به سود آمریکاست که به جای حذف سازوکار تحریم‌ها، تنها بخشی از اموال ایران را برگرداند زيرا این مسأله، به اعتباربخشی بیشتر اثر تحریم‌ها در افکار عمومی کمک می‌کند. تاکتیک "پلیس خوب - پلیس بد" سر جايش مي‌ماند و فقط بازیگران عوض می‌شوند؛ اسرائیل-آمریکا، آمریکا-اروپا و کنگره-کاخ سفید.

گروه سیاسی مشرق- منابع خبری - تحلیلی همزمان با شروع مذاکرات «ژنو5» بین ایران و «5+1»، بطور گسترده‌ای اشاره کرده‌اند که یکی از امتیازاتی که آمریکا در اتاق مذاکرات به تیم ایران پیشنهاد داده بحث آزادسازی اموال بلوکه ایران است که بدلیل رژیم تحریم‌های جدید، امکان انتقال آنها به کشور نیست. آنها سعی کرده اند این مسئله را هم تراز کاهش تحریم ها ترجمه و تفسیر کنند، چیزی که «باراک اوباما» در مصاحبه مهمّ اش با «NBC News» آن را اقدامات تسکینی معرّفی کرد. این مسکّن پیشتر و بعد از پایان دور قبلی مذاکرات در «ژنو» - مهرماه 92- بصورت رسانه ای اعلام شده بود و نکته اساسی این است که آیا واقعاً آزادسازی بخشی از اموال بلوکه ایران یک اقدام بزرگ و امتیاز اساسی هست؟ آیا این مسئله آنطور که رسانه های غربی و غرب زده داخلی، پروپاگاندا می کنند به معنی کاهش تحریم است؟

وقتی «مذاکرات ژنو» به پایان رسید و «ظریف» بخاطر محرمانه‌ماندن مذاکرات دردسرهایی را متحمّل می‌شد؛ «روزنامه نیویورک‌تایمز»[1] - از منابع تاریخ ملّی آمریکا- و «شبکه خبری نیوزمکس»[2] طي يک افشاگري از مفاد مذاکرات، از احتمال آزادسازی اموال بلوکه شده ایران خبر دادند. فردای آن روز این خبر بسرعت در فضای رسانه ای کشور مورد توجّه قرار گرفت تا جاییکه حتّی بخش های ویژه خبری «سیمای جمهوری اسلامی» نیز این احتمال را بازتاب دادند.

«پایگاه خبری- تحلیلی دبکافایل» - وابسته به محافل امنیتی رژیم صهیونیستی- نیز در خبر جدیدتری ادّعا کرد که آمریکا برای آزادسازی 12 میلیارد دلار و «اتّحادیه اروپا» برای آزادسازی 35 میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران، آماده می شوند[3]. منظور از این اموال، دارایی های ارزی ایران بود که بدلیل "تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی" طیّ دو سال اخیر، امکان انتقال آن به کشور نبوده است.

همچنین طیّ دو هفته اخیر خبر مجادله «کاخ سفید» و «کنگره» درباره افزایش یا عدم افزایش تحریم ها، در کانون توجّه ها قرار گرفت تا نهایتاً توافق بر سر عدم افزایش تحریم ها که مدّنظر «اوباما» بود، از نظر برخی بعنوان یک دستاورد بزرگ برای دیپلماسی به حساب آید. برخی فکر می کنند که باید با این خبرهای ظاهراً خوش چطور برخورد کنند، آیا این نشانه هایی حقیقی از نرمش در رفتار آمریکاست یا فقط یک "آرایش آمریکایی" برای پوشاندن خصومت هاست؟

در پاسخ به این پرسش ساده در عین حال راهبُردی، بسیاری هستند که یک راست می روند سراغ چیزهایی که ایران در این معامله جدید بدست می آورد و چیزهایی که ایران از دست نمی دهد، بله در صورتیکه به ماجرا اینچنین تک بُعدی و غیرجامع بنگریم، واقعاً «جمهوری اسلامی» و مردم اش چیزهای باارزشی بدست می آورند: اوّلاً میلیاردها دلار ارز محصور شده در قارّه اروپا، آسیا و آمریکا بعنوان هدیه "عمو سام" به خزانه دولت بازمی گردد؛ در حالیکه اموال ایران بوده و هدیه نیست، این چیزی است که واقعاً بدست می آوریم و ثانیاً باید بخاطر عدم افزایش تحریم ها خوشنود باشیم! این هم - ادامه صادرات فعلی 1.2 میلیون بشکه ای نفت- چیزی است که احیاناً از دست نمی دهیم.

ولی لازم است کمی پیچیده تر و جامع تر به ماجرا نگاه شود، در اینباره باید به همان اندازه ای که به جناح ایران نگاه می شود به جناح آمریکا هم نگاه شود. بیایید با آمریکا شروع کنیم، اینکه در این معامله مثلاً برد- برد، "خودبرتربین ها" (آمریکایی ها) چه چیزهایی بدست می آورند و چه چیزهایی از دست می دهند؟

همیشه در دادگاه وجدان، همه صریح هستند، نگاه صریح هم به معامله جدید این است؛ در حالیکه آمریکایی ها چیزی از دست نمی دهند، در عوض بُرش بزرگ و استراتژیک تر کیک را برای خود برمی دارند. یکی از اعضای «سنا» در این رابطه می گوید: آیا ارزش ندارد، برای تعطیلی «فردو»، مثلاً یک میلیارد دلار از پول ایران را آزاد کنیم؟[4]

جمله معروفی هست که می گوید: "اگر می خواهید یک کیک را به بهترین شیوه تقسیم کنید، کاری کنید که هر کس خیال کند؛ بزرگترین بُرش از آنِ او شده!". بنابر این وقتی که «اوباما» در حال برداشتن قسمت بهتر و بزرگتر کیک است، از ما می‌خواهد که به خود بقبولانیم؛ بهترین و بزرگترین قسمت، نصیب ما شده است. آیا معامله تا حدود زیادی مسخره نیست؟ آمریکایی‌ها، در اصل "شعور ایرانی" را به آزمون گرفته‌اند.

چندی پیش، «پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور» - وابسته به ناتو در تحلیلی که بازتاب گسترده ای در منابع غربی یافت، به این مسئله پرداخت که «روحانی» به عنوان نماینده ایران در مذاکرات؛ فرصت چندانی ندارد. «کِنت ام. پولاک»[5] - عضو ارشد مؤسّسه بروکینگز- در تحلیل خود با عنوان: "آمریکا فرصت دارد، ولی روحانی نه"، نوشته بود: «نکته عجیب اینجاست که «روحانی»، حلّ پرونده هسته ای را اوّلین اولویت و اقدام دولتش تعریف کرد. در واقع اکثر سیاستمداران ترجیح می دهند با مسائل کوچکتر داخلی شروع کنند تا بتوانند با کسب چند پیروزی کوچک؛ جایگاه سیاسی خود را پیش از پرداختن به یک آزمون سیاسی بزرگ، تقویت کنند ...

تحلیل کِنت پولاک از اندیشکده بروکینگز می گوید: به روحانی باید کمک کرد چون وقت ندارد

او روی مسئله ای دست گذاشته که به نظر می رسید، نشانه تفاوت اساسی او با جناح تُندروی قدرتمند داخل حکومت ایران است. این یک قمار بسیار بزرگ است ... این امر تأیید می کند که «روحانی»، خود باید سریعتر به نتیجه برسد. در غیر این صورت به خاطر اشتباهاتش، قدرتش به عنوان رئیس جمهور آسیب می بیند ... ما نمی دانیم آیا او می تواند، توافقی را که برای ما قابل پذیرش باشد؛ به رهبر ایران و تُندروهای داخلی بقبولاند یا نه؟ ولی او بهترین موقعیت برای حلّ مسالمت آمیز یکی از بزرگترین مشکلات جهان را، نمایندگی می کند ... ما باید سریعتر اقدام کنیم، نه به این دلیل که خودمان نیاز به این کار داریم؛ بلکه به این دلیل که او نیاز دارد»[7].

«ایالات متّحده» می داند که مسیر فعلی اش با تیم جدید، یک "ماه عسل" است؛ خودشان به آن "رقص با ایران" می گویند. مشخّصه اصلی هر دو مفهوم این است که کوتاه مدّت و زودگذرند و اگر قرار است به اقدام واقعی ختم شوند؛ طرفین باید به خوبی از لذّت کوتاه مدّت استفاده ببرند در غیر اینصورت به لذّت هایی تبدیل خواهند شد که می آیند و می روند، بدون اینکه نتیجه ای حاصل شود.

لذا آمریکا در مذاکرات فعلی یک هدف بزرگ را با مدّنظر قرار دادن یک شرط ضمنی دنبال می کند، هدف این است که با حفظ، ترکیب و افزایش انواع فشار و با کمترین هزینه؛ از ایران بیشترین امتیازات گرفته شود و شرط این است که چانه زنی و فشار تا حدّی بالا نرود که "ماه عسل" به طلاق منجر شود. آنها آستانه تحمّل دیپلماتیک کلّ حاکمیت ایران را مورد توجّه قرار داده اند، به همین دلیل می خواهند به تیم دکتر «روحانی»؛ کمک هایی بدهند. متأسّفانه آمریکایی ها در دادن همین کمک ها نیز صادق نیستند.

برای نمونه، بحث عدم افزایش تحریم ها که روی آن مانور رسانه ای گسترده ای شد، مورد ارزیابی قرار می گیرد. جمعه گذشته «وندی شرمن» - معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکراتی آمریکا در 5+1- برای دومین بار[8] از «کنگره» خواست که تصویب تحریم های جدید را به تعویق بیندازد. وی در گفتگو با «VOA فارسی» گفت: «الآن زمانی است که باید برای تصویب تحریم ها، دست نگه داریم تا ببینیم که مذاکرات هسته ای به کجا می رسد. البتّه «کنگره» اختیار خودش را دارد امّا گفتگوهای جدّی در جریان است و در این راستا با «کنگره» شریک و همکاریم.»[9]. روز پیش از آن، «جن ساکی» (سخنگوی وزارت خارجه آمریکا) در حاشیه دیدار با مشاوران «کنگره» گفته بود: «ما این مسئله را ابلاغ کردیم که در حالیکه به جلو حرکت می کنیم، هرگونه اقدام «کنگره» باید در راستای راهبُرد مذاکره ای ما باشد»[10].

امّا این سکّه تبلیغاتی، روی دیگری هم داشت؛ رویی که رُک تر بود. «شرمن» قبل از برگزاری «ژنو4» به «کنگره» گفته بود: اگر ایران با اقدامات منسجم، جامع و حقیقی برای عقب نشینی از برنامه هسته ای اش، به «ژنو» نیاید، دولت آمریکا از تحریم های شدیدتر علیه ایران حمایت می کند[11]. همچنین «کیتلین هایدن» (سخنگوی شورای امنیت ملّی آمریکا) تصریح می کند: «باب مذاکره تا ابد باز نیست و اگر پیشرفتی حاصل نشود، زمان آن می رسد که تحمیل تحریم های بیشتر ضروری شود. همیشه گفته ایم که هیچ توافقی یک شبه حاصل نمی شود»[12]. «بن رودز» (معاون مشاور امنیت ملّی اوباما) نیز به «خبرگزاری رویترز» می گوید: «فرصتی فراهم شده که قصد داریم آن را بیازماییم ... پیش از آن‌ که «واشینگتن» بتواند در مورد کاهش تحریم ها تصمیمی بگیرد، «جمهوری اسلامی» باید "گام‌هایی ملموس" برای رفع نگرانی ها از برنامه هسته‌ای بردارد»[13].

کاملاً روشن، "عدم افزایش تحریم ها" به برگی بازدارنده علیه تیم مذاکراتی ایران تبدیل شده است و در حدّ "گروکشی" مطرح می شود؛ این معنای اصلی امتیازی است که آمریکایی ها آن را جلو انداخته اند. در حالیکه ایران از کاهش تحریم ها صحبت می کند، آمریکا و اسرائیل دست بالاتری را می گیرند و گویی برخی عناصر داخلی، عمداً یا سهواً با دستاورد خواندن این موضوع، می خواهند در افکار عمومی به تحریم ها اعتبار بیشتری بدهند

آمریکا با تکیه بر آثاری تخریبی تحریم ها بر افکار عمومی ایران، بطور گسترده ای بازی را به سطحی مبتدیانه کشانده است. بر این اساس، آمریکا از تاکتیک "پلیس خوب، پلیس بد" استفاده می کند. «الیوت آبراهمز» در تحلیلی با عنوان: "نتانیاهوی پلیس بد"، برای نشریه جهانی «فارن افّرز»، وابسته به «شورای روابط خارجی» به این مسئله پرداخت[14].

همینطور «روزنامه کریستین ساینس مانیتور» در گزارشی نوشت: «در ماجرای هسته ای ایران، «کنگره» نقش "پلیس بد" را بازی می کند و در مقابل «اوباما» با ادبیات منعطف تر، پیام هایی به طرف ایرانی می دهد که او را همچنان پای میز مذاکره نگه دارد»[15]. «روزنامه بوستون گلوب» با ارزیابی استراتژی "پلیس خوب، پلیس بد" می نویسد: ««اوباما» به کمک اسرائیل و «کنگره» در جریان مذاکرات نیاز دارد. «کنگره» و اسرائیل با تهدید به افزایش تحریم ها و استفاده از گزینه نظامی، نقش "پلیس بد" را در مذاکرات ایفاء می کنند و از این طریق موتور محرّکه مذاکرات را روشن نگاه می دارند»[16].

تحلیل «روزنامه نیویورک تایمز» درباره انجام تاکتیک پلیس خوب- پلیس بد روی مذاکرات با ایران- به قلم «مارک لندلر»- 10 اکتبر

لذا در مسیر دیپلماسی جدید دولت، کارشناسان بارها و بارها، شاهد حفظ تاکتیک "پلیس خوب- پلیس بد" بوده اند در حالیکه فقط بازیگران عوض می شوند، یکبار اسرائیل در برابر آمریکا، یکبار آمریکا در برابر اروپا و یکبار «کنگره» در برابر «کاخ سفید»؛ در این سکانس، آنها به ایران به عنوان یک کودک تازه وارد در عرصه "تئوری بازی" نگاه کرده اند.

عدم صداقت آمریکا حین همکاری با دولت ایران، نمونه بارز دیگری هم دارد که به آزادسازی اموال بلوکه ایران مربوط می شود. رسانه های آمریکا، ابتدا وعده آزادسازی این اموال را دادند و درست بعد از آنکه این موج خبری در عرصه افکار عمومی، جایگاه خود را بخوبی پیدا کرد و به عنوان یک امتیاز بزرگ معرّفی شد؛ تازه شرط گذاری ها آغاز شد. فردای آن روز، «نخست وزیر رژیم صهیونیستی» و «وزیر خزانه داری آمریکا»[17] - مسئول مستقیم سخت گیری نسبت به اجرای قوانین تحریمی- در ادبیاتی کاملاً مشابه، در ازای اجرای این "امتیاز آبنباتی" شروط سختی وضع کردند. «نتانیاهو» در پاسخ به احتمال آزادسازی دارایی های توقیفی ایران گفت: «دارایی های ایران به سه دلیل ویژه توقیف شده و ما تنها در صورتی از این روند حمایت می کنیم که برنامه های هسته ای ایران متوقّف شود»[18].

مسئله اساسی تر این است که حتّی اگر این "شاخه زیتون" به ایران داده شود، باز هم سامانه تحریم ها از بین نرفته است. برای آمریکا کم هزینه تر و منطقی تر است که بجای حذف کامل سازوکار تحریم ها که هزینه های زیادی برای اجرای آن داده است، فقط بخشی از اموال ایران را بازگرداند. در اینصورت با بازی رسانه ای که ساخته و پرداخته می شود، علاوه بر اینکه این آزادسازی دارایی ها به عنوان یک دستاورد بزرگ تبلیغ می شود؛ به اعتباربخشی بیشتر اثر تحریم ها در افکار عمومی نیز کمک شایانی می کند. زیرا، عناصر غرب زده داخلی چنین تبلیغ خواهند کرد که این حجم از دارایی ها چه کمک هایی می تواند به تولید داخلی، اشتغال و بهداشت کند. با این اوصاف سوی نهایی تیزی این هویج به سمت ایران و افکار عمومی کشور است و باید گفت چماقی است در پوشش هویج، چنانچه "دست چُدنی زیر دستکش مخملی" هم عیان است.

غرب این‌طور فرض کرده که با "پروژه تحریم جدیدش" سوار بر ایران است، آنها از ابتدا دنبال اثرگذاری تحریم ها بر روان افکار عمومی ایران بودند. حالا که معتقدند، این اثرگذاری ایجاد شده؛ سعی دارند، بطور ممتد افکار عمومی را علیه نظام و دولت «جمهوری اسلامی» به گروگان بگیرند و این عملیات از طریق تلفیق تاکتیک های هوشمند متنوّع در جریان است.




[1] «طرح آمریکا برای آزادسازی تدریجی سرمایه های ایران به دلیل مذاکرات "امید بخش با ایران"»- «پایگاه خبری- تحلیلی انتخاب»- به نقل از «روزنامه نیویورک تایمز»- 26/7/1392

[2] «پایگاه خبری- تحلیلی تابناک»- 27/7/1392

[3] «خبرگزاری فارس»- 27/7/1392

[4] «پایگاه خبری- تحلیلی دیپلماسی ایرانی»- به نقل از «روزنامه نیویورک تایمز»- 26/7/1392

[5] کِنت ام. پولاک: عضو ارشد مؤسّسه بروکینگز- تحلیل گر سابق «CIA» در مسائل نظامی ایران و عراق از 1988 الی 1995 م.- مدیر میز شرق نزدیک و آسیای جنوبی در شورای امنیت ملّی آمریکا برای یک سال- مدیر میز خلیج فارس در شورای امنیت ملّی آمریکا در 1999 م.- مدیر تحقیقات مرکز سابان برای سیاست خاورمیانه ای وابسته به بروکینگز- مدیر مطالعات امنیت ملّی در شورای روابط خارجی در آمریکا- استاد دانشگاه دفاع ملّی آمریکا وابسته به وزارت دفاع آمریکا- مدرک لیسانس از دانشگاه ییل و دکترا از دانشگاه MIT؛ برداشت از نسخه انگلیسی دانشنامه آزاد ویکیپدیا

[6] منظور از ظرفیت ناگهانی: Breakout: توانایی دستیابی سریع به بمب اتمی است. غالباً به معنی، "سریعتر از اینکه غرب بتواند مانع ساخت بمب هسته ای شود"، تفسیر می شود- توضیح از سایت المانیتور

[7] «Iran: US Has Time, Rouhani Doesn’t»- Kenneth M. Pollack- By Al-Monitor- 13oct, 2013- مصادف با: 21/7/1392

[8] «شرمن» برای اوّلین بار در «کميته روابط خارجي سنا» خواهان تعویق تصویب تحریم های جدید شده بود: «بهتر است دستکم تا برگزاري نشست (5+1) در روزهاي ۱۵ و ۱۶ اکتبر (در ژنو) منتظر بمانيم»- Press Tv- 12/7/1392

[9] «رادیو فردا»- 4/8/1392

[10] «خبرگزاری فارس»- به نقل از «سایت نیوز»- 4/8/1392

[11] همان

[12] همان

[13] همان

[14] «Bibi the Bad Cop/ Can Israel Prevent a Deal With Iran?»- Elliott Abrams- By Foreign Affairs- 1OCT, 2013

[15] «آمریکا قرار است چه امتیازی به ایران بدهد؟»- «پایگاه خبری- تحلیلی رجاء»- 27/7/1392

[16] «A balancing act for Iran end game»- «نیکلاس برنز»- «روزنامه بوستون گلوب»- ترجمه از «پایگاه خبری- تحلیلی دیپلماسی ایرانی»- 4/8/1392

[17] «جاکوب لو» در «شبکه NBC News»: برای سخن گفتن درباره کاهش تحریم ها زود است. باید ببینیم، تحریم ها برای چه وضع شدند ... تحریم ها کارساز بوده اند و به همین دلیل است که مذاکرات شروع شد ... باید شاهد مدرکی واقعی و ملموس باشیم و تا زمانیکه این اقدامات را (از سوی ایران) شاهد نباشیم، اقدامی درباره تحریم ها نخواهیم کرد- 29/7/1392

[18] گفتگو با «شبکه NBC News»- به نقل از «خبرگزاری فارس»- 28/7/1392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مجید ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    صحبت های حسن عباسی رو حتما گوش بدین
  • داود ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    سلام آقا مجید آدرس بده صحبتهای آقای حسن عباسی را از کجا میتونیم پیدا کنیم.
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    حتی بفرض که همه این اموال آزاد شود چگوته استفاده از آن و انتفال دلارهایش به ایران را کشور ثالث ممکن است وقتی که ایران در تحریم بانکی است و انتقال وجوه برای ما بسیار سخت است؟ قطعا معنای آزاد شدن اموال ایران در آمریکا این است که ایران تنها می تواند با این اموال کالای آمریکایی بخرد و به ایران کالا بفرستد! کمکی بزرگ به اقتصاد در حال رکود آمریکا!
  • سعيد ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    آدرس بده، كجاست؟
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    حتی بفرض که همه این اموال آزاد شود چگوته استفاده از آن و انتفال دلارهایش به ایران را کشور ثالث ممکن است وقتی که ایران در تحریم بانکی است و انتقال وجوه برای ما بسیار سخت است؟ قطعا معنای آزاد شدن اموال ایران در آمریکا این است که ایران تنها می تواند با این اموال کالای آمریکایی بخرد و به ایران کالا بفرستد! کمکی بزرگ به اقتصاد در حال رکود آمریکا!
  • morteza ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    مقاله بسیار دقیقی‌ است من نمی‌دانم چرا ما در این چند هفته اخیر بزرگترین کارت برنده خود را حتا قبل از رفتن به مذاکرات زمین گذشتیم و آن همین کارت موافقن و مخالفان مذاکره در ایران بود ما می‌توانستیم حتا بطور مثل با اجازه دادن تظاهرات در مخالفت با این توافق کمکی‌ هم به آقای ظریف کرده باشیم. من خودم نه تندرو هستم و نه سیاسی ولی به عنوان یک دانش آموخته سیاست و اقتصاد در خارج از کشور و به عنوان کسی‌ که رسانه‌های خارجی‌ را از خارج رسد می‌کند فکر می‌کنم ما با زی‌ را باخته ایم قبل از اینکه شروع شود. من مطمئن هستم آقای جلیلی یا احمدی نژاد بهتر میتونستند کار را جلو ببرند. ببینید بسیار ساده است که بفهمیم خارجین چه میخواهند این را میشود حتا قبل از مذاکرات دید و رسد کرد حالا هم اگر درست رسد کنید خواهید دید که غربی‌ها فکر می‌کنن ایران با این پیشنهاد تسلیم موافقت خواهد کرد و در حال حاضر رهبر در حال قبول کردن این پیشنهاد است http://www.debka.com/article/۲۳۴۳۴/Iranian-leaders-urgently-mull-some-nuclear-flexibility-Rouhani-tells-Khamenei-The-cupboard-is-bare- اگر پیشنهاد روی میز اینست که کیهان اعلام کرده است باید بگویم که با زی‌ را از همین اول باختیم و مطمئن باشید در مراحل بعدی که دیگر ما کارتی برای با زی‌ نداریم از ما خواهند خواست که کارهای دیگری انجام دهیم در سیاست خارجی‌ و داخلی‌ و مطمئن بشید تحریم ه هرگز بطور کامل برداشت نخواهند شد و به عنوان ابزار فشار حفظ خواهند شد حتا اگر ایران تمام برنامهٔ غنی سازی را هم متوقف کند. وقتی‌ که آقایان دولتی قبل از یک همچنین مذاکرات بزرگی‌ اعلام میکنند خزانه خالی‌ است و... معلوم میشود که اشراف کامل به سیاست نداریم و همان خواهد شد که شده است یعنی‌ میخهند تمام کارتهای ما را بگیرند و وقتی‌ که دیگرکرتی برای بعضی‌ نداریم با ما آن کنند که با دیگران کردند. به نظر من باید هرچه سریعتر پیشنهادات آنها رسانه ایی شود و رعد گردد "اگر پیشنهاد همین است که کیهان می‌گوید" و بلافاصله باید با یک تبلیغات جهانی‌ اعلام کنیم که مذاکرات شکست خورده و طرح رهبر را در مورد اقتصاد موقتی به سرعت اجرا کرده و جلوی واردات بیرویه را گرفته و از خروج سرمایه از کشور جلوگیری کنیم. باید جلوی خسارت‌های بیشتر را گرفت مطمئن باشید با این مذاکرات انقلاب ما ارزشهای خود را برای همیشه در سطح جهانی‌ از دست خواهد داد. البته امیدوارم که اشتباه کرده باشم و پیشنهاد مطرح شده آن نیست که کیهان می‌گوید. کمی هم به کود بیأیموا ببینیم که کشور ما چه پیشرفتهای عظیمی‌ بعد از انقلاب داشته است و به امید خدا ادامه خواهد داشت.
  • بابک ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    مطلب خوب و مفیدی بود ولی یه جنبه رولی خیلی یه طرفه بود. هدف ما چیه؟اینی که انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشیم.هدف اونا چیه؟که به قول خودشون نزارن ایران به بمب اتمی دست پیدا کنه. در حالی که ما آرسنال اتمیمون رو گسترش میدیم و نگرانی اونا بیشتر میشه انتظار دارین تحریمها رو بیشتر نکنن؟ عدم گسترش(تا زمانی که سو تفاهمات برطرف بشه) در مقابل عدم گسترش گام اول. برای کم شدن تحریم هم باید چیزی بدیم و بگیریم مگه نه؟ درسته تحریمها ظالمانه هست ولی باید با راهش حل بشه. شما لطف کنید دو دست دارین سر خودتونو بچسبین دیپلماتهای ما نشون دادن تن به هر خواسته ای نمیدن و خیلی بهتر از ما و شما در جریان هستن
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    باریک الله مثل چین که گفته بجای پس دادن پولمون، عملیات عمرانی انجام می ده. این قضیه اصلا امتیاز نیست
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    ایول
  • نیما ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    ما 30 ساله که اونها رو متهم به راهزنی میکنیم؛ میخوان ما رو خلع سلاح سیاسی کنند و دیگه نتونیم به اونها اتهام راهزنی بزنیم.
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    بازم که عکس وندی رو زدی!:(
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    توجیه اقدامات یک طرفه غرب به خواست امثال اسراییل و عربستان توسط شما واقعا تاسف آوره این طرف های غربی می گن کل هسته ای رو تعلیق کن در ازای هیچ بعد تازه رد یک پروسه چندین ساله درباره رفع تحریم های اصلی فکر می کنیم!! در حالی که با یک سناروسازی ساختگی راحت مثل ترور سفیر سعودی میتونن تحریم ها رو دوباره بیشتر کنن می دونید این یعنی چی؟؟ یعنی مثل همان 82 که وقتی تعلیق موقت کردیم و آنها به وعده ها عمل نکردن چون تعلیق موقت داوطلبانه رو شکستیم پرونده ما رو به شورایم امنیت کشاندن و تحریم ها رو بیشتر کردن این یک تاکتیک غربی علیه دیگر دشمنانشان هم بوده
  • عادل ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    20 میلیارد دلار خرج چند ماه ایرانه تازه با تحریم بانکی فقط کالاش رو می دن نه پولش رو بعدش چی؟؟. به فرض اراک فردو رو تعلیق کردیم در ازای هیچ برای تحریم بانکی هم 5 درصد و کل غنی سازی رو هم تعلیق کردیم!!؟ برای نفتی باید چی رو تعلیق کنیم؟ برای کل تحریم ها و قطعنامه ها چی رو؟؟ حدس زدنش سخت نیست موشکی مقاومت حزب الله و....درآخر استقلال و احکام اسلامی..
  • نصیر ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    به قول رهبری این مذاکرات یک تجربه خوب برای داخلی هاست بخصوص اونهایی که امریکا و غرب رو اون طوری که دوست دارن می بینن نه اون طوری که واقعا وجود داره اینها حتی غرب 10 سال پیش هم نیستن بیشتر نماینده اسراییل و سعودی در مذاکرات غیر مستقیم با ما هستن..
  • رسول ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    مشرق من توی مطالبی که در مورد مذاکرات گذاشته بودی گفتم اینا دارن استراتژی هویج و چماق رو پیاده می کنن . در ضمن یه مطلبی رو توی سایت مرکز سیاست های دوحزبی هم زده که به موضوع مذاکرات هسته ای ایران پرداخته . اون رو هم بررسی کنید و روی سایت قرار بدین . ادرس مرکز سیاست دو حزبی امریکا : www.bipartisanpolicy.org
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    جوک جدید گفته ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    نوشته های عبید زاکانی !!!
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    شما یی که نه تندرو هستی و نه کند رو !!!! حواست یا پرته ، یا یه چیزیت میشه !!!! هنوز کسی پیشنهاد جناب عالی را نپذیرفته !!!!!!!!!
  • رسول ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    مشرق من توی مطالبی که در مورد مذاکرات گذاشته بودی گفتم اینا دارن استراتژی هویج و چماق رو پیاده می کنن . در ضمن یه مطلبی رو توی سایت مرکز سیاست های دوحزبی هم زده که به موضوع مذاکرات هسته ای ایران پرداخته . اون رو هم بررسی کنید و روی سایت قرار بدین . ادرس مرکز سیاست دو حزبی امریکا : www.bipartisanpolicy.org
  • amitab ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    من مدتی است که اخبار و گزارش های مشرق رو می خونم. حتا مشترک مطالب ارسالی هم هستم. یک مساله برایم عجیب بود که بر خلاف رویه سایت های خبری و تحلیلی معتبر دنیا، نویسندگان گزارش ها مشخص نیستند. به نظرم این نقص بزرگی است. می توانید یک اسم فرضی (مستعار) برای هر کدام معرفی کنید. که دست کم سیر تحلیل های نویسنده مشخص، برای خاننده قابل رد گیری باشد. نکنه تنها دو سه نفر دارین که یه بار در مخالفت و یه بار در موافقت و یه بار بی طرف در هر مساله ای نظر می دن؟!
  • ایران ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    این بازی فرانسه تقسیم کار بین خود اعضا 1+5 بوده من شک دارم غربی ها سر آن هدف نهایی که محروم کردن ایران از غنی سازی در بعد صنعتی هست باهم اختلاف اساسی داشته باشند حتی اگر چین و روسیه هم بیان نمیکنند ولی اونا هم دنبال همین هدف هستند.اینا دنبال توقف برنامه هسته ای و همزمان فرسایشی کردن و در نهایت کاری کنند که ایران خودش داوطلبانه دست بکشد بخاطر فشار ها و ترس از تحریم های بیشتر بعد هم مسایل دیگری مثل موشکی تحقیقات نظامی حقوق بشر.... بگذارند رو میز و در آخر از ایران یک لبی یا عراق درست کنند. ما نباید بگذاریم این 10 سال تحریم که مردم در سختی زندگی کردند و خون شهید های هسته ای هیچ در هیج شود صنعت هسته ای استراتژیک هست اگر بتوانیم حرف خودمان را به کرسی بنشانیم ایران می تواند تبدیل به یک بازیگر نه تنها منطقه ای بلکه بین المللی شود اون موقع هم هست که بر روی اقتصاد کشور در افق تاثیر خواهد گذاشت.دولت روحانی هم بهتر هست اینقدر عجز نکند چون اینا پیام اشتباه به خارج از کشور میدهد.
  • استاد دانشگاه پیام نور ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    یک سخن با اونهای که با 50 میلیارد دلار شنگول میشن : وضعیت اقتصاد ما اینه :سیستم مالیاتی نا کارآمد که بهشت فراریان مالیاتی است . نظام اداری و سیاست گذار غیر کارامد ، مهاجرت نخبگان ، محیط کسب وکار نا امن ، سود کلان در واسطه گری و...... آقایون اگه این پول هم بهتون بدن باز هم همان کشور درحال توسعه هستید البته به طور محترمانه،پس بیایید به فکر توسعه درون زا باشد واصول اقتصاد مقاومتی رو پیاده کنید همانطوری که وزیر اقتصاد گفته پول نفت سرمایه است فکر کنید پس انداز کردیم پس عجله ای تو خرجش نکنید
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    واقعا تحلیل بی نقصی بود احسنت اجرتون با امام حسین (ع)
  • فاندانگو ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    رقص با ایران؟؟ آقا این خارجیها وقتی میرقصند، آخر کارشون به جاهای باریک میکشه!. حواستون باشه بیچاره نشیم بره پی کارش :))))
  • گورچین ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    مشکل ما م همین که همه صحبت خوب مکنیم ولی در عمل چیزی نبینیم من صحبت هایش رو شنیدم
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    مشرق چه قدر اطناب یک کلام بگو : مرگ بر امریکا و انگلیس دیگه ما که میدونیم اینا گرگ کدوم بیابون هستن
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    عزیز من افرادی مثل شماها هستند که نمی گذارند بر روی یک کار فکر شود به راستی اگر با توقف و یا تعلیق شش ماهه به نتیجه نرسیدیم فکر نمی کنی دو باره برگشتن به شرایط فعلی هزینه های به مراتبی بدتری را برای کشور ایجاد کند؟؟ به عبارتی گیریم بعد از شش ماه امتیازاتی که می خواهیم را به ما ندهندیا بگویند مدت تعلیق کافی نیست لذا تحریم ها را بر نمی داریم قدمی که ما باید برداریم چیست؟؟ بدیهی است که بگوییم خوب اراک تسریع شود، نوسازی نطنز از سرگرفته شود، مجددا تولید ۲۰٪ را آغاز کنیمو از این قبیل خوب عزیز من این تجدید روند تحریمهای بسیار شدیدتری را برعلیه ما به کار خواهدانداخت خوب نتیجه چه خواهدبود مجددا نقطه سر خط

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس