همزمان با تمایل مشعل برای سفر به ایران، گزارش ها درباره حملات نظامی «گردان های عزّالدّین قسام» به اراضی اشغالی؛ بالا گرفتند. بگذارید این را، پالس مثبتی از سوی «شاخه نظامی حماس» فرض کنیم؛ نشانه ای که می‌گوید: سازشکاران در کُنج اند.نیروها بجای سوریه به اراضی اشغالی باز خواهند گشت.

گروه بین‌الملل مشرق- «خالد مشعل» بعد از یک دوره انزواء خبری، امروز دوباره به یک سئوال بزرگ سیاسی تبدیل شده است. «پایگاه تحلیلی المانیتور» - وابسته به ناتو- بعد از کنج نشینی طولانی مدّت مشعل، همه را سورپرایز کرد، این پایگاه در گزارشی با تیتر: "مشعل در راه تهران: بازگشت پسر ناخلف"[1]؛ نگاه ها را به سمت مشعل معطوف کرد. اکنون سئوال بزرگ منطقه ای این است که آیا "طیف مشعل" به دامان «جمهوری اسلامی»، «حزب ا... لبنان» و سوریه باز می گردد؟


گزارش پایگاه تحلیلی المانیتور درباره ارزیابی احتمال سفر مشعل به تهران/ "مشعل در راه تهران: بازگشت پسر ناخلف"


اواسط پاییز 1391 ه.ش بود که منابع خبری، گزارش شوک آوری را روی خروجی ها بردند، این منابع نوشتند: «منابع آگاه سوریه اعلام کردند که نیروهای امنیتی این کشور تمامی دفاتر وابسته به «حماس» در «دمشق» را بستند. در میان دفاتری که بسته شد، دفتر خالد مشعل در منطقه «المزه دمشق» است»[2]. این گزارش ها همچنین تأیید می کردند که دفتر «موسی ابومرزوق» (معاون مشعل) و «محمّد نزال» در «مشروع الدّمر دمشق» بسته شده اند.

چندی بعد پشت صحنه درگیریی بین سوریه و "طیف مشعل" در حماس عیان شد، «روزنامه القُدس‌العربی» (چاپ لندن) به نقل از منابع آگاه فلسطینی نوشت: «پس از آنکه «سازمان اطّلاعات سوریه»، اطّلاعاتی را دریافت کرد مبنی بر اینکه بیشتر جنگجویان گروه مسلح «احفاد الرّسول» در سوریه از طرفداران حماس هستند؛ دفاتر حماس را تعطیل کردند. این جنگجویان، از حمایت لجستیک برخی رهبران رده دوم حماس که در اردوگاه «الیرموک»؛ برخوردارند»[3].

اسماعیل هنیّه، در حالیکه پرچم معارضین سوری را در دست گرفته


مسائل رفته رفته روشن تر شدند، آنجا که طیفی از اعضای کادر رهبری حماس که تحت رهبری خالد مشعل جمع شده بودند، خواهان قدرت یافتن ریشه های اخوانی حماس بودند. این گروه با توجّه به قدرت گرفتن «اخوان المسلمین» در «مصر» و «تونس» و افزایش نفوذ تشکیلات اخوان در «کویت»، «عربستان»، «امارات»، «اردن» و «ترکیه»؛ سعی کردند به جای "محور مقاومت" (ایران- سوریه- حزب ا...)، "محور اخوانی" (ترکیه- مصر اخوانی- قطر) را برگزینند.

خالد مشعل، حین مراسم استقبال از اوّلین سفر وی به غزّه، پرچم معارضین سوری را به دست گرفت


ناگهان با کودتا در مصر علیه «المُرسی»، ورق برگشت، اعضای دیگر رهبری حماس که مخالف سیاست های اخوانیِ "دار و دسته مشعل" بودند؛ با مشاهده پودر شدن قدرت منطقه ای حماس در میانه جنگ سوریه، فشارها به مشعل را افزایش دادند. آنها می دیدند که همه پل ها در حال ریختن است و مسامحه با سیاست های سازشی این طیف، برای حفظ ژست وحدت دیگر فایده ندارد؛ بنابر این فشارها به مشعل بالا و بالاتر گرفت.

«مشرق» پیشتر در گزارشی تحلیلی با تشریح شکاف تشکیلاتی حماس درباره تعامل با اخوان یا محور مقاومت، پیش بینی کرده بود که موضع "طیف سازشکار حماس" در حال ضعیف و نحیف شدن در برابر دوستان مقاومت در این سازمان است، حالا امّا نشانه های افزایش مطلق جایگاه "محور مقاومت" در «حماس» ملموس تر می شود.

موضوع شبیه یک معمّا نیست، در حال حاضر موقعیت «بشار اسد» در جنگ اخلی سوریه در حال تقویت است، این تقویت تا حدّی بوده که آمریکا و مجموعه غرب مجبور شوند به «مذاکرات ژنو 2» تن دهند. همچنین رؤیای سلفیِ «اخوانی ها» رو به از هم پاشیدن است، «مُرسی» در مصر از تحت ریاست جمهوری پایین کشیده شد، «اردوغان» و تیمش در ترکیه ضربات مردمی شدیدی خورده اند و همچنین در سیاست های سوری شان با عربستان به مشکل رسیده اند، آنها مجبور شده اند در سوریه بیشتر به سمت ایران کشیده شوند، این پیام دیدار اخیر «ظریف» از ترکیه بود.

با این اوضاع، حتّی سرسخت ترین "طیف های اخوانی حماس" نیز که خیال می کردند، مصر و بازی اخوانی تکیه گاه استراتژیکی برای «غزّه» است؛ فهمیده اند که بیش و پیش از هر چیز و هر کس این «جمهوری اسلامی» و "محور مقاومت" است که در منطقه به داد آنها خواهد رسید. بنابر این، نباید خیلی تعجّب زده شوید، اگر بشنوید که مشعل به عنوان رهبر "طیف سازش کار حماس" قصد سفر به «تهران» را دارد.

6 مهرماه، «شبکه الاخباریة سوریه» اعلام کرد که ورود و خروجِ مشعل در محلّ اقامتش در «دوحه» توسّط قطر محدود شده، این شبکه نوشت: «مشعل به بعضی از نزدیکانش گفته، در شرایطی شبیه حبس خانگی، قرار دارد. وی نمی تواند با هر کسی که می خواهد دیدار کند. او همچنین از مصاحبه با رسانه ها و سفر به خارج از قطر منع شده است. به همین علّت، مشعل به فکر تغییر محلّ اقامت خود است و احتمال سفر او به «سودان» وجود دارد»[4].

چندی بعد، مشعل که در «نشست جهانی قُدس» حاضر شده بود، سخنانی گفت که تحلیل ها درباره نرم شدن موضع طیف مشعل به دولت سوریه را برانگیخت. «شبکه خبری رأی الیوم» در گزارشی اعلان کرد: «مشعل درباره بحران سوریه گفت که حماس از همه جنبش های مردمی برای دستیابی به حقوق شان حمایت می کند امّا معتقد است، این مسئله باید از راه مسالمت آمیز محقّق شود و گروه های اسلحه به دست، بجای جنگ در سوریه باید به فلسطین بیایند و از این کشور حمایت کنند ... این پیام غیر مستقیم آشتی با حکومت سوریه، در واقع تفسیر‌های متعدّدی از سوی «دمشق» و معارضان سوری به همراه خواهد داشت»[5].

همچنین در بیست و دوم مهرماه، روزنامه های لبنانی «السّفیر» و «الاخبار» از سفر قریب الوقوع «رئیس دفتر سیاسی حماس» (مشعل) در صدر هیئتی به «تهران» خبر دادند[6]. «روزنامه صهیونیستی جورزالم پُست» با مدّنظر قرار دادن گزارش «السّفیر» نوشت: ««السّفیر» یکی از اهداف این سفر را انتقال "دفتر منطقه ای حماس" از قطر به تهران دانسته در حالیکه «صلاح برداویل» (سخنگوی حماس) با تکذیب این موضوع گفت: هدف از این سفر، رایزنی مقامات حماس با مقامات تهران درباره موضوعات مختلف منطقه ای و تهدیدات اسراییل علیه قُدس و «مسجد الاقصی» است ... در پی بر هم خوردن روابط حماس با مصر و قطر، حماس تصمیم دارد به ایران و ترکیه نزدیک تر شود»[7].

فردای آن روز امّا «عزّت الرّشق» (عضو دفتر سیاسی حماس)، اخبار منتشره در این خصوص را از اساس تکذیب کرد و در «فیسبوک» اش نوشت: «بر خلاف آنچه رسانه ها منتشر کردند، هیچ زمان برای سفر مشعل به تهران تعیین نشده و هیچ مقدّماتی نیز ترتیب داده نشده است»[8]. تکذیبیه ای که توسّط «سامی ابوزهری» (سخنگوی حماس) بعنوان یک مقام رسمی، نیز تأیید شد[9]. وی طیّ بیانیه ای، اخبار رسانه ها در رابطه با اینکه مقامات ارشد «جمهوری اسلامی»، خواهان تعویق سفر مشعل شده اند؛ را تکذیب نمود و اعلام کرد: «مقدّمات و یا زمان مشخّصی برای سفر مشعل به ایران ترتیب داده نشده بود». این در حالی بود که طبق گزارش های جداگانه «روزنامه الرّأی العام» - چاپ کویت- و «القُدس العربی» - چاپ لندن- ایران در آن بُرهه، از پذیرش مشعل خودداری کرده بود.

امّا چیزی نگذشت که «غازی حمد» - از رهبران جنبش حماس و معاون وزیر خارجه دولت غزّه- اخبار منتشر شده درخصوص به تعويق افتادن و يا لغو سفر مشعل به ايران را تكذيب كرد، این تکذیبی محکم بر تکذیبیه های قبلی دیگر اعضای حماس بود. «خبرگزاری فلسطین پرس» به نقل از این مقام رسمی نوشت: «به اعتقاد حماس ايران كشوري تأثيرگذار و داراي وزن سياسي است و توانايي نقش آفريني مهم در درگيري با اشغالگران صهيونيست دارد. ايران كمك هايي را به حماس ارائه داده و همواره در كنار ملّت فلسطين و حماس ايستاده امّا اخيراً اين روابط، به دليل موضع ما در قبال سوريه كاهش يافته است. وی با ابراز بي اطّلاعي از زمان دقيق سفر مشعل به ايران تأكيد كرد: به نفع حماس است كه روابطش با ايران به روال طبيعي بازگردد. حماس در پي ترميم روابط با ايران است و مصلحت مشترك دو طرف اين است كه روابط داشته باشند»[10].

در نهایت، رسانه ها به نقل از منابع مطّلع نزدیک به حماس، خبر دادند که ایران سفر مشعل به تهران را بطور کلّی رد نکرده امّا آن را در بُرهه کنونی نپذیرفته است[11]. همچنین «احمد یوسف» - از سران حماس- درباره این سفر گفت: «هیئتی از مقامات حماس به تهران رفتند و خواستار سفر مشعل به ایران شدند امّا پاسخ ایران این بود که حماس و مشعل می توانند منتظر بمانند؛ تا زمانیکه از مشغله کاری مقامات کاسته شود»[12].

یک فرد مطّلع به منابع «مشرق» گفت که یکی از مقامات ارشد در جناح مشعل حین دیدار با یک مقام بلندپایه در «وزارت خارجه ایران»، خواسته سفر مشعل به ایران را مطرح کرده بود. آنها همچنین بعدِ از دستن رفتن حمایت های مالی «امیر جدید قطر»، دست به سوی ایران دراز کرده بودند. این در حالیست که یک مقام در نظام، با اشاره به حمایت های برخی از اعضای حماس از تروریست های سوریه و به دست گرفتن پرچم نامشروع «معارضین مسلّح سوریه» توسّط مشعل، درخواست سفر وی را در حال حاضر زود دانسته بود.

دنیای سیاست، در عین اینکه عالَم صحبت های کنایه آمیز است امّا دنیای صریحی است؛ خواسته ها همیشه مشخّص هستند حتّی اگر به زبان نیایند. حمایت های راهبُردی «جمهوری اسلامی» از حماس یا هر گروه مقاومتی در «غزّه» یا «کرانه باختری»، به این دلیل نبوده که آنها به سرنوشت تیره و عبرت آموزِ «یاسر عرفات» دچار شوند. اینجا فقط و فقط یک مفاهمه راهبُردی و ایدئولوژیک وجود دارد، اینکه تنها راه حذف "رژیم حرام زاده صهیونیستی" از نقشه آسیای غربی (خاورمیانه)، "مقاومت" است؛ تنها مقاومت. تا موقعی که یاران مقاومت پایبند به آرمان فلسطین آزاد از بحر تا نهر- هستند، شامل حمایت های ایران خواهند بود، چه در جنبش حماس باشند و چه در «جنبش جهاد اسلامی» و چه در ... .

«محمود الزّهار»، عضوبلندپایه دفتر سیاسی حماس -وی به جمهوری اسلامی نزدیک است و شدیداً حامی استمرار مقاومت مسلّحانه و مخالف طیف سازشکار عربی است

مواضع طیف مقاومتی در حماس در ماه های اخیر تقویت شده است


همان زمان که «کمیته امداد خمینی ره» علیرغم روال سال های گذشته، بجای تحویل کمک های بشردوستانه ایران به حماس آنها را برای پخش بین مردم مستضعف «غزّه» تحویل «جنبش جهاد اسلامی» داد[13]، و همان روزی که حمایت های مالی ایران از "طیف سازشکار حماس" قطع می شد؛ روابط حسنه با «شاخه نظامی حماس» و رهبران پایبند به مقاومت، پابرجا و شاید محکم تر بود.

شاید به کسی مربوط نباشد که برخی از رهبران حماس با چه دولت یا چه گروه هایی دوست شوند، شاید مهم نباشد که برخی از رهبران حماس از چه کسی پول بگیرند ولی این قطعاً مهم است که پول ها و امکانات انسانی تنها و تنها علیه بزرگ ترین معضل اسلامی یعنی رژیم غاصب قُدس خرج شوند؛ نه علیه یاران مقاومت در سوریه یا لبنان یا هر جای دیگری. تا زمانیکه رهبران بدانند، مشکل اصلی، راهبُردی و ایدئولوژیک امروز جهان اسلام، اسرائیل است و مابقی مسائل فرعی، همه چیز صحیح است. هر وقت تمام سرزمین فلسطین آزاد شد، آن موقع می توان در رسانه ها به نقد درون گفتمانی پرداخت؛ نه الآن.

ما نمی دانیم که آیا برای مقامات در «تهران» مهم است که مثلاً چند تن از اعضای ارشد حماس از مقاومت ببُرند یا نبُرند، ولی تقریباً می دانیم که برای ایران مهم است که کلّ حماس در خطّ مقاومت باقی بماند. چه اینکه طیّ 22 مهر علیرغم اینکه «موسی ابومرزوق» (معاون مشعل در دفتر سیاسی حماس)، گرفتن پرچم معارضین سوریه بدست مشعل را اقدامی تصادفی خوانده بود [14]؛ این طیف در چرخشی آشکار بعد از انتشار اخبار مربوط به عدم پذیرش مشعل توسّط ایران، به بهانه کشته شدن دندان پزشک فلسطینی به نام: «محمّد الفلسطینی» - عضو حماس- در عملیات انتحاری علیه ارتش سوریه، با انتشار بیانیه شدیداللحنی علیه «اسد» در سایت رسمی حماس [15]؛ ناپایدار بودن مواضع قبلی شان را نشان دادند.

بیانیه شدیداللحن سایت رسمی حماس علیه دولت سوریه- گزارش از «العالم»

این بیانیه بعد از آن صادر ش که ایران درخواست سفر مشعل به تهران را نپذیرفت


این چرخش که درست بعد از عدم پذیرفتن مشعل توسّط ایران صورت گرفته بود، در بسیاری از محافل منطقه ای به عنوان سیاست کاسب کارانه این طیف ترجمه شد.

از این حیث، توبه یا عذرخواهی "طیف مشعل" چندان مهم نیست، مقامات تصمیم گیر منتظرند ببینند که در عمل چه اتّفاقی می افتد؟ آیا مشعل بیشتر و بیشتر به شاخه مقاومتی حماس اجازه می دهد که به آرمان های اصلی و اوّلیه این جنبش عمل کنند؟ آیا او این کار را بدون دردسرسازی انجام خواهد داد؟ آیا روند قدرت گرفتن رهبرانِ اسلام گرای پایبند به آزادسازی فلسطین در حماس سریع تر می شود؟

یک مثال عینی، صحنه بازی را روشن تر می کند. همزمان با انتشار اخبار مربوط به تمایل مشعل برای سفر به ایران که با گزارش ها درباره روزهای سیاه وی در «دوحه» مقارن بود[16]، به شکلی غیرمنتظره گزارش ها درباره حملات نظامی «گردان های عزّالدّین قسام» به اراضی اشغالی؛ بالا گرفتند. بررسی این گزارش ها، از آنجا که حواشی بسیاری را در رژیم صهیونیستی ایجاد کرد، خارج از حوصله این گزارش است ولی بگذارید این را، پالس مثبتی از سوی «شاخه نظامی حماس» و یاران مقاومت در این سازمان فرض کنیم؛ نشانه ای که می گوید: "سازشکاران در کُنج اند، نیروها بجای سوریه به اراضی اشغالی باز خواهند گشت".

این اخبار فارغ از مدّنظر قرار دادن احتمال عذرخواهی طیف مشعل از اقدامات دو ساله اخیرشان، قابل توجّه و مهم هستند، این بدان معنی است که مفاهمه راهبُردی- ایدئولوژیکِ «جمهوری اسلامی» مبنی بر افزایش دردسرسازی برای رژیم صهیونیستی بجای اقدام علیه خود، در حماس در حال تقویت و اقتدار بیشتر است. بنابر این، مهم نیست که مشعل به تهران می آید یا نه، این مهم است که آیا دیگر اعضای ارشد حماس در حال اصلاح روند قبلی هستند یا نه؟



[1] « Meshaal to Tehran: Return of the Prodigal Son?»- Ali Hashem- Al-Monitor- 13oct,2013

[2] «شبکه خبری الجزیره»- 16/8/1391

[3] «روزنامه القُدس‌العربی»، چاپ لندن - 7/9/1391

[4] «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق»- به نقل از «شبکه الاخباریة سوریه»- 6/7/1392

[5] «خبرگزاری فارس»- «شبکه خبری رأی الیوم»- 17/7/1392

[6] «خبرگزاری اهل البیت (اِبنا)»- 24/7/1392

[7] «پایگاه خبری- تحلیلی عصر ایران»- به نقل از «روزنامه صهیونیستی جورزالم پُست»- 22/7/1392

[8] «خبرگزاری اهل البیت (اِبنا)»- 24/7/1392

[9] «خبرگزاری ایسنا»- 3/8/1392

[10] «باشگاه خبرنگاران»- به نقل از «خبرگزاری فلسطین پرس»- 4/8/1392

[11] «سایت 598»- به نقل از «سرویس وب گردی پایگاه اطّلاع رسانی شبکه خبر ج.ا.ا»- 5/8/1392

[12] همان

[13] «روزنامه لُس آنجلس تایمز»: «در حالیکه حماس توسّط دولت نظامی جدید مصر تحت فشار است، با آغاز کمک های غذایی ایران به دست بخش خیریه رقیبش - جهاد اسلامی-، ضربه دیگری متحمّل شد ... با وجود مشکلات فوق (کمک برخی از اعضای حماس به معرضین مسلّح سوریه)، ایران دست از یاری به مردم «غزّه» نزده است و کمک های بشردوستانه خود را از طریق «جهاد اسلامی» پی گرفته است. سه شنبه، "کمیته امداد جهاد اسلامی" توزیع کمک های غذایی ایران به ارزش دو میلیون دلار، را جهت ماه مبارک رمضان، آغاز کرد. مقامات «جهاد اسلامی» اعلام کردند که قصد دارند، بسته های غذایی شامل روغن، برنج، شکر و کنسرو و همچنین لوازم تحریر را میان حدود 40 هزار نفر توزیع کنند. ده ها زن و مرد در برابر کامیون هایی که پرچم «جمهوری اسلامی» بر آنها نقش بسته بود، صف بستند ... این کمک ها در حالی صورت می گیرد که با کودتای نظامی در مصر، اهالی «غزّه» با کمبود شدید سوخت و دیگر مایحتاج مواجه هستند»- ترجمه از «خبرگزاری مهر»- 9/5/1392

[14]«ابومرزوق: در مراسمی که برگزار شد، من در کنار او (مشعل) بودم. مردم زیادی در پائین سکو حضور داشتند و پرچم هایی در دست آنان بود. هر گروهی پرچم مورد نظر خودش را به دست گرفته بود و تکان می داد. فکر نمی کنم دقّتی درباره پرچمی که برافراشته می شد، صورت گرفته بود ... «دفتر سیاسی حماس» هیچ دیداری با مخالفان سوری و هیچ طرف دیگری در بحران سوریه نداشته است»- «موسی ابومرزوق» در گفتگو با «شبکه المیادین»- به نقل از «واحد مرکزی خبر ج.ا.ا»- 22/7/1392

[15]«شبکه خبری العالم»- 14/8/1392- این بیانیه ساعاتی پس از انتشار از خروجی سایت حماس حذف شد

[16] برای اطّلاع بیشتر رجوع شود به: «بدترین روزهای خالد مشعل و رهبری حماس در دوحه»- «محمّد زارعی»- «مؤسسه تحقیقات و پژوهشهای سیاسی- علمی ندا »، نزدیک به حماس در مقرّ تهران- 23/7/1392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ايران هخامنشي ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    آيافكرنميكنيدمشعل نفوذي موساداسراييل باشه?مسموم كردن مشعل دراردن وسپس دادن پادزهربراي نجاتش ازجانب موسادآياشك برانگيزنيست?آيامسموم كردنش براي جلب اعتمادجهت نفوذنبوده?ماجراوقتي بودارترميشه كه رفتارمشعل رودروقايع سوريه ببينيم!
  • آرین ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    انسان مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود واضح است که به گفته مسئولان حماس آنها به منافعشان فکر میکنند نه منافع ایران درحالیکه ایران ایدئولوژیکی فکر میکند ایندو باهم جمع نمیشود الان فقط حماس نیاز به پول دارد که ایران هم قبلا از جیب مردمش میداد اما از حالا به بعد حرام است چون خون شیعیان بیگناه و دیگر مردم سوریه بر دستانشان است
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    حماس ریاکار از اب در امد محور مقاومت فقط این سه اند : حزب الله و سوریه و ایران
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    1 0
    ایران باید در حال حاضر جنبش جهاد اسلامی فلسطین را تقویت ومستقیما با شاخه نظامی حماس ارتباط داشته باشه شاخه سیاسی و مشعل ادمهای نامرد نارو زنی هستند که باید کنار گذاشته شوند
  • yaser ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    مقاله خوبی بود،ممنون. با آل علی هرکه درافتاد ور افتاد. :)
  • سرباز علی ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    توبه گرگ مرگ است ...در جهان امروز مومنان راسخ تری هم هستند که خواهان جهاد با اسرائیل غاصب هستند
  • ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    hiites Their
  • ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    گور پدر هر چی وهابی حالا می خواد داعش باشه یا حماس به نظر من دیگه نباید از اینا حمایت کرد
  • رضا ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    اخه تا حالا معارضین سوری کمکشون میکردن جلو اسراییل جماعت بی چشم و روی گربه صفت
  • ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    گزارش تحلیلی بسیار خوب و جالبی بود
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    آدمهای عوضی...پول و اسلحه رو ما براشون تامین می کنیم بعد میان سوریه به خودشون بمب می بندن و مردم بی گناه سوریه رو که جز حمایت از همین ها گناه دیگه ای نداشتن قتل عام می کنند...خیلی نمک به حرامند
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    مرگ بر خالد مشعل فاسق
  • ابوذر ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    سازشکاران زمانی تلخی سازش و تسلیم را درک میکنند که مختار شهید شده و مصعب ابن زبیر دستور قتل تمام تسلیم شدگان و سازشکاران را صادر کرده بود یاحسین ( ع ) سردار مقاومت
  • سبز ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    چقدر هشدار داد که اینا ادم فروش اند نمک میخورند و نمکدون میشکنند ولی ما رو تحویل نگرفت حکومت و ضربشم داره میخوره از برادران حماس.
  • ایرانی ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    مشعل و نخست وزیر غزه به ارمان فلسطین خیانت کردند انها 60 سال از حمایت حافظ اسد و بشار اسد برخوردار بودند با امدن مرسی به مصر خیال کردند پیروز نهایی شده اند ولی خدا انها را ذلیل کرد باید توبه کنند و به دامان جمهوری اسلامی بیایند .
  • علي ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    عملكرد غلط سران حماس نشانگر ضعف انها از درك درست اسلام است. حماس بزرگترين ضربه و ضرر را به ملت مظلوم فلسطين زد همانطوريكه ياسر عرفات چنين كرد. خدا كند به سر عقل امده باشند و مرتكب خيانت ديگري در اينده نباشند. در هر صورت چاره اي نيست و بايد بازگشت پسر ناخلف را پذيرفت
  • سید محمد ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    اینها نمک کور هستند. ولی تا حضرت آقا هستند،نگران نیستیم. مطیع ولایتیم و می دانیم که صلاح مملکت خویش خسروان دانند
  • امير ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    توبه گرگ مرگ است
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    مقاله خوبی بود... ممنون
  • رضا ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    سوریها (مردم) به شدت از مواضع حماس و مشعل ناراحت و خشمگین هستند و او را متهم به خیانت می کنند.
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    وای وای وای وای شما چه هشدارای عجیبی میدادین؟ پس چرا کسی این هشدارها رو نشنید؟ یادمه خزعبلات دیگه ای میگفتین. مثلا نه غزه نه لبنان نگران نباش توی معادلات و فرآیندها یه چیزی به اسم هزینه فایده وجود داره و قطعا فایده ما از حماس از هزینه ای که براش پرداخت کردیم خیلی خیلی بیشتر بوده و خواهد بود شما بهتره یه خورده به خودتون هشدار بدین که الان به نفع اسرائیل عمل میکنین و توهم برتون داشته که اونم بهتون حال میده در حالی که مثل دستمال توالت مصرف شده شما رو میندازه دور
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    چرخش طيف سياسي حماس به سمت ايران خيلي خوبه، اما نمك به حرومي و خيانتكاري اينارو هيچوقت، هيچوقت هيچوقت نبايد فراموش كرد و حتي اگر توبه كردن بايد فقط تو رفتارشون ديد كه عليه وهابيت و تروريست هاي سوريه اسلحه بردارن
  • مهدی ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    فریب خالد مشعل را خوردن نشان از سادگی است این فرد طبق اسناد منتشر شده سایت مشرق با ناصر العمر وهابی شدیدا ضد ایران و شیعیان جهان در عربستان سعودی عکسهای صمیمانه ای گرفته والآن ادعای دوستی با ایران را دارد....
  • عماد مغنیه ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    این نزدیک شدن فقط و فقط به خاطر شکست سنگین تروریست ها و سربازان حماس در سوریه از ایران و حزب الله است پس ایران باید هوشیار باشه
  • عماد مغنیه ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    این نزدیک شدن فقط و فقط به خاطر شکست سنگین تروریست ها و سربازان حماس در سوریه از ایران و حزب الله است پس ایران باید هوشیار باشه
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    با توجه به جمیع این واقعیات و تحلیل و تفسیر های حول این مسائل و اینکه حماس چه کرده و چه میخواهد بکند ...... نه خالد مشعل و نه هیچیک از مسئولین فعلی حماس با گرایشات سلفیگری و تکفیری ... حق مرود به سرزمین مقدس ایران اسلامی را ندارند ، اونها دیگر لیاقت داشتن ارتباط و مراوده با جمهوری اسلامی و امت بزرگ ایران را ندارند . مقاومت و مبارزه در راه فلسطین و قدس شریف و آرمانهای والای اسلامی با استکبار جهانی و صهیونیستهای اشغالگر و جنایتکار ...... پیک نیک و سیزده بدر نیست که خالد مشعل و یا هر کس دیگری هر روز به دنبال یافتن مکان و نقطه ای خوش نشین و خوش آب و هوا جهت اقامت و پهن کردن بساط سور و سُرور خود باشند ،مقاومت نیاز به مردان با ایمان ، ثابت قدم و شجاع و از خود گذشته دارد که به نظر میرسد اینها این ویژگیها را ندارند .
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    جالب بود
  • جواد ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    در اسلام خط سیاست مشخص است و کسانی که یک دوره بر ضد مواضع قبلی خود حرکت میکنند، مسلمان نیستند و مشتی منافق هستند.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    متاسفانه مردم ایران با تفکرات مردم فلسطین آشنایی ندارند ، بنده که در هند دانشجو هستم و با بسیاری از دانشجوهای فلسطینی در اینجا صحبت می‌کنم بسیار ضدّ شیعه هستند و تفکرات تکفیری دارند اگر در ظاهر سران فلسطین با ایران خوب هستند به خاطره قدرت ایران در مقابل اسراییل هست
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    انسان عاقل از یک سوراخ دوبارگزیده نمیشه.خالدمشعل همون یاسرعرفات.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    جالب بود
  • حسن محسنیان ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    حماس دو طیف دارد، ایران حمایت از طیف سازشکار مشعلی را قطع کرده ولی حمایت از نیروهای مقاومت و شاخه نظامی باقیست. این کاملا صحیح و شرعی و عرفی و قانونی و راهبردی است
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    + فلسطین مقاوم، نه فلسطین مشعل
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    درسته البته همینجوری هم هست، اخبار این رو نشون می ده بخصوص گزارش تینگ تنک های آمریکایی از روابط جدید ایران و حماس
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    میگن بعضی ها گوتره ای حرف می زنن همینه، بابا یارو این همه آسمون رسیمون بافته با شواهد و اخبار که بگه حماس دارای دو تفکر است، کی خوب یکی بد اونوقت شما اینطوری گفتی.
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    1 0
    مرگ بر فتنه جلبکی سبز
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    حمایت از حماس فقط از آن دسته از فلسطینی های که هنوز در خط مقاومت هستند مثل اکثر اعضای شاخه نظامی حماس کاملا صحیحه، ما حز اللهی ها اجازه نمی دیم شما سبزی های فتنه گر از این آب گل آلود ماهی بگیرید مرگ به فتنه گر
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    فعلا که ایران نپذیرفته تا برن توبه شون را کامل کنن
  • محمد ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    1 0
    از فلسطین شاخه جهاد اسلامی با رهبری رمضان عبدالله نیز قرابت فکری با مقاومت و ایران اسلامی دارد...خواهشا بدون تحقیق و زود قضاوت نکنید!! در آخرالزمان نگه داشتن ایمان مانند نگه داشتن آتشی گداخته در کف دست است و جداسازی سره از ناسره بصیرت، (علم و دشمن شناسی) بالایی میطلبد
  • 313علی ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    بجای کمک به اینها به شیعیان دیگه کمک میکردیم بهتر بود چون قابل اعتماد تر هستند مثل شیعیان لبنان افغانستان و....
  • ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    حزب الله خوب است اما سوریه فکر نمی کنم دوست وفاداری باشد.
  • جلال ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    توبه گرگ مرگ است ما هم باید همان کاری که نیرو های سوریه انجام دادند را انجام بدیم اعتماد به حماس و پذیرفتنشون خیانت به محور مقاموت است حمایت از فلسطین نباید با حمایت از حماس همراه باشد
  • زادهوش ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    لزوما این طور نیست و می تونه به دلیل درک هدف واقعی اون ها و انحراف به سمت اهداف غربی و صهیونیستی و فراموشی فلسطین باشه
  • زادهوش ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    0 0
    آقای احمدی نژاد هم با ملک عبدالله عکس صمیمانه دارده! یادتون نیست پزور دست احمدی نژآدمان را گرفته بود و رها نمی کرد؟! ولی بر خلاف رایس جمهور فهیم ما برخی در حماس ضمن مشکل در بینش اسلامی و تاثیر پذیری از سلفیت و اخوانی ها که عمری یار غار حماس در مصر بودند؛ احساس نیاز به پشتیبانی مالی و سیاسی داشته و با همه کار می کنن!
  • سید علی ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    حقش نبود سلاح های اهدایی حزب الله و ایران به حماس رو تو القصیر پیدا کنیم . حقش نبود 1200 تا کشته بدن تو سوریه .اینا گردانِ سلفی دارن تو سوریه به اسم اون نطفه ناپاک شیخ احمد یاسین. حقش نبود ... مشرق خواستی ادیت کن ولی کلا حذف نکن .
  • ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    تنها راه پذیرش توبه حماس ، کمک آنها برای پس گرزفتن اردذوگاه یرموک است. اگر حاضر نشوند علیه مخالفان اسد وارد جنک شوند توبه نکرده اند.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    همه ميدونن مشعل چه موجود نجسي هست ولي متاسفانه بهش احتياج داريم تا در كنار مرز اسراييل باشيم
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    موضوع هم دقیقاً همینه، مسئله اصلی برای انقلاب اسلامی در جهان موجودیت رژیم غاصب است، شیعه و سنی فرعی است. افتاد؟
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    سوریه برای کمک کردن به حماس بارها و بارها با رژیم صهیونیستی درگیر شده هیچ کدوم از کشورهای عربی حتی حاضر نیستن به حماس سلاح بدن که نکنه با رژیم صهیونیستی در بیفتن حالا سوریه مستقیما با رزیم صهیونیستی وارد جنگ شده اینا به این سوریه رحم نکردن انتظار دارید به ما رحم کنن؟؟؟؟
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    شما از دفتر حماس تو تهران این پیامارو میذاری همه جا از حماس خیانت کار به محور مقاومت حمایت میکنی
  • 0000 ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    این چیزی که من از این مقاله فهمیدم اینه که نیروی ساسی حماس بده نیروی نظامیش خوبه..فقط یه سوال از نویسنده دارم.. الان کیا دارن تو سوریه میجنگن..نیروی سیاسی حماس یا نیروهای نظامی حماس؟
  • عبدالله ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    در متن یک اشتباه املائی دارید که البته مهم است / در عنوان کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) / آمده کمیته امداد خمینی !؟ نمی گویم عمدی در کار بوده ولی شایست است بیشتر دقت شود.باتشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس