کد خبر 262737
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶

واقعا از 100 فیلم سینمایی تولید شده در سال در کشور ما، چند فیلم در راستای منافع ملی و سیاست های جمهوری اسلامی ایران است؟ چرا باید بازیگری که در یک فیلم مربوط به جریان فتنه بازی کرده است از سوی جریان زیرپوستی سینمای ما بایکوت شود؟!

به گزارش مشرق، چهارمین جلسه نقد فیلم «باشگاه فیلم آوینیون» این بار به نقد فیلم «سقوط کاخ سفید» اختصاص یافت.

* فیلمی در خدمت سیاست های کاخ سفید

سعید کریمی منتقد فیلم و سینما در نقد فیلم سینمایی «سقوط کاخ سفید» گفت: سال های زیادی است که هالیوود سعی دارد ترس و هراس از نا امنی را در دل مردم کشور خود زنده نگه دارد تا بهانه های لازم برای حمله به کشورهای دیگر را داشته باشد. آمریکا مدت زیادی است به همین شیوه و تولید نا امنی در کشور مردمش را قانع می کند که جنگ های آنها با دیگر کشورها برای ایجاد امنیت است و همیشه این را به مردم القا می کنند که اگر به برخی کشورهای مسلمان حمله نکنند در آینده نزدیک آنها به کشورشان حمله می کند از همین رو هالیوود نیز در این راستا و در کمک به این طرح سیاست زده و خطرناک، کشور خود را همراهی می کند.

وی افزود: از این رو وقتی در دل مردم ترس و وحشت از نا امنی جای گرفت آنها هر کاری برای امنیت خود خواهند کرد، البته این موضوع تنها به ساخت فیلم سینمایی ختم نمی شود بلکه در سریالی مانند 24 نیز سعی در بی امنیت سازی شده بود و به خوبی توانستند آن را اجرا کنند.

به گفته کریمی، یکی دیگر از این نوع پروژه های نا امنی در کشور فیلمی است با نام سقوط کاخ سفید به کارگردانی رولند امریش- کارگردان آلمانی تبار- است که با بودجه‌ای 150 میلیون دلاری ساخته شده است. در این فیلم که محصول 2013 است بازیگرانی همچون جیمی فاکس، چانینگ تاتوم، ریچارد جنکینس، مگی گلینهال ایفای نقش کرده اند. «کمپانی کلمبیا» هم حامی مالی این فیلم است.

* پیام های سیاسی منطبق بر مسائل روز فیلم

در ادامه اظهار داشت: بخشی از این فیلم، با مسائل امروز عرصه دیپلماتیک و عرصه بین المللی که کشور ما هم درگیر آن است ارتباط دارد.

وی افزود: فیلم «سقوط کاخ سفید» مدل اوبامایی سیاست های امریکاست. در مقابل، فیلم «سقوط المپیوس» مدل جمهوری خواهانه سیاست های کاخ سفید است که در آن، کره شمالی تلاش دارد کاخ سفید را تصرف کند.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: در جامعه امریکا دو نوع نگاه نسبت به ایران وجود دارد؛ طیف جمهوری خواهان که خواستار شدت برخورد با ایران هستند و طیف دموکراتها که از جمهوری خواهان نسبت به ایران کمی ملایم تر هستند.

* باید «نگاه لایه دومی» داشته باشیم

کریمی با تاکید بر اینکه هالیوود با نگاه لایه دومی به کمک سیاست های دولت امریکا می آید، خاطرنشان کرد: ما هم در ایران اسلامی اگر می خواهیم در عرصه سینما به ویژه سینمای استراتژیک موفق باشسیم و آثار ارزشمندی تولید کنیم باید نگاه لایه دومی در فیلمسازی داشته باشیم. در فیلم «سقوط کاخ سفید»، پیام لایه دومی فیلم که خطاب به دولتمردان افراطی امریکاست این است که :«اگر کوتاه نیایید و تندرو باشید حتما دشمن علیه امریکا سلاح اتمی به کار خواهد برد».

این منتقد سینما ادامه داد: پیش از حمله ایالات متحده به یک کشور، این هالیوود است که با فیلمها و تولیداتش به آن کشور حمله می کند و زمینه حمله واقعی و نظامی آمریکا را فراهم می سازد. پیش از 11 سپتامبر، این هالیوود بود که زمینه تروریست معرفی کردن مسلمانان را فراهم ساخت و افکار عمومی را در این باره آماده کرد.

* هالیوود هنوز درباره جنگ جهانی دوم فیلم می سازد!

منتقد با بیان این که «سینمای حرفه ای باید در خدمت سیاست ها و منافع کشور و حکومت خودش باشد»، گفت: اما در کشور ما اینگونه نیست و حتی اگر یک فیلمساز بخواهد فیلمی در راستای سیاست های حکومت و کشور بسازد به او انگ «دولتی ساز» و «سفارشی ساز» می خورد و به او حمله می کنند.

وی افزود: هالیوود هنوز هم که هنوز است درباره جنگ جهانی دوم فیلم می سازد. فیلم «اسب جنگی» ساخته اسپیلبرگ یکی از این فیلمهاست. اما در کشور ما عده ای می گویند که دوره ساختن فیلم درباره دفاع مقدس تمام شده است!



* مخالفان «سفارشی سازی» خودشان سفارشی ساز هستند

بنا به گفته کریمی، آن دسته از اهالی فیلم در کشور ما که مدعی هستند سفارشی ساز و دولتی ساز نیستند اتفاقا خودشان «سفارشی ساز» هستند زیرا برای جشنواره های خارجی و در راستای سیاست های حاکم بر این جشنواره ها فیلم می سازند و در حقیقت، سفارشی سازند.

وی اظهار داشت: در فیلم «سقوط کاخ سفید»، قهرمان دختر فیلم، یک سیاه پوست است که نماد اوباماست. این دختر، پروتکل های امنیتی و دفاعی کاخ سفید و امریکا را کاملا آگاه است. در حقیقت، این دختر نماد مقاومت در فیلم است؛ نمادی که به تروریستی که قصد دارد او را بترساند و یا مورد آزار قرار دهد، می گوید:«از من دور شو!»

کریمی افزود: در سکانس پایانی فیلم، تلفیق صحنه ها، موسیقی و مضمون، حماسی ترین صحنه فیلم را شکل می دهد و در همین حماسی ترین سکانس فیلم است که دختر قعرمان(نماد مقاومت)، پرچم امریکا را به اهتزار در می آورد.

این منتقد سینما در ادامه تصریح کرد: هالیوود متخصص وارونه نمایی حقایق و راست جلوه دادن دروغهاست. اما ما در سینمای خودمان، حتی در نمایش حقایق و راست ها هم ضعف آشکار داریم!

سعید کریمی سپس به هنرجویان موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی توصیه کرد: در دیدن فیلم ممارست داشته باشید و لایه دومی فکر کنید. نباید فریب ظواهر فیلم را بخورید بلکه باید با نگاهی تحلیلی، دنبال لایه های دوم فیلم باشید تا به پیام و یا پیام های اصلی فیلم دست پیدا کنید.

وی با اشاره به اینکه در هالیوود از نمادها و سمبل ها به خوبی استفاده و بهره برداری می شود، گفت: ابتدا و انتهای فیلم «سقوط کاخ سفید» به یک نقطه معطوف است و آن «مقبره آبراهام لینکلن» رئیس جمهور اسبق امریکاست که به عنوان یکی از مدافعان حق رأی زنان شناخته می شود و به خاطر افکار و اقداماتش، امریکایی ها خودشان را ملت «آبراهام لینکلن» می دانند.

* آیا فیلمسازان ما حافظ منافع کشور و حکومت هستند؟

کریمی با تاکید بر اینکه «امریکایی ها به اتصال خودشان به گذشته افتخار می کنند»، گفت: متاسفانه در کشور ما عده ای از فیلمسازان اتصال به گذشته را عیب و عار می دانند! با وجود آنکه ما نمادها و سمبل های بسیار بزرگ و اثرگذاری داریم اما فیلمسازان ما در به کار گیری این نمادها ناتوانند.

«ما چقدر در سینمای خودمان به گذشته و افتخاراتمان متصل شهستیم؟!»؛ این پرسشی بود که سعید کریمی مطرح کرد و سپس اظهار داشت: پرسش ما از فیلمسازان و کارگردانان خودمان این است که هالیوود حافظ منافع کشور و حکومت آمریکاست؛ حتی اگر الگوی شما هم هالیوود است باید حافظ منافع کشور و حکومت خودتان باشید؛ اما آیا اینگونه هستید؟!

وی تصریح کرد: در این مسیر، نباید از تحقیرها ترسید. باید خودمان را آبدیده کنیم و باافتخار از سیاست ها و منافع ملی و حاکمیتمان دفاع کنیم. اما واقعا از 100 فیلم سینمایی تولید شده در سال در کشور ما، چند فیلم در راستای منافع ملی و سیاست های جمهوری اسلامی ایران است؟ چرا باید بازیگری که در یک فیلم مربوط به جریان فتنه بازی کرده است از سوی جریان زیرپوستی سینمای ما بایکوت شود؟!


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس