به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، حميدرضا حاجي بابايي در حاشيه ديدار با وان جنيدي توانکو جعفر ـ نايب رييس مجلس مالزي ـ که امروز در اين وزارتخانه برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره با امضاي تفاهمنامه بين آموزش و پرورش ايران و مالزي افزود: در اين ديدار بر همکاري بيشتر هر دو کشور در زمينه فرهنگي و آموزشي تاکيد شد.
وي ادامه داد: هيات مالزي اذعان کردند هر دو کشور علاقمند به همکاري بيشتر هستند و توجه ويژهاي به آموزش ابتدايي در اين کشور ميشود، به طوري که همه موفقيتهاي خود را مرهون توجه 20 ساله مالزي به آموزش ابتدايي ميدانند.
به گفته وزير آموزش و پرورش در اين تفاهمنامه مقرر شد، هر دو کشور در سطح بينالمللي همکاريهاي فرهنگي، اقتصادي و تجاري داشته باشند.
وي درباره اجراي طرح «دور کاري معلمان و کارمندان آموزش و پرورش» نيز تصريح کرد: کار معلمان تعريف خاص خود را دارد، اما در رابطه با کارکنان به سمت بهينه کردن کار پيش ميرويم، چرا که در گذشته دور کاري در آموزش و پرورش وجود داشته که فعاليت موسسات و آموزش از راه دور از جمله اين طرح است.
حاجيبابايي در رابطه با توسعه هنرستانها نيز تصريح کرد: آموزش و پرورش توجه ويژهاي به هنرستانها به ويژه در شهرهاي بزرگ از جمله تهران داشته، به طوري که تعداد هنرستانها و هنرجويان امسال با رشد مواجه بوده است.
وي با بيان اين که به زودي ميانگين کشوري را در اين زمينه اعلام ميکنيم، خاطر نشان کرد: حداقل رشد هنرستانها در هر شهرستان سه درصد است.
وزير آموزش و پرورش اضافه کرد: امسال 12 هزار نفر مهندس از بين 40 هزار نيروي استخدامي در هنرستانها جذب شدند.
پرداخت وام 30 ميليون تومان احداث مسکن به فرهنگيان که در شهرهاي کوچک و روستاها زمين خريداري کنند
تبديل مرکز فنآوري و نيروي انساني آموزش و پرورش به مرکز آمار و فنآوري به زودي
حاجيبابايي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر حل مشکل "مسکن فرهنگيان"، توضيح داد: با تفاهمنامهاي که بين وزارتخانههاي آموزش و پرورش و مسکن وجود دارد و همچنين فعاليت تعاوني مسکن فرهنگيان، مقرر شده است تا 2 سال آينده مشکل مسکن فرهنگيان در همه استانها و شهرستانها مرتفع شود. همچنين معلماني که بتوانند در شهرهاي کوچک و روستاها زمين خريداري کنند به آنها 30 ميليون تومان وام جهت احداث مسکن پرداخت ميشود.
به گزارش ايسنا، وي همچنين با اشاره به الکترونيکي شدن مدارس نيز اظهار کرد: جزوه تعريف مدارس الکترونيکي در حال آماده سازي است که در آن نحوه و جزييات کامل هوشمند سازي مدارس به طور کامل تشريح شده است که پس از نهايي شدن اعلام ميشود.
وزير آموزش و پرورش با بيان اين که با ايجاد مدارس هوشمند رقابت خوبي بين مدارس ايجاد شده است، ادامه داد: به زودي مرکز فنآوري و نيروي انساني آموزش و پرورش به مرکز آمار و فنآوري تبديل ميشود و همه مدارس و ادارات آموزش و پرورش به اين مرکز متصل ميشوند.
وي با اشاره به فعاليتهايي که طي يک سال گذشته در اين زمينه صورت گرفته، با ابراز خرسندي از روند پيشرفت طرح الکترونيکي شدن مدارس، عنوان کرد: بخش خصوصي در اين زمينه همکاري خوبي با مدارس دارد و اتصال به شبکه IT و ICT، تعداد رايانهها، تعداد تابلوهاي هوشمند، استفاده از رسانههاي گوناگون در آموزش دانشآموزان از جمله خصوصيات الکترونيکي شدن مدارس است که بسته به ميزان مدارس با يکديگر متفاوت است.
ورود به تحول آموزشي از اولويتهاي آموزش و پرورش است
مبارزه با جنگ نرم مسالهايست که بايد تغيير و برنامههاي جديدي براي آن آماده شود
حاجيبابايي بيان کرد: تغيير شيوههاي قديمي و ورود به يک تحول آموزشي از اولويتهاي آموزش و پرورش است، لذا معلمان و معاونان مدرسه بايد بتوانند برنامهريزيها را بر اساس رايانه انجام دهند که اين بحث لزوم آشنايي بيشتر با تکنولوژي آموزشي ميطلبد.
وي در پاسخ به ايسنا، مبني بر بازنگري «آموزش دفاع شخصي» به دانشآموزان، توضيح داد: سازمان پژوهش و برنامهريزي در اين رابطه برنامههايي را آماده کرده است، چرا که نوع نگاه ما امروز به نوع دفاع متفاوت است و در تغيير نگاه و بازنگري به بحث آموزش دفاعي بايد وارد شويم.
وزير آموزش و پرورش با تاکيد بر اين که امروز امور دفاعي بسيار گستردهتر از آن چيزي است که بايد باشد، بيان کرد: برنامهها و اردوها از جمله «راهيان نور» همه از برنامههاي امور دفاعي وزارت آموزش و پرورش است. همچنين ايستادگي و مبارزه با جنگ نرم مسالهاي است که بايد تغيير کند و برنامههاي جديدي براي آن آماده شود.
احياي مراکز تربيت معلم تحت عنوان دانشگاه جامع فرهنگيان دچار برخي نواقص قانوني است
با اصلاح قانون مديريت خدمات کشوري بايد دانشجويان که در مراکز تربيت معلم بکار گرفته ميشوند، بورسيه شوند
به گزارش ايسنا، وي همچنين در خصوص احياي تربيت معلم نيز تصريح کرد: من معتقدم که بايد تربيت معلم را احيا کنيم و دانشگاه جامع فرهنگيان که داراي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، در همين راستا ايجاد شده است.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه احياي مراکز تربيت معلم تحت عنوان دانشگاه جامع فرهنگيان دچار برخي از نواقص قانوني است، گفت: در قانون مديريت خدمات کشوري نيز بايد اصلاحاتي صورت گيرد و افرادي که در اين مراکز بکار گرفته ميشوند، بورسيه شوند.
حاجي بابايي ادامه داد: از طرفي بحث سربازي دانشجويان مطرح است که بايد اين مشکل نيز حل شود.
وي با اشاره به اينکه بيش از 70 مرکز تربيت معلم در کشور وجود دارد، ادامه داد: به محض اينکه به ما ابلاغ کنند، آمادگي داريم که براي اول مهر ماه دانشجو بگيريم.
وي در پايان در پاسخ به سوالي که چرا در زمان حضور حاجي بابايي در آموزش و پرورش جلوي فعاليت مدارس هيات امنايي گرفته شد؟ پاسخ داد: چنين نبوده و اين مدارس در زمان ما افزايش نيز يافته است، در حال حاضر يکهزار و 900 مدارس هيات امنايي در کشور فعاليت ميکنند که از اين تعداد 105 مدرسه در تهران قرار گرفته است.