چطوری بخودت اجازه دادی علیه کسانی مطلب بنویسی اونم در این سطح مگه رسالت شما اطلاع رسانی نیست چرا اجازه انگ زدن به آدمهایی رو دادی که بعضا بیش از 50 ساله امین ، بزرگتر ، نماد تقوا و ملجاء اهالی محلند آخه خودت که اینکاره ای مشرق میدونی که این خبر یه تسویه حساب شخصیه از توع قلم میشه فهمید اگر نبود خبرنگارت باید از طراح این مسجد هم 2 تا سوال میکرد به رسالتت عمل نکردی مشرق
  • هور ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    چه ربطی داره؟؟ خبر جنجالی باشه خب نظر هم زیاده... در ثانی من خودم وقتی خبر جنجالی می خونم اونو برای همه دوستام ایمیل می کنم...این دلیل بر این نیست که مثلا به قول شما یه عده با هم تبانی کرده باشند!!
  • هور ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    جنابان معمار... مگه مسجد فقط برای معمارا ساخته میشه که فقط معمارها حق نظر داشته باشند؟؟؟ مسجد یه مکان عمومی و مقدسه و معماری اون باید شان نماز گزار (عبد و معبودش ) رو داشته باشه... همه ی مثلا معمارها تایید می کنن چون با سرفصل ها و مباحث کتاباشون (‌که مسلما برگرفته از کتب غربیه\) هماهنگی داره... اکثر غیر معمارهای غرب نزده مخالفند چون مخالف تهاجم فرهنگی اند... چون معماری ما صدها سروگردن بالاتر از معماری وحشی غربه که هیچ آرامش و سکونی در آن نیست.... کی گفته در مورد اماکن عمومی فقط شما مثلا معمارها فقط حق دارین نظر بدین؟؟ هرکسی که می تونه ببینه حق داره نظر بده... چون دوترم رفتید دانشگاه دلیل نمیشه حق نظر دادن رو از بقیه سلب کنید...
  • محمد حسین ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام و عرض ادب به همه دوستانی که نظر خود را اعلام کرده اند و سایت محترم مشرق به دلیل نگاه ویژه ای که به جامعه دارد به نظر من همان طور که در حال حاضر جامعه آل سعود و وهابیت در حال ساخت و ساز مساجد در جنوب کشور می باشد و مسجدهایی همچون کاخ های سلطنتی می سازد و وهابیت را در چشم مردم منطقه و تاثیر گزار در خاک این مملکت می باشد با توجه به درس های قرآن که می توان به یک مورد اشاره کرد که مسلمانان باید در در علم از دیگران جلوتر و در زمان خود به روز باشند خوب است فضا همچون آبی راکد نباشد تا که بگندد با عکس هایی که مشاهده کردم و تحقیقاتی که در مورد فرقه ننگین فراماسونرها داشتم مورد خاصی را نیافتم که بتوان گفت این ینا دست نشانده فراماسونرها یا جریان سیاسی یا فرقه خاصی باشد و اما در مورد اینکه این بنا به صورت فشن وغرب زدگی خوانده شده است موافق نیستم چرا که تمام اصول معماری سنتی اسلامی در آن رعایت شده و رنگی نو به معماری اسلامی داده است و چه خوب است که فقط از یک بعد که نمایی متفائت با مساجد دیگر دارد به قضیه نگاه نکنیم چرا که خود پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) خوذ را بر خلاف جامعه وحش عرب می آراستند و در روایاتی نقل قول شده است که حتی از عطری مطبوع در آن زمان استفاده می کردند به راستی تا چه حد با علم و نگاه به خط و مشی این بزرگواران این قضیه مطرح شده است و نظر داده ایم در پناه مولا باشید یا علی مدد
  • هور ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اشتباه + دادم... اما جناب ناشناس ما خودمون یه زمانی مهد معماری دنیا بودیم... معماری ابنیه تاریخی رو در جای جای ایران نگاهی بیندازید... ما خودمون توی معماری حرف ها داریم برای گفتن ... اینکه مسجد رو شکل پاساژ بسازند دلیل بحرکت به سمت پیشرفت و تکنولوژی نیست.... به نظر من علم را تا جایی که لطمه به فرهنگ غنی اسلامی مون نزنه باید فرا گرفت و در جاهایی که انحراف دیده میشود بر اساس موازین صحیح اسلامی و قرآنی اصلاح کرد و پیش برد.... در این مورد شما هم در انتهای نظرتون اظهار کرده اید که اماکن مذهبی ما باید با "حفظ معماری ایرانی اسلامی " به سمت فناوری های نوین و طراحی مدرن حرکت کنند... با این بخش از نظر شما کاملا موافقم البته با تاکید بیشتر بر "حفظ معماری ایرانی-اسلامی"
  • ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    چرا کامنت دوم منو اشتباه گذاشتی؟کامنت دومه منو بذار زیر این پیام.مردم فکر کردند من طراح این مسجدو گفتم. پاسخ ها ناشناس | IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF | ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲ سلام من بسيار علاقمند هستم در مورد مساجد ايراني اسلامي مطالعه كنم، اگه امكان داره منابع خوب و رده اول را معرفي كنيد. اون نفر اول مباني معماري كيه؟ آقاي نقره كار؟ ممنون مي شم نام ببريد. کامنت دومم عباس | IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF | ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳ 2 0 پاسخ ببخشید ناشناس عزیز،منظورم طراحی معماری بود نه مبانی نظری،البته در مبانی نظری هم حرف نداره.ایشان جتاب آقای مهندس محسن رمضانی استاد دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران هستند. می تونید اونجا پیداش کنید.یکی از نمونه کاراش مسجدجامع شهرک غربه.
  • ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    پاسخ به علاقه مند به معماری: معلومه تو دانشگاه پیام نور بورکینافاسو درس خوندی که از دست استادها دلت خونه.پیگیر و علاقه مند واقعی باشی استاد خوب هم پیدا می کنی
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    این ایرادی بنی اسرائیلی چیه آخه یعنی تو حرم امام رضا علیه السلام نمیتونید نماز بخوانید برو نمازتو بخون بابا جان
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    مشرق جان خبر کم آوردی برادر
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    شهید آوینی:آنگاه که دنیا پرستانکور والی حکومت اسلام شوند ، کار بدین جا می رسد که در مسجد هایی که ظاهر ان را بر مذاق ظاهر گرایان آراسته اند،در تعقیب فرایض ، علی را دشنام می دهند..... برگرفته از کتاب فتح خون ، اشاره به دوران حکومت معاویه و شرایط قبل از وقوع کربلا
  • ناشناس ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اینجانب در همین محله زندگی میکنم طرح بسیار زیبایست دست طراح و سازندگان آن درد نکند البته چند ایراد کوچک دارد که قابل اصلاح است به هر حال شما هر طرحی بدهید باز هستند کسانی که ایراد بگیرند یک عده دوست دارن باهر چیزی مخالفت کنند اب زم زم هم به آنها بدهی میگن طعم خوبی ندارد. ای کاش مشرق اول می رفت با امام جماعت ،طراح و سازندگان آن مصاحبه می کرد شاید جواب قانع کنند داشته باشند که حتما دارند. خیلی ها نظر داده اند که این طرح به این محله نمی آید و یا به بافت قدیمی این محله نمی آید ، مگر این محله تا کی می خواهد قدیمی بماند ، فکر نمی کنید از همین 10 ویا 20 سال قبل بافت این محله خیلی تغییر کرده این مسجد تنها نه برای امروز بلکه برای 50 سال دیگر و100 سال دیگر ویا بیشتر از اینها ساخته میشود .حتما در سالهای آینده بافت این محله تغییر خواهد کرد و مدرن خواهد شد . فقط کافی است به محله های شمال شهر یک سری بزنید و ببینید مساجد قدیمی در بین ساختمانهای مدرن شمال شهر چگونه معماری غریب و وصله ناچسبی هستند . در جهان امروز اگر به روز نشوی دیگر حرفی برای گفتن نداری . یک روز شاید یادگرفتن کامپیوتر ویا زبان انگلیس برای بچه مذهبیها زیاد جالب نبود وشاید ایراد بود . ولی امروز بسیار از همه نظر احساس نیاز میکنیم و بسیار ضروری است . عده ای ایراد گرفته اند که چرا گنبد و مناره ندارد . کافی است به مسجد قدیمی آن یک نگاه بیندازید . مسجد قدیمی نه مناره داشت ونه گنبد و بجز درب ورودی وچند پنچره آن هیچ طرح جناقی و حلالی نداشته است وچیزی که باعث شده است که این مسجد به عنوان یکی از 14 مسجد نمونه کشور شناخته شود خضوع واخلاق پیامبر گونه امام جماعت آن وافراد مومن ومعتقد محله می باشد نه شکل و شمائل مسجد .خداوند به حاج آقا مقدس طول عمر با عزت بدهد . این مسجد به هرشکلی ساخته شود انشاالله نماز گزار فراوان دارد وهمچنان جزء 14 مسجد برتر خواهد بود . انشاالله همه کسانی که نظر داده اند خیر خواه بوده اند ولی از روی مطالب ارائه شده مشخص است که نه با امام جماعت محترم ونه باطراح ونه با سازندگان ونه با هئیت امنا آن ونه با طرح ونقشه در مسجد آشنا هستند .بعضی ها قضاوت کرده اند که حتما زیر زمین ان تجاری است در صورتی که این نظرات از روی ناآگاهی و عدم اطلاع از محتوای طرح است . خداوند عاقبت همه را به خیر کند انشاالله .
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    با سلام و عرض احترام در اول تشکر میکنم از کسانی که متولی (دست به جیب) ساخت مسجد هستند و امیدوارم که خداوند متعال توفیقات روز افزون به عزیز یا عزیزانی که واقعا دغدغه اسلام و مسلمین را دارند ، عنایت کند. دوم اینکه در این گونه کارها معمولا کسانی در پشت پرده هستند که نه تنها از پول و وقت خود نمی توانند بگذرند بلکه از اعتبار دیگران برای جلب توجه به سمت خودشان نیز استفاده می کنند و مطمئناً این مسجد در آینده (بعد از ساخت) دچار انحرافات زیاد با دین می شود به هر حال همیشه در این گونه موارد کسانی هستند که دلسوزانه و گمنام می خواهند در جهت رضای الهی قدم بر دارند ولی کسانی از این موقعیت ها به علت مدیریت ضعیف تولیت مسجد سوء استفاده کرده و به دنبال اهداف شیطانی خود هستند
  • محمد رضا ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    در اخر الزمان مساجد زیبای زیادی وجود دارند که اکثر خالی از نمازگزاران و مومنان هستند!! در حالی که بخش اعظمی از مردم زیر خط فقر هستند و با درامدهای کمتر از 500 ششصد هزارتومان روزگار می گذرانند ایا واقعا نیاز به ساخت مسجد مدرن واجب تر هست یا کمک به فقرا!؟ مگر نه انکه پیامبر اعظم ص فرمودند : فردی که بداند همسایه اش گرسنه خوابیده مسلمان نیست! مگر نه انکه امیر مومنان شبها دسترنج حاصل از کندن چاه و غیره را به مردم فقیر می داد... کدام واجب تر است مسجد مردن یا هم وطنان مسلمان نیازمند!؟
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اگر ما در این گزارش یک نمای غیر متعارف از یک مسجد را می بینیم و آن را مورد نقد قرار می دهیم باید بدانیم که این مشکلی است که در اغلب مساجد وجود دارد و آن اینکه در مدیریت مساجد متاسفانه کار به دست جوانها نیست و تصمیم گیران مساجد به علت های نادرست از واگزاری کارهای اجرایی و فکری به جوانان خودداری می کنند همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها به اداره کنندگان مساجد فرمودند کارها و تصمیمات مساجد باید به دست جوانان باشد ولی متاسفانه در بسیاری از مساجد تفکرات قدیمی و دهه هفتاد به قبل مورد استفاده قرار می گیرید و این مسئولین و ائمه جماعت باور ندارند که شرایط جامعه و دنیا تغییر کرده و آنها هنوز در همان سبک قدیم کار می کنند و پیشرفت را فقط در ظاهر میبینند که نتیجه این طرز تفکر توسعه ظاهری مساجد آن هم به این روش که مشاهده می کنید را شاهد هستیم و با اطمینان می توان گفت اگر در این مسجد جوانان به اندازه ای حتی کوچک می توانستند اعلام نظر کنند قطعا شاهد همچنین مسجدی با این ظاهر نخواهیم بود و یا حتی توسعه ظاهری مسجد هم صورت نمی گرفت و این هزینه های سنگین در امور مهمتری صرف همین مسجد قرار می گرفت
  • آخرین معمار ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    معماری مدرن تموم شد و شکست خورد حالا ما باید پرش کیهانی رو با اصوال اسلامی مطابقت بدیم.
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    جناب هور شما هر موقع رفتید داروخانه به دکتر بگید مگه دکترا باید تشخیص بدند که من چه بیماری دارم خوب مرد مومن معمارا هم ناسلامتی کارشناسند و می فهمند چی می گند
  • اکبر ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    به نظر من که خیلی قشنگه اما من برای مسجد این طرح را نمیپسندم البته شاید عده ای هم خوششان بیاید که قابل احترام است.من بچه همین محله ام و با هیئت امنا مسجد هم ارتباط دارم،البته هیئت امنا که چه عرض کنم انگار هرکسی میخواهد بگوید کار من و حرف من درست است و شاید اخلاص خیلی کم باشد.این طرح هم پس از جلسات بسیار زیاد به تایید هیئت امنا رسیده است.یکسری در مسجد هستند که احساس مالکیت نسبت به مسجد دارند و همین یکسری آدم با هم دعوا دارند
  • مریم ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    راستی این کشفیات را از کجا آورده اید؟ " فلسفه ی مدرنیسم با نفی خداوند و نفی عالم غیب شکل گرفته است، معماری مدرن نیز عاری از خداست و به خداوند ایمان ندارد." کلیساها را در غرب چه کسانی میسازند؟ منکرین خدا؟
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    مسجد جماران را ندیدید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    من بسیجی مسجد خاتم الاوصیاء هستم اصلا به بسیجی های مسجد ربطی نداره هر چی هست تقسییر هیات امنا هست بچه های این مسجد همه از دم بچه حزب اللهی و پیروخط آقان شما هم تهمت نزن تهمت بد تر از قتل این و امیرالمومنین گفته .یاعلی
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    احتمالاً نویسنده این مطلبو از گروه طراحی این مسجد انداختن بیرون:))!!!!!
  • حمزه ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    فکر کنم همه ما مسجد دانشگاه تهران را دیده ایم . تفاوت ایندو را در زمان ساخت میتوان دید و نتیجه های منطقی گرفت . اینجوری که اینجا پیش میره فقط متاسفانه همدیگر را جهنمی و بهشتی میکنند چون نظرش اینجوریه یا انجوریه !! خدایا کلی نماینده تام الاختیار داری تو این سرزمین
  • amin ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    این بنده خدا میخواسته تو محله ای که بافت قدیمی داره یه ساختمون تجاری شیک بزنه ، شهرداری بهش مجوز نمیداده . گفته یه مسجد میزنم که ساختمون تجاری هم داشته باشه . به همین سادگی .
  • حسین ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد مثال شما خنده دار است . من از زیبا و زیبا تر سخن میگویم شما با مثالی از کشتن و بیشتر کشتن پاسخ میدهید . چه ربطی به هم دارد !!!! من میگویم چرا آنها مسجد زیبا میسازند چرا هزینه میکنند ، مطمئن باشید چون باعث جذب بیشتر میشود و دشمن بدون برنامه ریزی کاری نمیکند .
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    تفاوت بین سبک ها مانند تفاوت بین سلیقه می ماند ، هر کس که سلیقه اش به ما نمیخورد که فراماسونر یا وحشی یا کافر که نیست . بله اگر به این شکل نبود به بی نهایت شکل می توانست باشد . اما همیشه اختلاف نظر وجود دارد چرا تند روی می کنیم در یک چهارچوب خداپسندانه نقد کنیم . نه اینکه به دروغ قلم بزنیم مانند اینکه جنس نما را به مردم دروغ بگوییم !!!!
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    از کجا میدونی من میشناسمشون از اون ولایتی های شدید هستند
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    الهی اااااااااااااااامین
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    کی گفته باید ساده باشه ؟؟؟ مسجد اصفهانم میدادن شما بسازی با این تفکر :)) واااییی چی میشد :))
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    ماشینی که سوارشی اینترنتی که داری استفاده میکنی کت و شلواری که می پوشی همه و همه و خیلی چیزای دیگرو کفار ساختند آیا شما پیاده اینور انور میری یا با لباس های باستانی میری تو خیابون یا همکنون با اسب های پیام رسانه باستانی داری اینجا پیام میزاری عزیزم ؟؟
  • حسین ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    یاسر جون تو خوبی .. به خدا !!!!!!!
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    تفاوت بین سبک ها مانند تفاوت بین سلیقه می ماند ، هر کس که سلیقه اش به ما نمیخورد که فراماسونر یا وحشی یا کافر که نیست . بله اگر به این شکل نبود به بی نهایت شکل می توانست باشد . اما همیشه اختلاف نظر وجود دارد چرا تند روی می کنیم در یک چهارچوب خداپسندانه نقد کنیم . نه اینکه به دروغ قلم بزنیم مانند اینکه جنس نما را به مردم دروغ بگوییم !!!!
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    مشرق تو که خودت از همه غرب زده تری اسمت مشرق نیوزه ؟؟؟؟؟ آخ آخ آخ نیوز چیه غرب زده باید میزاشتی مشرق خبر
  • سارا ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    وی وی اینم شد اطلاعات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بنده خدا ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    به نظر من این طرح جایی برای دفاع نداره مساجد باید جایی باشن که محل آرامش مومنین بشن و این آرامش تو فضاهای کروی شکل و دوار بیشتر القاء میشه تا تو خطوط صاف و همچنین کاشی ها و نقوش اسلیمی اونقد زیبا هست و جذابیت داره که اکثر گردشگرای خارجی که میان تو میدون امام از مساجدش بیشتر از کاخ ها خوششون میاد چون تو مساجد آرامش پیدا میکنن که بیشتر به خاطر معماریشه
  • مبصر ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    فقط یه چیز : در روایات آمده در آخر الزمان مساجد آباد هستند ولی قلوب ودلهای مردم ویرانه هستند. قلب خدا حرم الله است اگر غیر آن در آن راه پیدا کند ویرانه است . دلا غافل ز سبحانی چه حاصل اسیر نفس و شیطانی چه حاصل بود قدر تو افزون از ملائک تو قدر خود نمی دانی چه حاصل
  • فاطمه ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    نظر حقیر هم مخالف این طرح هست! نه تقلید صرف از سبک قدیم و نه اینکه سبک جدیدو مدرن و از بین بردن اصول و معانی بالای مساجد قدیم و سبک اسلامی!! صحیحش اینه :عدم فراموشی و از بین رفتن یه سری اصول مثل داشتن محور و مشخص بودن قبله /تناسبات انسانی /و نقوش اسلامی /فرمی که وحدت و قرینگی و نظم و شکوه داره .. در عین حال دعوت شدگی رو در ورودی احساس کنیم! فضایی که از شلوغی و هیاهوی شهری با ورود به اون معنویت و تمکز هم و خلوت رو میتونی بچشی با رعایت این اصول طرح جدید بزنیم و نوآوری داشته باشیم..چه اشکال داره میشه!:)
  • فاطمه ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    نظر حقیر هم مخالف این طرح هست! نه تقلید صرف از سبک قدیم و نه اینکه سبک جدیدو مدرن و از بین بردن اصول و معانی بالای مساجد قدیم و سبک اسلامی!! صحیحش اینه :عدم فراموشی و از بین رفتن یه سری اصول مثل داشتن محور و مشخص بودن قبله /تناسبات انسانی /و نقوش اسلامی /فرمی که وحدت و قرینگی و نظم و شکوه داره .. در عین حال دعوت شدگی رو در ورودی احساس کنیم! فضایی که از شلوغی و هیاهوی شهری با ورود به اون معنویت و تمکز هم و خلوت رو میتونی بچشی با رعایت این اصول طرح جدید بزنیم و نوآوری داشته باشیم..چه اشکال داره میشه!:)
  • خودم ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    واقعا چرا.............
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    واقعا سایتی وحشی فضای مجازی ما را تسخیر کرده . غرب زده، نیوز
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    کوکب خانم یعنی نماز من تو اپارتمانم الکیه؟!
  • ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آقای عزیز ، این معماری مدرن نیست . لطفا اطلاع ندارید ، مردم رو گمراه نکنید . با وجود این معماری مدرن کلیسا هم ساخته . (کلیسای نور تادائو آندو - رنشان لوکربزیه) در ضمن این طرح به تسویب کمسیون معماری شهرداری می رسه . آقایون خیلی خیلی بیشتر از شما تخصص دارن . راستی سایت شما هم خیلی مدرن هستا !!! نکنه خبری باشه خدایی ناکرده ؟؟؟؟
  • دوست ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    دقیقا حدس میزدم دوستان همچین نظری بدن اما منظور مکانی برای سجده و جلب انرژی به سمت انسان و معبود بود در حالت عبادت و نماز.اصلا مسجد یعنی محل سجده...درحالیکه کعبه خودش مرکز انرژیست به همین دلیل هم هست که قبله به همون سمته و نیازی به ساختی نداره که انرژی رو به سمت خودش جلب کنه..گرچه قصد این نیست که نظری داده بشه و نظر دیگری کوبیده بشه.بله...مکعب هم انرژیهای مثبت رو به خودش جلب میکنه برعکس هرم ها که انرژی رو تو خودشون نگه میدارن. تو خود ایران هم در طول تاریخ بوده مساجدی بدون گنبد.بحث سر اینه که چه خوب میشه اگه به همه ی چیزایی که یه سازه رو بهتر میکنه توجه بشه.مثل خیلی نمادها و....
  • 313 ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    2 0
    همینو بگو والا... :D
  • امیر ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    سلام به همگی کسانی که موضوع را دنبال کردند و میکنند. من هم یکی از اهالی محل هستم و از قدیم در این مسجد توفیق نماز خواندن داشتم. این همه اظهار نظر برام خیلی جالب بود. بنده نیز مثل خیلی از دوستان مخالف طراحی نو نیستم اما بنظر هیت امنای مسجد می توانستند با ارایه چند طرح نظر اهالی رو میسنجیدند. البته هنوز هم دیر نشده و میتوان تغییراتی در طرح اعمال نمود تا ظاهر معنوی تری به خود بگیرد. بنده هم بانیان رو کم و بیش می شناسم و از نیت خیر آنها کاملا آگاهم امیدوارم که خداوند توفیق دهد آنچه که در شان این مسجد قدیمی و نمازگزاران مخلص آن میباشد توسط هیت امنا عملیاتی شود. بنظر حقیر مناره میتواند همچون مناره مسجد نمایشگاه بین المللی طراحی شود. استفاده از رنگ سبز برای شیشه ها حالت معنوی همین طرح را افزایش میدهد.
  • مانی ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    بعنوان یک معمار عرض کنم واقعا افتضاحه!!!! شما طراحی یک مسجد رو به یک آرشیتکت غربی بدهید تا از رعایت اصول ومعیارهای معماری ایرانی واسلامی در اون متعجب شوید...این اصلا شبیه مسجدنیست!!!
  • علیرضا ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    آقای ناشناس 10:51 ماشین بار ارزشی نداره ولی مسجد یک مقوله ارزشی و مذهبیه پس باید تو معماریش از الگوهایی که نشان از فرهنگ و مذهب خودمون داره استفاده بشه .
  • علیرضا ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    شما که حداقل جلد نهج البلاغه رو هم ندیدید که اسمشو درست بنویسید لطفا سکوت کنید .
  • علیرضا ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    و حتما اون جوونایی رو بیشتر جذب کنه که تو مسجد بیشتر بلوتوث بازی کنن تا عبادت .
  • علیرضا ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    همانگونه که در ساخت این مسجد کوتاهی هایی از لحاظ اندیشه دیده می شود استفاده از طلا و تجملات در حرمهای ائمه نیز نه به حکم اسلام بلکه از سر فخرفروشی حکام بوده و ممکن است صحیح نباشد .
  • علیرضا ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    آقای دکتر معماری بهتره کمی هم تاریخ بخونی چون همین مسجد های تک مناره ای دورانهای اولیه اسلامی که فرمودید هرچند الآن در شهرهای شیعه نشین قرار دارند ولی ممکنه در زمان ساختشون قدرت دست سنی ها می بوده پس تک مناره ای بودن اونها ملاک شیعی بودن تک مناره ای ها نیست . ضمنا ورود مناره به معماری مسجد هم خود جای بحث دارد که آیا عنصری اسلامی است یا ...
  • ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    دوست عزیز مسائل مذهبی جای رای گیری از مردم نیست نمی شود به خوشایند یک عده مسائل فقهی را تغییر داد
  • علیرضا ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    شهرساز که بیاد وارد طراحی معماری بشه نتیجش همین میشه دیگه
  • امیر علی مقدس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    مومن اگه بخواد عبادت بکنه کاری به شکل مسجد نداره بعدشم اگر این معماری مال غربی هاست به نظر بعضی ها بده چرا ایران دنبال صلح با امریکاست
  • مهدی منتظری ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    علی آقا سلام خیلی ببخشید اگه یه عده ای اصرار بر رابطه با آمریکا دارند به ما ربطی نداره ما گوشمون به حرف رهبرمونه در ضمن معلومه هر جایی میشه نماز خوند و باید خوند مهم اینه که مسجد حالت روحانی خودش رو از دست نده
  • معمار ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    تمام نکاتی مثبتی که فرمودید در این طرح نیز وجود دارد، دلیل مخالفت شما را متوجه نشدم.
  • علی اکبر ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    جهت اطلاح در هیچ مسجد قدیمی ای پلان دایره نمی بینید جون پلان دایره باعث گیج شدن جهت قبله می شود و تمام مسجد های قدیمی در پایین از خطوط صاف ساخته شده اند که نهایتن برای پوشش دهانهای بزرگ مجبور به ساخت گنبد می شدند. یکی از دلایل آرامش مساجد قدیم زیبایی بیش از حد آن مساجد هست که بعضا از کاخ های آن زمان زیبا تر بودند.
  • حسن ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    مشکل اون کسیه که اجازه می ده این حرف های بی پایه و اساس و بدون مدرک و دلیل پخش بشه !!
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    فوق لیسانسشون معماری دارن ایشون دکتری شهرسازی
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    الهی اااااااااااااااامین
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    پس بدو برو خرابش کن بدووو
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    منظورا این بود که بار معنوی نداره دیگه :)) رو کل بدنه این مسجد آیه های قرآن قرارداده شده چجوری میگی الگوی فرهنگی و مذهبی نداره ؟؟؟
  • ناشناس ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    0 0
    اول خود شناسی و سپس خدا شناسی ، نماز را با ید با خلوص نیت و حضور قلب خواند در هرکجا که می خوانی باید خدا را درنظر بگیری به ظواهر نباید توجه کنی به اطراف نباید توجه کنی حتی به خودت نباید توجه کنی ،جز خدا کسی را و چیزی را نباید ببینی ، ما بیش از حد به ظاهر توجه میکنیم از مسیر اصلی دور شدیم ، نماز هدف نیست وسیله ای است برای قرب به خدا ، برای همین می گویم نماز می خوانیم قربتا الله و برای همین هراعمال عبادی را باید قربتا الله انجام داد و آن نیت است که وقتی خدا را در آن شریک میکینم خداوند به آن اثر می دهد و نیرو می دهد ممکن است مسجدی بسیار سنتی و با ظاهری بسیار ساده ساخته شود ولی نیت خالصانه نداشته باشند و لذا اثری هم از معنویت در آن نبینی ولی ممکن است مسجدی ظاهرا مجلل و مدرن ساخته شود و لذا بانیت خالصانه وبرای رضای خداوند ودور از هیاهو و تظاهر و تبلیغ و خود بینی و دور از خود معرفی کردن ودور از هوای نفس و حب نفس ساخته شود ودر هر لحظه آن خداوند را در نظر بگیری و دائم از او استمداد بطلبی و این توفیق را از او ببینی و هیچ وابستگی نفسانی هم نداشته باشی و مورد رضای خداند قرار گیرد وخداوند متعال دلها را در آن جمع کند و خاشع کند و نرم کند وآرام کند . ما با قلبمان محشور میشویم برای همین نباید جز خداوند چیز دیگری در آن جای داد و لذا در زمان اظهار نظر کردن باید خدا را در نظر گرفت . والسلام
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
    0 0
    ^ درون گرایی و و داشتن محور وقرینگی رو شما میبینید؟ چیزی ازطرح ها و نقش های اسلیمی..از طاق و قوس میبینید؟ اگه گنبد نداشت کسی متوجه مذهبی بودن بنا نمیشد!
  • هادی ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۸
    0 0
    فقط خدا میتونه همچین معماری را ببخشه
  • دانشجوی معماری ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۱
    0 0
    اگه این معمار غربزده است معمار بنای کعبه هم به خاطر به کار بردن حجم مینیمال در ساخت خانه ی خدا غربزده و پیرو مکتب معماری مدرن محسوب می شود !!!! چرا باید غیر کارشناس ها وارد عرصه ی معماری شوند و هر انگی دلشان خواست به معمارها بزنند ؟؟؟
  • رضا ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    شما فامیل نوستر داموس نیستی؟
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    دمت گرم زی تو خال
  • امید ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    وقتی نظر ها رو میخونم یاد یه فیلمی به اسم رسوایی میافتم مخصوصا اون تیکه شعر پیرمرده که میگه زیدا هر اّنچه تو گویی هستم اما تو چنان که مینمایی هستی؟ حالا مشرق جان هر انچه تو گویی هستند اما تو خود چنان که مینمایی هستی؟
  • محسن ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    0 0
    باسلام درصدراسلام دردوران نهضت ترجمه مسلمان ازکلیه علوم ممالک دیگربهره جستندچرامابایدخلاف آن عمل نماییم . مقصوددفاع ازطرح خاصی نیست .مامی توانیم درمعماری نیزهمچون بهرمندی ازسایرعلوم بدون شیفتگی مکتسبی مدبرومدیربوده وباتوجه به اقلیم وسنت وسایرمعیارهاخالق طرح های نوین باشیم .چه الزامی داردکه اماکن ماقرون متمادی ازاشکال تکراری واحدی تبعیت نمایند....
  • بهزاد ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    آقای معمار میشود بفرمایید رسالت یک معمار چیست؟ مدرن بودن که به استفاده از مصالح نیست. چند طبقه بودن آن هم مساله نیست.هر ایرانی و مسلمانی از بچگی می داند مسجد چه المان هایی دارد! آن کسی که سواد معماری اسلامی ندارد معمار طرح است نه نویسنده مطلب
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    0 0
    حیف که اون مسجد از دستمون رفت فقط حیف...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس