سرقت میعانات گازی از خط لوله صادراتی انجام میشود. این خط لوله از گورزین به طول 16 کیلومتر به اسکله صادراتی کشیده شده است. کاندنسیتی (میعانی) که در تأسیسات گورزین تولید و منتقل میشود یکی از مرغوبترین انواع کاندنسیت در جهان محسوب میشود.
بر اساس این گزارش، سرقت از این خط لوله 2 سال است که آغاز شده است. اگرچه بعد از تلاش بسیار زیاد نیروهای کمشمار حفاظت از خطوط لوله، از حدود 8 ماه پیش تا کنون این سرقتها متوقف شده بود اما دوباره سارقان به جان این خط لوله 16 کیلومتری افتادهاند.
پیش از آن به طور متوسط در هر 15 روز یکبار خط لوله توسط سارقان سوراخ شده و 100 بشکه میعانات از آن خارج میشد.
در حالی در هر بار سرقت بیش از 100 بشکه کاندنسیت سرقت میشود که ارزش هر بشکه کاندنسیت یا میعانات گازی 750 تا 800 دلار است و با پالایش اندکی در پالایشگاه بندرعباس به بنزین سوپر تیدل میشود. بر این اساس ارزش میعانات سرقت شده ماهانه به 150 هزار دلار بالغ میشود.
این میعانات با ارزش گازی به همراه بنزین و گازوئیل از طریق لنجهایی که در بعضی بنادر قشم پهلو میگیرند به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قاچاق میشود.
سارقان بعد از سرقت خط لوله را به حال خود رها میکنند و مقدار زیادی از میعانات به دلیل فشار بالای درون خط لوله از آن خارج شده و هدر میرود. به همین دلیل به جز میعانات به سرقت رفته، بخش زیادی از محتوای خط لوله بعد از سرقت و همچنین در جریان بازسازی خط لوله به هدر میرود.
این گزارش حاکی است عملیات پاره کردند خط لوله کاندنسیت با توجه به اشتعالپذیری شدید این محصول بسیار خطرناک است و سارقان آن را با مهارت خاصی انجام میدهند. سارقان با ارههای آهنبر خط لوله را به آرامی و حوصله بسیار زیاد میبرند و برای جلوگیری از ایجاد حرارت یا جرقه به طور مداوم روی آن آب میریزند.
در عین حال برای حفاظت از این خط لوله 16 کیلومتری تنها یک یا دو نیرو وجوددارد و علیرغم درخواست های زیاد، نیروی بیشتری به این امر اختصاص نیافته است.
علاوه بر آسیبهایی که نیروهای کمشمار حراست از خط لوله در مبارزه با این سرقتها دیدهاند، یکی از سارقان میعانات نیز به دلیل اشتغالپذیری بالای این مواد نفتی در آتش سوخته و جان داده است.
علیرغم آنکه بعضی از این سارقان شناسایی و دستگیر شدهاند اما برخورد مناسبی با آنها انجام نشده و بعضی مسئولان جزیره قشم به جای برخورد با سارقان از نفتیها میخواهند خط لوله را به زیرزمین انتقال دهند.
در حال حاضر 10 نفر از این قاچاقچیان به دادگاههای قشم معرفی شده و با قید وثیقه آزاد شدهاند اما خبری از برگزاری دادگاه آنها نیست.
رؤسای این باند عواید قابل توجه قاچاق را به دبی برده و به وسیله آن املاک و لنج و شناورهایی را در دبی خریداری کردهاند. رئیس این باند در بندر لاف مستقر است و گفته می شود باند وی بیش از 100 نفر عضو دارد.
گزارش حاکی است این قاچاقچیان از اسکلههای اختصاصی بهره میبرند و مواد نفتی از جمله میعانات گازی، گازوئیل یا بنزین را در مخازن تعبیه شده در لنجها بارگیری کرده و به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قاچاق میکنند.
این میعانات گازی قبلا به صورت رسمی بارگیری و صادر می شد اما در حال حاضر به پالایشگاه بندرعباس منتقل میشود تا از آن بنزین سوپر تولید شود.
در دیگر نقاط مرزی از جمله سیستان و بلوچستان هم برای سرقت از خط لوله تلاشهایی انجام شده است اما با تلاش نیروهای حفاظت از خطوط لوله و مرزبانان ناکام مانده است.
این گزارش حاکی است، حفاظت از این مناطق لااقل به 12 نفر نیروی تمام وقت دارد اما تاکنون حتی یک نفر هم به نیروهای محدود حفاظتی این منطقه اضافه نشده است.
منبع: فارس