کد خبر 258452
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲

جنبش جهاد اسلامی فلسطین از زمان شکل‌گیری تاکنون شخصیت‌های بزرگی را در دامان خود پرورش داده که مهمترین آنها افرادی همچون فتحی شقاقی، رمضان عبدالله، زیاد النخاله و شخصیت‌های بسیار دیگر هستند که ذکر نام آنها در این مقوله نمی‌گنجد.

به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، جنبش جهاد اسلامی در اواخر دهه هفتاد میلادی توسط شماری از جوانان فلسطینی دانشگاه‌های مصر و در راس آنان شهید دکتر «فتحی شقاقی» (رحمه الله) بنیان نهاده شد.

 

 

مهمترین شخصیت‌ها و برجسته‌ترین چهره‌های این جنبش که در قید حیات هستند می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:


- رمضان عبدالله،  دبیرکل جنبش

- شیخ زیاد النخاله، معروف به «ابو طارق»، جانشین دبیرکل جنبش

- شیخ عبدالله الشامی، معروف به «ابو حسام»، عضو دفتر فرماندهی سیاسی جنبش

- شیخ انور ابو طه، معروف به «ابو هادی»، عضو دفتر فرماندهی سیاسی جنبش

- شیخ ابراهیم النجار معروف به «ابو حازم»، عضو دفتر فرماندهی سیاسی جنبش

- اکرم العجوری معروف به «ابو محمد»، عضو دفتر فرماندهی سیاسی جنبش

- محمد الهندی معروف به «ابو عمر»، عضو دفتر فرماندهی سیاسی جنبش

- شیخ نافذ عزام «ابو رشاد»، عضو دفتر فرماندهی سیاسی جنبش

- شیخ احمد برکه، نماینده جنبش در یمن

- شیخ ابو عماد الرفاعی، نماینده جنبش در لبنان

- شیخ ناصر ابو شریف، نماینده جنبش در ایران

- شیخ خضر عدنان، مسئول روابط خارجی جنبش

- ابو عبدالرحمن، مسئول روابط خارجی جنبش

- خالد البطش، مسئول روابط خارجی جنبش

- داوود شهاب، سخنگوی جنبش

- جمیل یوسف معروف به «ابو فتحی»، شیخ بسام السعدی معروف به «ابو ابراهیم» و شیخ خضر حبیب معروف به «ابو محمد» از رهبران جنبش

«جنبش جهاد اسلامی فلسطین» شهدایی را نیز در مبارزه با اشغالگران صهیونیستی تقدیم کرده که از مهمترین این افراد نیز باید به «فتحی شقاقی»، محمود الخواجه، محمد مرشد ابو عبدالله، محمد شحاده، رامز حرب و محمد فؤاد عبید اشاره کرد.

 

 

- فتحی شقاقی

شهید فتحی شقاقی در سال 1951 میلادی در اردوگاه «رفح» به دنیا آمد و بعد از سپری کردن تحصیلات دوره متوسطه در سال 1968میلادی وارد دانشگاه «زقازیق»، قاهره مصر شد و در آنجا با اندیشه‌های «جماعت اخوان ‌المسلمین» آشنا شد. این چهره مبارز و مجاهد از همان آغاز انقلاب اسلامی ایران در پی تبیین این انقلاب برآمد و با تألیف کتاب «امام خمینی راه حل جایگزین» راه انقلاب اسلامی را ادامه داد.

در سال 1979 میلادی به دلیل تألیف این کتاب در مصر بازداشت شد و در نیمه دهه هشتاد با شاخه‌های جهادی جنبش اسلامی جنوب لبنان و رهبران آن یعنی ابراهیم غنیم، حامد ابو ناصر، محمود حسن و کمال قزاز و نیز چهره‌های اسلامگرای جنبش فتح یعنی منیر شفیق، محمد بحیص و حمدی سلطان آشنا شد و ارتباط برقرار کرد. از دیگر افرادی که وی با آنها آشنا شد، می‌توان به «اسعد بیوض تمیمی»، رهبر جنبش جهاد بیت المقدس اشاره کرد.

شهید فتحی شقاقی در سال‌های 1983 و 1986 میلادی بارها در فلسطین اشغالی بازداشت و در اوت سال 1988 میلادی به دلیل مدیریت و هدایت انتفاضه فلسطین به لبنان تبعید شد. از آن سال به بعد وی در کشورهای مختلف عربی و اسلامی در تردد بود تا اینکه در جزیره مالت و در حالی‌که نام «ابراهیم شاویش» در گذرنامه‌اش ثبت شده و عازم سوریه بود با شلیک 5 گلوله توسط مأموران سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد»، ترور شد و به شهادت رسید.

صراحت لهجه و آگاهی شهید فتحی شقاقی از اهداف واقعی رژیم صهیونیستی، باعث شد تا این رژیم جز با حذف وی از صحنه مبارزات، راه دیگری نیابد.

 

- رمضان عبد الله شلح

رمضان عبد الله در سال 1958 میلادی در منطقه «شجاعیه» نوار غزه چشم به جهان گشود. وی از بنیانگذاران «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» به شمار می‌آید.

رمضان عبد الله شلح فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته اقتصاد از دانشگاه الزقازیق مصر در سال 1981 میلادی و دکترای اقتصاد از دانشگاه دارام انگلیس در سال 1990 میلادی و استاد اقتصاد دانشگاه اسلامی غزه می‌باشد.

وی در سال 1977 میلادی وارد دانشگاه مصر شد و در آنجا با شهید «فتحی شقاقی» آشنا و به عضویت «جماعت اخوان المسلمین» درآمد. شقاقی با تقدیم کتاب‌های سید قطب، مولودی و حسن البنا و دیگر چهره‌های اسلامی، وی را با اسلام سیاسی آشنا نمود. ثمره این آشنایی شکل گیری جنبش جهاد اسلامی در هفت سال بعد بود.

رمضان عبد الله شلح بعد از ترور فتحی شقاقی از طرف اعضای شورای جنبش جهاد به سمت دبیرکلی جنبش انتخاب شد و از آن زمان تاکنون بر مواضع اصولی این جنبش پافشاری نموده و بارها از نشست شرم الشیخ و قرارداد اسلو به عنوان یک حادثه بزرگ برای فلسطین یاد کرده است.

رمضان عبد الله در27  نوامبر 1995 میلادی در لیست سیاه آمریکا قرار گرفت و در 24 فوریه 2006 میلادی از وی به عنوان یکی از خطرناک‌ترین افراد تحت تعقیب یاد شد.

رمضان عبد الله از دارام راهی لندن شد و در مراکز اسلامی آنجا به انجام فعالیت‌های پژوهشی پرداخت و از آنجا راهی کویت شد. در آنجا ازدواج کرد و دوباره به لندن بازگشت. وی این شهر را به مقصد شهر تامبا در ایالت فلوریدا آمریکا ترک گفت و در آنجا مدیر مرکز پژوهشی «اسلام و جهان» و سردبیر نشریه «نگاه اسلامی» شد.

وی با اینکه سال‌های بسیاری را در غرب گذارند، اما همچنان به شهید فتحی شقاقی و راه وی وفادار ماند و از همین رو رژیم صهیونیستی همواره سعی دارد، وی را ترور کند.

 

- زیاد نخاله

زیاد نخاله، قائم مقام دبیرکل «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» به شمار می‌رود. وی در سال 1951 میلادی در نوار غزه به دنیا آمد و در سال 1985 میلادی با شهید فتحی شقاقی آشنا شد و در سال 1985 میلادی نقش مهمی را در شکل‌گیری «گردان‌های قدس»، شاخه نظامی «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» ایفا کرد.

در سال 1992 میادی رژیم صهیونیستی زیاد نخاله را به همراه شهید فتحی شقاقی به جنوب لبنان تبعید کرد که تا سال 1994 میلادی در آنجا ماند و در سال 1995 میلادی به عنوان معاون دبیرکل «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» انتخاب شد. از وی به عنوان مرد دوم «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» فلسطین یاد می‌شود.

 

- خالد البطش

خالد البطش در زمره رهبران میدانی «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» به شمار می‌رود. وی مردی با تجربه و فعال و مسئول روابط خارجی «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» است. 

مهمترین فعالیت‌های خالد البطش در زمینه تقویت و استحکام پایه‌های شاخه نظامی «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» بوده است. وی هرنوع گفت‌وگو و سازش با رژیم صهیونیستی را رد کرده و از جمله فعالیت‌های وی می‌توان به تغذیه شاخه نظامی جنبش از ده‌ها هزار موشک با برد کوتاه و دور برد گرفته تا ضد ذره اشاره کرد.

تلاش‌های خالد البطش بود که موجب شد، بسیاری از جوانان مبارز فلسطینی به ساختن پایگاه‌ها و تونل‌های زیر زمینی برای مبارزه با نظامیان رژیم صهیونیستی اقدام کنند.

 

- شیخ عبد الله شامی 

شیخ عبد الله شامی در سال 1957 میلادی در غزه و در خانواده‌ای تنگدست، اما مؤمن و متدین به دنیا آمد و پس از پایان تحصیلات مقدماتی در سال 1976 میلادی وارد دانشگاه زقازیق مصر شد. وی علاوه بر تدریس در مدارس راهنمایی غزه خطبیب و امام جماعت مسجد شهدای نوار غزه نیز بوده است.

از شیخ عبد الله شامی به عنوان مبارز نستوه و مسئول تربیت نسل آینده فلسطینیان یاد می‌شود. وی که در فاصله سال‌های 1980 تا 1981 میلادی به انجام فعالیت‌های تبلیغی و جهادی مشغول بود، با آغاز انتفاضه سال 1987میلادی چندین بار بازداشت و به مروج الزهور تبعید شد.

شیخ عبد الله شامی  در این منطقه به عنوان سخنگوی تبعید شدگان «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» انتخاب شد و طی سال‌های 1994 تا 2000 میلادی حدود 10 باز توسط نظامیان رژیم صهیونیستی اسیر و بازداشت شد.

 

- رامز حرب

رامز حرب، یکی از فرماندهان میدانی برجسته «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» و از تربیت یافتگان راه و مسیر شهید فتحی شقاقی و مسئول اطلاع رسانی نبرد در غزه بود که در نبرد «آسمان آبی» به شهادن رسید. وی بیشترین وقت خود را به مبارزه با صهیونیست‌ها اختصاص ‌داد، به طوری‌که روزها روی خانواده خود را نمی‌دید.

 

- محمد شحاده

محمد شحاده، متولد سال 1963 میلادی در بیت لحم و یکی از رهبران «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» است که طی انتفاضه سال 1992 میلادی به مروج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد.

وی در آنجا با مبارزان و رزمندگان حزب ‌الله آشنا شد و به یکی از اعضای ارشد «گردان‌های القدس»، شاخه نظامی «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» تبدیل شد.

محمد شحاده در 16 سالگی یکی از مبارزان جنبش فتح بود. در سال 2006 کاندیدای شرکت در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین شد. او در سال 1980 بازداشت و به 25 سال حبس از سوی رژیم صهیونیستی محکوم شد تا اینکه در فرایند مبادله اسرا در سال 1985 آزاد شد. بعد از این تاریخ نیز چندین سال به جرم فعالیت در «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» بازداشت شد.

شحاده اواخر اسفند سال 1386 به همراه سه تن از همراهانش به نام‌های «عیسى مرزوق»، «عماد الکامل» و «أحمد البلبول» در شهر «بیت لحم» واقع در کرانه باختری مورد حمله نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به شهادت رسید.

 

- محمد فؤاد عبید

محمد فواد عبید در تاریخ هجدهم دسامبر 1989 میلادی در اردوگاه جبالیا در خانواده‌ای مجاهد و مبارز که از روستای اشغال شده «بریر» مهاجرت کرده بودند، به دنیا آمد.

او که برادر شهید «احمد عبید» بود، تحصیلات مقدماتی خود را در مدارس آوارگان اردوگاه جبالیا در شمال غزه گذراند و به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده وارد چرخه تأمین رزق آن شد.

محمد فؤاد عبید که از رهبران میدانی و یکی از مبارزان واحد توپخانه‌ای شاخه نظامی قدس به شمار می‌رفت، در سال 2012 در حمله بالگردهای اشغالگران صهیونیستی به فیض شهات نائل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس