کد خبر 265320
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۴

پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری در حالی در مجمتع فرهنگی سرچشمه برگزار شد که سخنرانان به نقش علامه در ترویج متدولوژی تفکر به جوانان و راز شرح نهج البلاغه توسط وی اشاره کردند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه محمدتقی جعفری عصر امروز(جمعه اول آذرماه) در مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران با حضور استاد سیدعبدالله فاطمی‌نیا استاد خلاق، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری مدیر مجتمع فرهنگی سرچشمه، مهدی فیروزان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهر کتاب، غلامعلی رجایی نویسنده و از شاگردان علامه جعفری و سیدجواد میری پژوهشگر آثار علامه جعفری برگزار شد.

شخصیت علامه جعفری همیشه غبطه‌انگیز بوده است/راز شرح نهج‌البلاغه توسط علامه

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام زائری با اشاره به اینکه شرکت در بزرگداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه جعفری به معنای احترام به خود و نسل آینده است، بیان داشت: شخصیت علامه جعفری همیشه غبطه‌انگیز بوده است و خاطرات حضور ایشان در اجتماع و رفتار متواضعانه‌اش هنوز در اذهان باقی است.

در ادامه غلامعلی رجایی مشاور فرهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی با اشاره به نقش علامه جعفری در انتقال فرهنگ متعالی به جوانان در دهه 40 و 50 شمسی گفت: علامه در گفتار و عمل خویش به شخص امیرالمؤمنین(ع) عنایت ویژه‌ای داشت و همواره امام را با عنوان علی بن ابیطالب(ع) بیان می‌کرد و در واقع شرح و تفسیر نهج‌البلاغه بهانه‌ای برای نشان دادن این ابراز علاقه به امام بود تا نشان دهد که شخصیت امیرالمؤمنین(ع) قابل اجتهاد و تمام نشدنی است.

ترویج متدولوژی تفکر به جوانان

مهدی فیروزان یکی دیگر از سخنرانان مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال علامه جعفری بود که به بیان خاطرات نخستین دیدارش با علامه پرداخت و گفت: نخستین باری که توفیق دیدار استاد نصیبم شد، چهارده ساله و دانش‌آموز کلاس دوم دبیرستان علوی بودم،‌ مدیر مدرسه از استاد دعوت کرده بود تا در جشن عید غدیر برای محصلان سخنرانی کند، جلسه استاد جعفری برای همه ما دانش‌آموزان متفاوت و به یاد ماندنی بود و درباره آن مدت‌ها با بچه‌ها صحبت می‌کردیم.

وی افزود: کلمات و شیوه سخن گفتن ایشان همه ما را میخکوب و ساکت کرده بود، از آنجایی که بچه‌ای شیطان بودم، سؤالی را از استاد پرسیدم که هم جدی بود و هم اوج شیطنت من را نشان می‌داد، ولی استاد با سعه صدر به سؤال پاسخ داد و بعد درباره مراحل تهیه نان از من پرسید و ذهن مرا در نهایت به ماجرای آفرینش هستی کشاند، ایشان با این روش به ما روش متدولوژی تفکر را آموخت تا به این وسیله یک مسیر توسعه یافته تفکر را پیشروی ما قرار دهد.

عللامه در علوم دینی سرآمد بود

سیدجواد میری  استاد پژوهشکده جامعه‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که دستی در آثار علامه جعفری دارد و از نزدیک با مبانی فکری علامه آشنا است، در خصوص جایگاه علمی علامه بیان داشت: امروز سالروز عروج مردی را پاس می‌داریم که دغدغه دل داشت و دلداده این بود که صدر آدم‌ها را کمی وسعت بخشد.

در پایان مراسم استاد سیدعبدالله فاطمی‌نیا در بیاناتی به تشریح ویژگی‌های خاص علامه محمدتقی جعفری پرداخت و اظهار داشت: علامه شارح نهج‌البلاغه است، این خود نشان می‌دهد که علامه در بسیاری از علوم دینی از جمله ادبیات عرب، ‌فلسفه، کلام، جغرافیا و ... تبحر داشته است.

وی ادامه داد: علامه جعفری در کتاب «عرفان اسلامی» خود عرفان را بسیار زیبا بیان کرده است، به گونه‌ای که بعضی از قسمت‌های این کتاب را باید دو بار خواند،‌ علامه از طریق این کتاب، عرفان علمی را به سطح اجتماع آورده است.

بر این اساس، این مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به کار خود پایان داد.

به گزارش فارس، علامه محمدتقی جعفری در سال 1304 شمسی در شهر تبریز متولد شد و پس از تحصیلات عالیه علوم اسلامی در شهرهای تبریز، تهران و قم به  نجف اشرف سفر کرد و از محضر آیات عظام میرزا فتاح شهیدی، شیخ محمدرضا تنکابنی، شیخ کاظم شیرازی، سیدعبدالهادی شیرازی، سیدابوالقاسم خویی و سیدمحسن حکیم کسب فیض کرد.

از این متفکر عالیقدر بیش از 100 اثر علمی به جای مانده است که در میان این آثار تفسیر مثنوی مولوی در 15 جلد و تفسیری تفصیلی بر نهج البلاغه امام علی(ع) در 27 جلد، از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس