کد خبر 257866
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۹

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه نگران وضعیت راه‌های ایران هستم، گفت: برای اجرای یک سیستم راهداری متوسط، سالانه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، اما بودجه عملیاتی این بخش 600 میلیارد تومان است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای‌ اظهار داشت: به قول طرقی‌های قدیم( راهی های قدیم) از گذشته بیشترین تمرکز وزارت راه در بخش راهداری بوده است و بخش عمده نیروی انسانی این وزارتخانه در صنعت حمل و نقل جاده‌ای و سازمان راهداری تربیت شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه 220 هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این سرمایه عظیم باید به خوبی نگهداری و بهسازی شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای اجرای یک سیستم راهداری متوسط، سالانه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، اما بودجه عملیاتی این بخش 600 میلیارد تومان است.

آخوندی یادآور شد: نگران وضعیت راه‌های ایران برای چند سال آینده هستم، راه نیازمند مراقبت مداوم است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از رئیس جدید سازمان راهداری خواسته‌ام که از این حجم سرمایه راه‌ها به خوبی مراقبت کرده و به درستی مدیریت شود، زیرا در عملکردهای گذشته تاکنون بیشتر به راهسازی توجه شده و راهداری کمتر مورد توجه بوده است.

وی ادامه داد: گزارشی از طرح‌های عمرانی در دست اجرا تهیه کرده‌ام که بر مبنای آن حدود 120 هزار میلیارد تومان راه در دست ساخت داریم در حالی که بودجه حدود 5 هزار میلیارد تومان با تخصیص 10 درصد است، حتی اگر پولی از آسمان نازل شود و تمام این راه‌ها را بسازیم، راه‌های جدید در کنار جاده‌های موجود قرار می‌گیرد و بحث نگهداری راه، سنگین‌تر خواهد بود.

آخوندی با بیان اینکه توسعه پایدار حمل و نقل و منافع پایدار در حوزه راهداری از تأکیدات بنده به رئیس جدید سازمان راهداری است، گفت: ایمنی راه از نظر حقوق شهروندی بسیار مهم است و با وجود آنکه میزان سوانح رانندگی کاهش یافته، اما باید بیش از این با کاهش حوادث مواجه باشیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید هر چه سریع‌تر از امکانات راهداری الکترونیک و استفاده از IT در مدیریت شبکه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: باید 10 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور که بیشترین تردد در آنها انجام می‌شود به دوربین‌های الکترونیک و نظارت‌تصویری مجهز شوند و در این باره باید بدون ایجاد انحصار، از بخش خصوصی استفاده کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تسهیل و روانسازی عبور کالا از پایانه‌های مرزی، تصریح کرد: باید با نگاه به حمل و نقل یکپارچه به توسعه شهرها از نظر حمل و نقل عمومی و حومه‌ای نگاه کرد.

آخوندی با بیان اینکه در تمام دنیا، حمل و نقل 12 درصد GDP کشورها را به خود اختصاص داده است، افزود: در بسیاری از کشورها، مردم در حومه شهرها زندگی می‌کنند، اما سیستم حمل و نقلی ایمن، سریع و مطمئن دارند.

آخوندی با اشاره به نقش حمل و نقل در تجارت گفت: استفاده بهینه از کریدورهای بین‌المللی، موضوع عمده‌ای است که بار اصلی آن بر دوش سازمان راهداری است.

وی با بیان اینکه برخی پایانه‌های مرزی در غرب و مجاورت کردستان عراق، شرایط مطلوبی ندارند، تصریح کرد: بلوغ سیاسی و اداری در ایران به وجود آمده تا حمل و نقلی روان در پایانه های مرزی داشته باشیم.

آخوندی با تأکید بر لزوم ایجاد پنجره واحد بین دو کشور همسایه، اظهار داشت: حداقل می‌توانیم این پنجره واحد را در داخل کشور اجرا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم توسعه حمل و نقل ترکیبی گفت: می‌توان فضایی را فراهم کرد تا بخش خصوصی، خود برای ورود به این عرصه پیشقدم شود.

آخوندی ادامه داد: حمل و نقل خرده‌مالکی باید به سمت بنگاه‌های حمل و نقل بزرگ‌مالکی حرکت کند، اما در حال حاضر سهم بنگاه‌های حمل و نقل در بازار سرمایه ایران اندک است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم ایجاد ارتباط مستقیم بین انجمن‌های حمل و نقلی و سازمان راهداری، اضافه کرد: پس از سازماندهی مجدد وزارتخانه، بخش عمده‌ای از وقت خود را برای گفت‌وگو با بخش خصوصی اختصاص می‌دهم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس