گروه فرهنگی مشرق - حمیدرضا وطنخواه به ایسنا در اصفهان، گفت: بحث انشا در مدرسهها جدی نیست. قسمت نگارش کتابهای ادبیات مدرسهها از انشانویسی دور است و بیشتر به مسائل تحقیقی بها داده شده است. همچنین نگارش دانشآموز، تنها به دنبال علاقه معلم به ادبیات و پرورش استعداد دانشآموزان اتفاق میافتد.
این دبیر ادبیات با بیان اینکه بحث انشا آنچنان که در زمان گذشته اهمیت داشت، امروز اهمیت ندارد، تصریح کرد: زمانی که ساعت انشا در مدرسه نباشد، طبیعتا به نگارش و نویسندگی هم پرداخته نخواهد شد. در دوران دبیرستان دانشآموز فارغ از هر فرم و سبک اداری و ادبی باید بیاموزد چگونه بنویسد.
وطنخواه درباره محتوای کتابهای درسی بیان کرد: ما در ادبیات معاصر از جایی جلوتر نمیآییم. اگر حرکت میکنیم، تنها در بخش خاصی است. در شعر معاصر بعد از پرداختن به افرادی همچون نیما و سهراب سپهری وارد جریانهایی خاص همچون ادبیات آیینی، ادبیات مقاومت یا ادبیات انقلاب میشویم که این یک ضعف است و وجهی از ادبیات نادیده گرفته میشود.
این شاعر با بیان اینکه فکر نمیکنم کتابهای درسی کمکی به شاعر یا نویسنده شدن کسی بکند، افزود: دانشآموز زمانی که کار ادبیات را آغاز میکند، الگوهایش کتابهای درسی امروز میشود؛ در صورتی که محتوای شعر و نثر کتابهای ما میتواند محتوای امروز نباشد. افراد برای یادگیری باید به بیرون از مدرسه مراجعه کند و ما باید تلاش زیادی کنیم تا زبان امروز را به آنها دهیم.
وطنخواه ادامه داد: خیلی از دبیران ادبیات ما این ذهنیت را دارند که ادبیات در قرن نهم به پایان رسیده است. آنها ادبیات معاصر را نادیده میگیرند. شاید خیلی از معلمها شعر سپید را به عنوان شعر قبول نداشته باشند و این معضلی است که ما داریم و در مورد داستان هم خیلیها اطلاعی از داستان ندارند و بیشتر حکایت و قصه را میشناسند.
او تصریح کرد: کانونهای مدرسهها باید فعالتر عمل کنند. در گذشته کانونهای مدرسهها به موضوعات نویسندگی و ادبیات توجه میکردند، اما امروز به خاطر درآمدزا نبودن این کانونها فعالیتهای خود را در زمینه ادبیات کم کرده و به سمت کانونهای کامپیوتر و زبان که درآمدزا تر است، حرکت کردهاند.
یک شاعر گفت: زمانی که ساعت انشا در مدرسه نباشد، طبیعتا به نگارش و نویسندگی هم پرداخته نخواهد شد. در دوران دبیرستان دانشآموز فارغ از هر فرم و سبک اداری و ادبی باید بیاموزد، چگونه بنویسد.