آن‌هایی که تصور می‌کنند که ارتباطی میان عربستان و فرانسه وجود ندارد به شدت اشتباه می کنند. در حال حاضر عربستان تلاش می کند که خود را هرچه که می‌شود به فرانسه نزدیک کند که دلیل آن دشمنی فرانسه با سوریه و ایران است.

گروه بین‌الملل مشرق – تیری میسان (Thierry Meyssan) تحلیل‌گر فرانسوی مسائل منطقه و نویسنده کتاب "دروغ بزرگ" درباره حوادث 11 سپتامبر، معتقد است فابیوس از سوی اولاند برای برهم زدن مذاکرات مأمور شده است.

از آقای میسان درباره چرایی موضع فرانسه و ریشه‌های آن سؤال کردیم آیا فرانسه در تقسیم کار با آمریکا دست به مخالفت با توافق با ایران زده است یا اتحاد تازه‌ای با اسرائیل و کشورهای عربی شکل گرفته است؟


این نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی در پاسخ به سؤال خبرنگار مشرق گفت:

آن‌هایی که تصور می‌کنند که ارتباطی میان عربستان و فرانسه وجود ندارد به شدت اشتباه می کنند. در حال حاضر عربستان تلاش می کند که خود را هرچه که می‌شود به فرانسه نزدیک کند که دلیل آن دشمنی فرانسه با سوریه و ایران است. این سیاست از جانب فابیوس وزیرخارجه فرانسه گرفته نشده است بلکه تصمیمی از جانب شخص فرانسوا اولاند است. اگر به اظهارات اولاند قبل از ریاست جمهوری‌اش دقت کنید خواهید دید که او به شدت با به توافق رسیدن با ایران مخالف بود وی همچنین با شخص بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز مشکل جدی دارد.

در زمان تبلیغات ریاست جمهوری اولاند، وی با بزرگترین لابی صهیونیستی این کشور که چیزی معادل لابی ای پک در آمریکا است دیدار کرد و اعلام کرد در صورت پیروزی در رقابت های ریاست جمهوری مانع هر گونه توافق با ایران خواهد شد.

فرانسوا اولاند چهار شرط را مطرح کرده که به گفته وی، برای رسیدن مذاکرات هسته‌ای به هدف مطلوب، باید در موافقتنامه مورد بحث با ایران گنجانده شود

اولاند در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل اظهار داشته: «فرانسه طرفدار رسیدن به یک توافق مقدماتی با ایران است؛ اما بر مبنای چهار نکته و شرط»

وی افزود‌: «شرط نخست این است که از هم‌اکنون ‌همه تأسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت بین‌المللی قرار بگیرد. شرط دوم آن که غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد در ایران تعلیق شود و سوم اینکه ذخیره کنونی اورانیوم موجود در ایران کاهش پیدا کند»

رئیس جمهور فرانسه در ادامه اظهار داشته: «در ‌‌نهایت، کار ساخت رآکتور آب سنگین اراک باید متوقف شود. این‌ها شرط‌هایی است که از نظر ما، برای تضمین هر گونه توافق ضروری است»

گفتنی است، اولاند ساعاتی پیش از این کنفرانس خبری و در آغاز ورود به سرزمین‌های اشغالی، تأکید کرده بود فرانسه هر کاری ‌برای تأمین امنیت رژیم اسرائیل انجام می‌دهد. وی همچنین گفته بود از نظر وی، روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران باید در جریان مذاکرات متوقف شود

بنابراین، هرچند این چهار درخواست نسبت به آنچه در آغاز از سوی اولاند مطرح شده بود (تعلیق کامل غنی سازی) معتدل‌تر است، ‌شروطی است که این کشور، ‌‌یکجانبه از آن‌ها نام می‌برد و مشخص نیست ‌تا چه میزان با موارد پیش از این مطرح ‌در مذاکرات همخوانی دارد

به گفته بسیاری از تحلیلگران و همچنین مقامات نزدیک به مذاکرات از کشورهای مختلف، این فرانسه بود که در دور اخیر مذاکرات، با کارشکنی و طرح درخواست‌های غیرمنطقی، جلوی توافق میان ایران و کشورهای ۱+۵ را گرفت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد تقوی ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    میگما! مطمئنید که اینم فقط فرانسه بوده که مانع دستیابی به توافق بوده و خدای ناکرده دوستان دیرنه مان ( روسیه و چین) پشن فرانسه پنهان نشده اند؟؟؟؟؟
  • بابک ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    من هیچ زمان از فرانسه خوشم نمیومد و آفریقا رو نابود کردند و به بردگی کشیدند.جنگ ویتنام را هم فرانسه شروع کرد.نسل کشی رواندا هم زیر سر فرانسه و بلژیکی های فرانسوی زبان بود.خیلی ادعای روشنفکری و انقلابی گری دارند اما کشتاری که از مسلمانان الجزایری کردند وحشیانه بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس