سیاست این پروژه درمرحله اوّل، مبتنی بر ساخت یک مفاهمه عمومی است،اینکه هر نقدی بر مذاکرات و هر مانعی بر سر توافق ایده آل آمریکا؛منحصراً برآمده از یک عامل است، اینکه بسیجیان اقتصادی از تحریم ها ارتزاق می کنند ومانع رابطه با آمریکا هستند.

گروه سیاسی مشرق- روز 27 آبانماه، «روزنامه ایران» - ارگان رسمی دولت- در سرمقاله صفحه نخست خویش، به شکل غیرمنتظره ای به بررسی مجموعه مقالات «خبرگزاری انگلیسی رویترز» درباره عملکرد اقتصادی «ستاد اجرایی فرمان امام ره» پرداخت. این یادداشت که در حقیقت جوابیه ای شعاری و غیرمستدل به مقالات این خبرگزاری بود، از آن جهت شوک آور بود که هیچ یک از رسانه های داخلی؛ پیش از «روزنامه ایران» این خبر را بازتاب نداده بودند. در واقع این برای اوّلین بار بود که یک رسانه داخلی معتبر، افکار عمومی را با این موضوع آشنا کرد. سئوال این بود که چرا باید یک رسانه، بازتاب خبری را به عهده بگیرد که پیش از آن دیگر رسانه ها بدلیل حسّاسیت موضوع از ضریب دادن به آن در بین افکار عمومی، طفره رفته بودند؟ موضوعی که پایش به جامعه باز نشده بود و مشکل ثانویه این بود که دفاع قوی و مستدلی از ستاد نشده بود و به دادن شعارها بسنده شده بود.

یادداشت شعاری و غیرمستدل «روزنامه ایران» در نقد مقالات «رویترز» که سئوال های زیادی برمی انگیزد

«خبرگزاری رویترز» طیّ سه مقاله مفصّل و بلند در اواسط نوامبر، با ترکیب اطّلاعات نادرست و درست، یک گوی رسانه ای که پیشتر آمریکایی ها رهایش کرده بودند، را ریشارژ کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی آکنده از دروغ، سعی کرد، عملیات روانی بزرگی علیه نظام را پیش ببرد

آیا می دانید، موضوع از چه قرار است؟ چندی پیش که «نتانیاهو»، پروژه رسانه ایِ "هوچی گرایانه" خود علیه دکتر «روحانی» و روند دیپلماتیک وی را کلید زد، یک شکاف تحلیلی در جامعه بوجود آمد؛ اینکه آیا «نتانیاهو» به همان اندازه که در ظاهر علیه دیپلماسی جدید ایران است، در باطن نیز علیه این روند هست؟ این شکاف طرفداران و مخالفان خود را در جامعه و بخصوص در بین نخبگان دامن زد، کسانی که می گفتند این یک بازی رسانه ای برای فریب افکار عمومی ایران و تیم مذاکرات هسته ای است؛ در مقابلِ کسانی که می گفتند، رژیم اسرائیل حقیقتاً بزرگترین بازنده مذاکرات فعلی است و اینکه این نمایش رسانه ای، ظاهرسازی نیست.

می توان ساعت ها صرف کرد، می توان ساعت ها مجادله کرد، می توان ساعت های زیادی را برای تعمیق شکاف ها هزینه کرد و شواهد را بررسی کرد؛ تا دید حقیقت در اینباره چیست! ولی این سئوال یک سئوال فرعی است، در حالیکه نخبگان دو طرف در حال زد و خورد رسانه ای- فکری هستند و به کاهش انرژی همدیگر مبادرت می ورزند؛ این جبهه عملیات روانی غرب و مزدوران داخلی اش هستند، که پروژه پیچیده خود را به سرعت و با ظرافت به پیش می برند. آنها در حال برچسب سازی رسانه ای حول مفاهیم روانی مورد نظر خود هستند، برچسب هایی که بر اساس طیف متنوّعی از عملیات روانی؛ قرار است بر اذهان عمومی ملّت ایران بنشیند.

در حالیکه چالش های داخلی بین این دو گروه در جریان است، وقت مناسبی فراهم شده تا پروژه مادر پیگیری شود: "نتانیاهوسازی از منتقدین داخلی". بنابر این، شاید مهم باشد که نیّت «نتانیاهو» از هوچی گری های تکراری اش چیست، امّا یک موضوع مهمتر اینجاست؛ اینکه فارغ از واقعیت ماجرا، برخی هستند که سعی دارند، کوچکترین نقدها به کیفیت روند مذاکرات را در حدّ یک "نتانیاهو داخلی" معرّفی کنند.

چندی پیش در 11 آبانماه، یکی از سایت های منتسب به اصلاح طلبی، در تحلیلی از مخالفین رابطه ایران- غرب و علل مخالفت شان با این رابطه؛ عُمق پروژه جاری را عیان کرد. «پایگاه خبری- تحلیلی فرارو» در یادداشتی به تیتر: "جستجوی سرنخ های بن بست سیاست خارجی در داخل"، نوشت: «از میان گروه های مختلف، که (برخلاف قانون) خود را به عنوان بخشی از سیاست گزاران و تصمیم گیرندگان حکومتی به ملّت تحمیل می کنند، دو طیف مخالف تنش زدایی از رابطه ایران با غرب و رفع تحریم ها هستند. نخست عدّه ای که موجودیت اقتصادی شان در گرو دشمنی کشور با جهان خارج است.

این دسته افراد که از رانتهای ویژه اقتصادی و سیاسی نیز بهره مند هستند، اتّفاقاً از تحریم ها سود می برند. کسانی که پشت تابلوی "بسیجی اقتصادی" پنهان اند و به شغل شریف "دور زدن تحریم ها" مشغول، از قِبَل این خدمت صادقانه سرمایه های میلیارد دلاری برای خود اندوخته اند. قطعاً این افراد چنانچه احساس کنند، تنش زدایی ممکن است فرصت های شغلی پررونق آنها را از بین ببرد؛ سرمایه های عظیم خود را در جهت ممانعت از این اقدام به جریان خواهند انداخت و تلاش می کنند، آب را گل آلود نگه دارند»[1].

باید خاستگاه برچسب سازی "بسیجی اقتصادی" را قبل از این یادداشت جستجو نمود. تقریباً یکماه قبل از این، «روزنامه نیویورک تایمز»، سراغ سوژه ای رفت که عادّی به نظر نمی رسید. این روزنامه معتبر آمریکایی که مطالب آن به عنوان یکی از منابع ملّی برای ثبت تاریخ در این کشور، کاربرد دارد، در حالیکه بحث ها درباره افزایش تحریم های ایران داغ بودند؛ سعی کرد از «بابک زنجانی» مصاحبه بگیرد. در حالیکه «زنجانی»، قرار مصاحبه را رد کرده بود، روزنامه رأساً گزارشی از فعّالیت ها و شخصیت وی را با تیتر درشت در جایگاهی پربازتاب؛ کار کرد.

گزارش تأمّل برانگیز «روزنامه نیویورک تایمز» از یک بسیجی اقتصادی در ایران

این روزنامه سعی کرد چنین القاء کند که مسئول عدم توافق ایران- آمریکا، رانت خواران تحریم ها هستند

«پایگاه خبری- تحلیلی عصرایران» - حامی دولت- در گزارشی از این اقدام، به نقل از «نیویورک تایمز» نوشت: «این روزنامه با انتشار گزارشی درباره «بابک زنجانی» می نویسد، تحریم ها برای این سرمایه دار ایرانی در حکم طلا بودند. او خود را یک "بسیجی اقتصادی" می داند، در حالیکه یک «مرسدس بنز اس ال 500» سوار می شود و یک ساعت مُچی 30 هزار دلاری در دست دارد، متناسب با مردی که گفته می شود 13 و نیم میلیارد دلار ثروت دارد ... زنجانی سال ها در عرصه اقتصادی فعّال بود امّا نامی از او در میان نبود تا اینکه از خود در برابر اتّهامات به جیب زدن پول فروش نفت ایران، در مطبوعات و رسانه ها دفاع کرد (مصاحبه با «ایسنا» و «نشریه آسمان») و اینگونه نام او بر سر زبان ها افتاد»[2]. این گزارش «عصر ایران» به سرعت در رسانه های اصلاحات، از جمله در «روزنامه دنیای اقتصاد»، «سایت بهار» و ... بازتاب یافت.

سخت است که باور کنیم، یک تحلیل گر خارجی بدون هیچ کمک داخلی، تا این حدّ از جزئیات در ایران خبر داشته باشد. به هر حال، مبرهن است که بعد از «انتخابات ریاست جمهوری» نام «بابک زنجانی» از وقتی بر سر زبان ها افتاد که برشمردن مضرّات تحریم ها و اثراتش بر اقتصاد جامعه توسّط اصلاح طلبان و اپوزیسیون رواج یافته بود. وقتی "کمپین های نه به تحریم"[3] با الگوی قارچی شکل می گرفتند و بحث ها درباره رد یا پذیرش "لزوم نظرسنجی رابطه ایران- آمریکا"، بورس بود.

سعید حجّاریان، چندی بعد از اینکه پیشنهاد "کمپین مدنی ضدّتحریم" در جراید اصلاح طلب مطرح شد؛

دستور بزرگنمایی تحریم توسّط روشنفکران را صادر کرد؛ "تحریم و ماادریک ماالتّحریم"

"نتانیاهوسازی داخلی" سناریویی است که در حال پیگیری بود و هست، سناریو این بود که برخی دوست داشتند، روند جدید مذاکراتی «دولت یازدهم» با آمریکا و اعضای دیگر «5+1» بر سر موضوع هسته ای را به سمت یک مطالبه سازی مدنی از "رابطه با آمریکا" سوق دهند.

گام های ساخت این مطالبه مدنی هم کاملاً قابل ارزیابی است:

1- عامل مشکلات معیشتی در 2 سال و نیم اخیر، تحریم ها هستند

2- نمایش و بزرگنمایی از آثار تحریم ها

3- دلیل تحریم ها، پیشبُرد اهداف هسته ای نظام است

4- تنها راه رفع تحریم ها، دیپلماسی و ایجاد رابطه جامع با آمریکاست

5- هرگونه شکست دیپلماسی از جانب تُندروهای داخلی و خارجی است

6- تُندروهای اسرائیل، آمریکا و ایران و همچنین حکومت های چین، هند و روسیه از "تحریم ها" سود می برند

7- تُندروها سعی می کنند، از هرگونه توافق دیپلماتیکی برای حفظ منافع اقتصادی- سیاسی شان ممانعت به عمل آورند

8- هر نقدی بر روند مذاکرات، متعلّق به جناح تُندروهاست.

با همه این تفاسیر، پروژه نتانیاهوسازی از همه کسانی که خواهان گام های عقلائی در مذکرات هستند و کوچکترین نقدی وارد می کنند و برچسب "ضدّمردم" و تُندرو زدن به آنها، خود دنباله یک خیزش خارجی است. پروژه "دیپلماسی عمومی تحریمی آمریکا"، علیه انگاره های ذهنی مردم ایران در رابطه با مشکلات معیشتی شان، پیشتر شکل گرفته بود و باید پروژه جدید را تقسیم کار درونی پروژه مادر فرض کرد.

متأسّفانه پاره ای از بی تدبیری های داخلی بویژه در «دولت دهم» باعث شد، تحریم ها به شکلی اغراق آمیز و کاملاً ناگهانی در بهار و تابستان 1391 ه.ش، آثار سوء خود را به مردم تحمیل کنند. موج سرسام آور نوسانات ارزی منشعب از التهابات «بازار آزاد ارز» در «تهران»، مردم و سپس مسئولین اجرائی را بخاطر رشد سریع تورّم؛ وارد شوک کرد.

آن زمان برخی از مسئولین «دولت دهم» با اکو کردن این گزاره که: "عامل معضلات داخلی، فقط تحریم است"، شروع به ایجاد مقدّماتی برای مذاکره با آمریکا کردند. در نتیجه، کمک بزرگی کردند که این فهم نسبتاً عمومی در جامعه ایران پدیدار شود که تنها و تنها راهِ حلّ مشکلات اقتصادی، "رفع تحریم ها" است.

اغلب اوقات، گفته می شود که اگر خواهان نتیجه گیری در دیپلماسی های چالش برانگیز هستید، در پرونده هایی که مردم نسبت به آن حسّاسند؛ میز را محرمانه به پیش ببرید. با این وجود، چیزی که از آن صحبت می شود، این است که طرح منظّمی در «ایالات متّحده آمریکا» تدوین شد که به سیاستمداران بطور جدّی توصیه می کرد، محتوای مذاکرات با ایران به توده های مردمی ایران کشیده شود.

از نظر آنها، مردم ایران باید بدانند، مسئول فشارهای اقتصادی و بالا و پایین شدن قدرت خرید آنها کیست؟ آنها می خواهند پاسخ این سئوال را طبق ایده های خود و بر طبق یک عملیّات روانی منظّم به موازات یک عملیّات سیاسی- اطّلاعاتی رژیم مند؛ به مردم ایران القاء کنند؛ اینکه "کلید کاهش تحریم" دست حاکمیت ایران است. پرچم دار این نظریه در آمریکا، شخصِ «ریچارد هاس» - رئیس شورای روابط خارجی- بود[4] که یک از تأثیرگذارترین نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز در سیاست های خارجی- امنیتی آمریکا را مدیریت می کند.


ریچارد هاس (رئیس شورای روابط خارجی): محتوای مذاکرات با ایران را به گوش مردم این کشور برسانید، گاهی بهتر است دیپلماسی محرمانه نباشد

آنچه «رویترز» نوشت و به احتمال بسیار قوی، تنها یک گام شروع در عرصه رسانه است و در آینده نزدیک با شدّت پیگیری خواهد شد، ناظر بر پیگیری و تقویت این دو پروژه است؛ یکی در داخل (نتانیاهوسازی از مدافعان مذاکرات اصولی) و یکی در خارج (دیپلماسی عمومی تحریم ها). سیاست این عملیات روانی در مرحله جاری مبتنی بر ساخت یک مفاهمه عمومی در ایران است، اینکه هر نقدی بر مذاکرات و هر مانعی بر سر توافق ایده آل آمریکا و اسرائیل؛ منحصراً برآمده از یک عامل است، اینکه بسیجیان اقتصادی از تحریم ها ارتزاق می کنند.

خوش بین نباشید، این پروژه فقط معطوف به سوژه های فرعی مثل «زنجانی» ها نیست؛ طرح، تمام نظام «جمهوری اسلامی» را در بر گرفته است. یادمان نرود که "سازمان فتنه" در جامعه و بخصوص در دانشگاه ها در حال بیدار شدن از خواب زمستانی است.



[1] «جستجوی سرنخ های بن بست سیاست خارجی در داخل»- «قاسم توکّلی»- «پایگاه خبری- تحلیلی فرارو»- 27/8/1392

[2] «گزارش نیویورک تایمز از بابک زنجانی/ برای این سرمایه دار ایرانی، تحریم ها طلا بودند»- «پایگاه خبری- تحلیلی عصرایران»- نزدیک به «منوچهر متّکی»- 13/7/1392- به نقل از « To This Tycoon, Iran Sanctions Were Like Gold»- «Thomas Erdbrink»- «The New York Times»- 4oct, 2013

[3] «"کمپین ضد تحریم اصلاح‌طلبان"؛ به نام ایران، به کام اوباما»- «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق»- 10/6/1392

[4] ریچارد هاس: «مصالحه ای که مقامات ایرانی به آن می اندیشند به لغو تحریم ها و از بین رفتن تهدید اقدام نظامی کمکی نمی کند. امّا اکنون زمان آن است که بسته پیشنهادی جامعی به ایران ارائه شود ... علاوه بر این مفّاد مهمّ این پیشنهاد باید علنی شود. به این ترتیب در صورت مخالفت ایران باید دلایل آن برای مردم تشریح شود ... علنی کردن بسته پیشنهادی مزیّت دیگری نیز دارد و آن این است که مردم ایران از دلیل اقدام نظامی احتمالی آگاه خواهند شد. تفکّر معمول بر این است که دیپلماسی را باید در خفا انجام داد اما گاهی بهتر است که شفّافیت هر چه بیشتر بر دیپلماسی حاکم باشد. مسئله ایران نیز یکی از همین موارد است که دیپلماسی باید روشن باشد»- «پروجکت سیندیکیت»- 29/7/1391 و ریچارد هاس: «این روند [میانه رو بودن روحانی] با شک و گمان همراه است. امّا باید آن را آزمایش کنیم. ما باید پیشنهاداتی بدهیم که ایران را کوچک نشمارد. پیشنهاداتی بدهیم که به ایرانی ها اجازه دهد، اقدامات مشخّصی انجام دهند و محدودیت های مشخّصی را در برنامه هسته ای انجام دهند ... ما باید مشخّص کنیم که نقش آنها چیست؛ ما باید این اقدامات را به صورت علنی انجام دهیم. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به 50 درصدی که به روحانی رأی دادند، بصورت علنی بگوییم که به دولت آنها چه چیزی پیشنهاد داده ایم»- گفتگو با «فرید زکریّا» در «برنامه GPS در خبرگزاری CNN»- 3/4/1391

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    جالبه متاسفانه حتی یک نفر از وزارت علوم و معاونین در مراسم سالگرد شهدای هسته ای شرکت نکرد
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    چرت و پرت محض!
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    نه که شماها منتقدان خود را احترام می گذارید ؟ و آنها را یا مغرض یا نوکر امریکا نمی دانید...
  • ناصر ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    از قدیم گفتن آدم تندرو هیچ وقت حاضر نیست شکست یا اشتباه رو قبول کنه بابا ایران از سر اجبار و ناچاری ناشی از شکست اقتصادی و عدم پیش بینی های درست ناشی از اینکه فکر نمی کرد غربی ها جرات اجرای تحریم نفتی و وبانکی رو داشته باشن مجبور به تسلیم شدن هسته ای و توافق شد... شما کی می خواهید از توهم با ابرقدرتیم ما قدرت منطقه ای هستیم ووو خارج بشید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الآن توی همین جهان عرب که تمام منافع ملی ایران قربانی همین چند کشور عربی و موضوع اسراییل فلسطین شده بعد از حوادث سوریه الآن ایرانو اسراییل شدن دو چهره قاتل اشغالگر و عرب کش در منطه... این غیب گویی شما هم مثل داستان همان کسی هست که بعد از کلی اشتباه و گند زدن می گه بله ما شکست می خوریم!!.....هر احمقی می دونه که با ادامه این وضع مردم ظرف چهار و هشت سال آینده نظام ایران رو مجبور می کنن به چهره هایی رای بده که رسما اسراییل رو به رسمیت خواهند شناخت...و خواستار حل مشکل فلسطین و اسراییل نا با موشک باران و نسل کشی یهودیان و ایجاد هلوکاست بلکه انتخابات و تشکیل دو کشور مستقل خواهند بود وقتی کار شما به جایی رسیده که به خاطر افکار رادیکال و کور حتی جنایات هیتلر و چنگیز مغول رو توجیه می کنید...میشه گفت شما حق نیستید..... به امید قیام یمانی.....
  • بابک ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    عجب
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    کم آوردی، فحش دادی
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    نه نمی دانیم، بسیاری از منتقدین درست می گویند و برخی از آنها تحت تبلیغات روانی دچار شاتباه می شوند و بعضی هم که کلاً مزدور و جیره بگیرند. پس چند دسته شد: سه تا. فهمیدی عزیزم
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    به این مطالب قشنگ اصافه کنید اسپانسر فتنه را که سعی میکند اثبات کند مشکلات کشور جز با رابطه با آمریکا درست نمی شود، اسپانسر فتنه هنوز در پی گرفتن انتقام است در این سالها نیروهای اصولگرا باید با هم متحد باشند و حافظ اصول انقلاب چون توپخانه رسانه های زنجیره ای آغاز به کار کرده است.
  • مهدی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    تو خوبی
  • محسن ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    خوشم میاد به هرکسی دلتون می خواد برچسب آمریکایی و جاسوس و ضد ولایت فقیه می چسبونید،ولی وقتی یکی می خواد بهتون برچسب بچسبونه جیغ بنفش می کشید!! از قدیم گفتن یه سوزن به خودت بزن یه جوال دوز به مردم!!
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    از ابتدا مشخص بود که چنین برنامه ای رابا تکیه بر رسانه های داخل ایران پیش میبرند نکته جالب اینجاست که در دنیای واقعی و خارج از رسانه ها دقیقا وابستگان دولت فعلی بوده اند که منافع کلانی از محل تحریم‌ها به جیب زده‌اند به عنوان مثال ببینید گروه‌های صاحب نفوذ در صنعت پتروشیمی که از محل تسعیر ارز چند هزار میلیارد تومان به جیب زدند وابسته به کدام یک از دولتمردان امروز هستند. مثال های متعددی از این قبیل می توان برشمرد
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    شما کلا تو کدوم کشور زندگی میکنی؟ تو کشوری که کودتای سبز توش اجرا شده یا کشوری که خارج از مرزهاش و لب مرز دمشن برای حفظ منافع ملیش میجنگه؟ بی سوادی خودتو به حساب بی اطلاعی دیگران نذار.
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    بستگی داره که شما چی فهمیده باشی
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    منتقد نه جیره خوار،
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    اسپانسر فتنه برای این آدم کم است، این آدم مدیر عامل فتنه است که اسپانسر ها دور او جمع شده اند
  • ایرانی ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    کسی جنایات هیتلر رو منکر نشده ! میگیم اگه هیتلر 6 میلیون یهودی رو کشته چند تا سوال مطرح میشه که اصلا چرا باید فلسطین اشغال بشه !؟ و کودکان و زنان فلسطینی مظلومانه کشته بشن ؟! چرا همون المانی ها که به یهودی ها ظلم کردند تو همون آلمان یه زمین ندادند به یهودیا ؟! بعد اینکه چرا اجازه تحقیق درباره موضوع هولوکاست به کسی داده نمیشه !؟ چرا اساتید دانشگاه و محققان تاریخی که درباره این موضوع تحقیق میکنن و به مطالب شک برانگیزی هم میرسن فورا دستگیر میشن !؟ این دموکراسیه ؟! این آزادی بیانه !؟ تو فرانسه قانونی توصویب میشه که حتی شک کردن در هولوکاست جرم محسوب میشه و زندانی داره !!! این همون جاهلیت مدرنه !!!! صهونیست ها به دنبال ارض موعود به این سرزمین اومدن. ! برای برپایی یک حکومت نژادپرست جهانی که تمام مردم دنیا برده هاش میشن. در آخرهم شما اون دنیا در برابر خدا باید جواب پس بدی که چرا بدون فکر و صرفا با تماشای کانال های ماهواره یه موضوع و یک حرف رو قبول کردی ! همین bbc که اینطوری سنگ اسراییل رو به سینه میزنه تو انگلیس باید پول بدی تا بتونی کانالش رو تماشا کنی!!!! بعد میاد برای مردم ایران فی سبیل ... یه بخش فارسی میزنه !!!!! بابا یکم فکر کنید ببینید چه بلاها همین انگلیس و آمریکا سر ایران نیاوردند !!! برده های روحی و جسمی صهیونیسم جهانی نباشید !!!! واقعا دیگه نمیدونم چی بگم !!!!!!! فقط ... اللهم اعجل لولیک الفرج.....
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    افرین . دقیقا درست گفتی
  • حق گو ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    با اين كه به دست رفقاي نابابش . عليل و ذليل شده است ولي بازهم از توطئه گري بر عليه انقلاب اسلامي . دست برنمي دارد. مگر اين بدبخت به خدا و روز قيامت اعتقادي ندارد ؟!!!
  • امجد ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    من نمی خواهم به این گزارشات رسانه های غربی اعتماد کنم ولی می خواهم آگاه باشم ،لطفا شما تحلیل نگذارید ، یک گزارش کامل از بابک زنجانی از سن پانزده سالگی تا کنون بهمراه کار هایی که انجام داده اموالی که دارد و... بگذارید در سایت و خودمان قضاوت کنیم من این آقا را اصلا نمی شناسم ولی این روزها اسمش همه جا هست بدانید اگر ادعای بسیجی بودن دارد این یک سواستفاده از نام بسیج است زیرا بسیجیان در سالهای اول انقلاب در سرما وگرما در کوچه ها نگهبانی می دادند ،در جبهه بودند،ودر پشت جبهه،و هیجگونه توقعی هم نداشتند
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    من هم موافقم
  • ناشناس ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    در پاسخ به دانشمندفرزانه ناصر عرض میکنم:برا چی میگی تسلیم ؟خواست اصلی غربیها انهدام کامل تاسیسات هسته ای ایران و برچیده شدن کل برنامه هسته ای ایران است حتی نیروگاه بوشهر را هم نمیخواستند تکمیل بشه ،همانطور که یوشکا فیشر وزیر خارجه وقت آلمان در اجلاس سعد آباد در سال 82 به طور ضمنی و با ذکر مثالی مطرح کرد ،در حالیکه اکنون تمام تاسیسات هسته ای ایران مشغول فعالیت هستند و چون سانتریفیوژهایی که اورانیوم 20 درصد غنی میکردند اکنون اورانیوم 5 درصد غنی می کنند در نتیجه تولید اورانیوم 5 درصد بیشتر هم شده است در حال حاضر هم به بیست درصد نیازی نداریم حتی اگر توافقی هم در کار نبود به علت نداشتن صرفه اقتصادی به قول دکتر صالحی خودمان تولید آنرا متوقف می کردیم اگر هم تولید کردیم به علت نیاز رآکتورتهران بود وچون غربیها ندادند خودمان تولید کردیم. اینکه ایران قدرت منطقه ای است بسیار واضح است وهر نفهمی هم آنرا میفهمد حالا شما توان درکش را نداری مشکل شماست ایران موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک منحصر به فردی در منطقه دارد در قلب منطقه مهم خاورمیانه(غرب آسیا) قرار دارداز جنوب به آبهای آزاد بین المللی راه دارداز نظر توان نظامی از چنان قدرت بازدارنده ای برخوردار است که دشمنان آن توان عملی کردن تهدیدهای پوشالی خود را ندارند وصرفاً به لفاظی روی آورده اند ،کسی جنایات هیتلر و چنگیز را توجیه نکرده است شاید خود تو این کار را کرده باشی شاید منظورت هولوکاست است اظهار نظر تاریخی در مورد هولوکاست به معنای انکار یا توجیه جنایات هیتلر نیست بلکه بحث اصلی اینست که صهیونیستها با تکیه بر آن و با مظلوم نمایی،جنایات خود بر ضد فلسطینیان را توجیه می کنند .در سوریه هم ایران از ملت و دولت سوریه، در برابر تروریستهای القاعده و تکفیریها ،یعنی کسانی که قلب افراد را از سینه بیرون می آورند وبه دندان می کشند و سر می برند حمایت می کند اگه تو چیزی از منافع ملی ایران سرت می شد باید به ایران به خاطر دفاع از ملت و دولت سوریه حق می دادی اینکه ایران قدرت اول منطقه یا ابرقدرت منطقه است ادعای ما ایرانیها نیست بلکه حتی دشمنان ایران هم به آن اذعان دارندنفوذ ایران در کشورهای منطقه مثل عراق و افغانستان و لبنان و... غیرقابل انکار است پس تو خودت توهم داری ،مطمئن باش ملت ایران به کوری چشم امثال شما هیچگاه صهیونیستهای جنایتکار را به رسمیت نخواهند شناخت و این را بارها اثبات کرده اند
  • حسن محسنیان ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    خوب مشرق هم همینو گفته دیگه، که اینها دران از نام بسیج برای مقاصد خبیثانه خودشون سو استفاده می کنند، می خوان بگن هرکی به مذاکرات نقد داره جیره خوار تحریم و دشمن مردم است. او کی شدی؟
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    نمي خوام توهيني كرده باشم. اما پروژه فوق را اول روزنامه كيهان شروع كرد و وقتي ديد كه حرفهاي خودش دارد به ضررش ميشود اين بحث را پيش كشيده. كيهان همه مخالفينش را صهيونيزم ميدانست چرا كه حرفهاي مخالفين و صهيونيزم را يكي ميدانست اما وقتي نتانياهو و كيهان يك حرف زدند مجال بازي از دست رفت. بهتر است كيهان در سياستهايش تجديد نظر كند.
  • جمال ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    من با نظر شما موافق نیستم. این پروژه زمانی شروع شد که مخالفان آقای احمدی نژاد به دوستی با اسراییل و آمریکا نسبت داده می شدند. دقیقا یه یاد دارم که آقای حسین شریعتمداری یکبار در دانشگاه عباس پور برای مناظره شرکت کردند و در جواب اکثر انتقادها و استدلال ها فقط یک جواب می دادند: " این حرف شما همان حرف آمریکا و اسراییل است" . پس این نوع استدالال و این رسم نامیمون از خیلی قبل ترها شروع شده و بر می گردد به طرز فکر صفر و یکی بعضی از آقایان که " چون من مخالف دشمن هستم اگر کسی از من انتقاد کند طرف دشمن است"
  • مردم ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    ای اونموقع که رهبری فریاد میزد :مسائل را اصلی فرعی کنید !و شما و امثال شما از فتنه غافل شده و مشغول انحرافیابی بودید باید فکر اینجا را هم میکردید ! تحلیلهایتان هنوز زنده است و یادمان نرفته مشرق جان !!! اگه به نقد اعتقاد داری نائید کن
  • میترا1 ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    جالبه و همزمان با همه ی این اتفاقات ! سید حسن خمینی در پرسپولیس با این بسیجی اقتصادی عکس میگیرند و در همان حال او متهم به همکاری با مرتضوی میشود !!!!!!!!! ملغمه ایست !!!!!!
  • lion2007 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    می بوسمت گل گفتی
  • lion2007 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    آقامگه نمی خوادنون بخوره تویه خونواده ایکه یکی چپ جپه یکی راست راسته معلوم نیست سیاست سیاست سیاست
  • sss ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    مگه نیستن؟
  • sss ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    این بمیره هم تو گور دنبال مقاصد اصلاح طلبها نه اصلاح طالبانه
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    موقع قیام یمانی هم که بشه اون متهم به تندروی میشه !
  • داریوش ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    مش قاسم ، کار ، کار انگلیسیاست...!!!!!!
  • امجد ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    حسن اوکی کن ولی مشرق با عنوان پروژه نتانیاهو سازی به گزارش سایت اصلاح طلب فرارو واکنش نشان داده که در آن از بابک زنجانی به عنوان دورزننده تحریم ها نام برده شده شما سه بار دقیق مقاله را بخوان اصل مطلب من خواستن گزارش سی ساله عملکرد آقا بابک بود
  • حمید ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    عالی بود. من این مدت دقیقا این موضوع رو رصد می کردم و کاملا این مطالب رو تایید می کنم. واقعا ممنون به خاطر مستند سازی و اطلاع رسانی این توطئه. خدا خیرتون بده
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    خداییش این کیه گاهی وقتا بر میداره چهار تا عکس روزنامه میچسبونه بهم و یه چیزایی زیرش مینویسه و یه نتیجه ای واسه خودش میگیره؟
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    چرا انقد برچسب میزنید؟ اسپانسر فتنه دیگه کیه؟ خب راحت اسمشو بگو دیگه
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    نکته اصلی حمایت قاطع شیمون پرز از قرارداد ژنوچای بود.
  • ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    راست می گی از اول نباید انقلاب می کردیم!! ما باید تا ابد وابسته بمانیم!
  • بیسیمچی ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    در اینجا همه مزدور و جاسوس و سازشکار و ستون پنجمی هستند مگر خلافش ثابت شود!
  • بیسیمچی ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اگر شما اعتقاد داشتی کسانی که وی را مضروب کردند "رفقاي نابابش" خطاب نمی کردی.نکند شما وقتی با رفقایتان اختلاف فکری پیدا می کنید به طرفشان شلیک می کنید؟!!!
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    جالبه که اهالی سیاست صاحبقرانیه از خواب برخاسته اند.
  • ناشناس ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    حالا چرا به شما برخورده است احتمالاً شما هم یکی دیگه بسیجی های اقتصادی هستید.
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    موافقم ! گل گفتی
  • پدربزرگ ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    این مسئله کاملا روشنه که عده ای دارند از این تحریمها سودهای میلیاردی میبرند.یادتون باشه تو کشوری زندگی میکنیم که بهترین شغلها مشاغل دولتیه
  • حمید ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    ایرانی عزیز، واقعا خسته نباشی :) انقدر هم حرص نخور، آینده از آن ماست. اینها رو باد میبره.
  • حمید ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    الان شما کدوم وری هستی؟؟
  • سرشناس ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    مشکل شما اینجاست که بوقچی های نتان (مثل عصر آمریکا) بهتون قبولوندند که نتان ببو از توافق ناراضیه. درحالی که برخلاف چیزی که داره بروز می ده خیلی هم راضیه. اون داره پارس می کنه که ما ها نفهمیم ژنو همون ترکمن چایه. نتان رسما گفته از نظر اون توافق بدی امضا شد چون غنی سازی ایران 100% متوقف نشد. به نظر شما این موضوع برای ما جای خوشحالی داره؟ نتیجه اینکه اون هم جهتی با نتان با این همجهتی با نتان زمین تا آسمون فرق می کنه.
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اتفاقات جالب تري در راه است
  • میترا1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    ناشناس 12:37 ! احسنت که حق گفتی !
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    کلا منتقدین بر دو دسته تقسیم میشوند.1-دسته با دسته 2- دسته بی دسته.
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم
  • ناصر ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    هنوز یادمان نرفته توی همین کشور هلوکاست رو افسانه خواندن همانطوری که تاریخ پیش از اسلام ایران رو به خاطر همین افکار رادیکال و کور نفی و کوچک کردن.... چرا باید برای عده ای بزرگ بودن تاریخ پیش از اسلام در ایران خطرناک باشه و از آن ترس داشته باشن؟؟ تمام دنیا و حتی روایات خود پیامبر(ص) نشون میده که ایرانیان باستان زمانی امپراطوری بودن...و قبل از آن هم از قدیمی ترین تمدن های بشری بودن پیامبر(ص) به امپراطوری روم و ایران و پادشاه حبشه نامه نوشت نه خیلی از تحریف کننده گان تاریخ که امروز ادعای تمدن می کنن.. با وجود همه اغراق ها و بزرگ نمایی های که درباره تمدن عربی یا به اصطلاح اسلامی میشه ولی این تمدن هیچ گاه نتوانست همه جهان آن زمان و حتی همه مرزهای امپراطوری روم رو فتح کنه..... و اگر آوقعا آن ادعاها درست بوده دیگر نیاز نبوده برای گسترش اسلام و تمدن اسلامی بر روی کره زمین امام زمان(عج) ظهور کنه ...در حالی که در ورای همه این مبالغه ها و اغراق ها همه شیعیان واقعی می دانند که در همان زمان هم معصومین خانه نشین و مظلوم بودن و یکی پس از دیگری شهید می شدن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس