قزوه، غزل زیر را که امروز سروده است، در وبلاگ "عشق علیه‌السلام" منتشر کرده است.

حسینیه مشرق - علیرضا قزوه متولد 1342 در شهرستان گرمسار است. تا دیپلم تجربی را در این شهر سپری کرد و بعد برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا سال 1369 در این شهر بود. لیسانس حقوق قضایی خود را از دانشگاه قم گرفت و تحصیلات تکمیلی خود را رشته ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در مقطع فوق لیسانس و فیلولوژی از دانشگاه دولتی ملی تاجیکستان در مقطع دکتری ادامه داد. وی مدتی در جراید و رسانه های کشور از جمله روزنامه جمهوری اسلامی ، روزنامه اطلاعات ، مجله امید انقلاب، ادبستان و اهل قلم و برنامه های ادبی رادیو کار کرده است. قزوه از سال 1377 تا 1379 به عنوان وابسته فرهنگی در تاجیکستان بوده است. ایشان همچنین با راه اندازی نخستین جشنواره شعر فجر قدمی جدی برای معرفی و ارتقاء شعر ایران برداشته است. قزوه به مدت یک سال نیز عهده دار ریاست شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی از سال 1386 تاکنون به عنوان وابسته فرهنگی و مدیر مرکز تحقیقات فارسی دهلی نو مشغول به فعالیت است. از قزوه حدود 40 کتاب شعر و نقد و سفرنامه و نثر و تحقیق به چاپ رسیده است.

کتاب‌های چاپ‌شده از این شاعر معاصر عبارتند از "از نخلستان تا خیابان"، "مجموعه شعر عشق علیه السلام"، "مجموعه شعر با کاروان نیزه"، "ترکیب‌بند عاشورایی سوره انگور"، "مجموعه شعر قطار اندیمشک"، "ترانه‌های جنگ پرستو در قاف" و "سفرنامه".

قزوه، غزل زیر را که امروز سروده است، در وبلاگ "عشق علیه‌السلام" منتشر کرده است:


چرا زمانه پی نمی‌برد به اصل جوهرت؟



به جای شیر، تیر نوش کرده بود اصغرت
و بعد تیر و تیغ و نیزه می‌زدند بر سرت

کنار درک غربتت هزار سال سوختم
چقدر زخم تشنه مانده است روی پیکرت

سر حسین تشنه‌لب هنوز  روی نیزه‌هاست
زمانه! خاک بر سرم، زمانه! خاک بر سرت

هزار سال رفت و تو هنوز زخم می‌خوری
هزار سال رفت و تازه است زخم حنجرت

هزار سال رفت و دسته‌دسته‌ی قمه‌زنان
گرفته تیغ بر کف ایستاده در برابرت

شریعت محمدی نه قیمه است و نه قمه
چرا زمانه پی نمی‌برد به اصل جوهرت؟

بیا کنار روضه‌های کوفیان نگاه کن
ببین که زخم تیرها چه کرده با برادرت

شب وداع آمد و سری زدم به مجلسی
که شعله‌اش اگرچه بود نام پاک مادرت

تمام شب شکسته سینه می‌زدم به یاد تو
و نوحه‌خوان که اسب می‌دواند روی پیکرت...

***

نشسته‌ام  به یاد روزهای دور کودکی
شکسته دم گرفته‌ام به یاد دیده‌ی ترت

سلام می‌کنم سلام می‌کنم به زخم تو
سلام می‌کنم به عطر جمله‌های آخرت

سلام ما سلام ما به تشنگان کربلا
سلام ما سلام ما به اکبر و به اصغرت

ظهر عاشورای سال 1392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حامی ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    عالی بود
  • علیرضا ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    شعر ضعیفی است و فضای درستی را ترسیم نمی کند .
  • متين ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    براي استاد قزوه شعر ضعيفي بود .. چرا اين همه به پلو قيمه ي امام حسين گير ميدين بابا حالا خوبه همه ميخورين و به به هم ميكنين و اخرش سر اينكه اضافه ببريد دعوا هم ميكنين اخه شريعت رسول خدا چه ربطي به قيمه داره قمه هم تكليفش روشن تو دستگاه امام حسين عليه السلام هر چيزي جاي خودش و داره از شما بعيد بود حضرت استاد
  • حسین ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    شاعر علیرضا قزوه است وشما؟
  • فائزه ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    به نظر منم داره سنت های عزاداری رو تخریب میکنه.بهتر از این هم میشه مردم رو به درک واقعیت عاشورا فراخوند
  • محمد ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    شما راجع به قمه نظري ندادي! اون كه درست بود! بعد هم با قيمه نذري بايد محترمانه برخورد كرد. ما قيمه مي‌خوريم، چون تبرك است، چون براي ما پخت شده است. اما فكر نمي‌كنم زياد باشند كسانيكه به خاطر قيمه عزاداري كنند. در مورد قيمه با متين موافقم. اما قمه خلاف عقلو شرعه.
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    مناسک وشعایر جای خود معرفت هم جای خود.هرکدوم ی برکاتی دارند.یعنی چی این لحن نه قیمه و نه قمه؟
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    شریعت محمدی یکی از ادله هایش مراجعه به سنت است. و قیمه یکی از سنت های حسنه است. می شود آیا که پا کشید از سنت های زیبای عزای حسینی، شما را به خدا؟ ... روشنفکریتان جای دگر گل کند و درافشانییتان در غزل هایتان... لطفا!
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    الان قمه جز سنت های عزاداری است اونوقت!!!؟؟؟ هم یکم راجع به اینکه قمه کی وارد عزاداری ها شد و چه جریانی باعث و بانی اش بود تحقیق کن و هم صحبت های حضرت آقا رو راجع به قمه بخون هم یه سَری به کلیپ هایی که ضد تشیع میسازن و مایه ی اصلیش قمه زنی است بزن یا علی
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    از نظر ادبی تخصص نقد ندارم و صاحب نظران باید نظر بدهند ولی از نظر مفهوم خوب بود نقدی ست بر حال و روز عزاداری های امروزه ماکه بیشتر از حد شور است وکمتر شعور
  • سیدمحمد م ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    مشرق نامردی اگه این نظر رو فعال نکنی. آقای قزوه، تا قبل از دوره احمدی نژاد، برام عزیز بودی، ولی بعد از اون بود که شناختمت. خیلی ازت بدم اومده...هر وقت .... یه شعر طنز و پرفحش آبدار حواله دولت می کردی ... ....می رفتی هند یا تاجیکستان به عنوان کاردار فرهنگی ایران در بلاد خارجه....حالا دیه ذوقت به کلی خشکیده، آخه این چه شعر بی نمکیه که نوشتی؟
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    استاد فائزه شما چه دفاعی دارید در مورد قمه زنی؟ خیلی ها فقط به عشق قیمه در هیات ظهور می کنند! اینها به کنار: مدل موها جوانان در خیابان هنگام عزاداری چه کنیم؟ زنانی که مو را بلوند می کنند و صورت را آرایش می کندد و مردانی که ..... این واقعیت است که ما هنوز نمی دانیم سر حسین چرا بالای نیزه رفته است.
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    شریعت محمدی نه قیمه است و نه قمه چرا زمانه پی نمی‌برد به اصل جوهرت؟ این قسمت شعر چه پر معناست قابل توجه اونایی که از شریعت و دین محمدی تنها به بعد مادی نگاه میکنن و از بعد معنوی دین غافلن!!!!!!!!!!
  • یوسف ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    بله اما در جنگ های جهانی اول و دوم که قحطی رخ داد سنت پخش کردن قیمه در هیئات مذهبی توسط خیرین باب گردید!
  • ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    خیلی افتضاح بود
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    بنده حقیر با سواد کم، در حدیثی از اهل بیت علیهم السلام که مومنین را ترغیب به اطعام و احسان دادن در روز عاشورا بنماید ولی در مورد اطعام روز غدبر خم ، حدیثهای فراوان و موکدی دیده ام. متاسفانه کمتر دیده ام کسی در غدیر خم، غذا احسان کند! مومنین چرا طبق توصیه های اهل بیت عمل نمی کنیم؟ چرا عید غدیر خم مظلوم واقع شده است؟ در عاشورا احسان می کنید خدا قبول فرماید پس غدیر خم چی؟ که این همه تاکید فراوان بر احسان و اطعام در آن روز شده است! علی را تنها نگذاریم که از تنهایی علی بود که حسین هم در کربلا تنها ماند! یا علی! یا حسین!
  • امیرحسین ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    گندم شهر حسین روزی ما شد باز سر سفره ها غذای حسین است به کوری چشمان نافهمان روضه ی حضرت ارباب...تا کور شود هر ان که نتواند دید
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    فکر میکنی خود شاعر پی به اصل جوهر برده باشد؟ گمان نکنم . . .
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    نکنه این سبکای جدید عزاداری سنتی بودن و ما نمیدونستیم!
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    "سنت حسنه قیمه"!! احسنت، جمع علمای عظام جَمعه!
  • ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    ظاهرا شما عزاداریتون در خوردن خلاصه میشه!
  • بهار ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    من خودم شاگردی استادقزوه را میکنم ولی این شعر ، داره کلّ فعالیت های محرم را زیر سوال می بره و باعث سوءاستفاده ی یک عده ی خاص میشه
  • قزوه ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    بنده قصد جسارت و توهین به مداحان عزیز و بزرگوار و خادمان امام حسین (ع) و کسانی که سنت حسنه نذر را برگزار می کنند ندارم فقط عرض کردم حقیقت دین اینها نیست. اینها در بهترین حالتش وسیله ای ست و حقیقت چیز دیگری ست که شناخت پیام حضرت سیدالشهدا است.
  • دوست ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    0 0
    با اکثر دوستان موافق هستم در این شعر به مقدسات اهانت شده در قسمتی این آقا به مداحان تهمت می زند چرا که مداحان از روی مقاتل به بیان وقایع این روز عظیم می پردازند توصیه می کنم به وستان البته اگر نظر بنده حقیر منتشر شد کتاب ارزشمند عزاداری سنتی شیعیان نوشته آقای سید حسین معتمدی کاشانی را مطالعه کنند تا در مورد عزای مقدس قمه زنی هم اطلاعات بیشتری پیدا کنند واما مورد بعدی فکر کنم شاعر این معر (چون شعر نبود از این مضمون استفاده کردم ) خودش از جمله کسانی است که فقط برای خوردن غذای هیات می رود و بعد از خردن نمکدان می شکند و این گونه توهینها را به قول سواد کمش شعر می خواند برایتان جدا متاسفم
  • دوست ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    0 0
    دوست گرامی این نصیحت را از بنده به عنوان یادگاری قبول کن در دستگاه امام حسین علیه السلام اظهار نظر نکن چرا که خداوند تبارک و تعالی قسم خورده از آن به هیچ وجه نگذرد و به سختی عقاب دهد
  • سعید نوری ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    0 0
    تکرار حرفهایی که دیگران همچون مرحوم منزوی بسی زیباتر و شاعرانه تر گفته اند. درباره قزوه همه را ارجاع می دهم به نظر مرحوم حسن حسینی درکتاب گزیده شعر جنگ.نشر حوزه هنری
  • جمال دولتياري ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    0 0
    در محضر اسماعیل دولابی(ره) پرسیده شد: آقا تازه گی ها هئیت دارا جوانان را به بهانه ی قیمه امام حسین(ع) جذب هئیت می کنند؛آقا جواب داد: خیلی خوبه؛اونقدر این قیمه برکت داره؛که یه روزی همین جوانان که بابت قیمه آقا می اومدن هئیت؛خودشون ازغم امام حسین(ع) قیمه قیمه میشن؛
  • مشفق ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    0 0
    هم قيمه و هم قمه براي حسين مشتري مياره در دل دوست به هر حيله رهي بايد كرد به قول آيت الله بهاءالديني دستگاه امام حسين فوق فقه است اظهار نظر بدون علم و بدون يقين نتيجه عكس ميده محبت حسين تكويني در دل مومنين است
  • محب اهل بیت علیهم السلام ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    0 0
    دوست عزیز هر چیزی حرمت داره ! مراجع عظام هم حتی راجع به مسایل امام حسین علیه السلام با احتیاط وغیرت فرمایشات دارند.در آخر نیز بهتر است اگر کسی در درک موضوعی عاجز است در اظهار نظر توقف کند !!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس